OUG 33/2020–măsuri noi de stimulare

30 Mar 2020 | Legislatie | 38 comentarii276 vizualizari
Salariul minim – 2021

În monitorul oficial 260 din 30 martie 2020, pe lângă OUG 32/2020 care modifică OUG 30/2020, a fost publicată și OUG 33/2020.

Aceasta vine cu unele stimulente fiscale pentru anumite categorii de contribuabili, prin acordarea unor bonificații sau scutiri.

Să vedem despre ce este vorba:

1. Plătitorii de impozit pe profit beneficiază de bonificații pentru impozitul pe profit datorat pentru trimestrul I an anului 2020, dacă achită acest impozit în termen. Bonificațiile sunt, în acest moment, exclusiv pentru impozitul datorat pentru primul trimestru din 2020. Nivelul acestora este următorul:

  • contribuabili mari – 5% din impozitul datorat pentru trimestrul I, 2020
  • contribuabilii mijlocii și mici – 10% din impozitul pentru trimestrul I, 2020

2. Beneficiază de aceste bonificații și cei care efectuează plăți anticipate dacă plătesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în intervalul 25 aprilie – 25 iunie 2020.

3. Beneficiază și acei plătitori de impozit pe profit care aplică și impozitul specific, pentru impozitul pe profit din activități altele decât cele pentru care se aplică impozitul specific.

4. Se acordă o bonificație de 10% și celor care plătesc impozit pe venitul microîntreprinderilor dacă își plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I, 2020, integral, până la data de 25 aprilie.

Aici, legea arată ca termen 25 aprilie 2020, termen de plată pentru a beneficia de bonificații, dar codul de procedură fiscală stabilește scadența în prima zi lucrătoare de după termenul de 25 a lunii dacă ziua de 25 e într-o zi nelucrătoare așa cum va fi în aprilie 2020. Întrebarea este dacă bonificația se acordă dacă plata este efectuată până la scadența legală sau până la 25 aprilie?

De asemenea, nu este clar ce se întâmplă cu cei care au impozit pe profit de recuperat, din anul anterior și care acoperă integral impozitul pe profit datorat pentru trimestrul I. Nici în cazul compensărilor din TVA de recuperat sau alte creanțe deținute asupra statului.

5. Pentru anumite produse (medicamente, echipamente medicale, dispozitive medicale, etc. care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19), prevăzute în anexă la ordonanță, pentru perioada de urgență și încă 30 de zile după aceea, nu se va plăti TVA în vamă, importatorii folosind taxarea inversă în aceste situații.

6 Cel mai interesant este art.3 al OUG 33/2020 – anume că prin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, se va constata, în baza declarațiilor pe propria răspundere, diminuarea veniturilor sau încasărilor cu minim 25% în martie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020, sau se va constata închiderea parțială sau totală a activității urmare a deciziilor autorităților.

Acum acest certificat nu mai este solicitat pentru plata indemnizațiilor de șomaj tehnic, fiind necesar însă pentru cei care doresc să amâne plata utilităților, chiriei, etc. conform OUG 29/2020.

38 comentarii

  1. Daca titularul unui PFA care a suspendat total activitatea dar are si un contract de munca activ de 1 ora la o alta societate, mai beneficiaza de vreo indemnizatie?

  2. Nu-i in regula art.3 din Ordonanta de urgenta nr.33/26.03.2020 prin raportare la Art. I.- din Ordonanta de urgenta nr.32/26.03.2020_

    1. Pentru că la PFA bonificațiile sunt anuale nu trimestriale, cel mai probabil. În cazurile de aici am explicat că ea se acordă exclusiv pentru trimestrul I.

  3. Pentru asociatul unic al unui SRL _D , actvitate ghid montan , fara salariati , se poate solicita indemnizatie pe durata situatiei de urgenta ? Multumesc !

    1. Discutabil. Aici, să fiu sincer, ar fi de folos un jurist care să confirme dacă o astfel de persoană intră în categoria “alți profesioniști” definiți de art.3 din codul civil. Dacă da, atunci beneficiază.

  4. pentru posesorul unei Intreprinderi Individuale fara angajati care isi intrerupe total activitatea( nu mai emite facturi) dar acel posesor mai are un contract activ de 1 ora la o alta firma, in aceasta cauza credeti ca mai beneficiaza de plata indemnizatiei?

    1. Da. În cazul PFA, II, etc. aș aștepta și apariția ordinului pentru aprobarea modelului de cerere și declarație pe proprie răspundere.

  5. @Cristi
    Multumesc ! Normal ar fi sa beneficieze din moment ce pensionarii care au si contracte de munca primesc si somaj tehnic…Ce noroc avem ca existati . Sanatate si putere de munca !

  6. @Dumitrescu teoretic avand contract de munca pe perioada nedeterminata si avand activitatea suspendata datorita starii de urgenta ,(a se vedea in og 30/2020 dac va incadrati ca si cod caen) beneficiati de sprijinul financiar acordat de stat,indiferent de statutul din firma.

  7. Buna ziua!
    – Cum inregistram in declaratia 100 bonificatia de 10 % aferenta microintreprinderilor ( eventual la suma deductibila) pentru plata impozitului pana in 25.04.2020 si cum o contabilizam efectiv? Multumesc!

    1. Habar nu de în acest moment. Vă rog să așteptați publicarea unei declarații noi și instrucțiuni de completare a declarației.

  8. Pentru o microîntreprindere, declarația 100 se completează direct cu suma rămasă de plata după aplicarea bonificației de 10%? Va mulțumesc!

    1. Nu știe nimeni. Aveți răbdare să apară D100 și modul efectiv de aplicare a bonificației.
      Dvs întrebați dacă se aplică bonificația la suma datorată, dar legea bonifică în funcție de plata anticipată a impozitului. Este posibil să fie acordată sub forma unui credit fiscal pentru trimestrul II. Nu spune nicăieri că se plătește mai puțin cu 5% sau 10% ci că se poate acorda o astfel de bonificație în cazul plății anticipate a impozitului datorat.

  9. In cazul unei microintreprinderi, la calculul impoziului pe venit in declaratia 100 se completeaza direct cu suma ramasa de plata dupa aplicarea bonificatiei de 10%?
    Sunt corecte inregistarile:
    698=4418 2393 lei
    698=4418 -239 lei
    Iar in declaratia 100 pune diferenta de plata a impozitului de 2154 lei?
    va multumesc!

  10. “Nu spune nicăieri că se plătește mai puțin cu 5% sau 10% ci că se poate acorda o astfel de bonificație în cazul plății anticipate a impozitului datorat.”
    OUG 33, art. 1, al (5) Contribuabilii care aplică prevederile alin. (1)-(4) determină impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor de plată prin scăderea din impozitul datorat a bonificaţiei calculate potrivit prezentului articol.
    Ceva tot scrie (chiar daca nu specifica perioada, dar implicit in acest articol vorbeste despre trim. I)… stiu, am rabdare, of course. ;-)

    1. Scrie ceva, așa este, problema este una de lipsă de claritate.
      Bonificația se va înscrie pe rubrică de deductibil cum se întâmplă la sponsorizare? Sau se înscrie suma debitului deja diminuat? Cum se procedează dacă nu se achită în termen? Se anulează bonificația de către ANAF sau se rectifică declarația de către contribuabil, iar dacă se anulează bonificația de către ANAF nu ar fi mai logic ca undeva în D100 să existe o mențiune explicită legată de aplicarea sau nu a acelei bonificații?
      La aceste aspecte m-am referit :). În rest ordonanța scrie tot ce doresc firmele să audă :)

  11. Eu am depus deja D100 pt.primul trimestru cu suma normala, nescazand bonificatia, cand va aparea noul D100, voi depune rectificativa, deocamdata nu stiam in ce casuta sa inscriu bonificatia

  12. Daca vorbim de un srl care nu avea angajati…Odata cu aceasta criza si activitatea s-a blocat, este posibil sa beneficieze de o forma de suport? Mentionez ca activitate exista si ca firma functiona din 01.08.2019 dar fara angajati.
    Multumesc

  13. Buna ziua d-nul Cristi

    Inca asteptam clarificari cu bonificatia …..sa avem rabdare .va urmaresc …..daca aveti vesti asteptam raspunsuri.
    O zi buna

    1. Din informațiile mele și a altor colegi de pe forum, se pare că ANAF va avea o versiune nouă a declarației 100.
      Până atunci aveți mai multe soluții:
      1. depuneți 100 completând la suma datorată suma integrală, nediminuată de vreo bonificație, pe rândul cu sume datorate și pe rândul de sume deductibile completați suma bonificației
      2. depuneți 100 completând la suma datorată suma integrală, nediminuată de vreo bonificație și dacă firma face plata în termen, depuneți rectificativă 710 diminuând suma datorată la nivelul sumei achitate.
      3. depuneți 100 completând la suma datorată suma diminuată de vreo bonificație și dacă firma face plata în termen, rămâne așa, iar dacă nu plătește în termen sau din alte motive nu va beneficia de bonificație, depuneți rectificativă 710 majorând suma datorată la nivelul sumei calculate fără bonificație.
      De asemenea în SAGA, lăsați programul să înregistreze normal 698=4411 sau 691=4411 și dacă se aplică vreo bonificație diminuați, prin articole contabile suma datorată, stornând contravaloarea bonificației.
      Programul se va modifica în acest sens abia după ce apar mai multe informații de la ANAF precum și o nouă D100.
      Altfel, puteți avea puțină răbdare. Informați clienții despre suma datorată și nivelul eventualei bonificații și depuneți D100 abia după ce e clară situația :)

  14. Eu vad problema bonificatiei rezolvata chiar prin actualul formular al declaratiei 100, care prevede suma deductibila din impozitul datorat , deci la un control se va vedea de ce s-a diminuat suma datorata , iar suma de plata va fi cea influentata de bonificatie , asa cum rezulta din declaratie . Nu vad o alta rezolvare , si asta mi se pare corecta .

  15. Buna ziua, stiu ca s-a mai discutat acest subiect, dar nu gasesc postarea; microintreprinderea cu toti salariatii in somaj tehnic aplica procentul de 1% la calculul impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Aceasta prevedere este cuprinsa in vreo OUG recent aparuta? Nu am gasit niciunde….multumesc!

    1. Dacă are cel puțin un salariat cu normă întreagă ori dacă suma normelor parțiale a salariaților cu normă parțială sunt echivalentul unei norme întregi, datorează 1%, indiferent dacă sunt contracte active ori suspendate. Altfel datorează 3%.

  16. @Cristi
    Ma refer strict la situatia starii de urgenta, suntem categorie de unitate( microintreprindre) care a fost inchisa urmare a decretului 195/2020 si ca urmarea acestui fapt avem salariatii in somaj tehnic din 23.03.2020 pana cand se va permite redeschiderea unitatii. Urmarea acestui fapt trebuie sa aplicam din aprilie procentul de 3%????

    1. Vă repet – nu are nici o legătură una cu alta.
      Procentul depinde de norma de muncă și așa cum am spus dacă există cel puțin un CIM cu normă întreagă cota este de 1%. CIM nu contează dacă e activ sau suspendat.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *