Șomaj tehnic. Modificări noi pentru PFA și nu numai.

22 Apr 2020 | Legislatie | 39 comentarii1761 vizualizari
Șomaj tehnic

Saga modificărilor la ordonanța 30/2020 și 32/2020 nu s-a încheiat. Continuă. De la vorbă la faptă e cale lungă. Lipsa transparenței legată de proiectele de modificare face ca una să fie în declarațiile publice ale oficialilor și alta în ceea ce apare publicat în monitorul oficial.

Acum câteva zile erau declarații publice ale ministrului muncii referitoare la includerea în categoriile celor care vor putea beneficia de șomaj tehnic a avocaților, notarilor și executorilor judecătorești.

Ordonanța de modificare a fost discutată în ședința de guvern de joi, 16 aprilie 2020, dar a  fost publicată abia în 21 aprilie 2020. Este, se pare, o tradiție în ce privește aceste ordonanțe. Ele sunt aprobate în guvern, se fac declarații publice pe marginea lor și în monitorul oficial apar la zile distanță și cu modificări sau condiționări despre care în declarațiile publice anterioare nu pomenește nimeni.

La fel se întâmplă și în cazul OUG 53/2020 care modifică cele două ordonanțe 30/2020 și 32/2020.

Singura categorie care a fost adăugată celor care pot solicita plata indemnizației de șomaj tehnic de către AJPIS, sunt avocații. Notarii și executorii judecătorești nu mai apar consemnați în ordonanță deși declarațiile publice îi menționau și pe aceștia.

Ce modificări aduce OUG 53/2020?

1. include avocații în categoria celor care pot solicita plata unei indemnizații de șomaj de la AJPIS. La fel cu celelalte categorii de profesioniști indemnizația este de 75% din salariul mediu brut pe economie. Dar legea condiționează solicitarea aceasta. De aceea pot solicita plata acestei indemnizații doar avocații care îndeplinesc aceste condiții simultan:

  • să aibă activitatea redusă ca urmare a efectelor epidemiei actuale
  • să fi realizat încasări în luna pentru care solicită plata indemnizației respective cu cel puțin 25% mai mici față de media lunară a încasărilor din anul 2019, dar nu mai mari decât un salariu mediu brut pe economie în 2020.

Ce înseamnă asta? În primul rând că ar trebui să poată demonstra reducerea de activitate din motive ce țin de epidemia actuală. Apoi că avocații vor putea solicita plata acelei indemnizații doar dacă în luna pentru care solicită plata ei au încasări mai mici sau egale cu salariul mediu brut pe economie în 2020. Așadar dacă au încasări lunare de până la 5429 lei, inclusiv, vor putea trece la pasul următor: să determine media lunară a încasărilor din anul 2019. Dacă încasările din luna pentru care solicită plata sunt mai mici cu 25% față de acea medie, vor putea solicita plata indemnizației.

De exemplu, presupunând că se poate demonstra faptul că activitatea i-a fost redusă ca urmare a epidemiei:

Avocatul Z.T. are în aprilie încasări de 6000 lei. Poate solicita plata indemnizației? Nu, pentru că încasările lui din lună sunt mai mari decât 5429 lei, salariul mediu brut pe economie.

Avocatul P.I. are în aprilie încasări de 5000 lei. Se verifică faptul că  încasările sunt mai mici decât salariul mediu brut pe economie stabilit pentru 2020. Și determină media lunară a încasărilor pentru 2019. Aceasta este de 7000 lei. Rezultă o scădere în aprilie, față de media lunară a anului 2019, de 2000 lei. Reducerea trebuie să fie de cel puțin 25% adică 7000 lei x 25% = 1750 lei. În acest caz, este evident că e o reducere a încasărilor mai mare decât cea cerută de lege. Așadar P.I. va putea solicita plata indemnizației de șomaj de 75% din salariul mediu adică 4072 lei.

Avocatul M.D. are încasări în lună de 5000 lei. Se verifică faptul că  încasările sunt mai mici decât salariul mediu brut pe economie stabilit pentru 2020. Și determină media lunară a încasărilor pentru 2019. Aceasta este de 4900 lei. NU rezultă o diminuare a încasărilor ci, dimpotrivă, o creștere a încasărilor așadar nu va putea solicita plata indemnizației.

Avocatul E.F. are încasări în lună de 5000 lei. Se verifică faptul că  încasările sunt mai mici decât salariul mediu brut pe economie stabilit pentru 2020. Și determină media lunară a încasărilor pentru 2019. Aceasta este de 6000 lei. Rezultă o scădere în aprilie, față de media lunară a anului 2019, de 1000 lei. Reducerea trebuie să fie de cel puțin 25% adică 6000 lei x 25% = 1500 lei. În acest caz, reducerea este mai mică decât 25% deci E.F. nu va putea solicita plata indemnizației de șomaj.

2. În declarațiile oficiale s-a menționat că se va putea prelungi termenul de depunere a cererilor pentru categoriile nou introduse. În forma finală publicată în monitorul oficial nu există această prelungire. Cum termenul de depunere a cererilor la AJPIS este 10 a lunii următoare, avocații vor putea depune prima cerere abia în mai, pentru aprilie, dacă se încadrează în condițiile descrise anterior. Se pot depune ceri și pentru martie 2020, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței 53/2020 dacă se îndeplinesc condițiile.

3. se reformulează alin.5 al art.XV mai clar în sensul că indemnizațiile solicitate de PFA, membri cooperatori cu convenție, sportivi cu contract de activitate sportivă, avocați, persoane care obțin venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor, sunt indemnizații pentru care se datorează impozit pe venit, CAS și CASS în cotele stabilite de codul fiscal.

4. deși pentru declararea și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale era prevăzut la art. XV alin.6 că se va emite un ordin comun al ministrului muncii și cel al finanțelor, ordonanța elimină această prevedere înlocuind acel alineat 6 cu unul în care spune că indemnizația plătită de AJPIS nu este supusă contribuției asiguratorii de muncă.

5. Calculul obligațiilor fiscale, declararea lor și plata impozitului pe venit și contribuțiilor sociale, pentru indemnizația BRUTĂ încasată de la AJPIS revine contribuabilului PFA, avocat sau care realizează exclusiv venituri din drepturi de autor. Ce este aici neclar este prevederea conform căreia impozitul se va determina similar regulilor aplicate veniturilor obținute din salarii realizate în afara funcției de bază.

Adică, dacă un PFA, încasează 4000 lei indemnizație brută de la AJPIS, va datora:

CAS 25%   = 4000 lei x 25% = 1000 lei
CASS 10% = 4000 lei x 10% =   400 lei
Impozit 10% aplicat la baza de calcul determinată prin scăderea din brut a CAS și CAS  adică = (4000 lei – 1000 lei – 400 lei) x 10% = 2600 lei x 10% = 260 lei

Total taxe = 1660 lei (41,5% din brut)

De ce neclar? Pentru că se pare că se vor determina la nivelul sumei lunare. Nu se vor cumula cu sume obținute din activitate în 2020. Adică se vor determina ca la veniturile de natură salarială.

6. Obligațiile fiscale determinate astfel se vor declara, de către alți profesioniști, avocați și persoane ce obțin exclusiv venituri din drepturi de autor, prin declarația unică ce se depune pentru anul 2020. Ceea ce mă face să cred că sigur vom avea o nouă declarație unică, un format nou, care va avea cel mai probabil o secțiune dedicată acestor venituri lunare. Și cel mai probabil vom avea și o amânare a termenului de depunere, cel mai probabil, ca cea din 2019 până prin iulie.

Termenul de plată a taxelor pentru indemnizația încasată în 2020 va fi 15 martie 2021. Sfatul meu este însă să achitați sumele respective mai repede.

Am mai spus-o și mă repet: nu pricep de ce statul nu a plătit direct suma netă. Explica clar care sunt taxele și din suma solicitată plătea suma netă. Așa, tot statul va avea de recuperat, mai mult ca sigur în unele cazuri, taxele pe care oamenii le vor datora. Pentru că omul încasând o sumă brută fără a i se fi explicat anterior că de fapt va trebui să se taxeze, va folosi banii respectivi și unii nu vor avea rezerve să plătească taxele, alții vor considera asta un gest de frondă, alții nu vor plăti pentru că nu plătesc de obicei.

7. Pentru membrii cooperatori angajați conform Legii 1/2005 și sportivii cu contracte de activitate sportivă, calculul contribuțiilor și impozitului pe venit se realizează de către entitatea cu care au încheiat contractul și li se aplică aceleași reguli de taxare și declarare similare celor aplicate salariaților. Adică vor fi considerate venituri în afara funcției de bază, se vor taxa în luna în care se vor încasa și se vor declara și plăti pentru luna în care s-au încasat. Dacă încasez în mai pentru aprilie, le voi taxa în mai și le voi declara în declarația 112 depusă pentru mai.

8. Sunt excluse de la categoriile de alți profesioniști și plata indemnizațiilor respective societățile comerciale și grupurile de interes economic. Adică cei care au calitate de administratori neremunerați nu pot beneficia de plata lor.

9. Se indică în mod explicit că pensionarii sau persoane cu handicap pot încasa indemnizație de șomaj tehnic dacă au contract de muncă suspendat conform legii sau sunt parte a categoriilor de persoane fără contract de muncă ce pot beneficia de indemnizație (PFA, II, IF,sportiv, membru cooperator, avocați)

10. Se modifică OUG 32/2020 în ceea ce privește membrii cooperatori în sensul în care se stabilește pentru aceștia o procedură de recuperare a sumelor similară celei pentru salariați și se stabilește că cooperația va achita acestora indemnizația încasată, în termen de 3 zile de la încasare.

11. prin OUG 53/2020, pe perioada stării de urgență, se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită a creanțelor bugetare, fiscale și financiare (categorie inexistentă inițial). De asemenea sunt incluse și casele de pensii sectoriale în categoria celor care suspendă de drept, prin efectul legii, suspendarea. Până acum doar casele teritoriale de pensii erau cele care suspendau executarea silită nu și cele sectoriale.

39 comentarii

  1. Am doua observatii:
    1. Termenul de depunere pentru avocati pentru luna martie este de 10 zile lucratoare de la publicare. Vedeti art. V(2) din noul OUG care refera la art. XV(1-1) nou introdus, deci avocati. Dupa, pentru aprilie etc toate categoriile au acelasi termen;
    2. Pentru avocati este normal ca acest venit sa fie separat de restul in DU. Asta pentru ca noi suntem in afara sistemului de asigurari sociale, asa ca pentru restul veniturilor cei 25% nu se platesc (noi platim 11% din brut in anumite limite la CAsigaAvocatilor).
    Altfel, multumesc pentru articole. Sunteti o sursa foarte buna de informare!

    1. Am corectat între timp. Mulțumesc. Când am scris aveam fișa modificărilor în față nu și ultimele articole din OUG 53/2020.
      Normal este să fie la toți separat, dar și mai normal ar fi fost să vireze statul suma netă dacă oricum se calculează similar unor venituri de natură salarială.

  2. Bună ziua… Vă deranjez și eu cu o nelămurire… Dilema mea este că dacă din contul pe PFA scot cash sau trimit o sumă pe contul personal, se consideră activitate…? Tranzacția o să apară in acte în luna respectivă, dar totuși ar trebui să plătim facturile de utilități și personale și pe PFA… să nu mai vorbim de faptul că mai și mâncăm din când în când…
    Mulțumesc mult dacă puteți să mă ajutați…

    1. Nu, nu asta înseamnă activitate.
      Activitate înseamnă să nu emiteți facturi să nu efectuați acte/fapte de comerț.

  3. Buna ziua ,doresc sa stiu daca mai faceti modificari la salarii pt membrii cooperatori,pe aprilie desi am pus som tehnic o30,statul de salarii se face cu toate sumele ,nota pe cheltuieli.ct 621 pe aprilie ,apoi in mai apar bine impreuna cu cea in aj somaj,care in aprilie pe stat are zero lei,am urmat toti pasii spusi de dl Cristi.Multumesc pentru ajutor

    1. Pentru a se putea verifica aceste aspecte este indicat să trimiteți, pe mail, direct la SAGA, o salvare a bazei de date indicând problema.

  4. Buna ziua!

    Inteleg ca indemnizatia bruta primita de PFA se impoziteaza aprox. ca si un venit salarial. Atunci nu intra in calcului venitului net din activitatea anului 2020 impozitandu-se cu 10%?

    1. Cam așa se înțelege. Dar eu aș aștepta și un formular al declarației unice adaptat acestor prevederi legale.

  5. Buna ziua! Cum preluam din statul de plata cu somaj tehnic sumele in declaratia 112? Am trecut suma bruta la somaj, a calculat bine netul, dar la generare 112 toate contributiile sunt zero.. Sau trebuie sa mai asteptam actualizari? Multumesc!

    1. Nu sunt necesare actualizări decât pentru noul formular D112.
      Dacă ați avut șomaj tehnic doar în aprilie, atunci trebuie să știți că doar în luna încasării de la buget a sumelor respective se calculează sumele indemnizației, contribuțiile și impozitul și doar atunci veți obține un stat cu sume.

  6. Buna ziua … nu reusesc sa printez statul de plata aferent indemnizatiei de somaj tehnic pentru luna Aprilie 2020. Cum pot rezolva aceasta problema?!?! Multumesc !!!

  7. Am primit sumele somaj pe martie in aprilie 28 si trebuie sa fac pana pe 25 mai 2020 D112.
    Le-am incarcat de mana.. ca statul pe aprilie este pe 0 de la suspendare somaj ethnic.. dar I-mi da eroare la validare. La ore timp lucrat 0 , ca afost 5 zile in martie=40 ore si apar correct la suspendate, dar cred ca nu-I convine tip salariat… am ales 1 Salariat dar nu este nici nimic alceva setat ca sa aleg ceva :: ex. salariat in somaj ethnic.. si vad ca anaf=ul nu a modificat D112 inca.

    1. Nu aveți de ce să adăugați manual. La adăugarea statului de salarii pentru aprilie, programul întreba dacă s-au încasat sumele pe martie și dacă se răspunde cu DA, le adaugă automat.

  8. Buna ziua, am salariatii in somaj tehnic nesolicitat de la stat luna 04 integral, deci 75%. La validarea D112 imi apare eroarea ASIGURAT 1:
    * EROARE – (e salariat si A_13>0 si A_8=0) (S21.5)!. Oare va fi o actualizare in 112 si pt aceasta situatie?

    1. Generați XML nu pdf. Acesta are o eroare la astfel de situații, dar vă recomand să așteptați actualizarea D112.

  9. Buna ziua, referitor la somajul tehnic solicitat de la stat: am primit suma de 4072 lei reprezentand 75% din salariul mediu brut pe economie. La stat indemnizatii de somaj imi preia ca si suma bruta 4275 lei, rezultand o diferenta de 203 lei. Cum putem proceda sa apara suma corecta si anume 4072 lei. Multumesc anticipat

    1. Ca PFA? Dacă da, nu aveți ce să operați acea sumă în stat.
      Sunteți în alte situații? Dacă da, în care din ele?

  10. @MERY
    Si dupa ultima actualizare , la somaj suportat de societate, ramane eroarea la fel ca si inainte de actualizare, A_13>0 si A_8=0) (S21.5)!. Poate gresesc eu ceva?!

  11. Buna ziua,

    Dupa ultima actualizare, ramane aceeasi eroare ,salariat A_13>0 si A_8=0) (S21.5), la somaj tehnic suportat de societate. Ce se poate face?

    1. Nu greșiți nimic. Este o problemă a pdf-ului și nu este de acum.
      Nu se poate genera PDF în acest caz. Asta pentru că acel pdf generează eroare în mod fals. Luați legătura cu ANAF în acest sens.
      Soluția este să generați XML care se generează fără erori. De altfel veți observa că se va genera cu o atenționare, iar mesajul de atenționare este identic cu cel care, în pdf, este considerat eroare.
      Declarațiile cu atenționări se pot depune fără probleme.

  12. Buna ziua,
    La un SRL cu un angajat in somaj tehnic in perioada 01.04 – 30.04.2020, declaratia D112 se valideaza doar cu impozitul pe salarii (valoare zero). Recipisa depusa la ANAF este fara erori.
    Nu ar trebui sa apara si contributiile?
    Multumesc.

    1. Ba da, dar PDF-ul de la ANAF le elimină implicit dacă nu au sume. De aceea:
      – fie nu mai apăsați pe actualizare angajator ci direct pe validare
      – fie nu mai generați pdf ci un xml cu butonul “Generare XML”, pe care să-l validați cu DUKIntegrator.
      Dacă ați depus declarația doar cu impozitul pe salarii va trebui să depuneți rectificativă care să conțină și contribuțiile.

  13. Am facut D112 este OK, multumim Saga pentru promtitudine!
    Am insa o nedumerire referitoare la CAM, somajul tehnic OG30 este zero, dar in declaratie la recapitulatie dispare pozitia (neavand altceva decat somaj tehnic), si ma gandesc ca nu este corect deoarece toate impozitele din Vectorul fiscal chiar daca sunt zero trebuie sa existe pozitia respectiva cu zero in declaratie, indiferent de declaratie.

    1. Așa este, trebuie să apară toate obligațiile fiscale, dar PDF-ul de la ANAF elimină implicit contribuțiile sociale dacă nu au sume. De aceea:
      – fie nu mai apăsați pe actualizare angajator ci direct pe validare
      – fie nu mai generați pdf ci un xml cu butonul “Generare XML”, pe care să-l validați cu DUKIntegrator.
      Dacă ați depus declarația doar cu impozitul pe salarii va trebui să depuneți rectificativă care să conțină și contribuțiile.

  14. O intrebare:
    Somajul tehnic OUG 30 reprezinta stagiu de cotizare pt somaj? Adica, am un salariat care lucreaza de 12 luni , inclusiv luna mai, dar din 25.03.2020 este in somaj tehnic OUG 30.
    Daca ii incetez contractul de munca cu 01.06.2020 va beneficia de somaj? Am sunat la ajofm si mi au zis ca nu, dar am vazut in decl 112 ca apare Baza calcul somaj. Multumesc

    1. Nu aveți cum să încetați, legal CIM cu art.65 dacă este în șomaj tehnic, pentru simplul fapt că nu are cum să aibă preaviz de 20 de zile lucrătoare.

  15. Stiu ca nu acesta este subiectul dezbaterii dar este legat tot de somajul tehnic.
    Cum pot sa declar in luna iunie, sumele incasate pentru luna mai (1-15 mai)din somaj tehnic OG30,in situatia in care salariatului a solicitat incetarea CIM cu 20.05.2020.In luna iunie nu mai este salariatul nostru.Cred ca nu sunt singura in aceasta situatie????????

    1. Puneți ultima zi lucrată, temporar, ca fiind 01/06. Și operați în ecranul de concedii o suspendare pentru perioada 20/05-01/06.

  16. Aș dori să mă lămuriți privind deductibilitatea sumelor încasate ca șomaj tehnic la salariații unui PFA.
    Am încasat în luna mai suma aferentă șomajului tehnic pentru aprilie. Am generat statul de plată aferent. În acest stat de plată am: venitul brut (încasat de la șomaj); contribuțiile; impozitul și restul de plată.
    Care din aceste sume sunt cheltuieli deductibile, nedeductibile și venit impozabil sau neimpozabil?
    Mulțumesc anticipat pentru răspuns.

    1. Sumele respective sunt venituri neimpozabile din activități independente, iar plata indemnizației către salariați și a taxelor corespunzătoare către stat sunt considerate cheltuieli nedeductibile pentru că sunt aferente unor venituri neimpozabile.

  17. Va rog mult ajutati-ma sa inteleg,
    SRL cu suspendare CIM cf.art.52alin.1lit c)din Codul Muncii,operat in statul de plata ca somaj tehnic suportat de firma pe perioada 23.04.2020-30.06.2020,apare in PDF D112 la date Asigurat – >Sectiunea A:
    – pe aprilie apar orele suspendate si orele efectiv lucrate, corect,zic eu;
    – pe mai si iunie nu mai apar orele suspendate acestea fiind trecute ca ore efectiv lucrate.
    Este corecta aceasta situatie sau gresesc eu pe undeva?
    Multumesc mult!

    1. Problema apărea de la formularul 112 care, la aprilie, nu permitea o altfel de validare. Între timp s-a modificat.
      Așadar refaceți actualizarea, apăsați “Declarația 112” la statul lunii aprilie și apăsați “Actualizare date”. Puneți bifă la declarație rectificativă și generați o declarație rectificativă la aprilie.

  18. Multumesc frumos,d-le TomaC!
    Deci,somajul tehnic suportat de angajator se considera ca timp lucrat efectiv ca si zilele de concediul medical suportate de angajator.

    1. De care impozit? De cel aplicat la indemnizația încasată? De ce să scutească cineva PFA? În condițiile în care salariații au fost taxați era logic ca taxarea să fie aplicată și PFA.

  19. Va rog, sa-mi spuneti daca in cazul unui pfa care a incasat indemnizatie Ajpis, aceea suma este considerata venit neimpozabil, deci nu intra in calcul venitului net al pfa-ului ? Totodata, cheltuielile cu contributiile aferente acelei indemnizatii sunt considerate cheltuieli nedeductibile ? Multumesc!

    1. Da, este venit neimpozabil prin prisma activității independente și cheltuială nedeductibilă orice ține de plățile efectuate din suma încasată, dar trebuie să țineți seama că suma va fi asimilată unui venit de natură salarială obținut în afara funcției de bază și se va taxa ca atare. Prin declarația unică. Printr-un model nou cel mai probabil. Legislație există, model nou de declarație nu.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *