Home > Legislatie > OUG 114/2018–regimul construcțiilor, noi modificări

OUG 114/2018–regimul construcțiilor, noi modificări

make your choiceLuna și modificarea. Cam așa se poate rezuma OUG 114/2018. Despre problemele acestei ordonanțe am mai scris aici. Luna aceasta, în 21 iunie mai exact, Guvernul României a publicat o nouă ordonanță de urgență, OUG 43/2019, care modifică, iarăși, OUG 114/2018.

Ce modificările aduce aceasta, la OUG 114/2018, legate de regimul construcțiilor?

Să vedem în ceea ce urmează:

1. Se mărește lista codurilor CAEN pentru care se aplică acest regim. Codurile CAEN nou introduse în acea listă sunt:

2351 – Fabricarea cimentului;
2352 – Fabricarea varului și ipsosului;
2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;

Astfel și societățile care au aceste coduri CAEN și desfășoară activitate în cadrul acestor domenii de activitate vor aplica regimul special pentru constructori cu tot ceea ce decurge din aceasta.

2. Se modifică modul de determinare a ponderii cifrei de afaceri din construcții în totalul cifrei de afaceri.

a. Societățile înființate în 2019 (și cele ce se vor înființa în viitor) – vor determina cifra de afaceri prin calcul cumulat al acesteia de la  începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea. Exact cum se procedează acum.

b. Societățile înființate anterior lunii ianuarie a fiecărui an – vor lua în considerare cifra de afaceri din construcții,realizată cumulat în anul anterior.

Dacă în anul anterior societățile, care se încadrează în domeniile de activitate pentru care se aplică acest regim, au realizat o cifră de afaceri din activitatea de construcții cu o pondere de cel puțin 80% în totalul cifrei de afaceri, vor aplica, în anul curent, facilitățile fiscale pentru salariați în tot cursul anului indiferent de ponderea din anul curent.

De exemplu: o societate, înființată în anul 2000, a realizat, în anul 2018, cifră de afaceri din construcții de 85% din totalul cifrei de afaceri realizată în 2018. În anul 2019 aplică facilitățile chiar dacă în 2019 va avea o pondere a cifrei de afaceri din construcții de 70% din totalul cifrei de afaceri realizate.

O facilitate nou introdusă se referă la cei care în anul anterior au avut cifră de afaceri din construcții mai mică de 80% din totalul cifrei de afaceri. Pentru aceștia, dacă în anul curent au cifră de afaceri din activitatea de construcții, cumulată de la începutul anului, de cel puțin 80% din cifra de afaceri totală, atunci vor aplica facilitățile fiscale, altfel nu.

De exemplu: o societate, înființată în anul 2000, a realizat, în anul 2018, cifră de afaceri din construcții de 60% din totalul cifrei de afaceri realizată în 2018. În anul 2019 aplică facilitățile doar dacă în cursul anului va realiza din activitățile de construcții cel puțin 80% din cifra de afaceri totală.

Sintetizând:

– societăți nou înființate (cele ce se înființează în anul curent) – dacă se încadrează în domeniile de activitate din ordonanță – aplică facilitățile fiscale dacă în anul curent, cumulat de la înființare până la finele lunii curente, au cel puțin 80% din CA din activitatea de construcții

– societățile existente, înființate anterior lunii ianuarie a anului curent, aplică facilitățile fiscale doar dacă în anul anterior au avut CA din activitate de construcții de cel puțin 80% din totalul CA. În cazul în care în anul anterior nu au avut 80% din CA ca fiind din activitate de construcții au posibilitatea de a aplica acest regim dacă în anul curent realizează, similar celor nou înființate, cumulat de la începutul anului, o CA din construcții de minim 80% din totalul CA

Modul de calcul a cifrei de afaceri va fi reglementat de…. Comisia Națională de Strategie și Prognoză. Pentru că, logic, o chestiune care ține de fiscalitate, de facilități fiscale, în acest caz, se pare că nu poate fi reglementată de Ministerul de Finanțe cel care elaborează și normele contabile de calcul a cifrei de afaceri, dpvd contabil sau normele fiscale care reglementează cifra de afaceri din punct de vedere fiscal.
Nu. Se pare că e necesar ca o comisie, ce aduce aminte de vechiul CSP din comunism, ce nu are nici o treabă din punct de vedere fiscal cu legislația fiscală, să vină și să spună cum se determină cifra de afaceri. E o palmă dată celor din MF în opinia mea, mai exact specialiștilor din acel minister.

O altă modificare ține de nivelul veniturilor salariale pentru care se aplică scutirea. Dacă acum se aplica facilități pentru venituri brute de la 3000 lei la 30000 lei, începând cu intrarea în vigoare a acestei ordonanțe, se modifică acest aspect.
Textul modificat este acesta:

veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 30.000 lei, obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depășește 30.000 lei nu va beneficia de facilități fiscale;

Acum dacă o persoană are 30500 lei venit brut i se va taxa întreg venitul. După intrarea în vigoare a OUG 43/2019 i se va taxa integral doar partea care depășește 30000 lei, adică doar 500 lei, pentru restul aplicându-se facilitățile fiscale.

Schimbarea aceasta este una normală, pentru că, așa cum am arătat în articolul anterior, un salariat cu venit brut de 30.001 lei lua net în mână cu mult mai puțin decât unul care avea 29.999 lei.

De asemenea, din modul de redactare a noului text se poate înțelege, cel puțin eu așa înțeleg, că și cei care au venituri sub 3000 lei lunar vor beneficia de aceste facilități dacă veniturile persoanei sunt determinate în funcție de un salariu brut de minim 3000 lei. Adică și cei care se angajează în cursul lunii ori pleacă în cursul lunii vor avea aceste facilități chiar dacă au venit brut mai mic de 3000 lei. Ori cei care se află în concediu medical și indemnizația de concediu este mai mică de 3000 lei.

Ce este neclar? Neclar este dacă aceste facilități se aplică și celor cu normă parțială sau nu. Poate se va clarifica acest lucru prin ordinul legat de întocmirea D112.

De când intră în vigoare OUG 43/2019? Din 21 iulie 2019. Adică la 30 de zile de la publicarea ordonanței în monitorul oficial.

Pe de altă parte, această ordonanță lasă pe mai departe unele probleme și introduce unele noi:

1. pe mai departe, firmele ce se încadrează în domeniile de activitate respective, indiferent că aplică sau nu facilitățile fiscale sau nu, sunt obligate să acorde un salariu minim de 3000 lei salariaților. Ar fi fost normal ca firmele ce nu pot aplica facilitățile fiscale să nu fie obligate să acorde salariul minim de 3000 lei.

2. pe mai departe, salariul minim se acordă tuturor salariaților firmei, indiferent că lucrează în construcții sau nu.

3. problemă nou introdusă – lipsa reglementărilor pentru situațiile de tranziție. Ordonanța intră în vigoare de la 21 iulie. Mi s-ar fi părut logic să spună că modificarea legată de aplicarea facilităților să se aplice începând cu veniturile lunii iulie. Așa se pune problema: cum calculezi salariul unei persoane care pleacă în 20 iulie din firmă și care are mai puțin de 3000 lei venit brut? Cu sau fără facilități?

Adaptările softurilor de contabilitate sunt necesare iarăși, dar ele vor apărea doar după ce se modifică 112. Și s-ar putea ca aceasta în formă modificată să apară abia în august. Oricum pentru iunie, se va depune 112 pe forma actuală, completată după regulile actuale și abia în august se va depune pe forma modificată.

Categories: Legislatie Tags:
  1. ileana
    July 2nd, 2019 at 16:35 | #1

    cum procedam daca la o societate toti salariatii au salariul de peste 3000lei. Unii POT BENEFICIA DE SCUTIRE , IAR O PARTE DIN EI NU BENEFICIAZA DE SCUTIRE , FIIND CONSIDERATI DETASATI. AM OPERAT IN ISTORIC SALARIAT SALARIUL IAR LA STARE AM TRECUT DETASAT . IN STATUL DE PLATA IMI APARE LA TOTI SCUTIREA.
    CE FAC?

    • Cristi
      July 3rd, 2019 at 11:34 | #2

      Salariați detașați sunt cei primiți prin detașare.

  2. MERY
    July 2nd, 2019 at 16:40 | #3

    Buna ziua, am o nedumerire privind acordarea facilitatilor fiscale salariatilor detasati. Nu inteleg exact la ce se refera. De exemplu o firma obtine venituri din servicii constructii pe Italia, oamenii sunt delegati 10 zile acolo, fara modificari in revisal. Voi aplica facilitatile sau nu pentru acea perioada?
    daca da cum procedez, 10 zile cu facilitati 10 zile fara

    • Cristi
      July 3rd, 2019 at 11:30 | #4

      Da, se aplică facilitățile. Nu contează unde se execută lucrările.

  3. MERY
    July 3rd, 2019 at 14:54 | #5

    Multumesc pentru raspuns. Am inteles acum, iar daca am un salariat care vine la mine cu detasare il voi inregistra in lista salariatilor, trecand la nr contract nr documentului de detasare? Mai exista vreo bifa sau vreo incadrare ca programul sa nu-i aplice scutirea? Sau voi calcula manual in decl 112 contributiile salariatilor veniti prin detasare?

  1. No trackbacks yet.