Home > Declarații > (Non) modificarea regimului fiscal pentru construcții

(Non) modificarea regimului fiscal pentru construcții

bani2A apărut ordinul care reglementează D112 începând cu iulie 2019. Ca orice ordin care se respectă, acesta modifică, de fapt, codul fiscal.

De ce? Simplu:

Scutirile pentru regimul construcțiilor se aplică dacă angajatorii au minim 80% din cifra de afaceri provenită din activitățile de construcții așa cum sunt ele definite la punctul 5 art.60 din codul fiscal și care au veniturile brute calculate în funcție de un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3000 lei lunar. Scutirile se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 30000 lei, conform codului fiscal.

Ei bine, ordinul 3063/2019, la art.7, vine și introduce condiții cumulative pentru aplicarea scutirilor. Condiții care nu se regăsesc în codul fiscal.

Condițiile cumulative ce trebuie îndeplinite sunt:

– salariul brut de încadrare prevăzut în contractul individual de muncă este de cel puțin 3.000 lei lunar pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră;

venitul lunar brut realizat în baza contractului individual de muncă este cuprins între 3.000 și 30.000 lei inclusiv;

desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă;

Veți întreba: ok, și unde este problema? Păi, în opinia mea, sunt mai multe probleme:

1. codul fiscal vorbește de salariu lunar de minim 3000 lei, despre calculul venitului brut în funcție de salariu de încadrare de minim 3000 lei lunar. Ordinul introduce o sumă orară a salariului minim. Să zicem că asta ar fi o detaliere a ceea ce înseamnă minimul de 3000 lei/lună la o normă întreagă de 8 ore/zi și nu ar fi o problemă, dar…

2. Ordinul impune condiția 2 – venitul brut să fie cuprins între 3000 lei și 30000 lei. Ori, în codul fiscal, o astfel de condiție nu există. Codul fiscal spune că scutirile se aplică pentru sume a venitului brut lunar de până la 30000 lei, nu spune că se aplică pentru venituri brute de la 3000 lei la 30000 lei.

3. Condiția 3 impune aplicarea scutirilor doar pentru cei care desfășoară activitatea în baza unui contract individual de muncă. Dar codul fiscal spune că scutirea se aplică și în cazul celor care realizează venituri asimilate salariilor așa cum sunt ele definite la art.76 alin2 sau avantajelor în natură prevăzute la art.76 alin.3. În acest caz, administratorii care au contract de administrare mai beneficiază sau nu de astfel de facilități? Conform codului fiscal da, conform ordinului nu, pentru că ordinul obligă la existența unui contract individual de muncă condiție care, repet, nu există în codul fiscal.

În acest context: ce s-a schimbat?

– s-au introdus coduri CAEN noi, adică extinderea listei de angajatori
– s-a introdus scutire pentru suma de până la 30000 lei pentru cei care realizau mai mult de 30000 lei, impozabilă integral fiind diferența
– s-a introdus posibilitatea de a verifica încadrarea în condiția legată de cifra de afaceri în funcție de CA din anul precedent sau curent.

În rest, pentru situațiile de muncă cu timp parțial, intrări în lună sau plecări în lună și care au venit brut mai mic de 3000 lei, așa cum este ordinul formulat, de fapt nu se schimbă nimic. Asta în ciuda faptului că ar trebui de fapt să se aplice facilități și la cei care se angajează în cursul lunii sau cei care pleacă în cursul lunii și a căror venit brut lunar este mai mic de 3000 lei, dar este determinat în funcție de salariul de 3000 lei.

Nu se schimbă nimic dacă ne uităm la ordin, la art.7. Dacă ne uităm la exemplele din anexa 6 de la ordin găsim exemple în care ni se arată exact inversul art.7 și anume că și la intrări/ieșiri ba chiar și la timp parțial se schimbă.

Avem așadar un text în codul fiscal, un  alt text la art.7 din ordin care completează/contrazice codul fiscal și un alt text în exemplele din ordin, exemple ce contrazic art.7 al acestuia.

Când spuneam că statul are reglementări tardive, inaplicabile din lipsa unor norme clare, că are norme de aplicare absurde uneori, că nu este în stare să reglementeze coerent și logic în așa fel încât să nu fie necesare corecții la fiecare 2-3 luni, am fost certat, am fost criticat, pentru opinia exprimată. Acum ce să vezi: publică un ordin care așa cum se vede – adaugă la lege.

Să nu spun că reglementarea tardivă este încadrată la caz fortuit conform art.78 din codul de procedură fiscală. Adică inabilitatea statului, incapacitatea lui, de a reglementa este considerată caz fortuit, caz de forță majoră, iar incapacitatea economică a contribuabililor nu este niciodată caz fortuit sau generată de forță majoră ori dacă este așa contribuabilul trebuie să facă dovada 120% că a existat o situație de acest gen.

Categories: Declarații Tags: , ,
  1. Marius
    October 3rd, 2019 at 20:41 | #1

    Scrie mai jos, in instructiuni, este si un exemplu.

    Pentru veniturile lunare din salarii și asimilate salariului, realizate în baza unui contract individual de muncă, mai mici de 3.000 lei/lună, facilitățile fiscale se acordă dacă este îndeplinită condiția ca salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în bani, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, să fie în sumă de 3.000 lei lunar, pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră.

    Exemplu: dacă un salariat cu normă întreagă are prevăzut în contractul individual de muncă un salariu lunar brut de încadrare de minimum 3.000 lei/lună, dar în luna de raportare a lucrat fracție de lună sau s-a aflat în concediu medical, acesta beneficiază de facilitățile fiscale pentru venitul realizat.

  2. ioan
    October 4th, 2019 at 09:15 | #2

    Buna d-l Cristi si multumim pentru toate detaliile. As vrea sa fac o observatie , o chestiune care ma nedumereste este faptul ca pe multe pagini web de contabilitate apar confirmate facilitati in constructii pentru situatiile contractelor partiale, etc… Asta dupa aparitia ordinului 3063 , aparent fara a lua in considerare conditia ca brutul sa fie peste 3000 lei.

    • Cristi
      October 4th, 2019 at 11:10 | #3

      Și eu cred că ar fi normal să se aplice. Ceea ce găsiți pe net pleacă de la textul din instrucțiunile de completare a D112, instrucțiuni din anexa 6 a ordinului. În acele instrucțiuni sunt și exemple. Exemple care…contrazic art.7 din ordin! Logic. După ce te strădui vreo 4 luni să dai un ordin îl dai prost.

  3. Micon
    October 4th, 2019 at 09:48 | #4

    Buna ziua,

    Facilitatile se acorda si celor care realizeaza venit brut lunar mai mic de 3000 lei, cu anumite conditii, conform ordinului.

    “Condiția prevăzută la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul minim, în vigoare începând cu data de 22 iulie 2019, se consideră îndeplinită după cum urmează:
    – în cazul contractelor individuale de muncă cu normă întreagă, veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar, respectiv salariul minim brut pe țară de 3.000 lei lunar este stabilit pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră. Pentru salariații care au încheiate cu angajatorii contracte de muncă cu timp parțial, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca salariul tarifar orar să fie cel puțin egal cu 17,928 lei;

    – în cazul contractelor de internship și de ucenicie, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca salariul tarifar orar să fie cel puțin egal cu 17,928 lei.

    Începând cu data de 22 iulie 2019, în cazul îndeplinirii cumulative a condițiilor prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, facilitățile fiscale se acordă pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor de până la 30.000 lei lunar. Pentru partea care depășește plafonul de 30.000 lei nu se acordă facilitățile fiscale.

    Pentru veniturile lunare din salarii și asimilate salariului, realizate în baza unui contract individual de muncă, mai mici de 3.000 lei/lună, facilitățile fiscale se acordă dacă este îndeplinită condiția ca salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în bani, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, să fie în sumă de 3.000 lei lunar, pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră.

    Exemplu: dacă un salariat cu normă întreagă are prevăzut în contractul individual de muncă un salariu lunar brut de încadrare de minimum 3.000 lei/lună, dar în luna de raportare a lucrat fracție de lună sau s-a aflat în concediu medical, acesta beneficiază de facilitățile fiscale pentru venitul realizat.”

    • Cristi
      October 4th, 2019 at 11:08 | #5

      Exemplul perfect de brambureală!
      Exemplele din anexa 6 a ordinului, pentru că de acolo citați, sunt în disonanță perfectă cu art.7 din ordin.

  4. irina
    October 6th, 2019 at 23:14 | #6

    In opinia mea la art. 7 nu sunt prevazute conditii suplimentare pentru aplicarea facilitatilor. La acest articol 7 sunt redate situatiile in care angajatorii din constructii trebuie (alin. 2) sau nu trebuie (alin. 1) sa depuna rectificative pentru lunile iulie si august.
    Conditiile de la art. 7 alin. (1) lit. a) – d) trebuiesc indeplinite pentru a nu depune declaratii rectificative. Cei care indeplineau conditiile respective in lunile iulie/august au putut declara angajatii in formularul existent si astfel nu mai depun rectificative.

    • Cristi
      October 7th, 2019 at 10:25 | #7

      Nu zic nu, dar dacă nu ar fi fost art.7 alin.1 litera b.
      De acord că nu este posibil să introducă niște condiții suplimentare și da, cred că instrucțiunile din anexa 6 sunt cele ce prevalează din mai multe motive. Însă art.7 este fie alambicat formulat, fie exprimarea nu este cea mai fericită și puteau să-l formuleze simplu de tot în două alineate.

  5. bibi
    October 8th, 2019 at 17:21 | #8

    Buna ziua,
    Revin obsesiv cu intrebarea: luna asta cum calculam constructorii ?

    • Cristi
      October 14th, 2019 at 15:55 | #9

      Conform ordinului dat în aplicarea OUG 43/2019. Dar după ce apare declarația în format PDF pe site-ul ANAF.

  6. Violeta
    October 11th, 2019 at 14:47 | #10

    La o firma cu activitate de constructii 100% am avut de la inceputul anului un salariat cu timp partial dar raportat la salariul minim pe economie . Acestiua nu i-am aplicat facilitatile fiscale . Am procedat corect pana la 21 iulie ? Dupa 21 iulie nu mai indeplinesc consitiile cumulative , ce fac , mai pot aplica facilitatile celorlalti salariati sau trebuie sa-i majorez si celui cu timp partial salariul

    • Cristi
      October 14th, 2019 at 15:58 | #11

      1. Da
      2. Dacă se îndeplinesc condițiile, se aplică tuturor salariaților. Și celui cu timp parțial.

  7. Ioana
    October 15th, 2019 at 07:42 | #12

    Buna ziua.Administatorul vrea sa plateasca salariile aferente lunii septembrie.Am avut angajari si incheieri contracte in cursul lunii pentru care nu imi calculeaza facilitatile avand in vedere ca nu a aparut declaratia in frmat PDF cf ordinului OUG 43/2019.
    As putea face plata salariilor apoi sa rectific statul dupa ce apare ordinul si sa mai platesc diferenta la salariati?

  8. Bogdan
    October 16th, 2019 at 07:49 | #14

    Buna ziua, se va face un update la d112 in Saga ca sa putem deduce facilitatile si pentru cei care pleaca -vin in timpul lunii?

    • Cristi
      October 16th, 2019 at 17:49 | #15

      Da, îndată ce va apărea formularul 112 în format pdf.

  1. No trackbacks yet.