După cum știți, în 25/02/2012, este termenul de depunere al D101 pentru asociații non-profit.
De aceea, m-am gândit că ar fi oportun să detaliem modul de determinare al profitului impozabil și al impozitului pe profit la aceste entități.
Pentru ce venituri datorează ONG-urile impozit pe profit?
Pentru veniturile de natură economică. Acestea sunt acele venituri ce nu sunt scutite conform art.15 alineatul 2 din Codul fiscal.
Dacă însă asociațiile non-profit obțin venituri de natură economică, există o limită maximă a acestora pentru care nu datorează impozit pe profit.
Limita o reprezintă suma cea mai mică dintre echivalentul a 15000 EUR calculați la cursul de la finele exercițiului financiar și 10% din totalul veniturilor scutite obținute de asociații.
Cum se determină profitul impozabil și impozitul pe profit?
Există o metodă simplă de a determina aceste sume, urmând câțiva pași simpli de tot.
Pentru a determina corect profitul impozabil și impozitul pe profit, este absolut necesar ca în contabilitate, veniturile, dar în special cheltuielile să fie foarte clar departajate după natura lor: de natură economică sau non-profit. În SAGA puteți departaja fie folosind conturile analitice – cea mai simplă metodă, fie folosind grupele – o metodă la fel de simplă, dar cu plusuri legate de repartizarea cheltuielilor pe grupe la salarii spre exemplu și cu minusuri legate de preluarea soldurilor inițiale ce nu se poate face în mod direct repartizat pe grupe, fie folosind combinat analitice și grupe.
Și, pentru a arăta cum se face, vom exemplifica:
Să presupunem că o asociație are următoarele date financiare:
Nr. crt. | Explicație | Suma |
1 | venituri din cotizațiile membrilor | 100,000 lei |
2 | venituri economice din vânzare de bunuri (comerț) | 50,000 lei |
3 | Total Venituri | 150,000 lei |
4 | Cheltuieli de natură economică | 35,000 lei |
5 | Cheltuieli aferente veniturilor non-profit | 80,000 lei |
Cum determinăm profitul impozabil și impozitul pe profit?
Explicație | Suma |
Pasul 1 – determinăm veniturile neimpozabile așa cum sunt ele în art.15, alin.2 din codul fiscal În exemplul nostru, sunt acele venituri de la rd.1, din cotizațiile membrilor | 100,000 lei |
Pasul 2 – determinăm veniturile ce constituie limita maximă a scutirii așa cum sunt definite la art.15 alin3. Așa cum am arătat mai sus, se va lua ca limită a veniturilor pentru care se oferă scutire, cea mai mică sumă dintre 15000 EUR și 10% din veniturile scutite: - limita 1 = 15000 EUR x 4,3197 lei/EUR = 64796 lei – limita 2 = total venituri scutite x 10% = rd.1 (sau cele de la pasul 1 x 10%) = 100,000 lei x 10% = 10,000 lei | 10,000 lei |
Pasul 3 – Total venituri neimpozabile = suma de la pasul 1 + suma de la pasul 2 | 110,000 lei |
Pasul 4 – Determinarea veniturilor impozabile – prin scăderea din totalul veniturilor obținute (de natură economică și de natură non-profit) a sumei determinate la pasul 3 = 150,000 lei – 110,000 lei = 40,000 lei | 40,000 lei |
Pasul 5 – determinarea cheltuielilor deductibile aferente veniturilor determinate la pasul 4. Cum se determină? – așa cum am arătat e important să defalcăm cheltuielile după natura lor, – se respectă regulile de la art.21 din codul fiscal în ceea ce privește încadrarea – se determină proporțional cu veniturile impozabile. În cazul nostru presupunem că toate cheltuielile de natură economică sunt înregistrate distinct în contabilitate pe conturi analitice și sunt integral deductibile. Ca urmare vom determina cât din totalul lor sunt aferente veniturilor impozabile făcând următorul calcul (Total cheltuieli de natură economică/Total venituri economice) x Total venituri impozabile = (35,000 lei/50,000 lei) x 40,000 lei = 0,7 x 40,000 lei = 28,000 lei. | 28,000 lei |
Pasul 6 – Determinarea profitului impozabil/pierderii fiscale – ca diferență între suma de la pasul 4 și cea de la pasul 5 | 12,000 lei |
Pasul 7 – Stabilirea impozitului pe profit – dacă suma de la pasul 6 e pozitivă, atunci se aplică asupra acestei sume cota de impozit pe profit, altfel e zero. În exemplul nostru impozitul este = suma de la pasul 6 x 16 % | 1,920 lei |
Buna ziua,
Felicitari pentru studiul de caz prezentat. In completarea acestuia va rog sa ma ajutati cu urmatoarea intrebare: ONG-urile fara activitate economica depun 101 cu sumele pe 0? Intreb deoarece in Codul Fiscal nu se specifica ca doar cele cu activitate economica depun. Incerc sa obtin si un raspuns de la Asistenta M.Finante din noiembrie insa nu mi-au raspuns nici pana acum. Eu am depus o data la un astfel de ONG si au primit-o, deoarece nu se face diferentierea in paragraful respectiv din Codul Fiscal. Multumesc si astept opinia dumneavoastra.
E o lacună în codul fiscal și în norma de completare a D101, pentru că nu spune clar dacă se trec toate veniturile sau doar cele ce nu sunt scutite.
Totuși, în aceste condiții, eu zic că depun D101 cu sume, doar că vor completa și partea de venituri neimpozabile și de cheltuieli nedeductibile cu total venituri scutite și total cheltuieli aferente activității non-profit.
Mii de multumiri! Informatiile au ajuns exact cand trebuia!
Daca vectorul fiscal este completat si cu impozit pe profit, da, se depune 101. Daca de la inceput au fost desfasurate numai activitati fara scop patrimonial si 010 a fost depusa fara impozit, atunci nu se depune 101.
@raluca
Ma aflu in situatia prezentata de userul raluca. Nu au existat niciodata activitati economice. Inteleg ca daca nu am in vector impozit pe profit teoretic(procedural) nu pot sa depun 101, insa avand in vedere ca in Codul Fiscal se specifica faptul ca toate ONG-urile depun 101 ( atentie, nu scrie nicaieri ca doar cele cu activitate economica), nu sunt in culpa daca nu ma inregistrez ca platitor si depun declaratia, chiar si pe 0?
Revin, pentru că am stat și cugetat :)
Așa cum am spus asociațiile nonprofit nu sunt scutite de plata impozitului pe profit, ele ca entități. Sunt scutite anumite categorii de venituri obținute de către acestea.
Asta înseamnă că, normal, ar avea obligația înregistrării fiscale ca plătitoare de impozit pe profit și, ca urmare, să depună D101.
Legat de completarea acesteia însă, cred că m-am grăbit susținând că se trec în ea și veniturile scutite, pentru că la rândul meu am făcut o confuzie de termeni: am confundat veniturile neimpozabile cu veniturile scutite, ori acestea nu sunt același lucru, cele neimpozabile fiind enumerate distinct și explicit la un alt articol a codului fiscal.
Mai rațional ar fi, într-adevăr, să completez declarația cu veniturile din activități economice, ce nu sunt scutite, cu toate cheltuielile efectuate pentru obținerea veniturilor economice, înscriind la alte cheltuieli nedeductibile cota parte de cheltuieli ce nu a dus la obținerea de venituri impozabile.
Eu zic că nu, pentru că poţi dovedi că nu ai avut niciodată venituri impozabile, si nu cred că ţi-o vor primi, întrucât nu ai obligaţia declarată în vector. Mie în urmă cu 2 ani nu mi-au primit-o, cu argumentele de mai sus, iar de atunci nu am mai încercat să depun şi nu m-a notificat.
De asta zic că e o lacună.
Cei care nu v-au primit-o, au argumentat că nu sunteți înregistrați în vectorul fiscal cu impozit pe profit, dar dacă erați trebuiau să o primească. Pentru că nu au argumente. Nu depun 101 cei care sunt scutiți.
Ori dacă e să o luăm așa:
– ONG-urile sunt persoane impozabile obligate la plata impozitului pe profit conform art.13 lit.a
– fiind persoane obligate la plata acestuia, se înregistrează fiscal și ca plătitori de impozit pe profit.
– scutirea de impozit pe profit este doar pentru anumite venituri, nu pentru contribuabil. Spre exemplu, sunt contribuabili scutiți în mod expres: cei de la art.15 alin.1. Organizațiile non-profit nu sunt scutite, ci doar o parte din veniturile lor sunt scutite.
Lacunele în legislație sunt: nu se știe clar și nici legea sau normele de la D101 nu precizează clar, dacă în aceasta se înscriu doar veniturile impozabile, cele asupra cărora nu se aplică scutirea, deci pe cale de consecință, nu se spune clar. așa cum spunea și domnul Horia Doroftei anterior, nu se cunoaște dacă depun 101 doar cei care obțin venituri economice sau toți
Va rog sa ma iertati pt ca aici se discuta alt subiect…
Am o intrebare legata tot despre ONG-uri:
Care sunt contributii sociale pentru indemnizatii din activitatile desfasurate ca urmare a unei functii alese la persoanele juridice fara scop patrimonial, in urma modificarilor Codului fiscal 2012?
multumesc anticipat!
Am mai cugetat şi eu la cele scrise de dvs. şi totuşi cred că mai am un argument privind obligaţia înregistrării fiscale ca plătitor de impozit pe profit numai pentru unele ONG-uri. Ştiţi bine că ONG-urile planifică şi aprobă un buget de venituri şi cheltuieli la începutul fiecărui an de activitate. Dacă bugetul previzionează numai venituri din activităţi fără scop patrimonial, deci scutite de impozit pe profit, atunci nu cred că este nevoie să se înregistreze fiscal cu acest impozit.
Aici suntem în dezacord. Planificarea acelui buget, nu are nici cea mai mică legătură cu înregistrarea fiscală ca plătitor de impozite și taxe și nici vreo influență asupra acestuia.
Dacă ar fi scutită entitatea ca atare, da, nu s-ar pune problema, însă nu e scutită asociația ci doar o parte din veniturile posibile.
Am depus anul trecut (pt un ONG) pe zero D101 si imi apare si in dosarul fiscal. In vector nu suntem trecuti ca platitori de impozit pe profit. De asemenea in D100 am specificat la fiecare trimestru impozitul pe zero. Asa m-au sfatuit la ghiseu la ANAF cand i-am intrebat. Ultima oara am depus D100 online cu semnatura si cand am specificat impozitul pe zero mi-au primit declaratia, dar a aparut o atentionare in recipisa si anume ca nu suntem inregistrati ca platitori… deci logic nu mai completez in D100 la impozit pe profit. Acum nu stiu ce o sa fie cu D101… mi se pare clar din legislatie ca ONG-urile trebuie sa depuna D101 anual… deci mi se pare corect ce spune Cristi… ar trebui sa modific vectorul fiscal si sa ne trecem platitori de imp pe profit, chiar daca stim ca nu vom avea activitati economice. O sa incerc sa depun D101 pe zero acum si o sa vad ce o sa fie.
”ar trebui sa modific vectorul fiscal si sa ne trecem platitori de imp pe profit, chiar daca stim ca nu vom avea activitati economice”
gabriel, da trebuie sa fie modificat vectorul fiscal cu scoaterea din evidenta fiscala ca platitor de impozit pe profit (asta daca ONG-ul se incadreaza la fara venituri economice)
Eu am avut aceeasi situatie, dar am corectat anul trecut,intrucat ONG-ul era trecut din greseala la impozit pe profit, chiar daca are NUMAI venituri neimpozabile,
Dimineata am intrebat la Ad.fin.S2 daca ma itrebuie depusa D101 la Ong fara activit econ, si raspunsul a fost urmatorul:
Daca in evidenta fiscala ONG-ul NU este inregistrat ca platitor de
impozit pe profit NU trebuie sa depuna D101 pana la 25 feb
Deci tu daca apari in vector ca platitor de impozit pe profit, Trebuie sa depui D101, si ulterior sa corectezi ca nu ai ven econ
Cand am vrut sa depun cu 0, d-ul de la declaratii vazand ca nu apar in vector fiscal ca platitor de imp. prof., nu a luat.
Dar daca am si activitate economica, si sunt inregistrata ca platitor de imp. pe profit anual, trebuie sa depun 100 trimstrial, nu numai 101 pana la 25 febr. al anului urmator?
Mersi!
Va rog sa imi spuneti daca pot genera bilantul pt ONG-uri din aplicatia Saga si daca putem conduce o contabilitate pt ONG-uri ?
Da. SAGA C îndeplinește ambele cerințe.
Buna ziua!
Deranjez cu o intrebare.
ONG fara activitate economică functioneaza in domeniul cluburilor sportive. Neplatitor de TVA aduce o sportiva din afara tarii si MANAGERUL intermediaza venirea in Romania.
Serviciile ”Comision intermediere legitimare sportiv” in valoare de 1000 euro sunt facturate de firma acestuia din SPANIA care are CIF: G303xxxxx.
Eu ca si contabilitate am gasit ultima tranzactie in euro in registrul de casa in valuta in 2010 cand au participat la o competitie in Europa si au platit taxele de participare.
De atunci nimic in valuta.
Ceva deosebit se declara pe undeva pe la autoritati??
sau pur si simplu operez totul in registrul de casa (plata)?
Multumesc anticipat!
Am si eu o intrebare legata de acest subiect.
Sa presupunem ca in primul an asociatia a avut un profit impozabil de 10.000, pentru care a platit impozitul aferent de 16%, ramanand cu suma de 8.400.
Anul urmator a fost insa pe pierdere cu 5.000, iar in cel de al treilea an a inregistrat din nou profit de 10.000 (calculat pentru acel an). Care este suma la care se va aplica impozit in cel de al treilea an? Se compenseaza cu pierderea de anul anterior sau pierderea respectiva este compensata cu profitul din primul an? Va multumesc mult!
Depinde la care pierdere vă referiți. Din punct de vedre fiscal, pierdere fiscală, deductibilă din profitul impozabil pentru calculul impozitului pe profit este cea înscrisă în D101 a anului anterior.
Un ONG poate avea pierdere din activitatea fără scop patrimonial nu neapărat din cea economică.
Buna ziua,
Cotizez o suma destul de mare la o fundatie (nu este declarata de utilitate publica) care are ca obiect de activitate invatamant. Cotizatia reprezinta taxa scolarizare. Ce drepturi am? Ma intereaza in ce masura pot verifica documentele contabile sa vedem ce se intampla exact cu banii pentru ca am senzatia ca banii se duc in alta parte.
Va multumesc!
Nu există niște drepturi standard. Aveți drepturile prevăzute de statutul asociației respective. Studiaţi statutul ei pentru a vedea exact de ce drepturi beneficiați
Buna ziua,
Multumim pentru model, l-am folosit la calculul impozitului pe profit si depunerea 101. Intrebarea mea e cum inregistram in contabilitate profitul impozabil, deoarece soldul la 1212 este diferenta dintre venituri si cheltuieli economice, si nu profitul impozabil asa cum rezulta el din aplicarea modelului de mai sus. Multumesc mult pentru timpul acordat. Sper ca s-a inteles nedumerirea mea.
Profitul impozabil nu se înregistrează contabil. El trebuie reflectat numai în evidența fiscală, respectiv registrul de evidență fiscală și în declarația anuală de impozit pe profit.
@Cristi
Multumesc mult pentru raspunsul prompt!
subventiile apia se inpoziteaza
la impozit pe profit.aceasta nu intra la activitati economice
Nu sunt venituri de natură economică dacă asta întrebați. Și dacă sunt acordate pentru realizarea scopului asociației.
Sunt in urmatorea situatie:
Un ONG – fundatie fara venituri din activitati economice, doar cu venituri scutite cf art. 15 alin 2 lit e CF; cheltuieli deasemenea aferente acestor venituri non-profit, neplatitor de TVA. Din discutiile de pe forum am inteles ca trebuie sa completez D 101 cu termenul 25.02.2014, in cazul meu impozitul pe profit fiind 0. Intrebarea este cum completez aceasta declaratie cu sume, incadrarea atat a veniturilor cat si cheltuielile, randurile unde se incadreaza veniturile scutite si cheltuielile aferente acestora? Multumesc
Fără sume. Completați doar datele de identificare a fundației și validați D101 fără a completa vreo sumă în declarație. Alegeți, de asemenea, tipul corect al plătitorului.
Sunt in urmatoarea situatie:
Un ong care este pe pierdere din activitati non profit si are un profit foarte mic din activitati economice cum determin profitul daca ea este per total pe pierdere
Ca diferență între veniturile cu caracter economic și cheltuielile cu caracter economic.
Din activitatea non-profit poate avea excedent sau deficit nu profit sau pierdere.
Puteti sa-mi spuneti, va rog, daca, in urma amendamentelor din aprilie a.c. la Legea 346/2004, care recunoste ONG ca intreprindere, ONG-urile devin platitoare de impozit pe venit? Multumesc frumos.
Nu există nici o modificare a legii 346/2004 publicată în monitorul oficial – ce să reglementeze ceea ce spuneți. Cel puțin eu nu am cunoștință de așa ceva sau programul (platforma) de legislație pe care o utilizez nu este actualizată :)
Oricum însă, încadrarea ca tip de întreprindere pe criteriile din Legea 346/2004 nu are nici o legătură cu încadrarea fiscală a entităților. Conform legii 346/2004 și persoanele fizice autorizate intră în categoria întreprinderilor și pot fi încadrate ca întreprinderi mici sau chiar mijlocii, dar asta nu le transformă nici în persoane juridice și nici nu face ca, fiscal, să fie tratate ca plătitori de impozit pe profit sau de impozit pe venit al microîntreprinderilor.
Buna seara,as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitul sau ce declaratie trebuie depusa pentru o asociatie culturala(ong)ce a obtinut aprox 10.000 ron pt anul in curs din contracte de colaborare ,avand in vedere ca noi avem o sala inchiriata unde ne desfasuram activitatea pentru care platim chirie lunara .se scad cheltuielile din venituri apoi se impoziteaza suma ramasa sau cum se procedeaza?Multumesc
Modul de calcul este descris în articol. Aplicați șablonul de aici și veți putea calcula impozit dacă este cazul. Nu rezultă însă de nicăieri din ceea ce ați scris dacă veniturile obținute de ONG sunt de natură economică sau nu. Dacă nu, atunci nu poate fi vorba de impozit pe profit. Dacă da, aplicarea șablonului vă va ajuta la determinarea profitului impozabil.
Va rog sa ma lamuriti cu privire la inregistrarea prin vector fiscal a unei organizatii infiintate pe baza legii 138(legea Imbunatatirilor funciare). Nu putem sa ne inregistram ca platitori de impozit pe profit, deoarece nu am cifra de afaceri din activitati economice peste 15ooo eur. Acesta este raspunsul pe care l-am primit de la ANAF. Dar eu vreau sa ma inregistrez, deoarece voi desfasura activitate economica in anul 2015. Inseamna ca nici in 2016 nu voi putea sa ma inregistrez atata timp cat nu depasesc 15ooo euro CA din activitati economice?
În opinia mea, refuzul ANAF de a modifica vectorul fiscal este nejustificat. ONG-ul nu este scutit pentru că este ONG, ci are o parte din venituri scutite și, din ceea ce știu eu, nu există nicăieri interdicție de înregistrare în vectorul fiscal a unui impozit, anterior desfășurării unei activități. Mai mult, limita nu este exclusiv 15000 EUR. E una din limite.
Buna seara,as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitu pe rofir la o asociatie non prof.care are venituri din prest.serv.mai mari de 15000eur in 2014,dar in 2013 are pierdere??acopar pierderea si apoi calculez impozitul sau cum???
Modelul de calcul îl găsiți descris în articol. Veți ține seama de pierderea fiscală declarată prin D101 depusă pentru anul fiscal anterior dacă aveți așa ceva. Nu orice pierdere sau deficit sunt automat deductibile fiscal.
Pasul 5 din formula de calcul si anume se determina proportional cu veniturile impozabile necesita argumentari, unde scrie asta in norme?
Eu am intrebat de la cei de la Rentrop si mi-au scris clar ca nu se calculeaza proportional ci se scade totalul cheltuielilor deductibile de natura economica.
As dori mult ca cineva sa ma lamureasca care este varianta corecta ca rezultatul nu este tot una.
Va multumesc.
Faceți cum zic ei dacă credeți că este corect. Nici eu nu spun că trebuie scăzute alte cheltuieli decât cele deductibile. Dar o cheltuială poate fi deductibilă câtă vreme este aferentă unui venit impozabil. Dacă ați lua toate cheltuielile în considerare și din venituri doar cele ce nu sunt scutite nu-i așa că ați avea influențat rezultatul fiscal de cheltuielile aferente veniturilor scutite? Nu este normal.
În normele de aplicare se spune clar că se stabilesc cheltuielile deductibile conform art.21 – adică doar cele aferente veniturilor impozabile. Nu toate veniturile de natură economică sunt impozabile în cazul ONG și ca o consecință nici toate cheltuielile nu sunt deductibile.
1. Multumesc frumos pentru exemplul de calcul pe care l-am vazut inca de acum doi ani si urmeaza pasii descrisi in normele metodologice din Codul Fiscal. Totusi cum se aplica acest exemplu in completarea declaratiei 101? Am incercat sa introduc in formular datele din problema si sa rezulte profitul impozabil calculat mai sus si nu iese. Se poate sa adaugati chiar un formular completat pe exemplul acesta?
2. Pentru un ONG fara activitate economica, se completeaza declaratia pe zero sau se trec veniturile AFSP si cheltuielile AFSP la rand 23 “alte venituri neimpozabile” si respectiv la rand 35 “cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile”? In acest ultim caz rezulta profit impozabil la randul 43, culmea pozitiv in cazul ca este pierdere (cheltuielile mai mari decat veniturile)?
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Vă mulțumesc și eu pentru apreciere.
1. Puteți completa D101 (presupunând că nu are venituri financiare și cheltuieli financiare de natură economică sau aferente acestei activități) în două feluri:
Varianta 1
rd.1 = 50000 lei – total venituri de natură economică
rd.2 = 36920 lei – total cheltuieli de natură economică + cheltuiala cu impozitul pe profit
rd.23 = 10000 lei – venituri de natură economică scutite
rd.26 = 1920 lei – cheltuiala cu impozitul pe profit
rd.35 = 7000 lei – cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile (diferența dintre 35000 lei cheltuieli aferente activității economice și 28000 lei aferente veniturilor impozabile)
Veți vedea că rezultatul fiscal este profit impozabil de 12000 lei. Dar în opinia mea deși reflectă toate veniturile de natură economică și cheltuielile de natură economică nu este corect pentru că veniturile scutite nu au ce căuta acolo
sau
Varianta 2
rd.1 = 40000 lei – doar veniturile impozabile (fără cele scutite)
rd.2 = 36920 lei – doar cheltuielile aferente veniturilor de natură economică inclusiv cheltuiala cu impozitul pe profit
rd.23 = 1920 lei – cheltuiala cu impozitul pe profit
rd.36 = 7000 lei – cheltuieli aferente veniturilor scutite și ca urmare nedeductibile
Eu aș opta pentru cea de-a doua variantă.
2. Nu se completează cu nimic. Se depune pe zero.
Pur si simplu tin sa multumesc tuturor colegilor care au pus intrebari pertinente si mai ales domnului moderator pentru amabilitate si profesionalism.Mi-am lamurit in buna masura enigmele pe care le aveam in legatura cu D101.Un an 2015 cu spor tuturor si fiti activi.
pentru o Obste de padure infiintata in baza Legii 1/2000 unde actionari sunt cetatenii cu actiuni in natura dar padurea este in devalmasie nu o au inregistrata la primarie pentru care fiecare sa plateasca impozit.Am facut aceast comentariu pentru a se intelege si sa nu fie confundat cu proprietarii de paduri.De aceia va intreb pe dv.pentru ca am pus intrebarea si celor de la M.F. dar nu am primit raspuns la urmatoarele intrebari;
1.Daca calculez si platesc impozit pe profit pentru sumele primite ca despagubire de la statul Roman pentru padurea ce se afla in Parcul National(Mentionez ca bani au fost primiti in urma unui Hotarari Judecatoresti definitive si executorii)
2.Aceste sume vor fi impartite ca si cote parti sociale cetatenilor(a nu se confunda cu dividendele)intreb;pentru aceste sume trebuie sa calculez si sa retin cei 16% impozit.
Va multumesc anticipat!
Obștea de pădure nu se înființează în baza legii 1/2000. Acea lege permite restituirea dreptului de proprietate unor forme asociative la cererea reprezentantului legal. Așadar ele trebuie să existe deja și să aibă un reprezentant legal ce să formuleze cerere de retrocedare în baza legii 1/2000 – în numele asociației respective. Dar în nici un caz legea nu este una ce să prevadă înființarea și funcționarea unei forme asociative.
O astfel de asociație poate fi înființată în baza unei legi speciale, dar nu a legii menționate de dvs. Odată reconstituit dreptul de proprietate în favoarea formei asociative și dacă proprietatea a fost în devălmășie dreptul de proprietate pe asociat va fi stabilit în cotă egală raportat la suprafața restituită asociației.
Depinde și de ce scrie în sentință. Cine primește despăgubirea, cum a fost formulată cererea. Dar dacă asociația este beneficiara despăgubirilor și dacă ea a primit aceste despăgubiri pentru a le achita proprietarilor, atunci ele sunt venituri neimpozabile pentru proprietari.
Bună! Felicitări pentru site și opinii!Permite-mi te rog să vin ca un novice și să întreb: Spune-mi te rog clar, dacă se poate: Care sunt condițiile pentru a nu plăti taxe ca fondator de ONG? Sunt începător și vreau să știu concret în ce mă bag! Mulțumesc!
Cum adică a nu plăti taxe? Fi puțin mai exact. Dacă tu ca membru fondator nu obții venituri de natură salarială sau asimilate, din acea funcție normal că nu vei achita taxe, altfel vei plăti taxe. ONG nu datorează impozit pe profit dacă nu desfășoară activități de natură economică.
Sunt in momentul de fata, in decizia de infiintare a unui ONG (asociatie pentru copii cu dislxie). Din discutiile citite in articol, deduc ca contabilitatea se tine in partida dubla: 1. Corect? Eu mai tin contab.in partida simpla cu Saga PS (drept cu o versiune mai veche 2010-2011). 2. In cazul in care achizitionez prg. Saga C vor fi incompatibilitati intre cele doua programe pe acelasi PS? Va multumesc de 2 ori … pentru ca existati :) …. si pentru ajutorul dat.
Da, se ține în partidă dublă.
Baza de date din SAGA C nu se poate utiliza la SAGA PS și nici invers nu este posibil. Ele se pot instala în același PC. Se vor instala oricum în foldere separate.
Buna ziua as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitul si ce declaratii trebuie depusa pentru o asociatie cu activitate non profit si economic daca se poate spune asa .Avem un contract cu Primarie obiectul fiind cedare cu titlu gratuit a dreptului de folosinta asupra Caminul cultural, destinatia imobilului este sediul asociatie cu caracter non profit si darea in folosinta pentru diferite evenimente ex.nunti ,intalniri contra cost.Taxa folosinta a imobilului este stabilit impreuna cu Primarie.De ex. in 2014 din sponzorizari au incasat 4.000 ron din 2% 506 ron iar din taxa folosinta sala 8870 ron.Total cheltuieli pentru 2014 au fost 14.516 ron care contine cheltuieli apa,gaz,en.el.,prod. dezinfect. si curat.,salar, obilg. salar,reparatii si chelt. priv. organizarea ziua varstnicilor.Toate inregistrarile se trec in registru incasari si plati.Avem un singur angajat cu contr
act de munca (femeia se serviciu ) dupa care platim obligatiile si depunem D 112 si anual D 205.Va multumesc anticipat pentru raspuns !!
De ce registru de încasări și plăți? Trebuie să conduceți o evidență în partidă dublă utilizând planul de conturi specific și aplicând OMFP 1969/2007
Se depund eclarații pentru obligațiile cu care figurați în vectorul fiscal.
Modul de calcul al impozitului îl găsiți descris în articol. Mai detaliat de atât nu am cum să vi-l explic.
Bună seara!
Am o întrebare în legătură cu o asociație. În vectorul fiscal, nu este înregistrată ca plătitoare de impozit pe profit. În cursul anului 2014, a obținut și venituri din activități economice (care nu depășesc 15.000 euro sau 10% din valoarea veniturilor scutite). Ar trebui să completeze forma prescurtată sau forma lungă a situațiilor financiare? Mulțumesc mult pentru răspuns!
Ar trebui să actualizați vectorul fiscal. Veți depune bilanțul în formă lungă, cel simplificat fiind depus de acele entități ce obțin exclusiv venituri din activități nepatrimoniale (nu obțin venituri de natură economică).
Vazand cele mai de sus pun si eu o intrebare,In anul 2014 am avut venituri economice scutite in conformitate cu codul fiscal(ven pana la 15ooo euro si cel putin 20%).Credeti ca sunt in culpa ca n-am depus d101.Mentionez ca nu sunt mentionat in vectorul fiscal ca platitor de impozit pe profit.Daca sunt in neregula ce trebuie sa fac in continuare.Multumesc.
Eu zic că aveați obligația depunerii D101. Și să vă înscrieți în vectorul fiscal ca plătitor de impozit pe profit.
La o asociatie -ingrijire batrani sumele primite sub forma de contributii la ingrijirea lor(bani proveniti din pensii sau cotizatii copii) sunt considerate venituri din activitati economice?
Buna ziua, Va rog sa-mi spuneti daca la Asociatie Montana(intretinere pajisti) fara activitate economica trebuie sa depun declaratia 101?Am fonduri virate de APIA si cateva cotizatii de la membrii pentru pasunat, ce au depasit cifra de afaceri de 15000 de euro.Tin sa precizez ca sunt abonata la programul de contabilitate Saga. Va multumesc si astept un raspuns.
Eu zic că da. pe zero, dar trebuie depusă.
Ca idee: nu contează că sunteți sau nu abonată la SAGA pentru a posta aici pe blog.
Am si eu aceeasi intrebare ca si DANA ..sumele platite de catre apartinatori ptr. ingrijirea batranilor la asociatie ..constituie venituri din activitati economice???? multumesc
Da.
Buna ziua,
am o nelamurire legat de impozit pe profit ONG. La ONG (crescator de taurine) cu activitate economica subventia APIA este sau nu impozabil? Stiu ca in general subventiile nu se impoziteaza.
Ba da, se impozitează. Sunt neimpozabile la persoane fizice. La societăți comerciale sunt impozabile dacă acestea sunt plătitoare de impozit pe profit dar neimpozabile dacă sunt microîntreprinderi.
În cazul ONG depinde pentru care activitate este acordată subvenția
– dacă e o subvenție acordată pentru activitatea non-profit cea realizată în scopul realizării obiectivelor pentru care s-a înființat subvenția e un venit asemănător celor non-profit și se include în acea categorie
– dacă subvenția este acordată pentru o activitate cu caracter economic desfășurată de asociație, subvenția e tratată ca atare.
Ea se încadrează în funcție de activitatea ce a generat-o.
Daca ONG-ul acorda sponsorizare, dedectibilitatea este aceeasi ca la SC?
Dacă e plătitoare de impozit pe profit și dacă sponsorizarea e acordată din activitatea economică, atunci da.
Buna ziua,
Am o asociatie, gradinita autorizata MEN- program prelungit (include prin definitie si servirea mesei si somnul copiilor de dupa-amiaza), ceea ce ma scuteste de plata TVA si impozit pe profit, conform legii invatamantului. Dar…in acest caz ce se considera ca ar fi activitate economica?? Dat fiind faptul ca se serveste si masa in regim catering, se tin cursuri de engleza, dans,etc….toate acestea facand parte din activitatea gradinitei si se incaseaza o singura taxa lunara ce include toate serviciile?
Din punctul dvs de vedere exista activitate economica?
În acest caz, după mine, nu există activitate economică. În esență orice taxă percepută pentru realizarea obiectivelor asociației așa cum sunt ele definite în statut, nu reprezintă activitate economică.
Activitate economică ar fi dacă ați comercializa printr-o librărie cărți și manuale, caiete, rechizite sau alte elemente. Ați efectua acte de comerț de exemplu.
Linia de demarcație între activitate economică și activitate non-profit e subțire și depinde de statut și contractul de școlarizare încheiat cu părinții.
Buna ziua
Eu am urmatoarea nelamurire pentru un Composesorat
Venituri din vanzare masa lemnoasa 8.261.99
Venituri din dobanzi 13.86
Venituri din subventii apia 63.775.90
Total venituri 72.051.75
Total Cheltuieli 33.791.00
profit brut 38260.75
Intrebarea mea este,
-datorez impozit pe profit ?
– subventia este impozabila ?
echivalentul a 15.000 euro = 67.232
Nu știu.
Să vă explic de ce:
Așa cum am mai explicat în comentariile anterioare, veniturile din dobânzi sau subvenția pot fi considerate fie venituri de natură economică, fie venituri din activitate non-profit. Nu poți spune, doar văzând niște cifre, dacă sunt de natură economică sau nu.
Veniturile din dobânzi sunt de natură economică dacă provin din plasarea sumelor, disponibilităților, obținute din activitatea economică, iar dacă provin din activitatea non-profit, din sumele obținute urmarea a acestui tip de activitate, atunci sunt venituri non-profit și ele.
Similar, subvenția, este venit de natură economică dacă scopul acordării ei este legat de activitatea economică sau este venit non-profit dacă este acordată pentru realizarea obiectivelor non-profit așa cum sunt ele stipulate în actul constitutiv al asociației.
De asemenea limita de 15000 EUR nu e singura. E, așa cum am scris chiar la începutul articolului, una din limite. Scutirea se aplică la cea mai mică sumă dintre cei 15000 EUR sau 10% din veniturile scutite.
Buna ziua,
Pentru o activitate de lupta impotriva incendiilor si de prevenire a acestora, se incaseaza de la pers.juridice anumite sume. Aceste venituri sunt considerate din activitati economice, impozitarea facandu-se conform limitarii la 15.000 euro si scutirii de pana la 10% . Intrebarea mea este urmatoarea. Ce forma de contract ar trebui sa inchei cu persoanele care desfasoara aceste prestari servicii( este vorba de presedintele asociatiei si un membru activ al asociatiei). Pot sa acord in totalitate ( dupa scaderea impozitului pe profitul obtinut) aceste sume celor doua persoane?
Va multumesc.
Nu. La ONG nu există dividende. Se pot întocmi contracte de muncă. Sau convenție civilă dacă sunt servicii ocazionale.
Multumesc. Daca au calitatea de pensionari se mai poate incheia contract de munca? Prestatia s-a efectuat in anul 2015 incepand cu nov. 2015 si pentru intocmirea cu intarziere a contractelor de munca este o amenda mare. (Nu este vina mea pentru intarziere , documentele pentru prelucrare mi le-a adus de 5 zile) Serviciile nu cred ca se pot considera ocazionale pentru a fi incheiate conventii civile. Ma gandesc ca se pot intocmii contracte de mandat. Cred ca ar fi nimerit sa intreb la Finante si sa cer raspuns in scris ca sa fiu acoperita in cazul unei alte opinii ale organelor de verificare. Daca sunt pensionari care ar fi obligatiile declarative si fiscale in cazul unui contract de mandat?
Va multumesc pentru operativitate si intelegere.
Pentru 2015 se puteau încheia convenții civile. Dar trebuiau declarate în luna în care s-au făcut plăți către persoanele respective, prin D112. De asemenea trebuiau reținute la sursă contribuții sociale și impozit și trebuiau achitate la bugetul de stat.
Da, cam ,, albastra situatia,,. Asta e. Multumesc pentru amabilitate si profesionalism
Buna seara, va deranjez din nou cu alte intrebari. 1. In statut este prevazut ca
,, Asociatia poate acorda premii, diplome………… persoanelor fizice sau juridice, organizatiilor……. care prin actiunile lor au contribuit in mod deosebit la realizarea scopului obiectivelor propuse de catre aceasta,,
Daca se aproba prin hotarare a Consiliului Director, in sedinta de Adunare Generala sa se acorde prime membrilor activi care au avut contributii la realizarea obiectivelor, se pot acorda aceste prime?
Daca da, care sunt retinerile si obligatiile fiscale si declarative a ONG.
2. Contracte civile nu se pot incheia pentru ca
,, – realizarea activitatii pe baza de conventii civile sa fie cu caracter ocazional, intamplator, conjunctural, si uneori urgent; – NU ESTE CAZUL NOSTRU
– activitatea desfasurata pe baza de conventie civila sa nu fie inscrisa in obiectul de activitate al societatii si nici prevazuta a se realiza prin posturile cuprinse in statul de functii al societatii;
ACTIVITATEA ESTE PREVAZUTA IN OBIECTUL DE ACTIVITATE
DECI TREBUIE SA INCHEI CONTRACTE DE MUNCA.
Intrebarea – o persoana este pensionara si alta angajata. Pot sa inchei in conditiile acestea contract de munca?
Nu stiu daca am fost ,,logica,, dar de la ultima postare am citit mereu pe internet si le-am cam amestecat.
Va multumesc anticipat
1. Da, se pot. Dar ele dacă se acordă se cumulează cu venitul realizat din contractul de muncă sau convenție civilă.
2. Da, nu există nici o restricție. Doar în cazul în care e pensionat de boală fără drept de muncă.
Ups, am uitat inca o intrebare. Se pot plati cheltuieli cu deplasari de la locul asoc. si pana unitatea unde s-a efectuat prestatia chiar daca nu sunt 12 ore? Ma refer la intocmirea documentelor legale, respectiv decont de cheltuieli, trecerea datei si orei, consum carburant, semnatura si stampila, sau pot sa decontez doar biletele de transport.
Multumesc din nou
Nu se poate acorda diurnă (indemnizație de deplasare).
REFERITOR LA PREMII. In cazul meu , asociatia nu a incheiat contract de prestari servicii si nici contract de munca cu persoanele pe care vrea sa le premieze. Sunt doar membrii activi al asociatiei.
Așa și? Nu puteți acorda așa ceva membrilor activi. E o formă mascată de plată. Din punct de vedere fiscal e o remunerație plătită. Veniturile din premii recunoscute ca atare de codul fiscal sunt cele din premii acordate la concursuri sau ca urmare a unor practici comerciale.
Nu la mine trebuie să căutați rezolvarea acestor chestiuni. Ci prin codul fiscal și prin a-i învăța pe membrii asociației respective, mai ales ai celor din conducere, că e bine să te consulți cu un specialist înainte de a face ceva, nu după ce ai făcut. Și de a-i învăța că nu există câștig netaxat în România, decât în puține cazuri, iar ei nu se încadrează în nici unul din ele.
Aveti perfecta dreptate. Cautam o portita pentru ei. Dar e adevarat, cine greseste plateste.
Sa aveti o seara placuta.
Speranta mea este ca ma ve-ti ajuta in continuare pentru a-mi clarifica si alte probleme.
Buna seara,Va deranjez cu o intrebare.Suntem o Asociatie creata cu ajutorul
Programului Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013
Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale”
Domeniul major de intervenţie 6.1 „Dezvoltarea economiei sociale”
Numărul de identificare al contractului: POSDRU/168/6.1/S/144808
Avem abonati la o sala de fitness,servicii de aerobic si kangoo jumps.Acestia platesc abonamente la sala sau pentru serviciile prestate catre ei.Cu banii stransi,se platesc salariile profesorilor de sport,pedagogilor de recuperare,psiholog,asistent social,chirie,si utilitati,plus ca totul e reinvestit in echipamente.Am avut incasari de aproximativ 10.000 de euro in decursul anului 2015.
Am avut ajutor de minimis 200.000 euro.
Intreb:
Activitatile descrise mai sus sunt activitati economice ? Trebuie depusa D101 ?
Acesti 200.000 euro sunt impozabili ???
Multumesc frumos.
Bună ziua
Dacă abonamentul la sala de fitness este un venit din cotizații sau taxe de înscriere a membrilor asociației în asociație, ori reprezintă donații către asociații, ceea ce în toate cazurile este prea puțin probabil, am vorbi despre o activitate non profit. În opinia mea ceea ce faceți dvs e activitate economică.
Non-profit înseamnă să prestați servicii sociale, sportive sau de altă natură fără a pretinde o plată obligatorie pentru prestarea lor. Veniturile ce nu sunt de natură economică, sunt cele din taxe de înscriere în asociație, din cotizații anuale sau lunare stabilite de comitetul director, din donații și/sau sponsorizări conform legii. Câtă vreme accesul la serviciile dvs sunt condiționate de plată atunci vorbim de o activitate economică.
Ajutorul de minimis, urmează același tratament fiscal cu al activității pentru care s-a primit acel ajutor – dacă e legat de activitatea economică se tratează ca atare.
Buna seara. Am un ONG care a avut activitate economica, insa este sub limita a 10% din veniturile scutite sau din cei 15000 euro anual. Din cate stiu, se va depune declaratia 101 pe 0, insa va trebui depusa cumva si declaratia 392B? Cu ce sume se va depune? Multumesc anticipat pentru raspuns.
Da, se depune D392. Cu toate operațiunile din activitatea economică.
Voi depune asadar 392, chiar daca acele venituri din activitatea economica sunt scutite? In acest fel ar trebui sa completez si declaratia 101 cu anumite cheltuieli din activitatea economica, pe care le voi trece bineinteles si in declaratia 392.
Da. Nu au nici o legătură cele două declarații. D392 se depune cu operații ce sunt impozabile din punct de vedere al TVA. Nu contează că sunt scutite sau nu de impozit pe profit.
Am inteles acum. Multumesc foarte mult pentru lamuriri. Ma gandeam ca daca pun toate facturile, imi va afecta cumva declaratia 101 care este pe 0.
In legatura cu metoda de calcul a impozitului pe profit la ONG-uri, prezentata de dvs. mai demult, si pe care am folosit -o si eu, acum art. 25 ( fost 21) din CF s- a schimbat un pic, in sensul ca cheltuielile deductibile nu mai sunt definite ca fiind acele chelt efecutate “in scopul realizarii de venituri impozabile”, ci acele chelt. efectuate ” in scopul desfasurarii de activitati economice”. Eu as interpreta aceasta prin faptul ca nu trebuie sa mai urmam Pasul 5 din prezentarea dvs. Adica din art. 25 trebuie sa luam doar referirile la deductibilitatea totala sau partiala a anumitor tipuri de cheltuieli. Cum vedeti dvs. aceste lucruri? Multumesc.
Nu s-a schimbat nimic în ce privește metoda prezentată în acest articol. Verificați normele codului fiscal aplicabil de la 01/01/2016.
Și pe codul valabil până la 31/12/2015 se lua în considerare deductiblitatea în funcție de art.21 CF.
Buna ziua! Am preluat contabilitatea unui composesorat de padure si pasune. Primeste subventii de la Apia si mai realizeaza venituri din inchirierea terenurilor in vederea pasunarii si unei firme pentru a depozita balastru. Cheltuieli are doar cu impozitul pe teren si intretinerea lui (defrisare, ingrasaminte). Intrebarea mea ar fi daca aceste venituri din inchirieri sunt de natura economica sau nu? Inainte nu se considera asa, dar nu sunt pe deplin lamurita ca s-a facut bine. Multumesc!
Veniturile din închirieri sunt venituri de natură economică.
In limita timpului dvs., va rog o opinie asupra urmatoarelor: venituri financiare(economice) 125, venituri sponsorizari 5500; chelt. de nat.economica 675, chelt.de nat.non-economica 9500 (incl.sponsorizari 1500). Din ce am citit, D101 se completeaza cu 0 (avand in vedere sumele de mai inainte si ca rezultatul este negativ respectiv deficit).Va multumesc.
Da, se completează cu zero. Dar eu am o nedumerire: cum de veniturile financiare sunt de natură economică? Provin din plasamentul sumelor dintr-o activitate cu caracter economic? Sau din dobânzi ori restituiri de comisioane la contul curent ce este alimentat cu disponibil din activitatea non-profit? Dacă e ultima situație, atunci veniturile financiare sunt și ele de natură non-profit. Aveți în vedere că în grupa 73 aveți cont special pentru astfel de venituri.
Multumesc ptr.raspuns si ptr.atentionare. Da, sunt dobanzi ptr.contul curent. Si o intrebare “de program”: se folosesc analitice ptr. AE si non-AE; la intocmirea D101, aceasta se actualizeaza cu sumele existente in toate analiticele (atat AE cat si non-AE); practic aceasta completare nu este corecta si trebuie completat cu 0?
Da, se folosesc analitice. Nu se generează automat din program. Trebuie să completați manual 101, programul neavând de unde să știe care venituri se încadrează și care nu, care cheltuieli sunt aferente veniturilor impozabile și care nu.
Buna ziua! Am preluat contabilitatea la un composesorat de padure pentru care trebuie sa calculez impozitul pe profit pe ultimii 5 ani intrucat nu a tinut nimeni evidenta contabila pana acum. In fiecare an am doar cate o factura de la Ocolul Silvic cu redeventa anuala ( pe care am considerat-o venit economic) fara sa existe cheltuieli . Exemplu : pentru anul 2015 am avut o factura de redeventa de 150.000 lei. Intrebarea este daca impozitez intreaga suma de 160.000 lei cu 16 % sau scad contravaloarea a 15000 euro ( 67867 lei) si impozitez doar suma de 92.133 lei. Aplic aceeasi modalitate de calcul ptr perioada 2010 – 2015?
Am studiat foarte atent exemplul de calcul prezentat de d-ul Cristi si nedumerirea apare aici:
” Limita o reprezintă suma cea mai mică dintre echivalentul a 15000 EUR calculați la cursul de la finele exercițiului financiar și 10% din totalul veniturilor scutite obținute de asociații.”
In cazul meu, composesoratul nu are venituri scutite , asadar limita ar fi cea mai mica suma intre 15000 euro si 0. Ar trebui asadar , sa impozitez intregul venit economic obtinut fara sa mai scad cei 15000 euro? ( in exemplul dat 160.000 lei )
Multumesc anticipat d-ului Cristi pentru raspunsul si timpul acordat.
Așa este – în acest caz venitul fiind exclusiv unul de natură economică se impozitează în întregime.
Buna seara,
Doar pentru a fi sigur ca am inteles corect:
– o asociatie sportiva are si venituri din activitati economice( din publicitate- nu este asociatie de utilitate publica+ din inchirierea unor spatii pentru birouri). Per total inregistreaza pierdere dar din activitati economice are profit. In acest caz inteleg ca trebuie sa achite impozitul pe profit rezultat si sa depuna varianta lunga a Situatiilor financiare anuale.
Am inteles corect?
Multumesc anticipat.
Dacă aplicați modalitatea de calcul prezentată în articol veți vedea dacă plătește sau nu impozit :)
Da – depune varianta lungă de situații financiare.
Buna seara!
Am o Asoc Culturala din 2012, nu am desfasurat nici o activitate si am avut doar cheltuielile de infiintare.Nu am stiut ca daca nu desfasor nici o activitate trebuie sa depun vreun act.
Intrand pe postul dvs,am vazut ca se depun o multime.Ce trebuie sa depun din urmatoarele ?
1.Declaratie de inactivitate sau trebuie obligatoriu Bilant ?
2.Declaratie 010.
3.Declaratie 101.
4.D392
Nu sunt contabil,iar contabila cu care colaborez pt un SRL nu are cunostinte pe partea de ONG.
Multumesc anticipat pt raspuns.
1. Depuneți bilanț prescurtat. În mod normal o asociație ar trebui să aibă măcar venituri din cotizațiile membrilor așa cum e prevăzut de statut.
2. 010 se depune numai dacă este necesară modificarea vectorului fiscal.
3. D101 trebuia depus până la 25/02.
4. D392 nu se depune numai pentru partea de activitate economică, dacă există. Dacă nu există, atunci nu e necesară depunerea D392
buna ziua,pt un ONG care a obtinut subventii nerambursabile pt realizarea unui festival…aceste venituri sunt neimpozabile(ele fiind catalogate la codul fiscal, daca inteleg bine cf art.15,lit.”i) resursele obţinute din fonduri publice sau din finanţări nerambursabile”)…totodata a realizat venituri din act econ in suma de 9.000 lei…intrebarea este daca acestea sunt impozabile, ele nedepasind nici 15.000 euro, nici 10% din totalul finantarilor….multumesc!
Dacă se încadrează în plafonul de scutire, nu sunt impozabile. Aplicați modelul de calcul prezentat aici și veți vedea rezultatul.
Buna ziua, avem urmatoarea situatie: gradinita-ONG, acreditata, obtine venituri scutite de tva, obtine cifra de afaceri peste 65000 euro, devine platitor de tva, ce se intampla? va deduce tva deductibil din fact de masa, ob de inventor, mijl fixe, apa, gazul si lumina? va putea solicita rambursarea tva?
Cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este dată de venituri din activități economice și care ar fi impozabile din punct de vedere al TVA – vedeți art.310 CF. Dacă e realizată din operațiuni scutite fără drept de deducere așa cum sunt ele definite la art.299 alin.1 din CF, nu aveți obligația înregistrării în scopuri de TVA.
Buna,
intrebarea mea este , cheltuiala de impozit pe profit contul 691 unde se contabilizeaza? Activitati economice sau AFSP?
Activități economice. La un ONG nu are cum să apară o astfel de cheltuială decât în legătură directă cu o astfel de activitate.
Buna ziua,
Am o asociatie, gradinita autorizata MEN- program prelungit (include prin definitie si servirea mesei si somnul copiilor de dupa-amiaza), ceea ce ma scuteste de plata TVA si impozit pe profit, conform legii invatamantului.
Nu am venituri sau cheltuieli din activitate economica, totusi am “profit”. Acesta se inregistreaza, se deduce, se constituie nota contabila?
Ce reflecta sold 121?
Cum trebuiesc trecute aceste sume in declaratia 101 si in bilant?
In bilant unde trec aceste venituri / cheltuieli?
Daca ordinul de ministru pentru autorizatia de functionare nu are termen, din punct de vedere fiscal (pentru scutire de TVA si impozit pe profit) sunt “acoperita” atata timp cat aceasta autorizatie nu este retrasa(se retrage tot prin ordin de ministru)?
Multumesc!
Legea învățământului nu vă poate scuti de un impozit sau taxă prevăzute de codul fiscal. Codul fiscal prevalează în fața oricărei reglementări în materie de impozite și taxe ce se referă la ceea ce codul reglementează deja.
În cazul ONG rezultatul favorabil nu este profit. Se numește excedent. Și poate exista fără probleme. El se va utiliza pentru dezvoltarea continuă a ONG-ului respectiv.
Nu înțeleg ce vreți să spuneți prin: “Acesta se inregistreaza, se deduce, se constituie nota contabila?”. Să deduc ce din ce? Ce să constituiți?. Repartizarea excedentului se face conform actului constitutiv în baza unei hotărâri a membrilor ONG-ului pe destinațiile prevăzute de hotărâre.
În D101 nu se înscriu decât venituri/cheltuieli ce sunt de natură economică în cazul în care ele există și se depășesc criteriile de scutire, altfel nu se înscrie nimic și se depune pe zero.
În bilanț veniturile și cheltuielile se înscriu în funcție de natura lor.
Vă recomand să luați legătura cu un contabil ce să vă asiste în aceste chestiuni.
Inca o intrebare….
In cazul in care avem venituri si cheltuieli scutite (fara activitate economica), trebuie tinut registru de evidenta fiscala? Cum se completeaza? Ce se scrie in el?
Daca am venituri scutite= 1000 si cheltuieli scutite= 800, cum completez registru de evidenta?
Multumesc!
Buna ziua!
Nu am reusit sa ma lamuresc cu urmatoarea problema. Un ONG ce desfasoara activitati economice trebuie sa depuna trimestrial declaratia 100 si daca da, unde este prevazuta aceasta obligativitate. Va multumesc!
Nu, nu trebuie. Citiți art.41 din codul fiscal.
Buna ziua!
In SAGA C pot tine contabilitatea unui ONG? Am incercat sa-l creez si imi cere numarul de inregistrare de la registrul comertului.
Va multumesc!
Puneți la configurare societăți la registrul comerțului un număr de forma J40////
Adică J
Buna ziua,
Am preluat contabilitatea unei Asociatiii non profit. Are desfasurata doar activitate fara scop patrimonial. Pentru sponsorizarile primite anii trecuti, pe langa contractul de sponsorizare, este emisa si cate o factura – sponsorizare conform contr. nr…. – la cerinta persoanelor juridice care au sponsorizat. Este in regula emiterea facturii, trebuie emisa factura? Daca da, aceste sume trebuie declarate in 392B la “livrari de bunuri si prestari servicii” sau 392 se completeaza pe 0 ?
Multumesc!
Nu trebuia emisă factură. Contractul este documentul relevant nu factura. Factură se emite pentru servicii nu pentru aceste situații. Nu se declară în 392 pentru că nu sunt livrări de bunuri sau servicii. În D392 ați declara numai acele operațiuni pentru care din punct de vedere al TVA ați fi persoană impozabilă – adică din activități cu caracter economic.
Buna ziua,am infiintat o asociatie a proprietarilor de padure in baza legii O.G. nr.26/2000 contabilitatea se va tine in functie de venituri adica neimpozabile (cotizatii membru ) si ecoconomice iar daca vor fi si economice se va tine in partida dubla ?
Contabilitatea se va conduce în partidă dublă chiar dacă nu va avea venituri de natură economică. Vedeți OMFP 1969/2007. Doar unitățile de cult și asociațiile de proprietari pot conduce evidență în partidă simplă. Sau acele asociații în al căror lege de înființare este specificat explicit că se conduce evidență în partidă simplă.
Multumesc frumos,va mai rog sa ma ajutati “ ce declaratii se depun :doar bilant la 6 luni si d101 ?trebuie obligatoriu sa angajeze contabil sau poate tine unul din membrii care are studii ?si daca angajeaza d 112
Nu există bilanț la 6 luni.
Contabilitatea se conduce conform art.10 din legea contabilității.
Multumesc ,si la a doua intrebare referitoare la angajare contabil sau conducerea evidentei de catre un membru al asociatiei cum este corect.
Conform art.10 din Legea contabilității.
Va rog sa imi spuneti daca o fundatie are dreptul sa vanda o cladire achizitionata in anul 2014
Cine verifica activitatea economica a fundatiilor la ANAF?
Multumesc
De ce nu ar avea dreptul? Nu e neapărat o operațiune cu caracter economic.
Buna ziua,
Daca se poate va rog sa argumentati modalitatea de calcul a cheltuielilor deductibile, mai precis partea de:
– se determină proporțional cu veniturile impozabile. Unde scrie expres acest anunț legea?
Vă mulțumesc
Pentru anul 2016 vedeți punctul 3 din normele de aplicare a codului fiscal pentru art.15 alin.3 din cod. Pentru anii anteriori, vedeți normele de aplicare pentru același articol (art.15 alin.3 din codul fiscal), dar punctul 8 din normele valabile la acea dată.
E o metodă de determinare a cheltuielilor aferente veniturilor impozabile. Câtă vreme există venituri impozabile pentru care operează o scutire (fie 15000 EUR fie 10% din venituri) e logic să fie alocate acelor venituri doar acele cheltuieli ce le corespund doar lor.
Am citit ca si asociatiile de propritari care au inchiriate spatii depun 101.CUM????
On-line sau la ghișeu.
Cum adică cum? Și până acum trebuiau să facă asta. D101 era obligatoriu de depus și până acum nu doar de acum.
@Cristi
Se poate emite si factura, de ce sa nu se poata?
Scrie undeva ca nu trebuie emisa factura?
Da, contractul este obligatoriu, dar factura, chiar daca nu este obligatorie, este de preferat, intrucat are rolul ei atat in contabilitatea emitentului cat si in cea a celui care plateste.
Ca sa fim bine intelesi, factura poate emite orice ONG, cum ar fi :
– asociatiile de proprietari pentru cotele de intretinere;
– organizatiile de membri de orice fel pentru cotizatiile membrilor sau alte sume de orice natura de incasat de la membri;
Deci, nu doar pentru activitatile economice (in cazul carora este obligatorie emiterea facturii), cat si in cazul activitatilor principale (fara scop patrimonial), pot fi emise facturi.
Chiar este de dorit sa se emita facturi.
Poate emite oricine, dar nu e necesar întotdeauna.
Buna ziua,am preluat doua ONG, unul e din 2009 ,altul din 2013. La niciunul nu s-a depus 010 pentru impozit profit. Cel din 2009 nu a mai avut nici o activitate . Cel din 2013 desfasoara activitati specifice ,neavand venituri supuse impozitarii. Ca sa intru in legalitate ,cu ce data sa dau 010 pentru impozit profit?
Cu orice dată doriți. Logic ar fi să fie data de la înființare și să depuneți D101 pentru fiecare ONG, pe zero.
Daca am pierdere din activitate economica si deficit din afsp, tot asa trebuie sa procedez la calcule?
La cheltuieli deductibile aferent veniturilor impozabile iese suma negativa. Asa inscriu in D 101?
Nu are cum să iasă negativ.
Va rog sa imi spuneti unde scrie ca D101 se completeaza cu 0 in cazul in care ONG-ul NU obtine venituri economice??
Nicăieri. Nu se declară cu zero de fapt. La rd.20 se înscriu veniturile neimpozabile – adică veniturile ce sunt specifice ONG, iar la 32 se înscriu cheltuielile specifice.
Din normele de completare din 11.2016, asa reiese ca se completeaza, dar am vazut mai sus ca a fost dat raspunsul asta ca se depune pe 0…de asta am intrebat
Multumesc pt lamuriri!
@Kontab Kont
Am omis eu o precizare – se depune pe zero până la 2016. Înainte existau venituri scutite și în D101 nu se puteau înscrie veniturile scutite și nici cheltuielile aferente lor.
Buna ziua. conduc un ONG, Fundatie. Activitate-formare profesionala, cursuri autorizate ANC. Veniturile de la participantii la cursuri sunt considerate venituri din activitati economice? se incadreaza la prevederile cod fiscal art.15 (2) lit. b) ..?
Sunt venituri de natură economică dacă nu sunt pentru realizarea obiectului, scopului său.
Rog o opinie raportata la Scopul Fundatiei conform statutului:
“imbunatatirea statutului social si profesional al persoanelor fizice, in special tineri prin promovarea invatamantului preuniversitar”
Iar obiectivele Fundatiei in vederea atingerii scopului ei, sunt:
“-Instruirea si formarea profesionala a persoanelor interesate in practicarea unor meserii si specializari necesare in diferite domenii si ramuri de activitate;
– Infiintarea de scoli si centre de calificare”
-…….”
Sunt centre acreditate conform Legii educației naționale? Dacă da atunci consider că nu sunt venituri de natură economică.
Daca in Declaratie… 101, pentru ONG inregistrez in randul 20 veniturile neimpozabile iar in randul 32 inregistrez cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, desi cheltuielile sunt mai mici decat veniturile in randul 35 da “pierderi”, dupa aritmetica din formular asa si trebuie sa calculeze, dar nu este logic.
Buna ziua
Avem un ONG care s/a declarat prin D010 platitor de impozit la 2017. pentru anul 2016 Cand si cum se completeaza D101?
Multumim!
D101 are termen 27/02/2017 pentru anul 2016
@Cristi
Dar atunci ramane profit/pierdere fiscala. Ori neavand activitate economica eu zic ca nu ar trebui sa figureze, nu?
Buna ziua. Avem o asociatie fara scop patrimonial care are ca obiectiv ingrijire bolnavi la domiciliu.
Pentru acest lucru primeste se la casa de sanatate in baza unui contract sume de bani pentru care intocmeste facturi . Aceste sume sunt venituri din activitati economice? Nu mai are alte venituri
Nu. Sunt sume primite cu titlu de subvenție sau similar.
Buna ziua! Pt ONG fara activitate economica, trebuie noye explicative la bilant? Multumesc!
Buna ,
Va rog ma ajutati cu declaratia 101 ?
venituri din cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor; ex. 35000
cheltuieli ex. 35000 din care mijloace fixe 5000
la care pozitii le scriu ?
Multumesc
Veniturile din exploatare la rd.1 – total, dar și la rd.20 cele din grupa 73.
Cheltuielile de exploatare, total, la rd. 2, iar cele aferente activității non-profit, la rd.32
Buna ziua
In afara de taxele prevazute in statut, incasarea unor taxe ocazionale legate de organizarea unor conferinte se considera a fi de natura economica ?
Multumesc
Eu zic că nu.
Multumesc
Buna ziua
In cazul in care o institutie non profit inregistreaza venituri economice ( o taxa de utilizare masini de spalat, in speta), cum se inregistreaza acestea in contabilitate ?
Legat de plata impozitului pe profit, se vor deduce cheltuielile strict legate de aceasta activitate, nu ? (consum en el, apa, detergent, amort masini se spalat).
Multumesc anticipat
1. Prin 704.
2. Da
@Cristi Multumesc
Buna ziua. Revin cu o speta referioare la ordonanta 4/20 iulie 2017 legata de plata CAs si CASS ptr ctr cu timp partial (nu am vazut sa apara ceva norme de aplicare).
Daca am un angajat cu 4 ore/saptamana, deci 16 ore pe luna, raportez calculul CAS si CASS la salariu minim corespunzator unei luni integral lucrate? Adica se calculeaza la fel ca ptr un angajat cu salariu minim care lucreaza cu norma intreaga ?
Multumesc anticipat
Ce norme să apară când textul e clar? Nu contează numărul de ore lucrate sau norma de muncă. Contează perioada în care CIM a fost activ și valoarea venitului realizat.
În speța de față, dacă CIM e pe 16 ore/lună și toate cele 16 ore a lucrat, iar venitul realizat e mai mic de 1450 lei și nici nu se încadrează la excepții, atunci se va achita CAS angajator și CASS angajator la 1450 lei.
Multumesc pentru raspuns. Normele ma gandeam ca vor aduce lamuriri legate de cei care au mai multe contracte cu timp partial si suma lor depaseste 1450 lei (va fi declaratie pe proprie raspundere sau altceva).
În cazul în care suma veniturilor din contracte de muncă multiple depășește sau este cel puți egală cu 1450 lei, atunci fiecare angajator va calcula CAS și CASS la venitul acordat salariatului.
Cum se va face dovada că suma veniturilor este de minim 1450 lei sau mai mare urmează să fie reglementat de ANAF printr-un ordin pe care sperăm să-l emită în timp util.
Multumesc. Sa speram :)
La pasul 2 ati folosit cursul de schimb pentru sfarsitul perioadei. Conform Normelor metodologice de aplicare a Legii privind Codul fiscal (atat a celui care nu mai este in vigoare, cat si a celui actual), pentru calculul sumei in lei reprezentand echivalentul a 15.000 euro se utilizeaza cursul MEDIU de schimb valutar eur/ron comunicat de Banca Naţională a României pentru ANUL fiscal respectiv.
De exemplu, pentru anul 2016, pe site-ul BNR gasim:
4,5411 lei/euro – valoare sfarsit perioada (serie zilnica),
4,4908 lei/euro – serie anuala (valoare medie).
In opinia dumneavoastra care dintre cele 2 valori ar trebui folosite pentru calculul de la pasul 2?
Multumesc!
Am folosit un curs pentru exemplificare și acela îmi era la îndemână :)
Pentru cursul mediu anual – seria anuală este cea care se ia în considerare. Adică 4,4908.
Pe site-uri am gasit si alte exemple in care, pentru a exemplifica modul de calcul al impozitului pe profit datorat de ong, autorii – doi dintre ei experti contabili – au folosit valoarea de sfarsit de perioada pentru a converti 15.000 euro in lei. Simteam nevoia unei clarificari. Multumesc pentru raspuns! La multi ani!
Îndrăznesc să vă cer ajutorul în cazul unui ONG care are doar activitate non-profit.
ONG-ul are un cont curent și, în fiecare lună, banca acordă o dobândă. Vă rog să îmi precizați dacă este corect să înregistrez această dobândă prin 5121 = 7341, sau trebuie să fie 5121 = 766. Întrucât nu există deloc activitate economică, consider că suma ar trebui să meargă în 7341, însă fiind vorba de contul curent nu sunt sigură.
Vă mulțumesc foarte mult!
Buna seara,
Inj curand voi prelua evidenta contabila la un ONG profil Asociatie non-profit activitati culturale.In anul 2017 s-a infiintat spre sfarsitul anului.Deci fac bilant scurt pe zero.
Acum in 2018/ian s-a strans pentru prima data cotizatia si s-a depus in cont.Se asteapta sponzorizari pt a se putea desfasura acfivitatea(organizarea de seri culturale.concerte, activitati cu copiii.etc)
Va rog sa-mi spuneti:
1) ce acte trebuie sa intocmesc?
n-am tinut evidenta pana acum la un ong si nu vreau sa gresesc.
2)invitatii la serile festive/culturale pot veni din Basarabia (cantareti,etc).
Cum/din ce fonduri se pltesc acestia pentru prestatie?(cotizatii?sponzorizari?)/Ce acte trebuie intocmite?Li se acorda diurna in acest caz?(cazare-masa?)
ONG-ul intocmeste factura?Este neplatitior de tva.
3) Pentru mine (casier-contabil) este obligatoriu CIM?(pensionar)
Va rog sa ma ajutati.
Multumesc anticipat.
1. Toate documentele financiar contabile ce sunt necesare și la o societate. Depinde de specificul activității. Pentru sponsorizări e necesar să existe contract de sponsorizare, obligatoriu, precum și dovada încasării acesteia.
2. Din banii obținuți de ONG. Aceștia pot proveni din diverse surse: cotizații, sponsorizări, finanțări de la buget, etc. Li se poate asigura cazare și masă. Asta nu înseamnă diurnă. Da ONG întocmește factură dacă are o activitate economică, altfel pentru cotizații, sponsorizări, etc. nu.
3. Da.
Vă recomand să citiți noile reglementări legate de contabilitatea ONG valabile de la 01/01/2018 aprobate prin OMFP 3103/2017
Informațiile de aici, mai sunt valabile și pentru 2017, respectiv 2018?
Da. Cu mici completări legate de D101. Se găsesc în ultima parte a comentariilor.
Salutare,
Pentru un ONG a caror obiective vizeaza cercetarea stiintifica si care, conform Ordonanței Guvernului nr. 57/2002 beneficiaza de scutirea impozitarii pe o perioada de 10 ani, cum ar trebui sa completeze acel formular D101? Precizez ca veniturile rezulta, in mare parte, din cotizatiile membrilor, forma de venit precizata in statut. Astept raspuns.
Are venituri de natură economică pentru care se acordă scutire?
Da, patrimoniul initial de 200 de lei, cotizatiile si alte contributii banesti ale membrilor, atat. Si cheltuieli de mentenanta etc din acele cotizatii. Ce am gasit pe internet:
‘Astfel, la randul 20 din cadrul formularului 101 – se completeaza cu valorile corespunzatoare veniturilor neimpozabile, in cazul dat, cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat.
La randul 32 -se completeaza cu valoarea cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile, in conformitate cu prevazute la art. 15 din Codul fiscal (cheltuieli aferente veniturilor de la rd. 20).’
Am inteles ca D 101 se poate depune si la ANAF, in dublu exemplar semnat si copiat pdf-ul cu casute pe un cd. Pentru a intra in posesia unei semnaturi digitale este destul de costisitor si stufos, mai ales ca acea semnatura va fi folosita o singura data in tot anul. Ce stiti despre acest lucru?
Din câte știu eu din acest an declarațiile se depun exclusiv on-line cu semnătură digitală. Dar cred că depinde și de cei de la ghișeu dacă acceptă să primească și așa.
Buna ziua,
Va solicit opinia cu privire la o asociatie constituita in 2017.Pana la finele anului aceasta asociatie nu desfasoara AE; are o serie de facturi de cazare/ transport (inclusiv bilete avion/ taxi), masa servita – pentru deplasarile efectuate de presedinte si un membru si factura servicii organizare eveniment lansare proiect.
Toate aceste facturi (emise fie pe numele presedintelui/ membrului sau al asociatiei// insotite de Decont gheltuieli si Ordin deplasare) sunt achitate din contul presedintelui (plata card), cash sau din contul unei alte asociatii din UK condusa de acelasi presedinte (anexat extras cont).
Cum ati incadra dvs aceste plati/ decontari * 625.1 AFSP/ 623.2.1 AFSP = 542 / 542=5311/ 5311=? ca 462 sau 7312 sau 101 la constituire ca aport al presedintelui (desi in hotararea de constituire nu e mentionata nicio astfel de valoare)?
Va multumesc!
462.
Doar că este necesar un act care să aprobe astfel de împrumuturi.
Ulterior acesta poate decide renunțarea la sume în favoarea ONG și trecerea lor pe categoria veniturilor din donații de exemplu. Abia atunci se trece din 462 în 7331.
In legatura cu un ONG infiintat in martie 2017, acesta a organizat, in iunie, un concurs de mountain bike pentru copii, aceasta activitate fiind trecuta in statut. Pentru aceasta activitate a primit sponsorizari dar a incasat si o taxa de participare la concurs de 30 lei, taxa care nu acoperă cheltuielile aferente. Cum este corect să înregistrez aceste venituri, le consider activitate economica (ct 708) si atunci as inregistra pierdere din AE sau pot să le incadrez la AFSP? Multumesc!
Pe speța de față se încadrează la activități non-profit.S-ar putea încadra la art.15 alin.2 litera j – pentru că nu e o activitate cu caracter continuu și scopul colectării taxei este nu pentru profit ci pentru realizarea scopului activității ONG.
@Cristi
va multumesc foarte mult pentru sprijinul acordat
Buna ziua, Va solicit atentia in legatura cu intocmirea unui bilant ONG.
Anul trecut s-a decis repartizarea execdentului la alte fonduri privind activitatile fara scop patrimonial. (117=116). Cheltuielile efectuate din aceste fonduri, reprezinta ch ale exercitiului?
(116=6582). Nu stiu cum trebuie evidentiate in bilant. Multumesc.
Cheltuielile nu se fac din acest fonduri. Se plătesc din echivalentul bănesc al acelor fonduri, dar nu duc la diminuarea cheltuielilor pe seama fondurilor.
Vedeți reglementările contabile corespunzătoare ONG.
Buna ziua
Dupa ce se calculeaza imp pe profit 2018 (ptr activit ec in cadrul unui ONG) si se completeaza D101, cheltuiala cu imp pe profit se inregistreaza contabil in dec 2018?
Multumesc
Da. Calculul și înregistrarea se fac în decembrie. Se reflectă în D101 pentru 2018 precum și în bilanțul pentru 2018.
Multumesc
Buna ziua!
O asociatie a realizat doar venituri din sponsorizari in suma de 300000 lei ; cheltuielile au fost in scopul realizarii unor analize de laborator catre populatie ( conform actul constitutiv ) in suma de 160000 lei, mai sunt cheltuieli reprezentand comisioane bancare de administrare cont curent 700 lei.
Va rog frumos sa imi spuneti daca in declaratia 101 trec corect sumele :
rd 1 venituri din exploatare =300000 lei
rd 2 chelt exploatare =160700 lei
rd 3 rezultatul brut =139300 lei
rd 20 alte venituri neimpozabile=300000 lei
rd 21 total venituri neimpozabile=300000 lei
rd 32 chelt aferente vent neimpozabile=160700 lei
rd 33 total chelt nedeductibile=160700 ei
rd 35 total profit impozabil=0
2. sau trec numai sume cu zero, avand in vedere ca nu realizeaza venituri din activ economice? la rd cu alte venituri neimpozabile si chelt nedeductibile ce sume se trec ?
multumesc frumos pentru sprijinul dvs!
Prima variantă este cea corectă.
Buna ziua!
Pentru un ONG de utilitate publica care desfasoara si activitate economica (venituri din activitatea economica 22000 pe 2018) , iar venituri din cotizatii si alte venituri neimpozabile in jur de 700000, cu cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile de 650000, iar cheltuieli din activ economica – 0, la randul 40 din 101 imi raman cei 22000 dar la randul 41 am 0 , dar atentionarea spune : daca P40>0 atunci P41>0. Se completeaza si P41?
Multumesc!
Regulile pentru ONG sunt:
Rd. 1 – total venituri – atât din activitatea economică cât și cele non-profit
Rd. 2 – total cheltuieli – atât aferente veniturilor de natură economică cât și celor non profit
Rd. 20 – venituri neimpozabile așa cum sunt definite ele la art.15 CF – cele din activități non-profit cât și partea de venituri de natură economică ce este considerată neimpozabilă (adică 10% din venituri dar nu mai mult de echivalentul a 15000 EUR)
rd. 32 – cheltuieli aferente veniturilor de la rd.20 – adică toate cheltuielile aferente activității non-profit cât și partea de cheltuieli corespunzătoare veniturilor economice incluse la rd.20
de la rd.23 la rd.31 și în rd.33 se înscriu acele cheltuieli aferente activității economice care nu pot fi considerate deductibile fiscal, dacă există astfel de cheltuieli.
Restul calculelor se efectuează simplu.
Bună ziua,
Sunt un composesorat cu o singura exploatare pe an , după ce scădem cheltuielile de exploatare raman cu un profit în urma acestei exploatări de 45.000 lei. Nu avem alte venituri sau cheltuieli. Noi de ce nu beneficiem de scutire de impozit pt. venituri sub 15.000 de euro.
E utopic sa fie scutiți cei care primesc subvenții de la stat, sponsorizări și cotizații de la membrii sau au alte venituri, în limita a 10% din valoarea acestora sau 15.000 euro, oricare din aceste sume ar fi mai mica (deci beneficiază oricum de o scutire iar noi care nu primim nimic n-avem nici scutire.) Cred că ceva nu-i în regula cu aceasta lege sau legiuitorul atât a complicat-o cu schema de calcul încât a uitat ce vrea de fapt să zică sau înțeleg eu greșit.
Deci există și situații mai simple unde venitul este doar din exploatare și ar trebui să beneficiem de-o scutire și noi.
E ca în proverbul pentru unii mumă și pentru alții ciumă.
Ce părere aveți? Mulțumesc anticipat pentru ajutor.
Dacă aveți activitate exclusiv economică eu zic că este corect să nu fie vorba de nici o scutire. Așa, pe logica asta, și-ar face toată lumea ONG nu societăți comerciale și ar avea scutire de impozit pentru o anumită sumă.
Buna ziua
Va rog sa-mi precizati daca mai este valabil Pasul 5 din exemplu de calcul al impozitului pe pe profit :”Pasul 5 – determinarea cheltuielilor deductibile aferente veniturilor determinate la pasul 4.”
adica cheltuielile se determina proportional cu veniturile impozabile făcând următorul calcul (Total cheltuieli de natură economică/Total venituri economice) x Total venituri impozabile = (35,000 lei/50,000 lei) x 40,000 lei = 0,7 x 40,000 lei = 28,000 lei.
Multumesc
Toți pașii sunt valabili.
Buna ziua
Referitor la Legea Codului Fiscal pentru calculul impozitului pe profit al ONG-urilor, art. 15, as dori sa subliniez ca se face o discriminare fatisa intre entitati de acelasi fel. As dori sa imi raspundeti de ce anumite ONG-uri beneficiaza de scutire de impozit iar altele nu, cand ele sunt incadrate ca entitati similare. Singura deosebire intre ele este ca unele beneficiaza de venituri nonprofit (primesc bani de la stat sau conform veniturilor enumerate la punctul 1) plus venituri comerciale, iar celelalte ONG-uri (cazul unui composesorat) beneficiaza doar de venituri comerciale. Legiuitorul a facut un algoritm de calcul intortocheat, vadit nelogic si nedrept. Se vede limpede ca favorizeaza doar ONG-urile din prima categorie (cu toate ca nu ar trebui sa fie diferente de tratare a ONG-urilor) iar alegerea limitei de 15000 Euro enuntata la art. 15 pct. 2 sau 10% din veniturile nonprofit, oricare dintre ele ar fi mai mica, este superflu pentru ca, conform algoritmului, se poate aplica doar ONG-uri cu venituri duble. De aceea, consider ca legiuitorul ar fi trebuit sa ofere tuturor ONG-urilor aceleasi drepturi, adica aceleasi posibilitati de scutiri de impozit pana in limita a 15000 Euro. Consider ca formularea sau principiul de aplicare al algoritmului este complet eronat. O lege trebuie sa fie echidistanta si sa se aplice cu aceleasi unitati de masura unor entitati similare, si daca a aparut o eroare tehnica, legea nu trebuie sa fie aplicata orbeste, punand un sablon si calculand doar cifre dupa un algoritm eronat. Deci, o lege trebuie sa fie dreapta si sa nu creeze discriminari prin exprimarea confuza sau aplicarea unei algoritm de calcul defectuos si nelogic. Ce se poate face in acest sens? Legile eronate ar trebui corectate urgent ca sa nu provoace nemultumiri si neajunsuri in randul unei natiuni. Va multumesc pentru atentia acordata. Ing. Fizician Sirbu Ioan
Dvs îmi cereți mie să justific ce au legiferat parlamentarii români?!
Eu v-am spus părerea mea la postarea dvs anterioară: dacă activitatea este exclusiv economică, e normal să nu existe nici o scutire câtă vreme având activitate exclusiv economică un astfel de ONG ar face concurență neloială unui SRL de exemplu căruia îi este taxată toată activitatea.
Dvs, dacă credeți că legea este nedreaptă, injustă și provoacă discriminări, solicitați parlamentarului care vă reprezintă să inițieze un proiect de lege care să corecteze acele aspecte pe care le considerați nedrepte, argumentându-i necesitatea și oportunitatea unei astfel de legi.
In primul rand vreau sa va multumesc pentru raspunsuri.
Nu va cer sa justificati nimic . Am vazut ca aveti raspunsuri foarte pertinente la aplicarea acestei legi si de aceea m-am adresat dumneavoastra, sa ma lamuresc eu, pe mine insumi daca percep bine un text de lege care ma intereseaza , pe care l-am sucit pe toate partile si zau ca devine tot mai clar pentru mine ca legiuitorul una a vrut si altceva a iesit. Drept dovada si multele intrebari la care raspundeti pe marginea acestei confuzii totale pe care majoritatea n-o inteleg si atunci sunt nevoiti sa aplice sablonul de calcul prezentat de altfel in articole, dar fara noima.
Da , referitor la raspunsul dumneavoastra , si eu sunt de acord ca o societate comerciala trebuie sa plateasca impozit pe profit . Noi nu ne-am vrut societate comerciala. Nici nu suntem.
Suntem o forma de proprietate privata, stiti bine ,cum si ce cu composesoratele. Ulterior am fost trecuti in tagma ONG-urilor. Asa cum am vazut in raspunsurile dumneavoastra anterioare nici macar exploatarea anuala a lemnelor pentru a plati paza si administrarea padurii si a dividentelor membrilor nu poate fi considerata activitate economica atita timp ce nu impadurim spre a recolta. Noi vindem din PROPRIETATEA noastra, ca sa ne platim paza sau ar trebui sa venim cu bani din alte surse?E cale lunga de a putea fi comparati cu un SRL sau a spune ca e concurenta neloiala.Dar nu despre asta era vorba . Vroiam doar sa va ascult punctul de vedere dupa ce am tras acest semnal de alarma, in aplicarea unei legi, tehnic eronate.
Subventiile de la stat pentru conservarea padurii nu sunt pentru toti.
Primesc doar aceea cu relatii si dosare sanatoase si tot acestia intra si la categoria ONG-urior cu mot, scutite de impozit. Vedeti de aceea se vede din avion cat de injust se aplica o lege care este formulata stramb. Principiul acestei legi ma deranjeaza si nu faptul ca am de platit
impozit. Cum mai spuneam o lege trebuie sa fie echidistanta si sa se aplice cu aceeasi unitate de masura entitatilor de acelasi fel.
Sfatul dumneavoastra de a face un pionerat si a schimba legea ma depaseste din motive de sanatate, varsta si imbold dar poate din cei multi care cauta dreptate, se vor sesiza si vor schimba o lege vadit stramba.
Inca o data multumiri pentru raspunsuri si va rog nu considerati aceasta interventie ca un atac la dumneavoastra ci doar nevoia mea de a-mi clarifica aceasta speta.
Buna ziua , va rog sa ma ajutati cu o situatie : cum se factureaza grila de predare a aunui sportiv de la un club la altul asa -zisa vanzare a sportivului ) in ce cont inregistrez venitul si de asemenea daca acest venit este impozabil sau si pt el se aplica regula cu procentul din total venituri ong.
va mltumesc frumos
Eu consider că este un venit de natură economică. Un sportiv este un “activ” din punct de vedere economic al unui club. Un activ mai special care se poate aprecia, crescându-i valoare, dacă are performanțe sau dimpotrivă se poate deprecia dacă și performanța sa sportivă scade.
În acest caz eu aș opta pentru 7583 la contul de venituri. Fiind venit de natură economică se aplică regula calculului descris în articol.
Buna seara .
Am si eu nevoie de lamuriri ,legate de D101.
Am o asociate de proprietari care obtine venituri provenite din inchiriere spatiu , in valoare de 58.000lei.
Din care 47.900lei sunt folositi pentru lucrari de intretinere si reparatii , 8.300 salarii aminstrative iar 1800, raman in cont .
Va rog sa imi spuneti cum sa completez D101 si daca trebuie sa platesc impozit pentru cei 8.300 lei.
Multumesc!
Luați legătura cu un contabil care să vă asiste. Eu nu ofer astfel de servicii aici.
Buna ziua,
Am un ONG,care in 2019 , pentru activitatea economica a avut valori negative ( un retur masiv de produse); bilantul intocmit este in forma lunga, numai ca, nu este validat la depunere si imi genereaza pe recipisa urmatoarea eroare:
E: F20 (1)
eroare regula: F20_21: F20_0463_f (-20306) = F20_0473_f + F20_0493_f – F20_0503_f + F20_0513_f + F20_0523_f + F20_0533_f + F20_0543_f + F20_0553_f + F20_0593_f(0)
Practic, nu stiu cum sa rezolv aceasta problema. Corelatiile in bilant sunt corecte.
Multumesc pentru ajutor!
Aici aveți explicații care sunt valabile și pentru ONG https://www.sagasoftware.ro/?p=1120
Buna ziua, pot incasa printr un ong, impozitul pe profit al unei firme care sa fie de acord sa vireze acesti banii , in baza unui dignostic de cancer?
Multumesc pt orice ajutor!
Din câte știu eu, da.
Buna ziua,
am o dilema in cazul calculului de impozit la un ong cu activitate economica: daca suma obtinuta la pasul 6 este negativa….nu datorez impozit…este pierdere fiscala pe care o raportez in 101?
multumesc
Da
Buna ziua !
Programul SAGA are planul de conturi pentru persoane juridice fara scop patrimonial din Ordinul nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial.
Da. Definiți entitatea ca fiind ONG.
Va rog sa ma lamuriti cu privire la inregistrarea in vector fiscal a unei Organizatii a utilizatorilor de apa pentru irigatii infiintata in baza legii 138(imbunatatiri funciare)- la data infiintarii fara salariati.
Programul Saga C se poate folosi in cezul acestei Organizatii ?
Da, dacă evidența contabilă este în partidă dublă conform OMFP 3103/2018.
Bună ziua. Un ONG (asociaţie de parinti liceu) a achizitionat laptopuri pentru a facilita desfăşurarea cursurilor online. Acestea sunt utilizate de clasele liceului. Cum ar fi trebuit sa inregistreze ong-ul acest lucru? Inregistrarea laptopurilor pe obiecte de inventar si păstrarea acestora in gestiunea asociaţiei? Sau înregistrarea lor pe cheltuieli cu materiale consumabile(6028=3028)? Trebuia facut contract de sponsorizarea cu liceul si trecerea cheltuielilor cu achiziţia laptopurilor pe cheltuieli cu sponsorizarea? In acest caz asociaţia trebuie sa depuna declaratia informativa 107 privind sponsorizările efectuate? Ar trebui sa apara aceste cheltuieli in declaratia 101?
Daca achizitia a fost facuta in anul 2020 ce modificari ar trebui facute pentru ca aceasta sa fie înregistrată si declarata corect?
Poate fi considerata achizitia laptopurilor o operaţiune din sfera celor fara scop economic?
ONG-AFSP. Cum inregistrez cheltuielile de protocol – 623.02 AFSP sa le vada integral nedeductibile (mi le calculeaza ded.2% si restul ned)
Puneți I la intrări.
BUna ziua!
Ajutati-ma va rog cu un sfat….
La un ONG doar cu activitate non -profit cheltuielile sunt mai mari decat veniturile.Prin completarea decl 101 Rd 20 respectiv randul 32 imi da atentionare cum ca ar trebui sa completez si randul 41(adica sa-i calculez impozit).
Este corect, ce sa fac, oare doar sa ignor atentionarea?
Nu este corect și mă îndoiesc că ar calcula impozit.
Buna ziua. Va rog sa ma ajutati cu un raspuns in legatura cu profitul reinvestit. In cazul
unui ONG poate fi considerat profit reinvestit achizitia unui mijloc fix- sistem de colectare selectiva a deseurilor? Sau achizitiile mijloacelor fixe utilizate la desfasurarea activitatii generatoare de profit.Multumesc.
Da, dacă are activitate economică și vorbim despre investiții efectuate în legătură cu activitatea economică a firmei.
Buna ziua
Referitor la punctul 5 din Calculul impozitului pe profit la ONG am urmatoarea argumentare:
Conform *SECȚIUNEA a 2-a – Reguli speciale de impozitare* din Normele la art. 15 alin. 3 (Codul Fiscal actualizat la 16.12.2023:
(i) stabilirea cheltuielilor corespunzătoare veniturilor impozabile de la lit. d) prin scăderea din totalul cheltuielilor a celor aferente activității nonprofit și a unei părți din cheltuielile comune, determinată prin utilizarea unei metode raționale de alocare, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
(ii) ajustarea cheltuielilor determinate conform regulilor de la pct. i), luându-se în considerare prevederile art. 25 din Codul fiscal;
Conform art. 25 lit. e) NU SUNT cheltuieli deductibile “*cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile. În situația în care evidența contabilă nu asigură informația necesară identificării acestor cheltuieli, la determinarea rezultatului fiscal se iau în calcul cheltuielile de conducere și administrare, precum și alte cheltuieli comune ale contribuabilului, prin utilizarea unei metode raționale de alocare a acestora sau proporțional cu ponderea veniturilor neimpozabile respective în totalul veniturilor înregistrate de contribuabil.* ”
*“Cheltuielile comune apar in situatia în care evidența contabilă nu asigură informația necesară identificării acestor cheltuieli” adica nu se tine analiticul pe AE si AFSP. Daca se tin cheltuielile pe analitice, stabilirea cheltuielilor corespunzătoare veniturilor impozabile de la lit. d) se face doar prin scăderea din totalul cheltuielilor a celor aferente activității non-profit, deci nu mai are justificare pasul 5*
In aceasta deductie toate cheltuielile de natură economică sunt aferente veniturilor impozabile deci sunt deductibile integral.
Nemaicalculand pasul 5, impozitul de plata este mai mic cu 16% x cheltuielile nedeductibile rezultate de la pasul 5.
Am citit cand ati spus ca “Nu toate veniturile de natură economică sunt impozabile în cazul ONG și ca o consecință nici toate cheltuielile nu sunt deductibile”. dar totusi ceva nu se leaga.
Rationamentul este dedus strict din litera Codului fiscal.
Va rog sa-mi spuneti daca rationamentul este gresit.
Nu este greșit. Dacă puteți determina clar care sunt alocate veniturilor neimpozabile evident că nu au treabă la repartizarea lor.
Veniturile neimpozabile sunt constituite excluziv din fonduri externe nerambursabile iar regula este ca venituri = cheltuieli (nu avem cofinantare). In cazul asta nu ar mai trebui calculat pasul 5?