PFA–modificări la legea de înființare. Absurdul legislativ (II)

21 Oct 2016 | Legislatie | 12 comentarii918 vizualizari

angry3

Legea 182/2016 a fost publicată în Monitorul Oficial 828/2016. Aceasta este legea care aprobă și modifică OUG 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale.

Legea intră în vigoare la 90 de zile de la publicare, adică în 17/01/2017.

Am scris zilele trecute despre o lege care friza absurdul, reușind ca în doar 14 articole să aibă contradicții și neclarități pe bandă rulantă, iar acum sunt nevoit să mai scriu despre una. Și nu-mi face plăcere.

Este o lege gândită de “profesioniști”. Adică de parlamentarii români, aia care dau legi atât de bune încât de multe ori nu se pot aplica sau necesită ordonanțe de modificare la mai puțin de 2 luni de la adoptare. N-aș zice că și-au folosit materia cenușie pentru a elabora legea asta și nici pe cea cu impozitul specific. Poate o altă parte anatomică, dar creierul aproape sigur nu.

Printre modificările aduse de lege, cele mai importante și cu cel mai mare impact sunt acestea:

-  art.16 – un PFA poate avea maxim 5 coduri CAEN autorizate
-  art.17 – un PFA poate avea maxim 3 salariați cu contract individual de muncă (nu contează cu ce normă sau pe ce perioadă)
– art.24 – o întreprindere individuală nu poate avea mai mult de 10 coduri CAEN și nici mai mult de 8 persoane angajate cu contract de muncă.
– art. 20 și 26 – un PFA sau o întreprindere individuală nu mai răspunde doar cu patrimoniul de afectațiune ci și cu patrimoniul personal dacă cel de afectațiune nu acoperă datoriile sale, dar cu respectarea codului civil.

Un PFA care are mai mult de 3 salariați va putea cere preschimbarea formei sale de organizare în întreprindere individuală sau întreprindere familială, dar numai în condițiile art.21 din lege. Adică prin radierea PFA și re-înmatricularea ca întreprindere individuală.

Un PFA poate avea maxim 5 coduri CAEN, o întreprindere individuală maxim 10, dar o întreprindere familială nu este limitată la numărul de activități. O fi în regulă, nu o fi?

Ce  nu prevede legea:

1. Când și care este termenul și temeiul legal în care încetează contractele de muncă a persoanelor angajate acum peste numărul maxim permis. E obligatoriu să înceteze? Că legea limitează doar numărul de salariați. Nu obligă la desfacerea vreunui contract de muncă. Nu dă un termen în care să înceteze.

Ce se întâmplă dacă decid să nu desfac nici un contract de muncă? Și să rămân ca PFA cu mai mulți salariați? Nu se spune nimic în lege.

De exemplu: am un PFA cu 7 salariați. Nu vrea să devină întreprindere individuală sau nu poate. Care contracte de muncă încetează? A căror persoane? E la latitudinea angajatorului? Ok, dar dacă am nevoie de toți? Și cu ce temei legal încetează contractele de muncă?

De drept? Pe art.56? Nu văd unde s-ar încadra? Nu se poate spune că e nul contractul, că nu ai cum. Și dacă ar fi așa, cum ai stabili care din 7 contracte e nul?

Din inițiativa angajatorului? E fals din enunț. Eu nu vreau să încetez un contract. Legea asta, de fapt, nici nu mă obligă, în mod direct, să încetez contractele de muncă. Ea limitează numărul de salariați. Dar nu spune de când. Nu spune dacă e vorba de o limitare aplicabilă celor ce au deja salariați sau doar de acum înainte. Dar să revenim: pot desface CIM din inițiativa angajatorului?

Nu pot pentru motive ce țin de persoana salariatului pentru că nu mă încadrez la art.61 în nici o situație.

Pentru motive ce nu țin de persoana salariatului pot? Da cu condiția să desființez locul de muncă. Dar problema e așa: cum aleg care din ei? Pe ce criterii serioase? Și dacă salariatul contestă decizia de desfacere în instanță și instanța îi dă câștig de cauză? Eu ce fac? Îl reprimesc și dau afară pe un altul și o iau de la început?

2. Ce se întâmplă cu PFA care are contracte de finanțare pentru fonduri europene, contracte prin care sunt obligați să mențină un anumit număr de salariați? Dacă trebuie să mențină 5 salariați de exemplu?

Un astfel de PFA ar însemna să piardă finanțarea dacă nu și-ar menține numărul de salariați, iar dacă l-ar menține am ajunge iar la dilema de la punctul 1.

Imaginați-vă cum ar fi să mai ai un an de respectat cerințele finanțării și să vină cineva să spună că, deși legea te-a obligat să le încalci, contractul e contract și trebuie să dai banii înapoi. Ar însemna o lovitură financiară. Ar însemna să o ții numai prin procese.

3. Un PFA, veți spune, se poate transforma în întreprindere individuală. Așa este, dar nu uitați – transformarea implică radierea PFA și înființarea unei astfel de întreprinderi. Transformarea este opțională, nu obligatorie. De ce radiere? Pentru că așa spune legea – transformarea se face cu respectarea art.21 din lege. Articol ce reglementează situațiile în care se radiază.

Și ce implică asta? Păi radierea PFA și re-înmatricularea ca întreprindere individuală. Unii veți spune: așa și? mare scofală. Ei bine chiar este mare scofală:

Dacă PFA decide să se transforme în întreprindere individuală primind, în mod evident, alt cod de identificare fiscală (radiindu-se ca PFA nu mai poate avea același cod) iată niște consecințe:

– dacă are salariați, trebuie să înceteze toate contractele de muncă încheiate ca PFA, la data radierii sale și după ce se înregistrează ca întreprindere individuală să refacă contractele de muncă
– asta implică drumuri suplimentare la ITM ca întreprindere individuală – măcar pentru prima depunere a REVISAL. Implică și încetarea activității pentru o perioadă de timp cuprinsă între momentul radierii ca PFA și cel al înființării ca întreprindere individuală
– va trebui să închidă contul deschis ca PFA și să deschidă unul ca întreprindere individuală
– nu se știe ce se întâmplă dacă are credite bancare. Ce va face banca într-o astfel de situație?
– va avea nevoie de o nouă memorie fiscală a casei de marcat (o refiscalizare) sau de o nouă casă de marcat
– va fi obligat să depună D220 ca întreprindere individuală și una de încetare ca PFA
– nu va putea să-și vândă marfa și imobilizările către întreprinderea individuală. Dintr-un motiv simplu. Vânzarea o poate face numai până la radierea lui și până nu e radiat, întreprinderea individuală nu există așadar nu are cum să o vândă ei.
– presupunând că poate să o vândă – dacă e plătitor de TVA va colecta TVA ca PFA și va rămâne dator cu TVA pe codul fiscal de TVA
– dacă e plătitor de TVA va fi obligat ca PFA să  facă ajustarea TVA la bunurile aflate în stoc dacă îi vor rămâne bunuri în stoc
– bunurile respective indiferent că le vinde sau nu către întreprinderea individuală vor fi considerate, fiscal, venituri ale PFA și va ajunge să plătească impozit pe ceva ce nu datorează de fapt. Pe ceva ce și întreprinderea individuală va datora.

Și ar mai fi, dar mă opresc doar la astea. Legea nu prevede măsuri de tranziție pentru aceste situații. Legea are prevederi legate doar codurile CAEN. Dacă nu le reduci la 5 respectiv la 10 în termen de 2 ani vei fi radiat din oficiu. Dar restul complicațiilor generate de legea asta? Cine le rezolvă? Papa? Chemăm minerii? Cerem ajutor divin, mergând pe coate la tot felul de moaște și rugându-ne să se rezolve?

Se apropie ziua votului, campania electorală și ar fi bine să le dați exemple de câte legi tâmpite au generat în țara asta, de câtă birocrație au introdus legile astea făcute pe genunchi, de câtă lipsă de previziune și incertitudine generează legile gândite de ei și să-i și penalizați ca atare. Eu am un deputat, aici în zona mea, care a votat cu două mâini codul fiscal mai ales că era propus de șeful său de partid și la câteva luni pe un text al acestuia, nemodificat de la votarea codului fiscal, făcea foarte indignat interpelări pe acel articol și susținea că oamenii sunt nedreptățiți. Eu mă întreb când a fost tâmpit: când l-a votat sau când a făcut interpelarea?

12 comentarii

  1. In sfarsit, mai dezbate cineva subiectul!Incepusem sa cred ca am eu vedenii cu aceste modificari!Intr-o tara cu multi someri, cineva se gandeste sa limiteze nr angajatilor la un angajator???Legea se aplica si avocatilor/notarilor?

    1. Nu se aplică profesiilor liberale. Acestea nu au intrat niciodată sub incidența OUG 44/2008, ele fiind autorizate pe legea lor specială.

  2. Sa va dau cateva citate din sustinerile ilustrilor parlamentari la aceasta lege: “De aceea, stimaţi colegi, avem astăzi un act normativ extrem de important, care pleacă, dacă vreţi, de la punctul zero, pentru relansarea unui proces de creştere a gradului de ocupare şi a numărului de locuri de muncă în România.”; “Proiectul de lege pe care îl dezbatem azi vine în sprijinul micilor întreprinzători care au ales ca formă de organizare economică una dintre cele trei variante: persoană fizică autorizată, întreprindere individuală sau întreprindere familială.”
    Clar, ei ne vor binele, noi nu intelegem!
    Detalii aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=9426

  3. Interesant este cum de un proiect lansat in 2008, la care s-a mai lucrat ceva dupa 7 ani (sep 2015) s-a finalizat dupa inca un an (sep 2016).
    Adica o mentalitate din 2008 s-a pus la punct (din punctul lor de vedere) intr-o perioada scurta de 8 ani si ei mai considera de actualitate, foarte interesant.

  4. Foarte bine punctat! Aceasta este o lege data pentru ca asa li s-a dat ordin unora de către cei ce se simt în imposibilitatea de a face fata concurentei creata de PFA, II, ÎF și alte forme de organizare independente.
    Trebuie sa devii SRL sau microintreprindere, sa te poată învârti organul de control cum are chef. Asa… trebuie sa învețe mai multe “proceduri”. În alte tari , ca II poți avea cati angajați ai nevoie; la noi te obliga sa devii SRL. De ce?
    Un nonsens!
    Rușine!
    Dar… ne meritam soarta pentru ca acceptam orice.

  5. Felicitari domnule Cristi pentru tot ce faci.
    Subscriu si adaug:
    Am in portofoliu de clienti PFA-uri din sectorul agricol!! Am sfatuit toti clienti sa-si infiinteze PFA pe agricultura pentru ca este mai rentabil dpdv fiscal si nu numai. Câţiva au proiecte pe fonduri si i-am sfatuit sa faca deja adrese la AFIR.
    ITM-ul nu stie nimic ( înca ).
    Sincer, mai multa incredere am intr-un om care-si pune la bataie averea personala ( PFA ) decat intr-un SRL cu CS 200 lei!!!
    Din pacate reprezentatii organizatiilor patronale sau cei ai CECCAR nu au putere macar sa aduca in discutie aceste aspecte.
    Si noi ( contabili ) trebuie sa ne luptam cu toate astea!!!
    Cred ca o greva fiscala adevarata la care sa participe cel putin 50% din contribuabili, SRL PFA si profesii liberale, cu revendicari serioase, ar fi ceva…..
    Dar cine organizeaza??!!
    Numai bine!!!

    1. Mulțumesc. Și eu am încurajat multe persoane să apele la PFA sau întreprindere individuală ca formă de organizare pentru că e mai eficient în termen de costuri față de un SRL chiar dacă fiscal vorbind e o sarcină mai mare în unele cazuri.
      Din câte am remarcat eu acest tip de entități sunt privite cu suspiciune și se crează discriminări față de persoane juridice. Spre exemplu – PFA sau II nu mai pot exploata masă lemnoasă, doar persoanele juridice o pot face. PFA sau II nu pot efectua lucrări de înaltă sau medie tensiune decât dacă se asociază ori dacă e un simplu SRL cu un singur asociat poate să o facă fără probleme. PFA sau II nu putea angaja zilieri – dar asta s-a schimbat între timp.
      Spre deosebire de dumnevoastră, eu nu sunt și nici nu am fost niciodată de acord cu greva fiscală. Mi se pare un atentat la propria viață. Ar însemna ca spitalele să nu mai poată funcționa, profesorii să nu mai poată fi plătiți, Poliția să nu poată fi plătită pentru a ne apăra, sistemul judiciar să nu aibă resurse pentru a plăti cercetarea faptelor penale ce duc la risipa banilor publici. Aș fi de acord cu alte măsuri, dar poporul ăsta continuă să voteze oameni doar în baza unor povești goale de conținut, să voteze oameni care, dovedit, nu au făcut nimic, dar absolut nimic pentru votanții lor, să voteze oameni care-i mint și care-i înșeală fără jenă, pe față.

  6. de ce nu se poate transmite declaratia 600 direct din programul saga ps? in 2017 medicii de familie mai au obligatia depunerii inca o data a acestei declaratii?

    1. De ce să se poată? Nu există nici o declarație ce se depune pe CNP.
      Da, mai au dacă se îndeplinesc condițiile pentru a o depune.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *