Noutăți REVISAL

27 May 2011 | Legislatie | 6 comentarii1347 vizualizari

Revisal

Guvernul României a adoptat HG 500/2011.

Această hotărâre se va aplica de la 01 august 2011 și înlocuiește HG 161/2006 cea care reglementa registrul de evidență electronică a salariaților.

Noutăți:

  1. completarea și transmiterea datelor la ITM se va face numai de către o persoană nominalizată prin decizie scrisă a angajatorului.
  2. completarea și transmiterea se poate face și de către alte persoane, în baza unui contract de prestări servicii. Persoanele respective, prestatorii, trebuie să fie înregistrate la ITM.
  3. în ambele variante se va ține seama de legea 677/2001 privind protecția datelor cu caracter personal
  4. se transmit mai multe informații decât cele solicitate acum:
    • elementele de identificare a tuturor salariaților: numele, prenumele, codul numeric personal — CNP, cetățenia și țara de proveniență — Uniunea Europeana — UE, non-UE, Spațiul Economic European — SEE;
    • data angajării;
    • perioada detașării și denumirea angajatorului la care se face detașarea;
    • funcția/ocupația conform specificației Clasificării Ocupațiilor din România (COR) sau altor acte normative;
    • tipul contractului individual de muncă;
    • durata normală a timpului de muncă și repartizarea acestuia;
    • salariul, sporurile și cuantumul acestora;
    • perioada și cauzele de suspendare a contractului individual de muncă, cu excepția cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale;
    • data încetării contractului individual de muncă
  5. primele 7 elemente se transmit la angajarea fiecărui salariat, se înregistrează și transmit în registru cel târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activității de către salariatul respectiv
  6. datele despre salarii și sporuri se vor declara și pentru contractele deja încheiate, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii
  7. datele despre suspendarea contractelor de muncă se vor înregistra în registru în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data suspendării
  8. încetarea contractului de muncă se va înscrie în registru la data încetării contractului individual de munca/la data luării la cunoștință a evenimentului ce a determinat, în condițiile legii, încetarea contractului individual de muncă
  9. pentru salariații detașați, angajatorul de bază completează perioada detașării și denumirea angajatorului la care se face detașarea, anterior începerii detașării
  10. Amenzile sunt drastice. Netransmiterea datelor în registru se sancționează cu amendă de 10.000 lei pentru fiecare persoană angajată pentru care nu s-au transmis informații (similar amenzilor prevăzute de codul muncii pentru munca la negru), fără posibilitatea plății a jumătate din minim în 48 de ore. Pentru restul sancțiunilor însă, se va aplica regula plății a jumătate din minim în 48 de ore.
  11. Dosarul personal al angajaților este menționat și el de această hotărâre, acesta trebuind să conțină cel puțin:  actele necesare angajării, contractul individual de muncă, actele adiționale și celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă, acte de studii/certificate de calificare, precum și orice alte documente care certifică legalitatea și corectitudinea completării în registru

ITM va dezvolta și adopta soluția tehnică pentru întocmirea și transmiterea registrului. Poate, de această dată vor reglementa și o formă listată a acestuia.

Nu pot să nu remarc că s-a ținut seama de criticile acerbe făcute, pe bună dreptate, la proiectul de hotărâre. Asta cel puțin la prima vedere, pentru că încă mai există posibilitatea ca prin norme sau unele nuanțări să mai apară anumite controverse. S-a ținut seama spun de critici pentru că s-au eliminat acele prevederi stupide legate de competențele de operare a calculatorului și de cerința ca angajatorul să aibe angajat calificat în RU.

Să sperăm de asemenea că soluția tehnică, se va adopta în termen, că vor exista standarde deschise pentru aplicații, tot într-un termen rezonabil și că nu se va repeta povestea din 2006 când au fost amânări și unele disfuncționalități.

6 comentarii

  1. In tara asta nu se doreste ca activitatea angajatorilor si a celor care se ocupa de intocmirea actelor, sa fie una corecta.Schimbarile sunt atat de dese, incat nu mai poti face fata, ori la o informare la zi, ori la intocmirea actelor. Cred ca asta doresc, sa te gasesca mereu cu ceva in neregula sa poata sa-ti ia banii.
    Imi doresc din suflet sa apuc ziua cand si la noi toate legilor vor fi batute in cuie. Cred guvernatii nostri ca firmele mici care abia isi duc zilele, au bani sa angajeze o persoana sa se ocupe cu citirea noutatilor si una cu contract prestari servicii ? (daca este doar 1 angajat)

    1. Dumneavoastră realizați ce întrebați? Nici măcar ITM nu a elaborat program pentru asta, nu a dat specificații legate de structura fișierelor, tipul acestora, etc.

  2. Desi in HG 500/2011 se mentioneaza ca cei care transmit Registrul de evidenta electronica sunt numiti prin decizia angajatorului, dar acestia trebuie sa aiba competente, iar competentele se pot dobandi numai printr-o diploma, iar experienta….poate ca au, dar amenzile se suporta solidar nu solitar, decizia il cam absolva pe angajator in sensul ca amenda o va plati pentru greseli cei numiti prin decizie…..deci cursurule pentru IRU sunt mai mult decat benefice, iar aceasta lege este foarte perfida si este foarte interpretabila

  3. Buna dimineata,
    Imi puteti spune, va rog, cum se fac corecturile in SAGA (nu exista buton de CORECTURI) ?
    Multumesc !

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *