Codul de procedură fiscală – sediile secundare

05 Jul 2011 | Legislatie | 39 comentarii188 vizualizari

sigla_senat_rouCamera_Deputatilor_sigla Parlamentul României a adoptat la 20 iunie 2011, Legea 126/2011, ce intră în vigoare la 24/06/2011.

Una din prevederile acesteia este legată de modificarea art.26 din CFP. Prevederea se referă la plătitorii de impozite și taxe. Conform CFP plătitorul este este debitorul sau persoana care în numele debitorului, conform legii, are obligaţia de a plăti sau de a reţine şi de a plăti, după caz, impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte sume datorate bugetului general consolidat

Dar, pentru acei plătitori, persoane juridice cu sediu în România ce au sedii secundare, pentru impozitul pe venit datorat de acestea, plătitor e sediul secundar al persoanei juridice. Prevederea este cuprinsă în CFP la art.26 alineatul 2.

Textul inițial:

Art. 26 – Plătitorul

(1) Plătitor al obligației fiscale este debitorul sau persoana care în numele debitorului, conform legii, are obligația de a plăti sau de a reține și de a plăti, după caz, impozite, taxe, contribuții, amenzi și alte sume datorate bugetului general consolidat.

(2) Pentru persoanele juridice cu sediul în România, care au sedii secundare, plătitor de obligații fiscale este persoana juridică, cu excepția impozitului pe venitul din salarii, pentru care plata impozitului se face, potrivit legii, de către sediile secundare ale persoanei juridice.

Prin modificarea adusă de Legea 126/2011, acest articol arată așa:

Art. 26 – Plătitorul

(1) Plătitor al obligației fiscale este debitorul sau persoana care în numele debitorului, conform legii, are obligația de a plăti sau de a reține și de a plăti, după caz, impozite, taxe, contribuții, amenzi și alte sume datorate bugetului general consolidat.

(2) Pentru contribuabilii care au sedii secundare, plătitor de obligaţii fiscale este contribuabilul, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii, pentru care plătitor de impozit este sediul secundar obligat, potrivit legii, să se înregistreze fiscal ca plătitor de salarii şi de venituri asimilate salariilor.

Care sunt deosebirile:

      • înainte de modificare, contribuabilii persoane fizice, spre exemplu II, nu aveau obligația înregistrării fiscale a sediilor secundare conform codului de procedură fiscală, pentru că textul făcea referire exclusiv la persoane juridice. Acum, după modificare, plătitor este contribuabilul fără ca legea să facă referire la personalitatea juridică a acestuia, deci și acele persoane fizice ce sunt autorizate să desfășoare în mod independent o activitate și au salariați, dacă au sedii secundare, sunt obligați, în condițiile legii, să le înregistreze fiscal. Modificarea era necesară pentru că așa cum era formulat textul inițial al CFP intra în contradicție cu Legea 273/2006.
      • după modificare se precizează, expres, că doar acele sedii secundare ce sunt obligate legal să se înregistreze au obligația plății impozitului pe venituri

Obligația de înregistrare fiscală este stabilită la art.74 CFP:

Art. 74 – Declararea filialelor și sediilor secundare

(1) Contribuabilii au obligația de a declara organului fiscal competent din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile, înființarea de sedii secundare.

Destul de mulți, după apariția Legii 126/2011 au spus că sediile secundare, se vor înregistra indiferent de numărul de salariați. Nu este adevărat. Codul de procedură fiscală, are textul citat de mine, ca text inițial al art.26, de foarte mult timp fără ca în cuprinsul CFP să existe indicat numărul de salariați minim sau maxim pentru care un sediu secundar se va înregistra fiscal ca plătitor de impozit pe venituri din salarii. Pe această logică și înainte de modificarea textului art.26 sediile secundare ar fi trebuit înregistrate indiferent de numărul de salariați.

Până la urmă: se înregistrează sau nu sediile secundare indiferent de numărul salariaților acestora? Răspunsul corect este: nu, nu se înregistrează indiferent de numărul acestora. Se vor înregistra numai dacă au minim 5 salariați.

Această limitare a înregistrării fiscale a sediilor secundare este introdusă prin Legea 273/2006 art.32 alineatul  7.

(7) Orice persoană subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, instituţia publică şi instituţia publică locală, care are organizată o entitate, cu sau fără personalitate juridică, la altă adresă decât sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizează venituri din salarii, are obligaţia să solicite înregistrarea fiscală a entităţii respective, ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui rază teritorială se află adresa unde se desfăşoară efectiv activitatea acelei entităţi. Solicitarea se face în termen de 30 de zile de la data înfiinţării, pentru entităţile nou-înfiinţate. Organul fiscal are obligaţia ca, în termen de 5 zile de la înregistrarea fiscală, să transmită o copie de pe certificatul de înregistrare fiscală primarului unităţii administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucureşti în a cărei/cărui rază teritorială îşi desfăşoară efectiv activitatea entitatea respectivă. Plătitorii de salarii şi de venituri asimilate salariilor au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea astfel încât aceasta să reflecte impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, calculat, reţinut şi virat, pe fiecare entitate care intră sub incidenţa prezentului alineat.

OMFP 2296/2007 este ordinul ce reglementează formularul de înregistrare a sediilor secundare.

În concluzie: sediile secundare se înregistrează fiscal, ca plătitori de impozit pe venituri din salarii numai dacă au cel puțin 5 salariați, altfel nu.

În D112 sediile secundare se vor declara cu CUI și suma impozitului pe venit datorat. Atenție! Și dacă sediul secundar nu mai are salariați, dar este înregistrat fiscal în continuare, trebuie să-l declarați în D112, cu CUI și sumă zero. Plata impozitului datorat de către sediul secundar se face cu un singur OP în contul unic, pe codul fiscal al sediului principal, finanțele făcând distribuția sumelor datorate atât de sediul principal cât și de cel secundar, înscrise în D112, conform metodologiei de distribuire a sumelor, metodologie dată în baza OG 47/2006.

39 comentarii

  1. si totusi…cum ramane cu “Formularul Fara Numar “Declaratie privind sediile secundare (omfp1329/2004)…???

    1. Ca și până acum. Citește cu atenție explicația de la titlul declarației.
      Uite ce zice acolo

      *)Se completează numai pentru sediile secundare care, potrivit legii, nu au obligații de plată.

      E clar, nu? E o declarație de înregistrare a sediilor secundare în evidențele fiscului. Această declarație se depune pentru orice sediu secundar ce nu are obligații de plată, deci nu trebuie să se înregistreze fiscal. :)
      Pe de altă parte 060 e declarație de înregistrare fiscală. E o mare diferență între cele două.

  2. Conform ordinului presedintelui ANAF nr 235/2011, impozitul pe venitul din salarii datorat de sediile secundare se vireaza in contul unic deschis pe codul de identificare fiscala al sediilor secundare la unitatea Trezoreriei statului la care este arondat contribuabilul ce le-a infiintat!

    1. Vedeți că ați greșit ordinul :). Ordinul 235/2011 se referă la altceva. Cred că vă referiți la ordinul 2351/2011. Dacă da, atunci mai citiți-l. Nu scrie chiar așa. Se dă posibilitatea sediilor secundare să facă plata pe CUI, dar o poate face și sediul principal și finanțele distribuie sumele.

  3. Buna ziua, eu am in sediul social 6 angajati si 1 angajat la sediu secundar care l-am deschis acum o luna si 4 zile .
    Nu am depus declaratie la AFP privind sediile secundare,nici la sectorul unde am sediul social si nici la sectorul unde am sediul secundar.Nu imi dau seama daca este necesar pt a declara ,daca eu am un singur angajat la sediul secundar.

    1. Declarația privind sediile secundare trebuie să o depuneți obligatoriu. Aceasta se depune la organul fiscal pe raza căruia aveți domiciliul fiscal (la care firma este arondată fiscal).
      Dacă la punctul de lucru, la sediul secundar ați avea minim 5 salariați, atunci ar trebui ca la administrația fiscală, pe raza căruia ar fi situat acel sediu secundar, să fiți înregistrat fiscal ca plătitor de impozit pe venituri din salarii și să aveți cod fiscal atribuit pentru așa ceva. Nu este cazul la dumneavoastră.

  4. Buna ziua, eu am 4 contracte de munca in care e mentionat la locul de munca: punctele de lucru situate in str. X si str. Y” si mai am 2 contracte de munca in care e trecut “La sediul firmei, precum si la punctele de lucru situate in str. X si str. Y”. Cele 2 puncte de lucru sunt practic 1 santier situat pe 2 strazi. Trebuie sa depun declaratia 060 in acest caz?
    Multumesc

    1. Șantierele sunt sedii secundare numai dacă durează mai mult de 6 luni. Dacă șantierul cu pricina îndeplinește aceste condiții și e înregistrat ca sediu secundar, atunci în măsura în care la sediul secundar există minim 5 persoane angajate, da va trebui să vă înregistrați fiscal pentru plata impozitului pe venit pentru acel sediu secundar. Dacă sediul social și sediul secundar sunt arondate fiscal aceiași administrații fiscale și aceleiași unități administrativ-teritoriale, nu e nevoie de acea înregistrare.

  5. Buna ziua, Va rog poate ma ajutati cu lamuriri in legatura cu formalitati/declaratii ce trebuie depuse in cazul inchiderii unui sediu secundar/punct de lucru care nu are obligatii de plata, si care a fost declarat la Adm. Fin. cu declaratia privind sediile secundare (cod 14.13.01.99/b).
    Multumesc!

    1. În primul rând trebuie să înregistrați închiderea acelui sediu secundar și la ORC.
      Odată ce faceți asta completați și depuneți la ANAF formularul 060, bifând la declarație de mențiuni și la scoaterea din evidență.
      Anexă la 060 veți depune codul fiscal în original în vederea anulării, actele doveditoare a închiderii sediului secundar (cele de la ORC). Este foarte posibil ca cei de la ANAF să vă solicite și alte documente: spre exemplu certificat de atestare fiscală eliberat de autoritatea fiscală competentă pentru acel sediu secundar și/sau alte documente.

  6. Multumesc!
    Fiind un sediu secundar fara obligatii fiscale/de plata , nu am cod fiscal pentru acest sediu secundar.(sunt in situatia cu <5 angajati la sediul secundar). Declaratia 060 nu o depun cei ce au obligatii fiscale la sediul secundar? Ma duc peste ei la circa financiara :) si vedem.
    Multumesc!

  7. Buna ziua, cu multumiri anticipat
    am urmatoarea situatie : firma care comercializeaza unelte si care are sediul social in Buc, are un angajat in Brasov care preia comenzi in zona respectiva, (uneltele sunt livrate prin posta), el nu vine in Buc.
    angajatul are in contractul de munca inscrisa clauza de mobilitate,
    este necesar inregistrarea unui punct de lucru la ONRC Bucuresti ? si apoi declarat la Admin Fin din Buc ? si baza legala.

    1. Înregistrarea unui sediu secundar, a unui punct de lucru, presupune existența unui spațiu pentru această activitate. Dacă nu există un spațiu închiriat sau comodat pentru ca societatea să-și desfășoare activitatea de la acel sediu secundar (punct de lucru) nu aveți nici ce să autorizați sau să declarați undeva.
      Vedeți art.74 din codul de procedură fiscală.

  8. Buna ziua.
    Pentru o societate care are Sediul in judetul Bihor si mai are 3 puncte de lucru in judetul Arad din care unul singur este si sediu inregistrat la fisc; in declaratia 112 se trec separat numai sumele aferente sediului respectiv sau pentru toti angajatii din judetul Arad. Va multumesc anticipat.

    1. Vă referiți la secțiunea F din anexa 1.1? Dacă da, acolo se introduce atât impozitul aferent sediului social cât și cel aferent fiecărui sediu secundar în parte, existând două sub-secțiuni F.
      În partea de creanțe sumele se declară totalizate pe angajator.
      Dacă folosiți SAGA pentru salarii, atunci bifați în ecranul configurare societăți, pagina setări diverse, opțiunea “Această societate are filiale”. Se va activa în meniul fișiere un ecran nou numit “Filiale” în care veți putea adăuga, pentru fiecare filială în parte codul de identificare fiscală al acesteia și veți putea bifa dacă sediul secundar, filiala, este cu personalitate juridică. Dacă e un sediu secundar înregistrat fiscal exclusiv pentru impozitul pe venituri din salarii, e mai mult ca probabil să fie fără personalitate juridică. Cele cu personalitate juridică au înființat și registrul salariaților la nivel se sediu secundar.
      După ce adăugați codul fiscal pentru fiecare sediu secundar ce deține așa ceva, intrați la Fișiere – Salariați și fiecărui salariat aparținând de un sediu secundar al cărui cod fiscal l-ați adăugat anterior, îi veți alege codul în coloana “Cod fiscal filială” ce va apărea lângă “CNP”. Sumele se vor prelua ulterior corect în D112.

  9. Va multumesc pentru raspuns. Da era vorba despre sectiunea F din anexa 1.1.
    De folosit folosesc Saga pentru salarii. Va multumesc pentru indicatii legate de program (nu ajunsesem atat de departe incat sa studiez exact setarile din program).
    Dilema mea era data de faptul ca pana acum societatea la punctele de lucru pe care le avea (inregistrate la ONRC) nu avea peste 4 salariati deci nu a fost nevoie inregistrarea la Anaf insa doream sa stiu daca nu cumva odata ce s-a inregistrat la Anaf un punct de lucru (fara personalitate juridica)ar trebui ca si impozitul pe salar pentru salariatii de la celelalte puncte de lucru din judetul respectiv (cu mai putin de 5 angajati)sa fie defalcate in D112 tot pe codul fiscal de la noul punct si nu pe cel de la sediul social (avand in vedere ca sediul social este in alt judet).

  10. Buna ziua, Cristi,

    In cazul unui sediu secundar (inregistrat fiscal ca plătitor de impozit pe venituri din salarii și care are cod fiscal atribuit pentru asta), a carui adresa s-a schimbat (in acelasi oras), este necesara mentionarea/comunicarea la fisc a acestei modificari? In ce temei? Lg. Legea 273/2006 art.32 alin. 7 vorbeste doar despre sedii “nou-infiintate”. Daca este necesara totusi comunicarea, atunci in ce temei? Multumesc anticipat pentru raspuns.

    P.S. Explicatiile tale sunt destul de clare si accesibile chiar si pentru un neprofesionist in ale taxelor :)

    1. Aici e o mică problemă. Sediile secundare se declară conform codului de procedură fiscală, nu a legii 273/2006. Conform Legii 273/2006 sediile secundare ce au mai mult de 5 salariați au obligații declarative. De aceea ANAF, având în vedere codul de procedură fiscală a emis ordinul 2296/2007 prin care a modificat formularul 060 și instrucțiunile de completare a acestuia, instrucțiuni în care se scrie că declarația se depune atât la înregistrarea fiscală inițială cât și ulterior înregistrării dacă datele declarate inițial se modifică.
      Mulțumesc pentru aprecieri.

  11. Buna ziua!
    Avem un SRL cu Sediul Social in sat Buciumi,judet Salaj cu punctul de lucru in Cluj-Napoca ,deocamdata 2 angajati. De contabilitate se ocupa cineva din Cj,cu declaratiile nu e o problema deoarece le trimite online,dar totusi acum vrem sa cumparam casa de marcat si sa schimbam si punctul de lucru,inchiriem alt spatiu…si e nevoie de mai multe drumuri spre Zalau ceea ce e f costisitor. Domiciliu fiscal reprezinta doar faptul ca primesti notificari si acte la adresa respectiva,doar atat? Sau daca noi ramanem cu sediu social in jud Salaj,nu mai schimbam actele de infiintare a firmei,doar adaugam un domiciliu fiscal in cj am putea sa platim aici in cj contributiile salariatiilor,declaratiile sa le depunem tot in cj, sa primim nr de inregistrare pt casa de marcat din cj? Exista vreo posibilitate sa nu mai schimbam sediu social si actele de infiintare sa ramana pe jud Salaj si sa putem totusi sa nu mai depunem acte in Salaj ci in Cluj-Napoca? Multumesc mult!

    1. Domiciliul fiscal poate fi diferit de sediul social. Pentru a vă stabili domiciliul fiscal la Cluj este necesar să depuneți la Cluj o cerere în acest sens (formularul 050)
      Cererea va fi însoțită de documente doveditoare. Acestea trebuie să dovedească faptul că la domicilul fiscal este interesul afacerii.
      Aici aveți baza legală, iar aici normele de aplicare.
      Cu toate acestea trebuie să știți că nu contează unde aveți domiciliul fiscal (la sediul social sau în altă parte) atunci când vine vorba de fiscalizarea casei de marcat. Fiscalizarea se va face întotdeauna la organul fiscal în raza căruia se află punctul de lucru secundar la care se va ampla și utiliza casa de marcat. Întotdeauna.

  12. Buna ziua!
    Am un srl (statie peco) cu sediul social in Ploiesti,activitatea desfasurandu-se la punctul de lucru ,cu salariati peste 5,punct de lucru ce se afla la Mizil ,jud.Buzau.
    Va rog sa-mi spuneti daca am obligatia inregistrarii ca plătitor de impozit pe veniturile din salarii si cod fiscal atribuit pentru așa ceva
    avand in vedere ca societatea comercializeaza produse petroliere ,societatea fiind dealer OMV PETROM

  13. Buna seara,
    Am un SRL la care domiciliul fiscal difera de sediul social, in SAGA la configurare se trece domiciliul fiscal sau ramane sediul social? Multumesc.

    1. Adresa domiciliului fiscal, pentru a fi preluată corect în declarațiile fiscale generate precum și în situațiile financiare.

  14. Buna ziua. Daca sediul social al firmei este in sect 4 iar activ se desfasoara intr-un ap inchiriat tot in sect 4 trebuie deschis punct de lucru, trebuie declarat la administratia fin.?

    Multumesc

  15. Daca sediul social este in Tulcea, domiciliul fiscal este in Brasov ( s-a mutat la ONRC societatea de la Brasov in Tulcea) si in Brasov s-a declarat sediu secundar (unde sunt mai mult de 5 salariati) mai trebuie declarat “fiscal” acest sediu secundar si luat CIF ptr.imp.salarii?

  16. Daca domiciliu fiscal (si sediul social) a fost in Brasov iar de la 01 martie 2016 s-a mutat in localitatea Sacele, (modificare aparand si pe site-ul Anaf cu data de 01 martie 2016), societatea avand 2 salariati, in Saga de cand trebuie sa fac modificarea domiciliului fiscal si implicit a platilor la bugetul de stat pentru Sacele incepand cu D112 pentru luna martie (care se declara pana in 25.04.2016)?
    Va multumesc anticipat

    1. În SAGA puteți modific oricând doriți. Nu vă împiedică nimic.
      Dacă vreți să modificați de azi, puteți modifica de azi.

  17. Legat de faptul ca daca sunt in aceeasi localitate/sector nu se ia cod separat… tocmai am aflat si eu ca s-ar inregistrat daca sunt peste 5 salariati. Chiar daca e acelasi buget. Azi, am intrebat la ANAF sector 3, si am cautat si legislatia specifica si nu am gasit nicaieri exceptia privind faptul ca nu s-ar inregistra pentru aceeasi localitate/sector.
    Puteti sa ma ajutati cu un text legal unde scrie e scutit daca e in aceeasi localitate? Ca cei de la ANAF sustin ca trebuie luat cod separat oricum. Multumesc anticipat!

    1. Textul legal este art.32 din Legea 273/2006 alin.7. Acolo se spune așa:

      Orice persoană subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, instituția publică și instituția publică locală, care are organizată o entitate, cu sau fără personalitate juridică, la altă adresă decât sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizează venituri din salarii, are obligația să solicite înregistrarea fiscală a entității respective, ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a cărui rază teritorială se află adresa unde se desfășoară efectiv activitatea acelei entități. Solicitarea se face în termen de 30 de zile de la data înființării, pentru entitățile nou-înființate. Organul fiscal are obligația ca, în termen de 5 zile de la înregistrarea fiscală, să transmită o copie de pe certificatul de înregistrare fiscală primarului unității administrativ-teritoriale/ sectorului municipiului București în a cărei/cărui rază teritorială își desfășoară efectiv activitatea entitatea respectivă. Plătitorii de salarii și de venituri asimilate salariilor au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea astfel încât aceasta să reflecte impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, calculat, reținut și virat, pe fiecare entitate care intră sub incidența prezentului alineat

      Problema e așa: acest articol este cel care obligă firmele ce au punct de lucru în altă localitate să vireze impozitul către acea localitate dacă au mai mult de 5 persoane. Dar dacă sediul social e în aceiași localitate cu sediul secundar nu e cazul de așa ceva. Pentru că indiferent că declară impozitul pe sediu sau pe punctul de lucru tot la aceiași entitate publică ajunge impozitul.

  18. @Cristi
    Problema este ca de la Sector 3 chiar mi-au confirmat ca trebuie sa cer acest cod special, chiar daca am al doilea punct de lucru tot in Sector 3. :(
    Asa stiam si eu ca nu are importanta daca sunt in aceeasi localitate/sector–ca tot acolo se duce. Dar am inceput sa am probleme la obtinerea certificatului de atestare fiscala. Pentru ca in acest text nu scrie nimic ca se aplica doar in alta localitate–si este un motiv in plus de amenda.

  19. Intrebare .
    Sunt un srl care lucreaza cu Shop & Go , in sensul ca oferim forta de munca pentru punctele de lucru ale Shop Go .(noi oferim forta de munca -salariatii- in locatiile lor ,ei ofera locatia si marfa )
    Trebuie sa declaram aceste puncte de lucru la reg comertului si anaf (lucram in 2 locatii diferite ) ???

  20. :)
    Am sunat la ANAF si nu stiau m-au indrumat sa intreb la ONRC .
    Merg la ONRC si ce credeti : ”nu stim …..dar de ce nu intrebati la ANAF ”

    Mircea Badea …traiesc in Romania…. :)))

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *