Contracte part-time

06 Sep 2017 | Legislatie | 228 comentarii3761 vizualizari

accounting5A apărut ordinul ANAF ce reglementează modul de aplicare a prevederilor art.140 alineatul 3 litera e din codul fiscal modificat prin OG 4/2017 despre care am scris anterior aici.

Concret este vorba de acei salariați care obțin din mai multe surse venituri a căror valoare cumulată depășește în cursul unei luni echivalentul unui salariu minim pe economie.

Ordinul este OMFP 2343/2017.

Cum trebuie procedat dacă un salariat al dumneavoastră are mai multe contracte individuale de muncă și venitul cumulat al acestora este cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară?

Acești salariați sunt ei obligați, lunar, câtă vreme au mai multe contracte de muncă,  la depunerea unei declarații pe proprie răspundere din care să reiasă că obțin venituri salariale a căror sumă cumulată este cel puțin egală cu salariul minim. Deși obligația este, conform ordinului, în sarcina salariaților, angajatorii sunt cei care calculează și datorează contribuții majorate de aceea va fi interesul lor să le reamintească cumva, lunar, salariaților că au obligația depunerii acestei declarații.

Dar și aici e o problemă – obligația depunerii apare doar dacă aceștia au venit salarial obținut din toate contractele sale individuale de muncă, cumulat, cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară. Pe cale de consecință, dacă salariatul nu depune nici o declarație pentru că nu vrea, a uitat, chiar dacă realizează cumulat venituri mai mari decât minimul pe economie, angajatorul nu va avea ce să facă decât să calculeze contribuțiile sociale la nivelul unui salariu minim pe țară.

De asemenea salariații pot solicita documente angajatorilor, din care să rezulte venitul realizat în luna pentru care vor depune declarația, dar nimeni și nimic nu-i obligă să le anexeze la declarație. Excepția se acordă efectiv pe baza declarației respective.

Care este termenul de depunere a declarației? Este data de 5 a lunii următoare celei pentru care se calculează salariile. Asta înseamnă că până pe 5 a lunii următoare trebuie să aveți calculate salariile minim pentru acești salariați. Prin excepție, pentru august 2017 termenul este 10 septembrie 2017.

Ca excepție, dacă salariatul obține pe un contract de muncă un salariu mai mare decât cel minim pe economie, la angajatorul de la care obține un astfel de venit nu are obligația depunerii vreunei declarații.

Dacă așa cum am spus, salariatul nu depune nici o declarație la nici unul din angajatori, iar venitul lunar realizat în baza contractului de muncă la fiecare angajator este, pe contract, inferior salariului minim, fiecare angajator calculează contribuții sociale la nivelul unui salariu minim și nu se încadrează la excepții.

Angajatorii sunt obligați să țină evidența fiecărei declarații depuse de salariați. Să le înregistreze și să le arhiveze.

Modelul declarației este prevăzut de ordin și îl găsiți și la finalul acestui articol.

Ordinul conține și exemple care sunt relevante de aceea nu voi da eu exemple.

De asemenea ordinul arată cum se procedează dacă am contract de muncă activ o parte din lună și face mențiunea că nu se calculează pentru perioade în care e suspendat contractul de muncă, potrivit legii. Dar legea are și situații în care suspendarea este posibilă și nu obligatorie – gen absențe sau concedii fără plată. În aceste situații va fi necesar să faceți proba suspendării – cu act adiționat/decizie conform codului muncii pentru perioada respectivă. Dacă salariatul are absențe, dar nu e suspendat contractul de muncă, fiscal e considerat activ întreaga lună și se datorează CAS și CASS în funcție de venitul realizat fie aplicat la acesta fie la salariul minim dacă acesta e mai mare decât salariul realizat și, atenție, asta chiar dacă are normă de muncă întreagă. Nu norma este cea care contează, poate fi normă întreagă sau normă parțială – contează venitul realizat.

Sintetizând:

– dacă salariatul unui angajator are mai multe contracte individuale de muncă, la mai mulți angajatori diferiți, are obligația ca, lunar, până în data de 5 a lunii următoare, să depună o declarație din care să reiasă nu cuantumul venitului realizat în mod cumulat ci faptul că acesta este cel puțin egal cu salariul minim. ATENȚIE! Nu cereți salariatului să completeze valoarea venitului realizat. E suficient dacă spune că are mai mult decât un salariu minim fără a indica o valoare.

– salariatul poate cere adeverințe sau alte documente fiecărui angajator, documente care să-i indice valoarea salariului realizat în luna respectivă, dar nu este obligat să le anexeze la declarațiile pe care le va depune. Aceste documente sunt ale salariatului și se solicită de către acesta dacă are nevoie, nefiind obligat să le solicite dacă știe ce venit salarial lunar obține. Se folosesc de către salariat pentru a-și calcula venitul cumulat, nu de către angajatori.

– dacă nu depune declarație, salariatul nu poate fi nici obligat și nici sancționat. De către nimeni. Dacă din 4 angajatori depune doar la doi, restul nu pot face nimic în sensul ăsta.

– termenul de depunere a declarației, dacă este cazul, este până la maxim data de 5 a lunii următoare. Se poate considera așadar că dacă e înregistrată declarația în 6 a lunii următoare să nu fie luată în considerare de ANAF.

– modelul de declarație este prevăzut de ordin, dar nu e un model obligatoriu – angajatorii putând să elaboreze un alt model având în vedere că potrivit ordinului doar anumite informații din declarație sunt obligatorii.  Conform ordinului declarația pe propria răspundere prevăzută de ordin va cuprinde în mod obligatoriu datele de identificare ale salariatului, precum și informații referitoare la încadrarea salariatului în situația prevăzută la art. 140 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal.

 

Modelul din anexă, propus de MFP este acesta


DECLARAȚIE

Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, subsemnatul/subsemnata, . . . . . . . . . ., domiciliat(ă) în . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . .. . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., județul/sectorul . . . . . . . . . ., legitimat(ă) cu B.I./C.I. seria . . . . . .. . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., declar pe propria răspundere următoarele:
În cursul lunii . . . . . . . . . . am realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțin  egală cu salariul minim brut pe țară.

Data
. . . . . . . . . .

Semnătura
. . . . . . . . . .

228 comentarii

  1. Buna ziua!

    daca un salariat are CIM de 8 ore/1450 lei la un angajator si mai lucreaza 8 ore/luna la alt angajator, trebuie sa depuna declaratia asta la vreun angajator?

  2. Daca un salariat are 4 contracte cu timp partial la patru firme si ii mai lipseste, sa zicem, 100 de lei pana sa ajunga la 1450 brut cumulat, ce se intampla? Nu poate depune declaratia de mai sus, pentru ca nu se incadreaza.
    Fiecare din cele patru firme va plati contributii raportat la 1450? Adica un salar brut cumulat de 5800??

  3. Sa inteleg ca trebuie sa depuna lunar acea declaratie la angajatorul unde lucreaza 8 ore/luna cu un venit de 200 lei?

  4. Pensia pe caz de boala grad 3 cu drept de munca la 4 ore/zi se cumuleaza cu veniturile salariale realizate la contractu de munca cu 4 ore/zi, adica se considera cumul de venit pensia + salariu realizat?

  5. Am completat-o si am trimis-o deja celor interesati. Multumesc si lui CristiToma si lui SeptimiuV pentru promptitudine.

  6. Oare ii scapa mie ceva? de ce ANAF -ul sa nu ia in considerare acea declaratie daca este depusa dupa data de 5? Eu fac statele de plata si d112 in 25 (sa zicem) tot atunci o sa am nevoie si de declaratia salariatui.

    1. Pentru că spune clar care e termenul de depunere de către salariat spunând că acela e termenul până la care e obligat să depună.

  7. Buna ziua
    Am avut un salariat cu timp partial (2 h).
    La job-ul de baza (8 h) are salariul peste minim.
    Pentru cele 2 h de la noi, salariul iar era peste minim (430 lei brut, ceea ce ar duce la 1720 lei pentru norma intreaga).
    Trebuie sa depun vreo declaratie?

  8. Am un angajat cu timp partial ( este singurul lui contract , sub 1450 lei ) , care este student ( dar are peste 26 de ani – face a doua facultate ) . Ce credeti il pot include la exceptii ( in ordonanta nu se specifica varsta – limita de 26 de ani era luata in calcul la acordarea compensarii retetelor medicale ) ? Multumesc !!!

    1. Nu. Și vă contrazic, în ordonanță, la excepții, e specificată clar și vârsta.
      OG 4/2017 spune așa

      (3) Prevederile alin. (2) nu se aplică persoanelor prevăzute la art. 136 lit. c), pe perioada în care salariații acestora se află în una dintre următoarele situații:
      a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;

      Pentru restul propunerilor vă rog să le trimiteți direct la SAGA Software folosind adresa de mail din pagina de contact.
      Aș aprecia dacă aici pe blog v-ați limita la comentarii legate de articol în sine. Mulțumesc.

  9. Daca un medic are Cabinet Medical Individual dar are un contract de munca cu timp partial la alta societate, cu venit sub minim pe economie, unde se incdreaza?

    1. Nu se încadrează la nici una din excepții dacă salariul primit de la acea societate este sub minim pe economie. Nu contează veniturile din activități independente.

  10. Exemplul 3 din ordinul 2343/2017 mi se pare devastator. Nu cred asa ceva! Cel mult mi s-ar pare acceptabil sa plateasca contributiile la salariul minim angajatorul la care ai functia de baza. In realitate un salariat care se incadreaza in exemplul de mai sus pierde TOATE cele trei servicii . Dau spre exemplificare un salariat care tine contabilitate PRIMARA la trei angajatori.

  11. @Cristi
    scuze….a fost prima oara cand am scris ….nu stiam ca exista aceasta regula ….multumesc pentru clarificare ….se pare ca n-am fost atenta cand am citit….

  12. Buna ziua,
    Am contract de munca de 2h la patru firma cu salariul brut de 363lei la fiecare.Intrebarea mea este ca nu sunt incheiate cu inceputul lunii,sunt cu 07.09.17 ,cum se vor calcula CAS si CASS daca este part-time si nu este luna intreaga?

  13. La ce exceptie se incadreaza pensionarul de invaliditate gradul 3 ? La persoane cu dizabilităţi cărora prin lege li se recunoaşte posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi?

  14. Buna seara
    am actualizat progaramul Saga cu versiunea 490 ; am un salariat cu 2 ore, care are la alta societate salar peste minimul pe ec..am bifat la sectiunea salariati “baza contrib.egala cu salariul”, calculul obligatiilor este corect, dar la validare D112 am eroare : creanta 05 si 13 !!! este deficienta de program ? sau am omis eu ceva ?

  15. Buna ziua,
    Cum procedez la o salariata ( femeie de serviciu – asociatie bloc) are mai multe contracte part time, adunate insumeaza 1050, insa unul din angajatori si-a luat raspunderea platii contrib.cf. OG. Daca nu insumeaza venitul minim pentru celelalte contracte part time se va platii cf.OG sau nu ?
    Va multumesc!

    1. Nu există așa ceva “si-a luat raspunderea platii contrib.cf. OG”.
      Nu există reglementat așa ceva în nici o ordonanță.
      TOȚI angajatorii ei sunt obligați la plata contribuțiilor sociale majorate dacă venitul cumulat al persoanei este inferior unui salariu minim pe economie.

  16. daca un salariat are 4 ct de munca, 3 cu cate 2 ore/zi (3×365 lei) si unul cu 4 ore/luna (1x100lei), la cel de al patrulea pot sa ii dau o prima de 265 ca venitul cumlat sa fie 1450?
    Multumesc

  17. Buna seara
    Am actualizat progaramul Saga cu versiunea 490 ; am un salariat cu 8 ore, care are 8 ore si la alta societate peste minimul pe ec, in cursul lunii are 13 zile fara plata, nu am posibilitatea sa bifez “baza contrib.egala cu salariul . Saga calculeaza cass si cas angajator la venituri salariale realizate sau la salariu de incadrare?

  18. Buna ziua,am un salariat cu norma 2 ore/zi ,pana in 26 ani ,student in strainatate.Intra la exceptii?Cu stima si multumesc anticipat.
    p.s.vine in tara lunar si-si face orele.

  19. Buna ziua. La un salariat cu 2 contracte partiale , venit total cumulat sub 1450 lei , la acelasi angajator, ar trebui sa se plateasca pentru fiecare contract in parte la nivelul salariului minim? N-am vazut nicaieri specificat cazul asta particular.

  20. – salariatul poate cere adeverințe sau alte documente fiecărui angajator, documente care să-i indice valoarea salariului realizat în luna respectivă, dar nu este obligat să le anexeze la declarațiile pe care le va depune. Aceste documente sunt ale salariatului și se solicită de către acesta dacă are nevoie, nefiind obligat să le solicite dacă știe
    Inainte de a calcula salariile?

    1. Până în data de 5 a lunii, dată la care are obligația de a depune declarația :)
      Se înțelege de aici că pentru un astfel de salariat e nevoie de calculul salariului până la acea dată.
      Dar un astfel de calcul apare numai în situații specifice – are perioadă din lună concedii medicale, suspendări, absențe, etc. Sau e plătit la oră, ori poate e lună în care poate primi bonusuri și acestea se cunosc ulterior.

  21. @Bogdan
    INTREBARE – Buna ziua, ordonanta si normele nu specifica exact situatia aplicabila in cazul persoanelor pensionate pe caz de boala ( Care primesc Decizie Medicala asupra capacitatii de munca). Pe aceasta decizie se specifica faptul ca respectiva capacitate este pierduta cel putin jumatate. Asta inseamna ca poate lucra 4 ore sau mai putin fara sa se aplice bazele marite pentru contributii?
    RASPUNS – În Decizia medicală este confirmată invadilitatea, probabil gradul III de invaliditate, care este caracterizată prin pierderea a cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, persoana putând să presteze o activitate profesională, corespunzătoare a cel mult jumătate din timpul normal de muncă. În cuprinsul art. 140 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificările şi completătile ulteriare, se face referire la „persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi”.

    ( https://www.facebook.com/www.ANAF.ro/photos/a.1407917956194187.1073741830.1402239620095354/1900025960316715/?type=3&theater )

  22. Buna ziua, as dori sa aflu ce trebuie bifat la fisiere pentru un pensionar de boala . Pensionar sau Baza contributii egala cu salariul? Multumesc !

  23. Buna ziua,
    Cum procedez la calcul in statul de salarii (daca dau actualizare date imi ia doar modificarea) si declaratia 112 daca am un salariat caruia i se modifica salariul la jumatatea lunii? Multumesc!

  24. Buna ziua, pentru un salariat care are cim partial cu 4 ore, cu salariu brut de 4000 ron, dar este absent toata luna august, ce taxe plateste angajatorul? Mentionez ca salariatul mai are un alt cim partial cu 4 ore unde este prezent si are salariul de 3500 ron.

    1. Niciuna dacă îi suspendă contractul de muncă. Dacă nu-l suspendă datorează CAS și CASS la minim pe economie.

  25. Buna ziua,
    Pentru un salariat cu 2 ore/zi, sal. =363 lei, cu varsta sub 26 ani, student dar NU pe teritoriul Romaniei, se aplica exceptia? Mentionez ca este singurul CIM pe care il are.

    Multumesc!

    1. Da, se aplică în măsura în care face dovada că este student. Documentele el trebuie să le prezinte la cererea dvs.

  26. Buna ziua. Daca am un pensionar cu pensie la limita de varsta si un contract de munca cu 4 ore /zi iar venitul cumulat nu depaseste 1450 se calculeaza cas si sanatate la contractul de munca la nivelul de 1450 sau se incadreaza la exceptii si se calculeaza la salarul brut?
    Multumesc.

  27. Buna ziua, pentru salariatii care lucreaza la un restaurant sambata si duminica de la ora19 pana la ora 03 dimineata,este suficient sa aibe liber luni si marti saptamana urmatoare?

  28. Buna ziua,sunt pensionara si am 8 contracte de munca la 8 firme cu cate o ora la fiecare firma
    cum trebuie sa bifez la saga.

  29. Buna ziua, va rog frumos imi puteti spune cum sa fac setarile pentru un administrator de bloc care are contract de mandat 1ora/zi si nu are alte venituri, nu imi calculeaza contributiile majorate desi ar trebui. multumesc

  30. Buna ziua,
    presedinte asociatie proprietari contract manadat angajat cu 182 lei,nu mai are alte contracte, bifam in saga tip contract-colaborator iar in stat imi calculeaza la venitul realizat 182 lei CAS si CASS,nu la 1450 lei cat ar fi trebuit.
    Este corect asa?

  31. Buna ziua!
    Doar o intrebare, daca ma puteti ajuta.
    Daca un salariat cu norma partiala la o societate comerciala este si angajat la o scoala-profesor, venitul brut de la scoala fiind mai mare de 1450 lei, la norma partiala de la societate calculez contributiile la nivelul venitului brut aferent normei sau la mimimul brut de 1450?
    Am citit legea, nu am vazut niciunde ca se face diferenta intre lucrul la institutii de invatamant sau societati, mi se pare corect sa se calculeze la brutul aferent normei partiale, dar contabila scolii spune ca indiferent de brutul profesorului de la scoala, la societate i se calculeaza la 1450.

    1. I se calculează la brut dacă va depune, lunar, la societate, declarația al cărui model îl găsiți în acest articol. Afirmația contabilei respective ar fi adevărată, dacă profesorul respectiv nu și-ar depune la societate acea declarație, altfel e falsă.

  32. Am inteles…am crezut ca “venituri din salarii sau asimilate salariilor” se refera la aceste tipuri de contracte
    Multumim din suflet pentru raspuns

  33. Buna ziua.
    O lamurire daca se poate? Speta ar fi urmatoarea: cadru militar activ in cadrul MAI care detine si un contract part time 2h la o societate cu un salariu de 400 lei. in situatia aceasta este suficienta depunerea declaratiei pe propria raspundere la angajatorul part time?
    Va multumesc

  34. Buna ziua,
    Daca un salariat are un cim cu 2h la o firma. Dar in cursul lunii august, mai precis pe 20 august s-a angajat la o alta firma cu contract de 8h. Cum trebuie sa se calculeze contributiile sociale?
    Poate sa depuna declaratia la angajatorul cu cim de 2 ore? Daca da, trebuie sa specifice data de 20 august ca fiind data la care au inceput sa se plateasca contributiile sociale pentru salariul minim?
    Multumesc!

    1. Poate să depună acea declarație doar din luna următoare. Nu are relevanță norma de muncă din lună ci venitul realizat, cumulat, la nivelul unei luni. Iar pe august nu are venit realizat cel puțin egal cu un minim pe economie corespunzător zilelor lucrate.

    1. Dacă se suspendă CIM, baza de calcul e zero pentru toate impozitele și contribuțiile, iar dacă nu se suspendă CIM baza de calcul pentru CAS angajator și CASS angajator este salariul minim pe economie, iar pentru restul este zero.

  35. Buna ziua,
    Daca un angajat are zile lucrate si zile c.med. (fara alte contracte), la brut pt. zile lucrate are sub minim, programul de validare d112 calculeaza contributiile angajatorului la brut.
    Daca nu are c.med in luna respectiva, are brut sub minim, calculeaza la 1450.
    Se vede si din formula :
    Începând cu luna de raportare august 2017 :
    C1_T3=R(C1_11 + C1_12 – C1_13 –
    Σasigurat (A_20) + val) * CAcasN% +
    (C1_21 + C1_22 – C1_23) * CAcasD% +
    (C1_31 + C1_32 – C1_33) * CAcasS% +
    (C1_41 + C1_42 – C1_43) * CAcasA% )
    val = Σasigurat (max(A_13, salmin * A_8/NZL)
    dacă A_80 și A₁ în (1,8)
    val = Σasigurat (A_13)
    dacă A_8=0 șau A_1 not în (1,8)

    Aici am 3 intrebari :
    – stiti cumva ce functie este R(..) ? Este cumva Round ?
    – unde scrie in ordonanta ca c.med sunt exceptie
    – A₁ este tot una cu A_1 ?
    Mai lipseste si o paranteza deschisa…

    1. 1.Probabil că da. Round.
      2.Scrie, dar nu explicit.
      3.Probabil
      4.Posibil să lipsească.
      Pentru 1,3 și 4 întrebați-i pe cei de la ANAF.
      Legat de CM și nu numai – ordonanța spune că venitul luat în calcul este: salariul minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.
      În cazul CM contractul de muncă nu este activ, este suspendat de drept. În toate situațiile în care CIM este suspendat, fie de drept, fie la inițiativa firmei ori a salariatului, baza de calcul se calculează proporțional cu timpul în care CIM nu a fost suspendat.

  36. Buna ziua!
    Am contract de munca cu norma intreaga de 1900 lei la o societate. Mai am la o societate 2 ore cu 200 lei si la alta o ora tot cu 200 lei. Trebuie sa platesc contributiile la salariul minim la amandoua societatile cu timp partial? Adica pentru 1450 lei la amandoua?
    Multumesc!

    1. Doar dacă nu există depus de către salariat declarația al cărui model se regăsește aici.
      Și nu e vorba de toate contribuțiile ci exclusiv de CAS angajator și CASS angajator.

  37. Pensionar de limita de varsta, angajat cu contract de munca cu 4 ore, salariul 725 lei, se incadreaza la exceptii, sau se calculeaza CAS si CASS la minim? Am bifat Pensionar si Baza contrib egala cu salariul, dar CAS il calculeaza tot la minim, nu la 725 lei.
    Multumesc!

    1. Intră la excepții. Trebuie să fie bifată opțiunea “Bază contribuții egală cu venitul realizat”.
      Dar dacă e bifat ulterior generării statului este necesar să devalidați statul de salarii și să apăsați “Actualizare date”.

  38. D-l Cristi, am si eu o nelamurire, toata lumea vorbeste despre modificarea bazei de calcul a CAS si CASS in cazul contractelor cu timp partial, insa in ordonanta se face referire doar la Contributia de asigurari sociale (CAS) nicidecum la contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), sunt 2 lucruri distincte, nu inteleg de unde s-a retinut ca se modifica baza de calcul la CASS, in lege nu este mentionat asa ceva

    1. Din OG 4/2017. Citiți art.2 din OG 4. Acesta spune că la art.158 se introduce un alineat nou care spune că prevederile modificate de la art.140 se aplică și acest articol. Art.158 este cel care reglementează baza de calcul pentru CASS.

  39. In declaratia D112 nu au aparut pana acum aceste modificari. Singura varianta este sa modifici manual contributiile angajator la CAS si CASS caz in care la validare apar avertizari. Exista alta solutie ?.

    1. În D112 nu au existat aceste probleme pentru că legislația nu le genera, dar acum modificările legislative așa cum au fost implementate de ANAF generează aceste probleme. Legat de soluție la rezolvarea problemelor: da, există o soluție simplă – să modifice ANAF declarația, doar că nu o vor face.

  40. Buna ziua…Salariatul cu 2 contracte de munca unul cu 2h si unul cu 8h..are obligatia sa depuna declaratia la angajatorul cu 2h?! aceasta declaratie se depune la anaf?

    Multumesc frumos

    1. Declarația se depune la firmă nu la ANAF și sincer nu înțeleg de unde această teorie cu depunerea la ANAF. Nu sunteți prima persoană care înțelege asta, deși nu scrie nicăieri așa ceva.
      Declarația se depune la orice angajator la care salariatul are un venit din salarii mai mic de 1450 lei, dar care din mai multe contracte individuale de muncă realizează, cumulat, cel puțin 1450 lei.

  41. buna ziua
    1.ce inseamna contract suspendat d.p.d.v. al acestor suprataxari?
    un conced.fara plata este asimilat ca o suspendare sau trebuie sa bag luna de luna la sectiunea de resurse umane din prg saga ca x este suspendat in intervalul a-b
    2.declaratiile pe proprie raspundere SE DEPUN LUNA DE LUNA de catre salariat ?

    1. 1. Să existe un act adițional de suspendare a CIM.
      2. Da. Condiția de încadrare în limita salariului minim se verifică lună de lună.

  42. Nu este o problema ca ai mai multe Contracte individuale de munca.
    Problema este ca nu inteleg ce program de lucru
    se trece in celelalte Contracte de munca
    in raport cu angajatorul de baza,
    iar daca orele de lucru se suprapun ….
    ma intreb: cand o persoana poate sa fie prezenta in 2 locuri deodata ?

    1. Evidența orelor se ține la fiecare angajator în parte.
      Respectarea contractului de muncă se face atât de angajator cât și de angajat în egală măsură. Să își stabilească programul de muncă de așa natură pentru a respecta fiecare contract.

  43. Buna ziua!

    1. Sunt pensionar militar, daca ma angajez cu timp partial, 4 ore pe zi, ce costuri implica angajarea mea pentru angajator ?

    2. Cum pot verifica daca contabila unui SRL are mai multe contracte de munca prin care sa cumuleze acel salariul minim brurt, astfel incat, la timpul partial de 1 ora la acel SRL sa nu fie nevoit acel angajator sa-i plateasca integral darile la stat! Mentionez ca NU a dat declaratia, decat verbal spune ca ar avea mai multe contracte…

    Multumesc pentru raspunsul pe care mi-l veti da !

    1. 1. Plata de către angajator a CAS și CASS la salariul minim.
      2. Nu puteți. Dacă declarația nu este dată scris, angajatorul nu poate face nimic altceva decât să calculeze și să achite CAS și CASS la minim pe economie chiar dacă, real, persoana are venituri cumulate cel puțin egale cu salariul minim.

  44. Buna ziua. Am o nelamurire in ceea ce priveste cenzorii. Pana acum , adica inainte de luna august am trecut cenzorii ca si colaboratori pe statul de plata alte categorii si erau prinsi in 112 corect. Norma este 1 ora/zi si venitul 50 lei pe luna . Acum cu noile modificari imi calculeaza raportat la 1450 lei desi lucreaza in alta parte. Nu am posibilitatea sa bifez nicaieri sa calculeze la venitul realizat. Ce se poate face in acest caz , sau cum este corect ?
    Multumesc.

    1. Cine vă calculează la 1450 lei? Programul?!
      Programul calculează așa doar la salariații cu contract de muncă nu și la colaboratori.

  45. Buna ziua,
    As dort sa stiu cum bifez in saga un contract de 2 ore cand angajatul are un contract fultime in alta societate?

  46. Caz concret – sesizare online la ANAF “Firma noastra are un angajat part time (2 ore/zi, 400 lei/luna). Angajatul este un avocat practicant asigurat in sistemul propriu al Baroului si obtine venituri din activitati independente – profesii liberale pt. care plateste contributii si taxe. Cum facem declaratiile si calculul taxelor datorate de societatea noastra?”

    Am primit raspunsul: “conform prevederilor OG nr. 4/2017, pentru modificarea si completarea Codului Fiscal, Pentru persoanele prevazute la art. 136 lit. c), baza lunara de calcul
    pentru contributia de asigurari de sociale o reprezinta suma castigurilor prevazute la rt. 139, realizate de persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor asupra carora se datoreaza contributia individuala. Fata de cele prezentate, in cazul dumneavoastra veniturile obtinute din activitati independente (profesii liberale) nu se iau in calcul la stabilirea bazei impozabile pentru contibutia de asigurari sociale. Declaratia cod 112, se completeaza respectand prevederile OG nr. 4/2017, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal,respectiv venitul luat in
    calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale este salariul minim brut pe tara garantat in vigoare pentru luna care se datoreaza contributia de asigurari sociale.”

    Intrebare: de ce nu se aplica in acest caz Art. 141 lit. b din Codul Fiscal?

    1. Mă tem că tot la ANAF trebuie să întrebați. După mine se aplică, dar pdf-ul de la ANAF e făcut de așa natură că nu permite setarea unui salariat ca fiind fără CAS.

  47. Buna ziua! Am un angajat care este pensionar. Are contract cu jumatate norma cu 925 lei, si inca un contract cu 20 lei/luna. Apartine la exceptii , fiind pensionar ,sau trebuie sa faca declaratie ?
    Multumesc.

    1. Depinde de cel fel de pensionar este. Dacă e pensionar din sistemul public de pensii atunci da, intră la excepții.

  48. Buna ziua, aceasta declaratie trebuie depusa doar de persoanele care au alte contracte de munca si care depasesc venitul minim brut sau si de persoanele care se incadreaza si in celelalte exceptii cum ar fi pensionarii pentru limita de varsta ?

    1. Doar de persoanele ce obțin venituri din mai multe CIM a căror valoarea cumulată este de minim 1450 lei.
      Restul excepțiilor se dovedesc cu alte documente: decizii de pensionare, adeverință de la facultate/școală, etc.

  49. @Florin
    Raspuns ANAF: “Referitor la solicitarea dumneavoastra, va comunicam urmatoarele:
    – art. 41 lit. b) din Codul Fiscal nu se aplica in cazul dumneavoastra.
    Acesta se refera la alte categorii de persoane asigurate
    in sisteme proprii de asigurari sociale.
    Asa cum am precizat si in raspunsul precedent Ordonanta nr. 4/2017, se refera la veniturile din salarii obtinute in baza unui contract de munca, al carui nivel este sub salariul minim brut pe tara.
    Daca persoana in cauza realizeaza in luna respectiva, venituri de natura salariala mai mici decat nivelul salariului minim brut pe tara, anagajatorii vor lua in calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale, salariul minim brut pe tara.
    Va recomandam sa aveti in vedere si prevederile
    Ordinului nr. 2343/2017, privind procedura de aplicare a prevederilor art. 140 alin. (3) lit.e) din Legea nr. 227/2015, privind Codul Fiscal.”
    Nu sunt jurist, va prezint Art. 141 din Codul Fiscal care mi se pare foarte clar:
    “ART. 141 – Excepții specifice contribuțiilor de asigurări sociale
    Se exceptează de la plata contribuțiilor de asigurări sociale următoarele venituri:
    b) veniturile din salarii și asimilate salariilor realizate de persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, precum și de către persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii.”
    Ar fi interesanta o opinie de la un profesionist – drept fiscal.

  50. Buna, am o societate microintreprindere, cu un salariat care de 5 luni e detasat la alta societate. La calcului impozitului pe micro programul imi ia 1%, e corect avand in vedere ca firma nu plateste nimic dupa el in trimestrul respectiv?

  51. Buna ziua,

    Am mai multe contracte part-time care insumeaza salariul minim brut. Intrebarea mea este, daca la una din firme sunt in concediu fara plata timp de o luna, pentru celelalte contracte vor trebui platite contributii majorate ?

    1. Da. Dacă ar fi în aceiași perioadă concediu fără plată la toți angajatorii și ar fi suspendate toate contractele nu ar fi o problemă.

  52. Buna ziua,
    La noua versiune a delaratiei 112(2.11.2017),a diparut la sectiunea C- punctul 18 – unde se incadrau cei care presteaza activitati pe baza de conventii civile. Unde se pot incadra (la ce sectiune)
    Va multumesc pentru raspuns.

  53. Buna ziua
    Noi societatea A dorim sa detasam un salariat la o alta societate B .Societatea A trimite modifcarea in revisal dar ,unde va aparea pe statul de plata si in decl.112 ? putem sa il declaram tot noi firma A in decl.112 ? si sa apara tot la noi pe statul de plata ? mi se pare cel mai usor .
    Daca trebuie sa il treaca firma B in statul de plata si in decl.112 ce anume sa va trece in decl.112 pentru salariat ? si societatea A cum considera detasare in decl.112 ? se va trece salariatul suspendat ? Multumesc .

    1. A îl va trece pe stat, dar fără zile lucrate și fără venituri salariale iar în D112 va apărea ca atare – cu raport de muncă suspendat.
      B îl va trece pe stat cu venituri salariale și zile lucrate și-l va declara ca atare în D112.

  54. Revin cu un text din lege ,sa imi spuneti daca este bine :
    Detasarea salariatului, definita de Codul muncii, este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia din urma.

    Salariatul nu va incheia cu angajatorul catre care este detasat un contract individual de munca. In plus, actualul contract de munca pe care salariatul detasat il detine nu poate fi obiectul niciunui act aditional incheiat de angajatorul in favoarea caruia se detaseaza.
    Pe durata detasarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contract. Salariatului i se acorda drepturile cele mai favorabile, fie drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea fie de la celalalt angajator. Daca drepturile sunt mai favorabile in cazul angajatorului catre care salariatul este detasat, contractul sau la angajatorul initial poate fi suspendat. Salariatul va primi astfel toate drepturile de la compania unde este detasat.
    Perioada de detasare nu poate fi mai mare de un an. In mod exceptional, aceasta perioada poate fi prelungita pentru motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni.Cazul 1- cand salariatul detasat este platit de firma care il detaseaza (de unde pleaca)

    In cazul in care drepturile mai favorabile sunt la angajatorul de baza, acesta are obligatia sa incheie o decizie de detasare intre cele doua companii care sa contina cel putin:
    Motivul detasarii;
    Perioada pe care se dispune detasarea;
    Care angajator face plata drepturilor salariale;
    Indemnizatia de detasare.
    Deci pot declara in 112 la angajatorul de baza si asta este foarte bine .
    Multumesc .

  55. Lucrez intr-o institutie publica ca si personal contractual.As dori sa candidez la un concurs pt, ocuparea unei functii pe perioada determinata, aproximativ 9 luni (postul este al unei colege in concediu pt.crestere copil).Intrebarea este daca pt. aceasta perioda pot sa-mi suspend contractul de munca initial, respectiv de personal contractual.Pot in acelasi timp avea 2 contracte, respectiv unul suspendat de angajat contractual si unul de functionar public pe o durata determinata?
    Multumesc.

    1. Nu știu dacă legea funcționarilor publici vă permite asta. Cel mai bine să întrebați Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

  56. Buna ziua. Daca am doar un contract par time pentru 2h/zi si nu ajung la cei 1450 brut, sunt obligata sa platesc eu diferenta?
    Angajatorului nu-i convine sa plateasca pentru niste ore pe care eu nu le lucrez. D ce ar plati pentru 8 daca eu merg doar 2. Eu, pe de alta parte, nu am de unde-mi plati aproape 400 de lei caci este o suma indispensabila pentru altceva. Lucrez doar 2 h pe zi caci am un copil scolar, cu usoare nevoi speciale, de care ma ocup singura si are nevoie de mine. Exista exceptie de la regula pentru anumite situatii? Cui as putea sa ma adresez?
    Pentru mine ar fi de ajutor situatia care era inaine, sa pot avea 2 h pe zi dar sa nu fiu nevoita sa platesc diferenta. Multumesc!

    1. Nu salariatul plătește. Contribuțiile sunt acum în sarcina angajatorului. Și nu plătește pentru niște ore lucrate sau nu. Excepții există pentru anumite situații, dar dvs nu vă încadrați în acele excepții.

    1. Eu vă redau mai jos art.47 din codul muncii actual:

      Art. 47.- (1) Drepturile cuvenite salariatului detașat se acordă de angajatorul la care s-a dispus detașarea.
      (2) Pe durata detașării salariatul beneficiază de drepturile care îi sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detașarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detașat.
      (3) Angajatorul care detașează are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detașarea să își îndeplinească integral și la timp toate obligațiile față de salariatul detașat.
      (4) Dacă angajatorul la care s-a dispus detașarea nu își îndeplinește integral și la timp toate obligațiile față de salariatul detașat, acestea vor fi îndeplinite de angajatorul care a dispus detașarea.
      (5) În cazul în care există divergență între cei doi angajatori sau niciunul dintre ei nu își îndeplinește obligațiile potrivit prevederilor alin. (1) și (2), salariatul detașat are dreptul de a reveni la locul său de muncă de la angajatorul care l-a detașat, de a se îndrepta împotriva oricăruia dintre cei doi angajatori și de a cere executarea silită a obligațiilor neîndeplinite.

  57. Buna seara!
    La o asociatie de locatari am un administrator angajat cu norma intreaga si salariu brut peste 1450 lei si un contract parte time de 2 ore/zi cu un salariu de 400 lei/luna. Ce trebuie sa completez si unde in D112 ca ptr.acest angajat sa platesc CAS si CASS ptr salariul brut pe care il primeste

  58. Buna ziua
    Daca trebuie sa angajez o persoana cu cim partial , 2 ore/luna si sa ii platesc in fiecare luna suma fixa de 45 lei, cum s-a negociat, ce salariu de incadrare are?
    Multmesc,

  59. Buna ziua,

    Avem situatia unui angajat part-time 4h/zi remunerat cu salariu minim pe economie 950 lei (1900 lei/8h *4h) din 01.01.2018: este corect faptul ca – prin transferul contributiilor la angajat – “dispare” prevederea conform careia angajatorul trebuie sa plateasca CAS si CASS la nivelul salariului minim de 1900 lei deoarece angajatorul nu mai are contributii de platit….?

  60. Buna seara! Daca am un contract de munca suspendat, fiind in concediu de creștere copil, cu salariul de încadrare peste 1450, iar in același timp mai am doua contracte de
    Munca cu timp partial, fiecare cu venit brut realizat 363, CAS si CASS pentru aceste doua contracte se calculează la 1450? Multumesc!

    1. Și cele două contracte nu sunt suspendate? A avea două CIM cu timp parțial chiar cu 363 lei/lună poate duce la suspendarea indemnizației de creștere a copilului dacă suma lor cumulată depășește de trei ori cuantumul minim al indemnizației de creștere. Cuantumul minim este 85% din cuantumul salariului minim brut pe țară garantat în plată adică 1232,5 lei deci dacă venitul cumulat în an calendaristic depășește 1232,5 x 3 = 3698 lei pierdeți indemnizația de concediu. Iar două contracte cu timp parțial cu 363 lei/lună înseamnă 363 x 2 = 726 lei lunar adică maxim 5 luni de muncă pe astfel de contracte. Din a 6-a lună pierdeți dreptul la plata indemnizației.
      Dacă nu sunt suspendate, da, la fiecare se calculează CAS și CASS la minim.

  61. Buna ziua!

    Pentru un cenzor a carui indemnizatie e sub nivelul salariului minim , trebuie societatea sa plateasca contributii la nivelul salariului minim? Eu zic ca nu : ART. 140 – Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, prevăzute la art. 136 lit. c)
    (1) Pentru persoanele prevăzute la art. 136 lit. c), baza lunară de calcul pentru contribuția de asigurări sociale o reprezintă suma câștigurilor brute prevăzute la art. 139, realizate de persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor asupra cărora se datorează contribuția individuală.
    (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul câștigului lunar brut prevăzut la art. 139, realizat în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, al cărui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, venitul luat în calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora este salariul minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.
    Multumesc!

    1. Nu, nu trebuie. Aveți dreptate. Calculul CAS și CASS la minim se face exclusiv pentru venituri obținute în baza unuia sau mai multor contracte individuale de muncă, ceea ce în cazul cenzorilor nu este cazul.
      Alineatul 2 e mai mult decât concludent: “în cazul câștigului lunar brut prevăzut la art. 139, realizat în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial

  62. Buna seara, sunt administrator la doua blocuri, am contract de munca la o societate cu norma intreaga, va rog sa-mi spuneti pt. asociatii trebuie sa inchei contract de munca cu timp partial? si ce contributii se platesc , contributiile datorate le plateste si angajatul si angajatorul?. As putea lucra cu pfa.Multumesc

    1. În cazul asociațiilor de proprietari președintele poate fi remunerat în baza unui contract de mandat. La fel și administratorii dacă aceștia sunt numiți potrivit prevederilor legale. În cazul acestui tip de contract de mandat se rețin doar CAS și CASS cu titlul de contribuții sociale și impozit pe venituri din salarii (ele fiind asimilate salariilor). Contribuțiile se plătesc și de către angajat și de către angajator în 2017, iar din 2018 doar de către angajat.

  63. Buna ziua
    La multi ani !!!
    Avem o salariata in concediu medical -risc maternal ,nu se va intoarce la servici si apoi va intra in concediu pentru cresterea copilului .Intrebarea este daca , acestei salariate i se va mari incepand cu data de 01.01.2018 salariul .
    Multumesc .

  64. Intreb pentru ca ,nu stiu cum sa procedez cu retinerile de la data de 01.01.2018 si ma refer la C.A.S. ANGAJAT ???????

    1. Contractul de muncă se suspendă de drept în cazul concediilor pentru incapacitate temporară de muncă sau a celor de maternitate.
      În cazul celorlalte tipuri de concedii nu este suspendat de drept așa că orice modificare a CIM poate fi operată.

  65. Multumesc d-nul Cristi.Deci nu voi opera modificarea la noul salariu , cand o sa revina atunci voi modifica noul salariu .

  66. Buna ziua!
    Am un angajat pensionar de gradul 3 cu drept de munca si a fost angajat cu 4 ore cu salariu brut lunar de 1450 lei in luna decembrie 2017. Am bifat opțiunea “Pensionar” și “Baza contrib.egală cu salariul”, timp lucrat 72 ore , dar in stat apare suma de 1071 lei rest plata (pentru ca este scutit de contrib. fond somaj) asemanatoare cu cea a muncitorilor 1065 lei rest de plata, cu timp lucrat de 144 ore. De ce nu imi ia suma de 535 lei (adica jumatate din suma 1071 lei), daca este angajat doar cu 4 ore? Ce este de facut in cazul de fata?

    1. Păi dacă în contract aveți înscris 1450 lei, cum să vă pună alt salariu?
      Salariul lunar este cel din contract indiferent de norma de muncă.
      Dacă doriți să aibă salariu proporțional cu norma atunci înscrieți în contract 725 lei la normă de 4 ore/zi nu 1450 lei.

  67. Buna ziua!
    Sunt pensionara cu limita de varsta,am o pensie de 1619 lei la care nu se calculeaza nici o contributie. Sunt angajata la o firma cu CIM 4 ore cu un salar de 1100 lei in functia de contabila,iar la o alta firma cu CIM de 2 ore ,cu salar de 375 lei tot in functia de contabila.
    Cum procedezi si ce obligatii am (acum cand sal.minim 1900 lei )
    -Bifezi = Pensionar
    si = Baza contrib.egal cu salar
    Va multumesc anticipat.

  68. sunt pensionar pentru limita de varsta in sistemul public de pensii am contract de munca timp partial 500 lei / luna cum platesc contributiile pe ian 2018.

  69. buna ziua,
    am un contract cu norma intrega la o firma si un contract cu 4ore /zi la alta firma(job suplimentar)

    ce trebuie sa fac eu incepand din 01.01.2018?

    multumesc,

    1. Dumneavoastră, ca angajat, aveți exact aceleași ca anul trecut.
      Adică nu trebuie să faceți nimic. Este tot în sarcina firmei să calculeze, să rețină, să declare și să vireze impozitele și contribuțiile salariatului.

  70. Pensionara grad.III- incadrata cu tipm partial 4 h. Deducerea acordata de catre societatea la care lucreaza poate fi jumatate? Se considera deducere pentru timp lucrat partial ? Din legislatie reiese ca deducerea este intreaga.

    1. Nu. Deducerea se acordă la locul de muncă unde salariatul își alege funcția de bază. Nu se acordă proporțional cu norma de muncă. Niciodată nu s-a acordat astfel.

  71. Buna seara !
    Am nevoie de ajutorul Dvs.
    O întreprindere individuala la sfârșitul anului 2017,are în stoc materii prime și materiale inventariate,în valoare de 8.500 lei.
    Cum procedez la calculul impozitului ,știind ca odată cu plata facturii c/v stocului este inclus
    la cheltuieli deductibile.
    Va mulțumesc !

    1. Ce relevanță are stocul pentru calculul impozitului? La evidența contabilă în partidă simplă nici nu există reglementate documente specifice stocurilor.

  72. Am angajat un contabil, cu timp partial, pensionar, la limita de varsta, cu 2 ore pe zi. Salariul brut evident ca este sub salariul minim pe economie pentru 2018. Mai are si alte angajari, dar toate cumulate nu egaleaza salariul minim pe economie.
    Lucreaza cu programul de contabilitate “Saga”.
    In acest caz, cum se calculeaza si la ce salariu contributiile la bugetul de stat.

    1. Pensionarii intră la excepții nu contează că venitul cumulat e mai mic decât un salariu minim brut lunar.
      Dar salariul, chiar la două ore, nu poate fi mai mic decât salariul minim pe economie lunar calculat proporțional cu norma de muncă. Nu poate fi mai mic de 475 lei/lună.
      Reținerile se calculează la brut.

  73. buna ziua.va rog un ajutor,am trei persoane (profesori) care au facut cursuri de o luna la o asociatie si nu stiu unde sa-i incadrez in decl.112 si ce se plateste pt ei.Multumesc mult,sint in ceata total.Mentionez ca lucrez in saga.

  74. Buna ziua,

    Am un angajat Pensionar cu limita de varsta ( nu cu pensie speciala) cu 4 ore / zi cu 1000 brut.
    Cum se calculeaza contributiile dupa 01 ian 2018? La fel ca inainte de 01ian ( adica la 1000 lei) sau ca pt 1900 lei ?
    Multumesc.

  75. Buna ziua,

    Ma aflu in urmatoarea situatie: sunt in concediu de crestere copil (valoarea indemnizatiei 1250 net, respectiv valoarea minima) si doresc sa ma angajez cu ora (cu cim) cadru didactic 350 lei net/luna.INTREBARE: se platesc contributii dupa cei 350 lei?daca da stiti cumva cum se calculeaza valoarea acestor contributii?

  76. @corovei emilia
    Am uitat sa specific ca doar 3 luni voi lucra ca si cadru didactic asociat si ma incadrez in plafonul de 3500 lei si ceva/ an calendaristic existent in lege pentru a putea beneficia in continuare de indemnizatia de crestere copil.

    1. Net? 350 lei net? Atunci nu e ok. 350 lei brut eventual, nu net.
      Oricum însă pe speța dată mă tem că angajatorul va fi obligat să calculeze și să rețină contribuții sociale la echivalentul unui salariu minim pe economie.
      Este o aberație legislativă care nu ține seama de situații cum este a dumnevoastră.
      De ce? Pentru că și în 2018 baza de calcul este un salariu minim:

      Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.

      Și nici nu vă regăsiți în vreo situație de la excepțiile de la această regulă.
      Venitul de 1250 lei realizat din indemnizația de creștere a copilului nu reprezintă venituri de natură salarială.

  77. Buna. Sunt angajat cu 4 ore pe zi cu salariu de 800 brut. Ramaneam cu ~580 lei net la nivelul salariului brut din 2017. Sunt student, dar am peste 26 de ani. Ma gandesc ca pana acum a platit angajatorul contributii marite pentru a-mi ramane netul normal pentru 800 lei. Acum insa mi s-a cerut sa trec la 6 ore pe zi pentru a nu-mi fi diminuat salariul. Deoarece la noul brut as ramane cu ~285 lei la 4 ore. Adica ei sunt de acord sa-mi dea 950 lei pentru 4 ore, dar nu mai mult de atat, pentru a avea acelasi net de 580 lei. E ceva normal, e corecta abordarea lor?
    La 800 brut 2017 = 580 net La 950 brut 2018 = 285 net
    La 1200 = 850 net 1425 = 730 net
    Asadar, ramane la alegerea exclusiva a angajatorului daca doreste sa plateasca mai mult pentru a ramane cu acelasi net? Multumesc.

    1. Da, este la latitudinea angajatorului să mărească brutul la un nivel acceptabil pentru ca salariatul să-și mențină netul.
      Angajatorul e obligat să acorde cel puțin salariul minim garantat în plată.
      Angajatorul dvs e obligat să vă rețină și să plătească statului contribuții sociale de 665 lei/lună adică 25% CAS și 10% CASS aplicate la salariul minim brut pe țară – adică la 1900 lei, dacă salariul dvs e mai mic decât acest salariu.
      În exemplul dvs. la 4 ore/zi înseamnă un brut minim de 950 lei, dar angajatorul are de plătit 665 lei contribuții sociale, impozit nu pentru că nu este cazul, iar restul de plată ajunge 285 lei.
      La 6 ore/zi înseamnă 1425 lei brut, contribuții sociale 665 lei, impozit 25 lei, rest de plată 735 lei.

  78. Multumesc pentru raspunsuri!
    Revin cu o intrebare. Ma aflu in situatia descrisa mai sus: indemnizatie crestere copil (1250 lei) si salar plata cu ora 24 ore/luna*35lei =840 lei brut/luna.

    Am gasit in sesiunea de raspunsuri ANAF (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Facebook/FB_29_11_2017.pdf) la punctul 14 ca: “Sunt exceptate de la plata contribuției de asigurări
    sociale de sănătate persoanele care se află în concediu
    pentru creșterea copilului potrivit prevederilor art. 2 și
    art. 31 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
    111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru
    creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
    132/2011, cu modificările și completările ulterioare,
    pentru drepturile bănești acordate de aceste legi precum
    şi în situația în care realizează venituri din cele
    menționate la art. 155 (printre care şi venituri din
    salarii), dacă nivelul lunar cumulat al acestora este sub
    valoarea salariului de bază minim brut pe țară”.

    Care varianta este corecta….
    Din textul de mai sus reiese faptul ca sunt scutita de plata asigurarior de sanatate…care reprezinta 10%. (asa inteleg eu …)

    Variantele ar fi: 1. 24 ore*35 =840 -675 (contributii, incluse si cele cu sanatatea) = 165 lei; 2. 24 ore * 35 lei/ora= 840 -475 (contributii, scutita de plata asigurarilor de sanatate) = 365 lei.

    1. Așa este, îmi cer scuze, nu datorați CASS. Faceți parte din persoanele exceptate la plata CASS. Există în codul fiscal persoane exceptate la plata CASS și venituri exceptate. Cumva mi-a scăpat concediul în baza OUG 111/2010 :)
      Așadar varianta 2 e cea ok pentru cazul dumnevoastră.

  79. Din punctul meu de vedere discutia referitoare la cei care lucreaza part time si nu intra in situatiile exceptate sau cumulat nu depasest 8h/zi este nula si chiar vreau sa vad parerea dumneavoastra.

    OG4/2017 face referire la
    “Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate
    acestora, prevăzute la art. 136 lit. c)”

    Din punctul meu de vedere cheia in acest text este ANGAJATORI
    Incepand cu 1 Ianuarie 2018 toate taxele de CAS si CASS au fost trecute la Angajati iar Angajatorul are 0% pentru CAS si CASS.

    In concluzie, eu sunt de parere ca pentru o persoana part time nu trebuie sa calculam CAS si CASS la echivalentul de 1900 lei deoarece aceste contributii sunt strict ale Angajatului si OG4/2017 se aplica la contributiile Angajatorului care in prezent sunt ZERO.

    Ce pareri aveti?
    Multumesc

    1. Ordonanța 4 la care faceți referire produce efecte doar până la 31/12/2017. Vedeți ce scrie în OUG 79/2017 cea care introduce modificări în codul fiscal de la 01/01/2018.

  80. Buna seara.Caz concret:Am fost angajata la un mag./o librarie/ca adm.dar si vindeam produsele.Au trecut anii si am preluat eu firma.Acum sunt asociat unic,dar am ramas incadrata tot ca administrator si fac DCL 112 SI STAT pt.2 ore.Pot ramane in continoare la fel,pot sa ma scot de tot din,,stat,,…Imi e f.greu cu noile plati ale cas si cass.Sunt obligata sa.mi platesc aceste t,,taxe,,?Am auzit ca unii patroni,pot vinde la magazin,fara carte de munca…Nu stiu ce hotarare sa iau.

  81. Buna ziua,asd ori sa stiu daca am un pensionar la limita de varsta angaja la o societate cu ctr de munca, pe stat ce contributii ii calculez ???ma intereseaza in mod special daca se calculeaza cass-ul
    Multumesc

  82. Sint pensionara de gradul 3 cu drept de lucru si sint angaja cu 2 ore pe zi cu salariul minim pe economie. As dori sa stiu la calculul contributiilor tot asa se calculeaza ca si la acei angajati care nu sint pensionari cu drep de lucru sau am excetii? Nu platesc asa mult.

    1. Pensionarii, dacă nu sunt beneficiari ai unor pensii speciale, se taxează cu CAS și CASS, dar aplicate la brutul realizat nu la minim.

  83. Buna ziua! In cazul gravidelor care sunt in concediu prenatal aceasta declaratie pentru contractul part time se mai completeaza?

    Cristi :
    Da, puteți. Puteți încheia contract de administrare cu o indemnizație lunară.

  84. Pensionarii la limita de virsta care beneficiaza si de indemnizatie de deportare in baza legii 118 / 1990 si lucreaza cu CM partial 2 ore / zi cum li se calculeaza plata cass si cas ??

    1. Li se calculează doar CAS prin aplicarea procentului de 25% asupra salariului brut. Nu datorează CASS fiind persoane exceptate de la plata acestei contribuții.

  85. Inteleg salariul brut la 2 ore / zi adica 475 lei ? vor plati doar CAS = 119 LEI ?
    Sunt scutiti si de plata impozitului pe salarii ?
    Multumesc
    mult

  86. Buna seara,

    Ordonanţa de urgenţă nr. 3/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare, schimba pentru un angajat pensionar cu limita de varsta ( nu pensie speciala) cu 4 ore / zi cu 1000 brut,
    felul cum se calculeaza contributiile dupa 01 ian 2018? La fel ca inainte de 01ian2018 ( adica la 1000 lei) sau ca pt 1900 lei ?
    Adica sa nu plateasca Angajatorul diferenta de TAXE corespunzator unui salariu brut de 1900 lei?
    Multumesc

  87. Buna ziua ma intereseaza daca la momentul acesta (21.02.2018) salariatii cu mai multe contracte de munca din care unul de 8 ore si care depaseste salariul minim si alte 2 contracte cu 2 ore (part time) mai trebuie sa completeze declaratia pe proprie raspundere ca a realizat venituri din salarii in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca asa cum trebuia pana la 31.12.2017,ca nu mai inteleg nimic din neneumaratele ordonante care apar

  88. Buna ziua, ma intereseaza daca :de exemplu lucrez la o institutie de stat cu norma intreaga (8 ore )si la un cabinet cu 5 (ore): Se plateste cass si cas la tot venitul , adica si la norma intreaga si la cea de 5 ore ? Mentionez ca venitul este 3400 si 2000(5 ore )?

  89. Buna ziua, pentru un CIM cu data intrarii in vigoare 23 Martie cu norma de 2 sau 4 ore pentru o persoana ce nu mai are un alt contract de munca, cum se platesc contributiile cass si cas la norma de 8 ore sau la norma pentru care se face angajarea 2 sau 4 ore ?

    1. Sunt două aspecte:
      – de la salariat se rețin taxe calculate la brut
      – angajatorul plătește diferența între suma calculată la salariul minim și cele efectiv reținute.

  90. Buna seara, am o salariata care este angajata cu salariul minim pe economie (1900 lei), 8 ore pe zi, 10 sau 11 zile pe luna. Cum calculez contributiile in acest caz? Multumesc

  91. Bună seara. Aș dori să știu ce contribuții/impozit se plătesc pentru un elev încadrat cu CIM cu 4 ore/lună, pe o perioadă de două luni, cu un salariu de 1300/lună, și ce trebuie bifat in Saga?
    Vă mulțumesc anticipat!

    1. Impozit pe salarii precum și toate contribuțiile sociale.
      În SAGA bifați opțiunea “Baza contribuții egală cu salariul”.

  92. Buna ziua,
    Am un pensionar de limita de varsta si salariat part-time 1 ora pe zi, am bifat functie de baza+pensionar+baza contrib.egala cu salariul, si am doua intrebari:
    1. Acest salariat trebuie sa mai depuna la societate declaratie pe propie raspundere pentru a i se retine contributiile doar la 240 lei brut?
    2. Se retine CAS + CASS ?
    Multumesc

    1. 1. Nu. Acea declarație nu se depune de către toți cei care intră la excepții. Se depune doar de către cei care nu sunt pensionari sau elevi adică nu fac parte din excepțiile anterioare și care au venituri cumulate din mai multe surse, contracte de muncă, cu o valoare cumulată de minim 1900 lei.
      2. da.

  93. @danut
    Buna seara. Functie de baza cu salariu brut de 4800, 4 contracte individuale cu timp partial, dar care cumulate nu depasesc 1900. cum se calculeaza contributiile, si ce trebuie bifat in saga?

    1. Nu se cumulează doar contractele cu timp parțial. Se cumulează venitul realizat din toate contractele pe care le are – indiferent că sunt cu normă integrală sau parțială.
      Dacă suma salariilor lunare, cumulate, este de cel puțin 1900 lei, toți angajatorii vor calcula contribuții la salariul efectiv realizat. În acest caz, cei la care salariul este sub minim vor bifa la salariatul respectiv în Fișiere-Salariați panoul “Detalii”, opțiunea “Bază contribuții egală cu salariul”.
      Dacă suma lor este mai mică de 1900 lei corespunzător perioadei active, atunci toți vor calcula la salariul minim. În acest caz opțiunea “Bază contribuții egală cu salariul” nu se va bifa.

  94. Buna seara. Daca am un angajat cu norma intreaga la o institutie de stat, sal brut mai mare decat minimul pe economie. se doreste angajarea la un SRL cu o norma de 2h/zi. La al doilea job, cel de 2 ore se vor plati CAS si CASS pana la nivelul sal minim brut ? sau veniturile vor fi cumulate? mentionez ca venitul pentru al doilea job este posibil sa fie mai mare ca si minimul pe economie pentru aceasta durata. Multumesc!

    1. Dacă veniturile cumulate, din toate salariile sale, depășesc echivalentul unui salariu minim, dar la un loc de muncă salariatul obține un salariu mai mic decât cel minim, atunci salariatul va depune o declarație pe proprie răspundere acolo din care să rezulte că are pentru luna respectivă venituri mai mari decât minimul și plătitorul va calcula în acest caz taxele la salariul efectiv realizat.
      Dacă la fiecare loc de muncă se realizează salarii mai mari sau egale cu salariul minim, atunci la fiecare loc de muncă se vor calcula taxe la salariul realizat efectiv.
      Concret, pe speța dvs:
      – veți solicita salariatului depunerea declarației, dacă la dvs realizează un salariu mai mic de un salariu minim
      – îi veți calcula taxe la salariul brut.
      Dacă nu vă dă acea declarație sau dacă suma salariilor sale, indiferent de sursa lor, este inferioară unui salariu minim, îi veți calcula taxe la salariul minim. Dar dacă salariul obținut de la dumneavoastră este mai mare de un salariu minim veți calcula taxe la brutul realizat efectiv.

  95. Buna seara. Angajat cu functia de baza la instituie de stat,cu venit brut sub minim ec.,adica 1000 lei, la care se plateste Cas si Cass la nivel de min.Acelasi angajat are inca 2 cim-uri part-time la alti angajatori diferiti unde veniturile sunt 300lei,respectiv 100lei.Cumulate veniturile de la cele trei nu indeplinesc conditia de “mai mari sau egale cu salariu minim”.Chiar daca la locul de munca cu functia de baza s-au retinut contributiile aferente unui salariu minim si la celalate se va face acelasi lucru?( cu suportarea cheltuielilor respective de catre angajator!?) Daca 2 luni angajatul a dat declaratie,dar fara sa isi dea seama ca nu mai indeplineste conditiile si acum a realizat asta, ce trebuie facut? Se recalculeaza contributiile din sarcina societatii? Multumesc!

    1. Da. Dar declarația respectivă fiind unape proprie răspundere poate atrage imputarea penalităților la care angajatorul este supus pentru neplata diferențelor respective.

  96. Multumesc!
    1. Unul din angajatori (part-time,300lei) tinind cont de faptul ca functia de baza fiind la institutia de stat, unde se retine CAS ,Cass la nivel de minim pe ec., nu vede necesara retinerea/plata CAS, Cass decat la nivel de venit salariu realizat in cursul lunii. Exemplele din OG. 4/2017 si OUG.79/2017,punt 52. care modif. ART. 146 alin. (5^1) Cod Fiscal,nu ii sunt edificatoare. Aveti va rog alta trimitere(ex.)la lege? Daca nu modifica nimic in statul de plata fiind acoperit de declaratiile date de angajat anterior(si alege sa ignore,oarecum, informatia noua) este ok ?…(un punct de vedere?)
    2. Ramane in responsabilitatea totala a angajatului?(adica consecintele declaratiei pe proprie raspundere…, daca cineva le verifica!? )

    1. Reținerea se face într-adevăr prin aplicarea la brut, dar diferența între suma aplicată la minim și cea reținută e plătită de angajator pe cheltuiala lui, în numele salariatului. Codul fiscal e clar. Nu am eu ce să clarific aici.
      Da, e răspunderea salariatului să dea o declarație corectă și conformă cu realitatea.

  97. Buna ziua,
    am un pensionar cu pensie de urmas de 375 lei si drept de munca 4 ore , il pot incadra la exceptii ?, sau trebuie sa platesc la minim pe economie

  98. Buna ziua!
    Lucrez la o firma cu norma de 8 ore si vreau sa ma angajez si in alta parte cu 4 ore,cum se procedeaza sa nu am probleme .

    1. Vă angajați cu contract de muncă la cel de-al doilea loc de muncă. Dacă vă respectați contractul de muncă atât la locul de muncă principal cât și la cel secundar nu e nici o problemă.

  99. Buna ziua,
    O persoana cu grad de invaliditate 3 (mediu) angajata cu CIM cu timp partial 4 ore. In D112 se bifeaza sau nu asigurat in sistemul asigurarilor de somaj? De la ANAF au spus ca nu se bifeaza pensionar si nu se bifeaza la asigurat in sistemul asigurarilor de somaj?

    1. Depinde. Este pensionar de boală? Dacă da atunci nu este nici asigurat în sistemul asigurărilor de șomaj, altfel este.

  100. Buna, am un angajat care lucreaza in alta parte 8 ore si la mine lucreaza 4 ore.CAS-ul il platesc si eu la 8 ore ca si celalalt angajator?

    1. Nu dacă persoana respectivă are venituri cumulate de cel puțin 2080 lei, adică cel puțin un salariu minim. În acest caz, angajatorii vor achita taxele la venitul brut realizat efectiv de către persoana respectivă.

  101. Buna ziua.
    Am un angajat cu 4 ore si pe langa venitul salarial mai are o pensie de urmas .Se poate cumula pensia cu venitul salarial pt a beneficia de calcul contributii la salariu brut ? Bineinteles daca depaseste salariul minim.
    Multumesc.

    1. Nu, nu se poate.
      Excepțiile sunt:
      a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
      b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 de ani;
      c) sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi;
      d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
      e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară.

      Dacă persoana în cauză nu se încadrează în nici una din aceste excepții atunci veți calcula contribuții fie la salariul minim dacă salariul realizat în baza CIM este mai mic de un salariu minim, fie la realizat dacă salariul brut obținut în baza CIM este cel puțin egal cu salariul minim. NU contează că este beneficiar al unei pensii de urmaș.

  102. Buna dimineata, daca am 2 contracte part time cu care 4ore/zi fiecare, se aduna orele si devine norma intreaga? Ma impiedica da obtin indemnizatie normala? Adica nu se ia in calcul ca lucrez cu jumatate de norma nu? E ca si cum am contract cu norma intreaga de 8 ore/zi?

  103. Bună ziua,
    Am o angajata part time cu o ora/zi având un salariu brut de 270 lei. Pana în acest moment, a fost angajata si la o alta societate cu norma integrala de 8 ore/zi obținând venituri care depășeau salariul minim pe economie. În acest caz am calculat contribuțiile la nivelul salariului brut de 270 lei.
    În prezent, salariata a întrat în concediu de creștere a copilului, contractul de munca la celalalt angajator fiind suspendat, obținând în prezent o indemnizatie lunara de creștere a copilului în valoare de 3500 lei si a rămas în continuare angajata la societatea noastră cu timp parțial de o ora / zi și salariul brut de 270 lei/luna.
    Va rog sa îmi spuneți cum procedez în acest caz la calculul contributiilor. Multumesc!

  104. Bună ziua,
    Am o angajata part time cu o ora/zi având un salariu brut de 270 lei. Pana în acest moment, a fost angajata si la o alta societate cu norma integrala de 8 ore/zi obținând venituri care depășeau salariul minim pe economie. În acest caz am calculat contribuțiile la nivelul salariului brut de 270 lei.
    În prezent, salariata a întrat în concediu de creștere a copilului, contractul de munca la celalalt angajator fiind suspendat, obținând în prezent o indemnizatie lunara de creștere a copilului în valoare de 3500 lei și a rămas în continuare angajata la societatea noastră cu timp parțial de o ora / zi și salariul brut de 270 lei/luna.
    Va rog sa îmi spuneți cum procedez în acest caz la calculul contributiilor. Multumesc!

  105. Buna ziua,
    Figurez ca angajat cu 8 ore la o firma si cu 4 ore la alta firma.Am ramas insarcinata…cei de la 4 ore imi spun ca nu imi pot acorda concediu prenatal.Este adevarat?
    Mentionez ca la contractul de 4 ore am un salariu peste cel minim.
    Multumesc!

    1. Dacă vă referiți la concediu medical pentru sarcină și lăuzie acordat de medicul de familie: nu este adevărat. Sunt obligați să vă acorde acel concediu. Le prezentați o copie legalizată a certificatului pentru concediul medical. Nu contează cât este salariul sau norma de muncă.

  106. Buna ziua,

    Astazi, 14.04.2020, vers.(3.0.522), am constatat lipsa Declaratiei din programul Saga…O listam lunar, pt.societatea la care am contract individual de munca partial, cu norma de 1ora/zi. Sa inteleg ca s-a scos obligativitatea prezentarii acestei Declaratii???

    Multumesc anticipat pt.raspunsul oferit!

    Zi cu spor!

    1. La ce declarație vă referiți? La cea necesară celor cu contract de muncă part-time și salariu mai mic decât cel minim pe economie? Dacă da, din ianuarie aceasta nu mai este necesară.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *