Începând cu jumătatea lunii noiembrie 2024 au apărut niște modificări legislative la mai multe acte normative, modificări ce au sau vor avea impact asupra activității firmelor fie imediat, fie în perioada imediat următoare.
Modificările legislative se referă la:
e-Factura – modificări la e-factura pentru facturi emise către instituții publice și persoane fizice.
Salarizare – modificări aduse codului muncii. Impunerea salariului minim brut pe țară și în cazul celor din agricultură și industrie alimentară.
Clasificarea CAEN – o modificare din aprilie 2024, nu atât de recentă, dar cu implicații în perioada imediat următoare, clasificarea intrând în vigoare de la 1 ianuarie 2025 și va duce la modificare de acte constitutive și certificate de înmatriculare pentru cei înregistrați la ONRC în situația în care vă regăsiți cu cod CAEN modificat pe clasificarea actuală față de precedenta..
Legea contabilității – balanță lunară obligatorie, bilanțul nu mai poate fi semnat decât de persoane ce sunt angajate conform legii și care au calitate de director economic, contabil șef sau altă persoană împuternicită. Sau de către experți contabili în baza unor contracte de prestări servicii. Se stabilesc termene pentru depunerea situațiilor financiare anuale.
E-Factura
În ceea ce privește e-Factura:
- De la data de 1 ianuarie 2025, orice factură emisă către instituții publice pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice, de achiziții sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz, contracte de achiziții publice în domeniile apărării şi securității se înscriu, în mod obligatoriu, codurile CPV corespunzătoare prevăzute în nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achizițiile publice (CPV).Așadar veți înscrie codurile CPV ce sunt aferente bunurilor sau serviciilor facturate acestor instituții. Aceste coduri sunt cele ce se regăsesc și în SEAP. Nomenclatorul lor complet poate fi vizualizat aici: SEAP
- De la data de 1 ianuarie 2025 orice factură emisă pe relația B2B între persoane impozabile înregistrate în România pentru care locul prestării ori livrării este în România, indiferent că îndeplinește condițiile pentru a fi factură simplificată – cu excepția bonurilor fiscale ce au valoare de factură simplificată – se va trimite în e-Factura. Până acum facturile simplificate erau exceptate de la trimiterea lor în e-factura.
- De la data de 1 ianuarie 2025 se vor trimite în e-Factura și facturile emise pe relația B2C – adică spre clienții persoane fizice pentru livrări de bunuri sau servicii ce au locul livrării ori prestării în România. În acest context: dacă clientul dumneavoastră vă va furniza CNP îl veți utiliza pe acela, dar dacă nu-l va furniza ori va fi incorect, în factura ce se va trimite la ANAF se va trece un CNP fictiv compus din 13 de zero. Cel mai probabil nu va fi obligatoriu să treceți nicăieri în factură acel CNP – 0000000000000 –pentru că, cel mai probabil, aplicațiile de facturare vor ști să-l completeze automat dacă el lipsește ori este incorect. Legat de facturile emise către clienți, chiar persoane fizice, vă reamintesc că acestea trebuie să conțină elementele prevăzute la art.319 alin.20 din codul fiscal. Iar în ceea ce privește beneficiarul elementele esențiale sunt: denumirea/numele și adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum și codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă. Așadar numele sau denumirea clientului sunt obligatorii precum și adresa. Iar adresă înseamnă adresă completă nu parțială. Iar dacă e client persoană juridică – codul fiscal – fie că e plătitor de TVA fie că e neplătitor de TVA – este element obligatoriu. Dacă veți emite factură către client cu nume Popa Popescu și la adresă veți trece doar localitatea, Beiuș de exemplu, este incorect. Va fi necesar să treceți adresa completă – județ Bihor, localitate Beiuș, str. Vasile Lucaciu, nr.151
- De asemenea, aveți în vedere că denumirea bunurilor și serviciilor este obligatorie, precum și cantitatea și prețul unitar al acestora. Spre exemplu o factură în care este înscris doar „MOBILIER” cu cantitate 1 și preț 3000 lei, este una incorectă. Cea corectă este cea în care se înscrie fiecare obiect în parte cu cantitatea și prețul său.
- Termenul de trimitere a facturilor în e-factura – indiferent de tipul clientului – pentru acele facturi ce se trimit prin e-factura – este de 5 zile calendaristice de la data emiterii.
- Din discuții recente cu reprezentanți ai MF/ANAF am remarcat că dânșii nu au cerut niciunui inspector ANAF să ceară facturile listate pentru cele emise începând cu data de 1 iulie 2024. În înțelesul legii facturi, de la data de 1 iulie 2024, sunt fișierele XML însoțite cu semnătura MF. Cele listate ori fișierele PDF nu au nicio valoare din punct de vedere fiscal dacă discutăm despre facturi ce se trimit prin sistemul e-Factura. De aceea, sfatul meu este să nu dați curs acelor solicitări ale unor inspectori mai zeloși de felul lor, solicitări legate de facturile emise de furnizorii dvs ori de dvs începând cu data de 1 iulie 2025 – adică solicitarea de a le lista întrucât solicitarea nu are bază legală. Orice inspector ANAF poate accesa facturile din sistemul e-factura în baza unei proceduri interne a ANAF prin care își justifică accesul la acel sistem în cadrul unui control legal efectuat la acea societate.
Salarizare
În luna noiembrie 2024 s-a modificat codul muncii. Modificarea a fost efectuată prin Legea 283/2024.
Modificări aduse de această lege:
- Se reglementează și noțiunea de raport juridic de muncă. Acesta este raportul reglementat prin lege în temeiul căruia o persoană fizică, denumită lucrător, se obligă să presteze o activitate pentru şi sub autoritatea unei alte persoane fizice sau juridice în schimbul unei remunerații. De exemplu contracte de stagiari, ucenici, etc.
- Se modifică art.160 care definește salariul. Acesta, conform legii, cuprinde salariul de bază, indemnizațiile, sporurile, precum şi alte adaosuri (art.160 alin.1).
- Se definesc salariul de bază, salariul de bază minim brut precum și salariul minim brut pe țară garantat în plată.
- Salariul de bază (art.160 alin.2) – reprezintă componenta fixă a remunerației brute plătite unui salariat pentru munca pe care o prestează pe parcursul unei luni calendaristice, în care nu sunt incluse sporurile, indemnizațiile și alte adaosuri. Adică acel salariu de încadrare stipulat în contractul individual de muncă.
- Salariul de bază minim brut (art.160 alin.3) – reprezintă suma minimă la care are dreptul salariatul pentru munca prestată, stabilit prin act normativ sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil, conform prevederilor art. 162 alin. (1).
- Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată – reprezintă suma stabilită anual prin hotărâre a Guvernului, în condițiile art. 164, corespunzătoare programului normal de muncă, în scopul îmbunătățirii condițiilor de trai şi de muncă, în special a gradului de adecvare a salariului minim, în vederea asigurării unui nivel de trai decent.
- Legat de salariul minim brut pe țară garantat în plată se modifică art.164 din codul muncii. Această modificare aduce niște surprize legat de salarizare.
- Acesta se stabilește anual prin HG
- Salariul stabilit anual prin HG se aplică din anul următor.
- Pentru actualizare se va utiliza o procedură ce se aprobă prin HG la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale
- Modificarea ce aduce surprize este cea adusă de alin.6 – nou introdus – la art.164: „Angajatorul nu poate negocia și stabili salarii de bază brute, prin contractul individual de muncă și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, sub valoarea salariului de bază minim brut orar, prevăzut la alin. (1).”Ce înseamnă pentru dumneavoastră acest lucru? Că atunci când angajați o persoană cu timp parțial, salariul din contract nu poate fi calculat la o valoare care, raportată la orele de muncă, să ducă la un salariu orar sub cel minim pe economic. De asemenea dacă activați în industria alimentară sau agricultură, acest alineat 6 aduce surprize în sensul că deși salariul minim în aceste domenii este stabilit, prin excepție, la 3436 lei, alineatul aduce o excepție la excepție și obligă angajatorii să ofere și acestor salariați un salariu cel puțin egal cu cel minim garantat în plată stabilit prin H.G. Salariul minim brut garantat în plată pe țară este 3700 lei acum și de la 1 ianuarie 2025 acesta va fi 4050 conform HG 1056/2024.
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
- Tot în legătură cu salariul de încadrare minim brut pe țară – conform alin.12 din art.164 – Angajatorul este obligat să garanteze în plată salariaților un salariu de bază brut lunar cel puțin egal cu salariul de bază minim brut prevăzut la art. 160 alin. (3).
Aveți în vedere că, potrivit legii, Guvernul, poate stabili oricând o majorare a salariului minim brut pe țară, garantat în plată, diferențiat pe criteriile nivelului de studii și vechimii în muncă.
Vă reamintesc că după ce trec 24 de luni de la data angajării niciun salariat nu mai poate avea salariul minim pe economie! Modificarea salariului se face prin negociere directă cu salariații respectivi. - Se majorează sancțiunile ce se aplică angajatorilor ce nu acordă salariaților săi un salariu cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară.
„nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului de bază minim brut stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contractul colectiv de muncă aplicabil, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoană pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispoziții legale, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei;”
Clasificarea CAEN
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 se modifică și clasificarea codurilor CAEN. În acest context dacă vă veți regăsi în situațiile în care aveți codul CAEN modificat, va fi necesar să actualizați actul constitutiv precum și certificatul de înmatriculare.
Noua clasificare poate fi consultată aici.
Exemple:
Cei care au în 2024 cod CAEN codul 4520 “Repararea și întreținerea autovehiculelor”, vor fi nevoiți să schimbe documentele firmei pentru că începând cu data de 01/01/2025 noul cod CAEN pentru această activitate va fi 9531.
Dacă aveți cod CAEN 4729 – acesta dispare fiind inclus acum în 4727.
Dacă aveți cod CAEN 4741, 4742 sau 4743 acestea se cumulează în unul singur – 4740.
Dacă aveți 4781 acela se mută la 4711, 4721, 4722, 4723, 4724 sau 4725, după caz.
Legea contabilității
A fost modificată recent prin OUG 138/2024. Forma actualizată se regăsește aici.
Lista modificărilor:
- Balanța de verificare se întocmește lunar. Anterior aceasta se putea întocmi anual.
- Situațiile financiare anuale și raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, precum și de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, angajată potrivit legii. Condiția nou introdusă se referă la starea de angajat conform legii a acelei persoane ce semnează aceste documente dacă acestea sunt director economic, contabil șef ori altă persoană împuternicită. Bineînțeles că acele persoane sunt cu studii economice de lungă durată. În cazul experților contabili ce dețin societăți comerciale ce sunt membre CECCAR își vor putea semna propriile situații financiare doar dacă sunt salariați în propria firmă. Altfel fie vor angaja pe cineva, fie vor apela la un coleg, expert contabil, pentru a le semna situațiile financiare.
- Din 2026 se vor depune doar on-line în format electronic.
- Se reglementează, prin lege, termenul de depunere a situațiilor financiare anuale. Astfel:
- societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European, până la data de 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare;
- celelalte persoane juridice, ce nu se regăsesc mai sus (ONG, asociații și fundații de exemplu, unități cooperatiste), vor depune situațiile financiare anuale până la data de 30 aprilie inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare.
- În situația în care 31 mai, respectiv 30 aprilie sunt zile nelucrătoare – termenul de depunere va fi prima zi lucrătoare de după aceste date.
- societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European, care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic – vor depune situațiile financiare în termen de 150 zile de la data încheierii exercițiului financiar. Calculul celor 150 zile se face începând cu prima zi de după data de încheiere a exercițiului financiar.
- celelalte persoane juridice, ce nu se regăsesc mai sus, și care au stabilit la rândul lor un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, vor depune situațiile financiare în termen de 120 zile de la data încheierii exercițiului financiar. Calculul celor 120 zile se face începând cu prima zi de după data de încheiere a exercițiului financiar.
- Entitățile ce nu au avut activitate deloc de la înființare și până la finele exercițiului financiar vor depune o declarație pe proprie răspundere în termen de maxim 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar.
- Cei aflați în lichidare au termen 90 de zile de la închiderea exercițiului financiar pentru a depune o raportare anuală la ANAF.
Buna ziua,
Referitor la negocierea salariala, va avertizez ca aveti multe neclaritati in explicatiile de mai sus. Informati-va mai temeinic si pe legea din UE , cititi si ganditi mai atent articolele din Codul Muncii. Aveti posibilitatea sa va documentati pe UNELM. Daca stiti ce este. Introduceti lumea in ,, deriva,, Foarte multi contabili se ocupa si de partea de salariazare/resurse umane. NU mai introduceti rosu in program ca nu am modificat salariul brut.
Multumesc,
Expert legislatia muncii
Ioana Manea
Atenționarea prin marcarea pe fond roșu a salariaților ce au mai mult de 24 de luni de la angajare și au un salariu mai mic decât minim pe economie, este o … atenționare.
Nu obligă la absolut nimic din punct de vedere al programului.
Referitor la negociere – eu am spus că salariații nu mai pot avea salariul minim după 24 luni și că noul salariu, majorat, ar trebui să fie consecința negocierii. În rest textul este cel din lege.
va multumesc pentru toate atentionarile cu rosu din SAGA!
va multumesc ca ne tineti informati!
va multumesc ca existati!
“UNLEMN” se vrea o copie CECCAR … doar ca privata, am auzit de ei doar ca nu de bine :)
In afara de partea rosie a programului poate ne puteti salva dvs din “deriva” ca tot sunteti “expert legislatia muncii” banuiesc ca si membru al acelei asociatii private.
Multumim Cristi pt ceea ce faci aici.
Sa fim sanatosi!
Mulțumesc, dar am rugămintea să nu generalizați referitor la asociațiile profesionale. În fiecare există oameni foarte bine pregătiți și unii mai puțin bine pregătiți. Ceea ce nu înțeleg unii oameni este că eu, aici, am exprimat o opinie personală pornind de la textul legii. Poate nu am dreptate, dar atunci ar fi normal să se indice textul de lege care mă contrazice ori argumentele pentru care am înțeles eu eronat textul de lege.
Acesta este un material cu caracter general, pus la dispozitie in mod gratuit, de un furnizor de soft de contabilitate si salarizare. Asa stand lucrurile, aveti posibilitatea sa il consultati si sa fiti de acord cu unele aspecte sau sa nu fiti. Daca vreti un material cu o acuratete ridicata puteti sa solicitati un review fiscal unui jurist sau consultant fiscal. “Daca stiti ce este” implica faptul ca nu ar stii, si, in opinia mea este o obraznicie sa ai o asemenea abordare fata de cineva care iti pune la dispozitie ceva in mod gratut.
Intru totul de acord cu dvs., domnule Filip! Multumim foarte mult pentru toate atentionarile din program si pentru aceste materiale pe care ni le furnizati cu mare grija in timp util si detaliat, domnule Cristi!
Buna ziua,
Va rog frumos sa ma ajutati cu niste nelamuriri:
1. In cazul in care , incepand cu 01.01.2025 , codul CAEN ramane acelasi , dar se schimba doar denumirea, mai este necesara actualizarea actului constitutiv si a certificatului de inmatriculare (CAEN 4932) ?
2. Modificarile legate de CAEN incepand cu 01.01.2025 trebuie demarate in decembrie 2024 sau se pot face si dupa 01.01.2025?
Va multumesc anticipat!
Da, trebuie actualizat.
Procedura de modificare era în dezbatere publică. Proiectul este aici https://www.just.ro/proiect-de-ordin-privind-masurile-si-procedurile-pentru-punerea-in-aplicare-a-clasificarii-activitatilor-din-economia-nationala-caen-rev-3-in-ceea-priveste-persoanele-fizice-si-juridice-su/
Se va demara actualizarea datelor în 2025.
Multumim frumos pentru material!
MULTUMIM FRUMOS PENTRU MATERIALUL PREZENTAT.
Buna seara,
Cu respectul cuvenit fiecaruia dintre cei care scriu/comenteaza:
Doamna Ioana MANEA a dorit sa ne ilumineze dar mai rau ne-a adancit in bezna.
Din cele scrie de colegul Cristian TOMA (cu citatele si trimitere la legislatia muncii) eu cred ca a fost concludent si ca de fiecare data profesionist.
Doamna Ioana MANEA (nu am stiu ca exista o Uniune Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii) ne-a indicat ca – pe undeva – colegul nostru Cristi TOMA nu a scrisce trebuie.
Daca stiti dumneavoastra doamna, explicati-ne si noua (daca nu este secret) ce prevede legislatia europeana sinu este prevazut in legislatiainterna. Nu de alta dar sa avem un motiv sa iesim in strada ca sa…mergem sa ne inscriem la UNLEMN si sa ne actualizam.
Doamne! Maine vom avea Asociatia Nationala a Nasilor din Trenuri.
Ma bucura un lucru: CECCAR-ul si-a pierdut locul avut in legislatie fiind lasat drum liber si celor care nu sunt experti contabili dar au studii superioare economice de specialitate sipot sa profeseze in activitatea de contabil/a.
Doamna Ioana MANEA: felul in care ati intervenit v-a facut o defavoare, ar fi trebuit sa adaugati explicatiile sau ceea ce stiti in acest domeniu (legislatia muncii) la cele scrise in articol si cu siguranta ati fi castigat mai multa simplatie.
Colegul Cristi TOMA (fara sa-l perii si o stie foarte bine) este o nestemata si de fiecare data explica pana la seva, pe inteles, tot ceea ce se modifica in legislatie si prin felul sau profesionist (cat se poate de echilibrat) ne face sa intelegem. Au fost colegi de breasla care au adaugat la comentariile lui (complentandu-le) spre bucuria tuturor celor care citesc acest forum. Cristi TOMA nu s-a suprarat, chiar a apreciat acest lucru.
Iertati-ma: nu stiu ce face un expert in legislatia muncii, dar stiu ca exista avocati in acest domeniu care CU SIGURANTA sunt mult mai pregatiti/profesionisti decat o face UNLEMN.
Va sarut mana doamna Ioana MANEA si va doresc sa va gasiti locul sa va puteti desfasura activitatea cu succes in acest domeniu atat de tanar.
Doresc pe aceasta cale sa-i multumesc lui Cristi TOMA pentru toata aceasta munca pe care o face si sa-l asigur ca este un reper in aceasta bransa. De fiecare data cand cineva doreste explicatii fac INTOTDEAUNA trimitere la blogurile lui.
Multumesc Cristian TOMA pentru tot ceea ce faci pentru noi toti.
Vă mulțumesc. Așa cum am mai spus – eu îmi exprim o opinie, care poate fi sau nu luată în considerare. Iar dacă mă înșel sunt la fel de bucuros să învăț din acele greșeli ca cel care învață un lucru nou. Iar pentru a învăța din greșeli, la o opinie exprimată o contra-opinie trebuie prezentată argumentat.
Bună, în cazul în care codul CAEN 4520 este unul secundar, și un se desfășoară activitatea momentan, tot trebuie schimbate documentele?
Dacă nu se desfășoară activitate pe acel cod CAEN probabil că nu.
Momentan ar trebui ca Ministerul Justiției să publice ordinul privind procedura de actualizare a codurilor CAEN.
implementare SAGA WEB este obligatorie , sau pot sa raman la SAGA actual ????? MULTUMESC
Trecerea la SAGA WEB nu este obligatorie!
Multumesc pentru toate informatiile acordate, ajutorul si cordialitatea echipei SAGA!
Buna. Sa intelegem ca cei din agricultura si industria alimentara, vor avea salariul minim din ianuarie 2025, suma de 4050 Ron?
Buna ziua , oare din 2025 nu se vor mai importa date de pe alt calculat in saga ?
Importul de date se menține în continuare. Pentru cine citește cu atenție și cunoaște programul știe că informarea se referă la două tipuri de import:
– import din arhive create de SAGA, respectiv
– import de date din fișiere de tip DBF
Ambele tipuri de import putând fi efectuate din ecranul “Import date” situat în meniul “Diverse”.
Ce se va menține:
1. Import de date din fișiere XML în ecranele de intrări/ieșiri, folosindu-se import pe structura XML a e-factura ori cel din SAGA.
2. Import de încasări/plăți în format XML la casă/bancă/deconturi – pe structura XML din SAGA
3. Import de date diun fișierele caselor de marcat
4. orice import din fișiere/platforme terțe în ieșiri folosindu-se actuala interfață de import
5. orice import de extrase de cont disponibil acum în jurnal de bancă
6. orice import de fișiere de tip XLS – în clienți, articole, furnizori, detalii ieșiri/intrări
Se va introduce cel mai probabil import din XLS și la articole contabile.
Panica generată de citirea incompletă a ceea ce scrie acolo ori din neînțelegerea acelui text nu se justifică.
O firma colaboratoare foloseste SAGA in alta locatie (Si eu si firma avem licente SAGA valabile). Mai mult partea de stocuri. Intrari-iesiri cantitativ-valoric. Emite facturi si le incarca in e-factura. Listeaza note de receptie. La sfarsit de luna salvez baza de date. O aduc la mine/eu fiind contabilul. Apoi fac din ea “IMPORT DATE DIN ARHIVA GENERATA DE SAGA” (meniul ” Diverse”) pentru luna pe care vreau sa o inchid. Apoi operez eu alte documente (facturi de diverse cheltuieli, utilitati, extrase de cont,etc). NU DORESC MIGRAREA IN WEB. Cum voi proceda pe viitor? . Multumesc!
Vor exista importuri din XML și XLS. Dar pe o astfel de speță soluția este să se lucreze pe o singură bază de date prin conexiune VPN.
Multumim !
Pt prestările de servicii unde se atașează deviz de lucrări de 3 pagini , tot așa trebuie scris pe factură toate materialele folosite ?
De ce să le treceți pe factură?
Eu asa am inteles ca trebuie sa scrii exact ce prestezi sau vinzi. De ex. scriu pe factura Reparatie auto conform deviz.
Din cate am inteles Anaf zice ca se pot atasa si alte documente la E-factura. Cum sa-i atasasez devizul?
Multumesc
În program nu este posibil ca la factura trimisă prin e-factura să se atașeze fișiere. Puteți trimite acel deviz pe mail sau listat ori în altă formă.
Multumim pentru cele de mai sus.
Eu consider suficiente atentionarile Dvs ia restul trebuie sa ne documentam si noi , nu sa luam de a gata !
Salut Cristi și mulțumim frumos pentru articol .. excelent, ca de obicei ! .. am și eu o scurtă întrebare .. hai, două :
– la întocmirea situațiilor financiare anuale, trec la întocmit ca și până acum firma mea de contabilitate (22), cu codul fiscal și numărul de înregistrare al firmei de la CECCAR, da ?
– pentru semnarea situațiilor financiare la propria firmă (de contabilitate) pot face un contract de prestări servicii cu firma altui coleg expert contabil și să trec firma acestuia la întocmit ?
Numai bine .. sărbători fericite !
1. Da
2. Da.
Multumim!
Multumim mult pentru informatii!
Buna ziua!Pentru persoanele nerezidente( fizice sau juridice), incepand cu data de 01.01.2025, carora le sunt emise facturi, se transmit catre acestea, in formatul PDF sau trebuie transmise in sitem E-factura?
Le emiteți, pe mai departe, ca acum.
Buna ziua. In newsletter-ul dv specificati ca
“Modificări cu privire la importuri În contextul în care accesul la baza de date este posibil de pe orice calculator cu net, nu se mai justifica importul de date din arhive, deci acesta va fi eliminat în cursul anului următor. Acest tip de import este o ramasiță perimată a programului, sursă a nenumarate probleme. De asemenea, va fi eliminat și importul din fisiere DBF.”
Intrebarea este: Nu veti mai pastra deloc logica de import din fisiere de interfata? Inteleg ca NU dbf, dar alte formate csv/xml? Foarte multe implementari se bazeaza pe importuri in Saga prin interfetele DBF de intrari, iesiri, clienti, furnizori, NC.
Sper sa nu rupeti cu totul aceasta facilitate foarte utilizata. merci.
Am explicat în altă parte ce scrie în informare. Probabil am să reiau aici, separat, pe blog explicațiile.
Importul de date se menține în continuare. Pentru cine citește cu atenție și cunoaște programul știe că informarea se referă la două tipuri de import:
– import din arhive create de SAGA, respectiv
– import de date din fișiere de tip DBF
Ambele tipuri de import putând fi efectuate din ecranul “Import date” situat în meniul “Diverse”.
Ce se va menține:
1. Import de date din fișiere XML în ecranele de intrări/ieșiri, folosindu-se import pe structura XML a e-factura ori cel din SAGA.
2. Import de încasări/plăți în format XML la casă/bancă/deconturi – pe structura XML din SAGA
3. Import de date diun fișierele caselor de marcat
4. orice import din fișiere/platforme terțe în ieșiri folosindu-se actuala interfață de import
5. orice import de extrase de cont disponibil acum în jurnal de bancă
6. orice import de fișiere de tip XLS – în clienți, articole, furnizori, detalii ieșiri/intrări
Se va introduce cel mai probabil import din XLS și la articole contabile.
Panica generată de citirea incompletă a ceea ce scrie acolo ori din neînțelegerea acelui text nu se justifică.
Buna ziua,
Felicitari pentru material dl. Cristi!
Am 2 intrebari:
1. Incepand cu 01.01.2025 salariul minim lunar din domeniul constructiilor va ramane 4582 lei ca si pana acum?
2. “După ce trec 24 de luni de la data angajării niciun salariat nu mai poate avea salariul minim pe economie” nu se aplica si salariatilor din constructii?
Multumesc!
1. Da
2. Nu se aplică.
Motivul – pentru ambele situații – este că acesta este mai mare decât salariul minim brut garantat în plată pe țară ce se stabilește prin HG.
Buna ziua,
Pentru cei care avem cod caen 5229 si trebuie schimbat codul si reactualizat actul constitutiv, trebuie sa mearga administratorul la ONRC pana pe data de 31.12.2024 sau il vor modifica ei in mod automat.Va multumesc!
Momentan procedura nu este publicată. Aici aveți proiectul de ordin – https://www.just.ro/proiect-de-ordin-privind-masurile-si-procedurile-pentru-punerea-in-aplicare-a-clasificarii-activitatilor-din-economia-nationala-caen-rev-3-in-ceea-priveste-persoanele-fizice-si-juridice-su/
Actualizarea codului CAEN se va face începând cu 2025 fie la inițiativa firmei, fie în mod obligatoriu la înscrierea oricărei alte mențiuni.
Multumim! Informatii extrem de utile, clare, concise ,cu trimitere la actele normative aplicabile!
Buna ziua , cum sa procedati cu salariile in agricultura si industria alimentara avand in vedere noile modificari ?Majoram cu decembrie la 3700 ron ( sau chiar cu 18.11?) si ulterior din ianuarie la 4050 ?Amenzile nu sunt mici ( vad ca amenda e pe numar de salariati ) si am o societate cu 20 salariati .
Eu, personal, de la 1 decembrie le voi modifica. Probabil la 4050.
MULTUMIM PENTRU MATERIAL
Referitor la facturare clienti persoane fizice,datele introduse apar pe factura la rubrica reg. com.cum inregistrez corect?
De ce să înregistrați ceva acolo?!
Buna dimineata, daca avem in baza de date a clientilor inclus CNP-ul, dar pe factura avem bifat sa nu se preia in factura, se va prelua in e factura? Avem 7000 de clienti si pentru a ne conforma cu GDPR-ul nu vrem sa apara CNP in e factura. Este posibila aceasta procedura? Multumesc…
GDPR are excepții. Dacă prelucrarea datelor cu caracter personal este cerută de lege, nu se aplică GDPR.
Buna ziua, noi facem export de documente din softul de gestiune in Saga in format DBF. Sa inteleg ca nu vom mai putea exporta ? Putem exporta in format XML de anul viitor ? Din ce am vazut in format XML nu se pot exporta bonurile fiscale si Z-urile . Ce ne recomandati ?
Importul de date se menține în continuare. Pentru cine citește cu atenție și cunoaște programul știe că informarea se referă la două tipuri de import:
– import din arhive create de SAGA, respectiv
– import de date din fișiere de tip DBF
Ambele tipuri de import putând fi efectuate din ecranul “Import date” situat în meniul “Diverse”.
Ce se va menține:
1. Import de date din fișiere XML în ecranele de intrări/ieșiri, folosindu-se import pe structura XML a e-factura ori cel din SAGA.
2. Import de încasări/plăți în format XML la casă/bancă/deconturi – pe structura XML din SAGA
3. Import de date diun fișierele caselor de marcat
4. orice import din fișiere/platforme terțe în ieșiri folosindu-se actuala interfață de import
5. orice import de extrase de cont disponibil acum în jurnal de bancă
6. orice import de fișiere de tip XLS – în clienți, articole, furnizori, detalii ieșiri/intrări
Se va introduce cel mai probabil import din XLS și la articole contabile.
Dacă la tagul FacturaTip folosiți “B” așa va ajunge în ieșiri.
Importul din fișiere DBF se va elimina în cursul anului 2025, cel mai probabil în cea de-a doua jumătate, timp suficient pentru adaptarea aplicațiilor existente.
Multumim frumos!
Buna ziua .
Incepand cu 01.01.2025 se reziliaza un contract inchiriere imobil ( persoana fizica cu o firma ) si se face un contract de inchiriere imobil cu o alta firma .
1.In cazul rezilierii contractului de inchiriere si intocmirii unui nou contract inchiriere cu o alta firma ,care sunt obligatiile persoanei fizice ?
2.Ce documente trebuie sa depuna P.Fizica la anaf ?
Multumesc si va doresc un An Nou cu Sanatate !
1. Să depună C168 – formularul utilizat pentru înregistrarea contractului se va depunde și în situația rezilierii.
2. Pentru noul contract – C168 și copia contractului.
Buna ziua, daca sunt asociat unic si adminiatrator econimic? Precizez faptul ca am studii superioare economice de luna durata. Multumesc
Vreți să întrebați dacă puteți semna situațiile financiare? Da, dar numai dacă aveți calitatea de angajat.
Pentru saga web a aparut vreo varianta API sa putem crea facturile zilnic.
Practic in loc de importul curent manual facut cu XML
Ce alternative avem?
Momentan nu. Urmează.
Buna ziua,
“După ce trec 24 de luni de la data angajării niciun salariat nu mai poate avea salariul minim pe economie” se aplica si salariatilor din industria alimentara avand in vedere ca au salariul minim la fel cu celelalte categorii?
Eu zic că da.
Mulțumesc!
Cele “24 de luni” se vor calcula tot de la 01.01.2022 sau de la 01.01.2025 (de cand s-a modificat efectiv salariul minim)?
De la data angajării.
Buna ziua, Va rog sa-mi spuneti daca am inteles corect: incepand cu data de 01.01.2025 tb transmise toate facturile pt persoane fizice -chiar si pt cele straine… prin e-factura?
Da, dacă sunt livări care, potrivit legii, au locul livrării în România. Altfel dacă sunt livrări către persoane fizice străine ce se declară prin declarația OSS, nu.
Buna ziua! Multumim domnune Cristi pentru toate explicatiile oferite. Am si eu o neclaritate si va rog sa ma ajutati.Am o factura de chirie emisa catre o persoana fizica Ukraina. Trebuie declarata in e factura? Am incercat cu 13 de 0 dar cere judetul …..
Dacă nu-i completați CNP cei 13 de zero se completează automat. Pentru a se trimite în e-factura este necesar să aveți o adresă de România. Bănuiesc că au acte de rezidență și adresă de România trecută în ele.
La multi ani! Sunt pensionara, continui sa mai tin evidenta contabila la cateva firme,iar toate lamuririle DVS sunt foarte bine venite pentru ca extrageti din lege exact ce ne intereseaza. Pentru mine sunteti de mare ajutor. Multumesc mult !
Buna seara.
Societate care presteaza servicii sau realizeaza confectii metalice,am creat articole in Saga, ,,Reparat “- ,,Confectionat” si la informatii suplimentare trece obiectul reparatiei/denumire confectiei.Si informatiile suplimentare din detalii factura se trimit in e-factura.Este corect sau trebuie sa apara toata denumirea in campul denumire? Multumesc.
Este corect.
Buna dimineata! Un srl a fost inregistrat cu tva la incasare incepand cu 01.01.2025, iar in decembrie 2024 emite o factura cu scadenta in ianuarie , deci in dec.nu este incasata.
Saga imi arata in jv ca tva ul aferent acestei facturi este neexigibil.Art.282,alin 7, lit.a, din cate ineleg eu, spune ca ar trebui sa ma incarc cu colectat in decembrie, chiar daca este neincasata.
Multumesc!
La înregistrarea facturii din decembrie, devbifați opțiunea TVAi în ecranul ieșiri la acea factură.