Început de an.2023.

01 Jan 2023 | Diverse | 120 comentarii34483 vizualizari

Ca în fiecare început de an, odată cu primele zile din 2023, vă doresc și eu un an mai bun ca cel care tocmai a trecut și sper eu, anual se pare, cu mai puține modificări legislative și fără probleme de sănătate. Și în 2022 am avut parte de modificări legislative, de bâlbe legislative, de birocrație. Nu se poate spune că am avansat foarte mult. Unele din ele anunțate și aplicate mai stângaci la început, cu bâlbâieli, cu sincope, dar una peste alta puse la punct din mers sau corectate ori în curs de corectare. Și, tot ca de obicei, deși unele modificări legislative au fost publicate încă din iulie 2022, în realitate abia la finalul lui 2022, adică acum câteva zile, am știut cu certitudine ce va fi.

Anul 2022 a fost un an ce a crescut gradul de interacțiune on-line a statului cu contribuabilii, mai ales la ANAF, dar la fel ca anul trecut, un vorbim despre progres cu pași mici. E loc de mai bine aici. De mult mai bine. Se pot reduce o grămadă de hârtii aiurea, se pot elimina o căruță de proceduri birocratice, dar aparent încă nu a sosit momentul acela.

Declarațiile oficiale sunt aceleași: că se dorește mărirea gradului de informatizare al ANAF și de reducere al declarațiilor fiscale. S-a introdus e-factura. Funcționează cu sincope. Eu mi-aș dori ca 2024 să fie anul în care e-factura va deveni obligatorie în orice relație B2B, B2G sau B2C, pentru că standardizarea acesteia ar ajuta firmele corecte și ar ușura schimbul de date. Până acolo e necesară o derogare pe care România trebuie să o obțină. S-a introdus și e-transport, sistem ce are modificări de la lansare până acum și care aproape că aș paria că mai durează până să fie deplin funcțional. Procedura pentru acesta s-a modificat în 29 decembrie 2022, pentru că de ce nu.

Tot în 2022 au început marii contribuabili completarea și trimiterea declarației SAF-T, D406. Îmi mențin opinia – SAFT este umflat puternic de către firmele mari de audit forma lui fiind în acest moment una care excede partea fiscală și nu mă convinge că va duce în mod real la o creștere a gradului de colectare. Modul lui de reglementare și implementare nu doar că este unul extrem de complex. Atât de bine a debutat încât la vreo 3 luni au fost schimbate specificațiile. Specificațiile tehnice a unor sisteme – SAFT, e-factura, e-transport sunt de multe ori netransparente nedocumentate suficient, modificările lor sunt făcute de multe ori nedocumentat.

Scriam anul trecut că provocarea va fi repornirea economiei pentru că, aparent, bani sunt în piață. Pare că a fost repornită doar pe hârtie. Inflația e aici, e elefantul din cameră, iar unii se fac că nu-l văd și nu-l aud chiar dacă începe să le tropăie pe masă. Ei bine, situația este mai gravă puțin și cred că anul 2023 va aduce prin martie-aprilie primele semne ceva mai serioase ale crizei financiare ce bântuie lumea.

Dar de ajuns cu astea și să revedem împreună datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi, contabilii.


Înregistrarea vectorului fiscal

Din ianuarie orice modificare în vectorul fiscal se poate face on-line prin formularul 700 aprobat prin OPANAF 1699/2021 și 2034/2022.

Prin acesta se poate declara:

– înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal al contribuabililor, cu excepția cazului în care contribuabilii își modifică domiciliul sau sediul social care reprezintă și domiciliu fiscal, precum și cu excepția contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, care nominalizează, ulterior înregistrării fiscale, un alt sediu permanent desemnat;

– înregistrarea în vectorul fiscal a unor noi categorii de obligații fiscale sau modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise inițial în vectorul fiscal;

– modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit;

– exercitarea opțiunii de modificare a anului fiscal;

– declararea sediilor secundare care nu au obligația înregistrării fiscale;

– înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

– efectuarea de mențiuni referitoare la vectorul fiscal privind TVA, ulterior înregistrării în scopuri de TVA;

– exercitarea opțiunii privind aplicarea/încetarea aplicării prevederilor art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, cu privire la locul prestării către persoane neimpozabile a serviciilor de telecomunicații, radiodifuziune și televiziune sau a serviciilor furnizate pe cale electronică;

– efectuarea de mențiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară de bunuri taxabilă în România;

– efectuarea de mențiuni privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic și care nu au efectuat achiziții intracomunitare de bunuri în anul precedent;

– efectuarea de mențiuni privind aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare.

În esență este un formular care preia funcțiile formularelor 010, 013, 015, 016, 020, 030, 040 și 070, 092, precum și a notificării legate de TVA la încasare 097.

Ce este neclar și nici ANAF nu face eforturi să clarifice lucrurile este mesajul care spune: „Atașați arhiva cu documente potrivit legii!” când există situații în care legea nu cere absolut nimic să fie atașat ceea ce face ca diverse unități ANAF să dea răspunsuri complet diferite sau să ceară te miri ce documente atașate.


Din 2022, mai exact din 1 martie 2022, ANAF nu mai comunică altfel decât prin SPV cu contribuabilii. De aceea asigurați-vă că puteți accesa SPV. Orice solicitare ați adresa ANAF, orice document ați depune la ei, nu se va lua în considerare dacă nu va fi depus prin SPV.

Firmele trebuie să conștientizeze că este în interesul lor să fie înscrise în SPV, deși din experiența personală constat că sunt foarte mulți cei care nu vor sau pur și simplu sunt complet dezinteresați de asta.


Verificați-vă cifra de afaceri pentru TVA pentru a vedea dacă perioada fiscală pentru dvs este trimestrul sau luna. Dacă ați avut AIC în anul 2022, atunci în 2023 indiferent de cifra de afaceri pentru TVA, perioada fiscală va fi luna.

De asemenea, dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și aveți cifră de afaceri contabilă de peste 100.000 EUR nu puteți avea perioadă fiscală trimestrul pentru depunerea D112 chiar dacă aveți 1-2 salariați.

Trecerea la profit sau la micro de la 1 ianuarie se face prin D700 până la 31 martie.

Schimbarea perioadei fiscale la TVA de la lună la trimestru sau de la trimestru la lună, conform legii, se va face în primele zile din ianuarie, până la 15 ianuarie.

Cursul EUR la 31 decembrie 2022 a fost 4.9474 lei/EUR (puțin mai mic ca anul trecut când a fost 4,9486 lei/EUR).

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2023.
cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 – adică 4,9474 lei/EUR în acest an (cursurile sunt identice – atât cel stabilit pentru data de 31/12 cât și cel stabilit în 31/12) – 494.740 lei fiind plafonul pentru CA la TVA ce duce la schimbarea sau menținerea perioadei fiscale.

Pentru persoane fizice cursul la care se calculează echivalentul în lei al plafonului de 100,000 EUR – 2022 fiind ultimul an în care plafonul este de 100.000 EUR – în funcție de care cei care au venituri din activități independente trec la sistem real de la normă de venit sau dimpotrivă de la sistem real la impunerea la normă de venit, este cursul mediu anual stabilit de BNR. Acesta a fost, stabilit de BNR la 4,9313 lei/EUR așadar plafonul pentru trecere, în 2023, la sistem real sau revenire la impunere la normă de venit este 493.130 lei.


Și în acest an declarațiile fiscale depuse de către persoane juridice se vor depune doar on-line. Când vine vorba despre declarația unică s-a revenit asupra deciziei de depunere a acesteia exclusiv on-line dându-se, persoanelor fizice, posibilitatea de a o depune și în format fizic, listată, la ghișeele ANAF.

Persoanele fizice pot depune declarații și fără a deține certificat fiscal valabil, direct pe siteul ANAF.


Dacă la 31/12/2022 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 494.740 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2022, atunci perioada fiscală pentru TVA va fi trimestrul în 2023. Dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar, va trebui să depuneți 700, pentru actualizarea vectorului fiscal.

Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți cei care sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri pentru TVA de până la 100.000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul încheiat. Nu mă satur să repet: un formular mai inutil nu am văzut. Acum este inclus în 700 așadar, atenție.

Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.310 CF (în noul cod fiscal).


Începând cu 2018 s-a modificat plafonul de înregistrare în scopuri de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei pentru că România a obținut o derogare în acest sens de la UE. Derogarea este încă în vigoare.

De aceea, dacă sunteți persoană impozabilă neînregistrată în scopuri de TVA și desfășurați activități care nu sunt considerate scutite fără drept de deducere dpvd al TVA și în 2022 nu ați depășit acest plafon, dar ajungeți să-l depășiți în 2022, va trebuie să vă înregistrați ca plătitor de TVA. Plafonul acesta este dat de cifra de afaceri pentru TVA – nu cea contabilă.

Pentru înregistrarea ca plătitor de TVA veți depune 700 on-line. Aveți obligația de a solicita înregistrarea ca plătitor de TVA în termen de 10 zile de la terminarea lunii în care ați atins sau depășit plafonul de 300.000 lei.


În 2021 apărut cota de 5% la livrarea de lemn de foc, iar începând cu 1 ianuarie 2022, pentru perioada noiembrie – martie a fiecărui an, a apărut cota de 5% și la livrarea de energie termină către anumite categorii de persoane (populație, unități sanitare, școli și altele de acest gen).

Începând cu 2023, în ceea ce privește cotele de TVA, nu a apărut o reducere a acestora ci, dimpotrivă: la alimentație publică, în domeniul HORECA, nu mai există cota de 5% ci cota de 9%.

Iar la unele băuturi cota de TVA a crescut de la 9% la 19%. Am detaliat pe blog, în acest articol: TVA la băuturi nealcoolice. – SAGA Software la ce anume și cum ar trebui procedat.

Tot la HORECA, din 1 ianuarie 2023, a apărut o modificare legislativă referitoare la bacșiș. Detalii găsiți pe blog – Bacșiș. Încercarea #2 – SAGA Software


Plafonul pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor va fi 500.000 EUR, adică 2.473.700 lei, începând cu data de 1 ianuarie 2023. Plafonul este dat de baza de calcul pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

Cum îl calculați? Foarte pe scurt cam așa:

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi și/sau penalități de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societățile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 665, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.

Nu se vor cuprinde dividendele primite de la o persoană juridică română în baza de impozitare pentru acest impozit.

Dacă în cursul anului 2023 depășiți acest plafon, veți trece la impozit pe profit de la data de 1 a primei luni din trimestrul în care depășiți plafonul.

Din 2023 acest impozit este OPȚIONAL, nu mai este obligatoriu.

Dar să nu e îmbătăm cu apă rece. Regimul de impunere a microîntreprinderilor va avea modificări. Posibil ca acestea să se reglementeze în 2022 cu aplicare din viitor.” Este ceea scriam anul trecut despre acest impozit și am avut dreptate se pare.

Mult mai detaliat, despre ce și cum va fi cu acest impozit din 2023, am explicat mai pe larg aici: Impozit venit microîntreprinderi 2023. – SAGA Software


În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de același plafon de 1.000.000 EUR echivalent în lei – 4.947.400 lei, la data de 31/12/2022, atunci, la 30 iunie 2023, nu veți avea obligația de a întocmi și depune raportare semestrială. Atenție! Aici e vorba despre cifra de afaceri nu de plafonul pentru microîntreprinderi.

Motivul este că în 2021 a existat o modificare a legii contabilității ce modifica plafonul de la 220.000 lei la 1.000.000 EUR.


Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 4.500.000 lei și în 2023 veți putea opta pentru intrarea sau ieșirea din sistemul de TVA la încasare. Când vine vorba de cifra de afaceri pentru acest plafon, pentru calculul acestei cifre se iau în considerare operațiunile din decontul de TVA, inclusiv rândurile de regularizări, de la partea de TVA colectat – mai puțin rândurile specifice achizițiilor intracomunitare. Plafonul a fost majorat de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei, în decembrie 2020, prin legea 296/2020 și se aplică de la data de 1 ianuarie 2021.

Iar dacă această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 300.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA. Atenție la ajustări. Prin OUG 84/2016 s-a schimbat modul de calcul al ajustării TVA în unele situații.

Nu-mi vine să cred că sunt nevoit să scriu asta: în ceea ce privește TVA la încasare NU mai există acel termen de 90 de zile de la emiterea facturii, prin care se colecta TVA la facturi emise și neîncasate de 90 de zile. E de aproape 10 ani scoasă chestia asta din codul fiscal și rămân șocat că în 2022 mai sunt discuții despre asta și chiar pornite de inspectori ANAF din ce se pare (aici o mostră din ultima discuție – din 2022 – de pe forum, legat de asta: tva la incasare – Forum SAGA (sagasoft.ro))


Începând cu 2017 dacă sunteți înregistrat în scopuri de TVA nu mai este necesară înscrierea în ROI pentru a efectua achiziții intracomunitare de bunuri sau pentru a efectua/primi servicii pentru care anterior era necesară înregistrarea.

Dacă sunteți neînregistrat în scopuri de TVA în România și doriți sau sunteți obligați să vă înregistrați pentru AIC, va fi suficient să obțineți codul de TVA special (conform art.317 CF) fără a solicita și înscrierea în ROI.

Scriu și asta, în mod repetat, de câțiva ani, pentru că este incredibil faptul că încă mai sunt oameni care nu știu că acel ROI nu mai există.


Începând cu anul 2017 nu se mai depun, temporar, D392 sau 393. Depunerea acestora este suspendată până și în 2023 inclusiv. Inițial a fost suspendată depunerea până la data de 31 decembrie 2022, dar prin OUG 168/2022 s-a decis suspendarea până la 31 decembrie 2023.

Să sperăm că, într-un final, se va renunța la ele. Deși nu sunt semne.


În 2021 plafonul pentru vânzări la distanță a fost stabilit la un cuantum de 10,000 EUR (46,337 lei) indiferent de statul în care se efectuează aceste livrări. De asemenea a fost introdus un tratament TVA distinct pentru vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe de bunurile, cu excepția celor care fac obiectul accizelor, în loturi cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro.

S-a modificat formularul 398 pentru cei care trebuie să declare aceste livrări la distanță.

Pe site-ul ANAF există secțiunea One Stop Shop (anaf.ro) unde găsiți toate detaliile necesare.

Explicații despre vânzările la distanță, ceva mai detaliate, găsiți în acest comunicat ANAF.

În SAGA livrările de bunuri la distanță se vor opera în ecranul de ieșiri în valută pe tip X, iar în cazul în care programul va detecta astfel de ieșiri va permite generarea D398 și a jurnalului OSS.


D112 se va modifica mai mult ca sigur la finele lunii ianuarie, începutul lunii februarie așadar nu vă grăbiți în februarie cu depunerea acesteia.


Impozitul pe dividendele distribuie și plătite începând cu 1 ianuarie va fi 8% începând cu cele distribuite în 2023

Legat de CASS pentru veniturile din dividende:

Dacă în anul 2022 ați avut venituri cumulate din dividende plătite, dobânzi bancare, plasamente financiare, activități independente – în sumă mai mare de echivalentul a 12 salarii minime – adică 30600 lei, atunci nu firma, nu plătitorul de dividende, dobânzi sau mai știu eu cine, ci dumneavoastră ca persoană ce a beneficiat de acele venituri aveți obligația de a depune la fisc declarația unică și veți achita CASS de 10% din plafonul de 30600 lei. Adică veți achita 3060 lei cu titlu de CASS până cel târziu în 25 mai 2023.

Pentru dividendele pe care le veți obține în 2023, dvs ca persoană va trebui să achitați și CASS dacă:

  • valoarea dividendelor, plus cea a dobânzilor bancare și plasamentelor financiare și din activități independente, este cuprinsă între 6 salarii minime și 12 salarii minime pe economie (adică între 18.000 lei și 36.000 lei), caz în care veți datora CASS la 6 salarii minime. De exemplu: încasați 25.000 lei dividende, veți datora 1.800 lei (18.000 lei – 6 salarii minime x 10%) cu titlu de CASS.
  • valoarea dividendelor, plus cea a dobânzilor bancare și plasamentelor financiare și din activități independente, este cuprinsă între 12 salarii minime și 24 salarii minime pe economie (adică între 36.000 lei și 72.000 lei), caz în care veți datora CASS la 12 salarii minime. De exemplu: încasați 60.000 lei dividende, veți datora 3.600 lei (36.000 lei – 12 salarii minime x 10%) cu titlu de CASS.
  • valoarea dividendelor, plus cea a dobânzilor bancare și plasamentelor financiare și din activități independente, este mai mare de 24 salarii minime pe economie (adică peste 000 lei), caz în care veți datora CASS la 24 salarii minime. De exemplu: încasați 150.000 lei dividende, veți datora 7.200 lei (72.000 lei – 24 salarii minime x 10%) cu titlu de CASS.

Nu veți datora CASS dacă valoarea dividendelor, plus cea a dobânzilor bancare și plasamentelor financiare și din activități independente, este mai mică decât valoarea a 6 salarii minime pe economie.

ATENȚIE! CASS nu se reține la sursă pentru aceste venituri. Obligația se va stabili în baza declarației unice care se depune personal de către dvs.


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2022, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit sau impozit pe venit microîntreprinderi. În niciun caz nu declarați impozit pe profit sau micro, în D100, acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.

Termenul de depunere a D100 pentru plătitorii de impozit pe veni microîntreprinderi este 25 IUNIE 2023. Nu vă grăbiți cu depunerea, pentru că mai aveți de verificat bonificația acordată prin OUG 153/2020.

Termenul de depunere pentru D101 în cazul celor ce sunt plătitori de impozit pe profit este la 25 februarie în cazul ONG-urilor și a persoanelor juridice care ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până 25 martie cel târziu de către ceilalți.

Termenele de declarare și plată au derogare – conform OUG 153/2020 – până la 25 iunie. Derogarea se aplică și pentru plătitori de impozit pe profit și pentru cei cu micro sau impozit specific. Acea ordonanță are și unele bonificații pentru cei cu capitaluri pozitive. Anul acesta nu vor fi mulți cei care vor avea și bonificația suplimentară. O vor avea pe cea de bază pentru capitaluri pozitive, dar cea legată de capital ajustat, nu prea cred că o vor avea foarte mulți și asta din cauza distribuirilor masive la dividende în 2022.

Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități, de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute de aceste entități sunt scutite.

Mai am o remarcă legată de declararea de către asociațiile non-profit a impozitului pe profit, de fapt, mai corect spus, e legată de depunerea D101 – această declarație se va depune de către toate asociațiile non-profit, indiferent de modul de ținere a contabilității – în partidă simplă sau dublă. Deci vor depune și asociațiile de proprietari care obțin venituri din exploatarea părților comune, de exemplu, ce conduc evidența în partidă simplă, dar și ONG-urile ce conduc evidență în partidă dublă.

În D101 veniturile aferente activității non-profit se înscriu la venituri neimpozabile, iar cheltuielile aferente se înscriu la cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile.

Legat de ONG-uri – începând cu 2018 avem reglementări contabile OMFP 3103/2017 ce înlocuiește OMPF 1969/2007, reglementări noi, aplicabile de la 01/01/2018.


Dacă ați efectuat sponsorizări deductibile din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor, în anul 2022, către entități înscrise în registrul ANAF special înființat, atunci veți avea obligația depunerii D107 astfel:

– până la 25 februarie sau 25 martie, după caz, pentru plătitori de impozit pe profit. Adică la același termen cu depunerea D101.
– până la 25 ianuarie pentru plătitorii de impozit pe venitul microîntreprinderilor

Dar pe perioada de aplicare a OUG 153/2020 există derogare și pentru 107 aceasta depunându-se la termenele stabilite pentru declararea impozitului pe venit, respectiv la termenul de depunere pentru D100 aferent trimestrului IV pentru impozitul pe venit microîntreprinderi.

O societate care va înceta să devină microîntreprindere trecând la impozit pe profit, începând cu 2023, va depune D107 până la data de 25 inclusiv a lunii următoare primului trimestru pentru care datorează impozit pe profit, cu excepția cazurilor în care trece la profit încă din primul trimestru.

Sponsorizări deductibile se pot efectua și către entități care nu au obligația înregistrării în acel registru: de exemplu școli sau spitale.

Din 2022 s-au schimbat puțin regulile de deducere relativ la sumele reportate. La final de an codul fiscal a fost completat prin Legea 322/2021 care completează art.42 și art.56 din codul fiscal.

Scriu și asta pentru că aparent mulți nu știu: sponsorizarea către o entitate care are obligația înscrierii în registrul ANAF se poate deduce doar dacă la data la care sponsorizarea a fost efectivă, entitatea a fost înregistrată în acel registru! Altfel nu. Degeaba se înscrie ulterior. Așadar verificați întotdeauna dacă la data contractului de sponsorizare și la data plății sponsorizării entitatea este înscrisă în registrul ANAF. Dacă are obligația să fie înscrisă și nu este, NU veți putea deduce sponsorizarea.

Sponsorizarea pe care nu o puteți deduce în 2022 o puteți redirecționa prin formularul 177 în 2023. Și aici trebuie menționat că ANAF va efectua acea redirecționare numai dacă la data la care o face efectiv, entitatea către care se redirecționează sumele respective este înscrisă în acel registru.


Atenție – dacă aveți achiziționate case de marcat ce au fost puse în funcțiune și a căror valoare se deduce din impozitul pe profit sau din impozitul pe venitul microîntreprinderilor, dacă acestea sunt încadrate ca fiind mijloace fixe, amortizarea lor va fi considerată amortizare contabilă nu fiscală devenind o cheltuială nedeductibilă fiscal în cazul plătitorilor de impozit pe profit.

Începând cu 2023 s-a clarificat ordinea deducerilor din impozitul pe venitul microîntreprinderilor datorat, a contravalorii caselor de marcat, sponsorizări și bonificației conform OUG 153/2020.

Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări și pun în funcțiune aparate de marcat electronice fiscale scad aceste sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în următoarea ordine:

  1. sumele aferente sponsorizărilor, precum și sumele reportate, după caz;
  2. costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale și sumele reportate, după caz.

Reducerea de impozit, conform OG 153/2020, se aplică la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor după scăderea sumelor de mai sus.

La plătitorii de impozit pe profit va apărea tot ca o cheltuială nedeductibilă – cheltuiala efectuată din tranzacții cu o persoană situată într-un stat care, la data înregistrării cheltuielilor, este inclus în Anexa I din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și numai în situația în care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzacții care nu au un scop economic.

În 2021 pe una din anexe era Turcia și apariția acestei țări a generat o grămadă de probleme, ulterior Turcia fiind exclusă de acolo prin modificarea codului fiscal.


D101 urmează să fie introdusă în formatul nou în program în perioada următoare dacă se va modifica și se va modifica cu certitudine.

Legat de 101 aveți grijă la completarea cheltuielilor nedeductibile, veniturilor neimpozabile, deducerilor, etc.


Începând cu 2021, capitalurile pozitive din situațiile financiare se reflectă și în bonificații la impozite – la impozitul pe profit și impozitul pe venitul microîntreprinderilor, bonificații acordate cu respectarea unor condiții. În 2023 se mărește valoarea bonificației cu încă 3 puncte procentuale, în anumite condiții.

Detalii despre aceste reduceri găsiți în articolul postat pe blog în 2020. De asemenea vor aduce și o prorogare a termenului de declarare și plată a impozitului pe profit ori a celui pentru microîntreprinderi.


Proiectul pentru situațiile financiare este publicat din noiembrie. Inițial scrisesem că nu există. Este anul în care acesta a fost publicat mult mai devreme ca de obicei. Cel mai probabil se va publica perioada următoare. Iar pdf-ul pentru întocmirea și depunerea bilanțului, în forma lui finală, va apărea probabil abia pe la finele lui ianuarie, începutul lui februarie.

Conform ordinului acestea se pot trimite și prin poștă prin scrisoare cu valoare declarată :).

ATENȚIE! La bilanț, în acea arhivă zip se vor atașa, scanate, după caz: declarația administratorului, hotărârea AGA de aprobare a profitului, propunere de repartizare a profitului ori de acoperire a pierderii, note explicative, cash-flow, etc.

Dacă nu se va modifica nimic și bănuiesc că nu se va modifica ceva, se va anexa și prima pagină a bilanțului după ce o listați, semnați și apoi o scanați.

NU se cere și nu se anexează balanță de verificare. Nu s-a solicitat așa ceva niciodată de când se depun on-line, dar cu toate acestea sunt foarte mulți cei care încă întreabă dacă se anexează sau nu acest document. NU, nu se anexează!

Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.

Nu uitați: dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.

Corecția situațiilor financiare deja depuse se poate face în anumite cazuri și condiții explicate prin OMFP 450/2016, modificat și completat prin OMFP 543/2017, OMFP 894/2017 și prin OMFP 995/2017, dar în nici un caz nu se poate face corecția lor dacă este vorba de corecții contabile.

Termenul de depunere a situațiilor financiare anuale este de 150 zile de la încheierea exercițiului financiar, adică data de 30 mai 2023.

Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2022, depuneți declarația de inactivitate până la data de 01 martie 2023 inclusiv. Declarația de inactivitate se completează și se depune on-line.

ONG depun bilanț în termen de 120 zile de la terminarea exercițiului financiar adică până la 02 mai 2023 (normal cele 120 zile se împlinesc la 30 aprilie 2023, dar cum această zi e zi liberă termenul este prima zi lucrătoare ulterioară acesteia).

Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Vedeți criteriile din ordin 1802/2014.

Dacă societatea comercială are ca acționar (și) statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra și să le și auditeze indiferent de criteriile de mărime aplicabile lor.


Declarația privind beneficiarii reali NU se va mai depune de către toate societățile private în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare decât în cazul în care au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau de finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului.

Motivul este apariția legii 315/2021 care modifică modificarea modificării anterioare.

Cine va depune această declarație:

– orice persoană juridică supusă înmatriculării la registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, în momentul înmatriculării sau de oricâte ori apare o modificare în structura acționariatului/administratorilor ori o modificare a datelor acționarilor/asociaților sau administratorilor.

– orice persoană juridică supusă înmatriculării la registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, care era deja înmatriculată la ONRC la data apariției legii și nu a depus încă această declarație. Dacă ați depus deja o declarație privind beneficiarul real, nu mai aveți nici o obligație legată de aceasta decât în cazul în care apar modificări față de situația inițială.

ATENȚIE: Dacă datele de identificare a asociatului unic/asociaților sau administratorilor/administratorului – prin acestea înțelegându-se numele, prenumele, data nașterii, CNP, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința – se modifică în cursul anului, atunci trebuie să depuneți declarația în termen de 15 zile de la data la care această modificare a intervenit.


Din 2022 contribuabilii mari și ulterior din 2023 cei mijlocii, urmând în 2025 cei mici, vor fi obligați să întocmească și să depună la ANAF declarația 406, adică fișierul SAF-F.

Eliminarea declarațiilor ce sunt dublate de această declarație mai are de așteptat. Probabil o modificare va apărea când va depune toată lumea, adică prin 2025, dar până atunci slabe șanse.

Aceasta este deja introdusă în SAGA. Momentan nu este activă partea de stocuri și partea de active, care se vor rezolva în perioada următoare.

Există destule neclarități și legate de aceasta. Sunt situații în care se validează declarația de către validator, dar la depunerea pe site se generează eroare.

S-a clarificat de către ANAF și situația celor ce au stocuri a căror evidență este global-valoric. Nu trebuie să treacă la cantitativ-valoric. Acestea nu se declară în secțiune de stocuri separată și nici ANAF nu le va putea solicita. Solicitări pentru partea de stocuri se vor putea face doar în cazul celor care au evidență cantitativ-valorică sau operativ-contabilă. De asemenea nu se declară la stocuri nici obiectele de inventar indiferent cum sunt ținute. Eu nu consider necesar nici declararea celor din grupa 32, pentru că mi s-ar părea ilogic să le declar.

Detalii găsiți în ghidul ANAF publicat aici: SAFT – Ghidul ANAF pentru contribuabili

Despre ce am scris mai sus găsiți detalii la pagina 98 din ghid:

„În sub-secțiunea Products se vor declara stocurile pentru care societatea organizează evidența prin metodele operativ-contabilă sau cantitativă-valorică: materii prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, active biologice de natura stocurilor, mărfuri, ambalaje. Nu se vor declara informații cu privire la obiectele de inventar în aceasta sub-secțiune, indiferent dacă sunt în folosință sau nu. Nu este obligatorie raportarea serviciilor în sub-secțiunea Products din secțiunea MasterFiles. În măsura în care societatea întreține informațiile despre serviciile prestate, poate opta să raporteze aceste informații în sub-secțiunea Products. În aceasta sub-secțiune, nu se vor declara informații pentru stocurile pentru care se tine evidenta prin metoda global-valorica


Din 2022 a apărut și e-factura. Detalii găsiți pe blog pentru că am tot scris despre ea. La final de an 2022 s-a modificat și specificația tehnică (iarăși!).

Trimiterea se face simplu, direct din SAGA. Detalii aici: e-Factura – ecran de transmitere în SAGA C – SAGA Software

E-Transport e un alt sistem implementat, detalii aici: e-Transport. Proiect. – SAGA Software și aici e-Factura. e-Transport. Neclarități și unele clarificări. – SAGA Software


La persoane juridice impozitul pe clădiri se va determina prin aplicarea unei cote de 5% asupra valorii impozabile a acesteia dacă valoarea ei nu a fost actualizată o dată la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință. În situația depunerii raportului de evaluare după primul termen de plată din anul de referință acesta produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.

Impozitele pe clădiri rezidențiale, pentru populație, NU se mai calculează prin aplicarea cotelor de impozit asupra valorii clădirilor din grilele notariale decât din 2025, nu doar pentru că modificarea legislativă avea probleme ci și din rațiuni evident electorale.


Impozitul pe venit aplicat asupra diverselor venituri, realizate de persoanele fizice, este tot de 10% cu unele excepții – vezi impozitul pe dividende de exemplu..

Pentru salariați, în anumite condiții, va exista o sumă de 200 lei neimpozabilă la veniturile de natură salarială.


Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil estimat în 2023 raportat la numărul de luni ale anului, este cel puțin egal cu:

  • o valoare cuprinsă între echivalentul a 6 salarii minime și 12 salarii minime, adică între 18.000 lei și 36.000 lei, veți datora pentru 2023 CASS la echivalentul unei sume egale cu 6 salarii minime, adică la 18.000 lei. Veți datora 1.800 lei/an cu titlu de CASS. Nu veți datora CAS.
  • o valoare cuprinsă între echivalentul a 12 salarii minime și 24 salarii minime, adică între 36.000 lei și 72.000 lei, veți datora pentru 2023, atât CAS cât și CASS la echivalentul unei sume egale cu 12 salarii minime, adică la 36.000 lei. Veți datora 9.000 lei/an cu titlu de CAS și 3.600 lei/an cu titlu de CASS – 12.600 lei în total.
  • o valoare mai egală sau mai mare decât echivalentul a 24 salarii minime, adică egală sau mai mare de 72.000 lei, veți datora pentru 2023, atât CAS cât și CASS la echivalentul unei sume egale cu 24 salarii minime, adică la 72.000 lei. Veți datora 18.000 lei/an cu titlu de CAS și 7.200 lei/an cu titlu de CASS – 25.600 lei în total.

Dacă venitul realizat este sub plafonul de 12 salarii minime și nu ați optat pentru plata contribuțiilor atunci la depunerea declarației unice în 2023 veți rectifica contribuțiile sociale, dar dacă ați estimat venituri sub plafonul de 12 salarii minime și ați optat pentru plata contribuției, atunci acele contribuții rămân bune plătite.

Salariul minim va fi 3000 lei în 2023, iar salariul mediu anual va fi de 6789 lei conform legii bugetului asigurărilor sociale pentru 2023.

Veți fi obligați la plata CAS și CASS la o bază de calcul lunară minimă echivalentă cu salariul minim sau dublul acestuia în funcție de cum vă încadrați în veniturile estimate/realizate.

Dacă doriți puteți opta să plătiți CAS și la o sumă mai mare decât plafonul obligatoriu.

Dacă venitul estimat pentru 2023, raportat la numărul de luni de activitate, este mai mic de 3000 lei lunar nu datorați CAS, dar totuși, dacă doriți, veți putea opta pentru plata acestor contribuții sociale. Nu veți datora CASS dacă venitul estimat este mic decât echivalentul a 6 salarii minime, dar dacă doriți puteți opta pentru plata acestuia la echivalentul a cel puțin 6 salarii minime pe economie.

Nu va mai exista regularizare la CAS. Începând cu 2018 suma datorată e sumă finală.

Nu uitați că data de 25 mai 2023 este data până la care aveți obligația de a achita integral sumele stabilite prin declarația unică depusă pentru estimatul lui 2022, data până la care veți depune declarația unică cu venitul realizat efectiv pe 2022 și estimatul pe 2023.

Dacă venitul impozabil realizat în 2022 este mai mare decât echivalentul a 12 salarii minime pe economie, valabil pentru 2022, adică mai mare decât suma de 30600 lei, la regularizarea anului 2022, veți avea obligația plății CAS dacă nu ați optat deja pentru plata acestuia sau dacă nu ați fost obligat la plata CAS urmare faptului că venitul estimat la început de an a fost mai mare sau egal cu acest plafon.

De asemenea, dacă în 2022 suma veniturilor din orice sursă – activități independente, chirii, dobânzi, alte investiții și alte venituri, depășește plafonul de 30600 lei (echivalentul a 12 salarii minime) atunci, pentru 2022 – la regularizarea anuală, aveți și obligația de a declara și plăti, până la 25 mai 2023, CASS aplicat asupra întregului plafon chiar dacă inițial, estimând venituri mai mici ca plafonul, nu ați datorat defel sau ați ales să datorați la echivalentul a șase salarii minime.

Costul caselor de marcat achiziționate și puse în funcțiune în 2022 se va deduce din impozitul datorat pentru 2022, ceea ce înseamnă că ele sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe venit datorat.

Plafonul pentru trecerea la impunerea în sistem real de la impunerea la normă de venit va fi, începând cu veniturile anului 2023, de doar 25.000 EUR adică un sfert din cât este acum. Anul 2022 a fost ultimul care a avut plafon de 100.000 EUR.


Pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor obținute de persoane fizice:

Începând cu anul 2023 veniturile obținute din chirii (cedarea folosinței bunurilor) nu mai beneficiază de deducerea acelor cote forfetare, chiria lunară, în sumă brută fiind considerată direct venit impozabil.

Contractele de închiriere se vor înregistra obligatoriu la ANAF. Înregistrarea se poate face prin depunerea on-line, prin SPV sau e-Guvernare, a formularului 168 la care se va atașa copia scanată a documentului.

Pentru contractele în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută, determinarea venitului net anual se efectuează pe baza cursului de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din ziua precedentă celei în care se depune declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice. Înainte nu exista precizarea legată de ce curs se va utiliza.

De asemenea, în situația în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei valute, venitul brut anual se determină pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din anul de realizare a venitului.

Anterior anului 2022 se utiliza cursul din ultima zi a fiecărei luni de realizare a venitului.

Cursurile BNR le puteți consulta aici.

În cazul veniturilor din arendă sau a celor din drepturi de proprietate intelectuală, cota forfetară de cheltuieli se menține.


Legat de salarii:

Salariul minim stabilit prin hotărâre de guvern va fi 3.000 lei de la 1 ianuarie 2023. Pentru cei din industria alimentară și agricultură, va fi tot 3.000 lei, dar pentru cei din sectorul construcțiilor va fi 4.000 lei.

Pentru unele cazuri va exista o scutire de contribuții sociale și impozit pentru suma de 200 lei.

Facilitățile pentru industria alimentară, agricultură și construcții se vor menține și ele. Însă, din 2023, se vor acorda exclusiv salariaților, adică celor ce obțin venituri din salarii și asimilate salariilor în baza unui contract individual de muncă. Cei cu contracte de administrare, mandat sau alt tip de contract ce obțin venituri de la societăți din aceste domenii, nu vor mai avea aceste facilități începând cu 2023.

Detalii despre salariile minime și scutiri găsiți aici: Salariu minim 2023. Sume neimpozabile. – SAGA Software

Regulile de trimitere a datelor în registrul de evidență a salariaților, așa cum sunt ele stabilite de HG 905/2017:

– orice încheiere sau încetare de contract de muncă, se transmite în registru cel târziu în ziua anterioară începerii sau cel târziu la data încetării activității, după caz.

– orice modificare a CIM, exceptând cele care privesc modificarea datelor angajatorului, angajatului sau a salariului de bază se trimit în registru cel târziu în ziua anterioară datei de la care apar modificările.

– modificarea datelor angajatorului sau angajatului se trimit în 3 zile de la data la care acestea se modifică.

– modificările de salariu se trimit în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care acesta se modifică

– în cazul funcționarilor publici, transferurile se trimit în registru în termen de 5 zile lucrătoare

– orice detașare în țară sau străinătate se va trimite în registru cel târziu în ziua anterioară datei de începere a detașării sau a celei de încetare a acesteia.

– orice suspendare a CIM, cu excepția suspendării pentru absențe nemotivate, se va trimite în registru cel târziu în ziua anterioară datei de începere a suspendării sau a celei de încetare a acesteia, iar în cazul suspendării pentru absențe nemotivate când trimiterea datelor se va face în 3 zile lucrătoare de la data suspendării.

Majorarea de salariu, la salariul minim de 3000 lei sau 4000 lei, după caz, se va putea transmite în REVISAL până la data de 31 ianuarie 2023 cel târziu.

Scriam în 2021 despre modificare codului muncii, mai exact despre prevederea care reglementează faptul că o persoană la 24 de luni de la angajare nu mai poate avea salariul minim. Cele 24 de luni se vor calcula începând cu 1 ianuarie 2022. Salariaților angajați deja li se aplică aceleași prevederi. Iată că a trecut deja primul an, primele 12 luni din cele 24. Mai aveți un an, maxim, pentru cei care deja au cel puțin un an de când sunt angajați, pentru a-i menține la salariu minim, după care va fi obligatoriu, din 2024 să aibă un salariu mai mare ca cel minim.

De exemplu: dacă o societate are un salariat la data de 31/12/2021 și acesta este, la data de 31/12/2023 angajatul aceleași societăți și dacă la acea dată va avea un salariu minim pe economie, de la 1 ianuarie 2024 societatea va fi obligată să negocieze cu salariatul un salariu care să fie mai mare decât minimul pe economie.

La fel, dacă o societate va angaja o persoană începând cu data de 1 iulie 2022, iar persoana respectivă va fi tot salariatul societății și la data de 30 iunie 2024 având la acea dată un salariu minim pe economie, de la 1 iulie 2022 angajatorul va fi obligat să negocieze un nou salariu cu acesta, salariu care să fie mai mare decât minimul pe economie.

Atenție! Să negocieze! Adică nu poate veni angajatorul și. unilateral, prin act adițional sau decizie să decidă o sumă cu care să mărească salariul. De aceea aberațiile acelea cu mărirea un 1 leu sunt niște gesturi de frondă gratuite.

De la 1 ianuarie 2022 a crescut valoarea cadourilor în bani sau tichete cadou neimpozabile, la suma de 300 lei/persoană/eveniment. Ceea ce depășește valoarea aceasta va fi tratat ca venit din salarii și se va taxa cu tot ce înseamnă contribuții sociale și impozit.

Din 2023 se modifică deducerile la salarii și apar și deduceri suplimentare. Cea pentru copiii care urmează o formă de școlarizare se va acorda doar unuia dintre părinți.

Tot din 2023 va exista o limitare a unor beneficii extra-salariale care până acum erau deductibile, limitare ce presupune ca suma acestora să fie limitată ca deducere la maxim 33% din salariul de bază. Detalii în articolul despre proiectul OG 16/2022, proiect ce a rămas în bună parte nemodificat – Despre modificările codului fiscal – SAGA Software

Din 2022 s-a modificat și modul de calcul a diurnelor și a limitelor neimpozabile ale acestora, prin Legea 72/2022 – detalii aici – Legea 72/2022–diurne – SAGA Software


Din 2022 s-a revenit la taxarea la nivelul unui salariu minim a veniturilor salariale a celor care realizează astfel de venituri cu o valoare mai mică de un astfel de salariu. Detalii aici: SAGA – Taxarea la nivelul unui salariu minim din august 2022. – SAGA Software

Tot în 2022 s-a modificat codul muncii prin Legea 283/2022 și a apărut un nou model cadru pentru contractul individual de muncă. Noul model este deja inclus în program.

Legea 283/2022 aduce niște modificări interesante, dar și probleme. Concediul pentru îngrijirea unei persoane și absențele pentru urgențe sunt cele care provoacă probleme lăsând angajatorii destul de expuși.

Pe final de an a apărut și o modificare la legea dialogului social, mai exact, Legea 367/2022, prin care și la angajatorii cu cel puțin 10 salariați există posibilitatea de a se alege reprezentant al salariaților cu votul a jumătate plus unu din numărul total al salariaților. Până la apariția acestei legi, doar cei cu minim 21 de salariați aveau această obligație.

Persoanele care ocupă funcții de conducere care asigură reprezentarea administrației în raporturile cu angajații/lucrătorii sau care participă la decizia conducerii întreprinderii la nivelul unității, nu pot fi aleși ca reprezentanți ai angajaților/lucrătorilor. În societățile unde nu sunt constituite organizații sindicale, angajatorul are obligația ca, cel puțin o dată pe an, să permită organizarea unei sesiuni publice de informare privind drepturile individuale și colective ale angajaților/lucrătorilor, la cererea federațiilor sindicale din sectorul de negociere colectivă al unității respective, cu invitarea reprezentanților acestor federații

Este prevăzută obligativitate de informare și consultare cu privire la evoluția recentă și evoluția activităților și a situației economice a societății. Angajatorul va iniția procesul de informare și consultare după trimiterea la MF a situațiilor financiare ale firmei pentru anul precedent. Mai există unele măsuri, dar le puteți verifica direct în lege.


Nu uitați că, din 2017, zilele de 24 ianuarie și 1 iunie sunt zile libere legale, iar începând cu 2019 și ziua de vineri dinaintea zilei de Paște – zi cunoscută sub numele de Vinerea Mare, codul muncii fiind modificat în acest sens.

Zilele libere legale sunt:

– 1 și 2 ianuarie;
– 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române;
– Vinerea Mare, ultima zi de vineri înaintea Paștelui;
– prima și a doua zi de Paști;
– 1 mai;
– 1 iunie;
– prima și a doua zi de Rusalii;
– Adormirea Maicii Domnului;
– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;
– 1 decembrie;
– prima și a doua zi de Crăciun;
– două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.

Au existat discuții despre zilele de 6 și 7 ianuarie. De fapt mai mult decât discuții. Este un proiect de lege prin care și aceste zile ar fi declarate libere, însă în acest moment este doar un proiect de lege nu o lege promulgată.

Pentru bugetari s-a luat deja decizia ca anumite zile din an să fie libere, e vorba despre acele zile așa numite „punte” între o zi liberă și una de sărbătoare legală. De exemplu ziua de 23 ianuarie să fie liberă pentru bugetari pentru că 22 ianuarie este duminica, iar 24 ianuarie care e liberă prin lege este marțea s-a luat decizia ca și 23 ianuarie să le fie acordată ca zi liberă. Așadar zilele de luni, 23 ianuarie 2023, vineri, 2 iunie 2023 și luni, 14 august 2023 să fie zilele libere pentru personalul din sistemul bugetar.

Există și pentru restul salariaților, un proiect de modificare a codului muncii, momentan ținut la sertar, prin care și acestora să li se acorde astfel de zile sau dacă o zi liberă națională pică în zi nelucrătoare să li se acorde o zi lucrătoare liberă. Asta face ca anumite zile libere generate de sărbători religioase să fie extinse de facto pentru că prima zi a acelor sărbători este ziua de duminică întotdeauna.

Vă reamintesc că în aceste zile nu se lucrează. Pot lucra doar cei din unități sanitare sau de alimentație publică. Restul nu pot lucra decât dacă au o activitate care nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.

Vă reamintesc totodată că pentru cazul în care specificul unității este de așa natură încât e necesar să se lucreze în aceste zile, zilele respective se plătesc salariaților ce au lucrat în acele zile, iar salariații beneficiază în compensație de zile libere plătite și numai dacă din motive bine justificate nu se pot acorda zilele libere li se acordă o compensație de 100% pe lângă plata zilelor respective.

Nu uitați, de asemenea, de programarea concediilor de odihnă și țineți seama că acestea trebuie să aibă cel puțin o perioadă de 10 zile lucrătoare consecutive. Și, nu, nu există declarația salariatului că renunță la a efectua CO. Aceasta dacă există la vreo firmă, pe lângă faptul că nu este reglementă de nici o lege, este nulă de drept.


D205 are termen de depunere 28 februarie 2023 pentru anul 2022. S-a revenit la data reprezentând termen de depunere, acesta fiind stabilit ca fiind ultima zi din februarie, asta după ce în 2020 termenul a fost ultima zi din ianuarie.

Din 2018, D205, nu mai conține informațiile despre veniturile din salarii. Ci pentru venituri din alte surse – dividende de exemplu sau din vânzarea de deșeuri.


De la 30 noiembrie 2021 toate casele de marcat aveau obligația de a fi conectate la ANAF. Iar cele ce se vând de acum trebuie să fie conectate încă de la fiscalizare.

Dar cum la noi deși ANAF știe cine are casă de marcat, știe cine a conectat-o și cine nu, dacă a folosit-o sau nu, suntem în situația în care ANAF dacă nu primește date de la acea casă tot cere să i se comunice acest lucru prin F4109.

Chiar dacă aparatele de marcat fiscale sunt conectate la ANAF, nu înseamnă că utilizatorii lor pot face exportul fișierelor pe stick/card de memorie. Solicitați firmelor acele exporturi exclusiv în scopuri contabile, nu pentru a genera/trimite A4200.

Asta pentru că e bine să nu uitați că datele generate din case de marcat pot fi importate direct în SAGA.


Am scris la finele lui 2016 despre cei care au comerț cu amănuntul și sunt persoane juridice că dacă au o cifră de afaceri mai mare de 10.000 EUR sunt obligați să folosească POS-uri.

În 2022 s-a modificat limita. Prin OUG 168/2022, s-a stabilit că:

Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, așa cum acestea sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice. Prin activitatea de prestări de servicii, în sensul prezentului alineat, se înțelege operațiunea definită la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Obligația de acceptare de către persoanele juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, se naște începând cu trimestrul următor celui în care încasările în numerar din cursul anului respectiv au depășit pragul de 50.000 lei.

În cazul în care, timp de 2 ani consecutivi, pragul menționat mai sus nu a fost depășit, entitățile nu mai au obligația de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptării acestor instrumente de plată.”

Deci:

  • obligația este doar în cazul persoanelor juridice. PFA sau II nu sunt obligate să dețină POS – ele pot, dacă vor, să încaseze cu card, dar nu sunt obligate.
  • limita este dată de nivelul încasărilor în numerar dintr-un an nu de cifra de afaceri
  • limita este stabilită la o valoare fixă în lei – 50.000 lei încasări numerar într-un an

Cu toate că obligația de a încasa cu card este din 2018, sunt încă foarte mulți comercianți care nu vor pur și simplu să facă asta.


Impozitul specific dispare din 2023. Dacă aveți unul din codurile CAEN CAEN 5510 – “Hoteluri și alte facilități de cazare similare”, 5520 – “Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată”, 5530 – “Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere”, 5590 – “Alte servicii de cazare”, 5610 – “Restaurante”, 5621 – “Activităţi de alimentație (catering) pentru evenimente”, 5629 – “Alte servicii de alimentație n.c.a.”, 5630 – “Baruri și alte activități de servire a băuturilor” și sunteți plătitori de impozit pe profit, începând cu 2023 puteți opta fie pentru plata impozitului pe profit și pentru aceste activități, fie pentru plata impozitului pe venitul microîntreprinderilor pe veniturile din aceste activități.


Taxa pentru exploatări forestiere, exploatarea resurselor naturale, instituită pe termen limitat în 2013 prin OUG 6/2013 rămâne în vigoare, termenul limită de aplicare a ei fiind prelungit prin celebra OUG 114/2018 până la 31/12/2021 și prin la fel de “celebra” ordonanță 130/2021 a fost prelungită până la 31/12/2025.

Deja e hilar. În loc să fim ipocriți și să o prelungim ba pe un an ba pe doi, mai bine constatăm că deja este în vigoare de câțiva ani buni și o instituim permanent. Măcar știm una și bună. Ori renunțăm să o mai prelungim, nu de alta, dar dacă inițial scopul a fost să fie instituită pentru un singur an și apoi au mai fost necesari încă 6-7 ani înseamnă că nu și-a atins scopul, ori o permanentizăm incluzând-o în codul fiscal ori eliminând termenul de aplicare..

Iată cum o taxă instituită, temporar, inițial pentru 1 an, a fost prelungită succesiv, tot “temporar” de mai bine de 8 ani deja. Și e prelungită efectiv pentru minim 12 ani de la aplicare. Nu suntem ipocriți? Suntem!


Resurse utile pentru dumneavoastră:

– cod fiscal – la zi și o arhivă a acestuia

ghiduri ANAF

portal legislativ

forumul SAGA

asistență ANAF – prin mail

înregistrare persoane fizice în SPV

înregistrare persoane juridice în SPV

reînnoire certificat digital ANAF

înregistrare firme noi cu certificat digital – formular 150

revocare certificat digital – încărcare formular 151

formulare ANAF

accesare SPV – ANAF – cu nume de utilizator și parolă

accesare SPV – ANAF – cu certificat digital

depunere declarație unică – persoane fizice

depunere declarații fiscale cu certificat digital

obținere recipise declarații

verificare cod fiscal pe site MF

registrul persoanelor înregistrate în scopuri de TVA

registrul persoanelor care aplică TVA la încasare

registrul persoanelor declarate inactivi de către ANAF

VIES

depunere REVISAL

De asemenea vă recomand un canal YouTube specializat pe legislația muncii unde găsiți materiale interesante postate de domnul Corneliu Bențe, un om la ale cărui seminarii am asistat întotdeauna cu plăcere.


În 2023 pentru SAGA va exista o modificare la partea de cloud a programului. Momentan, până în luna februarie, din motive tehnice, deschiderea de conturi noi pe platforma web este suspendată. Va reîncepe ulterior și din testele de până acum vă putem confirma că viteza de lucru – mai ales cea din desktop cu salvare în web – va fi drastic îmbunătățită și latența de acum va dispărea.

Detalii despre partea de web a programelor SAGA găsiți aici: SAGA WEB. SAGA într-o nouă perspectivă. – SAGA Software

Din 2022, s-a implementat și pentru SAGA PS sistemul client-server care permite lucrul prin rețele de tip lan-over-net sau prin VPN.

În 2023 va continua migrarea ecranelor din dektop în interfața web, va continua dezvoltarea pe partea SAFT și e-Transport – de fapt acesta din urmă va fi disponibil în primele zile din 2023, precum și adaptările programelor la modificările legislative. Cea din urmă parte – adaptările la modificările legislative – este cea care face să se piardă timp și resurse ce ar putea fi folosite pentru alte dezvoltări mult mai utile.


Într-o notă personală – pentru mine 2022 a fost anul în care am cunoscut personal sau am interacționat personal cu mai mulți utilizatori ai programului, cititori ai acestui blog, decât în toți anii de dinainte. Asta chiar dacă, datorită contextului, unii dintre ei nu au știut cine sunt :)

Sper ca în 2023 să-i pot reîntâlni măcar pe cei pe care-i cunosc personal. Să mai schimbăm o opinie, să bem o cafea împreună. Așa că: să ne vedem cu bine și cu mai puțin stres în 2023. Să aveți un an excelent!

120 comentarii

  1. Buna dimineata! La multi ani 2023!
    Referitor la: Momentan nu există nici proiect pentru bilanțul anual așa cum a existat în anii precedenți. Cel mai probabil se va publica perioada următoare. Iar în forma lui finală va apărea abia pe la finele lui ianuarie, începutul lui februarie.
    Exista, din 23.11.2022, pe site-ul Ministerului Finantelor la rubrica Transparenta>>Proiecte-acte-normative.

    1. Cu multumiri anticipate, termenul de depunere pentru Formularul 107, pentru microintreprinderi, este 25 ianuarie 2023 sau 25 iunie 2023?

  2. Buna ziua! La multi ani!
    La PFA, la CAS nu ar trebui sa fie 25% din plafon, respectiv 9.000 lei si 18.000 lei?

  3. LA MULTI ANI!
    Citez:
    “D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2021, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit sau impozit pe venit microîntreprinderi. În niciun caz nu declarați impozit pe profit sau micro, în D100, acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.

    Termenul de depunere a D100 pentru plătitorii de impozit pe veni microîntreprinderi este 25 IUNIE 2023.”

    cred ca e o greseala. In loc de 2021 trebuia 2022.

  4. Din arhiva Comunicate de presă – Ministerul Finantelor
    Clarificări privind aplicarea sistemului TVA la încasare
    ” Prin Legea nr. 296/2020 au fost modificate prevederile Codului fiscal, intenția fiind ca, începând cu 1 ianuarie 2021, persoanele impozabile a căror cifră de afaceri în anul calendaristic precedent și în anul în curs nu a depășit plafonul de 4.500.000 lei să poată opta pentru aplicarea sistemului TVA la încasare începând cu prima zi a perioadei fiscale următoare celei în care şi-au exercitat opțiunea.
    Cu toate acestea, nu a fost posibilă aplicarea sistemului TVA la încasare începând cu 1 ianuarie 2021 în noile condiții, întrucât în Codul fiscal există încă o serie de referiri la vechiul plafon de 2.250.000 lei, precum şi obligația de notificare pentru aplicarea sistemului în termenul de 25 ianuarie a fiecărui an.
    Pentru respectarea intenției de reglementare care a stat la baza Legii 296/2020, a fost necesară modificarea și a altor prevederi din Codul fiscal, modificări care s-au realizat prin OUG nr. 13/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii contabilității nr. 82/1991.
    Astfel, începând cu data de 1 martie 2021, toate persoanele impozabile a căror cifră de afaceri în anul calendaristic precedent, precum și în anul în curs, nu a depășit plafonul de 4.500.000 lei pot opta pentru aplicarea sistemului TVA la încasare. Această opțiune poate fi exercitată oricând în cursul anului.
    Tot prin OUG nr. 13/2021 s-a instituit o regulă specială care a permis continuarea aplicării sistemului de către persoanele impozabile care ar fi trebuit să fie radiate începând cu data de 1 martie 2021 din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, în condițiile în care acestea ar fi devenit eligibile pentru aplicarea sistemului, potrivit noilor reguli, începând cu aceeași dată.”

  5. Multumim pentru detalii, sunt de mare folos in fiecare an.

    In ceea ce priveste contractele de inchiriere, nu imi este foarte clar, daca si acele contracte care au fost deja inregistrate fizic cu numar de inregistrare la ANAF trebuiesc sa le declaram sau nu, precum cele neinregistrate la ANAF, dar care sunt in derulare, sau doar noi care le vom intocmi incepand cu 01.01.2023.
    Multumesc

    1. Toate contractele care sunt în derulare sau se încheie ori modifică și care nu sunt deja înregistrate la ANAF se vor declara.
      Dacă deja sunt înregistrate la ANAF nu este necesar să se mai înregistreze.

      1. Si contractele de comodat pentru spatii sedii soviale sau masini folodite de admini si alea trebuie inregistrate?

        1. Nu. Acelea nu. Doar contractele de închiriere care generează venituri pentru proprietar.

      2. Buna ziua! Contractele de inchiriere incheiate intre 2 persoane juridice se declara la Anaf? Sau obligatia declararii este numai in cazul persoanelor fizice? Multumesc.

        1. Obligația este doar în cazul persoanelor fizice, dar și persoanele juridice pot înregistra acele contracte la ANAF.

  6. La multi ani!
    Buna ziua, pers.fizice care realiz.venituri indep.sau din chirii,care sunt pensionari limita de varsta,sunt obligati si ei la plata CAS ,in conditiile in care echivalentul acestor venituri depasesc 12 sal.minime pe economie in 2022? Stiu ca CASS este obligatorie.
    Multumesc,

  7. Ref. contribuabili care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala – art.120 alin.(6.1) Cod fiscal – au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal compentent. Procedura de aplicare referitoare la inregistrare initiala si ulteriora, se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF;
    In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, inregistrarea la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora – art.133 alin.23 din Codul fiscal.

  8. La multi ani! Cristi, D107 se depune pana la data de 25.06.2023 pentru microintreprinderi. OG 16/2022: 22. La articolul 56, după alineatul (1^7) se introduc trei noi alineate, alin. (1^8)-(1^10), cu următorul cuprins:
    (1^8) Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări/ cheltuieli conform alin. (2^2) și pun în funcțiune aparate de marcat electronice fiscale scad aceste sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în următoarea ordine:
    a) sumele aferente sponsorizărilor efectuate conform alin. (1^1), alin. (1^5), cheltuieli efectuate conform alin. (2^2), precum și sumele reportate, după caz;
    b) costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, potrivit alin. (1^6), și sumele reportate, după caz.
    (1^9) Reducerea de impozit, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative, se aplică la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor după scăderea sumelor menționate la alin. (1^8).
    (1^10) Prin excepție de la prevederile alin. (1^4) lit. a), pe perioada aplicării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020, declarația informativă prevăzută la alin. (1^3) se depune până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor.

  9. Prevederile pct.22 – OG Nr.16/2022 intra in vigoare de la data de 1 ianuarie 2023. Pentru sponsorizari/cheltuieli efectuate pana la 31.12.2022 le sunt aplicabile prevederile anterioare datei de 1 ianuarie 2023 – formularul actual introdus prin ORDIN al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 107 “Declaraţie informativa privind beneficiarii sponsorizărilor/mecenatului/ burselor private” permitind pentru anul de raportare 2022, in completare datelor, doar scadenta 25.01.2023.

  10. La multi ani!

    Asociatiile si fundatiile mai trebuie sa depuna declaratia de beneficiari reali in termen de 15 zile de la depunerea situatiilor financiare?

  11. Un an nou cu sănătate și multe bucurii!
    Vă mulțumesc pentru profesionalismul de care dați dovadă și ajutorul pe care ni-l oferiți!

  12. BUNA ZIUA SI LA MULTI ANI CU SANATATE SI IMPLINIRI !!
    MULTUMESC PT INFORMATIILE DE INCEPUT AN ,SUPER VALOROASE !!!

  13. Buna ziua,

    Am realizat un contract de Mandat la 31.12.2022, dar încercând sa încarc d700 primesc eroarea:

    eroare regula: R_block: in acest moment nu puteti depunde D700 pt. anul 2023.

    Orice parere ar fi utila!

    Multumesc!

    1. ANAF nu permite depunerea D700 în acest moment. Mesajul este explicit. De regulă se întâmplă asta atunci când se modifică sau urmează să se modifice formularul.

  14. Buna ziua. La multi ani, sanatate si multe realizari ! Multumim tare mult pentru informatiile de inceput de an !

  15. Buna ziua!La multi ani cu sanatate si impliniri in acest nou an!! Foarte utile aceste informatii!Multumim foarte mult!

  16. Buna ziua,
    Am o platforma de vanzari on line de marfuri si vand prin E-MAG in Ungaria si Bulgaria-Luna FEBRUARE-MAGIE 2023 depasesc plafonul de 10000 euro ,ce trebuie sa fac .Marfa o iau din Romania si China,o inregistrez pe firma si o revand in tara si UE.Facturile le face E-MAG, cum le instlez in SAGA?
    As dori sa mai stiu in ce moneda ar trebui emise facturile, si cu ce cota TVA. Cat despre declaratiile fiscale la ANAF, ce formulare ar trebui depuse pentru export. Multumesc.

    1. Luați legătura cu contabilul dumneavoastră. Sunt mult prea multe informații de oferit și e necesar sa se cunoască mai multe detalii pentru a vi se oferi un răspuns corect. Eu vă recomand înregistrare în OSS. Facturile le puteți emite în orice monedă. În SAGA facturi emise de persoane înregistrate în OSS care vând către persoane neimpozabile din alte țări UE se introduc pe tip X I ecranul ieșiri valută.

  17. Un contribuabil mare care utilizeaza SAGA, a implementat o metoda externa pentru declaratiile anului 2022 la D406. Ar vrea sa refaca anul 2022, din ianuarie 2022 la zi cu solutia nativa a aplicatiei Saga. Va putea?

  18. Referitor la declaratia SAFT stocuri, pentru cei cu evidență este global-valoric. Din ce ati descris dv nu inteleg exact ce nu se declara: Subsectiunea de stocuri din declaratia de stocuri D406/C sau declaratia de stocuri in totalitate?

  19. La societatile inregistrate in scopuri de TVA, trimestrial, si care raman asa, nedepasind cifra de afaceri si nefacand AIC in 2022, inteleg ca trebuie depus, mai nou, D700 in loc de vechiul formular 094. Care e termenul de depunere a D700 in acest caz – 15 zile sau 25 ianuarie(care era pentru 094)?

      1. Multumim, Am inteles, depunem D700 in loc de D094. In D700 unde si ce trebuie sa completam. Am parcurs formularul actualizat ieri 06.01.2023 si nu am regasit un camp sau capitol cu sectiune (A, B, … G) unde sa pot introduce cifra de afaceri 2022 doar ca informatie.

  20. Buna ziua,
    O pesoana fizica autorizata,pensionata la limita de varsta, care realizeaza venituri in 2023 in valoare de 3000 lei, de exemplu, va achita cass???

    1. Venituri anuale? Nu. Dacă venitul net anual este mai mic de 6 salarii minime, nu va datora decât impozit. Dacă venitul anual va depăși 6 salarii minime va datora atât impozit cât și CASS.

  21. Va rog sa ma lamuriti cu cateva aspecte legate de clauza de mobilitate:
    1. Aceasta are regimul fiscal al diurnei, doar ca trebuie sa o mentionez in contractul de munca? Adica, daca ofer o indemnizatie de 2,5 ori x valoarea diurnei la instit. publice, nu calculez nicio contributie salariala(cu conditia sa ma incadrez si in plafonul de 33% din salariul de baza brut)?
    2. Daca depasesc valoare de 2.5 ori x diurna la bugetari, dar ma incadrez pe total luna in 33% din salariul brut de incadrare, ce regim fiscal are indemnizatia de mobilitate(impozit pe venit, CAS si CASS?)
    3. Suma acordata trebuie justificata cu vreun document(fiind un drept precizat in CIM) sau o pot prinde pur si simplu in statul de plata ca alte venituri si nu o impozitez(cu conditia incadrarii in plafoane)?
    4. O societate de constructii ce nu are precizat un punct de lucru fix si isi trimite oamenii de luni-vineri pe diverse santiere din tara, iar in week end revin la domiciliile lor, ar trebui sa considere acest aspect deplasare/detasare(cu acordare de diurna) sau clauza de mobilitate?

    1. 1. Nu. Citiți art.25 din codul muncii.
      2. Venit neimpozabil.
      3. Clauza de mobilitate se prevede în CIM.
      4. Diurna și clauza de mobilitate nu se exclud.

      1. Deci, ca sa concluzionez: pentru lucratorii din constructii, ce lucreaza in mod curent pe diverse santiere din tara, fara a avea un loc de munca fix, conform codului muncii le pot oferi indemnizatie de mobilitate si nu indemnizatie de deplasare(deoarece nu am de munca fix si se deplaseaza de la acesta); aceasta indemnizatie de mobilitate este neimpozabila(CAS, CASS, impozit pe venit si CAM) daca se incadreaza in plafonul de 33%; valoarea acesteia trebuie precizata in contractul de munca si se prinde in statul de plata ca venit neimpozabil, fara a mai fi nevoie de alte documente justificative(ordine de deplasare de ex.). E corect rationamentul? Multumesc!

        1. V-am spus că indemnizația de mobilitate și diurna nu se exclud.
          Le puteți da și una și alta cu încadrarea în limitele legale și în cele maxim neimpozabile. Sumele ce depășesc limitele maxim neimpozabile de taxează ca stare.

      2. Da, unii din Itm nu-s de acord ca in cazul prezentat de mine sa acord diurna, deoarece nu trimit muncitorii de la un loc de munca fix in deplasare, ci e o regula sa munceasca in santiere mobile. De asta insistam, poate ma lamuresc cu dvs, ca ma lovesc practic de problema. Multumesc! Un an nou bun!

  22. Am depus Declaratia 700 care inlocuieste 094 si am completat:
    1.19.1. Cifra de afaceri din anul precedent, obţinută sau, după caz, recalculată = 0
    S-a bifat automat:
    1.19. Mențiuni privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul
    calendaristic şi care nu au efectuat achiziţii intracomunitare de bunuri în anul precedent
    si
    SUBSECTIUNEA B.II. MENȚIUNI PRIVIND SCHIMBAREA / MENȚINEREA PERIOADEI FISCALE si
    X. SECTIUNEA B – DATE PRIVIND ÎNREGISTRAREA ÎN SCOPURI DE TVA ȘI VECTORUL FISCAL PRIVIND TVA (300) si respectiv
    X. B.II. – MENȚIUNI PRIVIND SCHIMBAREA/ MENȚINEREA PERIOADEI FISCALE
    Am trimis Declaratia la Anaf si am primit urmatoarea Eroare:
    Au fost identificate urmatoarele ERORI:
    E: validari globale
    eroare regula: R65b: Bifa_2b=2 daca (CifAf_2b#null si Per2_2b#null)
    Cum sa complectez declaratia 700 pentru a fi corecta/validata si preluata de Anaf ?

    Multumesc

  23. Buna ziua,
    multumim mult pentru tot efortul dvs.pentru noi !

    AUDITARE – daca SC are ca actionar (si) statul, are obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale.
    Iertati-mi ignoranta …. obligatia de auditare e valabila si pentru SC cu actionar unic Administratia Publica Locala (Primaria) ?
    Multumim inca o data!

  24. Buna ziua. In legatura cu deducerile suplimentare pentru copiii care urmeaza o forma de scolarizare. Care copii se incadreaza? De la clasa 0? Cei de la cresa si gradinita intra in aceasta categorie? Multumesc

  25. Buna ziua si La Multi Ani! Va multumesc pt ca existati si pt ca ne faceti munca mai usoara. Referitor la formularul inutil 094, transpus in D700, avem posibilitatea sa il generam din Saga? Multumesc.

  26. CE TREBUIE SA ANEXEZ CA FISIER ZIP LA D700 DACA TREC LA 01.01.2023 DE LA IMPOZIT MICRO LA IMPOZIT PE PROFIT INTRUCIT NU AM SALARIATI LA 31.12.2022
    MULTUMESC.NU STIU IN CE CONSTA COMPONENTA ARHIVEI ZIP PE CARE MI-O CERE NU NU POT TRIMITE FORMULARU,NU SE VALIDEAZA.

  27. Buna ziua si LA MULTI ANI !
    Persoana fizica autorizata care desfasoara activitati independente(executor judecatoresc) ,a fost platitor tva lunar, CA pe 2022 este inferioara plafonului de pl.lunar, nu a avut AIC.Am incercat sa depun decl 700 pentru inreg. ca platitor trim. , am bifat B I 1.16 si 1.17, raspunsul ANAF :” operatiunile solicitate ptr sectiunea B I -mentiuni ulterioare nu se pot aplica pentru acest tip de contribuabil”. Ma puteti ajuta cum sa completez corect ? multumesc

    1. Nu se completează la 1.16 decât dacă trece de la Trimestru la Luna.
      Pentru trecere de la lună la trimestru completați în cap.B.II la punctele 1.19.1 cu cifra de afaceri și la 1.19.2.

  28. Am fost microintrep . Pt a ramâne micro, am incheiat un contract de mandat ,la nivel de 3000 lei. Contractul este incheiat la data de 31.12.2022, dar intra in vigoare cu data de 01.01.2023. Este corect? Atasez contractul de mandat la Declaratia 700?

  29. Buna seara .Veniturile din jocurile de noroc rezultate din asociere in participatiune obtinute de o microintreprindere(5630) intra la stabilirea CA DE 300000LEI pt trecerea la platitor de TVA? sau numai veniturile impozabile ?Multumesc.

  30. Buna ziua! O sociatate comerciala (cod CAEN 5630) detine o masa de biliard. Va rog sa imi spuneti ce cota de TVA se va aplica incasarilor din biliard? Multumesc!

  31. Sunteti absolut sigur ca microintreprinderile existente la 31.12.2022 nu trebuie sa depuna optiune se aplicare in continuare a regimului de micro? Ca eu, din textul de lege, inteleg ca anual trebuie sa optam pentru asta.
    Art. 55. – (1) Persoanele juridice care se înfiinţează în cursul unui an fiscal, precum şi microîntreprinderile care intră sub incidenţa prevederilor art. 52 comunică organelor fiscale competente aplicarea/ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.

    [{*}] (2) Persoanele juridice române comunică organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plăteşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. (alineat modificat prin art. I pct. 19 din O.G. nr. 16/2022 – publicată la 15 iulie 2022, în vigoare de la 1 ianuarie 2023)
    [{*}] (3) În cazul în care, în cursul anului fiscal, una dintre condiţiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) şi e) nu mai este îndeplinită, microîntreprinderea comunică organelor fiscale competente ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor. (alineat modificat prin art. I pct. 63 din O.U.G. nr. 3/2017, astfel cum a fost modificată prin art. I pct. 5 din Legea nr. 177/2017 – publicată la 21 iulie 2017, în vigoare de la 24 iulie 2017)

    1. Știu ce scrie acolo. Pe logica dvs eu ar trebui să depun anual această notificare dacă doresc să rămân la micro îndeplinind condițiile? Eu zic că dincolo de litera legii este și spiritul ei și că odată ce sunt micro, îndeplinesc condițiile pentru micro și doresc să rămân în continuare micro, nu am de ce să depun acel formular ce are rol de modificare a vectorului fiscal a înregistrării fiscale pentru că neschimbând nimic înseamnă că am ales implicit. Eu zic, și sunt convins că aceasta e și interpretarea ANAF, că nu se depune dacă sunt micro și vreau să rămân la micro. Se depune exclusiv dacă sunt micro și trec la profit pentru că nu mai îndeplinesc condițiile pentru micro ori pentru că optez pentru profit sau dacă trec de la profit la micro pentru că îndeplinesc condițiile pentru micro.

      1. Si eu sunt de acord cu dvs., doar ca in mai multe agentii ANAF se interpreteaza ca daca nu o sa optezi, o a treci la impozit pe profit, ca “asa e articolul de lege”. Am sunat deja si am intebat, si asta e optica lor. Pana pe 31 martie, poate o sa se clarifice si acest aspect. Multumesc!

        1. Eu zic că e o interpretare forțată. Pe logica lor, o astfel de persoană va depune anual opțiunea, ceea ce e o tâmpenie.

  32. Multumesc. In conditiile in care contractul de mandat intra in vigoare la data de 30 decembrie 2022, declaratia 700 trebuie depusa pana la data de 13 ianuarie 2023? Atasez contractul de mandat la declaratia 700?
    Deci, in luna ianuarie 2023 trebuie sa depun declaratia 112 pentru decembrie 2022. In aceste conditii societatea se incadrează la micro( celelalte conditii sunt îndeplinite)?

    1. Pt un SRL cod caen-‘Baruri’ ce nu a avut impozit specific, poate rămâne la microintreprindere din 2023?

      Si doar societățile care își schimba statutul depun formularul 700..

  33. La completarea declaratiei D700, pentru modificare vector fiscal, nu se valideaza daca nu se completeaza si capitolul IV – daca contabilitatea e tinuta pe baza de contract de prestari servicii. Daca se bifeaza NU, e totul in regula, merge declaratia. Dar, daca se bifeaza DA(situatia reala), se cere sa se ataseza o arhiva zip. Ce credeti ca trebuie anexat aici? Contractul de prestari servicii sau altceva?

    1. Eu nu văd logica atașării contractului de prestări servicii și nici nu găsesc obligația atașării lui. Puneți codul fiscal al dvs, ca prestator.

  34. Buna seara.
    In Saga se pot face urmatoarele operatii :
    1.Transferuri- cu obtiune cod transferat catre cod destinatie.
    Folosesc aceasta operatie pentru a transfera (pe aceeasi gestiune), un articol de pe un cod pe alt cod , la articolele care sunt diferentiate doar de culoare sau marime .
    2.In articole-foloesc articole de tip pachet nestocabil.
    Creez o reteta cu mai multe articole ,de tip marfuri ,care sunt pe stoc si se genereaza bon in productie.
    3.In Operatii diverse/Operatii speciale,incarc si descarc articole care nu intra in luna curenta,intra dupa 1-2 din luna urmatoare .Se genereaza in fisa articole la explicatie -Alte op.cu stocuri.
    Operatiile de mai sus nu vor da erori de validare la declaratia SAF-T ,sau nu vor fi considerate ca operatii eronate de fisc?
    4.Intrarile de materiale nestocate (consumabile)trebuie sa le introducem in NIR toate pozitiile sau merg pe o singura pozitie?
    Multumesc.

    1. 1. Da.
      2. Sau prin operații speciale.
      3. M-ați pierdut. De ce să faceți asta? Le facturați înainte de a le primi efectiv?
      4. E suficient să le introduceți pe o singură poziție.

  35. Buna ziua!
    Cand incerc sa generez D700 obtin eroarea”Acest document a activat caracteristici extinse in Adobe Acrobat Reader…”. Cum ar trebui sa procedez? Multumesc!

    1. Luați legătura cu ANAF, întrucât problema a fost generată de către actualizarea fișierelor pdf de către dânșii.

  36. Buna ziua.
    O societate platitoare de tva trimestrial a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri in luna decembrie 2021, iar cu 01.01.2022 a trecut la tva lunar. In anul 2022 nu a mai avut achizitii intracomunitare de bunuri, iar cifra de afaceri la 31.12.2022 este sub 100.000 euro. Societatea revine la tva trimestrial cu 01.01.2023 sau doar din 2014 daca sunt indeplinite conditiile in 2023 ?

  37. Ati sesizat ca la inchidere luna decembrie 2022 in Saga, acum, indicatorul Cifra de afaceri in EUR este calculat la valori sfarsit de perioada 2021 (4.9481)?

  38. Buna ziua!

    Societate neplatitoare de TVA, CA < 300.000 lei, completat d700 la subsectiunea BII, 1.19.1. Cifra de afaceri din anul precedent, obţinută sau, după caz, recalculată (lei) cu suma aferenta.
    Am primit recipisa cu:
    Au fost identificate urmatoarele ERORI:
    E: validari globale
    eroare:
    1 490632879 SB13.Operatiile solicitate pentru Sectiunea B – Subsectiunea II nu se pot aplica

    Intrebare: Cum declar CA ca sa ramana neplatitoare de TVA?

    Multumesc!

  39. Buna ziua! Va rog frumos sa ma ajutati, nu am avut inca caz similar.
    Un PFA este platitor de tva trimestrial din Octombrie 2022. CA pe anul 2022 este 486.578 Ron ( CA sub 100.000 euro), iar CA Octombrie-Decembrie: 128.354 Ron. (Recalculat, peste 100.000 euro)
    Precizez ca PFA-ul presteaza servicii graphic design doar pt. SUA (non UE) si factureaza fara TVA. (Nu are facturi emise cu TVA)

    1. In acest caz se recalculeaza CA?
    2. Cum se calculeaza CA? => 128.354 (CA pe 3 luni) / 3 = 42.784.3 x 12 = 513.412 > 494.740. Corect? Daca da: Trece de la platitor tva trimestrial la platitor tva lunar?
    3. In acest caz trebuia deja depusa D700? Daca da, se poate depune cu intarziere?

    Va multumesc mult pentru ajutor!

  40. Buna ziua. Am si eu o nelamurire referitor la dividendele distribuite in decembrie 2022, adica din contul 117 si impozitul platit de 5 % pana pe 25 ianuarie 2023!
    In ceea ce priveste societatea este clar dar ca si persoana fizica nu sunt lamurita , adica ce declar in declaratia unica pt 2022 , voi declara doar dividendele incasate in 2022 si voi plati sanatate 10 % pana pe 25 mai 2023 daca dividendele incasate depasesc 12 salarii minime. Dar ce se intampla cu dividendele ridicate in 2023 sau chiar 2024 care de fapt sunt cele distribuite la finele anului 2022? Se va plati sanatatea acum in 25 mai 2023 o singura transa sau pt fiecare an in parte ?

    1. Sfatul meu e să le considerați plătite în 2022. Eu le-aș stinge prin 4551 considerând că le-am lăsat la dispoziția societății prin hotărâre AGA și contract de împrumut. Așa achitați 10% în 2023 din 12 salarii aferente lui 2022.

  41. Buna ziua vreau sa generez declaratia 406 si imi apar mai multe erori.Se tot repeta:
    eroare regula:AccountID-ul contului 6233 trebuie sa se regaseasca in planul de conturi.
    Am dat verificare la tot, pe id-uri nu-mi apar erori.
    Nu inteleg ce nu este in regula.
    Va rog frumos daca ma puteti ajuta sa-mi spuneti cum pot depista ce nu este in regula.

    1. Contul 6233 NU EXISTĂ în planul de conturi standard. L-ați creat dvs, dar el nu există. Mutați de acolo sumele pe 6231 sau 6232. Consultați planul de conturi aprobat prim OMFP 1802/2014.

  42. Buna seara,
    am generat D700 (094) din saga, dar nu stiu daca am trecut data bune…am pus 01.01.2023….sau trebuie decembrie 2022 ?

  43. a aparut pdful cu bilantul la firme pe 2022 pe situl cu declaratii anaf.
    cand apare upgradul saga cu acesta?
    va multumesc anticipat!

  44. Buna ziua!
    Va rog, daca se poate, sa ma ajutati in speta urmatoare-este vorba de o firma care devine platitoare de tva in cursul anului 2022, mai exact, incepand cu 01.12.2022, cu perioada de declarare a tva-ului trimestru. Incheie anul 2022 cu o cifra de afaceri de 149000 lei. Veniturile sunt inregistrate in decembrie 2022.
    Intrebare: in anul 2023 , functie de CA , trece la luna sau ramane tot la trimestru?
    Din ce am citit , eu am inteles ca ar trebui sa treaca la luna, dupa urmatorul rationament CA/1 x12 luni=1.788.000 lei, deci depaseste 100000 eur.
    Am consultat si Asistenta Contribuabili si mi-au zis ca ar trebui sa ramana tot trimestru!!!!
    Multumesc anticipat!

  45. Buna ziua! In situatia in care am personal detasat in UE (cu formularul A1), acesti salariati mai beneficiaza de deducerea personala, incepand cu ianuarie 2023?

      1. Art. 77. – Deducere personală (14) Deducerea personală determinată potrivit prezentului articol nu se acordă personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, potrivit legii.”

  46. Cei care au fost în 2022 plătitori de impozit micro și rămân la fel în 2023 și trebuie să depună declarația 700 până în martie?
    Multumesc!

  47. Buna ziua! Ma puteti ajuta, va rog, cu un sfat privind modul in care pot evidentia in SAGA, indemnizatiile specifice detasarii transnationale neimpozabile (care sunt acordate in limita plafonului neimpozabil prevazut la art. 76 alin. (2) din Codul fiscal), astfel incat sa poata fi preluate corect in D112, incepand din ianuarie 2023?

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *