SAGA–sfaturi practice. Imobilizări.

06 Jun 2017 | Contabilitate, Programe | 54 comentarii862 vizualizari

Backup[6]În acest articol, foarte pe scurt, câteva cuvinte și mici sfaturi despre imobilizări:

În SAGA evidența imobilizărilor se poate ține cu ajutorul ecranului Imobilizări din meniul Operații.

În acest ecran se pot introduce imobilizările, fie corporale, fie necorporale. Operarea lor se poate face fie direct în ecran – metodă utilă la începerea lucrului cu programul, fie automat prin preluarea informațiilor din intrări. Cum prin preluare automată? Simplu. Dacă veți opera o intrare unde unul din conturi este din clasa 2, la validare se va propune adăugarea imobilizării în ecranul de imobilizări.

Dacă intrarea conține mai multe imobilizări, doar prima va fi preluată și celelalte vor trebui introduse manual. Folosiți butoanele de copiere/lipire pentru a multiplica o imobilizare schimbând ceea ce e necesar – denumire, valoare, cod clasă, dacă diferă de cea introdusă inițial. La fel dacă cumpărați de exemplu mai multe unități din acea imobilizare, introduceți inițial valoarea/unitate de măsură și apoi folosiți copiere/lipire pentru a multiplica informația de câte ori este necesar.

Imobilizările ce fac obiectul unui leasing financiar se vor introduce direct în ecranul respectiv, contabilizarea lor efectivă fiind efectuată prin articole contabile.

Operațiunile de vânzare, modernizare se înregistrează prima dată prin articole contabile sau prin ecranele de ieșiri/intrări, după caz și apoi prin pagina corespunzătoare din ecranul imobilizări.

Operațiunile de casare și reevaluare (a valorii brute sau nete) se înregistrează în ecranul imobilizări direct. La fel și suspendarea amortizării.

Operațiunile de vânzare, casare și reevaluare, la validare, produc efecte contabile – cele de vânzare și casare duc la generarea de note contabile specifice.

Operațiile de modernizare și de suspendare a amortizării, la validarea lor, nu generează note contabile.

O întrebare pusă de unii utilizatori este legată de terenuri, cum se introduc în imobilizări ținând seama de faptul că nu se amortizează. Mai jos aveți un exemplu de introducere a unui teren, pornind de la operarea cumpărării imobilizării prin ecranul intrări:

1. Intrarea

Imobilizare-intrari-e1

2. Validarea

 

Imobilizare-intrari-e2

3. Rezultatul final Zâmbet. Luați ca exemplu modul de completare a acestui ecran pentru a completa în consecință datele în cazul în care aveți o intrare de terenuri.

Imobilizare-intrari-e3

 

O metodă de a verifica dacă datele introduse în imobilizări sunt corecte și corespund cu datele contabile este de a efectua o verificare a imobilizărilor. Unde se poate face acea verificare? În meniul Administrare selectați Întreținere BD și din acel ecran selectați pagina “Verificare date”. Apăsați butonul “Verificare imobilizări”. Dacă rezultatul este similar celui din imagine înseamnă că ați lucrat corect. Altfel vi se va deschide o fereastră cu un raport legat de diferențele constatate de program în urma verificării.

Imobilizare-intrari-e4

 

Ce verificări face programul aici?

1. verifică dacă perioada de amortizare corespunde catalogului de utilizare a mijloacelor fixe
2. verifică perioada rămasă de amortizat
3. verifică dacă suma valorilor imobilizărilor, cumulate pe cont de imobilizări, corespunde cu soldul contabil al acelui cont
4. verifică dacă suma valorilor amortizării, cumulată pe cont amortizare, corespunde cu soldul contabil al acelui cont.

Dacă aveți eroare la primele două verificări: intrați la Operații – Imobilizări și apăsați modific pe imobilizarea al cărui număr și denumire sunt indicate în raportul de erori și modificați corespunzător perioada de amortizare sau cea rămasă de amortizat (cea din urmă, perioada rămasă o va recalcula programul dacă ajungeți cu ENTER la acea coloană).

Dacă eroarea este cea de la punctul 3 – pot fi două situații:
– fie aveți intrare de imobilizare ce e contabilizată prin articole contabile sau intrări, dar nu a fost operată și în imobilizări, caz în care trebuie să identificați acea intrare (folosind fișa contului) și să adăugați imobilizarea în evidență

– fie ați vândut sau casat o imobilizare și ați omis operarea ieșirii în ecranul imobilizări, caz în care  e necesar să o operați

Dacă eroarea e cea de la punctul 4, problema poate proveni fie de la amortizarea înregistrată manual, în mod eronat, fie de la o preluare a unor informații incomplete sau incorecte, fie de la situația a doua de la punctul 3 de mai sus.

În toate situațiile, după ce efectuați corecțiile reluați verificarea datelor până când, din verificare, rezultatul va fi cel din imaginea de mai sus.

54 comentarii

  1. Va rog sa ne explicate cum sa inregistram un ctrc.leasing ca sa nu il vada in situatie furnizori- desi am inregistrat 2133=167-il vede cu un cont de 404 sau 401. Multumesc

  2. Buna ziua.

    La o societate se va schimba softul de contabilitate. Dorim sa utilizam Saga. Exista vreo posibilitate de a importa “printr-un click” mijloacele fixe de ex. printr-un fisier excel? Bineinteles respectand un anumit cap de tabel si anumite conditii.

    Multumesc!

  3. @Cristi
    Ok, dar contra-cost e posibil sa se dezvolte o procedura de import pentru imobilizari/obiecte de inventar din excel? Avem de migrat un nr de aprox 1000 obiecte.
    Multumesc.

  4. Buna seara,

    Ma puteti ajuta in urmatoarea situatie?

    Am achizitionat in luna ian 2017 un autoturism in val de 21035,88+ 3996,82 tva.TVA DEDUS 50% 1998.41 ,amortizare liniara 4 ani.
    In l.sep.2017 am vandut autoturismul cu 30000+ 5700 tva.
    Val ramasa neamortizata la 31.08. 17968.13 lei
    Ajustarea tva-ului se face la val.ramasa,adica, 17968.13*19%=3413,94*50%=1706 lei

    Am inteles ca, deoarece am ales o durata de amortizare mai mica de 5 ani autoturismul nu este considerat bun de capital si atunci ajustarea se face la valoarea ramasa. Este corect ?
    In decontul de tva aceasta ajustare se trece la randul 33 ?

    Multumesc

  5. Buna ziua, am urmatoarea situatie: avem intrari de materiale si executare lucrari (materiale+manopera) necesare pentru executarea lucrarilor impuse in vederea eliberarii avizului de securitate la incendiu….inlocuire rigips cu rigips antifoc, usi termopan cu usi antifoc.. ….ce metoda de contabilizare recomandati?
    Consideram reparatie,cu inregistrare pe cheltuieli, ma gandesc, nu o vad ca o modernizare in vederea obtinerii de beneficii economice viitoare … gandesc bine?

  6. Ulterioare, cu inregistrare pe cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, sau le includem in valoarea activului ??? Cheltuielile ulterioare efectuate în legătură cu o imobilizare corporală sunt cheltuieli ale perioadei în care sunt efectuate sau majorează valoarea imobilizării respective, în funcţie de natura acestor cheltuieli…. multumesc anticipat….

    1. Cu înregistrare pe cheltuieli nu incluse în valoarea activului dacă, așa cum ați spus, raționamentul economic ne arată că ele nu aduc beneficii ulterioare și nu pot fi recunoscute ca atare – vedeți punctul 227 din OMFP 1802/2014

  7. Buna ziua, cum se poate modifica perioada de amortizare a unei masini in aplicatie? Initial am amortizat masina pe 48 luni insa am dori sa o modificam la 72 luni. Am inteles ca se poate printr-o decizie AGA lde la 1 ianuarie insa cum se poate face in aplicatie? Multumesc

  8. Buna ziua! In SAGA P.S. cum inregistrez imobilizarea unui autoturism achizitionat prin leasing financiar, avand in vedere ca amortizarea lunara nu poate depasi 1500 lei? factura cu rata 0 (avansul) contine si comisionul de analiza si comisionul de inregistrare. care din aceste cheltuieli sunt deductibile (50%?)?

  9. Buna ziua! cred ca nu ati citit tot. “avand in vedere ca amortizarea lunara nu poate depasi 1500 lei? factura cu rata 0 (avansul) contine si comisionul de analiza si comisionul de inregistrare. care din aceste cheltuieli sunt deductibile (50%?)?”

    1. Prin articole contabile dacă nu folosiți partea de stocuri sau prin operații speciale – Operații – Alte operații cu stocuri – Operații speciale dacă folosiți partea de stocuri, setând contul corespondent necesar – 7588.

  10. Am preluat la ian 2019 datele unei fundatii vechi la care nu exista fisa mijloace fixe.
    La preluare, am incercat sa calculez si sa inregistrez in situatia imobilizarilor data intrare si durata ramasa in functie de cod M.F. si de valoarea lunara a amortizarii….
    Apar erori, normal, la verificarea mentionata in articolul de mai sus.
    Si…la martie 2019 ajung in situatia in care am durata ramasa 0, amortizarea inregistrata = valoarea de intrare, insa la amortizarea lunara imi pastreaza valoarea de pana acum.
    In balanta contabila, corect, nu mai inregistreaza amortizare.

    Ma puteti ajuta, va rog, cu o solutie de a inregistra altfel?
    Sau….e corect sa nu mai dea Amortizarea lunara din Registrul imobilizarilor cu rulaj creditor clasa 2? (p.s. la ian si febr, aceste doua rapoarte se bifau, cat inca era amortizarea in curs)

    Multumesc mult de tot!

  11. buna ziua
    am inregistrat 5 camioane de 2 ori intr-un leasing.Le bag cu minus si stornez amortizarea sau le sterg de tot cele inregistrate in plus ?

    1. Le ștergeți din imobilizări și dacă aveți înregistrată amortizare o stornați prin articole contabile.

  12. Buna ziua,

    Firma noastra s-a divizat. Ca urmare a divizarii s-a infiintat o firma noua care a preluat o parte din patrimoniul celei existente. Printre elementele preluate este o imobilizare-un spatiu comercial, neamortizata integral.
    Intrebarea mea este: la firma care s-a divizat -cum e corect sa scot din lista de imobilizari spatiul? il sterg, pur si simplu? la noua firma- ca si perioada de amortizare pt. spatiul preluat, trec perioada ramasa de amortizat?

    1. Operați o casare. Și stornați prin articole contabile notele generate de program.
      La firma nouă se preiau cu valoarea evaluată și se amortizează fiscal pe perioada prevăzută de nomenclator.

  13. Buna ziua
    Am reevaluat mijloace fixe care sunt complet amortizate. In urma reevaluarii li s-au atribuit o noua valoare si o noua perioada de amortizare. Am operat reevaluare neta si SAGA face nc.
    Intrebare: cum trebuie sa modific in IMOBILIZARI mijlocul fix, pentru ca SAGA sa calculeze amortizarea incepand de la data reevaluarii? Trebuie sa modific data intrarii si sa pun in schimb data reevaluarii si sa modific si valoarea de intrare manual? este corect sa nu ramana in istoric data intrarii?
    Multumesc!

  14. buna seara am preluat o firma care in urma verificarilor am descoperit la imobilizari o reevaluare facuta gresita in data de 31.12.2017 in urma caruia am urmatoarele note contabile: 2133=2813 cu valoare amortizarii din anul respectiv si 6813=2133 cu diferenta dintre valoarea imobilizarii si amortizarea , o suspendare la 01.01.2018 si la 31.12.2018 este reactivare, cum pot reface in asa fel incat sa se anuleze reevaluarea si sa imi dea amortizarea

  15. Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea situatie.
    Administratorul firmei doreste sa cumpere o masina de la o firma din Olanda cu 5000 eur din bani personali.
    Factura in Olanda va fi facuta direct pe firma din Romania.
    Suma de 5000 euro va fi depusa numerar in contul firmei din Olanda.
    In aceasta situatie nu stiu cum sa procedez ca inregistrarile contabile in firma a fie corecte.
    Multumesc.

    1. Înregistrați factura ca AIC, cu taxare inversă.
      Dați în plată suma respectivă. Plata în valută efectuată în afara României nu intră în cadrul plafonului de plăți.

  16. Buna seara, am si eu o intrebare referiror la retetar in saga PS 3.0 . Creez reteta dar nu imi scade din materia prima. Este posibil ca sa nu functioneze PS 3.0 in vanzare cu retetar ?

  17. Buna ziua,
    Societatea a achizitionat un spatiu comercial cu suprafata de 75.65mp in valoare de 227.900 lei, in iunie 2019, iar in sept.2019 vinde o parte din spatiul respectiv (33.22mp),la suma de 95.200 lei. Cum inregistrez respectiva vanzare in mijloace fixe, astfel incat sa ramana valoarea de 132.700 lei , si sa se poata amortiza in continuare diferenta de suprafata ramasa nevanduta (42,43mp)?

    1. La data la care a vândut parte din acel spațiu era necesar să existe act de dezmembrare.
      Și urmare a actului de dezmembrare să se fi separat și în imobilizări poziția respectivă în două poziții conform dezmembrării respective.

  18. Buna ziua.
    Tva-ul nedeductibil (cei 50% de la N50 din saga) de la o achizitie de auto (2133=4426 asa face saga) o amortizez sau o trec pe 6581?
    Va mulțumesc anticipat pentru opinie.

  19. Buna ziua,
    Pentru o societate care este platitoare de imp. pe profit care achizitioneaza skid-uri gpl,pe care inca le-a montat, pot deduce tva-ul aferent achizitiei, chiar daca ele nu sunt inca puse in functiune si inca nu inregistreaza amortizare?
    Multumesc anticipat!

    1. Nu contează ce impozit plătește. Da poate deduce acel TVA dacă achiziția are la bază o factură ce conține elementele prevăzute de codul fiscal și dacă poate dovedi că achiziția este în interesul activității sale economice.

  20. Buna ziua,
    va rog frumos,
    ma poate lamuri si pe mine cineva cum preiau in soldurile initiale pentru imobilizari soldul lui 281,cand ma duc pe validaree nu ma lasa sa trec mai departe intrucat nu am egalitate.

    va multumesc

  21. Buna ziua,

    Am inregistrat un mijloc fix (autoturism ) cu deductibilitate TVA 50%, nota contabila intregistrata prin program este : 2133 = 4426 cota de tva nedeductibila, marind astfel valoarea mijl.fix.
    Nu ar fi tb inregistrat 635 =4426 ?

  22. Buna ziua, am un pfa impozitat pe norma de venit care are ca obiect de activitate cresterea albinelor. A obtinut de la Primarie autorizatie de constructie pentru o camera pe care o utilizeaza ca magazie, adapost stupi pe timp de iarna, cam asa ceva. In acest scop au achizitionat materiale de constructie si aici apare problema: Lucrez in Saga PS si nu stiu cum sa incarc aceste aceste cheltuieli si sa inregistrez imobilizarea respectiva. PFA-ul are nevoie de o situatie din contabilitate pentru a demonstra existenta acestei imobilizari in contabilitate. Repet, lucrez in Saga PS
    Va multumesc.

    1. Nu este obligat să conducă evidențe contabile.
      Puteți întocmi un centralizator al documentelor cu materiale folosite la acea construcție și întocmiți un PV de recepție.

  23. Buna ziua,
    Daca ma puteti ajuta, cu urmatoarea situatie. Am inregistrat ca mobilier mai multe birouri+scaune, respectiv o singura valoare pentru tot. Dupa o anumita perioada de timp, vand doar 4 birouri. M-am mai documentat, am incercat varianta sa aleg modernizare si am trecut valoarea ramasa de amortizat cu semnul -. Stiu ca nu se genereaza note contabile, acelea le voi inregistra. Intrebarea este: ce valoare trec cu -, astfel registrul sa dea cu balanta. sau poate exista alta metoda sa vand doar o parte dintr-un mij fix

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *