Salariu minim 2023. Sume neimpozabile.

12 Dec 2022 | Legislatie | 104 comentarii25327 vizualizari

Zilele acestea au fost publicate două acte ce stabilesc salarii minime pe economie.

Este vorba despre HG 1447/2022 prin care se stabilește salariul minim pe economie pentru anul 2023 la suma de 3.000 lei (adică 18,145 lei/oră), fără sporuri sau adaosuri, pentru o normă întreagă.

Acest salariul este cel care va fi luat în considerare și la:

  • stabilirea contribuțiilor sociale în cazul celor care realizează un salariu inferior acestei valori, fără a se încadra la excepții, și pentru care angajatorii suportă diferențele de contribuții.
  • stabilirea sumelor datorate cu titlu de contribuții sociale de către persoane ce obțin venituri din activități independente.
  • stabilirea sumei contribuției asigurărilor sociale de sănătate în cazul celor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, investiții, agricultură, silvicultură și/sau piscicultură, ori venituri din alte surse.

Așadar firmele vor fi obligate ca în maxim 20 de zile lucrătoare de la data de 1 ianuarie 2023 să transmită în REVISAL modificarea salariului de bază la toți cei care acum au mai puțin de 3.000 lei/lună.

S-a publicat și OUG 168/2022, prin care:

  • salariaților din domeniul construcțiilor și doar lor, li se stabilește un salariu minim de 4.000 lei/lună corespunzător unei norme întregi.
  • pentru salariații angajați cu normă întreagă și care au la data de 1 ianuarie 2023 un salariu de bază de 3.000 lei, li se va acorda doar la locul de muncă unde au funcția de bază o scutire de impozit pe venituri din salarii și de contribuții sociale, pentru suma de 200 lei.
  • scutirea de mai sus se acordă numai pentru venituri brute de maxim 4000 lei (atenție – aici, în această sumă brută maximală, intră și suma tichetelor de masă, de vacanță, culturale, sau cele cadou ce depășesc limitele prevăzute de lege).
  • scutirea este acordată doar în anul 2023.
  • scutirea este condiționată de menținerea pe întreg anul 2023 a salariului de bază de 3000 lei.

Observații:

1. majorarea la 4.000 lei se face exclusiv pentru salariații din construcții. Aceasta duce la o creștere a costurilor cu 33,33% pentru angajatori, costuri care vor fi suportate tot de către aceștia, indiferent că au sau nu facilități.

2. salariații din agricultură și industrie alimentară vor avea un salariu minim de 3.000 lei/lună la normă întreagă. În cazul acestora nu se modifică salariul minim. Momentan.

3. scutirea pentru cei 200 lei este cam ca cea de acum. Este scutire și nu prea. Adică se aplică, dar nu la toți salariații și nu oricum.

  • așa cum au remarcat și alți colegi – scutirea implică faptul ca, la data de 1 ianuarie 2023 salariatul să aibă în contractul individual de muncă un salariu de bază de fix 3.000 lei. Dacă un salariat are 3100 lei salariu de bază la data de 1 ianuarie și altul are 3000 lei, salariatul ce are doar 3000 lei va primi un salariu net mai mare decât cel care are 3100 lei. Asta pentru că în cazul celui cu salariu mai mare de 3000 lei nu se respectă condiția ca salariul de bază să fie egal cu salariul minim. Acest lucru este profund incorect.
  • scutirea este condiționată de menținerea pe întreg anul 2023 a salariului de bază de 3.000 lei.
  • dacă în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și 31 decembrie 2023, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, scutirea nu se poate aplica. Cum ordonanța a intrat în vigoare de la 9 decembrie 2022, înseamnă că dacă salariul de bază se va diminua între 9 decembrie 2022 și 31 decembrie 2023, indiferent cu ce sumă, indiferent pe ce motiv, indiferent că se diminuează de la 3100 lei la 3000 lei de exemplu, sau că se diminuează de la 2800 lei la 2550 lei nu se va putea aplica acea scutire.
  • scutirea de impozit și contribuții sociale se aplică și salariaților din agricultură și industrie alimentară care nu beneficiază de facilități – în exact aceleași condiții ca mai sus.

4. în cazul celor care au venit mai mic decât salariul minim pe economie și nu se încadrează la excepții și pentru care angajatorii suportă diferența între contribuțiile calculate la minim și cele calculate la venitul brut, suma pentru care se vor calcula contribuții sociale va fi 2800 lei – adică salariul minim diminuat cu cei 200 lei neimpozabili.

104 comentarii

  1. cum s-ar traduce pct 4?
    am 1000 lei partial dar calculez contributiile si impozitul la 2800 lei si nu la 3000 lei cat e minimul pe economie?
    ce fel de socoteala este asta?? e socoteala din PNRR?

    1. Daca avem deja din iunie 2022 salar de incadrare de 3000 lei.pe care nu il mai majoram ca sa nu patim ca si cu majorarea de la 2550, adica am majorat la 3000 si am platit contributii dupa 450 lei fara scutiri pt 200 lei, se beneficiaza din ianuarie 2023 de scutire taxe pt 200 lei?

  2. Un angajat cu salariul de bază pe CIM (fără sporuri și adaosuri) 3000 lei, realizează în ianuarie 2023 un venit brut de 3994 lei (3000 lei +994 lei comision din vânzari). Părerea mea este că și acest salariat va beneficia de scutirea pentru cei 200 lei, pentru că îndeplinește cumulativ condițiile prevăzute la Art. XXXVII. – (1) a) și b) din OUG 168/2022. Aici ar fi noutatea față de anul trecut, faptul că se poate beneficia de scutirea pentru 200 lei între 3 și 4000.
    Să-mi spui te rog și părerea ta.

      1. Buna ziua,
        Dar daca in revisal avem salar 3000 lei si un spor de vechime de 5 % mai putem beneficia de cei 200 lei neimpozabila?

  3. sa inteleg ca daca am un salariat cu 2550 si ii majorez venitul brut la 2800 – pot sa o fac majorarea cu bonuri de masa de ex? ar fi 2550 lei + tichete 250 = 2800 + 200 neimp = 3000 brut?

    1. NU! Pe cuvântul meu că nu înțeleg de unde ați priceput dvs că ar fi salariul minim 2800 lei! Salariul minim va fi 3000 lei. Obligatoriu. Faptul că în anumite condiții suma de 200 lei este sumă neimpozabilă, neinclusă în baza de calcul a impozitului pe venit din salarii și a contribuțiilor sociale, adică există o facilitate fiscală, nu face ca salariul minim să devină 2800 lei.

      1. Buna ziua! Pentru determinarea procentului corespunzator in vederea stabilirii deducerii personale de baza se va lua in calcul salariul minim de 3000 lei din care se scade suma de 200 lei sau salariul minim de 3000 lei? Multumesc!

  4. 1. Daca am un salariat cu salariul actual de2900 lei si ii majorez de la 1 ianuarie 2023 la 3000 lei, beneficiez de 200 lei suma neimpozabila?
    2. Daca am un salariat angajat in cursul lunii ianuarie, salariul 3000 lei, cei 200 lei neimpozabi se aplica la perioada lucrata ( adica sa zicem ca el are 96 ore lucrate) facem 200/160*96 ?

      1. As dori sa va intreb de unde rezulta ca se ia in calcul doar perioada lucrata?
        Conform Art. 76 din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii… inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor.

      2. Intrebarea mea era legata de raspunsul dvs in care ati precizat: “Da, se calculeaza proportional”, adica doar pentru cele 96 ore lucrate.
        Daca diferenta de la 96 la 160 de ore, adica 64 de ore, au fost ore de concediu de odihna, de ce se exclud?
        Nu am inteles de unde reiese ca se calculeaza proportional cu orele lucrate. Nu am regasit o astfel de prevedere in continutul OUG 168/2022.

  5. Daca am un angajat nou (primul) in decembrie 2022 cu 3000 brut, rezulta ca in decembrie nu i se aplica nici o facilitate iar din ianuarie 2023 , acesta beneficiaza de cei 200 neimpozabili ? Multumesc.

      1. Sunteti sigur ca este un calcul corect?
        Eu am invatat ca salariul minim pentru cei cu fractiune de norma se raporteaza la numarul mediu de ore, respectiv 165,333.

  6. contractul initial de munca se schimba pentru modificarea salariului de baza sau se face doar act aditional si respectiv modificarile aferente in revisal ?

  7. Pentru ca in 2023 pentru 3000 lei brut sa beneficieze de facilitatea pentru 200 lei nu este obligatoriu ca la 31.12.2022 salariatul sa fie incadrat cu minimul pe economie 2550 lei ?

    1. Incredibil! Pe cuvânt, deja este incredibil!
      Aveți link către OUG 168/2022. Ce scrie acolo? Că se ia în considerare salariul din luna precedentă?!

  8. În cazul unui salariat care are mai multe contracte parțiale de munca și care este obligat să depună lunar acea declarație la angajatori , cât trebuie să fie venitul din salarii cumulat 2800 lei sau 3000 lei pentru ca angajatorul să nu suporte diferența de contribuții?

    1. Care e salariul minim? 3000 lei sau 2800 lei?! Este pe undeva vreun act care să stabilească salariul minim la 2800 lei? Eu știu că HG 1447/2022 îl stabilește la 3000 lei, dar sunteți unii care pur și simplu nu faceți distincție între valoarea salariului și o bază impozabilă.

  9. Daca angajatul are vechime mai mare de 2 ani in firma, mai e obligatoriu sa aiba salariu mai mare decat salariul minim? asta ar insemna ca va trebui sa depaseasca 3000 lei si nu mai are dreptul la scutirea de 200?

    1. Nu există salarii minime diferențiate. Dacă dvs prin acte interne ați decis să acordați salariu mai mare decât cel minim salariaților ce au o anumită vechime, asta e o chestiune ce ține exclusiv de dvs. Iar dacă depășește ca salariul de bază salariul de 3000 lei atunci așa cum e formulată legea acum nu va avea nici o scutire.

  10. Cred că Panduru Carmen se referea la Art. 164 alin. (2 indice 1) si (2 indice 2) din Codul Muncii, unde se prevede că angajatorul nu poate da salariatului pentru o perioadă mai mare de 24 de luni salariul minim.
    Prevederea se aplică însă doar începând cu 01.01.2022 (chiar dacă salariatul era deja angajat la acea dată), deci abia din 2024 se va pune problema obligării angajatorului să le dea peste minim salariaților care au avut salariul minim și în 2022 și în 2023 tot anul, sau după ce se scurg 24 de luni de la angajare, dacă aceasta a survenit după 01.01.2022..

  11. Buna ziua!
    Cred ca dna se refera la legea care obliga angajatorul sa dea un salariu mai mare decat salariul minim pentru angajatii care au vechimea mai mare de 2 ani. Intrebarea este daca aceasta obligatie mai exista sau de cand trebuie urmata, altfel nu ar mai putea fi aplicate facilitatiledaca e din 01.01.2023.

  12. Angajaţii plătiţi cu salariul minim în 2023 nu vor plati pentru 200 de lei impozit şi contribuţii sociale. Dar se vor lua în calcul la stabilirea pensiei ?
    Va multumesc !

      1. Scutirea de taxe pentru cei 200 lei se aplică și în cazul celor ce realizează un salariu mai mic de 3000 lei și nu intră la excepții și pentru care angajatorul plătește contribuții socialea un salariu minim. La fel dacă se încadrează în condițiile pentru care se aplică aceste scutiri.
        Asta însă nu reduce valoarea salariului minim.

    1. Nu va beneficia. Eu cred că am fost clar – scutirea se aplică doar la funcția de bază și doar pentru cei cu normă întreagă.

  13. Buna ziua,
    1.in actul aditional de majorare a salariului cu 01.01.2023 se va scrie ca salariul brut este de 3000 lei din care 200 lei se acorda conform OUG 168/2022 sau doar se va scrie ca salariul minim brut se majoreaza la 3.000 lei?
    2. Daca salariatul are deja in luna decembrie un salar brut de 3000 lei, in luna ianuarie 2023 va beneficia de scutirea a 200 lei cf Oug?
    Va multumesc!

  14. Salariatii din ind. alim care nu beneficiaza de facilitati vor plati pentru 200 de lei impozit şi contribuţii sociale?

  15. Buna ziua,
    Am urmatorul caz: angajat cu norma de 4 ore/zi si salariu brut actual ( nemajorat in baza HG 1447/2022) de 2000 lei, care mai lucreaza la alt angajator cu norma de 2 ore/zi si salariu brut de 600 de lei. Deci angajatul cumuleaza salarii in suma de 2600 lei la o norma totala de 6 ore/zi.
    Cum procedez de la 01.01.2023? Acest salariat ar trebui sa aiba un salariu minim de 2800 de lei aferent celor 6 ore lucrate la ambii agajatori?
    Multumesc!

  16. Buna ziua, am o intrebare legata de Ord 168 / 2022
    La Art XXXVII, alin 2 spune ca :
    „Condiția prevăzută la alin. (1) lit. a) nu se consideră a fi îndeplinită dacă, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 31 decembrie 2023, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri.”
    Caz concret : In Dec 2022 salariat cu CM de 2h/zi si salariu brut (fara alte sporuri) = 2200 lei, adica peste salariul minim care ar trebui sa fie 638 lei.
    Incepand cu 01.01.2023 se modifica norma de munca la 8h/zi si salariu brut (fara alte sporuri) = 3000 lei.
    Intrebare : Beneficiaza de cei 200 lei neimpozabili ? pt ca in suma bruta salariul creste, dar raportat la nr de ore acesta scade.

      1. Bună ziua.as vrea sa știu și eu cum arata salariul minim pe 2023 cu bonuri de masa de 600lei….cam cât ar tb sa iau net.multumesc

  17. cu tot respectul, dar eu consider ca tichetele de masa care se impoziteaza doar cu impozitul pe salariu nu intra la conditia de a nu se depasii plafonul de 4000 lei pt. care se aplica facilitatea pt. ca in OUG scrie “venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor”. Astfel pt. a beneficia de facilitate avem 3000 salariul de baza lunar brut plus “sporuri si alte adaosuri” care se impoziteaza la fel cu acest salariu in valoare de max. 1000 la care putem adauga tichete de masa. Tichetele de masa nu sunt “venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor “.

    1. Este opinia dvs și o respect, dar nu sunt de acord cu ea :)
      Vă explic și de ce:
      OUG 168/2022 spune că sunt două condiții pentru a se aplica scutirea:
      1. nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;
      2. venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.000 lei inclusiv.

      Deci: venitul brut este cel definit de art.76 alin.1-3 din codul fiscal. Acolo unde la art.76 alin.3 litera h, adică la avantaje în natură asimilate salariilor, regăsim: “bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu excepția destinaților și limitelor prevăzute la alin. (4) lit. a),tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor de creșă și tichetelor culturale, acordate potrivit legii.”

      Așadar conform definiției venitului brut din OUG 168/2022 și a reglementărilor din codul fiscal art.76 alin.1-3 și tichetele de masă intră în venitul brut din salarii.

        1. Buna seara. Sunt de acord ca așa scrie in oug 168, dar nu mi se pare normal ca tichetele de masa sa fie incluse in maximul de 4.000 (brut) .Tichetele de masa se introduc doar in baza de impozit, ca sa fie impozitate, nu se aduna in salariul brut. Nu cred ca este formulat corect. Am aceasta dilema și nu știu cum sa gestionez aceasta condiție. Atunci la 3.000 negociat+ spor vechime+ tichete= peste 4.000. Mulțumesc pt un eventual răspuns.

        2. Definiția din lege este clară, ca vi se pare logic sau nu. Este irelevant ca tichetele se introduc doar în baza de calcul a impozitului pe venit. Tot așa se introduc, nu se modifică nimic legat de asta.

      1. Buna ziua!
        Indemnizatia de deplasare care nu depaseste plafonul neimpozabil intra in plafonul de 4.000 lei?
        Va multumesc.

      2. Buna ziua,

        Plafonarea veniturilor neimpozabile in limita a 33% din salariul de baza este prevazuta detaliat in OUG 16/2022 conform art. 39, iar aici tichetele de masa nu sunt incluse in plafon.

        “La articolul 76, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) și (4^2), cu următorul cuprins:
        (4^1) Următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înțelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii:
        (la 01-01-2023, Partea introductivă a alineatului (4^1) din Punctul 39. , Articolul I a fost modificată de Punctul 1, Articolul LIV, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚA nr. 168 din 8 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1186 din 09 decembrie 2022 )
        a) prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit. k), în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizația de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;
        b) contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în alte situații decât cea prevăzută la alin. (4) lit. c), astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare. Prin hrană se înțelege hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaților care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislația în vigoare;
        c) cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată/lună/persoană, în următoarele condiții:
        (i) angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
        (ii) spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier sau într-un imobil închiriat în acest scop de la o terță persoană, de către angajator;
        (iii) contractul de închiriere dintre angajator și terță persoană este încheiat în condițiile legii;
        (iv) plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
        La determinarea plafonului de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară, în vigoare în luna pentru care se acordă avantajele.
        Verificarea îndeplinirii condițiilor se efectuează pe baza documentelor justificative și constituie responsabilitatea angajatorului;
        d) contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;
        e) contribuțiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările și completările ulterioare, și cele reprezentând contribuții la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
        f) primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;
        g) sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă. Sumele sunt acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative.
        (4^2) Ordinea în care veniturile prevăzute la alin. (4^1) se includ în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii se stabilește de angajator.”

        1. Sunt două chestiuni complet separate – ce am scris eu aici și ce citați dvs – care nu au nici cea mai mică legătură una cu alta.

  18. Nu ar fi rau daca in Saga la validarea statului pe ianuarie 2023 ar aparea o atentionare la depasirea salariului brut la 4001 lei cu privire la pierderea scutirii pt cei 200 de lei .

    1. Nu are sens o astfel de atenționare. Se prezumă că statul e întocmit de persoane care știu ce fac. Și dacă ar existat o astfel de atenționare, care ar fi rostul ei? Cu ce ar ajuta? Nu i s-ar mai plăti salariatului sumele cuvenite?

  19. Până la urmă salariul minim net fără deducere personală cat este???Am vazut diferite calcule și opinii!! Vă mulțumesc!!!

    1. Nu există salariu minim net. Nicăieri nu există reglementată sa ceva. Exista reglementat doar salariu minim brut garantat în plată. Acela este 3000 lei cu excepția salariaților din sectorul construcțiilor unde este 4000 lei.

        1. Depinde. Daca are facilități sau nu, dacă are funcția de bază la angajator sau nu, dacă are copiii in întreținerea sa sau dacă are copii ce sunt școlari și sunt în întreținerea sa.
          În principiu dacă e salariat la firmă fără facilități, nu are persoane in întreținere și locul de muncă este funcția de bază a salariatului, întrucât beneficiază de cei 200 lei neimpozabili netul ar trebui sa fie 1898 lei. Dacă folosiți SAGA actualizați programul la ultima variantă și vedeți calculul făcut de program.

  20. Buna izua,
    am actualizat programul pe data de 6 ianuarie 2023.
    Am facut un calcul cu o persoana cu functie de baza la angajator , norma intreaga, fara persoane in intretinere. Firma fara facilitati
    Salar de incadrare 3000 Ron.
    Sporuri 471 Ron
    Tichete de masa 600 Ron.

    Baza calcul CAS =3471
    CAS= (Baza calcul CAS-200)* 25%=818

    Baza calcul CASS =3471
    CASS= (Baza calcul CAS-200)* 10%=327

    Pana acum calculul e clar, dar pentru definirea bazei de calcul pentru impozit nu este. Ca avem doua variante.
    Tabelul pentru definirea deduceri personale e dat pentru venit brut lunar. In cauza este 3471+600=4071

    Pentru valoarea asta, tabelul ne da procentul de 9% , inmultit cu salariul minim este 270 Ron(varianta unu)

    Daca aplic reducerea de 200 de ron, o sa am 3871 Ron, pentru care procentul de deducere este 11 % inmultit cu salariul minim este 330 Ron(varianta doi).

    Vad ca programul Saga calculeaza cu varianta a doua, dar intreb cu tot respectul, ca este corect?

    Este vorba despre 6 ron, la impozit.

    Varianta unu:
    Baza impozit =3471+600-818-327-270-200=2456
    Impozit=246
    In mana omul primeste =3471-818-327-246 =2080 Ron

    Varianta doi:
    Baza impozit = 3471+600-818-327-330-200 = 2396
    Impozit=240
    In mana omul primeste =3471-818-327-240 =2086 Ron

    Deci concret, intrebarea mea este, ca trebuie aplicat reducerea de 200 de ron pentru definirea deducerii personale?

    Va multumesc, cu stima.

    1. În acest caz nu se acordă facilități, pentru că venitul brut din salarii depășește 4000 lei. Dvs nu țineți seama de faptul că venitul pentru care se aplică facilități este definit de art.76 alin.1-3 din codul fiscal. Faptul că tichetele de masă nu intră în venitul brut pentru calcul de contribuții sociale, nu exclude aceste drepturi din venitul brut din salarii.

  21. Buna ziua, daca am angajati cu salar minim 3000, dar cu sporuri si tichete masa venitul brut depaseste 4000, se pot sterge din ecranul de salarii ce 200 lei – venituri fara contributii, este corect? Multumesc, multa sanatate!

    1. Este suficient să apăsați “Actualizare date” în ecranul state salarii după ce operați sporurile/tichetele și programul vă va propune corecția.

      1. Acum am inteles, incercasem doar o simulare pe ianuarie. Va multumesc mult pentru tot ce faceti pentru noi, contabilii! Sa aveti parte numai de bine!

  22. Buna ziua,
    Am facut o simulare pentru luna ianuarie 2023 si am observat ca la salariul brut de 3000 lei plus 180 lei sporuri, deducerea la impozit este de 750 lei pentru un salariat cu o peroana in intretinere, indiferent daca pun sau nu bifa “scolar”, la copilul aflat in intretinere.
    De asemenea, am observat ca programul nu-mi calculeaza deducerea suplimentara pentru tinerii cu varsta de pana la 26 ani, prevazuta in HG 16 din 2022, art. 40, ali. 10, lit.a.
    Va rog sa-mi spuneti daca trebuie sa mai setez ceva in Sagasoft, sau interpretez eu gresit legislatia referitoare la deducerea suplimentara.

  23. Am actualizat din nou programul (la versiunea 3.0.555), acum calculeaza si deducerea pentru copilul la scoala, si cea pentru tinerii sub 26 ani.

  24. Salariatii (3), la o societate cu cod caen 7112, Activități de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea, se ocupa cu proiectare instalatii sanitare, termice si electrice, faza DTAC si faza PT.
    1) 2 salariati, inginerul proiectant si contabila cu CIM 8h/zi, au salarii de incadrare peste 6.000 lei. Poate sa beneficieze de facilitatile din constructii?
    2) un alt inginer (verificator de proiecte) cu CIM 4h/zi, salariu de incadrare 3050 lei poate sa beneficieze de facilitati (scutire impozit, CASS si CAS 21,25% )? Nu are alt CIM. CAS se calculeaza cu 21,25% la salariul de 3050 lei (cel mai mic salariu minim este 3000 lei) sau la 4.000lei?
    3) Verificarea proiectelor de instalatii sanitare, termice si electrice si elaborarea proiectelor se incadreaza la activitati de inginerie sau la consultanta?
    4) indeplinim conditiile ca sa platim impozit pe venit microintreprindere in 2023, doar in cazul in care aceste activitati nu se considera consultanta.
    Multumesc.
    O zi frumoasa!

    1. Toate activitățile de la acest cod CAEN beneficiază de facilități dacă se îndeplinesc criteriile legate de cifră de afaceri.
      Așadar TOȚI salariații firmelor vor beneficia de facilități, nu contează că vorbim despre inginer sau contabil.
      1. V-am răspuns deja
      2. Beneficiază și cei cu normă parțială. Se calculează CAS la realizat pentru că acesta este egal cu minim pe economie. Minimul la care s-ar calcula eventuale diferențe este cel stabilit prin HG adică 3000 lei.
      3. Asta dumneavoastră știți. Eu nu cunosc specificul acestei activități. Dar ca idee, prin verificare ce consiliere faceți, ce consultanță i se acordă clientului, sau: i se acordă vreo consultanță? Dacă da, atunci e consultanță, altfel nu.
      4. Dacă efectuați consultanță și veniturile din consultanță sunt de maxim 20% din total atunci da, îndepliniți condițiile de micro. Dar vedeți că trebuie să faceți analiza și pentru 2022. Dacă în 2022 din consultanță aveți peste 20% din venituri atunci în 2023 treceți la profit. Proiectarea din punctul meu de vedere nu este consultanță.

      1. Multumesc frumos pentru ajutor.
        In anul 2022 am avut venituri doar din proiectare, CA 302.000 lei.
        1-Deci indeplinim conditiile de micro.
        In anul 2023 incepem si verificarea proiectelor de instalatii sanitare, termice si electrice.
        Verificatorul de proiecte – specialist cu activitate în construcţii atestat în unul sau mai multe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţiile aferente construcţiilor, care efectuează verificarea proiectelor în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice şi cerinţelor fundamentale
        aplicabile prevăzute de lege;
        2-In cazul acesta credeti ca veniturile din verificarea proiectelor se considera venituri din consultanta?
        Multumesc anticipat pentru ajutor!
        O zi frumoasa!

  25. Buna ziua,
    Pentru un salariat srilankez angajat cu 4 ore in constructii salariu incepand cu 01.01.2023 va fi 2000 brut sau 1500?

  26. Suntem o firma de construcții, salariul de bază minim brut pe tara garantat in plata este de minimum 4000 lei. Salariatul din domeniul construcțiilor beneficiază de scutirea de taxe pentru 200 lei? Mulțumesc frumos

  27. Am angajat cu 3020 lei salariu din 2022. Pot acum, in ianuarie 2023 sa-i diminuez salariul la 3000 lei pt a beneficia de cei 200 lei impozabili? Daca da, trebuie sa o fac cel mai devreme de maine ca sa pot respecta termenul de transmitere in Revisal, nu?

  28. Am angajat cu 3020 lei salariu din 2022. Pot acum, in ianuarie 2023 sa-i diminuez salariul la 3000 lei pt a beneficia de cei 200 lei impozabili?

  29. Microintreprindere cu 2 salariati cu 4 ore/zi (platitoare de impozit de 1% pe venit) ,poate ramane platitoare de impozit pe venit sau este obligata sa treaca la plata impozit pe profit ?? Va multumesc

  30. In Saga, este avut in vedere doar venitul salarial corespunzator timpului lucrat efectiv, sau si pentru indemnizatia de concediu de odihna, indemnizatia de concediu medical, venituri aferente altor perioade in care salariatul nu presteaza efectiv activitate ?
    De exemplu, daca intr-o luna cu 20 de zile lucratoare, angajatul va fi in concediu medical 3 zile, in concediu de odihna 7 zile si va lucra 10 zile, suma netaxabila va fi 100 lei, sau 200 lei?

  31. Firma la care se aplica facilitatile pentru agricultura cu 6 salariati din care 1 este incadrat la functia de baza cu 2 ore (pensionar) cu un salariu de 1340 lei.In luna decembrie CAS-ul retinut o fost 285 lei (1340×21.25%)
    celelate retineri fiind 0 lei venitul net fiind de 1055 lei. In luna ianuarie 2023 acest salariat nu mai beneficiaza de facilitatile pt.agricultura si se retin pe stat CAS 25%, CASS 10% si impozit pe salariu 27 lei astfel ca venitul net scade la 844 lei. Puteti sa-mi spuneti de ce se intampla asa ceva ? Am sunat la dvs si o domnisoara foarte grabita mi-a spus ca sunt modificari legislative. Daca este asa, care sunt ?
    Multumesc !

    1. Ba beneficiază. Nu beneficiază de aceste facilități dacă nu este salariat. Pentru a primi un răspuns concret indicat este să trimiteți o salvare a bazei de date la SAGA indicând problema dvs.

  32. Ce se alege in Saga la concedii salariati pentru o angajata care si-a luat concediu fara plata, pentru luna tatalui, luna care constituie vechime la pensie? Cf. Art 4^1 din normele de aplicare Oug 111/2010 (HG 536/2021) pt a fi raportat corect in declaratia 112.
    Multumesc anticipat!

  33. Buna ziua, va rog frumos sa ma ajutati cu inregistrarea concediului paternat de 15 zile lucratoare (are atestat de absorvire curs puericultura) in statul de salarii. La revisal se inregistreaza suspendare conform art.51 alin.1 litera c. Stiu ca acest concediu este platit de catre societate, dar nu cred ca trebuie sa ramana pe stat ca si cand ar fi prezent, atata timp cat in revisal apare suspendat. M-am gandit sa inregistrez suspendare in aceasta perioada si sa trec la alte venituri ce i se cuvine pentru aceste zile. Nu stiu daca este corect. Va multumesc anticipat!

  34. daca in ian 2023 am avut ctr de 1 ora /zi si sal 475 lei/ luna si din feb trec la 8 ore cu sal minim de 3000 , beneficiez de deducere, sau doar daca modificarea era de la 01.01.2023?

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *