Home > De contabilitate, Programe > Import din A4200 în SAGA

Import din A4200 în SAGA

November 26th, 2019 Leave a comment Go to comments

cashregister1Niciodată să nu spui niciodată e una din vorbele ce se aplică în politică. Și, se pare, uneori și în dezvoltarea software Smile

De ce spun asta? Pentru că pe forum au existat discuții despre importul de date din fișierele generate de casa de marcat, direct în program, iar eu am fost unul din cei care au spus că nu cred că se poate implementa pentru că sunt situații și situații. Ei bine, acest import s-a implementat în program.

Veți putea importa atât în SAGA C cât și în SAGA PS informațiile stocate de fișierele generate de casele de marcat.

Să detaliem puțin lucrurile în cele ce urmează.

1. Cerințe pentru realizarea importului.

Să aveți ultimele versiuni SAGA instalate – SAGA C versiunea 516 sau SAGA PS versiunea 287, astăzi.

Dacă lucrați în rețea sau în regim client-server – importul se va realiza exclusiv pe calculatorul server.

Importul se va realiza pe un client, definit în nomenclatorul de clienți (Fișiere – Clienți), care are setat cont analitic cu 4111. Dacă acum culegeți rapoartele Z pe client care are setat cont 5311 sau 5125 este necesar să îl blocați și să vă creați un client nou.

De exemplu:

image

Pentru a bloca vechii clienți, în ecranul “Clienți”, vă poziționați pe numele clientului dorit, apăsați “Modific” apoi apăsați butonul “Detalii din dreapta sus și alegeți “Blocat” în loc de “Activ”.

image

Ceea ce vedeți în imaginile de mai sus arată cum am blocat doi clienți: unul pe care se culeg vânzările încasate numerar și unul pe care se culeg vânzările încasate prin POS și în locul lor am creat un singur client “Încasări – casa de marcat”, dar care, spre deosebire de primii doi, are cont analitic 4111.

Acest client va fi utilizat la importul de date din casa de marcat. După cum vedeți nu i-am atașat nici un cod fiscal. Nu setați, la acest analitic, codul fiscal al firmei pentru care lucrați.

Să aveți salvate fișierele din casa de marcat, într-o locație accesibilă. Nearhivate.

Importați date numai pentru prestări de servicii ce se încasează cu bon fiscal, comerț cu amănuntul pentru care evidența este condusă în sistem global-valoric, activitate de taxi sau case de schimb valutar.

Dacă aveți gestiuni cantitativ-valorice nu importați datele din fișierele generate de casele de marcat pentru că nu vă ajută. Dacă tipăriți bonurile din SAGA, MarketLine sau Publine, procedura de import nu este necesară ba chiar va duce la dublarea datelor contabile.

La prima apelare a procedurii de import este necesar ca serverul, PC-ul pe care se realizează importul, să fie conectat la internet pentru a putea descărca fișierele necesare.

2. Limitări ale importului

Dacă entitatea pentru care realizați importul operează pe aceiași casă de marcat vânzări de bunuri și prestări de servicii, importul se va putea realiza fie doar ca prestare, fie doar ca vânzare de marfă.

De exemplu: dacă aveți un atelier de confecționat chei sau de duplicat chei și tot acolo vindeți și brelocuri sau chei ori alte bunuri și vânzarea lor o contabilizați prin 707, iar confecționarea de chei pe 704, atunci importul se va putea realiza fie doar pe contul pentru vânzare, fie doar pe cel pentru prestări. Asta pentru că rapoartele Z nu conțin informații despre tipul de activitate – comerț ori servicii – în datele pe care le stochează casa de marcat ci doar despre valoarea vânzării și cota de TVA aplicabilă și modalitatea de încasare.

În această situație este recomandat să realizați importul pe una din activități, de regulă cea mai des utilizată și să corectați ulterior importului datele împărțindu-le pe activități.

Încasările sunt importate așa cum sunt operate în casă. Dacă încasarea este operată incorect, la fel va fi și importul. Spre exemplu: dacă aveți încasări numerar și cu card și din vânzare de 1000 lei s-au încasat 800 lei în numerar și 200 lei cu card, dar în casa de marcat s-au operat încasări de bonuri în numerar suma de 850 lei și 150 lei cu card, atunci la import se va importa 850 lei numerar și 150 lei cu card. Așa că va fi necesar să corectați datele încasărilor ulterior importului.

3. Realizarea efectivă a importului

Pentru a importa datele, pașii sunt:

Deschideți ecranul ieșiri (Operații – Ieșiri sau F4). Apăsați butonul de import date:

image

Va apărea un ecran în care vi se va cere să selectați folderul în care aveți stocate fișierele generate de casa de marcat. Selectați folderul ce conține fișierele de importat și apăsați “Ok”.

image

Dacă ați mai utilizat importul pentru import de facturi de la Uber, Bolt, Clever, programul de import se va deschide automat, altfel se va descărca de pe internet.

image

Dacă imediat după descărcare nu se va deschide programul ci va cere să instalați “Microsoft Visual FoxPro OLE DB Provider”, instalați-l din fereastra aceasta ce vă va apărea automat

image

Apăsați “Next”, bifați “I agree” și apăsați iarăși “Next”, în fereastra a 3-a apăsați “Next” fără a bifa opțiunea “Sample data files and programs”, selectați “Everyone” în loc de “Just me” în următoarea fereastră și apăsați “Next” și în ultima fereastră apăsați iarăși “Next”. Vi se va cere să confirmați instalarea, și după ce o confirmați se va instala efectiv acest program. Apăsați “Close” când este gata.

Dacă ați procedat corect vă va apărea interfața programului de import fișiere din casa de marcat, care este cea de mai jos – pentru activități uzuale:

image

Componentele lui sunt:

1. Informațiile de ordin general:

Codul fiscal al firmei, codul AMEF atribuit de fisc, tipul AMEF, sunt prezentate în partea superioară

În subsolul ecranului vă apare codul firmei, așa cum este definit în ecranul “Configurare societăți”, denumirea firmei, numărul de fișiere găsite și un buton de informații.

2. Butoanele

Butonul “Refresh” – reîmprospătează datele afișate.

Butonul “Import” realizează efectiv importul datelor în ecranul ieșiri.

Butonul “Actualizare” va actualiza aplicația de import.

3. Tabelul principal – conține datele fiecărei zile detectate la import. Numărul raportului Z, data raportului, numărul de bonuri conținute, valoarea fără TVA, TVA și Totalul zilnic. După care sunt defalcate încasările în funcție de cum sunt operate în casa de marcat. Este un tabel informativ.

4. Tabelul din dreapta sus – vă arată defalcarea liniei din tabelul principal, defalcare pe cote de TVA. Tabelul conține date informative.

5. Seria – o casetă text în care, opțional, puteți completa o serie pentru rapoartele fiscale ce le importați. Completarea seriei este opțională.

5a. Tip operație – apare doar în cazul importului în SAGA PS. Acesta este obligatoriu.

6. O listă de selecție a clienților din care se va selecta clientul în care se vor importa datele. Selecția clientului este obligatorie.

7. Tabelul din stânga jos cu cotele de TVA pre – completate  – datele de aici sunt obligatorii. Este editabil. Veți completa o explicație și veți selecta contul dorit și grupa.

image

În exemplul meu vedeți cum am completat explicația și am selectat la cota de 19% contul 707.01 și la cota de 9% am selectat contul 707.02

8. Tabelul din dreapta jos – conține tipurile de încasări detectate în rapoartele Z. Implicit este completat doar contul pentru încasările numerar – și acesta este 5311. Restul metodelor de încasare nu au cont completat, dar dacă dvs doriți să setați un cont pe care să meargă încasarea prin modalitatea respectivă, puteți să-l configurați.

În exemplul meu, am încasări numerar, cu card, cu tichete de masă și cu bonuri valorice. Așa că am setat să-mi importe și încasările în 5125 pentru card, 5328 pentru tichete de masă și bonuri valorice.

Și așa arată ecranul de import pregătit să importe datele în SAGA:

image

În acest moment se poate apăsa butonul “Import” și se vor importa datele în ecranul ieșiri. De asemenea se vor importa datele despre încasări. Acestea vor putea fi regăsite în registrul de casă pentru încasările în numerar sau în articole contabile pentru încasările cu tichete sau cu card.

image

Acesta este mesajul ce apare la finalizarea importului. Dați ok și programul de import se va închide apoi reveniți în ecranul “Ieșiri”.

La revenirea în ecran nu veți vedea datele importate așa că nu vă speriați Smile

Închideți ecranul și redeschideți-l pentru a avea și datele împrospătate, ori dacă nu doriți să închideți și să redeschideți ecranul, pur și simplu apăsați butonul de filtrare și în ecranul de filtrare a informațiilor apăsați butonul “Accept”

În acel moment veți găsi informațiile deja importate. Sunt nevalidate. Motivul pentru care se importă așa este tocmai faptul că programul nu știe dacă trebuie sau nu să modificați ceva. Dacă aveți sau nu vreo vânzare marcată eronat pentru care ați întocmit procedura de corecție sau dacă nu cumva aveți de defalcat ieșirea importată pe două activități ce au conturi diferite.

Dar presupunând că totul este în regulă, puteți valida toate ieșirile grupat, în mod automat, fără a le valida una câte una.

Ce trebuie să faceți pentru validarea automată a mai multor ieșiri simultan? Procedura există demult în program și utilizatorii mai vechi o cunosc pentru că a fost descrisă în momentul implementării ei sau a mai fost discutată pe forum.

O reiau aici.

Apăsați butonul de filtrare: image

În ecranul de filtrare alegeți perioada, la stare documente alegeți “Nevalidate” și la tip documente alegeți “Bon de casă” și apăsați “Accept”. Imediat după aceasta, în ecranul ieșiri vor fi afișate doar ieșirile din perioadă care au stare nevalidat și tipul “Bon de casă”. Pentru a se valida automat toate ieșirile afișate, apăsați pur și simplu butonul “Validez” pe oricare din acele ieșiri. O singură dată. Și programul le va valida în ordine.

wBaK6rryUM

La final apăsați iarăși butonul de filtrare și apăsați “Accept” direct, fără a mai selecta vreo opțiune, pentru a vă fi reafișate toate ieșirile.

Pentru casele de schimb valutar, importul din fișierele de casă de marcat se realizează la fel. Se intră la ieșiri și apasă același buton de import, se instalează, la fel operațiunea de instalare a Microsoft Visual FoxPro OLE DB Provider, pașii fiind identici. Diferă interfața programului de import.

Interfața pentru importul la casele de schimb valutar este aceasta:

image

Are două tabele:

Unul care conține fiecare poziție a fiecărui raport Z, moneda în care s-a realizat plata, suma achitată în moneda respectivă, moneda în care s-a realizat încasarea, suma încasată și cursul la care s-a realizat tranzacția. Dacă este o operațiune comisionată va apărea comisionul și, dacă firma este plătitoare de TVA, și TVA aferent comisionului perceput. În partea de sus se poate filtra lista pe zile dacă se dorește. Se pot exporta datele în Excel dacă se dorește acest lucru.

În cel de-al doilea tabel se introduc conturile. În exemplul meu, pentru casa de marcat utilizată am setat analiticele în care să apară fiecare monedă – lei (RON) în 5311.01, EUR în 5314.01, etc.

Și mai sunt două opțiuni:

Prima opțiune – grupează informațiile pe dată și curs valutar. Ce se întâmplă dacă se bifează această opțiune? Să presupunem că am 10 tranzacții de vânzare a câte 100 EUR cu curs de 4,71 lei/EUR – adică 471 lei/tranzacție și 10 tranzacții de cumpărare a câte 100 EUR la un curs de 4,72 lei/EUR – adică 472 lei/tranzacție. Dacă nu am bifată opțiunea respectivă programul va importa 20 de tranzacții a câte 100 EUR, fiecare cu cursul ei – 4,71 lei/EUR sau 4,72 lei/EUR. Dar dacă o bifez, programul va importa în contabilitate două operațiuni de tip 5311=5314 a câte 1000 EUR, din care una cu curs de 4,71 lei/EUR adică 4710 lei și una la un curs de 4,72 lei/EUR adică 4720 lei.

H6TaQIHp0i

Cea de-a doua opțiune este explicită – implicit este bifată pentru că SAGA preia cursul unor valute (HUF de exemplu) în paritate 1/100 așa cum este dat de BNR. Așa că un curs de 1,48 lei va fi atribuit la 100 HUF. În cazul în care nu se bifează, datele se vor prelua la valorile implicite dar cursul fiind limitat în SAGA la 4 zecimale va influența re-evaluarea de la finele lunii în sensul în care aceasta va fi necesar să fie realizată manual de către utilizator.

Apăsarea butonului “Import” va duce la transferul datelor în SAGA.

Categories: De contabilitate, Programe Tags: ,
  1. Ana
    November 26th, 2019 at 21:56 | #1

    Mulțumim frumos d-le Cristi pentru explicațiile detaliate și pe înțelesul nostru, iar SAGA nici că putea să ne facă un cadou mai frumos de Crăciun!Vă doresc sănătate multă tuturor!

  2. Gheorghe Ion
    November 27th, 2019 at 11:36 | #2

    Folderul sa contina doar fișierele generate de casa de marcat. Nu si cele generate de DukIntegrator cu A4200.pdf, recipisa.pdf. Asadar, din folder, scoateti fisierele stocate altele decat cele generate de casa de marcat (exportul casei de marcat). Programul de import fișiere din casa de marcat – pentru activități uzuale, in subsolul acestuia – stanga jos, are un buton de informatii – la apasare se afiseaza structurile de fisiere acceptate. In rest, importul pentru activitati uzuale, merge brici.

  3. GRETA MONICA
    November 27th, 2019 at 19:58 | #3

    Multumesc frumos ! Stiam eu (si acum au aflat toti) ca sunteti cei mai tari !

  4. Irina
    November 28th, 2019 at 09:39 | #4

    Buna ziua.

    Nu pot importa toate fisierele din A4200. Cele cu extensia “p7b” sunt in regula, dar am case de marcat care genereaza extensia “p7m”. Cele cu p7m le vede dar nu apare linia cu tva-ul si unde pot sa aleg contul de venit. Ce trebuie facut?

    • Cristi
      November 28th, 2019 at 13:56 | #5

      Imaginile pe care le vedeți sunt exact dintr-un import de fișiere de tip p7m.
      Ce fel de tip: uzual sau taximetrie? În imagini este import pentru tip uzual.
      Ați mai utilizat aplicația de import pentru alte importuri? Dacă da, apăsași butonul de actualizare a ei.
      Eventual trimiteți pe mail la SAGA fișierele pe care doriți să le importați pentru a se verifica importul lor.

  5. George
    November 28th, 2019 at 16:12 | #6

    Interesant! Mulțumim pentru tot ce faceți pentru acest program!!!

  6. Cornelia
    December 1st, 2019 at 17:09 | #7

    Cum procedez cu facturile incasate cu bon fiscal ?

    • Cristi
      December 2nd, 2019 at 14:00 | #8

      Ca până acum: le operați în ieșiri și diminuați cu valoarea lor valoarea Z importat.

  7. Cornelia
    December 2nd, 2019 at 15:47 | #9

    Multumesc frumos ! Ma bucur ca ne faceti munca mai usoara, sunteti cei mai buni !

  8. Cosmin Muresan
    December 3rd, 2019 at 01:44 | #10

    Sunteti de-a dreptul minunati! Merge brici si este foarte util acest import. Multumim echipei Saga pt tot ceea ce face pt binele nostru, al utilizatorilor ! Respect.

  9. Mircea
    December 3rd, 2019 at 14:17 | #11

    Buna ziua.Dar la taximetrie, unde sunt mai multe masini?

    • Cristi
      December 9th, 2019 at 14:12 | #12

      Actualizați aplicația de import pentru că s-a rezolvat problema importului pentru taximetrie din câte știu eu.

  10. Dana
    December 4th, 2019 at 10:19 | #13

    Multumesc! chiar functioneaza.. am si facut aseara la un taximetru si la un pfa manichiura, si le-am putut importa! O intrebare: nu se pot importa si facturi emise din alt program? am o societate care are foarte multe facturi emise si incasate prin banca, si ma interesa daca se poate sau se va putea importa in curand…Ar fi de mare ajutor. Multumesc inca o data! Sunteti minunati

    • Cristi
      December 9th, 2019 at 14:21 | #14

      Se pot importa orice facturi dacă exportul lor se face într-un format acceptat de SAGA pentru import.
      Se pot importa fișiere XML pe structura acceptată de SAGA sau fișiere DBF pe structură acceptată.

  11. GRETA MONICA
    December 6th, 2019 at 17:51 | #15

    @George
    Multumim pt tot ceea ce face acest program ! Dar putem spera ca in curand sa importam din A4200 si pt casele de marcat de la taximetrie ?

    • Cristi
      December 9th, 2019 at 14:23 | #16

      Actualizați interfața de import.

  12. Nicoleta
    December 7th, 2019 at 11:30 | #17

    Multumim din suflet. Este foarte util.

  1. No trackbacks yet.