Reglementările statului român. Azi, iarăși, despre D112

21 Aug 2019 | Diverse | 36 comentarii1540 vizualizari
Blindfolded-People

Scriam în articolul legat de modificarea prin OUG 43/2019 a celebrei deja, OUG 114/2018, că este anormal ca modificarea să producă efecte în cursul lunii.

Scriam acolo că ordonanța 43 introduce noi probleme în loc să clarifice problemele ridicate de ordonanța 114. Și a treia problemă era:

3. problemă nou introdusă – lipsa reglementărilor pentru situațiile de tranziție. Ordonanța intră în vigoare de la 21 iulie. Mi s-ar fi părut logic să spună că modificarea legată de aplicarea facilităților să se aplice începând cu veniturile lunii iulie. Așa se pune problema: cum calculezi salariul unei persoane care pleacă în 20 iulie din firmă și care are mai puțin de 3000 lei venit brut? Cu sau fără facilități?

Ce face MFP, respectiv ANAF? Simplu. Nu face nimic. De la apariția ordonanței cu pricina (OUG 43/2019) și până în data de 20 august, adică două luni de la publicare și o lună de la data intrării ei în vigoare, nu face nimic. Pur și simplu nu face nimic. Nu clarifică nimic, nu modifică ordinul cu privire la modelul și conținutul declarației 112.

Trece luna iulie și firmele de construcții vor să-și plătească oamenii. Prima întrebare: cum calculez taxele dacă am persoane care au lucrat o parte din lună? Cum taxez oamenii care au salarii mai mari de 30.000 lei? Cum taxez cazurile de contracte cu normă parțială?

Și de aici începe nebunia. În lipsa oricărui ordin care să reglementeze declarația 112 și modul de declarare a taxelor, ordin care arată clar modul în care înțelege statul român că se taxează, firmele fie nu au aplicat facilitățile, aplicând o reglementare care în realitate nu mai era actuală, adică au ignorat apariția OUG 43/2019, fie au aplicat facilitățile aplicând OUG 43/2019 la întreaga lună, dar cert este că nu au putut nici una nici alta să depună D112 completat conform reglementărilor legale aflate în vigoare la finele lunii iulie 2019.

Firmele producătoare de software au fost asaltate, de către contabili în principal, cu mailuri sau mesaje publice pe paginile lor de Facebook sau pe diverse grupuri, prin care ba li se cereau clarificări, ba li se cerea să se actualizeze o declarație care de fapt nu era actualizată de către MFP/ANAF. Contabilii, între ei, cereau sfaturi despre cum să calculeze și ce să facă.

Și singura instituție care avea obligația de a clarifica această nebunie, MFP, tăcea. Statul român, prin instituțiile sale, tace când nu ar trebui să o facă. Statul român cere respectarea legii din partea contribuabililor, statul român cere plata taxelor și conformare voluntară, statul român este cel care, periodic, lansează public mesaje legate de acțiuni de combatere a evaziunii fiscale. Dar statul român este, de multe ori, cel care, este generator de fapte de încălcare a legii în mod involuntar, prin lipsa reglementărilor, prin reglementări incoerente, alambicate sau tardive. Cum este și situația de față.

Dar cum povestea nu e niciodată simplă, statul român, azi 21 august, vine și publică acest comunicat de presă și acest proiect de ordin de modificare a declarației 112. Azi, 21 august! La fix două luni de la publicarea ordonanței și la o lună de la intrarea ei în vigoare.

La 21 de zile de la data la care firmele deja trebuiau să știe cum să calculeze taxele pentru iulie în domeniul construcțiilor.

Cu 4 zile înainte de termenul legal de depunere a declarației 112 și de plată a taxelor pentru luna iulie! Cu 4 zile înainte se publică un proiect de ordin. Proiect care complică lucrurile și mai mult. De ce?

Simplu:

1. introduce foarte multe câmpuri noi
2. complică foarte mult calculele salariilor nete și taxelor datorate, din simplul motiv că taxarea pentru iulie se propune a fi fragmentată: în intervalul 1-21 iulie să se aplice vechea reglementare, și pentru perioada 22-31 iulie, noua reglementare. O astfel de modificare duce la o complicare a implementării software a modului corect de calcul
3. nu publică formatul declarației – specificațiile ei tehnice și nici câmpurile/schemele de validare, în lipsa cărora implementarea noii declarații este practic imposibil a fi realizată corect și în timp util.

Statul român, din a cărui cauză se întâmplă toate astea, nu are bunul simț, decența de a corecta situația generată de el, în sensul în care pentru firmele din domeniul construcțiilor să amâne termenul de declarare pentru iulie și pe cel de plată. Nu. Statul se așteaptă ca firmele să declare la termen și să plătească la termen. Cum va fi imposibil pentru majoritatea firmelor să facă asta, statul va ieși triumfător să anunțe că a somat zeci de firme să-și depună declarațiile, că a somat zeci de firme să-și plătească, că a penalizat zeci de firme pentru că nu și-au plătit taxele, asta în condițiile în care singura vină a firmelor, puse în imposibilitatea calculării și declarării, este că au sediul în România.

Statul român tratează, de foarte multe ori, contribuabilul român ca pe un evazionist permanent. Statul român privește, de foarte multe ori, orice întreprinzător ca un potențial evazionist și se comportă ca atare în relația cu el. Statul român are prostul obicei de a se lăuda cu simplificările pe care le aduce legislației și cu măsurile pe care le ia pentru combaterea birocrației în timp ce, în realitate, acționează doar în sens contrar: complică lucrurile. Reglementează prost și când i se atrage atenția că e prost reglementat nu recunoaște și dimpotrivă se laudă. Apoi, pus în fața faptului împlinit, pus în fața realității, începe să peticească și uneori peticește mai bine, uneori mai prost decât a croit la început.

Suntem într-o situație ingrată. Statul se revoltă dacă funcționarii săi sunt acuzați că ar fi plătiți mai mult decât merită. Revolta statului și criticile aduse lui sunt corecte în egală măsură.

Revolta statului împotriva acestor critici este întemeiată câtă vreme nu se poate generaliza critica la nivelul fiecărui funcționar, bugetar, al statului pentru că sunt persoane care nu merită aceste critici. Dar și criticile sunt întemeiate, ca idee de ordin general, pentru spețe ca cele descrise aici, pentru cazurile în care funcționarii, plătiți să facă ceva pentru statul român, nu fac nimic. Sunt întemeiate atunci când vezi că ai cinci funcționari puși să rezolve ceva ce a complicat statul, că sunt plătiți să nu facă nimic sau că ceea ce fac cei cinci poate fi făcut de către unul singur cu condiția ca statul să gândească logic, coerent.

O simplificare a procedurilor declarative este necesară. O simplificare a informațiilor cerute de stat este o chestiune care nu mai trebuie amânată.

Modificările acestea, de legislație, făcute peste noapte, nepregătite integral, cu ordine de aplicare ulterioare venite tardiv, trebuie să înceteze.

Statul român și-a făcut un titlu de glorie de o vreme încoace de a prezenta reducerile de taxe, a procentelor acestora, ca o mare realizare.

Firmele serioase nu au o problemă cu nivelul taxelor, cu procentul acestora. Nu! Câtuși de puțin. Firmele serioase au o mare problemă cu reglementările haotice, cu modificările legislative făcute în ultimul moment, cu declarațiile din ce în ce mai alambicate și mai multe, au o problemă cu lipsa de informații corecte din partea statului, au o problemă cu faptul că sunt puse pe drumuri la 3 instituții pentru a obține 3 hârtii când statul are toate informațiile la dispoziție deja, dar este incapabil să-și consolideze informațiile pe care le deține.

Simplificarea și debirocratizarea este ceea ce ar trebui să conteze pentru statul român. Dar acesta luptă din răsputeri să nu facă așa ceva. Luptă din răsputeri să complice birocrația la care sunt supuși contribuabilii români în ciuda declarațiilor oficiale contrare. Și asta ar trebui să înceteze!

36 comentarii

  1. 2 luni de la publicare, mai sunt cateva zile si noi suntem cei intrebati de ce nu putem odata sa transmitem clientului un nenorocit de stat de plata (pt firme cu profil cosntructii care au angajari sau demisii in interiorul lunii iulie). Pana la urma noi suntem prima interfata cu contribuabilul, nu fiscul. Noi ce modalittai de a protest aavem?

  2. Ne-am saturat de schimbari facute peste noapte care au impact grav in desfasurarea activitatii financiare a firmelor. S-au inmultit declaratiile, s-au facut stufoase. In loc sa simplificam ne afundam tot mai mult in birocratie. Asta se intampla din cauza lipsei de viziune si profesionalism a celor din finante si ANAF.

  3. Putem refuza sa facem modificarile. Cine este dispus sa plateasca modificari de soft foarte complicate si care sunt utile doar pentru 1 luna? Era mult mai simplu si modifice data de aplicare a ordonantei.

  4. Daca onorabilii functionari ANAF/MFP cred ca vreun om normal asteapta pana dupa data de 22 a lunii urmatoare sa-si incasaseze salarul atunci acesti functionari sunt iremediabil pierduti pentru vecie. Mai ales in conditiile penuriei de personal calificat.
    Toate firmele normale au platit deja salariile pe luna Iulie de cel putin 10-14 zile. Calculate cum s-a putut la acel moment…
    Acum insa nu putem genera D112 in baza respectivului stat de plata… si ne intrebam ce sa facem???
    Oare s-a auzit o luare de pozitie din partea organismelor profesionale CCF, CECCAR??? Nici vorba, toata lumea este in concediu.. ANAF, MFP, CCF, CECCAR si restul acronimelor…
    Noi stam pe aici si facem fiecare ce poate si cum gandeste in acest moment. Insa peste ceva timp apar niste norme care ne explica cum inteleg ei limba romana si atunci … stupoare respectivele norme se aplica retroactiv…si suntem in offside si buni de plata.
    Sunt scarbit! Lucrez de aproape 20 de ani in meseria asta dar realmente am senzatia ca asistam la un film prost si fara sens. Nu exista nici un fel de noima la tot ce se intampla.
    Pai daca au “uitat” sa precizeze in OUG 43 de cand se aplica, nu se poate emite un alt act normativ care sa reglementeze acest lucru ??? Nu stiu cum de aproape in toate actele normative sunt “scapari” si “bucle” care duc la aberatii…

    1. Nu au uitat să precizeze și tocmai de asta e o problemă!
      Puteau foarte bine să spună că se aplică de la 1 august și nu avea nimeni nici o problemă cu asta. Dar ei nu au făcut așa ceva. Au lăsat să intre în vigoare la 30 de zile de la publicare motiv pentru care ajungem la aberații de acest gen cu calcule distincte pe părți de lună.

  5. CEI CARE AU ELABORAT ORDONANTA SI AU STABILIT CA DATA DE INTRARE IN VIGOARE 21.07.2019, NU SUNT PROFESIONISTI. Oare presedinta ANAF, a luat la cunostinta acest aspect??
    Din cele aflate doamna este supercalificata in domeniu. cei care au elaborat acesta ordonanta nu au nici o taina cu domeniu si nu au intocmit un stat de plata sau o declaratie fiscala niciodata. Ei habar nu au ca multi agenti economici au depus declaratiile si au platit salariile pana la aceasta data.Isi bat joc de firme si de profesionistii contabili si fiscali. un profesionist contabil are menirea principala de a analiza activitatea firmei si a indruma firma pe calea progresului, dar datorita acestor dese modificari de legislatie (uneori aberante) ne transforma pe zi ce trece in slugile fiscului.

  6. Buna ziua.
    Se poate descarca/reveni la versiunea 514, pentru a calcula fara modificarile aduse de OG 43?
    Altfel, suntem in situatia de a genera nc/stat cu scutiri si D112 trebuie modificat manual sa-l putem depune… Complicatiile cu doua perioade distincte intr-o luna… mai bine ma lipsesc de ele.
    Multumesc.

  7. Ar fi de dorit sa se explice mai in amanunt toate modificarile continute de o versiune, ca de ex acest mod de calcul.

    1. Acest mod de calcul prevazut de proiectul de ordin nu este implementat în versiunea de pe site. Nu avea cum. Pe site acum este o versiune care calculează salariile și taxele fără facilitățile din OUG 43/2019.

  8. Buna ziua,mai asteptam sa se faca vreo actualizare sau facen dupa aceasta actualizare stat si declaratie?Multumesc anticipat.Cu stima, Violeta

    1. Instalați versiunea de pe site asa cum este acum. Generați statele de salarii și D112 în formatul actual pentru că ANAF nu va actualiza D112 în timp util. Ulterior când se va actualiza de către ANAF se va actualiza și în program și vom genera declarații rectificative refacând și statele de salarii.

  9. @Cristi
    Buna seara, am dat acum actualizare automata la 515 si nu se modifica nimic in stat, nu a revenit la vechiul calcul, cum se poate proceda in acest caz? Multumesc anticipat

    1. Devalidați statul de salarii și apăsați butonul “Actualizare date”.
      Ca idee însă nu se schimbă nimic dacă nu aveți situații particulare tratate de OUG 43/2019: contracte cu timp parțial, intrări sau ieșiri în cadrul lunii iulie cu venituri salariale brute calculate în funcție de salariul minim la firmele de construcții.

  10. Buna ziua, lichidarea lunii august se va calcula pe vechea metoda fara aplicarea oug43 (pana pe 10-15 sept sa zicem) si apoi rectificam ?

  11. Statul român. Un stat cu dizabilități profunde. Adică fără leac.
    Dizabilități care din păcate au denumiri care încep cu “Ministerul” și continuă: finanțelor sau educației sau sănătății sau justiției sau culturii sau sportului sau mediului sau… dar cred că toată lumea a auzit de ele.
    Dar cine e statul român? Eu cred că face parte din familia numită România și e chiar capul familiei. Acum ce ne facem când capul familiei este debilitat? Trebuie căutați terapeuți. Dar pricepuți și devotați cauzei.
    Vă felicit și vă mulțumesc Domnule Cristi pentru încercările dvs. de a fi un încrâncenat terapeut pentru prevenirea cât și remedierea deficiențelor acestei maladii “Ministerul finanțelor”, care are și o componentă numită sfidare sau mai clar la noi: “ne bucurăm în ciuda lor”. Strădania de care dați dovadă pentru a ingera, digera, înțelege și traduce pe înțelesul majorității familiei (interesate de aspect) mecanismele de acționare ale bolii precum și un eventual remediu, vă onorează.
    Decepționat de tristul adevăr, dar cu speranță de mai bine, revin la introducere:
    Un stat cu dizabilități profunde. Adică fără leac.

  12. MINISTERUL FINANȚELOR
    PUBLICE
    Nr. MINISTERUL MUNCII
    ȘI JUSTIȚIEI SOCIALE

    Nr. MINISTERUL SĂNĂTĂȚII

    NNr.

    Actualizare:26.08.2019_

    ORDIN
    pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”

    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, al art. 17 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Justiției Sociale, cu modificările și completările ulterioare, al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, al art. 60 pct. 5 lit. d), 138^1 alin. (3) și 147 alin. (17) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare,

    ministrul finanțelor publice, ministrul muncii și justiției sociale și ministrul sănătății emit următorul ordin:

    ART. 1
    (1) Se aprobă modelul și conținutul formularului 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, precum și anexele nr. 1.1 “Anexa angajator” și nr. 1.2 “Anexa asigurat” la aceasta, prevăzute în anexa nr. 1.
    (2) Anexa nr. 1.1 “Anexa angajator” și Anexa nr. 1.2 “Anexa asigurat” fac parte integrantă din formularul prevăzut la alin. (1).
    (3) Se aprobă nomenclatoarele prevăzute în anexele nr. 2 – 5.
    (4) Declarația prevăzută la alin. (1) este o declarație de impunere în sensul art. 1 pct. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
    ART. 2
    Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 6.
    ART. 3
    Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituțiile și persoanele fizice prevăzute la art. 68^1 alin.(2), 72 alin. (2), 84 alin. (8), 125 alin. (8)-(9), 147 alin. (1), (12) și (13), art. 151 alin. (5) și (6), art. 169 alin. (1), art. 174 alin. (5) și (6), art. 220 alin. (1) și (2) și art. 220^7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, au obligația depunerii declarației prevăzute la art. 1 prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
    ART. 4
    Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și păstrare a formularului prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 7 la prezentul ordin.
    ART. 5
    Anexele nr. 1 – 7 fac parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 6
    Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019.
    ART. 7
    (1) Angajatorii care desfășoară activități în domeniul construcțiilor, conform codurilor CAEN prevăzute la art.60 pct.5 lit. a) din Codul fiscal, completează și depun formularul disponibil, începând cu obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019, conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6, în următoarele situații:
    a) angajatorii îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal, atât pentru perioada 01 – 21.07.2019, cât și pentru perioada 22 – 31.07.2019, conform reglementărilor fiscale în vigoare în perioadele respective. În acest caz, pentru obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019, completează și depun formularul disponibil la termenul prevăzut pentru depunerea “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6, pentru aplicarea facilităților fiscale pentru angajații pentru care sunt îndeplinite, în ambele perioade, cumulativ următoarele condiții:
    – salariul brut de încadrare prevăzut în contractul individual de muncă, este de cel puțin 3.000 lei, lunar pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră;
    – venitul lunar brut realizat în baza contractului individual de muncă, este cuprins între 3.000 -30.000 lei, inclusiv;
    – desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă;
    b) angajatorii îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal, începând cu obligațiile declarative aferente lunii august 2019, conform reglementărilor fiscale în vigoare în perioadele respective. În acest caz, completează și depun formularul disponibil, conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6, pentru aplicarea facilităților fiscale pentru angajații pentru care sunt îndeplinite, începând cu luna august 2019 cumulativ următoarele condiții:
    – salariul brut de încadrare prevăzut în contractul individual de muncă, este de cel puțin 3.000 lei, lunar pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră;
    – venitul lunar brut realizat în baza contractului individual de muncă, este cuprins între 3.000 -30.000 lei, inclusiv;
    – desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă;
    c) angajatorii nu îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal, atât pentru perioada 01 – 21.07.2019, cât și pentru perioada 22 – 31.07.2019, conform reglementărilor fiscale în vigoare în perioadele respective. În acest caz, pentru obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019, completează și depun formularul disponibil la termenul prevăzut pentru depunerea “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6, pentru declararea tuturor asiguraților;
    d) angajatorii nu îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal, începând cu obligațiile declarative aferente lunii august 2019, conform reglementărilor fiscale în vigoare în perioadele respective. În acest caz, completează și depun formularul disponibil, conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6, pentru declararea tuturor asiguraților.
    (2) Angajatorii care desfășoară activități în domeniul construcțiilor, conform codurilor CAEN prevăzute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, pentru aplicarea facilităților fiscale în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, completează și depun formularul în conformitate cu prevederile prezentului ordin, după publicarea pe site-ul A.N.A.F. a programelor de asistență a contribuabililor, începând cu obligațiile declarative ale lunii iulie 2019, în următoarele situații:
    a) angajatorii îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal începând cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor măsuri în domeniul investițiilor;
    b) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor realizate de persoanele fizice de la angajatori care îndeplinesc condițiile prevăzute la pct. 5 al art. 60 din Codul fiscal, pentru care se modifică regimul fiscal începând cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2019.
    (3) Angajatorilor prevăzuți la alin. (2), pentru perioada cuprinsă între termenul prevăzut pentru depunerea “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” începând cu obligațiile declarative aferente lunii iulie 2019 și până publicarea pe site-ul A.N.A.F. a programelor de asistență a contribuabililor, în conformitate cu prevederile prezentului ordin, le sunt aplicabile prevederile cuprinse la art. 76 alin. (2) (proiect) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Termenul prevăzut pentru completarea și depunerea “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” este de 30 de zile de la publicarea pe site-ul A.N.A.F. a programelor de asistență a contribuabililor.
    ART. 8
    După publicarea pe site-ul A.N.A.F. a programelor de asistență a contribuabililor, în conformitate cu prevederile prezentului ordin, este obligatorie completarea formularului conform prevederilor din instrucțiunile prevăzute în anexa nr. 6.
    ART. 9
    Direcțiile de specialitate și structurile subordonate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Ministerului Sănătății, precum și direcțiile de specialitate și structurile subordonate sau cele care funcționează sub autoritatea Ministerului Muncii și Justiției Sociale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 10
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Eugen Orlando TEODOROVICI
    Ministrul finanțelor publice

  13. A se vedea Proiect ORDIN

    pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” – actualizat in data de 26 august 2019 – site-ul MFP

  14. Circul continua!
    Proiectul de Ordin a fost actualizat la 26.08.2019 , mai prost , mai ca la tara. Cred ca nu-si mai inteleg propriile modificari la Codul Fiscal. CF spune clar ca se aplica facilitati fiscale in constructii si pentru venituri asimilate salariilor (partial , caci pentru sanatate au uitat sa faca modificarea – urmeaza in septembrie 2019) si nu mai e precizata acea plaja de la 3000 la 30000. De asemenea pentru part time nu se beneficiaza de facilitati decit daca se incadreaza in plaja de mai sus!
    Intelegeti altfel?

  15. Azi e 2 , ma gandesc ca dam salariile constructorilor tot pe 114 ca nu vad nici o miscare la ANAF. Nu trebuia sa avem proiectul in dezbatere o luna de zile ?

    1. Din informațiile care circulă pe internet, ANAF ar fi oferit, ca răspuns legat de noul D112, informația potrivit căreia formularul va apărea în…octombrie și că se vor depune rectificative.
      Un consilier guvernamental mă certa pe facebook că articolul este tendențios și că e scris fără să mă fi informat în ideea în care ministrul finanțelor i-a transmis că se vor depune rectificative. Pentru că, logic, este normal în opinia statului român să dai o lege pe care eu, contribuabil, sunt obligat să o aplic, dar din cauza lui să nu pot face asta. Adică e normal să întocmim state de salarii în mod eronat, să declarăm eronat ce avem de declarat și apoi să mai muncim încă o dată refăcând state de salarii și depunând rectificative.

  16. Cum s-au gandit guvernantii ca se poate calcula o indemnizatie de boala in doua moduri, un mod pana pe 21 iulie si alt mod incepand din 22 iulie?

  17. Imi vine sa rad!!! sau sa plang…
    Sa vin cu rectificare in Octombrie la salariile aferente lunii Iulie….
    Peste vreo 2 ani cand ne vom uita cum am virat salariile si taxele pe lunile astea vom crede ca am fost drogati….cine poate sa isi mai aduca aminte de toate nazbitiile ANAF.
    Nu mai vorbim de fisa de evidenta pe platitor care va fi varza si vom umbla de cretini sa o reglam.

  18. Si nu e vorba doar de calculul concediilor medicale. Ce faci cu sporurile, cu concediile de odihna neefectuate, cu sumele care se impoziteaza, gen diurne peste limita, tichete peste limita, avantaje materiale?

  19. Sunt foarte curios, conform oug 43, cum se calculeaza impozitul pentru un salariat in constructii care are o jumatate de luna lucrata aferent unui salariu de 3000 lei si o jumatate in concediu medical (sub 3000). Cum distribuie deducerea ca sa-si dea seama cat din deducere se acorda pentru venitul nescutit.

  20. Mi se apre mie sau Ordinul nr.3063/1376/1430 contrazice codul fiscal ?

    Care zice la art.60; 5 c) “veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 30.000 lei, obţinut din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 30.000 lei nu va beneficia de facilităţi fiscale”

    Iar la ordin 3063 avem la art.7 “….pentru angajatii pentru care sunt indeplinite…, cumulativ, urmatoarele conditii:
    – salariul brut de încadrare prevăzut în contractul individual de muncă este de cel puțin 3.000 lei lunar pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră;
    – venitul lunar brut realizat în baza contractului individual de muncă este cuprins între 3.000 și 30.000 lei inclusiv;….”

  21. Buna ziua,

    Va rog sa-mi spuneti daca este corect sa calculez si sa platesc contributii reduse pentru un angajat cu norma de 1ora/zi, la un salariu de incadrare de 375 ron. Celelalte conditii pt acordarea reducerilor legate de cod caen si cifra afaceri sunt indeplinite. Pana acum nu am aplicat regimul special de taxare, insa inteleg ca acum dupa aceasta reglementare as putea sa-l aplic chiar daca sunt angajati cu norma redusa. La 21 ore lucrate in luna septembrie cu salariul de incadrare de 375 lei am 17,857 lei /ora ceea ce ma duce la neindeplinirea tuturor conditiilor. Va rog sa ma ajutati sa inteleg! Multumesc pt raspuns!

    1. Puteți calcula, dar nu puteți declara o astfel de situație.
      Din păcate nici azi 4 noiembrie acest lucru nu este posibil.

  22. Buna ziua! O intrebare: Contractele de muncă part-time vor fi taxate cu contribuții sociale la valoarea lor reală începând cu 1 ianuarie 2020? Este sigur?
    Mulțumesc frumos pentru ajutor!

    1. Până în acest moment nu există nimic publicat în monitorul oficial, vreun text de lege care să abroge această prevedere. Din ce înțeleg se pare că va apărea în perioada următoare și așa va fi din 2020.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *