Una bună, două nu. Pe scurt despre instituțiile statului român.

03 Jul 2020 | Diverse | 5 comentarii1159 vizualizari
Una bună, două nu

Să începem într-o notă optimistă, cu o veste bună ce vine de la…ANAF. ANAF a introdus, în sfârșit, posibilitatea de a se obține o fișă sintetică (fișă rol) simplificată.

Cei care lucrați în domeniu și aveți firme mai vechi sunteți deja obișnuiți ca în fișele sintetice să aveți câteva sute de pagini. Ajungea o astfel de fișă rol să fie ca un roman de Dostoievski  – lung, greu de citit și, uneori, greu de înțeles. Și nu doar contribuabilii aveau probleme în a urmări  și înțelege informațiile din acele fișe ci și unii funcționari ai ANAF. Drept dovadă stau popririle făcute celor ce și-au plătit debitele, dar sumele plătite nu stingeau debitele și apăreau pe coloana aceea de diferențe, iar funcționarii ANAF care vedeau fișa nu înțelegeau că sumele alea sunt achitate așa că popreau conturile pentru debite deja achitate.

Iată însă că ANAF vine cu o fișă simplificată pe care contribuabilii o pot solicita de la 1 iulie 2020 prin SPV.

Fișa simplificată va conține doar informații despre debitele datorate – debitele stinse deja nu vor mai fi afișate. În cazul celor ce au debite restante sau debite de recuperat, informațiile vor fi afișate în fișa simplificată doar începând cu luna în care astfel de situații se înregistrează.

Tot ANAF a introdus posibilitatea de a transmite contribuabililor fișa sintetică în format Excel încă din 15 mai. Fișa în format Excel conține toate informațiile și ajută la mai buna confruntare între fișă și evidența contribuabilului.

Vestea proastă legată de ANAF este că momentan pe site nu se pot depune declarații 100 în care să se înscrie bonificații de 10% la impozitul pe venitul microîntreprinderilor sau la impozitul pe profit pentru că nu este actualizat validatorul de pe site.


Și continuăm cu…șomajul tehnic.

În urmă cu ceva timp, când a apărut OUG 30/2020 și ordonanțele ulterioare care-l modifică și-l completează, scriam că recomand responsabilitate și că vor urma cu certitudine controale.

Ei bine, iată că acele controale de care vorbeam acolo au apărut deja. Nu este un lucru de mirare și nici nu este ceva ce ar trebuie să deranjeze. Dar cum funcționarii statului au un mod propriu de a înțelege legislația și cum funcția de prevenție sau îndrumare este una marginală cea de control fiind prevalentă, amenzile sunt la ordinea zilei. Să ne înțelegem: nu faptul că se fac controale deranjează ci modul în care se fac și modul în care se înțelege să se aplice legea.

ITM face, la solicitarea ANOFM, controale la toți cei care au solicitat plata indemnizației de șomaj. Și cum, teoretic, câteva luni nu au făcut controale, dar au luat un salariu întreg, acum pare că de-abia așteaptă să sară la beregata contribuabililor.

De exemplu: ITM face control la un restaurant și-i dă amendă 10.000 lei/persoană pentru că a transmis în 17 martie suspendarea contractelor de muncă începând cu 17 martie și nu cu 18 martie. Faptul că oamenii au știut abia în 16 martie că de a doua zi nu mai pot deschide și nu mai pot veni la muncă nu a contat. Este adevărat că legea prevede că suspendarea CIM se trimite în REVISAL cu o zi înainte de data de început a suspendării, dar iată că sunt situații de forță majoră care nu depind de angajator și legea se dovedește a fi prost făcută pentru că nu acoperă astfel de situații, însă organele de control pot aplica și sancțiunea avertismentului nu doar o amendă cuantificabilă în bani. În acest caz particular au ales amenda. Că se pierde timp cu contestații, că ceri bani de la o firmă ce nu a avut activitate timp de 3 luni – nu a contat. A contat că au dat amendă.

A doua cu ITM vine din Bacău. Povestea pe scurt este asta: ITM merge la solicitarea ANOFM în luna iunie, la o unitate de alimentație publică din Bacău. Punctul de lucru este închis. Pentru că nu lucrau neavând voie. Se consemnează acest lucru și în actul de control. Asta se întâmpla în 11 iunie. Se contactează administratorul societății și este solicitat să se prezinte cu documentele la control la ITM. în data de 16 iunie. Nu i se constată nici o neregulă, dar i se dă ca măsură să facă plata indemnizației de șomaj considerându-se că a încălcat art.168 din codul muncii. Și i se dă termen de realizare 22 iunie. Problema e așa: societatea a solicitat de la AJOFM decontarea sumelor și conform OUG 30/2020 are obligația plății acele indemnizații în termen de 3 zile de la încasarea ei. Cum nu a încasat sumele nu avea cum să achite acele indemnizații. Credeți că ITM a consemnat undeva asta? Credeți că i-au interesat ce scrie în OUG 30/2020? NU. Au dispus unei societăți care nu mai lucra din 16 martie, să plătească banii salariaților săi – specificând clar “indemnizația de șomaj”, chiar dacă nu i-au încasat.

Neducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse se poate sancționa cu amendă de la 5000 lei la 10000 lei. Ce să facă angajatorul?! Să plătească, nu? Cum poți, tu, organ de control, să ignori faptul că tot legea, în aceste situații îți dă termen de plată după ce încasezi banii? Uite-așa. Fără să îți pese, fără să te intereseze.

Mai jos aveți o copie a actului de control întocmit de ITM Bacău, act pentru care am primit permisiunea de a-l publica (click dreapta pe imagine și alegeți deschide în filă nouă):

ControlITMBacau


Ultima speță este legată de ANOFM

Deși avem OUG 92/2020 și avem și ordinele ce reglementează documentele ce se întocmesc pentru obținerea subvenției de 41,5% sau a celei ce reprezintă 50% din salariul angajaților noi ce se încadrează în criteriile din ordonanță, firmele sunt puse în imposibilitatea practică de a solicita aceste subvenții. De ce? Simplu – pentru că deși avem baza legală și forma documentelor, conform legii acestea se depun în format electronic , prin mijloace electronice, la ANOFM și noi nu avem nici formatul electronic al acestora disponibil în acest moment și nici nu știm cu certitudine care sunt mijloacele electronice prin care se transmit. Cel mai probabil se vor transmite similar documentelor de la șomaj tehnic prin intermediul platformei aici.gov.ro. Dar cum spun – nu există momentan formulare disponibile acolo.

Ce este și mai deranjant – faptul că nu există o clarificare oficială. Nu există un comunicat oficial ce să spună – vor fi disponibile doar din data de 10 iulie sau 7 iulie, sau 24 iulie. Nu există clarificare nici legat de ce înseamnă coloana timp efectiv lucrat. Perversitatea asta de a lăsa lucrurile neclare, de a nu le clarifica oficial, de a da ordine ce par a reglementa, dar mai au unele scăpări pe ici pe colo e un lucru ce devine, din nefericire, o normalitate a statului român. Iar ulterior peste câteva luni după ce se clarifică parțial sau total problemele să se mire cum de oamenii nu au înțeles încă de la început ce au vrut să spună decidenții.

5 comentarii

  1. Scurt si la obiect. Vai de noi:”Purcelul e mort in cotet si mai sta si cu cu..fundul in usa”. Oare cand se va termina bataia asta de joc?

  2. Buna ziua.
    Tot nu am inteles cu aceasta subventie de 41.5%.
    Salariatii care au avut CIM suspendat cf. OUG 30/2020 in perioada 01.06.2020-14.06.2020 beneficiaza de somaj tehnic 75% din bofetul asi. de somaj si in acelasi timp se poate solicita si subventia de 41.5%?
    Cei de la AJOFM Brasov spun NU iar cei de la AJOFM Neamt spun DA

  3. Nu reusesc sa gasesc acele documente care se intomesc pentru cei 41.5%= firma a reinceput activitatea in 20.05.2020 , si se incadreaza in acest oug 92/2020 , am intrat si pe aici.gov.ro dar acolo sunt documente pentru 75% care au in continuare restrictii

  4. Pana la urma constat cu tristete ca se iau in calcul 15 zile LUCRATOARE. Si nici macar acestea. Am doi salariati care au fost fix 15 zile LUCRATOARE in somaj tehnic in perioada 1-24.05.2020 si nu apar in lista. De ce oare? Ma puteti lamuri? Multumesc!

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *