Ca în fiecare început de an, odată cu primele zile din 2025, vă doresc și eu un an mai bun ca cel care tocmai a trecut și sper eu, ca în fiecare an, cu mai puține modificări legislative. În 2024, am avut parte de multe evenimente, am avut parte de modificări legislative, de bâlbe legislative, de birocrație, ba chiar de modificări făcute în ultimele zile ale anului, fapt ce devine banal. Anul trecut, prin lege, guvernul și-a arogat dreptul de a modifica oricând codul fiscal, peste noapte, cu aplicare de a doua zi la o adică. Și la final de an a demonstrat că așa și face – poate modifica legea de azi pe mâine. OUG 156/2024 publicată în 31 decembrie este dovada acestei schimbări.
Digitalizarea ANAF a început de ceva timp, iar la început de 2024 ne-a cam plesnit. Am avut căderi a sistemelor ANAF, probleme cu sistemul e-Transport și încă de la început de an 2024 am avut probleme cu e-Factura. Pe parcurs lucrurile au început să funcționeze cât de cât, deși nu așa cum ar trebui. A apărut și e-TVA sistem ce a generat prima grevă a contabililor. Grevă ce a fost generată nu de acest sistem în sine cât de modul în care se dorea implementat – peste noapte cu multe sancțiuni, termene extrem de strânse, etc.
Ca de obicei, este loc de mult mai bine aici. Se pot reduce o grămadă de declarații, se pot elimina o mare parte de proceduri birocratice, dar din ceea ce se vede încă nu a sosit momentul acela. Sper ca anul 2025 să fie acel an. Există premise pentru așa ceva, dar rămâne să vedem dacă e așa.
Declarațiile oficiale sunt aceleași: că se dorește mărirea gradului de informatizare al ANAF și de reducere al declarațiilor fiscale pentru a îmbunătăți colectarea și a eficientiza activitatea ANAF. S-a introdus e-factura și, ceea ce a provocat un protest al contabililor, e-TVA.
Scriam în 2023 că eu mi-aș dori ca 2024 să fie anul în care e-factura va deveni obligatorie în orice relație B2B, B2G sau B2C, pentru că standardizarea acesteia ar ajuta firmele corecte și ar ușura schimbul de date. Iată că doar de la 1 ianuarie 2025 mi s-a îndeplinit dorința – în sensul că va fi obligatorie pe relațiile B2G, B2B, și B2C.
În 2022 au început marii contribuabili completarea și trimiterea declarației SAF-T, D406, iar din 2023 și cei mijlocii. Începând cu 2025 o vor depune toți contribuabilii care au obligația conducerii evidenței contabile în partidă dublă.
Declarația există în SAGA și pot să spun, din propria experiență, că generarea ei cu ajutorul SAGA este extrem de facilă și de intuitivă.
SAFT încă nu produce statistici fiscale. Nu mă convinge că va duce în mod real la o creștere a gradului de colectare. e-Factura da, SAF-T mai degrabă nu. SAF-T mai degrabă ar ajuta la o disciplină a contabilității firmelor și ar ajuta ANAF la a selecta eficient firmele unde ar putea identifica un anumit risc fiscal. Modul lui de reglementare și implementare nu doar că este unul extrem de complex, dar în unele cazuri și costisitor. Nu a scutit pe nimeni momentan de depunerea vreunei declarații.
Scriam anul trecut că vine 2024 ca an cu multe alegeri, așa că, populist vorbind, la aruncatul banilor stăm bine. La aruncatul cu și fără sens, mai ales la ăla fără sens. Nimeni nu are curaj să facă ceva în privința risipei. În schimb toată lumea vorbește de colectare. Și nu m-am înșelat. Politicienii au aruncat cu bani in stânga și-n dreapta, fără a-i avea, s-au împrumutat la dobânzi mari pentru a acoperi cheltuieli curente. Așa că acum stăm prost. Foarte prost. Deși dacă îi ascultați pe politicienii veți auzi că stăm bine și foarte bine. Realizarea îi contrazice. Chiar stăm prost. Și acum trebuie să reducem deficitul. Aparent nu doar prin reducerea cheltuielilor, pentru că nu este de ajuns, ci și prin creșterea taxelor.
Dar de ajuns cu astea și să revedem împreună datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi, contabilii.
Înregistrarea vectorului fiscal
Din ianuarie orice modificare în vectorul fiscal se poate face on-line prin formularul 700 aprobat prin OPANAF 1699/2021 și 2034/2022. Aveți în vedere că acesta a fost modificat la final de an. În program, dacă aveți ultima versiune instalată, este actualizat deja.
Prin acesta se poate declara:
– înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal al contribuabililor, cu excepția cazului în care contribuabilii își modifică domiciliul sau sediul social care reprezintă și domiciliu fiscal, precum și cu excepția contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, care nominalizează, ulterior înregistrării fiscale, un alt sediu permanent desemnat;
– înregistrarea în vectorul fiscal a unor noi categorii de obligații fiscale sau modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise inițial în vectorul fiscal;
– modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit;
– exercitarea opțiunii de modificare a anului fiscal;
– declararea sediilor secundare care nu au obligația înregistrării fiscale;
– înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
– efectuarea de mențiuni referitoare la vectorul fiscal privind TVA, ulterior înregistrării în scopuri de TVA;
– exercitarea opțiunii privind aplicarea/încetarea aplicării prevederilor art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, cu privire la locul prestării către persoane neimpozabile a serviciilor de telecomunicații, radiodifuziune și televiziune sau a serviciilor furnizate pe cale electronică;
– efectuarea de mențiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară de bunuri taxabilă în România;
– efectuarea de mențiuni privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic și care nu au efectuat achiziții intracomunitare de bunuri în anul precedent;
– efectuarea de mențiuni privind aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare.
În esență este un formular care preia funcțiile formularelor 010, 013, 015, 016, 020, 030, 040 și 070, 092, precum și a notificării legate de TVA la încasare 097.
Ce este neclar și nici ANAF nu face eforturi să clarifice lucrurile este mesajul care spune: „Atașați arhiva cu documente potrivit legii!” când există situații în care legea nu cere absolut nimic să fie atașat ceea ce face ca diverse unități ANAF să dea răspunsuri complet diferite sau să ceară te miri ce documente atașate.
După cum știți, din 2022, mai exact din 1 martie 2022, ANAF nu mai comunică altfel decât prin SPV cu contribuabilii. De aceea asigurați-vă că puteți accesa SPV. Orice solicitare ați adresa ANAF, orice document ați depune la ei, nu se va lua în considerare dacă nu va fi depus prin SPV.
Firmele trebuie să conștientizeze că este în interesul lor să fie înscrise în SPV, deși din experiența personală constat că sunt foarte mulți cei care nu vor sau pur și simplu sunt complet dezinteresați de asta. Pare incredibil, dar încă mai sunt firme ce nu au acces în SPV.
Problema ANAF este că procedura de înrolare nu doar că e una obtuză și se complică inutil, dar apar și situații în care refuzul succint și fără prea multe justificări este de neînțeles din ce observ de la colegii mei .
Verificați-vă cifra de afaceri pentru TVA pentru a vedea dacă perioada fiscală pentru dvs este trimestrul sau luna. Dacă ați avut AIC în anul 2024, atunci în 2025, indiferent de cifra de afaceri pentru TVA, perioada fiscală va fi luna.
De asemenea, dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și aveți cifră de afaceri contabilă de peste 100.000 EUR nu puteți avea perioadă fiscală trimestrul pentru depunerea D112 chiar dacă aveți 1-2 salariați.
Trecerea la profit sau la micro de la 1 ianuarie se face prin D700 până la 31 martie.
Schimbarea perioadei fiscale la TVA de la lună la trimestru sau de la trimestru la lună, conform legii, se va face în primele zile din ianuarie, până la 15 ianuarie. O aberație! Din ce în ce mai evidentă.
Cursul EUR la 31 decembrie 2024 a fost 4,9741 lei/EUR.
Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2025.
– cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 – adică 4,9764 lei/EUR în acest an – 497.640 lei fiind plafonul pentru CA la TVA ce duce la schimbarea sau menținerea perioadei fiscale.
Pentru persoane fizice cursul la care se calculează echivalentul în lei al plafonului de 25000 EUR în funcție de care cei care au venituri din activități independente trec la sistem real de la normă de venit sau dimpotrivă de la sistem real la impunerea la normă de venit, este cursul mediu anual stabilit de BNR.
Și în acest an declarațiile fiscale depuse de către persoane juridice se vor depune doar on-line. Când vine vorba despre declarația unică s-a revenit asupra deciziei de depunere a acesteia exclusiv on-line dându-se, persoanelor fizice, posibilitatea de a o depune și în format fizic, listată, la ghișeele ANAF. Va fi ultimul an în care se va depune declarație unică pentru estimarea veniturilor anului 2025.
Persoanele fizice pot depune declarații și fără a deține certificat fiscal valabil, direct pe siteul ANAF.
SAF-T – începând cu 2025 depun toate entitățile ce conduc evidență în partidă dublă.
Eliminarea declarațiilor ce sunt dublate de această declarație mai are de așteptat. Probabil o modificare va apărea când va depune toată lumea, adică prin 2025, dar până atunci slabe șanse.
Aceasta este deja introdusă în SAGA, fără niciun cost suplimentar, și generarea ei cu ajutorul programului este extrem de facilă.
S-a “clarificat” de către ANAF și situația celor ce au stocuri a căror evidență este global-valoric. Nu trebuie să treacă la cantitativ-valoric. Nu este clar dacă solicitări pentru partea de stocuri se vor putea face doar în cazul celor care au evidență cantitativ-valorică sau operativ-contabilă. Dacă o vor solicita la global-valoric, nu va fi posibil decât prezentarea mișcării stocurilor de la data solicitării nu și pentru trecut.
De asemenea, în declarația specifică stocurilor, nu se declară la stocuri nici obiectele de inventar indiferent cum sunt ținute. Eu nu consider necesar nici declararea celor din grupa 32, pentru că mi s-ar părea ilogic să le declar.
Detalii găsiți în ghidul ANAF publicat aici: SAFT – Ghidul ANAF pentru contribuabili
Despre ce am scris mai sus găsiți detalii la pagina 98 din ghid:
„În sub-secțiunea Products se vor declara stocurile pentru care societatea organizează evidența prin metodele operativ-contabilă sau cantitativă-valorică: materii prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, active biologice de natura stocurilor, mărfuri, ambalaje. Nu se vor declara informații cu privire la obiectele de inventar în aceasta sub-secțiune, indiferent dacă sunt în folosință sau nu. Nu este obligatorie raportarea serviciilor în sub-secțiunea Products din secțiunea MasterFiles. În măsura în care societatea întreține informațiile despre serviciile prestate, poate opta să raporteze aceste informații în sub-secțiunea Products. În aceasta sub-secțiune, nu se vor declara informații pentru stocurile pentru care se tine evidenta prin metoda global-valorica”
În cursul anului 2024 am încercat să obțin un răspuns legat de asta, dar de la asistență contribuabili am primit un …non-răspuns – vedeți aici Asistență contribuabili, îndrumare sau eschivă? – SAGA Software
Una din cele mai dese erori la SAFT este generată de faptul că regulile de generare folosite de SAGA impun ca în contabilitate acolo unde există conturi sintetice de grad 1 defalcate în sintetice de grad 2, analiticele să fie create la nivel de cont sintetic de grad 2 nu la cel de grad 1.
De exemplu:
Contul 409 este sintetic de grad 1 și are sintetice de grad 2 conturile 4091, 4092 și 4093. În situația creării și utilizării de analitice de tip 409.0001, 409.0002, etc la generarea D406 (SAFT) ați avea erori. Corect ar fi 4091.0001, 4092.0001, etc.
Cele mai dese situații apar la 605, 623 și, de la final de an, la 612. Acestea fiind sintetice de grad 1 impun utilizarea lor la nivel de sintetic de grad 2.
TVA
Dacă la 31/12/2024 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 497.640 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2024, atunci în 2025 perioada fiscală pentru TVA va fi trimestrul. Dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar, va trebui să depuneți 700, pentru actualizarea vectorului fiscal.
Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți cei care sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri pentru TVA de până la 100.000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul încheiat. Nu mă satur să repet: un formular mai inutil nu am văzut. Acum este inclus în 700.
Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.310 CF.
Începând cu 2018 s-a modificat plafonul de înregistrare în scopuri de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei pentru că România a obținut o derogare în acest sens de la UE. Derogarea este încă în vigoare.
De aceea, dacă sunteți persoană impozabilă neînregistrată în scopuri de TVA și desfășurați activități care nu sunt considerate scutite fără drept de deducere dpvd al TVA și ajungeți să-l depășiți în 2025, va trebuie să vă înregistrați ca plătitor de TVA. Plafonul acesta este dat de cifra de afaceri pentru TVA – nu de cea contabilă.
Pentru înregistrarea ca plătitor de TVA veți depune 700 on-line. Aveți obligația de a solicita înregistrarea ca plătitor de TVA în termen de 10 zile de la data de 1 lunii următoare celei în care ați atins sau depășit plafonul de 300.000 lei.
Începând cu 2025, în ceea ce privește cotele de TVA, nu a apărut ÎNCĂ și subliniez asta – ÎNCĂ – vreo modificare a acestora. Dar eu zic că timpul nu este pierdut și cel mai devreme din aprilie vom avea cote modificate la TVA.
Momentan rămân cota standard de 19% și cele reduse de 5%, respectiv 9%.
Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 4.500.000 lei și în 2025 veți putea opta pentru intrarea sau ieșirea din sistemul de TVA la încasare. Când vine vorba de cifra de afaceri pentru acest plafon, pentru calculul acestei cifre se iau în considerare operațiunile din decontul de TVA, inclusiv rândurile de regularizări, de la partea de TVA colectat – mai puțin rândurile specifice achizițiilor intracomunitare.
Iar dacă în 2025 această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 300.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA. Atenție la ajustări. Începând cu iulie 2024 nu mai contează valoarea TVA de ajustat la bunurile de capital, unde înainte la valori a taxei sub 1000 lei nu se făcea ajustare.
Dacă sunteți neînregistrat în scopuri de TVA în România și doriți sau sunteți obligați să vă înregistrați pentru AIC, va fi suficient să obțineți codul de TVA special (conform art.317 CF) fără a solicita și înscrierea în ROI.
Sunteți obligați să obțineți cod special pentru achiziții intracomunitare dacă:
- achiziționați sau prestați servicii ce se declară prin D390 – în acest caz trebuie să obțineți cod de TVA înainte de a primi serviciile ori de a le presta.
- efectuați achiziții intracomunitare de bunuri și dacă valoarea lor atinge pragul de maxim 34.000 lei și asta înainte de a efectua achiziția a cărei valoare va duce la depășirea acestui prag.
Începând cu anul 2017 nu se mai depun, temporar, D392 sau 393. Depunerea acestora este suspendată până în 2026. Prelungirea suspendării depunerii acestora s-a făcut la final de 2023, prin OUG 115/2023, .
Să sperăm că, într-un final, se va renunța la ele. Deși nu sunt semne.
În 2021 plafonul pentru vânzări la distanță a fost stabilit la un cuantum de 10,000 EUR (46,337 lei) indiferent de statul în care se efectuează aceste livrări. De asemenea a fost introdus un tratament TVA distinct pentru vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe de bunurile, cu excepția celor care fac obiectul accizelor, în loturi cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro.
Pe site-ul ANAF există secțiunea One Stop Shop (anaf.ro) unde găsiți toate detaliile necesare.
Explicații despre vânzările la distanță, ceva mai detaliate, găsiți în acest comunicat ANAF.
În SAGA livrările de bunuri la distanță se vor opera în ecranul de ieșiri în valută pe tip X, iar în cazul în care programul va detecta astfel de ieșiri va permite generarea D398 și a jurnalului OSS.
În SAGA livrările de bunuri în situația în care firma deține cod de TVA emis de statul membru în care se efectuează livrările, se vor opera în ecranul de ieșiri în valută pe tip W. Acestea nu vor apărea în jurnalele de TVA și nici în decont.
e-TVA
Începând cu iulie 2025 veți obligați să răspundeți la notificările venite pentru deconturile precompletate. După cum știți, ANAF a început să trimită deconturile precompletate de TVA începând cu august 2024. Introducerea acestui sistem a provocat inclusiv proteste publice pentru modalitatea în care s-a încercat introducerea lui. Dacă era explicat și introdus așa cum s-a făcut până la urmă, gradul de acceptare ar fi fost altul și cu siguranță nu ar fi provocat nemulțumiri în halul în care a făcut-o prin promovarea proastă de la început.
Încă sunt probleme la acest sistem. ANAF, pe datele plătitorilor de TVA ce nu aplică TVA la încasare, are statistici care arată că datele sunt relativ ok pe ceea ce generează. Se mai dublează informațiile prin D394 mai ales pentru cei care emit facturi în baza bonurilor fiscale sau emiteau facturi simplificate, însă odată cu trimiterea în sistemul e-factura și a acestor informații eu sper ca acele diferențe să se reducă și mai mult.
Impozitul pe profit în 2024
Începând cu exercițiul financiar 2024 o serie de deduceri se elimină ori se reduc. Printre modificări:
Cheltuieli sociale
Cheltuielile pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie – se limitează la 1.500 lei/lună pe fiecare copil și se însumează cu celelalte cheltuieli sociale, iar suma rezultată se deduce în limita unei cote de până la 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.
La fel pentru cheltuieli privind bursele private. Și aici se însumează aceste cheltuieli în limita a 1.500 lei/fiecare bursă acordată, cu celelalte cheltuieli sociale, iar suma rezultată se deduce în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Cheltuielile cu bursele private sunt eliminate din categoria celor pentru care se acordă credit fiscal.
Sedii
Cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și repararea locuințelor de serviciu sunt deductibile doar în limita corespunzătoare suprafețelor construite prevăzute de Legea locuinței nr. 114/1996, fără a se mai adăuga cota suplimentară de 10%.
Cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția contribuabilului, sunt deductibile în proporție de 50%. Și TVA aferent
Valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, sunt deductibile în proporție de 50%. Dacă sediul social este utilizat în scop personal de către acționari sau asociați, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate în favoarea acestora si sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.
Pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului, amortizarea este deductibilă la nivelul de 50%.
În cazul utilizării sediilor sociale, aflate în patrimoniul contribuabilului, în scop personal de către acționari sau asociați, amortizarea fiscală aferentă sediului social nu se deduce la calculul rezultatului fiscal.
Altele
Valoarea caselor de marcat nu se mai deduce din impozit, dar devine cheltuială deductibilă
Ajustările deductibile pentru deprecierea creanțelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, reprezentând sume datorate de clienții interni și externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate și servicii prestate se reduc de la 50% la 30%, pentru acele creanțe care îndeplinesc condițiile prevăzute în codul fiscal:
- sunt neîncasate într-o perioadă ce depășește 270 de zile de la data scadenței;
- nu sunt garantate de altă persoană;
- sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului
Cheltuielile înregistrate în evidența contabilă, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de corupție, potrivit legii, vor fi tratate ca fiind nedeductibile fiscal.
Pierderi fiscale
Pierderile fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit, începând cu anul 2024, se recuperează din profiturile impozabile realizate, în limita a 70% inclusiv, în următorii 5 ani consecutivi, iar cele stabilite prin declarația de impozit pe profit, aferente anilor precedenți anului 2024, rămase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recuperează din profiturile impozabile realizate începând cu anul 2024, în limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada rămasă de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului înregistrării pierderilor respective.
În situația în care se recuperează atât pierderi fiscale înregistrate începând cu anul 2024, cât și aflate în sold la 31 decembrie 2023, pentru aplicarea limitei de 70%, aceste pierderi se cumulează.
Costul îndatorării
În cazul costurilor excedentare ale îndatorării rezultate din tranzacții/operațiuni care nu finanțează achiziția/producția imobilizărilor în curs de execuție/activelor stabilite pentru contribuabilii care aplica impozitul minim sau impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, și care sunt efectuate cu persoane afiliate, se deduc, într-o perioadă fiscală, până la plafonul deductibil reprezentat de
echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro;
Sponsorizare
Se va deduce cea mai mică sumă rezultată dintre
1. valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situațiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, această limită se determină potrivit normelor;
2. valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
Termenul până la care contribuabilii pot dispune redirecționarea impozitului pe profit pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat este cel de depunere a declarației anuale de impozit pe profit. Depunerea formularului de redirecționare a impozitului pe profit aferent anului 2024 se efectuează până la termenul de depunere a declarației de impozit pe profit pentru anul 2024.
S-a introdus un impozit minim pentru contribuabilii mari și pentru bănci.
NU uitați însă! Și în cazul celor ce au activitate în HORECA, mai exact în cazul barurilor și cluburilor de noapte există un impozit minim care este de ani de zile în codul fiscal și care, aparent, fie este necunoscut fie ignorat.
Este vorba despre art. 18 din codul fiscal:
“Contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.”
Pentru referință aveți aici HG 843/1999 care definește tipurile de unități de alimentație publică în România. De aici aflăm că definiția barurilor de noapte este:
“unitate de alimentație publică cu caracter distractiv, având orar de funcționare pe timpul nopții. Prezintă un program variat de divertisment, de music-hall și dans, iar consumatorilor li se oferă o gama variata de băuturi, mai ales de cocteiluri, gustări, sortiment restrâns de preparate la grătar, specialități de cofetărie-patiserie”
Club de noapte și discoteci – clubul de noapte nu are definiție, dar are Disco-bar sau discoteca:
“Disco-bar, Video-bar, Discoteca – unități cu profil de divertisment pentru tineret, divertismentul fiind realizat prin intermediul muzicii și al dansului, în acest sens unitatea fiind dotată și amenajată corespunzător. Sortimentele oferite sunt asemănătoare celor din baruri, cu deosebirea ca băuturile vor fi prioritar nealcoolice sau slab alcoolizate, având în vedere ca majoritatea clientelei o reprezintă tineretul.”
În aceste situații aveți grijă dacă sunteți plătitori de impozit pe profit, pentru că trebuie calculat care din cele două sume se aplică. În situația în care credeți că micro cu 3% este prea mult s-ar putea să aveți surpriza să ajungeți să plătiți 5% dacă aveți astfel de activități.
D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2024, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit sau impozit pe venit microîntreprinderi. În niciun caz nu declarați impozit pe profit sau micro, în D100, acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.
Termenul de depunere pentru D101 în cazul celor ce sunt plătitori de impozit pe profit este la 25 februarie în cazul ONG-urilor și a persoanelor juridice care ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până 25 martie cel târziu de către ceilalți.
Termenele de declarare și plată au derogare – conform OUG 153/2020 – până la 25 iunie. Derogarea se aplică și pentru plătitori de impozit pe profit și pentru cei cu micro sau impozit specific. Acea ordonanță are și unele bonificații pentru cei cu capitaluri pozitive. Anul acesta nu vor fi mulți cei care vor avea și bonificația suplimentară. O vor avea pe cea de bază pentru capitaluri pozitive, dar cea legată de capital ajustat, nu prea cred că o vor avea foarte mulți și asta din cauza distribuirilor masive la dividende în 2022.
Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități, de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute de aceste entități sunt scutite.
Mai am o remarcă legată de declararea de către asociațiile non-profit a impozitului pe profit, de fapt, mai corect spus, e legată de depunerea D101 – această declarație se va depune de către toate asociațiile non-profit, indiferent de modul de ținere a contabilității – în partidă simplă sau dublă. Deci vor depune și asociațiile de proprietari care obțin venituri din exploatarea părților comune, de exemplu, ce conduc evidența în partidă simplă, dar și ONG-urile ce conduc evidență în partidă dublă.
D101 urmează să fie introdusă în formatul nou în program în perioada următoare dacă se va modifica și se va modifica cu certitudine.
Legat de 101 aveți grijă la completarea cheltuielilor nedeductibile, veniturilor neimpozabile, deducerilor, etc.
În D101 veniturile aferente activității non-profit se înscriu la venituri neimpozabile, iar cheltuielile aferente se înscriu la cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile.
Începând cu 2021, capitalurile pozitive din situațiile financiare se reflectă și în bonificații la impozite – la impozitul pe profit și impozitul pe venitul microîntreprinderilor, bonificații acordate cu respectarea unor condiții. Începând cu 2023 s-a mărit valoarea bonificației cu încă 3 puncte procentuale, în anumite condiții.
Detalii despre aceste reduceri găsiți în articolul postat pe blog în 2020. De asemenea vor aduce și o prorogare a termenului de declarare și plată a impozitului pe profit ori a celui pentru microîntreprinderi.
Microîntreprinderi
Plafonul pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor va fi 250.000 EUR, începând cu 2025, adică 1.243.525 lei. Plafonul este dat de baza de calcul pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Va fi redus și mai mult în 2026 – când va deveni 100.000 EUR.
Modificare a fost făcută în ultimele zile din an – Opinie nepopulară, modificare cod fiscal 2024. – SAGA Software
Cum îl calculați? Foarte pe scurt cam așa:
Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi și/sau penalități de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societățile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 665, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.
Nu se vor cuprinde dividendele primite de la o persoană juridică română în baza de impozitare pentru acest impozit.
Dacă în cursul anului 2025 depășiți acest plafon, veți trece la impozit pe profit de la data de 1 a primei luni din trimestrul în care depășiți plafonul.
Din 2023 acest impozit este OPȚIONAL, nu mai este obligatoriu.
Începând cu 2024 există două cote de impozit pe venit și condiții suplimentare pentru încadrarea la acest tip de impozit precum și modificări a regulilor de ieșire de la plata acestui impozit.
Regula generală este că cine a fost plătitor de impozit pe venit microîntreprinderi începând cu 2023 și a trecut la impozit pe profit în 2023 sau 2024, nu va mai putea reveni la acest impozit chiar dacă ulterior ar îndeplini condițiile.
Din 2025, cine are activitate în oricare din aceste domenii:
- 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator,
- 5829 – Activități de editare a altor produse software,
- 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
- 6209 – Alte Activități de servicii privind tehnologia informației,
- 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare,
- 5520 – facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată,
- 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere,
- 5590 – Alte servicii de cazare,
- 5610 – Restaurante,
- 5611 – Restaurante
- 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație
- 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente,
- 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..
- 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.,
- 5630 – Baruri și alte Activități de servire a băuturilor,
- 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client)
- 6290 – Alte Activități de servicii privind tehnologia informației
- 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile cu personalitate juridică care nu sunt entități transparente fiscal, constituite de avocați potrivit legii,
- 8621 – Activități de asistență medicală generală,
- 8622 -Activități de asistență medicală specializată,
- 8623 – Activități de asistență stomatologică,
- 8690 – Alte Activități referitoare la sănătatea umană
va datora un impozit pe venit de 3% indiferent de cuantumul veniturilor obținute.
Ceilalți, care se încadrează la impozitul pe venit al microîntreprinderilor, vor datora un impozit de 1% până la o bază de calcul echivalentă cu 60000 EUR, iar începând cu trimestrul în care vor depăși acest plafon, vor datora impozit de 3%.
În anul 2025, cursul utilizat pentru calculul celor 60000 EUR este tot cel de la 31/12/2024, de aceea la venituri de până la 298.446 lei veți datora 1% și începând cu veniturile trimestrului în care le depășiți datorați 3%
Pentru a fi microîntreprindere în 2025, trebuie ca la 31/12/2024
- să aveți venituri care compun baza de calcul a impozitului în valoare de maxim 250.000 euro calculați la cursul de la 31.12.2024
- statul sau UTA-uri să nu fie acționari în firmă
- firma să nu fie în dizolvare urmată de lichidare înregistrată la ONRC sau instanțe judecătorești
să nu aveți venituri din consultanță mai mari de 20% din total, cu excepția cazului în care sunt venituri din consultanță fiscală– abrogat în 31 decembrie 2024.- să aveți cel puțin un salariat cu normă întreagă activa la data de 31 decembrie (ori suma normelor contractelor de muncă să fie echivalentul unei norme întregi ori să aveți contract de mandat, administrare, management care să prevadă o indemnizație echivalentă cu cel puțin salariul minim pe economie)
- să aveți asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și societatea este singura din cele la care sunt acționari care aplică acest impozit
- să aveți depuse la termenul legal situațiile financiare anual
O noutate legată de plafon este faptul că în situația în care există întreprinderi legate plafonul se va calcula prin suma acestora.
Ca idee, dacă doriți să luați o decizie legată de ce tip de impozit aplicați. Dacă îndepliniți condițiile pentru micro, dar nu știți ce tip de impozit ar fi eficient financiar, atunci regula este asta – dacă aveți venituri de până la 60000 EUR și o rată de rentabilitate mai mare de 6,25% este rentabil impozitul pe venit, altfel la o rată de rentabilitate mică, cel de impozit pe profit. Dacă treceți la 3% sau direct trebuie să aplicați 3%, atunci rata de rentabilitate folosită drept prga este de 18,75%. Sub 18,75% rată de rentabilitate este eficient impozitul pe profit.
Este un calcul estimativ, nu unul bătut în cuie, mai ales că în cazul impozitului pe profit sunt elemente de nedeductibilitate care pot influența rezultatul fiscal, dar măcar vă puteți face o idee orientativă.
Un ghid ANAF legat de microîntreprinderi găsiți aici.
Termenul de depunere a D100 pentru plătitorii de impozit pe veni microîntreprinderi este 25 IUNIE 2025. Nu vă grăbiți cu depunerea, pentru că mai aveți de verificat bonificația acordată prin OUG 153/2020.
Sponsorizări
Dacă ați efectuat sponsorizări deductibile din impozitul pe profit, în anul 2024, către entități înscrise în registrul ANAF special înființat, atunci veți avea obligația depunerii D107 astfel: până la 25 februarie sau 25 martie, după caz, pentru plătitori de impozit pe profit. Adică la același termen cu depunerea D101. Dar pe perioada de aplicare a OUG 153/2020 există derogare și pentru 107 aceasta depunându-se la termenul stabilit pentru declararea impozitului – 25 iunie 2025.
Începând cu 2024 microîntreprinderile nu mai pot deduce sponsorizările efectuate din impozitul datorat.
Sponsorizări deductibile se pot efectua și către entități care nu au obligația înregistrării în acel registru: de exemplu școli sau spitale.
Scriu și asta pentru că aparent mulți nu știu: sponsorizarea către o entitate care are obligația înscrierii în registrul ANAF se poate deduce doar dacă la data la care sponsorizarea a fost efectivă, entitatea a fost înregistrată în acel registru! Altfel nu. Degeaba se înscrie ulterior. Așadar verificați întotdeauna dacă la data contractului de sponsorizare și la data plății sponsorizării entitatea este înscrisă în registrul ANAF. Dacă are obligația să fie înscrisă și nu este, NU veți putea deduce sponsorizarea.
Sponsorizarea pe care nu o puteți deduce în 2024 o puteți redirecționa prin formularul 177 în 2025. Și aici trebuie menționat că ANAF va efectua acea redirecționare numai dacă, la data la care o face efectiv, entitatea către care se redirecționează sumele respective este înscrisă în acel registru.
Anul 2023 a fost ultimul an în care deducerea sumelor reprezentând contravaloarea aparatelor de marcat fiscal era posibilă direct din impozitul datorat de către firmele ce datorau impozit pe venitul microîntreprinderilor. Începând cu 2024 NU se mai deduc aceste sume din impozit.
Impozit pe venit – salarii, contribuții sociale
Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025:
- dispar facilitățile acordate celor din domeniul construcțiilor, industriei alimentare, agricultură și IT
- tichetele de masă și cele de vacanță vor fi supuse plății CASS în continuare
- CASS se va aplica și la indemnizația de concediu medical
- facilitate pentru abonamentul la săli de sport se va acorda în limita a 100 EUR anual
- în categoria sumelor limitate la 33% din salariul de bază lunar se includ și:
- sumele suportate de către angajator pentru plasarea copiilor angajaților proprii în unități de educație timpurie, potrivit legii, în limita stabilită de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.
- diferența favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere și dobânda practicată pe piață, pentru credite și depozite.
- se exclud din lista veniturilor neimpozabile și care se includ în cei 33% neimpozabili sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă
- Pentru determinarea valorii neimpozabile, sumele reprezentând contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora se consideră venituri aferente lunii în care se aprobă decontul, respectiv venituri aferente lunii în care sunt acordate, după caz.
- Pentru determinarea valorii neimpozabile, următoarele sume se consideră venituri aferente lunilor corespunzătoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative:
- sumele reprezentând contribuțiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajații proprii;
- sumele reprezentând primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament suportate de angajator pentru angajații proprii;
- sumele reprezentând contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive suportate de angajator pentru angajații proprii;
- sumele suportate/acordate de către angajator pentru plasarea copiilor angajaților proprii în unități de educație timpurie;
Salariul minim va fi 4050 lei. Probabil prima lui modificare va fi în iulie 2025. Salariul minim pentru agricultură și industrie alimentară va fi ajustat cu siguranță la cel folosit la nivel de economie – adică 4050 lei, iar cel pentru construcții va rămâne, cel mai probabil, tot 4582 lei.
Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în conform legii, poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
Asta înseamnă că cei care au o vechime continuă în firmă, de cel puțin 24 de luni, nu vor mai putea avea salariul minim. Ceea ce înseamnă că firmele vor avea obligația demarării de negocieri cu acești salariați pentru a se stabili un nou salariu minim.
Pentru unele cazuri va exista o scutire de contribuții sociale și impozit pentru suma de 300 lei. Scutirile au fost instituite în 2022 pentru 2023 și aplicarea s-a prelungit pentru 2024 prin OUG 115/2023.
Detalii despre scutiri găsiți aici: Salariu minim 2023. Sume neimpozabile. – SAGA Software
Problema va apărea la cei la care, potrivit legii nu li se va putea menține suma neimpozabilă de 300 lei pentru că firma este obligată să majoreze salariul de bază.
Regulile de trimitere a datelor în registrul de evidență a salariaților, așa cum sunt ele stabilite de HG 905/2017:
– orice încheiere sau încetare de contract de muncă, se transmite în registru cel târziu în ziua anterioară începerii sau cel târziu la data încetării activității, după caz.
– orice modificare a CIM, exceptând cele care privesc modificarea datelor angajatorului, angajatului sau a salariului de bază se trimit în registru cel târziu în ziua anterioară datei de la care apar modificările.
– modificarea datelor angajatorului sau angajatului se trimit în 3 zile de la data la care acestea se modifică.
– modificările de salariu se trimit în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care acesta se modifică
– în cazul funcționarilor publici, transferurile se trimit în registru în termen de 5 zile lucrătoare
– orice detașare în țară sau străinătate se va trimite în registru cel târziu în ziua anterioară datei de începere a detașării sau a celei de încetare a acesteia.
– orice suspendare a CIM, cu excepția suspendării pentru absențe nemotivate, se va trimite în registru cel târziu în ziua anterioară datei de începere a suspendării sau a celei de încetare a acesteia, iar în cazul suspendării pentru absențe nemotivate când trimiterea datelor se va face în 3 zile lucrătoare de la data suspendării.
Majorarea de salariu, se va putea transmite în REVISAL până la data de 4 februarie 2025 cel târziu.
În 2025 este posibil să asistăm la schimbarea REVISAL. Acesta va fi mutat on-line într-un alt format și e posibil ca datele să fie culese sau transmise prin API direct în portal.
De la 1 ianuarie 2022 a crescut valoarea cadourilor în bani sau tichete cadou neimpozabile, la suma de 300 lei/persoană/eveniment. Ceea ce depășește valoarea aceasta va fi tratat ca venit din salarii și se va taxa cu tot ce înseamnă contribuții sociale și impozit.
Din 2023 s-au modificat deducerile la salarii și au apărut și deduceri suplimentare. Cea pentru copiii care urmează o formă de școlarizare se va acorda doar unuia dintre părinți.
Deducerea suplimentară care a generat cele mai multe mailuri către SAGA și cea mai puțin cunoscută a fost cea legată de vârsta salariaților. Angajații cu vârsta de până la 26 ani beneficiază de o deducere suplimentară de 15% din salariul minim.
Din 2022 s-a revenit la taxarea la nivelul unui salariu minim a veniturilor salariale a celor care realizează astfel de venituri cu o valoare mai mică de un astfel de salariu. Detalii aici: SAGA – Taxarea la nivelul unui salariu minim din august 2022. – SAGA Software
Tot în 2022 s-a modificat codul muncii prin Legea 283/2022 și a apărut un nou model cadru pentru contractul individual de muncă. Noul model este inclus în program.
La final de 2024 au mai existat unele modificări ale codului muncii. Despre ele am scris și aici: Modificări legislative pe final de an 2024. – SAGA Software
Pe final de an 2022 a apărut și o modificare la legea dialogului social, mai exact, Legea 367/2022, prin care și la angajatorii cu cel puțin 10 salariați există posibilitatea de a se alege reprezentant al salariaților cu votul a jumătate plus unu din numărul total al salariaților. Până la apariția acestei legi, doar cei cu minim 21 de salariați aveau această obligație.
Persoanele care ocupă funcții de conducere care asigură reprezentarea administrației în raporturile cu angajații/lucrătorii sau care participă la decizia conducerii întreprinderii la nivelul unității, nu pot fi aleși ca reprezentanți ai angajaților/lucrătorilor. În societățile unde nu sunt constituite organizații sindicale, angajatorul are obligația ca, cel puțin o dată pe an, să permită organizarea unei sesiuni publice de informare privind drepturile individuale și colective ale angajaților/lucrătorilor, la cererea federațiilor sindicale din sectorul de negociere colectivă al unității respective, cu invitarea reprezentanților acestor federații
Este prevăzută obligativitate de informare și consultare cu privire la evoluția recentă și evoluția activităților și a situației economice a societății. Angajatorul va iniția procesul de informare și consultare după trimiterea la MF a situațiilor financiare ale firmei pentru anul precedent. Mai există unele măsuri, dar le puteți verifica direct în lege.
Nu uitați că, din 2017, zilele de 24 ianuarie și 1 iunie sunt zile libere legale, începând cu 2019 și ziua de vineri dinaintea zilei de Paște – zi cunoscută sub numele de Vinerea Mare, iar din 2024 sunt încă 2 zile libere introduse – 6 și 7 ianuarie, codul muncii fiind modificat în acest sens.
Zilele libere legale sunt:
– 1 și 2 ianuarie;
– 6 și 7 ianuarie; (începând cu 2024)
– 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române;
– Vinerea Mare, ultima zi de vineri înaintea Paștelui;
– prima și a doua zi de Paști;
– 1 mai;
– 1 iunie;
– prima și a doua zi de Rusalii;
– Adormirea Maicii Domnului;
– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;
– 1 decembrie;
– prima și a doua zi de Crăciun;
– două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.
Pentru bugetari, până acum, anul acesta, nu s-a luat decizia ca anumite zile din an să fie libere cu recuperare ulterioară. Este vorba despre acele zile așa numite „punte” între o zi liberă și una de sărbătoare legală. Spre exemplu 3 ianuarie care pică între 2 ianuarie, zi liberă legal și ziua de 4 ianuarie, zi de week-end, nu mai este considerată zi liberă pentru personalul instituțiilor publice.
Există și pentru restul salariaților, un proiect de modificare a codului muncii, momentan ținut la sertar, prin care și acestora să li se acorde astfel de zile sau dacă o zi liberă națională pică în zi nelucrătoare să li se acorde o zi lucrătoare liberă. Asta face ca anumite zile libere generate de sărbători religioase să fie extinse de facto pentru că prima zi a acelor sărbători este ziua de duminică întotdeauna.
Vă reamintesc că în aceste zile nu se lucrează. Pot lucra doar cei din unități sanitare sau de alimentație publică. Restul nu pot lucra decât dacă au o activitate care nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.
Vă reamintesc totodată că pentru cazul în care specificul unității este de așa natură încât e necesar să se lucreze în aceste zile, zilele respective se plătesc salariaților ce au lucrat în acele zile, iar salariații beneficiază în compensație de zile libere plătite și numai dacă din motive bine justificate nu se pot acorda zilele libere li se acordă o compensație de 100% pe lângă plata zilelor respective.
Nu uitați, de asemenea, de programarea concediilor de odihnă și țineți seama că acestea trebuie să aibă cel puțin o perioadă de 10 zile lucrătoare consecutive. Și, nu, nu există declarația salariatului că renunță la a efectua CO. Salariații NU pot renunța la drepturilor lor. Această declarație, dacă există la vreo firmă, pe lângă faptul că nu este reglementă de nici o lege, este nulă de drept.
D112 se va modifica mai mult ca sigur la finele lunii ianuarie, începutul lunii februarie, așadar nu vă grăbiți în februarie cu depunerea acesteia.
Impozitul pe dividendele distribuie și plătite începând cu 1 ianuarie este 10% începând cu cele distribuite în 2025. Cele interimare supuse cotei de 8% în anul 2024 nu se regularizează la noua cotă.
Legat de CASS pentru veniturile din dividende:
Dacă în anul 2024 ați avut venituri cumulate din dividende plătite, dobânzi bancare, plasamente financiare – în sumă mai mare de echivalentul a 6 salarii minime, atunci nu firma, nu plătitorul de dividende, dobânzi sau mai știu eu cine, ci dumneavoastră ca persoană ce a beneficiat de acele venituri aveți obligația de a depune la fisc declarația unică, până la 25 mai 2025, și veți achita sau nu CASS în funcție de plafoanele de mai jos:
- până la 6 salarii minime – nu datorați nimic
- între 6 salarii minime și 12 salarii minime – datorați CASS la 6 salarii minime
- între 12 salarii minime și 24 salarii minime – datorați CASS la 12 salarii minime
- peste 24 salarii minime – datorați CASS la 24 salarii minime
Salariul minim folosit pentru calculul plafoanelor va fi cel în vigoare la data de 1 ianuarie anului de realizare a venitului. Pentru veniturile realizate în 2024 se folosește la calcul 3300 lei, iar pentru cele realizate în 2025 se va lua în considerare 4050 lei.
Așadar pentru veniturile lui 2024 vom avea plafoane de 19800 lei, 39600 lei și 79200 lei, iar pentru cele a anului 2025 – 24300 lei, 48600 lei și 97200 lei.
ATENȚIE! CASS nu se reține la sursă pentru aceste venituri. Obligația se va stabili în baza declarației unice care se depune personal de către dvs. în 2025.
Cei care plătesc dividende din profitul anului curent și întocmesc situații financiare intermediare, trebuie să știe că au obligația inventarierii patrimoniului la fiecare astfel de situație financiară întocmită!
Accize
Începând cu 2024 se datorează accize nearmonizate pentru:
– băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml;
– băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml.
Acestea sunt venituri datorate la bugetul statului. Pentru acestea, faptul generator apare la momentul producerii, achiziției intracomunitare sau importului acestora pe teritoriul Comunității, după caz.
Exigibilitatea accizelor intervine:
a) la data recepționării produselor provenite din achiziții intracomunitare;
b) la data efectuării formalităților de punere în liberă circulație a produselor provenite din operațiuni de import;
c) la data vânzării pe piața internă a produselor provenite din producția internă.
Plătitorii de accize sunt operatorii economici care produc și comercializează în România aceste produse!
Bilanț
Proiectul pentru situațiile financiare este publicat pe site la MF. Cel mai probabil se va publica perioada următoare. Iar pdf-ul pentru întocmirea și depunerea bilanțului, în forma lui finală, va apărea probabil abia pe la finele lui ianuarie, începutul lui februarie.
ATENȚIE! La bilanț, în acea arhivă zip se vor atașa, scanate, după caz: declarația administratorului, hotărârea AGA de aprobare a profitului, propunere de repartizare a profitului ori de acoperire a pierderii, note explicative, cash-flow, etc.
Dacă nu se va modifica nimic și bănuiesc că nu se va modifica ceva, se va anexa și prima pagină a bilanțului după ce o listați, semnați și apoi o scanați.
NU se cere și nu se anexează balanță de verificare. Nu s-a solicitat așa ceva niciodată de când se depun on-line, dar cu toate acestea sunt foarte mulți cei care încă întreabă dacă se anexează sau nu acest document. NU, nu se anexează!
Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.
Nu uitați: dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.
Corecția situațiilor financiare deja depuse se poate face în anumite cazuri și condiții explicate prin OMFP 450/2016, modificat și completat prin OMFP 543/2017, OMFP 894/2017 și prin OMFP 995/2017, dar în nici un caz nu se poate face corecția lor dacă este vorba de corecții contabile.
Termenul de depunere a situațiilor financiare anuale este acum stabilit clar în Legea 82/1991 – legea contabilității. El este de 30 aprilie ori 31 mai în funcție de entitate.
Detalii găsiți aici – Modificări legislative pe final de an 2024. – SAGA Software
Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2024, depuneți declarația de inactivitate până la data de 03 martie 2025 inclusiv. Declarația de inactivitate se completează și se depune on-line.
Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Vedeți criteriile din ordin 1802/2014.
Dacă societatea comercială are ca acționar (și) statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra și să le și auditeze indiferent de criteriile de mărime aplicabile lor.
În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de același plafon de 1.000.000 EUR echivalent în lei – 4.974.100 lei, la data de 31/12/2024, atunci, la 30 iunie 2025, nu veți avea obligația de a întocmi și depune raportare semestrială. Atenție! Aici e vorba despre cifra de afaceri nu de plafonul pentru microîntreprinderi.
Motivul este că în 2021 a existat o modificare a legii contabilității ce modifica plafonul de la 220.000 lei la 1.000.000 EUR.
ATENȚIE! În cazul ONG există obligație nou introdusă în legea contabilității, prin OUG 115/2023, și anume:
Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exercițiul financiar de raportare, au primit sume reprezentând subvenții, sponsorizări, sume redirecționate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum și alte forme similare de finanțare, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declarație care însoțește situațiile financiare anuale și evidențiază sumele astfel primite, respectiv utilizate.
Neîntocmirea acestei declarații reprezintă contravenție sancționabilă cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.
Tot din 2025 potrivit ultimei modificări a legii contabilității semnarea situațiilor financiare anuale se poate face doar de persoane ce sunt angajate potrivit legii în funcția de contabil șef, director economic ori altă funcție economică dar cu competențe legale de semnare a acestor situații financiare, ori în lipsa persoanelor angajate doar de către experți contabili membri ai CECCAR.
Declarația privind beneficiarii reali NU se va mai depune de către toate societățile private în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare decât în cazul în care au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau de finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului.
Motivul este apariția legii 315/2021 care modifică modificarea modificării anterioare.
Cine va depune această declarație:
– orice persoană juridică supusă înmatriculării la registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, în momentul înmatriculării sau de oricâte ori apare o modificare în structura acționariatului/administratorilor ori o modificare a datelor acționarilor/asociaților sau administratorilor.
– orice persoană juridică supusă înmatriculării la registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, care era deja înmatriculată la ONRC la data apariției legii și nu a depus încă această declarație. Dacă ați depus deja o declarație privind beneficiarul real, nu mai aveți nici o obligație legată de aceasta decât în cazul în care apar modificări față de situația inițială.
ATENȚIE: Dacă datele de identificare a asociatului unic/asociaților sau administratorilor/administratorului – prin acestea înțelegându-se numele, prenumele, data nașterii, CNP, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința – se modifică în cursul anului, atunci trebuie să depuneți declarația în termen de 15 zile de la data la care această modificare a intervenit.
E-Factura și e-Transport
Din 2022 a apărut și e-factura. Detalii găsiți pe blog pentru că am tot scris despre ea.
Trimiterea se face simplu, direct din SAGA. Detalii aici: e-Factura – ecran de transmitere în SAGA C – SAGA Software
E-Transport e un alt sistem implementat, detalii aici: e-Transport. Proiect. – SAGA Software și aici e-Factura. e-Transport. Neclarități și unele clarificări. – SAGA Software
La final de an ecranul de trimitere și de import a facturilor a fost îmbunătățit:
Resurse suplimentare găsiți aici și în secțiunea de tutoriale a SAGA, iar legat de e-factura găsiți un tutorial specific în acea secțiune – Operarea și transmiterea unei e-Facturi din programele Saga
Din 2024 trimiterea în e-Factura este obligatorie pentru orice factură emisă, iar din iulie 2024 nu se recunoaște alt document decât o factură trimisă în condițiile legii prin sistemul e-Factura, pe relația B2B în România între operatori economici stabiliți în România.
Din 2025, în sistemul e-factura, se vor trimite și facturile emise către persoane fizice precum și cele simplificate. Am scris la final de 2024 despre aceste modificări – Modificări legislative pe final de an 2024. – SAGA Software
Nu uitați că începând cu 2025 pe relația B2G codurile CPV sunt obligatorii în sistemul e-factura. Acestea, în program, sunt disponibile doar celor care folosesc partea de stocuri și regăsesc în ecranul “Articole”.
ANAF a publicat în 2024 și un ghid extrem de util pentru e-factura – ghid, cu exemple, pentru codurile de facturi, ce poate fi găsit aici.
NU este obligatorie înscrierea în registrul Ro-Factura.
e-Transport
La finele lui 2023 prin OUG 115/2023 s-a introdus obligația declarării în e-Transport a oricărui transport rutier internațional de bunuri ce sunt importate din afara UE ori cumpărate din UE ori exportate în afara UE sau vândute în alt stat membru.
Asta pe lângă obligația declarării transportului pe teritoriul național, în sistemul e-transport, a bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Problema aceste reglementări este lipsa ordinului de aplicare. Pe reglementarea actuală, o husă de telefon de exemplu cumpărată de pe un site din Germania și nedeclarată în e-Transport ar genera amenzi mari, pe când haine cumpărate on-line de pe același site, a căror greutate e mai mică de 500 kg ori a căror valoare e mai mică de 10.000 lei, nu trebuie declarate.
Să sperăm că ANAF va clarifica prin ordin dacă există anumite scutiri ca la produsele cu risc fiscal.
e-Transport este și el operațional în SAGA. Îl găsiți în meniul Diverse – ecranul e-Transport.
Tot prin modificarea de la finele anului 2023, nu doar celor care cumpără și vând bunuri din/în UE sau din afara UE li s-au stabilit anumite obligații, dar și transportatorilor.
La persoane juridice impozitul pe clădiri se va determina prin aplicarea unei cote de 5% asupra valorii impozabile a acesteia dacă valoarea ei nu a fost actualizată o dată la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință. În situația depunerii raportului de evaluare după primul termen de plată din anul de referință acesta produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.
Impozitele pe clădiri rezidențiale, pentru populație, rămân să fie stabilite și-n 2025 la fel ca-n anii precedenți. Nu se calculează prin aplicarea cotelor de impozit asupra valorii clădirilor din grilele notariale decât din 2026 – pentru că iarăși s-a amânat aplicarea acestei prevederi- nu doar pentru că modificarea legislativă avea probleme ci și din rațiuni electorale. Dacă lucrurile vor merge bine, sistemul de impozitare în funcție de valoarea de piață se va aplica din 2026.
Începând 2024 s-a introdus un impozit nou, impozit din categoria, să-l citez pe domnul Adrian Bența, “îmi doresc și vă doresc să-l plătiți”.
Este vorba despre impozitul pe proprietățile imobiliare, deținute de persoane fizice, a căror valoare depășește 2.500.000 lei.
Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil estimat/realizat în 2025 raportat la numărul de luni ale anului, este:
- sub echivalentul a 6 salarii minime – 4050 lei x 6 = 24.300 lei – atunci veți datora CASS la 6 salarii minim, respectiv 2.430 lei, cu o singură excepție – să fi obținut în 2025 salarii echivalente cu cel puți 6 salarii minime. Nu veți datora CAS.
- o valoare cuprinsă între echivalentul a 6 salarii minime și 60 salarii minime, adică între 24.300 lei și 243.000 lei, veți datora pentru 2024 CASS la venitul estimat/realizat. Adică cel puțin 2.430 lei și cel mult 24.300 lei.
- peste 60 de salarii minime veți datora CASS la 60 de salarii minime, indiferent cu cât veți depăși acel plafon.
- o valoare cuprinsă între echivalentul a 12 salarii minime și 24 salarii minime, adică între 48.600 lei și 97.200 lei, veți datora pentru 2025 și CASS la echivalentul unei sume egale cu 12 salarii minime, adică la 48.600 lei. Veți datora 12.150 lei/an cu titlu de CAS.
- o valoare mai egală sau mai mare decât echivalentul a 24 salarii minime, adică egală sau mai mare de 97.200 lei, veți datora pentru 2025 și CAS, calculat la echivalentul unei sume egale cu 24 salarii minime, adică la 97.200 lei. Veți datora 24.300 lei/an cu titlu de CAS.
Dacă doriți puteți opta să plătiți CAS și la o sumă mai mare decât plafonul obligatoriu.
ATENȚIE! Dacă pe lângă veniturile din activități independente aveți venituri și din alte surse – investiții, chirii, etc. pentru acelea veți datora CASS separat!
Dacă venitul realizat este sub plafonul de 12 salarii minime dar optați pentru plata CAS prin declarația unică depusă atunci atunci acele contribuții rămân definitive.
Salariul minim va fi 4050 lei în 1 ianuarie 2025 și acesta va fi cel ce se va lua în considerare pentru veniturile realizate în acest an. Dacă în 2023 se codul fiscal se modifica în sensul că se lua în considerare salariul minim de la data de depunerii declarației, în 2024 s-a modificat iarăși și acum se ia în considerare salariul de la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, indiferent ce fluctuații ale acestuia ar interveni în cursul anului.
Din 2024 și CASS se va deduce la regularizarea anuală, din baza impozabilă.
Nu va mai exista regularizare la CAS. Începând cu 2018 suma datorată e sumă finală.
Nu uitați că data de 25 mai 2024 este data până la care aveți obligația de a achita integral sumele stabilite prin declarația unică depusă pentru estimatul lui 20243.
Din 2025 nu veți mai depune estimativă. Se va genera o declarație unică pre-completată de către ANAF. Dacă sumele sunt ok, le puteți accepta și o veți depune pe aceea.
Dacă venitul impozabil realizat în 2024 este mai mare decât echivalentul a 12 salarii minime pe economie, valabil pentru 2024, adică mai mare decât suma de 39600 lei, la regularizarea anului 2024, veți avea obligația plății CAS dacă nu ați optat deja pentru plata acestuia sau dacă nu ați fost obligat la plata CAS urmare faptului că venitul estimat la început de an a fost mai mare sau egal cu acest plafon.
De asemenea, dacă în 2024 suma veniturilor din orice sursă – chirii, dobânzi, alte investiții și alte venituri, depășește plafonul de 6 salarii veți datora CASS la o sumă egală cu 6 salarii, 12 salarii sau maxim 24 de salarii (19800 lei, 39600 lei sau 79200 lei – după caz) – la regularizarea anuală. Aveți și obligația de a declara și plăti CASS, până la 25 mai 2025, CASS aplicat asupra întregului plafon chiar dacă inițial, estimând venituri mai mici ca plafonul, nu ați datorat defel sau ați ales să datorați la echivalentul a șase salarii minime.
De asemenea dacă aveți activități independente și venitul impozabil realizat este mai mic de 6 salarii minime veți achita CASS la 6 salarii minime, altfel la venitul impozabil realizat până la maxim 60 salarii.
Costul caselor de marcat achiziționate și puse în funcțiune în 2024 NU se va deduce din impozitul datorat. Anul 2023 a fost ultimul an în care această deducere a fost posibilă.
Plafonul pentru trecerea la impunerea în sistem real de la impunerea la normă de venit va fi doar 25.000 EUR .
Persoanele fizice NU vor mai putea redirecționa cota de 3,5% din impozitul datorat către susținerea unor ONG sau unități de cult. Doar salariații vor putea efectua astfel de direcționări.
Pierderea fiscală, similar persoanelor juridice, plătitoare de impozit pe profit, se va deduce doar în proporție de 70% și doar în următorii 5 ani fiscali începând cu anul fiscal 2024
Pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor obținute de persoane fizice:
Începând cu anul 2024 veniturile obținute din chirii (cedarea folosinței bunurilor) vor beneficia iarăși de deducere a unei cote forfetare, dar de numai 20%. În schimb se reduce cota forfetară la arendă, de la 40% la 20%.
Contractele de închiriere se vor înregistra obligatoriu la ANAF. Înregistrarea se poate face prin depunerea on-line, prin SPV sau e-Guvernare, a formularului 168 la care se va atașa copia scanată a documentului.
Pentru contractele în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută, determinarea venitului net anual se efectuează pe baza cursului de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din ziua precedentă celei în care se depune declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice. Înainte nu exista precizarea legată de ce curs se va utiliza.
De asemenea, în situația în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei valute, venitul brut anual se determină pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din anul de realizare a venitului.
Anterior anului 2022 se utiliza cursul din ultima zi a fiecărei luni de realizare a venitului.
Cursurile BNR le puteți consulta aici.
Începând cu chiriile încasate în 2024 – pentru cazul în care se obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor în baza unui contract de închiriere încheiat între persoane fizice și entități care au obligația conducerii unei evidențe contabile atunci calculul, reținerea și declararea impozitului pe venit din cedarea folosinței bunurilor se va face la sursă de către plătitorul venitului. Detalii aici, în acest articol, pe blog.
Cum se va depune declarația unică?
Proprietarul bunurilor închiriate va depune declarația unică dacă:
- închiriază bunuri către persoane care nu au obligația reținerii la sursă a impozitului – în acest caz va declara atât impozitul cât și CASS dacă este cazul
- închiriază bunuri către persoane ce au obligația reținerii la sursă a impozitului, chiria este în lei, iar proprietarul are obligația plății CASS, caz în care va completa doar partea legată de CASS
Persoanele fizice NU vor mai putea conduce evidență în partidă simplă pentru acest venituri și regulile se vor aplica la fel cu cele de mai sus indiferent de câte spații vor da în chirie.
D205 are termen de depunere 28 februarie 2025 pentru anul 2024.
Din 2018, D205, nu mai conține informațiile despre veniturile din salarii. Ci pentru venituri din alte surse – dividende de exemplu sau din vânzarea de deșeuri. Va cuprinde și veniturile din chirii precum și cele din bacșiș.
Din SAGA această declarație se obține din ecranul Salariați disponibil în meniul “Diverse”. A fost mutată în cursul anului 2024 în acel meniu.
De la 30 noiembrie 2021 toate casele de marcat aveau obligația de a fi conectate la ANAF. Iar cele ce se vând de acum trebuie să fie conectate încă de la fiscalizare.
Dar cum la noi deși ANAF știe cine are casă de marcat, știe cine a conectat-o și cine nu, dacă a folosit-o sau nu, suntem în situația în care ANAF dacă nu primește date de la acea casă tot cere să i se comunice acest lucru prin F4109.
Chiar dacă aparatele de marcat fiscale sunt conectate la ANAF, nu înseamnă că utilizatorii lor pot face exportul fișierelor pe stick/card de memorie. Solicitați firmelor acele exporturi exclusiv în scopuri contabile, nu pentru a genera/trimite A4200.
Asta pentru că e bine să nu uitați că datele generate din case de marcat pot fi importate direct în SAGA.
În 2022 s-a modificat limita. Prin OUG 168/2022, s-a stabilit că:
„Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, așa cum acestea sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice. Prin activitatea de prestări de servicii, în sensul prezentului alineat, se înțelege operațiunea definită la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Obligația de acceptare de către persoanele juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, se naște începând cu trimestrul următor celui în care încasările în numerar din cursul anului respectiv au depășit pragul de 50.000 lei.
În cazul în care, timp de 2 ani consecutivi, pragul menționat mai sus nu a fost depășit, entitățile nu mai au obligația de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptării acestor instrumente de plată.”
Deci:
- obligația este doar în cazul persoanelor juridice.
- inițial PFA sau II nu erau obligate să dețină POS – Acum, persoanele fizice supuse înregistrării la ONRC, sunt obligate la utilizarea unei metode moderne de plată. Și culmea este că sunt obligate de la primul leu încasat. Motivul este art.1^1 din OUG 193/2002 – “Persoanele fizice sau juridice, prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 265/2022, au obligația de a asigura implementarea și de a accepta cel puțin un instrument de plată fără numerar, așa cum acesta este definit de Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative, la art. 5 alin. (1) pct. 31”
- limita este dată de nivelul încasărilor în numerar dintr-un an nu de cifra de afaceri și se referă exclusiv la persoane juridice.
- limita este stabilită la o valoare fixă în lei – 50.000 lei încasări numerar într-un an
Cu toate că obligația de a încasa cu card este din 2018, sunt încă foarte mulți comercianți care nu vor pur și simplu să facă asta.
O noutate adusă la final de an 2024 legată de încasarea cu card este faptul că acei operatori economici care au obligația de a folosi aparate de marcat fiscale, pentru acele livrări de bunuri sau prestări de servicii încasate integral cu card nu mai au obligația de a imprima și înmâna clienților bonurile fiscale decât dacă aceștia le solicită explicit.
Această prevedere poate provoca unele neplăceri celor ce sunt plătitori de TVA. Pentru că neutilizarea casei de marcat pentru aceste cazuri va duce la diferențe pe e-TVA. Poate provoca probleme dacă este evidență global-valorică și operațiunea încasată cu card ar fi o vânzare de marfă, dar și un serviciu prestat.
Eu aș recomanda ca ne-emiterea bonurilor fiscale în acest caz să fie doar în situația celor ce emit facturi și le încasează cu card. Aici ar fi factură normală dacă nu se emite bon fiscal sau factură pentru informații contabile dacă se emite și bon.
Taxa pentru exploatări forestiere, exploatarea resurselor naturale, instituită pe termen limitat în 2013 prin OUG 6/2013 rămâne în vigoare, termenul limită de aplicare a ei fiind prelungit prin celebra OUG 114/2018 până la 31/12/2021 și prin la fel de “celebra” ordonanță 130/2021 a fost prelungită până la 31/12/2025.
Deja e hilar. În loc să fim ipocriți și să o prelungim ba pe un an ba pe doi, mai bine constatăm că deja este în vigoare de câțiva ani buni și o instituim permanent. Măcar știm una și bună. Ori renunțăm să o mai prelungim, nu de alta, dar dacă inițial scopul a fost să fie instituită pentru un singur an și apoi au mai fost necesari încă 6-7 ani înseamnă că nu și-a atins scopul, ori o permanentizăm incluzând-o în codul fiscal ori eliminând termenul de aplicare..
Iată cum o taxă instituită, temporar, inițial pentru 1 an, a fost prelungită succesiv, tot “temporar” de mai bine de 8 ani deja. Și e prelungită efectiv pentru minim 12 ani de la aplicare. Nu suntem ipocriți? Suntem!
Resurse utile pentru dumneavoastră:
– cod fiscal – la zi și o arhivă a acestuia
– înregistrare persoane fizice în SPV
– înregistrare persoane juridice în SPV
– reînnoire certificat digital ANAF
– înregistrare firme noi cu certificat digital – formular 150
– revocare certificat digital – încărcare formular 151
– accesare SPV – ANAF – cu nume de utilizator și parolă
– accesare SPV – ANAF – cu certificat digital
– depunere declarație unică – persoane fizice
– depunere declarații fiscale cu certificat digital
– obținere recipise declarații
– verificare cod fiscal pe site MF
– registrul persoanelor înregistrate în scopuri de TVA
– registrul persoanelor care aplică TVA la încasare
– registrul persoanelor declarate inactivi de către ANAF
– VIES
– Tutoriale video pentru programele Saga
De asemenea vă recomand un canal YouTube specializat pe legislația muncii unde găsiți materiale interesante postate de domnul Corneliu Bențe, un om la ale cărui seminarii am asistat întotdeauna cu plăcere.
Începând cu 2025 pentru SAGA va fi prioritară nu doar migrarea completă în cloud a programului cât și dezvoltarea lui pe platforma WEB.
Din 2025 programul desktop nu mai poate fi utilizat cu baze de date standard. Doar cu baze de dare de tip client-server.
Detalii despre partea de web a programelor SAGA găsiți aici: SAGA WEB. SAGA într-o nouă perspectivă. – SAGA Software
Adaptările softului la modificările legislative – este cea care face să se piardă timp și resurse ce ar putea fi folosite pentru alte dezvoltări mult mai utile.
Așa cum ați aflat deja, începând cu 2024, la fiecare licență desktop achiziționată utilizatorul primește gratuit 3 licențe web pentru 3 firme distincte pe care le poate migra și opera complet în web.
Din 2022, s-a implementat și pentru SAGA PS sistemul client-server care permite lucrul prin rețele de tip lan-over-net sau prin VPN, iar din 2025 va exista și pentru acesta o versiune în web.
Într-o notă personală – pentru mine începând cu 2022 am cunoscut personal sau am interacționat personal cu mai mulți utilizatori ai programului, unii dintre ei și cititori ai acestui blog. Și în 2024 a fost la fel. Asta chiar dacă, datorită contextului, unii dintre ei nu au știut cine sunt :)
Sper ca în 2025 să ne reîntâlnim. Să mai schimbăm o opinie, să bem o cafea împreună. Așa că: să ne vedem cu bine și cu mai puțin stres în 2025.
Să aveți un an excelent!
,,Pentru a fi microîntreprindere în 2025, trebuie ca la 31/12/2024
să aveți venituri care compun baza de calcul a impozitului în valoare de maxim 500.000 euro calculați la cursul de la 31.12.2024”
Mai este actuala informatia ?
Nu. De ieri nu. Am modificat.
PANA LA URMA CARE E CURSUL CORECT? ATI FOLOSIT 2 CURSURI VALUTARE: 4.9741 SI 4.9764
Ambele sunt corecte. Se utilizează pentru chestiuni separate.
La veniturile din dividende a rămas plafonul calculat la 3300? Nu se calculează la 4050?
La 4050 se calculează pentru veniturile din 2025 și la 3300 pentru cele din 2024. Am omis eu actualizarea.
semnare bilanturi firme mici de către economisti cu ctr. civil e admisa?
Nu.
Salutare, Cristi !
La multi ani!
Multumim pentru sinteza “anuala”.
Multumim frumos pentru ajutorul dat la fiecare inceput de an!
Multumim pentru toate informatiile prezentate!
Multumesc D-lui Toma pentru aceasta informare foarte laborioasa si de mare ajutor!
Sa aveti un an cu sanatate si multe realizari!
“să nu aveți venituri din consultanță mai mari de 20% din total, cu excepția cazului în care sunt venituri din consultanță fiscală”
art.47 al.(1) lit.f) se abroga
Da, mulțumesc. Am actualizat. Articolul a fost pregătit înainte de OUG 156 și nu am apucat să-l actualizez până la capăt cu prevederile ei.
Referitor la contractele de chirii in valuta intre o pers.fizica si una juridica,avand in vedere ca in 2024 am depus estimativul si incadrarea la CASS, acum cand depun definitivatul recalculez venitul la cursul mediu anual comunicat de BNR si-l trec la Cap.I(dif.vor fi mici)?
In ceea ce priveste incadrarea la CASS ,in situatia in care nu se schimba nimic,mai trebuie completat? Nu se dubleaza?
Nu depuneți DU completată pe partea de impozit în cazul în care există chirii pentru care impozitul a fost reținut la sursă. Doar pentru partea de CASS dacă este cazul.
Firma nou infiintata in 2024, fara salariati, ca platitoare de impozit pe profit.In decembrie 2024, are 2 salariati cu norma intreaga iar cifra de afaceri este sub 250. 000 euro. Poate trece la microintreprinderi incepand cu 1 ianuarie 2025, avand in vedere ca sunt indeplinite toate conditiile ptr a fi micro?
Da, dacă a fost plătitoare de impozit pe profit de la înființare și respectă restul condițiilor.
Buna seara! Multe multumiri pentru toate informatiile prezentate la acest inceput de an, dar si pentru toate informatiile prezentate cu promptitudine si profesionalism intotdeauna de cand sunt client Saga Software( din anul 2008). Am o scurta intrebare: in opinia dumneavoastra, ar fi gresit sa reduc salariul unicului salariat al unei societati comerciale cu obiect de activitate in domeniul constructiilor(care este si administrator) la noul salariu minim pe economie de 4050 Ron?
Pentru construcții se menține minimul de 4582 lei. Așadar ar fi greșit.
Referitor la situatiile financiare interimare intocmite in scopul repartizarii de dividende interimare ati afirmat ca “Cele interimare supuse cotei de 8% în anul 2024 nu se regularizează la noua cotă”. Afirmatia este valabila si la dividendele interimare de la T4 2024 , cu conditia ca hotararea AGA sa fie in 31.12.2024? In caz de control, exista risc de recalculare la 10%? Multumim
Eu zic că dividendele pentru trimestrul IV se vor taxa cu 10% AGA fiind în 2025 și 2025 este anul de realizare a venitului.
Buna ziua!Va rog sa imi confirmati daca am inteles corect.CAEN Restaurante-5610,la 31.12.2024 venituri de pana la 250.000 euro, impozit 3%,daca depaseste trece la impozit pe profit.Multumesc frumos!
Da. Cota este 3% indiferent de venituri, iar dacă depășește plafonul de 250.000 EUR trece la impozit pe profit.
Si daca este platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2024 si are venituri sub plafon trece inapoi la micro?
Depinde. Dacă a trecut de la micro la profit în 2023 sau 2024, nu mai poate reveni la micro niciodată chiar dacă îndeplinește condițiile.
Buna ziua si “La muuuulti ani”. De la 9 tot conspectez si notez. Multumesc mult pentru sinteza. Am ajuns la PFA si am o problema.Am rugamintea sa ma ajutati ca nu inteleg:
“Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil estimat/realizat în 2025 raportat la numărul de luni ale anului, este:….
-o valoare cuprinsă între echivalentul a 6 salarii minime și 60 salarii minime, adică între 24.300 lei și 243.000 lei, veți datora pentru 2024 CASS la venitul estimat/realizat. Adică cel puțin 2.430 lei și cel mult 24.300 lei.
peste 60 de salarii minime veți datora CASS la 60 de salarii minime, indiferent cu cât veți depăși acel plafon. ” Sigur 60 salarii minime? :(((
Da. Sigur. E așa de anul trecut. Vedeți art.170 cod fiscal.
Multumesc :)
Buna ziua si La multi ani!! am si eu o intrebare, legat de o firma infiintata in anul 2022. A fost micro, iar in 2023 a trecut la impozit pe profit, pentru ca nu a avut angajati. In luna decembrie 2024, s-a facut o angajare, ar putea sa treaca din nou sa fie impozit micro la 2025 sau nu se mai poate?
Da, în acest caz, dacă respectă condițiile de la art.47, poate trece la micro în 2025.
Nu am vazut pana acum, desi sunt abonata la multe publicatii fiscale si sunt la curent cu toate modificarile fiind la randul meu consultant fiscal, ceva atat de bine sintetizat. Nu cred c-a ramas ceva ce putea fi dezbatut. Sunteti cei mai tari!
Buna ziua, am Caen 5520, 1 angajat la 31 sec 2024, impozit pe venit 3%. Dacă rămân fără angajat in 2025 tot 3% am cota de impozitare?
Nu, veți trece la impozit pe profit.
“Dacă ați avut AIC în anul 2024, atunci în 2025, indiferent de cifra de afaceri pentru TVA, perioada fiscală va fi luna.”
Se aplica doar la bunuri, sau si la servicii cum sunt platile catre Google?
Multumesc!
AIC se referă exclusiv la bunuri.
La multi ani ! Un an minunat va doresc ! Multumesc pentru informare. Constat cu parere de rau ca de la an la an acestea sunt tot mai stufoase din cauza nenumaratelor modificari legislative intervenite, multe din ele din mers…
Multumesc frumos, pentru toate informatiile date.Ca in fiecare an, ma ajuta foarte mult aceasta sinteza.
Un an cu spor sa avem!
La multi ani ! Va doresc multa sanatate si putere de munca ! Va multumesc ptr conspect !!
La multi ani !Multumim pentru informare! O singura intrebare. PFA a declarat estimat pe 2024 cass la 6 salari minime . Venitul a fost depasit peste 24 salarii minime dupa depunerea declaratie unice in fisa anaf nu va aparea de plata cass la 24 salarii plus cel estimat s au trebuie sa fac rectificativa
Veți regulariza anul 2024 și pentru contribuții sociale prin DU ce se va depune în acest an.
Buna ziua!
Am extras partial un fragment de mai sus: Din 2025, cine are activitate în oricare din aceste domenii: … 8623 – Activități de asistență stomatologică, va datora un impozit pe venit de 3% indiferent de cuantumul veniturilor obținute. In acest caz nu mai tinem cont de plafonul de 250000euro la 31 decembrie 2024?
Nu. Indiferent de cuantum în limita plafonului. Plafonul odată depășit firma trecere la impozit pe profit.
La multi ani si mii de multumiri pentru efortul pe care il depuneti pentru noi, la fiecare inceput de an, prin elaborarea acestor materiale utile!
Cu referire la, citez: “Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025:
….
CASS se va aplica și la indemnizația de concediu medical”
Nu gasesc abrogat Art.155 alin.(1) litera i) din codul fiscal, unde specifica contributia CASS doar pentru codurile de indemnizatie 01,07 si 10. Sau nu ma uit eu unde trebuie ?
CASS se aplică la acele indemnizații și în 2025 așa cum a fost și în 2024.
Multumesc!
Buna Ziua!
Daca la o firma micro veniturile cu data de 31.12.2024 sunt mai mult de 250.000 euro dar mai putin de 500.000 euro ramane micro in anul 2025 pana cand depaseste pragul de 250.000 in anul curent, adica in 2025 sau trece de la 01.01.2025 la impozit pe profit?
Trece la impozit pe profit dacă în 2024 a avut venituri mai mari de 250.000 EUR.
bilanturile firnelor cu CA mai mica de 35.000 euro pot fi semnate de economisti pe baza de contract civil?
Nu.
La multi ani!
Multumesc pentru update-urile utile pe care le faceti la fiecare inceput de an!
As avea doua intrebari:
1. Daca o microintreprindere depaseste 250k EUR la 31.12.2024, trece la impozit pe profit de la 01.01.2025. Exista obligativitatea depunerii D700 pentru mentiunea trecerii la impozit de profit sau se face trecerea din oficiu? In acest caz, daca se depune D700, termenul este de 31.03 ?
2. in cazul unui PFA daca venitul net este sub echivalentul a 6 salarii minime si titularul PFA-ului(fiind angajat ca medic la stat) a obtinut salarii echivalente a cel putin 6 salarii minime, nu plateste CASS deloc?
Sau de fapt datoreaza CASS in procent de 10% din venitul impozabil?
In cazul de fata, la un venit impozabil pe PFA de 1000 lei, nu ar trebui sa se plateasca CASS 100 LEI?
Va multumesc anticipat
1. Depunde 700 până la 31.03
2. Plătește 10% la cât este venitul impozabil în cazul activităților independente. Dacă nu ar fi fost salariat ar fi achitat la echivalentul a 6 salarii minime chiar dacă realizatul era inferior acestui plafon.
Buna seara.
Impozitul special auto se calculeaza la valoarea de achizitie fara TVA atat la firmele platitoare de TVA cat si la persoane fizice?
Multumesc.
Da, dacă sunt plătitori de TVA și valoarea a fost înregistrată ca atare în contabilitate.
Buna ziua, nu gasesc D205 in fisiere, salariati. Urmeaza actualizare? Multumesc
D205 a fost mutat, în cursul anului 2024, în meniul Diverse.
Buna seara
Sunt actionara la 2 societati: la prima 100%(micro 3%), iar la cea de-a 2-a 25%(micro 3%).
Raman ambele in 2025, micro?
Multumesc.
Nu. Nici în 2024 nu puteau fi ambele micro.
Buna ziua. Pentru eFactura B2C amenzile se aplica incepand cu data de 01.07.2025 ?
Nu. Se pot aplica încă de acum.
Buna ziua, oare nu inteleg eu ceva bine? Intrucat in OUG nr. 120 din 4 octombrie 2021 scrie:
ART. 10^1
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu înregistrati în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii în România conform titlului VII «Taxa pe valoarea adaugata» din Legea nr 227/2015 , cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate în relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n^1), au obligatia sa transmita facturile emise în sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Fac exceptie bonurile fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care îndeplinesc conditiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 13^2
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savârsite în astfel de conditii încât sa fie considerate potrivit legii infractiuni, urmatoarele fapte:
d) nerespectarea de catre operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10^1 alin. (2), începând cu data de 1 iulie 2025, pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere în sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice;
Îmi cer scuze, din viteză m-am uitat în altă parte. Așa este. De la 1 iulie se aplică amendă contravențională.