Stop. Și de la capăt.

09 Feb 2018 | Diverse | 95 comentarii2329 vizualizari
modificari-fiscale

Tocmai când spuneam în postarea precedentă că legislația e scrisă prost, că se modifică frecvent, că se fac trimiteri de la un articol la altul, aseară după o scurtă dezbatere în CES, dar fără nici o consultare publică, Guvernul României, publică OUG 3/2018.

Această ordonanță modifică, iarăși, codul fiscal. Logic. Se modifică, de fapt, modificarea codului fiscal efectuată de OUG 79/2017. Care introducea niște efecte perverse în ceea ce privește taxarea contractelor de muncă-part time. De exemplu la un contract de muncă cu 2 ore pe zi contribuțiile sociale erau 665 lei (adică se aplica 25% CAS și 10% CASS la un salariu minim brut garantat în plată pe țară – 1900 lei, dacă venitul brut al salariatului era mai mic de acest nivel) în condițiile în care salariul minim pentru un contract cu 2 ore/zi este de 475 lei. Ar fi însemnat ca persoana respectivă să vină cu bani de acasă ceea ce este aberant. Nu poți să iei omului taxe mai mari decât salariul pentru că dispare așezarea echitabilă a sarcinii fiscale. Dacă în sistemul privat unii angajatori și-au asumat creșterea costurilor prin mărirea brutului acestor persoane sau au disponibilizat salariații cu acest tip de contracte, ei bine, acestea există și la bugetari unde instituția publică angajatoare nu poate majora brutul acestora pentru ca salariatul să ajungă la rest de plată pozitiv. Pentru că este limitată de legislație. Și au ajuns să fie loviți categorii de persoane din instituții ale statului care nu aveau nici o vină.

Ei bine în ciuda celor semnalate de oameni încă din decembrie 2017, a fost necesar să apară în media primii fluturași cu rest de plată negativ din zona instituțiilor publice pentru ca cineva din Guvernul României să ajungă să accepte realitatea și să admită că este o problemă. De asemenea cazuri de scădere a salariului net apăreau și la unii din cei care beneficiază de indemnizații de concedii de boală dacă indemnizația de boală lunară era mai mică de 35% din salariul mediu brut – adică mai mică de 1457 lei.

Tot legat de modificările aduse codului fiscal prin OUG 79/2017 au apărut situații în care persoanele care erau în anumite categorii – programatori sau persoane cu handicap, nu mai beneficiau de scutiri de impozit pe venit. Prin această ordonanță, nr. 3/2018, Guvernul României vrea să corecteze și aceste situații. Dacă îi reușește sau nu rămâne de văzut.

Să vedem despre ce e vorba în această ordonanță:

Pentru următoarele categorii de persoane (cele de la art.60 din codul fiscal):

  • persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat
  • persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator
  • persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfășurării activității de cercetare-dezvoltare și inovare
  • persoane angajate temporar, muncitorii sezonieri, la cei care aplică impozitul specific

 

dacă în ianuarie 2018 li s-a majorat salariul brut lunar cu cel puțin 20% față de nivelul celui din luna decembrie 2017 (prin salariu brut din decembrie înțelegându-se salariul brut de încadrare și elementele de natura veniturilor salariale care se acordă, în fiecare lună, conform contractului individual de muncă valabil în luna decembrie 2017, care constituie bază de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii) atunci și numai atunci CASS se va calcula după următoarea formulă:

CASS_reținută = venit brut_2018 – CAS_datorată în 2018 – salariu net _decembrie2017

Unde simbolurile utilizate au următoarele înțelesuri:

a) CASS_reținută = contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută de către angajatori/plătitori din salariul brut în lună, care nu poate fi mai mare decât contribuția calculată și datorată conform dispozițiilor Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

b) venit brut_2018 = venitul bază de calcul al CASS, realizat în anul 2018;

c) CAS_datorată în 2018 = contribuția de asigurări sociale, calculată și reținută de către angajatori/plătitori, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

d) salariu net_decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contribuțiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, în luna decembrie 2017, corespunzător salariului brut prevăzut în contractul individual de muncă, aflat în derulare la data de 31 decembrie 2017.

Am deja unele observații:

    • sunt firme care au decis nu majorarea salariului din contract ci acordarea, suplimentar acestuia, a unor sume compensatorii pentru acoperirea diferențelor rezultate din acest transfer de contribuții și de taxare suplimentară. Acestea, este evident că nu pot aplica această formulă de calcul
    • măsura este una limitată în timp fiind valabilă doar pentru anul 2018 și pare să fie una tranzitorie

     

    Ajustarea CASS se face prin înscrierea ca deductibil a sumei în declarația 112. Rectificarea pentru ianuarie se poate depune oricând în 2018. Asta dacă ar putea depune cineva inițială pentru ianuarie, pentru că cel puțin azi nu există.

    Modul acesta de reglementare este haotic. A apărut ordinul cu normele de întocmire și conținutul declarației 112 la începutul lui februarie. Urmare a acestei ordonanțe acel ordin trebuie modificat. Norme de aplicare a ordonanței se dau în 15 zile de la publicare. Dacă se dau. Termenul de depunere a D112 este 25 februarie și de plată a obligațiilor. Suntem în 9 februarie. D112 fie va apărea în ultimele zile, fie se va prelungi termenul de depunere și plată (a mai existat un asemenea caz în ianuarie 2017 dacă îmi aduc aminte corect).

    Dar modificările aduse prin această ordonanță nu se opresc aici. Aveți concedii medicale? Dacă da, vă anunț că dacă ați întocmit statele de salarii veți fi nevoiți să le refaceți și fie veți mai avea de plătit sume către aceștia, fie va trebui să le cereți salariaților restituirea unor sume. De ce?

    Iată de ce: până la apariția acestei ordonanțe CAS în cazul concediilor medicale se calcula după formula [(Salariul mediu brut x 35%) x 25%] proporțional cu numărul de zile de concediu medical. Dacă în ianuarie o persoană a fost toată luna în concediu medical, atunci datora 364 lei CAS [(4162 lei salariu mediu x 35%) x 25%] adică 1457 lei x 25 %. După apariția acestei ordonanțe nu se mai calculează așa ci se aplică cota de 25% la indemnizația de boală efectiv calculată. Se ajunge în situația în care dacă indemnizația cuvenită pentru concedii medicale este mai mică decât 1457 lei (mai mică decât echivalentul a 35% din salariul mediu), restul de plată să crească, iar pentru ceea ce depășește această sumă, restul de plată să scadă.

    Întrebarea pentru cazurile în care scade este: cum oblig salariatul să-mi restituie câțiva lei până la câteva sute? Că nu e vina lui că la momentul la care eu am făcut statele de salarii era o legislație care îl taxa într-un fel și la câteva zile după ce i-am și plătit legislația se modifică cu aplicare retroactivă. Nu i se afectează drepturile?

    Și dacă s-ar fi oprit aici. Dar nu, modificările continuă. Continuă în sensul în care la contractele de muncă cu timp parțial de muncă, despre care discutam la început, taxarea să fie făcută la nivelul salariului brut al acestor persoane, iar eventuale diferențe până la echivalentul lor calculat la un salariu minim să fie suportat de angajatori.

    Să exemplificăm:

    Dacă până ieri aveam un salariat care avea 2 ore/zi și un salariu de 500 lei și nu se încadra la excepțiile din codul fiscal, i se calculau contribuții sociale la 1900 lei. Se ajungea astfel la 500 lei salariu brut să i se calculeze și rețină 665 lei contribuții sociale (CAS 25% x 1900 lei și CASS 10% x 1900 lei). Deci salariatul avea rest de plată negativ de 165 lei (500 lei brut – 665 lei contribuții sociale). Prin modificarea adusă se va calcula așa: 500 lei x 25% = 125 lei CAS, 500 lei x 10% = 50 lei CASS, adică 175 lei care se vor reține de la salariat și diferența de 490 lei va fi suportată de angajator. Care ajunge astfel să aibă costuri de 990 lei.

    Și toate aceste modificări se fac cu ianuarie 2018. Așadar angajatorii – modifică softurile necesare calculului salariilor, refac statele de salarii, se gândesc cum să regularizeze, se gândesc dacă să mai continue în acest haos legislativ.

    Se ajunge în situația absurdă prin care nu doar că se taxează ceva ce nu există – angajatorul va fi taxat pentru un salariu neplătit, dar se încalcă flagrant principiile de la începutul codului fiscal pe care vi le redau mai jos:

    ART. 3 – Principiile fiscalității

    Impozitele și taxele reglementate de prezentul cod se bazează pe următoarele principii:

    a) neutralitatea măsurilor fiscale în raport cu diferitele categorii de investitori și capitaluri, cu forma de proprietate, asigurând prin nivelul impunerii condiții egale investitorilor, capitalului român și străin;
    b) certitudinea impunerii, prin elaborarea de norme juridice clare, care să nu conducă la interpretări arbitrare, iar termenele, modalitatea și sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare plătitor, respectiv aceștia să poată urmări și înțelege sarcina fiscală ce le revine, precum și să poată determina influența deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale;
    c) justețea impunerii sau echitatea fiscală asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcție de mărimea veniturilor sau a proprietăților acestuia;
    d) eficiența impunerii asigură niveluri similare ale veniturilor bugetare de la un exercițiu bugetar la altul prin menținerea randamentului impozitelor, taxelor și contribuțiilor în toate fazele ciclului economic, atât în perioadele de avânt economic, cât și în cele de criză;
    e) predictibilitatea impunerii asigură stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puțin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii.

    După mine se încalcă cel de la litera e primul, urmat de cel de la b și evident cel de la c.

    Cel de la litera c e călcat în picioare. Și mă întreb de ce? Ce rost mai au enumerarea unor principii câtă vreme, tu, stat, le încalci, le calci în picioare efectiv? Înseamnă că nu-ți pasă de principii decât la modul declarativ și doar ca formalitate.

    Se ajunge în situația în care transferul de contribuții mult clamat ca măsură bună să fie doar pentru unii, pentru alții nu.

    Nu mă pot abține să nu amintesc de o eventuală, posibilă modificare legislativă, prin care firme cu mai mult de 50 de salariați să angajeze un expert în egalitatea de șanse. Se ajunge în România ca la o persoană ce muncește să existe cel puțin două persoane ce să facă hârtii.

    Firmele ajung să aibă nevoie de: un expert contabil sau contabil șef, de un consultant fiscal, de un auditor, de un contabil, de un casier, de un inspector pe resurse umane, de un responsabil cu transportul, de un responsabil cu deșeurile, de un responsabil cu egalitatea de șanse – adică minim 9 persoane ce să se ocupe de hârtii și poate au 10 persoane ce produc efectiv.

    95 comentarii

    1. Eu ma intreb cat mai putem rezista ….cu atatea modificari legislative, neclare si chiar ciudate, absurde… Ieri am platit salariile aferente lunii ianuarie 2018, am calculat un concediu medical, azi nu mai este valabil nimic din ce am facut ieri. Si este vorba despre o firma de IT ! Azi o iau de la capat ?! Se pare ca da … :( Munca de Sisif…:(

    2. Daca pana acum, de la inceput de 2018, am lucrat pe baza de declaratii politice si proiecte de ordine si ordonante, ocolind Codul fiscal, a venit vremea sa lucram pe reglementari legale absurde.
      Eu nu va invidiez deloc, cu privire la modificarile de soft pe care trebuie sa le faceti.
      Cat priveste salarizarea part time, toata lumea va prefera sa aiba angajatii cu minim 1900 venit brut. Doar ca mai sunt si situatii, de genul celor care lucreaza normat, de exemplu, unde va fi imposibil. Asa cum zici Cristi, unii se vor gandii daca sa mai continue sau nu.

    3. Va rog, in ziua de azi când nu mai ești sigur de nimic, puteți să-mi spuneți dacă pentru cei cu contract part-time care mai au alte (alt) contracte care însumează minimul pe economie cas-ul și cass-ul rămân la realizat? Va mulțumesc.

    4. Buna ziua,
      De acord, cu cel putin una conditie.
      …………………….
      Pentru următoarele categorii de persoane (cele de la art.60 din codul fiscal):

      – persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat
      – persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator
      – persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfășurării activității de cercetare-dezvoltare și inovare
      – zilieri
      Modificati ” zilieri ” in ” pensii ” si stergeti comentariul alocat zilierilor.
      Va multumesc !

      1. Nu e pensii e altceva, dar aveți dreptate.
        M-am luat lăsat de valul declarațiilor de ieri când vorbeau despre zilieri :)

    5. Noi, contabilii, consultantii fiscali etc., ar trebui sa mergem in fata Palatului Victoria sa ne cerem dreptul de a avea o legislatie clara care sa respecte principiile fiscalitatii de care aminteati mai sus. Mi-am terminat studiile economice in 1989 si, de-atunci tot invat an de an, luna de luna, zi de zi, cum ar trebui sa procedez sa respect legislatia fiscala. Daca azi vine un client la mine si vrea sa-i refac contabilitatea pe 3 ani in urma, va spun sincer ca as avea destule probleme pentru ca aproape nimic nu mai este ca acum trei ani. Si vin sa va intreb: cum vrem sa vina investitori adevarati in Romania? Cum vrem sa crestem si sa ne dezvoltam cand nimic nu e sigur de la o luna sau alta?

    6. Nu rezolvam nimic cu iesitul la Palatul Victoria. Ne mai si imbolnavim de gripa si alte”gome”. Nu le pasa. Vorba cuiva dintr-un film: numaram pana la 3 si respiram adanc. Si mergem mai departe…. Asta e!

    7. Opinie nepopulara:
      Daca doresti sa beneficiezi de asigurari sociale, nu ar trebui sa existe o contribuite macar la minim (care deja e subventionata)?
      Am auzit atatea tampenii legate de aceste modificari in spatiul public de m-au umplut de nervi. Vaii, IT-istii pierd bani. Ei nu platesc impozit!! Vad ca asta nu mira pe nimeni. Muuulte aberatii s-au zis legate de acest subiect. Sa vedem cum e cu salariile acelea negative. Cate sunt pe bune?
      Cum guvernul isi face agenda de la TV, am ajuns la aceasta ordonanta care da o noua dimensiune haosului legislativ.
      Venise PSD-ul, fara sa stie ce face, cu o masura de mega-dreapta, si tot nu ne place.

      1. La privat nici unul. Nici nu cred că la privat este vreun stat de plată negativ. Dar în sistemul bugetar pot apărea situații de acest gen.
        La privat apăreau anomalii de astea, pe bune, în anumite situații, la concedii medicale la cei cu normă parțială.

    8. Si impozitul la salariatii cu venit sub minim la ce baza se va calcula ? brut – contributii la minim sau brut – contributii la brut

    9. Pt IT..finantele dau ex
      Salariul brut în luna decembrie 2017: 10,000.00 lei
      Contribuții pentru angajat, din care: 1,650.00
      Contribuția la pensii (CAS): 1,050.00
      Contribuția la sănătate (CASS): 550.00
      Contribuția la șomaj: 50.00
      Salariul net în luna decembrie 2017: 8,350.00

      Acum in ianuarie dupa o indexare de 30% SB ianuarie 13000
      Contribuții pentru angajat, din care: 4,650.00
      Contribuția la pensii (CAS) datorată: 3,250.00
      Contribuția la sănătate (CASS) datorată: 1,300.00
      Contribuția la sănătate (CASS) reținută: 1,400.00
      Contribuția la sănătate (CASS) dedusă de la Bugetul de Stat: -100.00
      Salariul net în luna ianuarie 2018: 8,350.00

      Conform formulei lor 13000 – 3,250.00 – 8,350.00 = 1400 > 1300…deci nu mai pot deduce nimic? Unde gresesc? Formula merge doar pt crestere de 20% fix???

      1. Nu. Rata de 20% este una minimă nu maximă a creșterii salariului.
        Nu greșiți nicăieri. De fapt 100 lei o operați ca deducere. În realitate este o falsă deducere. Scopul este să arate că se asigură același salariu net din decembrie 2017.

    10. Angajatorii care au decis majorarea brutului angajatilor part time care datorau taxele majorate la sal minim, astfel incat sa le pastreze netul din 12.2017, cu tot efortul…asumat, acum sunt in situatia in care datoreaza acea diferenta de taxe atat angajatilor, cat si statului…cel putin pt perioada pana la aparitia oug3.

    11. Referitor la concediile medicale, am o inttrebare :
      Este corect sa se faca baza = brut mediu zilnic pe 6 luni anterioare (fara a se tine seama ca angajatorul a platit 15.8% cas ) , iar acum in ian.2018 sa se retina 25% ? Pe masura ce trece timpul, sigur ca vom avea baze de calcul cu cas inclus de 25% tot mai multe.
      Sau este undeva o prevedere legala ce mi-a scapat ?

      1. Este legal. Nu comentez cât de corect este. Legea nu are prevederi legate de chestia asta. Și se pare că nici nu interesează pe nimeni. Au vrut să repare o chestie ce apărea la part-time unde la CM putea intra pe rest de plată negativ și au ajuns la altceva.

    12. Buna ziua! Cand va fi disponibila noua versiune SAGA pentru salarii cu modificarile OUG 3/2018 si modificarile pentru calculul corect al contributiilor sociale aferente concediului medical, chiar daca declaratia 112 va intarzia????

    13. Cu tot respectul, dar nu am priceput nimic! La cei cu timp partial, am majorat salariul in asa fel incat net-ul sa fie la nivelul lunii decembrie 2017! Acum astept varianta actualizata la SAGA, sa vedem ce o sa iasa!

      1. Va ieși așa – veți avea costurile mult mai mari cu exact diferența dintre contribuțiile sociale calculate la minim și contribuțiile sociale calculate la brut.
        De exemplu dacă ați făcut brutul 1000 lei pentru a acoperi contribuțiile sociale de 665 lei calculate la minim și salariatului să-i rămână 335 lei, atunci veți avea surpriza să ajungeți în situația în care contribuțiile ce se rețin de la salariat vor fi 350 lei (1000×25%=250 lei CAS și 1000×10%=100 lei CASS), iar dumnevoastră să suportați diferența dintre 665 lei și 350 lei adică 315 lei și veți ajunge la costuri totale de 1000 lei + 315 lei = 1315 lei, iar salariatul va lua mai mult cu exact acea sumă ce vă intră în costuri. Ați vrut să faceți bine și acum plătiți de două ori.

    14. Buna, Am o firma cu un salariat si este detasat. Programul imi ia impozit micro 1%, si asa am lasat. Au venit de la curtea de conturi la finante si mi-au zis sa fac rectificativa cu 3%. Ce parere aveti?

      1. O părere proastă. Codul fiscal nu cere ca salariatul să nu fie detașat sau suspendat. Eu zic că nu au dreptate.

    15. @Cristi
      Cred ca e o problema daca se calculeaza impozitul la Brut – contributii la brut, pentru cei cu part-time sub minim. Problema este in declaratia 112 la sectiunea Asigurat E2 si E3 unde trebuie sa apara total contributii (care normal ar fi la salar minim) apoi deducerea, apoi impozitul calculat si chiar netul. Asta ma duce cu gandul ca impozitul s-ar calcula totusi la Brut – contributii la sal.minim

      1. D112 nu există, ca fișier PDF, pentru anul 2018.
        E un ordin care o reglementează, ordin care deja nu mai este de actualitate.
        Impozit se calculează la brut-contribuții-deducere.

    16. @Cristi
      Revin. De fapt in d112 la sectiunile Asigurat E1 si E3 se pot pune alte contributii, ca nu face verificarea, deci se poate pune contributia intreaga la Asigurat A si diminuata la sectiunile E. In felul asta apare contributia intreaga la Casa de sanatate si Pensii iar la sectiunile AsiguratE apar cele diminuate pentru impozitare. Dar cine mai stie cum ar fi exact…

    17. Revin cu o intrebare mai veche .Daca am 2 contracte part time si suma salariilor brute este sub 1900 ,se platesc contributii la salariul minim pentru ambele contracte.Nu am auzit sa fie reglementata aceasta situatie din 08/2017 .

    18. Noile modificari sunt valabile incepand cu ianuarie? Adica facem din nou actualizare la statul de plata? Am concedii medicale la ianuarie, trec codul diagnostic? Multumesc.

    19. Buna ziua. Unui angajat part-time cu 4 ore/zi a avut in dec. 2017 salar 725 si rest plata 508 i se majoreaza salariul cu 1 ian. 2018 la 1230 lei ca sa ramana tot cu 508 lei rest plata. Acum cu OUG 3/2018 are rest plata 719 lei. Este corect asa cum se calculeaza in statul de plata?

    20. Inca una simpatica, am subventii pt salariati la somaj, in programul saga se completeaza la C4-C7 dar in declaratia 112 lipsesc aceste randuri. Daca puteti face ceva va rog!

      1. Nu se mai declară în D112.
        În SAGA a rămas partea aceea din rațiuni de compatibilitate cu perioadele anterioare anului 2018, dar începând cu ianuarie nu mai există așa ceva în D112.

    21. @Cristi
      Daca majorarea ar fi doar 20% (adica 12000) atunci salariatul ar primi tot 8350 dar pe firma ar costa-o 12000+2,25% in loc de 13000+2,25% … oare e gresit ce zic aici?
      Ceva nu este in regula cu mine fiindca majorez cu 30% in loc de 20%, fiindca formula din oug3 e corecta, nu-i asa?

    22. Buna ziua,daca am facut actele aditionale si le-am transmis in Revisal,pentru cei part-time cu 2 ore,pot reveni acum si sa le refac (sa diminuez brutul) dupa aparitia OG.3?Cu stima,

    23. Am citit articolul de sus si comentariile respective referitor la aceasta ordonanta. Concluzia: oug 3 se aplica doar unor categorii de salariati sau pentru toti salariatii care se afla in situatia unui contract de munca partial, singular, sau multiple ce cumuleaza brutul sub 1900 lei?

      1. Pentru toți cei care nu intră la excepțiile din codul fiscal privind calculul contribuțiilor la minim și care au venituri mai mici decât salariul minim.
        De asemenea se aplică tuturor concediilor medicale acordate începând cu ianuarie.

    24. Buna, in urma actualizarii din noiembrie 2017 (daca nu ma insel), pe pontaj nu mai apar defalcate orele suplimentare in cazul in care avem cu 175% si 200%, in versiunea actuala le cumuleaza. Si tot de atunci pe fluturasi nu mai apare si netul la sectiunea “depasiri plan net” sau oricare dintre depasiri.

      Va rog frumos daca s-ar putea face ceva in acest sens, ar fi foarte util, cel putin pentru mine.

      Referitor la modificarile legislative…nu am cuvinte, o tara intreaga este data peste cap…pentru nimic pana la urma…

      Va multumesc frumos.

      1. Pentru orice sugestii de modificare dați mail direct către SAGA Software.
        Dar eu știu că apar toate acestea.

    25. Cristi :Da. Pentru ambele se plătesc contribuții la minim.

      Buna,eu lucrez full-time la o firma dar mai am un contract de munca cu 2 ore la o alta firma,intrebarea mea este, ce contributii voi plati la contractul de 2 ore?Multumesc.

    26. buna, am o nelamurire pt domeniul IT(cu scutire) si calcularea CASS daca luam in calcul OUG 3. Marim cu 20% brutul pe decembrie si aplicam formula de calcul pt CASS (CASSreținută = venit brut2018 – CASdatorată în 2018 – salariu netdecembrie2017). Se ajunge la acelasi net ca in decembrie, evident. Dar ce ne facem daca in 2018(sa zicem in Februarie) operam mariri salariale, deci crestem brutul fata de ianuarie 2018? Daca aplicam fomula, tot timpul voi avea netul din dec 2017, iar CASS-ul se mareste cu diferenta dintre noul brut din Februarie si brutul din Ianuarie (aproximativ). Dintr-un comentariu de mai sus am inteles ca operam diferenta de CASS ca deducere? multumesc

    27. Buna seara!
      foarte bine punctat haosul legislativ si in special dpdv fiscal:)))
      este permis sa distribui acest articol?
      multumesc!

    28. Pentru contractele part-time, se pastreaza brutul din decembrie 2017 ? sau se mareste brutul astfel incat netul sa fie acelasi ca cel din 2017. Statul de plata generat in Saga nu tine cont de OUG 3/2018???

      1. SAGA este adaptat la OU 3/2018 începând cu versiunea 498 care a apărut ulterior publicării ordonanței.
        La part-time e decizia angajatorului. Se poate menține brutul dacă acesta raportat la minimul din 2018 este încadrat în limita lui. De exemplu dacă în decembrie a avut brut de 500 lei pentru 2 ore/zi în ianuarie se poate menține acest brut pentru că minimul la 2 ore/zi este de 475 lei. Dar dacă brutul la 2 ore/zi în decembrie a fost de 300 lei atunci în 2018, de la 1 ianuarie este necesar să fie majorat la cel puțin 475 lei.

    29. BUNA SEARA!
      In decembrie am avut un salar de 630 brut rest de plata 442 .din ianuarie am un brut de 756 ca sa an tot 442 rest de plata .acuma cu oug 3 ce trebuie modificat iar.nu poate ramine asa ?

      MULTUMESC

    30. Buna ziua, am eroare la dec 112, la asigurat care se afla in concediu crestere copil de la data de 31.10.2017. Pana la dec aferenta lunii ianuarie nu am avut aceasta problema.Am trimis la Anaf, dar nu am primit nici un raspuns..am raportat in sectiunea C , la tip asigurat, am ales 5, exact cum fac de la data de 01.11, de cand a intrat asigurata in crestere copil….eroarea este : S110a:Sectiunea E1 se completeaza doar pt asigurat de tip,A, B au C in (1,19,25)… stiti ceva despre aceasta eroare? Multumesc!!!

      1. Nu ați procedat corect. Din 11 nu ați procedat corect. Se declară în secțiunea A.
        În SAGA e necesar să adăugați persoanei respective un concediu pentru creștere copil în ecranul concedii din statul de salarii.
        Data de început a concediului va fi data de la care a intrat în CIC și data de final data la care copilul împlinește 2 ani.
        Devalidați statul de salarii, operați concediul respectiv, dați actualizare date în stat și apoi după validare actualizați datele și în ecranul din care se generează D112 înainte de a o regenera.

    31. Buna ziua. A aparut modificarea privind rectificarea OUG 3/2018? Am un concediu medical prenatal( sarcina si lauzie) pentru luna februarie si ar trebuiai e sa am statul. Il fac tinanand cont doar de OUG 3/2018? Pentru ca stiu ca s-a aprobat ordonanta de rectificare. Multumesc

    32. Buna ziua, am vorbit la Bucuresti, la Asistenta Contribuabil…. mi s-a spus ca nu trebuie sa declaram acest tip de asigurati in 112……soc!!!!!! Nu stiu ce sa mai spun…..Cum spuneti dvs., in sectiunea A,pe tip asigurat -salariat ? Multumesc….

    33. Lucrez in IT si ianuarie am fost toata luna in medical.

      Nu mai zic ca din ianuarie am pierdut 6.7% conform noilor contributii(reducere doar 10% impozit salariu in IT in loc de 16% in 2017) insa find si in medical mi-au redus 364 de lei suma fixa CAS.

      Toate bune si frumoase insa in februarie azi am vazut ca am mai avut o reducere de 980 de lei conform calcului din articol OUG 3 reduce din medical 364 de lei + xx lei pana se ajunge la 25% din intreagul net. SI la mine au fost 364+980 reprezentand 25% din netul din ianuarie.

      Intrebarea mea este urmatoarea, am inteles calculul si asta e in ianuarie pierd alte 25% insa daca angajatoarul meu a aplicat OUG 3 doar la reducerea pentru concediul medical mai mult ca sigur nu cred ca va rezolva si problema cu acel procent de 6.7%. Practic el nu vrea, fara sa ne spuna, sa beneficiem de reducerea de impozit de 6.7% daca din OUG 3 a aplicat doar articolele pentru medical?

      Sincer nu il condamn doarece daca aplica dupa 12 luni eu raman cu reducerea de impozit(brutul ramanand marit) si el va trebui sa suporte dupa acele 12 luni, ordoananta fiind valabila doar 12 luni.

      1. Conform OUG 3/2018 se calculează CAS de 25% aplicat la valoarea brută a indemnizației.
        Se va schimba iarăși după ce vor publica ordonanța pe care au adoptat-o săptămâna trecută. Moment în care angajatorii vor recalcula statele și taxele aferente indemnizațiilor de concediu medical începând cu ianuarie. Și când veți primi înapoi diferența dintre CAS calculat acum și suma de 115 lei.
        Dacă ați avut doar o indemnizație de concediu nu putea aplica formula din OUG 3/2018 legată de CASS. Pentru că, la medicale, nu se calculează așa ceva și nici nu sunt considerate venituri din salarii. Ele sunt indemnizații ce se pot recupera de la bugetul de stat.

    34. Asa o sa procedez, dar vroiam sa va spun si dvs. , desi sunt sigura ca stiti prea bine,ce raspunsuri primim de la o institutie de la care se presupune ca trebuie sa ne indrume…..Multumesc….

    35. Am efectuat modificarile, iar in declaratie imi duce datele, astfel: data intrare in categ 01.11.2017 si data iesire data la care implineste copilul 2ani,23.08.2019, iar la validare imi da eroare-data plecare trebuie sa fie anterioara lunii de raportare…. trebuie sa modific manual ceva? Multumesc pt. raspunsuri….

      1. Nu trebuie să modificați nimic în Fișiere-Salariați. Nici data începerii activității și nici ultima zi de lucru.
        Introduceți concediul în ecranul de concedii. Pe stat nevalidat. Și actualizați datele atât în stat cât și în ecranul din care se generează D112.

    36. sau acel mprocent de 6.7% incepe sa fie dat cand vor aparea normele de aplicare ale OUG 3?

    37. asa e,e doar proiect

      macar azi au publicat OUG 8 prin care se plafoneaza concediul medical la cuantumul din 2018, macar acolo mai primim banii inapoi

    38. La necesarul de personal mai adaugati, responsabil SSM, protectia muncii, poate si un colaborator pentru analiza de risc, si uite asa ai mai mult personal responsabil cu hartiile.

    39. @Cristi

      In exemplul dat pentru IT cu netul de 8350 lei, CASS dedus in 2018 e de 550 lei, exact cat era cel datorat in 2017.

      Logica mea spune ca indiferent cu cat marim salariul in 2018 peste acel minim de 20%, CASS dedus sa ramana de 550 lei, acesta fiind beneficiul angajatului/firmei care mentine costul total la nivelul din 2017. Desigur, pentru orice crestere suplimentara de salar se vor retine CAS 25% si CASS 10%.

    40. @Cristi

      Am observat ca in cazul in care operam o micsorare de salar (ex brut 2018 < brut 2017) pentru un angajat care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului, SAGA nu calculeaza CASS.

    41. Buna ziua,
      Am urmatoarea situatie:
      Concediu medical urgenta pentru angajat nou(luna septembrie 2018).
      Salariatul are continuitate in munca si detinem veniturile pe ultimele sase luni.
      Va rog sa ma ajutati cu modul de operare in saga in aceasta situatie.
      Multumesc.

      1. Îl operați ca orice concediu. Dacă aveți zilele și sumele care compun baza de calcul, le operați în coloanele corespunzătoare din ecranul de concedii medicale.

    42. Buna ziua
      Am urmatoarea situatie:
      Angajat ptr o perioada de 6 luni, 4 ore /luna, fara venituri in alta parte, brut sub minim pe economie.
      1)Contributiile se calculeaza la brut realizat sau la brut minim ?
      2) In cazul in care trebuie sa retin la nivel de sal minim, diferenta se achita de catre unitate, fara modificarea brutului?
      Poate puteti sa ma indrumati cu aceste probleme.
      Multumesc

    Lasa un comentariu

    Your email address will not be published. Required fields are marked *