Home > Declarații, Legislatie > ONG: Impozitul pe profit

ONG: Impozitul pe profit

February 13th, 2012 Leave a comment Go to comments

ongDupă  cum știți, în 25/02/2012, este termenul de depunere al D101 pentru asociații non-profit.

De aceea, m-am gândit că ar fi oportun să detaliem modul de determinare al profitului impozabil și al impozitului pe profit la aceste entități.

Pentru ce venituri datorează ONG-urile impozit pe profit?

Pentru veniturile de natură economică. Acestea sunt acele venituri ce nu sunt scutite conform art.15 alineatul 2 din Codul fiscal.

Dacă însă asociațiile non-profit obțin venituri de natură economică, există o limită maximă a acestora pentru care nu datorează impozit pe profit.

Limita o reprezintă suma cea mai mică dintre echivalentul a 15000 EUR calculați la cursul de la finele exercițiului financiar și 10% din totalul veniturilor scutite obținute de asociații.

Cum se determină profitul impozabil și impozitul pe profit?

Există o metodă simplă de a determina aceste sume, urmând câțiva pași simpli de tot.

Pentru a determina corect profitul impozabil și impozitul pe profit, este absolut necesar ca în contabilitate, veniturile, dar în special cheltuielile să fie foarte clar departajate după natura lor: de natură economică sau non-profit. În SAGA puteți departaja fie folosind conturile analitice – cea mai simplă metodă, fie folosind grupele – o metodă la fel de simplă, dar cu plusuri legate de repartizarea cheltuielilor pe grupe la salarii spre exemplu și cu minusuri legate de preluarea soldurilor inițiale ce nu se poate face în mod direct repartizat pe grupe, fie folosind combinat analitice și grupe.

Și, pentru a arăta cum se face, vom exemplifica:

Să presupunem că o asociație are următoarele date financiare:

Nr. crt. Explicație Suma
1 venituri din cotizațiile membrilor

100,000 lei

2 venituri economice din vânzare de bunuri (comerț)

50,000 lei

3 Total Venituri

150,000 lei

4 Cheltuieli de natură economică

35,000 lei

5 Cheltuieli aferente veniturilor non-profit

80,000 lei

Cum determinăm profitul impozabil și impozitul pe profit?

Explicație Suma
Pasul 1 – determinăm veniturile neimpozabile așa cum sunt ele în art.15, alin.2 din codul fiscal
În exemplul nostru, sunt acele venituri de la rd.1, din cotizațiile membrilor
100,000 lei
Pasul 2 – determinăm veniturile ce constituie limita maximă a scutirii așa cum sunt definite la art.15 alin3. Așa cum am arătat mai sus, se va lua ca limită a veniturilor pentru care se oferă scutire, cea mai mică sumă dintre 15000 EUR și 10% din veniturile scutite:
-  limita 1 = 15000 EUR x 4,3197 lei/EUR = 64796 lei
– limita 2 = total venituri scutite x 10% = rd.1 (sau cele de la pasul 1 x 10%) = 100,000 lei x 10% = 10,000 lei
10,000 lei
Pasul 3 – Total venituri neimpozabile = suma de la pasul 1 + suma de la pasul 2 110,000 lei
Pasul 4 Determinarea veniturilor impozabile – prin scăderea din totalul veniturilor obținute (de natură economică și de natură non-profit) a sumei determinate la pasul 3 = 150,000 lei – 110,000 lei = 40,000 lei 40,000 lei
Pasul 5 – determinarea cheltuielilor deductibile aferente veniturilor determinate la pasul 4.
Cum  se determină?
– așa cum am arătat e important să defalcăm cheltuielile după natura lor,
– se respectă regulile de la art.21 din codul fiscal în ceea ce privește încadrarea
– se determină proporțional cu veniturile impozabile.
În cazul nostru presupunem că toate cheltuielile de natură economică sunt înregistrate distinct în contabilitate pe conturi analitice și sunt integral deductibile. Ca urmare vom determina cât din  totalul lor sunt aferente veniturilor impozabile făcând următorul calcul (Total cheltuieli de natură economică/Total venituri economice) x Total venituri impozabile = (35,000 lei/50,000 lei) x 40,000 lei = 0,7 x 40,000 lei = 28,000 lei.
28,000 lei
Pasul 6 – Determinarea profitului impozabil/pierderii fiscale – ca diferență între suma de la pasul 4 și cea de la pasul 5 12,000 lei
Pasul 7 – Stabilirea impozitului pe profit –  dacă suma de la pasul 6 e pozitivă, atunci se aplică asupra acestei sume cota de impozit pe profit, altfel e zero. În exemplul nostru impozitul este = suma de la pasul 6 x 16 % 1,920 lei
Această metodă este descrisă și în normele de aplicare a articolului 15 din codul fiscal.
  1. February 13th, 2012 at 22:51 | #1

    Buna ziua,

    Felicitari pentru studiul de caz prezentat. In completarea acestuia va rog sa ma ajutati cu urmatoarea intrebare: ONG-urile fara activitate economica depun 101 cu sumele pe 0? Intreb deoarece in Codul Fiscal nu se specifica ca doar cele cu activitate economica depun. Incerc sa obtin si un raspuns de la Asistenta M.Finante din noiembrie insa nu mi-au raspuns nici pana acum. Eu am depus o data la un astfel de ONG si au primit-o, deoarece nu se face diferentierea in paragraful respectiv din Codul Fiscal. Multumesc si astept opinia dumneavoastra.

    • Cristi
      February 14th, 2012 at 00:08 | #2

      E o lacună în codul fiscal și în norma de completare a D101, pentru că nu spune clar dacă se trec toate veniturile sau doar cele ce nu sunt scutite.
      Totuși, în aceste condiții, eu zic că depun D101 cu sume, doar că vor completa și partea de venituri neimpozabile și de cheltuieli nedeductibile cu total venituri scutite și total cheltuieli aferente activității non-profit.

  2. Natalia Tat
    February 14th, 2012 at 01:25 | #3

    Mii de multumiri! Informatiile au ajuns exact cand trebuia!

  3. raluca
    February 14th, 2012 at 12:43 | #4

    Daca vectorul fiscal este completat si cu impozit pe profit, da, se depune 101. Daca de la inceput au fost desfasurate numai activitati fara scop patrimonial si 010 a fost depusa fara impozit, atunci nu se depune 101.

  4. Horia Doroftei
    February 14th, 2012 at 12:52 | #5

    @raluca
    Ma aflu in situatia prezentata de userul raluca. Nu au existat niciodata activitati economice. Inteleg ca daca nu am in vector impozit pe profit teoretic(procedural) nu pot sa depun 101, insa avand in vedere ca in Codul Fiscal se specifica faptul ca toate ONG-urile depun 101 ( atentie, nu scrie nicaieri ca doar cele cu activitate economica), nu sunt in culpa daca nu ma inregistrez ca platitor si depun declaratia, chiar si pe 0?

    • Cristi
      February 15th, 2012 at 10:10 | #6

      Revin, pentru că am stat și cugetat :)
      Așa cum am spus asociațiile nonprofit nu sunt scutite de plata impozitului pe profit, ele ca entități. Sunt scutite anumite categorii de venituri obținute de către acestea.
      Asta înseamnă că, normal, ar avea obligația înregistrării fiscale ca plătitoare de impozit pe profit și, ca urmare, să depună D101.
      Legat de completarea acesteia însă, cred că m-am grăbit susținând că se trec în ea și veniturile scutite, pentru că la rândul meu am făcut o confuzie de termeni: am confundat veniturile neimpozabile cu veniturile scutite, ori acestea nu sunt același lucru, cele neimpozabile fiind enumerate distinct și explicit la un alt articol a codului fiscal.
      Mai rațional ar fi, într-adevăr, să completez declarația cu veniturile din activități economice, ce nu sunt scutite, cu toate cheltuielile efectuate pentru obținerea veniturilor economice, înscriind la alte cheltuieli nedeductibile cota parte de cheltuieli ce nu a dus la obținerea de venituri impozabile.

  5. raluca
    February 14th, 2012 at 15:51 | #7

    Eu zic că nu, pentru că poţi dovedi că nu ai avut niciodată venituri impozabile, si nu cred că ţi-o vor primi, întrucât nu ai obligaţia declarată în vector. Mie în urmă cu 2 ani nu mi-au primit-o, cu argumentele de mai sus, iar de atunci nu am mai încercat să depun şi nu m-a notificat.

    • Cristi
      February 14th, 2012 at 17:27 | #8

      De asta zic că e o lacună.
      Cei care nu v-au primit-o, au argumentat că nu sunteți înregistrați în vectorul fiscal cu impozit pe profit, dar dacă erați trebuiau să o primească. Pentru că nu au argumente. Nu depun 101 cei care sunt scutiți.
      Ori dacă e să o luăm așa:
      – ONG-urile sunt persoane impozabile obligate la plata impozitului pe profit conform art.13 lit.a
      – fiind persoane obligate la plata acestuia, se înregistrează fiscal și ca plătitori de impozit pe profit.
      – scutirea de impozit pe profit este doar pentru anumite venituri, nu pentru contribuabil. Spre exemplu, sunt contribuabili scutiți în mod expres: cei de la art.15 alin.1. Organizațiile non-profit nu sunt scutite, ci doar o parte din veniturile lor sunt scutite.
      Lacunele în legislație sunt: nu se știe clar și nici legea sau normele de la D101 nu precizează clar, dacă în aceasta se înscriu doar veniturile impozabile, cele asupra cărora nu se aplică scutirea, deci pe cale de consecință, nu se spune clar. așa cum spunea și domnul Horia Doroftei anterior, nu se cunoaște dacă depun 101 doar cei care obțin venituri economice sau toți

  6. ioni459
    February 14th, 2012 at 16:13 | #9

    Va rog sa ma iertati pt ca aici se discuta alt subiect…
    Am o intrebare legata tot despre ONG-uri:

    Care sunt contributii sociale pentru indemnizatii din activitatile desfasurate ca urmare a unei functii alese la persoanele juridice fara scop patrimonial, in urma modificarilor Codului fiscal 2012?

    multumesc anticipat!

  7. raluca
    February 16th, 2012 at 18:29 | #10

    Am mai cugetat şi eu la cele scrise de dvs. şi totuşi cred că mai am un argument privind obligaţia înregistrării fiscale ca plătitor de impozit pe profit numai pentru unele ONG-uri. Ştiţi bine că ONG-urile planifică şi aprobă un buget de venituri şi cheltuieli la începutul fiecărui an de activitate. Dacă bugetul previzionează numai venituri din activităţi fără scop patrimonial, deci scutite de impozit pe profit, atunci nu cred că este nevoie să se înregistreze fiscal cu acest impozit.

    • Cristi
      February 17th, 2012 at 18:08 | #11

      Aici suntem în dezacord. Planificarea acelui buget, nu are nici cea mai mică legătură cu înregistrarea fiscală ca plătitor de impozite și taxe și nici vreo influență asupra acestuia.
      Dacă ar fi scutită entitatea ca atare, da, nu s-ar pune problema, însă nu e scutită asociația ci doar o parte din veniturile posibile.

  8. gabriel
    February 17th, 2012 at 11:12 | #12

    Am depus anul trecut (pt un ONG) pe zero D101 si imi apare si in dosarul fiscal. In vector nu suntem trecuti ca platitori de impozit pe profit. De asemenea in D100 am specificat la fiecare trimestru impozitul pe zero. Asa m-au sfatuit la ghiseu la ANAF cand i-am intrebat. Ultima oara am depus D100 online cu semnatura si cand am specificat impozitul pe zero mi-au primit declaratia, dar a aparut o atentionare in recipisa si anume ca nu suntem inregistrati ca platitori… deci logic nu mai completez in D100 la impozit pe profit. Acum nu stiu ce o sa fie cu D101… mi se pare clar din legislatie ca ONG-urile trebuie sa depuna D101 anual… deci mi se pare corect ce spune Cristi… ar trebui sa modific vectorul fiscal si sa ne trecem platitori de imp pe profit, chiar daca stim ca nu vom avea activitati economice. O sa incerc sa depun D101 pe zero acum si o sa vad ce o sa fie.

  9. ioni459
    February 21st, 2012 at 14:15 | #13

    ”ar trebui sa modific vectorul fiscal si sa ne trecem platitori de imp pe profit, chiar daca stim ca nu vom avea activitati economice”

    gabriel, da trebuie sa fie modificat vectorul fiscal cu scoaterea din evidenta fiscala ca platitor de impozit pe profit (asta daca ONG-ul se incadreaza la fara venituri economice)
    Eu am avut aceeasi situatie, dar am corectat anul trecut,intrucat ONG-ul era trecut din greseala la impozit pe profit, chiar daca are NUMAI venituri neimpozabile,

    Dimineata am intrebat la Ad.fin.S2 daca ma itrebuie depusa D101 la Ong fara activit econ, si raspunsul a fost urmatorul:
    Daca in evidenta fiscala ONG-ul NU este inregistrat ca platitor de
    impozit pe profit NU trebuie sa depuna D101 pana la 25 feb

    Deci tu daca apari in vector ca platitor de impozit pe profit, Trebuie sa depui D101, si ulterior sa corectezi ca nu ai ven econ

  10. Iudit
    February 28th, 2012 at 12:04 | #14

    Cand am vrut sa depun cu 0, d-ul de la declaratii vazand ca nu apar in vector fiscal ca platitor de imp. prof., nu a luat.
    Dar daca am si activitate economica, si sunt inregistrata ca platitor de imp. pe profit anual, trebuie sa depun 100 trimstrial, nu numai 101 pana la 25 febr. al anului urmator?
    Mersi!

  11. vlad
    May 23rd, 2012 at 07:50 | #15

    Va rog sa imi spuneti daca pot genera bilantul pt ONG-uri din aplicatia Saga si daca putem conduce o contabilitate pt ONG-uri ?

    • Cristi
      May 23rd, 2012 at 08:03 | #16

      Da. SAGA C îndeplinește ambele cerințe.

  12. Cristina
    August 23rd, 2012 at 07:49 | #17

    Buna ziua!
    Deranjez cu o intrebare.
    ONG fara activitate economică functioneaza in domeniul cluburilor sportive. Neplatitor de TVA aduce o sportiva din afara tarii si MANAGERUL intermediaza venirea in Romania.
    Serviciile ”Comision intermediere legitimare sportiv” in valoare de 1000 euro sunt facturate de firma acestuia din SPANIA care are CIF: G303xxxxx.
    Eu ca si contabilitate am gasit ultima tranzactie in euro in registrul de casa in valuta in 2010 cand au participat la o competitie in Europa si au platit taxele de participare.
    De atunci nimic in valuta.
    Ceva deosebit se declara pe undeva pe la autoritati??
    sau pur si simplu operez totul in registrul de casa (plata)?
    Multumesc anticipat!

  13. Liliana
    March 6th, 2013 at 15:48 | #18

    Am si eu o intrebare legata de acest subiect.

    Sa presupunem ca in primul an asociatia a avut un profit impozabil de 10.000, pentru care a platit impozitul aferent de 16%, ramanand cu suma de 8.400.
    Anul urmator a fost insa pe pierdere cu 5.000, iar in cel de al treilea an a inregistrat din nou profit de 10.000 (calculat pentru acel an). Care este suma la care se va aplica impozit in cel de al treilea an? Se compenseaza cu pierderea de anul anterior sau pierderea respectiva este compensata cu profitul din primul an? Va multumesc mult!

    • Cristi
      March 6th, 2013 at 16:40 | #19

      Depinde la care pierdere vă referiți. Din punct de vedre fiscal, pierdere fiscală, deductibilă din profitul impozabil pentru calculul impozitului pe profit este cea înscrisă în D101 a anului anterior.
      Un ONG poate avea pierdere din activitatea fără scop patrimonial nu neapărat din cea economică.

  14. Diana Adiaconiti
    April 22nd, 2013 at 10:16 | #20

    Buna ziua,

    Cotizez o suma destul de mare la o fundatie (nu este declarata de utilitate publica) care are ca obiect de activitate invatamant. Cotizatia reprezinta taxa scolarizare. Ce drepturi am? Ma intereaza in ce masura pot verifica documentele contabile sa vedem ce se intampla exact cu banii pentru ca am senzatia ca banii se duc in alta parte.

    Va multumesc!

    • Cristi
      April 22nd, 2013 at 18:14 | #21

      Nu există niște drepturi standard. Aveți drepturile prevăzute de statutul asociației respective. Studiaţi statutul ei pentru a vedea exact de ce drepturi beneficiați

  15. Andreea
    April 29th, 2013 at 10:01 | #22

    Buna ziua,
    Multumim pentru model, l-am folosit la calculul impozitului pe profit si depunerea 101. Intrebarea mea e cum inregistram in contabilitate profitul impozabil, deoarece soldul la 1212 este diferenta dintre venituri si cheltuieli economice, si nu profitul impozabil asa cum rezulta el din aplicarea modelului de mai sus. Multumesc mult pentru timpul acordat. Sper ca s-a inteles nedumerirea mea.

    • Cristi
      April 29th, 2013 at 13:03 | #23

      Profitul impozabil nu se înregistrează contabil. El trebuie reflectat numai în evidența fiscală, respectiv registrul de evidență fiscală și în declarația anuală de impozit pe profit.

  16. Andreea
    April 29th, 2013 at 15:24 | #24

    @Cristi
    Multumesc mult pentru raspunsul prompt!

  17. dindareanuv
    February 14th, 2014 at 21:09 | #25

    subventiile apia se inpoziteaza

  18. dindareanuv
    February 14th, 2014 at 21:11 | #26

    la impozit pe profit.aceasta nu intra la activitati economice

    • Cristi
      February 14th, 2014 at 22:53 | #27

      Nu sunt venituri de natură economică dacă asta întrebați. Și dacă sunt acordate pentru realizarea scopului asociației.

  19. Ionelia
    February 19th, 2014 at 18:56 | #28

    Sunt in urmatorea situatie:
    Un ONG – fundatie fara venituri din activitati economice, doar cu venituri scutite cf art. 15 alin 2 lit e CF; cheltuieli deasemenea aferente acestor venituri non-profit, neplatitor de TVA. Din discutiile de pe forum am inteles ca trebuie sa completez D 101 cu termenul 25.02.2014, in cazul meu impozitul pe profit fiind 0. Intrebarea este cum completez aceasta declaratie cu sume, incadrarea atat a veniturilor cat si cheltuielile, randurile unde se incadreaza veniturile scutite si cheltuielile aferente acestora? Multumesc

    • Cristi
      February 19th, 2014 at 19:32 | #29

      Fără sume. Completați doar datele de identificare a fundației și validați D101 fără a completa vreo sumă în declarație. Alegeți, de asemenea, tipul corect al plătitorului.

  20. Flori
    April 29th, 2014 at 19:53 | #30

    Sunt in urmatoarea situatie:
    Un ong care este pe pierdere din activitati non profit si are un profit foarte mic din activitati economice cum determin profitul daca ea este per total pe pierdere

    • Cristi
      April 30th, 2014 at 15:28 | #31

      Ca diferență între veniturile cu caracter economic și cheltuielile cu caracter economic.
      Din activitatea non-profit poate avea excedent sau deficit nu profit sau pierdere.

  21. Adeline
    April 30th, 2014 at 10:25 | #32

    Puteti sa-mi spuneti, va rog, daca, in urma amendamentelor din aprilie a.c. la Legea 346/2004, care recunoste ONG ca intreprindere, ONG-urile devin platitoare de impozit pe venit? Multumesc frumos.

    • Cristi
      April 30th, 2014 at 15:33 | #33

      Nu există nici o modificare a legii 346/2004 publicată în monitorul oficial – ce să reglementeze ceea ce spuneți. Cel puțin eu nu am cunoștință de așa ceva sau programul (platforma) de legislație pe care o utilizez nu este actualizată :)
      Oricum însă, încadrarea ca tip de întreprindere pe criteriile din Legea 346/2004 nu are nici o legătură cu încadrarea fiscală a entităților. Conform legii 346/2004 și persoanele fizice autorizate intră în categoria întreprinderilor și pot fi încadrate ca întreprinderi mici sau chiar mijlocii, dar asta nu le transformă nici în persoane juridice și nici nu face ca, fiscal, să fie tratate ca plătitori de impozit pe profit sau de impozit pe venit al microîntreprinderilor.

  22. Monica
    December 14th, 2014 at 16:18 | #34

    Buna seara,as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitul sau ce declaratie trebuie depusa pentru o asociatie culturala(ong)ce a obtinut aprox 10.000 ron pt anul in curs din contracte de colaborare ,avand in vedere ca noi avem o sala inchiriata unde ne desfasuram activitatea pentru care platim chirie lunara .se scad cheltuielile din venituri apoi se impoziteaza suma ramasa sau cum se procedeaza?Multumesc

    • Cristi
      December 16th, 2014 at 15:03 | #35

      Modul de calcul este descris în articol. Aplicați șablonul de aici și veți putea calcula impozit dacă este cazul. Nu rezultă însă de nicăieri din ceea ce ați scris dacă veniturile obținute de ONG sunt de natură economică sau nu. Dacă nu, atunci nu poate fi vorba de impozit pe profit. Dacă da, aplicarea șablonului vă va ajuta la determinarea profitului impozabil.

  23. MIRELA
    January 15th, 2015 at 12:39 | #36

    Va rog sa ma lamuriti cu privire la inregistrarea prin vector fiscal a unei organizatii infiintate pe baza legii 138(legea Imbunatatirilor funciare). Nu putem sa ne inregistram ca platitori de impozit pe profit, deoarece nu am cifra de afaceri din activitati economice peste 15ooo eur. Acesta este raspunsul pe care l-am primit de la ANAF. Dar eu vreau sa ma inregistrez, deoarece voi desfasura activitate economica in anul 2015. Inseamna ca nici in 2016 nu voi putea sa ma inregistrez atata timp cat nu depasesc 15ooo euro CA din activitati economice?

    • Cristi
      January 15th, 2015 at 12:54 | #37

      În opinia mea, refuzul ANAF de a modifica vectorul fiscal este nejustificat. ONG-ul nu este scutit pentru că este ONG, ci are o parte din venituri scutite și, din ceea ce știu eu, nu există nicăieri interdicție de înregistrare în vectorul fiscal a unui impozit, anterior desfășurării unei activități. Mai mult, limita nu este exclusiv 15000 EUR. E una din limite.

  24. CARMEN
    January 24th, 2015 at 18:15 | #38

    Buna seara,as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitu pe rofir la o asociatie non prof.care are venituri din prest.serv.mai mari de 15000eur in 2014,dar in 2013 are pierdere??acopar pierderea si apoi calculez impozitul sau cum???

    • Cristi
      January 24th, 2015 at 20:10 | #39

      Modelul de calcul îl găsiți descris în articol. Veți ține seama de pierderea fiscală declarată prin D101 depusă pentru anul fiscal anterior dacă aveți așa ceva. Nu orice pierdere sau deficit sunt automat deductibile fiscal.

  25. Samaj Imola
    February 19th, 2015 at 11:34 | #40

    Pasul 5 din formula de calcul si anume se determina proportional cu veniturile impozabile necesita argumentari, unde scrie asta in norme?
    Eu am intrebat de la cei de la Rentrop si mi-au scris clar ca nu se calculeaza proportional ci se scade totalul cheltuielilor deductibile de natura economica.
    As dori mult ca cineva sa ma lamureasca care este varianta corecta ca rezultatul nu este tot una.
    Va multumesc.

    • Cristi
      February 20th, 2015 at 11:46 | #41

      Faceți cum zic ei dacă credeți că este corect. Nici eu nu spun că trebuie scăzute alte cheltuieli decât cele deductibile. Dar o cheltuială poate fi deductibilă câtă vreme este aferentă unui venit impozabil. Dacă ați lua toate cheltuielile în considerare și din venituri doar cele ce nu sunt scutite nu-i așa că ați avea influențat rezultatul fiscal de cheltuielile aferente veniturilor scutite? Nu este normal.
      În normele de aplicare se spune clar că se stabilesc cheltuielile deductibile conform art.21 – adică doar cele aferente veniturilor impozabile. Nu toate veniturile de natură economică sunt impozabile în cazul ONG și ca o consecință nici toate cheltuielile nu sunt deductibile.

  26. Gabriel
    February 20th, 2015 at 08:52 | #42

    1. Multumesc frumos pentru exemplul de calcul pe care l-am vazut inca de acum doi ani si urmeaza pasii descrisi in normele metodologice din Codul Fiscal. Totusi cum se aplica acest exemplu in completarea declaratiei 101? Am incercat sa introduc in formular datele din problema si sa rezulte profitul impozabil calculat mai sus si nu iese. Se poate sa adaugati chiar un formular completat pe exemplul acesta?
    2. Pentru un ONG fara activitate economica, se completeaza declaratia pe zero sau se trec veniturile AFSP si cheltuielile AFSP la rand 23 “alte venituri neimpozabile” si respectiv la rand 35 “cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile”? In acest ultim caz rezulta profit impozabil la randul 43, culmea pozitiv in cazul ca este pierdere (cheltuielile mai mari decat veniturile)?

    Multumesc anticipat pentru raspuns.

    • Cristi
      February 20th, 2015 at 12:02 | #43

      Vă mulțumesc și eu pentru apreciere.
      1. Puteți completa D101 (presupunând că nu are venituri financiare și cheltuieli financiare de natură economică sau aferente acestei activități) în două feluri:
      Varianta 1
      rd.1 = 50000 lei – total venituri de natură economică
      rd.2 = 36920 lei – total cheltuieli de natură economică + cheltuiala cu impozitul pe profit
      rd.23 = 10000 lei – venituri de natură economică scutite
      rd.26 = 1920 lei – cheltuiala cu impozitul pe profit
      rd.35 = 7000 lei – cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile (diferența dintre 35000 lei cheltuieli aferente activității economice și 28000 lei aferente veniturilor impozabile)
      Veți vedea că rezultatul fiscal este profit impozabil de 12000 lei. Dar în opinia mea deși reflectă toate veniturile de natură economică și cheltuielile de natură economică nu este corect pentru că veniturile scutite nu au ce căuta acolo

      sau

      Varianta 2
      rd.1 = 40000 lei – doar veniturile impozabile (fără cele scutite)
      rd.2 = 36920 lei – doar cheltuielile aferente veniturilor de natură economică inclusiv cheltuiala cu impozitul pe profit
      rd.23 = 1920 lei – cheltuiala cu impozitul pe profit
      rd.36 = 7000 lei – cheltuieli aferente veniturilor scutite și ca urmare nedeductibile
      Eu aș opta pentru cea de-a doua variantă.

      2. Nu se completează cu nimic. Se depune pe zero.

  27. Corina
    February 20th, 2015 at 22:06 | #44

    Pur si simplu tin sa multumesc tuturor colegilor care au pus intrebari pertinente si mai ales domnului moderator pentru amabilitate si profesionalism.Mi-am lamurit in buna masura enigmele pe care le aveam in legatura cu D101.Un an 2015 cu spor tuturor si fiti activi.

  28. Ilarie
    March 6th, 2015 at 23:51 | #45

    pentru o Obste de padure infiintata in baza Legii 1/2000 unde actionari sunt cetatenii cu actiuni in natura dar padurea este in devalmasie nu o au inregistrata la primarie pentru care fiecare sa plateasca impozit.Am facut aceast comentariu pentru a se intelege si sa nu fie confundat cu proprietarii de paduri.De aceia va intreb pe dv.pentru ca am pus intrebarea si celor de la M.F. dar nu am primit raspuns la urmatoarele intrebari;
    1.Daca calculez si platesc impozit pe profit pentru sumele primite ca despagubire de la statul Roman pentru padurea ce se afla in Parcul National(Mentionez ca bani au fost primiti in urma unui Hotarari Judecatoresti definitive si executorii)
    2.Aceste sume vor fi impartite ca si cote parti sociale cetatenilor(a nu se confunda cu dividendele)intreb;pentru aceste sume trebuie sa calculez si sa retin cei 16% impozit.
    Va multumesc anticipat!

    • Cristi
      March 9th, 2015 at 13:25 | #46

      Obștea de pădure nu se înființează în baza legii 1/2000. Acea lege permite restituirea dreptului de proprietate unor forme asociative la cererea reprezentantului legal. Așadar ele trebuie să existe deja și să aibă un reprezentant legal ce să formuleze cerere de retrocedare în baza legii 1/2000 – în numele asociației respective. Dar în nici un caz legea nu este una ce să prevadă înființarea și funcționarea unei forme asociative.
      O astfel de asociație poate fi înființată în baza unei legi speciale, dar nu a legii menționate de dvs. Odată reconstituit dreptul de proprietate în favoarea formei asociative și dacă proprietatea a fost în devălmășie dreptul de proprietate pe asociat va fi stabilit în cotă egală raportat la suprafața restituită asociației.
      Depinde și de ce scrie în sentință. Cine primește despăgubirea, cum a fost formulată cererea. Dar dacă asociația este beneficiara despăgubirilor și dacă ea a primit aceste despăgubiri pentru a le achita proprietarilor, atunci ele sunt venituri neimpozabile pentru proprietari.

  29. Dan
    March 14th, 2015 at 10:26 | #47

    Bună! Felicitări pentru site și opinii!Permite-mi te rog să vin ca un novice și să întreb: Spune-mi te rog clar, dacă se poate: Care sunt condițiile pentru a nu plăti taxe ca fondator de ONG? Sunt începător și vreau să știu concret în ce mă bag! Mulțumesc!

    • Cristi
      March 18th, 2015 at 19:48 | #48

      Cum adică a nu plăti taxe? Fi puțin mai exact. Dacă tu ca membru fondator nu obții venituri de natură salarială sau asimilate, din acea funcție normal că nu vei achita taxe, altfel vei plăti taxe. ONG nu datorează impozit pe profit dacă nu desfășoară activități de natură economică.

  30. mihaiuz
    March 16th, 2015 at 21:25 | #49

    Sunt in momentul de fata, in decizia de infiintare a unui ONG (asociatie pentru copii cu dislxie). Din discutiile citite in articol, deduc ca contabilitatea se tine in partida dubla: 1. Corect? Eu mai tin contab.in partida simpla cu Saga PS (drept cu o versiune mai veche 2010-2011). 2. In cazul in care achizitionez prg. Saga C vor fi incompatibilitati intre cele doua programe pe acelasi PS? Va multumesc de 2 ori … pentru ca existati :) …. si pentru ajutorul dat.

    • Cristi
      March 18th, 2015 at 19:51 | #50

      Da, se ține în partidă dublă.
      Baza de date din SAGA C nu se poate utiliza la SAGA PS și nici invers nu este posibil. Ele se pot instala în același PC. Se vor instala oricum în foldere separate.

  31. Julianna
    April 9th, 2015 at 09:50 | #51

    Buna ziua as dori sa stiu cum trebuie sa calculez impozitul si ce declaratii trebuie depusa pentru o asociatie cu activitate non profit si economic daca se poate spune asa .Avem un contract cu Primarie obiectul fiind cedare cu titlu gratuit a dreptului de folosinta asupra Caminul cultural, destinatia imobilului este sediul asociatie cu caracter non profit si darea in folosinta pentru diferite evenimente ex.nunti ,intalniri contra cost.Taxa folosinta a imobilului este stabilit impreuna cu Primarie.De ex. in 2014 din sponzorizari au incasat 4.000 ron din 2% 506 ron iar din taxa folosinta sala 8870 ron.Total cheltuieli pentru 2014 au fost 14.516 ron care contine cheltuieli apa,gaz,en.el.,prod. dezinfect. si curat.,salar, obilg. salar,reparatii si chelt. priv. organizarea ziua varstnicilor.Toate inregistrarile se trec in registru incasari si plati.Avem un singur angajat cu contr
    act de munca (femeia se serviciu ) dupa care platim obligatiile si depunem D 112 si anual D 205.Va multumesc anticipat pentru raspuns !!

    • Cristi
      April 9th, 2015 at 12:33 | #52

      De ce registru de încasări și plăți? Trebuie să conduceți o evidență în partidă dublă utilizând planul de conturi specific și aplicând OMFP 1969/2007
      Se depund eclarații pentru obligațiile cu care figurați în vectorul fiscal.
      Modul de calcul al impozitului îl găsiți descris în articol. Mai detaliat de atât nu am cum să vi-l explic.

  32. Adriana
    April 15th, 2015 at 17:49 | #53

    Bună seara!
    Am o întrebare în legătură cu o asociație. În vectorul fiscal, nu este înregistrată ca plătitoare de impozit pe profit. În cursul anului 2014, a obținut și venituri din activități economice (care nu depășesc 15.000 euro sau 10% din valoarea veniturilor scutite). Ar trebui să completeze forma prescurtată sau forma lungă a situațiilor financiare? Mulțumesc mult pentru răspuns!

    • Cristi
      April 16th, 2015 at 11:38 | #54

      Ar trebui să actualizați vectorul fiscal. Veți depune bilanțul în formă lungă, cel simplificat fiind depus de acele entități ce obțin exclusiv venituri din activități nepatrimoniale (nu obțin venituri de natură economică).

  33. SILVIU
    April 21st, 2015 at 15:22 | #55

    Vazand cele mai de sus pun si eu o intrebare,In anul 2014 am avut venituri economice scutite in conformitate cu codul fiscal(ven pana la 15ooo euro si cel putin 20%).Credeti ca sunt in culpa ca n-am depus d101.Mentionez ca nu sunt mentionat in vectorul fiscal ca platitor de impozit pe profit.Daca sunt in neregula ce trebuie sa fac in continuare.Multumesc.

    • Cristi
      April 21st, 2015 at 18:55 | #56

      Eu zic că aveați obligația depunerii D101. Și să vă înscrieți în vectorul fiscal ca plătitor de impozit pe profit.

  34. Dana
    May 20th, 2015 at 17:38 | #57

    La o asociatie -ingrijire batrani sumele primite sub forma de contributii la ingrijirea lor(bani proveniti din pensii sau cotizatii copii) sunt considerate venituri din activitati economice?

  35. Cornelia
    November 16th, 2015 at 13:42 | #58

    Buna ziua, Va rog sa-mi spuneti daca la Asociatie Montana(intretinere pajisti) fara activitate economica trebuie sa depun declaratia 101?Am fonduri virate de APIA si cateva cotizatii de la membrii pentru pasunat, ce au depasit cifra de afaceri de 15000 de euro.Tin sa precizez ca sunt abonata la programul de contabilitate Saga. Va multumesc si astept un raspuns.

    • Cristi
      November 16th, 2015 at 14:05 | #59

      Eu zic că da. pe zero, dar trebuie depusă.
      Ca idee: nu contează că sunteți sau nu abonată la SAGA pentru a posta aici pe blog.

  36. DANA
    January 13th, 2016 at 14:47 | #60

    Am si eu aceeasi intrebare ca si DANA ..sumele platite de catre apartinatori ptr. ingrijirea batranilor la asociatie ..constituie venituri din activitati economice???? multumesc

  37. fehelisa
    January 22nd, 2016 at 12:28 | #62

    Buna ziua,
    am o nelamurire legat de impozit pe profit ONG. La ONG (crescator de taurine) cu activitate economica subventia APIA este sau nu impozabil? Stiu ca in general subventiile nu se impoziteaza.

    • Cristi
      January 22nd, 2016 at 22:35 | #63

      Ba da, se impozitează. Sunt neimpozabile la persoane fizice. La societăți comerciale sunt impozabile dacă acestea sunt plătitoare de impozit pe profit dar neimpozabile dacă sunt microîntreprinderi.
      În cazul ONG depinde pentru care activitate este acordată subvenția
      – dacă e o subvenție acordată pentru activitatea non-profit cea realizată în scopul realizării obiectivelor pentru care s-a înființat subvenția e un venit asemănător celor non-profit și se include în acea categorie
      – dacă subvenția este acordată pentru o activitate cu caracter economic desfășurată de asociație, subvenția e tratată ca atare.
      Ea se încadrează în funcție de activitatea ce a generat-o.

  38. hilda
    January 26th, 2016 at 13:43 | #64

    Daca ONG-ul acorda sponsorizare, dedectibilitatea este aceeasi ca la SC?

    • Cristi
      January 26th, 2016 at 15:31 | #65

      Dacă e plătitoare de impozit pe profit și dacă sponsorizarea e acordată din activitatea economică, atunci da.

  39. andreea
    February 8th, 2016 at 15:12 | #66

    Buna ziua,

    Am o asociatie, gradinita autorizata MEN- program prelungit (include prin definitie si servirea mesei si somnul copiilor de dupa-amiaza), ceea ce ma scuteste de plata TVA si impozit pe profit, conform legii invatamantului. Dar…in acest caz ce se considera ca ar fi activitate economica?? Dat fiind faptul ca se serveste si masa in regim catering, se tin cursuri de engleza, dans,etc….toate acestea facand parte din activitatea gradinitei si se incaseaza o singura taxa lunara ce include toate serviciile?
    Din punctul dvs de vedere exista activitate economica?

    • Cristi
      February 8th, 2016 at 15:51 | #67

      În acest caz, după mine, nu există activitate economică. În esență orice taxă percepută pentru realizarea obiectivelor asociației așa cum sunt ele definite în statut, nu reprezintă activitate economică.
      Activitate economică ar fi dacă ați comercializa printr-o librărie cărți și manuale, caiete, rechizite sau alte elemente. Ați efectua acte de comerț de exemplu.
      Linia de demarcație între activitate economică și activitate non-profit e subțire și depinde de statut și contractul de școlarizare încheiat cu părinții.

  40. Sebastian
    February 12th, 2016 at 21:31 | #68

    Buna ziua

    Eu am urmatoarea nelamurire pentru un Composesorat

    Venituri din vanzare masa lemnoasa 8.261.99
    Venituri din dobanzi 13.86
    Venituri din subventii apia 63.775.90

    Total venituri 72.051.75
    Total Cheltuieli 33.791.00

    profit brut 38260.75

    Intrebarea mea este,
    -datorez impozit pe profit ?
    – subventia este impozabila ?

    echivalentul a 15.000 euro = 67.232

    • Cristi
      February 13th, 2016 at 15:36 | #69

      Nu știu.
      Să vă explic de ce:
      Așa cum am mai explicat în comentariile anterioare, veniturile din dobânzi sau subvenția pot fi considerate fie venituri de natură economică, fie venituri din activitate non-profit. Nu poți spune, doar văzând niște cifre, dacă sunt de natură economică sau nu.
      Veniturile din dobânzi sunt de natură economică dacă provin din plasarea sumelor, disponibilităților, obținute din activitatea economică, iar dacă provin din activitatea non-profit, din sumele obținute urmarea a acestui tip de activitate, atunci sunt venituri non-profit și ele.
      Similar, subvenția, este venit de natură economică dacă scopul acordării ei este legat de activitatea economică sau este venit non-profit dacă este acordată pentru realizarea obiectivelor non-profit așa cum sunt ele stipulate în actul constitutiv al asociației.
      De asemenea limita de 15000 EUR nu e singura. E, așa cum am scris chiar la începutul articolului, una din limite. Scutirea se aplică la cea mai mică sumă dintre cei 15000 EUR sau 10% din veniturile scutite.

  41. Gabriela
    February 14th, 2016 at 10:17 | #70

    Buna ziua,
    Pentru o activitate de lupta impotriva incendiilor si de prevenire a acestora, se incaseaza de la pers.juridice anumite sume. Aceste venituri sunt considerate din activitati economice, impozitarea facandu-se conform limitarii la 15.000 euro si scutirii de pana la 10% . Intrebarea mea este urmatoarea. Ce forma de contract ar trebui sa inchei cu persoanele care desfasoara aceste prestari servicii( este vorba de presedintele asociatiei si un membru activ al asociatiei). Pot sa acord in totalitate ( dupa scaderea impozitului pe profitul obtinut) aceste sume celor doua persoane?
    Va multumesc.

    • Cristi
      February 14th, 2016 at 11:41 | #71

      Nu. La ONG nu există dividende. Se pot întocmi contracte de muncă. Sau convenție civilă dacă sunt servicii ocazionale.

  42. Gabriela
    February 15th, 2016 at 15:20 | #72

    Multumesc. Daca au calitatea de pensionari se mai poate incheia contract de munca? Prestatia s-a efectuat in anul 2015 incepand cu nov. 2015 si pentru intocmirea cu intarziere a contractelor de munca este o amenda mare. (Nu este vina mea pentru intarziere , documentele pentru prelucrare mi le-a adus de 5 zile) Serviciile nu cred ca se pot considera ocazionale pentru a fi incheiate conventii civile. Ma gandesc ca se pot intocmii contracte de mandat. Cred ca ar fi nimerit sa intreb la Finante si sa cer raspuns in scris ca sa fiu acoperita in cazul unei alte opinii ale organelor de verificare. Daca sunt pensionari care ar fi obligatiile declarative si fiscale in cazul unui contract de mandat?
    Va multumesc pentru operativitate si intelegere.

    • Cristi
      February 15th, 2016 at 15:27 | #73

      Pentru 2015 se puteau încheia convenții civile. Dar trebuiau declarate în luna în care s-au făcut plăți către persoanele respective, prin D112. De asemenea trebuiau reținute la sursă contribuții sociale și impozit și trebuiau achitate la bugetul de stat.

  43. Gabriela
    February 15th, 2016 at 16:18 | #74

    Da, cam ,, albastra situatia,,. Asta e. Multumesc pentru amabilitate si profesionalism

  44. Gabriela
    February 15th, 2016 at 18:40 | #75

    Buna seara, va deranjez din nou cu alte intrebari. 1. In statut este prevazut ca

    ,, Asociatia poate acorda premii, diplome………… persoanelor fizice sau juridice, organizatiilor……. care prin actiunile lor au contribuit in mod deosebit la realizarea scopului obiectivelor propuse de catre aceasta,,

    Daca se aproba prin hotarare a Consiliului Director, in sedinta de Adunare Generala sa se acorde prime membrilor activi care au avut contributii la realizarea obiectivelor, se pot acorda aceste prime?
    Daca da, care sunt retinerile si obligatiile fiscale si declarative a ONG.

    2. Contracte civile nu se pot incheia pentru ca
    ,, – realizarea activitatii pe baza de conventii civile sa fie cu caracter ocazional, intamplator, conjunctural, si uneori urgent; – NU ESTE CAZUL NOSTRU
    – activitatea desfasurata pe baza de conventie civila sa nu fie inscrisa in obiectul de activitate al societatii si nici prevazuta a se realiza prin posturile cuprinse in statul de functii al societatii;
    ACTIVITATEA ESTE PREVAZUTA IN OBIECTUL DE ACTIVITATE
    DECI TREBUIE SA INCHEI CONTRACTE DE MUNCA.
    Intrebarea – o persoana este pensionara si alta angajata. Pot sa inchei in conditiile acestea contract de munca?

    Nu stiu daca am fost ,,logica,, dar de la ultima postare am citit mereu pe internet si le-am cam amestecat.
    Va multumesc anticipat

    • Cristi
      February 15th, 2016 at 19:16 | #76

      1. Da, se pot. Dar ele dacă se acordă se cumulează cu venitul realizat din contractul de muncă sau convenție civilă.
      2. Da, nu există nici o restricție. Doar în cazul în care e pensionat de boală fără drept de muncă.

  45. Gabriela
    February 15th, 2016 at 18:52 | #77

    Ups, am uitat inca o intrebare. Se pot plati cheltuieli cu deplasari de la locul asoc. si pana unitatea unde s-a efectuat prestatia chiar daca nu sunt 12 ore? Ma refer la intocmirea documentelor legale, respectiv decont de cheltuieli, trecerea datei si orei, consum carburant, semnatura si stampila, sau pot sa decontez doar biletele de transport.
    Multumesc din nou

    • Cristi
      February 15th, 2016 at 19:16 | #78

      Nu se poate acorda diurnă (indemnizație de deplasare).

  46. Gabriela
    February 15th, 2016 at 19:32 | #79

    REFERITOR LA PREMII. In cazul meu , asociatia nu a incheiat contract de prestari servicii si nici contract de munca cu persoanele pe care vrea sa le premieze. Sunt doar membrii activi al asociatiei.

    • Cristi
      February 15th, 2016 at 19:50 | #80

      Așa și? Nu puteți acorda așa ceva membrilor activi. E o formă mascată de plată. Din punct de vedere fiscal e o remunerație plătită. Veniturile din premii recunoscute ca atare de codul fiscal sunt cele din premii acordate la concursuri sau ca urmare a unor practici comerciale.
      Nu la mine trebuie să căutați rezolvarea acestor chestiuni. Ci prin codul fiscal și prin a-i învăța pe membrii asociației respective, mai ales ai celor din conducere, că e bine să te consulți cu un specialist înainte de a face ceva, nu după ce ai făcut. Și de a-i învăța că nu există câștig netaxat în România, decât în puține cazuri, iar ei nu se încadrează în nici unul din ele.

  47. Gabriela
    February 15th, 2016 at 20:46 | #81

    Aveti perfecta dreptate. Cautam o portita pentru ei. Dar e adevarat, cine greseste plateste.
    Sa aveti o seara placuta.

    Speranta mea este ca ma ve-ti ajuta in continuare pentru a-mi clarifica si alte probleme.

  48. Viata Sanatoasa
    February 15th, 2016 at 20:51 | #82

    Buna seara,Va deranjez cu o intrebare.Suntem o Asociatie creata cu ajutorul
    Programului Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013
    Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale”
    Domeniul major de intervenţie 6.1 „Dezvoltarea economiei sociale”
    Numărul de identificare al contractului: POSDRU/168/6.1/S/144808

    Avem abonati la o sala de fitness,servicii de aerobic si kangoo jumps.Acestia platesc abonamente la sala sau pentru serviciile prestate catre ei.Cu banii stransi,se platesc salariile profesorilor de sport,pedagogilor de recuperare,psiholog,asistent social,chirie,si utilitati,plus ca totul e reinvestit in echipamente.Am avut incasari de aproximativ 10.000 de euro in decursul anului 2015.
    Am avut ajutor de minimis 200.000 euro.

    Intreb:
    Activitatile descrise mai sus sunt activitati economice ? Trebuie depusa D101 ?
    Acesti 200.000 euro sunt impozabili ???

    Multumesc frumos.

    • Cristi
      February 16th, 2016 at 12:53 | #83

      Bună ziua

      Dacă abonamentul la sala de fitness este un venit din cotizații sau taxe de înscriere a membrilor asociației în asociație, ori reprezintă donații către asociații, ceea ce în toate cazurile este prea puțin probabil, am vorbi despre o activitate non profit. În opinia mea ceea ce faceți dvs e activitate economică.
      Non-profit înseamnă să prestați servicii sociale, sportive sau de altă natură fără a pretinde o plată obligatorie pentru prestarea lor. Veniturile ce nu sunt de natură economică, sunt cele din taxe de înscriere în asociație, din cotizații anuale sau lunare stabilite de comitetul director, din donații și/sau sponsorizări conform legii. Câtă vreme accesul la serviciile dvs sunt condiționate de plată atunci vorbim de o activitate economică.
      Ajutorul de minimis, urmează același tratament fiscal cu al activității pentru care s-a primit acel ajutor – dacă e legat de activitatea economică se tratează ca atare.

  49. Cristina
    February 16th, 2016 at 22:39 | #84

    Buna seara. Am un ONG care a avut activitate economica, insa este sub limita a 10% din veniturile scutite sau din cei 15000 euro anual. Din cate stiu, se va depune declaratia 101 pe 0, insa va trebui depusa cumva si declaratia 392B? Cu ce sume se va depune? Multumesc anticipat pentru raspuns.

    • Cristi
      February 17th, 2016 at 11:25 | #85

      Da, se depune D392. Cu toate operațiunile din activitatea economică.

  50. Cristina
    February 17th, 2016 at 18:39 | #86

    Voi depune asadar 392, chiar daca acele venituri din activitatea economica sunt scutite? In acest fel ar trebui sa completez si declaratia 101 cu anumite cheltuieli din activitatea economica, pe care le voi trece bineinteles si in declaratia 392.

    • Cristi
      February 18th, 2016 at 11:36 | #87

      Da. Nu au nici o legătură cele două declarații. D392 se depune cu operații ce sunt impozabile din punct de vedere al TVA. Nu contează că sunt scutite sau nu de impozit pe profit.

  51. Cristina
    February 18th, 2016 at 16:52 | #88

    Am inteles acum. Multumesc foarte mult pentru lamuriri. Ma gandeam ca daca pun toate facturile, imi va afecta cumva declaratia 101 care este pe 0.

  52. lorella
    February 18th, 2016 at 18:25 | #89

    In legatura cu metoda de calcul a impozitului pe profit la ONG-uri, prezentata de dvs. mai demult, si pe care am folosit -o si eu, acum art. 25 ( fost 21) din CF s- a schimbat un pic, in sensul ca cheltuielile deductibile nu mai sunt definite ca fiind acele chelt efecutate “in scopul realizarii de venituri impozabile”, ci acele chelt. efectuate ” in scopul desfasurarii de activitati economice”. Eu as interpreta aceasta prin faptul ca nu trebuie sa mai urmam Pasul 5 din prezentarea dvs. Adica din art. 25 trebuie sa luam doar referirile la deductibilitatea totala sau partiala a anumitor tipuri de cheltuieli. Cum vedeti dvs. aceste lucruri? Multumesc.

    • Cristi
      February 18th, 2016 at 18:42 | #90

      Nu s-a schimbat nimic în ce privește metoda prezentată în acest articol. Verificați normele codului fiscal aplicabil de la 01/01/2016.
      Și pe codul valabil până la 31/12/2015 se lua în considerare deductiblitatea în funcție de art.21 CF.

  53. Liliana
    February 21st, 2016 at 16:23 | #91

    Buna ziua! Am preluat contabilitatea unui composesorat de padure si pasune. Primeste subventii de la Apia si mai realizeaza venituri din inchirierea terenurilor in vederea pasunarii si unei firme pentru a depozita balastru. Cheltuieli are doar cu impozitul pe teren si intretinerea lui (defrisare, ingrasaminte). Intrebarea mea ar fi daca aceste venituri din inchirieri sunt de natura economica sau nu? Inainte nu se considera asa, dar nu sunt pe deplin lamurita ca s-a facut bine. Multumesc!

    • Cristi
      February 22nd, 2016 at 10:41 | #92

      Veniturile din închirieri sunt venituri de natură economică.

  54. Leonard
    February 21st, 2016 at 21:13 | #93

    In limita timpului dvs., va rog o opinie asupra urmatoarelor: venituri financiare(economice) 125, venituri sponsorizari 5500; chelt. de nat.economica 675, chelt.de nat.non-economica 9500 (incl.sponsorizari 1500). Din ce am citit, D101 se completeaza cu 0 (avand in vedere sumele de mai inainte si ca rezultatul este negativ respectiv deficit).Va multumesc.

    • Cristi
      February 22nd, 2016 at 11:07 | #94

      Da, se completează cu zero. Dar eu am o nedumerire: cum de veniturile financiare sunt de natură economică? Provin din plasamentul sumelor dintr-o activitate cu caracter economic? Sau din dobânzi ori restituiri de comisioane la contul curent ce este alimentat cu disponibil din activitatea non-profit? Dacă e ultima situație, atunci veniturile financiare sunt și ele de natură non-profit. Aveți în vedere că în grupa 73 aveți cont special pentru astfel de venituri.

  55. Leonard
    February 22nd, 2016 at 13:30 | #95

    Multumesc ptr.raspuns si ptr.atentionare. Da, sunt dobanzi ptr.contul curent. Si o intrebare “de program”: se folosesc analitice ptr. AE si non-AE; la intocmirea D101, aceasta se actualizeaza cu sumele existente in toate analiticele (atat AE cat si non-AE); practic aceasta completare nu este corecta si trebuie completat cu 0?

    • Cristi
      February 22nd, 2016 at 13:49 | #96

      Da, se folosesc analitice. Nu se generează automat din program. Trebuie să completați manual 101, programul neavând de unde să știe care venituri se încadrează și care nu, care cheltuieli sunt aferente veniturilor impozabile și care nu.

  56. Mihaela
    March 14th, 2016 at 10:31 | #97

    Buna ziua! Am preluat contabilitatea la un composesorat de padure pentru care trebuie sa calculez impozitul pe profit pe ultimii 5 ani intrucat nu a tinut nimeni evidenta contabila pana acum. In fiecare an am doar cate o factura de la Ocolul Silvic cu redeventa anuala ( pe care am considerat-o venit economic) fara sa existe cheltuieli . Exemplu : pentru anul 2015 am avut o factura de redeventa de 150.000 lei. Intrebarea este daca impozitez intreaga suma de 160.000 lei cu 16 % sau scad contravaloarea a 15000 euro ( 67867 lei) si impozitez doar suma de 92.133 lei. Aplic aceeasi modalitate de calcul ptr perioada 2010 – 2015?

    Am studiat foarte atent exemplul de calcul prezentat de d-ul Cristi si nedumerirea apare aici:

    ” Limita o reprezintă suma cea mai mică dintre echivalentul a 15000 EUR calculați la cursul de la finele exercițiului financiar și 10% din totalul veniturilor scutite obținute de asociații.”

    In cazul meu, composesoratul nu are venituri scutite , asadar limita ar fi cea mai mica suma intre 15000 euro si 0. Ar trebui asadar , sa impozitez intregul venit economic obtinut fara sa mai scad cei 15000 euro? ( in exemplul dat 160.000 lei )
    Multumesc anticipat d-ului Cristi pentru raspunsul si timpul acordat.

    • Cristi
      March 14th, 2016 at 16:21 | #98

      Așa este – în acest caz venitul fiind exclusiv unul de natură economică se impozitează în întregime.

  57. Razvan
    March 14th, 2016 at 22:21 | #99

    Buna seara,

    Doar pentru a fi sigur ca am inteles corect:
    – o asociatie sportiva are si venituri din activitati economice( din publicitate- nu este asociatie de utilitate publica+ din inchirierea unor spatii pentru birouri). Per total inregistreaza pierdere dar din activitati economice are profit. In acest caz inteleg ca trebuie sa achite impozitul pe profit rezultat si sa depuna varianta lunga a Situatiilor financiare anuale.
    Am inteles corect?

    Multumesc anticipat.

    • Cristi
      March 16th, 2016 at 13:56 | #100

      Dacă aplicați modalitatea de calcul prezentată în articol veți vedea dacă plătește sau nu impozit :)
      Da – depune varianta lungă de situații financiare.

  58. mugurel
    March 16th, 2016 at 23:11 | #101

    Buna seara!
    Am o Asoc Culturala din 2012, nu am desfasurat nici o activitate si am avut doar cheltuielile de infiintare.Nu am stiut ca daca nu desfasor nici o activitate trebuie sa depun vreun act.
    Intrand pe postul dvs,am vazut ca se depun o multime.Ce trebuie sa depun din urmatoarele ?
    1.Declaratie de inactivitate sau trebuie obligatoriu Bilant ?
    2.Declaratie 010.
    3.Declaratie 101.
    4.D392
    Nu sunt contabil,iar contabila cu care colaborez pt un SRL nu are cunostinte pe partea de ONG.
    Multumesc anticipat pt raspuns.

    • Cristi
      March 18th, 2016 at 12:00 | #102

      1. Depuneți bilanț prescurtat. În mod normal o asociație ar trebui să aibă măcar venituri din cotizațiile membrilor așa cum e prevăzut de statut.
      2. 010 se depune numai dacă este necesară modificarea vectorului fiscal.
      3. D101 trebuia depus până la 25/02.
      4. D392 nu se depune numai pentru partea de activitate economică, dacă există. Dacă nu există, atunci nu e necesară depunerea D392

  59. ALINA
    March 17th, 2016 at 10:01 | #103

    buna ziua,pt un ONG care a obtinut subventii nerambursabile pt realizarea unui festival…aceste venituri sunt neimpozabile(ele fiind catalogate la codul fiscal, daca inteleg bine cf art.15,lit.”i) resursele obţinute din fonduri publice sau din finanţări nerambursabile”)…totodata a realizat venituri din act econ in suma de 9.000 lei…intrebarea este daca acestea sunt impozabile, ele nedepasind nici 15.000 euro, nici 10% din totalul finantarilor….multumesc!

    • Cristi
      March 18th, 2016 at 12:10 | #104

      Dacă se încadrează în plafonul de scutire, nu sunt impozabile. Aplicați modelul de calcul prezentat aici și veți vedea rezultatul.

  60. Tony
    March 29th, 2016 at 13:33 | #105

    Buna ziua, avem urmatoarea situatie: gradinita-ONG, acreditata, obtine venituri scutite de tva, obtine cifra de afaceri peste 65000 euro, devine platitor de tva, ce se intampla? va deduce tva deductibil din fact de masa, ob de inventor, mijl fixe, apa, gazul si lumina? va putea solicita rambursarea tva?

    • Cristi
      March 29th, 2016 at 16:39 | #106

      Cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este dată de venituri din activități economice și care ar fi impozabile din punct de vedere al TVA – vedeți art.310 CF. Dacă e realizată din operațiuni scutite fără drept de deducere așa cum sunt ele definite la art.299 alin.1 din CF, nu aveți obligația înregistrării în scopuri de TVA.

  61. Anda
    April 4th, 2016 at 16:24 | #107

    Buna,

    intrebarea mea este , cheltuiala de impozit pe profit contul 691 unde se contabilizeaza? Activitati economice sau AFSP?

    • Cristi
      April 5th, 2016 at 10:15 | #108

      Activități economice. La un ONG nu are cum să apară o astfel de cheltuială decât în legătură directă cu o astfel de activitate.

  62. andreea
    April 4th, 2016 at 17:42 | #109

    Buna ziua,

    Am o asociatie, gradinita autorizata MEN- program prelungit (include prin definitie si servirea mesei si somnul copiilor de dupa-amiaza), ceea ce ma scuteste de plata TVA si impozit pe profit, conform legii invatamantului.
    Nu am venituri sau cheltuieli din activitate economica, totusi am “profit”. Acesta se inregistreaza, se deduce, se constituie nota contabila?
    Ce reflecta sold 121?
    Cum trebuiesc trecute aceste sume in declaratia 101 si in bilant?
    In bilant unde trec aceste venituri / cheltuieli?

    Daca ordinul de ministru pentru autorizatia de functionare nu are termen, din punct de vedere fiscal (pentru scutire de TVA si impozit pe profit) sunt “acoperita” atata timp cat aceasta autorizatie nu este retrasa(se retrage tot prin ordin de ministru)?

    Multumesc!

    • Cristi
      April 5th, 2016 at 10:26 | #110

      Legea învățământului nu vă poate scuti de un impozit sau taxă prevăzute de codul fiscal. Codul fiscal prevalează în fața oricărei reglementări în materie de impozite și taxe ce se referă la ceea ce codul reglementează deja.
      În cazul ONG rezultatul favorabil nu este profit. Se numește excedent. Și poate exista fără probleme. El se va utiliza pentru dezvoltarea continuă a ONG-ului respectiv.
      Nu înțeleg ce vreți să spuneți prin: “Acesta se inregistreaza, se deduce, se constituie nota contabila?”. Să deduc ce din ce? Ce să constituiți?. Repartizarea excedentului se face conform actului constitutiv în baza unei hotărâri a membrilor ONG-ului pe destinațiile prevăzute de hotărâre.
      În D101 nu se înscriu decât venituri/cheltuieli ce sunt de natură economică în cazul în care ele există și se depășesc criteriile de scutire, altfel nu se înscrie nimic și se depune pe zero.
      În bilanț veniturile și cheltuielile se înscriu în funcție de natura lor.
      Vă recomand să luați legătura cu un contabil ce să vă asiste în aceste chestiuni.

  63. andreea
    April 4th, 2016 at 18:00 | #111

    Inca o intrebare….
    In cazul in care avem venituri si cheltuieli scutite (fara activitate economica), trebuie tinut registru de evidenta fiscala? Cum se completeaza? Ce se scrie in el?
    Daca am venituri scutite= 1000 si cheltuieli scutite= 800, cum completez registru de evidenta?
    Multumesc!

  64. Maria S
    April 21st, 2016 at 14:42 | #112

    Buna ziua!

    Nu am reusit sa ma lamuresc cu urmatoarea problema. Un ONG ce desfasoara activitati economice trebuie sa depuna trimestrial declaratia 100 si daca da, unde este prevazuta aceasta obligativitate. Va multumesc!

    • Cristi
      April 21st, 2016 at 20:11 | #113

      Nu, nu trebuie. Citiți art.41 din codul fiscal.

  65. tatianam
    April 27th, 2016 at 11:54 | #114

    Buna ziua!
    In SAGA C pot tine contabilitatea unui ONG? Am incercat sa-l creez si imi cere numarul de inregistrare de la registrul comertului.
    Va multumesc!

    • Cristi
      April 27th, 2016 at 15:48 | #115

      Puneți la configurare societăți la registrul comerțului un număr de forma J40//
      Adică J//

  1. No trackbacks yet.