Scutiri noi. Salariu minim.

18 May 2022 | Legislatie | 35 comentarii6933 vizualizari

Ieri a fost publicată în monitorul oficial Legea 135/2022, lege care aduce modificări la codul fiscal și codul muncii.

Mai exact, modifică art.60 din codul fiscal, operând niște modificări la acesta:

1. scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru angajatorii din domeniul construcțiilor se va aplica în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanțelor și nu prin instrucțiunile de completare a D112 aprobate prin ordin comun al ministrului finanțelor, ministrului muncii și ministrului sănătății.

2. pentru cei din sectorul construcțiilor dispare celebrul ordin al președintelui CNSP care stabilea mecanismul stabilirii cifrei de afaceri.

3. similar sectorului construcțiilor, pentru perioada 1 iunie 2022 – 31 decembrie 2028, se vor acorda aceleași facilități și pentru cei care îndeplinesc următoarele condiții simultan:

  • angajatorii să desfășoare activitate în România, pe teritoriul României, în unul din următoarele domenii clasificate conform codului CAEN: agricultură – codurile CAEN care încep cu 011, 012, 013, 014, 015 și 016 și industrie alimentară – activități ce intră în grupa 10 a codului CAEN (orice activitate a cărui cod CAEN începe cu 10, de exemplu 1082)
  • angajatorii să realizeze cifră de afaceri din activitatea respectivă în limita a 80% din cifra de afaceri din activitatea totală. Pentru angajatorii nou-înființați, respectiv înregistrați la registrul comerțului/înregistrați fiscal începând cu luna iunie 2022, cifra de afaceri se calculează cumulat de la data înregistrării, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar pentru angajatorii existenți la data de 1 iunie 2022 se consideră ca bază de calcul cifra de afaceri realizată cumulat de la începutul anului, respectiv cumulat de la data înregistrării în cazul celor constituiți/înregistrați în perioada cuprinsă între începutul anului și data de 1 iunie 2022, inclusiv luna în care se aplică scutirea. Pentru angajatorii existenți la data de 1 ianuarie a fiecărui an ulterior datei de 1 iunie 2022, cifra de afaceri din activitățile menționate anterior se calculează cumulat pentru perioada corespunzătoare din anul curent, inclusiv luna în care se aplică scutirea. Această cifră de afaceri se realizează pe bază de contract sau comandă și acoperă manoperă, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotări, precum și alte activități auxiliare necesare activităților. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv producția realizată se nefacturată – adică se va lua în considerare și 711 – venitul din producția stocată.

4. spre deosebire de cei din construcții, pentru aplicarea scutirii, ponderea de 80% din cifra de afaceri se va calcula doar pe datele anului curent nu se va ține seama de cea din anul anterior.

5. și aici procedura de aplicare a scutirii se va aproba prin ordin al ministrului finanțelor.

6. și în cazul celor din agricultură și industrie alimentară se va scuti atât impozitul pe venit cât și CASS, iar CAS va fi redus cu 3,75% adică în loc de 25% se va datora 21,25%.

7. cum persoanele care beneficiază de facilități care datorau contribuția la fondul de pensii administrat privat reglementat de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, sunt scutite de la plata acestei contribuții în limita cotei de 3,75%, prin această lege s-a introdus posibilitatea ca angajatul să opteze pentru plata cotei de 3,75% la fondul privat de pensii la care este înscris. Opțiunea se exprimă în scris și se depune la angajator caz în care acesta va reține CAS integral, respectiv 25%.

 

Se modifică și codul muncii în sensul în care pentru societățile menționate anterior, începând cu data de 1 iunie 2022 angajații acestora vor avea un salariu minim de 3000 lei lunar adică minim 17,928 lei/oră.

ATENȚIE! Salariul minim este obligatoriu chiar dacă societatea nu are cifră de afaceri din activitate în domeniul respectiv și a cărei pondere a cifrei de afaceri din activitățile menționate este mai mică de 80% din totalul cifrei sale totale de afaceri.

În  cazul în care salariații din aceste domenii au un salariu mai mic decât cel minim, angajatorii sunt obligați să modifice contractele de muncă în sensul majorării salariului la cel puțin minimul de 3000 lei corespunzător normei de muncă, iar dacă nu o fac riscă o amendă contravențională și pierderea facilităților (scutirilor introduse prin această lege).

35 comentarii

  1. Salariul minim de 3000 lei pentru sectorul agricol /alimentar va fi obligatoriu inceopand cu data de 01.01.2023.

    1. Salariul minim este de 3000 lei pentru oricine are activitate în unul din acele coduri CAEN chiar dacă nu are cifră de afaceri care să-i permită aplicarea de facilități.

  2. Eu fac salariile la o brutarie a carei cifra de afaceri este 100% din productie,deci cu 01.06.2022 majorez salariile la cel putin 3000 lei brut.

  3. Asa cum este redactat pct.7 al art.60 din Legea nr.135/13.05.2022 in sensul ca trebuiesc indeplinite simultan conditiile a)-c) se intelege ca scutirea se aplica persoanelor fizice al caror salariu brut de incadrare este de minimum 3000 lei lunar iar durata timpului de munca este de 8 ore/zi. Rezulta, ca:
    – nu este admisa fractionarea timpului de munca – 8 ore/zi;
    – salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata de minim 3000 lei lunar se aplica de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/13.05.2022- 20 mai 2022 si pana la 31.12.2028;
    – scutirea se aplica veniturilor brute lunare de pana la 30.000 lei incepand cu cele aferente lunii iunie 2022 obtinute exclusiv din activitatile desfasurate in sectorul agricol si in industria alimentara a caror pondere in cifra de afaceri totala este de cel putin 80%.
    Sa vedem si ordinul ministrului finantelor de aprobare a procedurii de aplicare a prevederilor speciale/specifice.

    1. Eu zic că se va aplica și la normă parțială similar construcțiilor. Nu cere normă de 8 ore/zi ci spune că salariile brute sunt calculate la un salariu brut de minim 3000 lei raportat la 8 ore/zi.

  4. Dacă sunt producător de struguri și implicit vin, vând vinul produs apoi, se considera ca cifra de afaceri este realizata din agricultura sau comerț?

    1. Dacă vindeți struguri și vă încadrați la cod CAEN din 011-016 atunci aveți venituri din agricultură, cele din vânzarea vinului sunt la cod CAEN 1102.

  5. Daca activitatea principala este cod Caen 1013, dar produsele sunt vandute prin magazin propriu cu cod caen 4722, salariariile acordate angajatilor magazinului vor beneficia de facilitati?

    1. Da. Eu sunt de părere că vânzarea prin magazin propriu a produselor proprii e vânzare de produs finit și nu de marfă.

  6. Am o nedumerire, ce relevanta are?

    “1. scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru angajatorii din domeniul construcțiilor se va aplica în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanțelor și nu prin instrucțiunile de completare a D112 aprobate prin ordin comun al ministrului finanțelor, ministrului muncii și ministrului sănătății.”

    Schimba ceva in felul in care raportam in d112 sau calculam ?

    1. Depinde de ce scrie în procedură.
      Ca idee era complet aiurea să reglementezi modul de acordarea a unei scutiri sau aplicarea unei legi prin niște instrucțiuni de completare.

  7. Buna Ziua,
    Am o nedumerire
    Daca societatea are mai multe puncte (5) deschise astfel 4 puncte comert cu amanuntul si unul cultivarea cerealelor cod 011 aceasta neineplinind conditia de 80% din cifra de afaceri pentru aplicarea scutirii trebuie sa majorez salariul la 3000 brut pentru toti salariatii societatii sau doar pe punctul respectiv?
    Multumesc!

  8. Buna ziua,
    Daca in actul constitutiv la activitati secundare sunt trecute o multime de coduri caen inclusiv 01 si 10, dar societatea nu activeaza in aceste domenii, le-a trecut la infiintare pt orice eventualitate, este obligatoriu majorarea la 3000 lei?

  9. A aparut ordinul privind modul de calcul a cifrei de afaceri pentru a beneficia de facilitati fiscale(agricultura)Legea 135/2022?

  10. Facilitatile se acorda pentru salarii brute cuprinse intre min.3.000 -max.30.000 lei, intrebarea mea e legata de val. max de 30.000 lei daca este aferenta unui salariat sau reprezinta total salarii brute de 30.000lei???

  11. “angajatorii să desfășoare activitate în România, pe teritoriul României”, legat de acest aspect, am citit la cineva din sectorul constructiilor cum i-au anulat facilitatile pt ca avea declarat in D390 livrari. Legat de industria alimentara, am o firma care indeplineste toate conditiile (activitate in RO, cod caen corespunzator, 80% CA etc) dar are si o singura livrare pe luna la un client din Belgia. Poate fi asta o problema? Oare vor clarifica ceva in normele care inca nu s-au afisat?

    1. Era un ordin al președintelui comisiei naționale de prognoză care avea un articol 6 scris cu picioarele și fiecare pricepea de acolo fix ce voia. Fiscul pricepea că trebuia să fie în RO, dar textul de acolo era așa de neclar….
      Sectorul alimentar are activitate în RO doar dacă ați avea o fabrică în Ungaria sau Bulgaria și ați livra de acolo nu ar fi vorba de facilități. În rest chiar dacă eu vând în EU, activitatea este tot în RO. Să vedem procedura de aplicare a scutirii. Că poate de acolo vor veni surprize. Procedură care să sperăm că va fi mai clară.

  12. Daca o firma are mai multi salariati si vrea sa mareasca cu cei 200 doar unuia se poate sau este obligata sa mareasca tuturor?
    Multumesc!

    1. Nu, nu este obligată, prin lege la asta. Majorarea este voluntară, la latitudinea firmei, care dacă are această posibilitate o poate face.

  13. Multumesc Cristi, asa este, firma nu are o alta fabrica in Ungaria sau altundeva. Daca veti avea timp, dupa aparitia procedurii, poate mai adaugati pe blog un articol cu ceva lamuriri.

  14. Daca o firma are in luna iunie 80% din cifra de afaceri din agricultura iar in luna iulie are mai putin, cum procedez ?
    In luna unie aplic facilitatea iar in luna iulie nu o mai aplic?

    1. Procentul se calculează pe date cumulate de la începutul anului, nu stric pe valorile din lună.
      Dar da, dacă într-o lună procentul e sub 80%, nu se aplică facilitățile.

  15. Buna ziua. In LEGEA 135/2022 este prevazuta posibilitatea ca angajatul să opteze pentru plata cotei de 3,75% la fondul privat de pensii la care este înscris. Opțiunea se exprimă în scris și se depune la angajator caz în care acesta va reține CAS integral, respectiv 25%. Daca puteti sa ne spuneti cum aplicam aceasta prevedere in programul SAGA

    1. Pentru o aplicare corectă și o implementare corectă este necesar să apară instrucțiunile de completare a D112 și procedura de aplicare a scutirilor. Atunci se va rezolva și problema cu cei 3.5%.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *