Început de an. 2015.

01 Jan 2015 | Contabilitate | 132 comentarii1408 vizualizari

letstressIată că a venit și noul an, 2015 ce sperăm să fie mai bun ca 2014. Dar cum anul trecut, pe final de an Guvernul României a tot dat pe ordonanțe de urgență de modificare a codului fiscal și a altor acte normative și are tot felul de propuneri nu știu cât de liniștit va fi 2015. Ne vor aștepta sigur modificări ale normelor contabile atât pentru contabilitatea în partidă dublă (acestea deja au apărut Ordinul 1802/2014 va înlocui 3055/2009), cât și pentru cea în partidă simplă. E anul fără alegeri așa că sunt foarte multe șanse să existe măsuri fiscale nepopulare. Deja se discută despre eliminarea plafoanelor pentru CAS precum și introducerea CAS și în cazul liber-profesioniștilor. Pe final de an, ANAF, a avut unele controale în care interpreta retroactiv prevederile codului fiscal (nu că ne-ar mira pe mulți dintre noi, chestia asta – e de mirare că a ajuns public) și e posibil să-și mențină acest tip de abordare.

De aceea, vă propun să reluăm puțin datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi contabilii.

Cursul EUR la 31 decembrie 2014 a fost 4,4821 lei/EUR.

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2015.
– cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 adică 4,4834 lei/EUR și nu cursul stabilit în data de 31/12.


Dacă la 31/12/2014 veți avea o cifră de afaceri de până la 448.340 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2014, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2015, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar va trebui să depuneți 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.
Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri de până la 100000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2014.  Repet ceea ce am scris și în anii anteriori: un formular mai inutil nu am văzut – fiscul nu are o evidență clară a acestuia, nu poate să spună dacă a fost depus sau nu de către o firmă.
Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.152 CF


Dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și ați realizat venituri totale mai mici de 65000 EUR la 31/12/2014 (adică 291.336,50 lei) și nici nu vă încadrați la excepții, veți trece în 2015 la impozit pe venit microîntreprinderi. De fapt, e impropriu spus venituri totale. Dacă ați determina similar celor ce plătesc acest impozit baza impozabilă și aceasta ar fi sub 65000 EUR calculați la cursul din 31/12/2014, veți trece la acest impozit.

Cum calculați? Foarte pe scurt cam așa

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societăţile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 765, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.


Dacă în evidența contabilă aveți construcții speciale (stâlpi, drumuri, împrejmuiri, etc) fiți pregătiți ca în 2015 să declarați și să plătiți impozitul pe construcții. Declararea se va face integral în D100 ce se depune până pe 25 mai.


În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de 220.000 lei, la 30 iunie 2015, dacă nu se schimbă nimic între timp, nu veți avea obligația de a depune raportare semestrială.


Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 2.250.000 lei, în 2015, veți putea opta pentru ieșirea din sistemul de TVA la încasare.
Iar dacă această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 220.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA.


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2014, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. În niciun caz să nu declarați impozit pe profit în D100 acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.


Plătitorii de impozit pe profit vor depune exclusiv D101 pentru acest impozit până la 25 februarie în cazul ONG-urilor, celor ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până la 25 martie cel târziu de către ceilalți.


Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute.


Încă nu au apărut noi formulare 100 și mai ales 101, adaptat pentru 2015, ca pdf-uri inteligente. E posibil să nu apară altele dar nu băgați mâna în foc pentru asta. Verificați periodic siteul ANAF pentru asta. Cei care, de regulă, dau mail în primele zile să întrebe de ele și de implementarea lor în program ar trebui să verifice primii dacă există formulare noi.
Apropo de 101. Din acest an există posibilitatea certificării declarațiilor fiscale de către consultanții fiscali. NU doar 101. Dar certificarea nu este obligatorie, este opțională. Certificarea scade gradul de risc fiscal determinat de ANAF în analizele sale.


Nu uitați să vă actualizați vectorul fiscal, dacă e cazul, până la 31/01/2015.


Bilanțul este momentan în fază de proiect. Probabil va apărea în forma lui finală zilele acestea. Dacă nu aveți scaner, ar fi recomandat să vă achiziționați de pe acum, pentru că se menține obligația scanării documentelor anexă la acesta. Nu uitați să verificați recipisa rezultată după depunerea bilanțului, indiferent că e depunere on-line sau la ghișeu, pentru a evita orice surprize neplăcute legate de o eventuală nevalidare a acestuia din varii motive.
Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.
Nu uitați: începând cu acest an dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.


Salariul mediu brut pe economie, pentru 2015, va fi 2.415 lei. Acesta este un indicator important, în funcție de acesta fiind calculate indemnizațiile de concediu medical, limita pentru calculul CAS, ajutorul de deces.


Tot legat de salarii, salariul minim brut garantat în plată, pe economie, se va modifica în 2015 în două tranșe. Odată de la 1 ianuarie 2015 la 975 lei pentru o normă întreagă și a doua de la data de 1 iulie 2015 la 1050 lei pentru o normă întreagă. Așa că pregătiți-vă pentru întocmirea actelor adiționale și transmiterea lor în REVISAL.


D205 are termen de depunere 28 februarie 2015 pentru anul 2014. Această declarație ține loc de fișe fiscale începând cu 2013. Explicați-le și băncilor chestia asta. Au trecut deja doi ani și ele încă nu au aflat.


Pregătiți-vă pentru introducerea noilor tipuri de casă de marcat. Aveți mare grijă la prevederile OG 28/1999. Aceasta conține unele formulară extrem de ambiguu formulate ce pot duce foarte ușor la amenzi și suspendări de activitate. A apărut și ordonanța în 30/12/2014. E OUG 91/2014. Și pregătiți-vă să schimbați casele de marcat existente sau să le adaptați, dacă se poate, cerințelor noi de conectare la ANAF.

132 comentarii

  1. Daca in 2014 prin D.112 s-a declarat impozitul pe persoana, mi se pare total aiurea sa le mai declaram si prin D.205. Dar asta este. :(

  2. pentru o societate înființata in Octombrie 2014, fără salariați doar cu câteva intermedieri in comert(2facturi emise) când si ce declarații trebuie depuse? Multumesc

    1. Depinde de vectorul fiscal. Probabil e plătitoare de impozit pe venit, așa că va depune D100 pentru trimestrul 4, până la 25 ianuarie. Dacă e și înregistrată în scopuri de TVA depune și D300, eventual D394. Depune 094 dacă e cazul. Consultați-vă contabilul pentru informații mai detaliate și exacte. El ar trebui să cunoască vectorul fiscal.

  3. Clar, la obiect, punctual. Multumim mult domnule Cristi. Multumim mult pentru suport si intregii echipe de la Saga. Multa putere de munca, multa rabdare cu ANAF-ul si celelalte autoritati, multa intelegere pentru toti utilizatorii Saga si mult succes in tot ceea ce intreprindeti!
    Cu toata stima, Ec. Cosmin Muresan – Timisoara

  4. Buna ziua si felicitari pentru acest program.
    Am o intrebare legata de 392B. Stiu ca ANAF punea la dispozitie un programel de generare electronica a declaratiei. Insa, in prezent, la pagina “toate formularele cu explicatii” linkul “Program” de la 392B trimite catre o pagina cu noutati legislative. Am I missing something?
    Mentionez ca, prin Google cache, am descoperit ca pe 19.12.2014 ar fi existat un comunicat de presa “cuprinzand precizari” privitor la completarea 392A si 392B, insa intre timp acesta a disparut de pe pagina respectiva a ANAF.
    Are cineva vreun link actualizat catre programul cu pricina, sau poate comunicatul salvat undeva?

    Multumesc!

    1. Este tot pe ANAF. Aici găsiți ceea ce căutați. Dar ca idee, SAGA generează corect aceste declarații dacă datele sunt operate corect în program.

  5. Am constituit o microintreprindere in septembrie a.c., pana la sfarsitul lunii decembrie nu am avut venituri, neavand niciun fel de activitate.
    Intrebarea mea este: ce obligatii de raportare anuala am? Ce formulare de raportare am de completat?

    1. Raportare anuală? Ce înțelegeți prin asta? Bilanț? Situații financiare? Dacă nu ați avut activitate depuneți declarație în acest sens în termen de 60 de zile de la încetarea exercițiului financiar.
      Până în 25 ianuarie D100 cu impozitul pe venit. Cu zero la datorat. În rest depinde de datele din vectorul fiscal. Depuneți D112 dacă figurați în vectorul fiscal cu obligațiile specifice acestei declarații. Depuneți D300 și D394 (dacă este cazul) ori alte declarații sau documente specifice TVA dacă sunteți înregistrat în scopuri de TVA.
      Cel mai bine consultați un contabil care să analizeze documentele societății dumnevoastră și să vă spună cât mai exact ce trebuie întocmit și depus.

  6. Multumesc. Intr-adevar site-ul ANAF este un pic incurcat. Eu sunt un pic mai catolic decat Papa si, desi este adevarat ca in general SAGA genereaza corect D392B, exista situatii cand nu iese cum trebuie. De exemplu, atunci cand pe acelasi document justificativ apar produse achizitionate cu TVA de 24% si de 9%, varianta in care nu exista posibilitatea generarii jurnalului pentru cumparari cu toate coloanele, si deci a calculului diferentiat de TVA, pentru a avea la final suma corecta de TVA, si nu doar 24% aplicat la toate documentele emise de furnizori cu RO. Sper ca face sens…
    Chiar ma gandeam la o formula de Excel pentru a genera o suma de TVA “adunata” conform cu ce vor ei in 392B.

    1. Aveți dreptate. Așa cum e acum e imposibil ca programul sa detecteze aceste cazuri. Dar sunt cazuri destul de rare, eventual la comerț pe facturi unde sunt cote distincte de TVA.

  7. Am un PFA inregistrat din dec.2013 si cu activitatea inceputa in februarie 2014. Veniturile sunt in jur de 45000 ron / 2014
    Ce declaratii am de depus si care este termenul de depunere?

    1. În principiu:
      31 ianuarie – D600 pentru CAS, dacă este cazul
      25 februarie, D392B dacă nu sunteți înregistrată în scopuri de TVA sau D392A dacă sunteți. D205 dacă ați avut salariați.
      25 mai, D200 și D220 (d220 dacă în 2014 ați depus prima dată 220)
      dar depinde și de datele din vectorul fiscal, depinde dacă aveți venituri sau bunuri pentru care impozitul se declară prin D100, dacă aveți salariați sau ați avut salariați în 2014.
      Mai multe detalii inclusiv link către formulare găsiți pe ANAF în calendarul obligațiilor fiscale pe 2015 publicat de dânșii.

  8. Buna ziua! As avea o intrebare referitor la data dupa care incepe depunerea bilantului aferent anului 2014.(daca inca nu se stie macar o previziune deoarece ma intereseaza pentru o aplicatie pentru un credit) Va multumesc.

    1. Teoretic acesta se poate depune și acum. Doar că:
      – programul ANAF pentru întocmirea și validarea lor nu a apărut
      – bilanțul nu se întocmește și nici nu se depune la cererea băncii
      Băncile comit un abuz și o ilegalitate enormă. Mă întreb dacă unei societăți cum e METRO România i-ar cere în ianuarie bilanț. Sper că realizați că situațiile financiare anuale se întocmesc:
      – după ce toate documentele anului 2014 au fost înregistrate
      – după ce inventarierea patrimoniului este efectuată și rezultatul se vede în posturile bilanțiere. Aveți efectuată inventarierea? Ați înregistrat tot?
      – duoă ce ați convocat AGA pentru aprobarea situațiilor financiare
      – AGA le-a aprobat
      În nici un caz nu se întocmesc la cererea băncii și dumnevoastră ar trebui să știți asta dacă banca nu știe. Vă dați seama că sunt firme unde AGA e compusă din mai mult de 1-5 persoane. Că inventarierea nu se termină peste noapte. Că….

    1. Aici menționați degeaba :)
      Întrebați-i pe cei de la ANAF când își actualizează siteul. L-au schimbat de l-au zăpăcit cu totul. Eu folosesc Google să găsesc ce mă interesează pe siteul lor în unele cazuri, pentru că e mai simplu așa decât să stau să sap prin aberația aia de site.

  9. Buna ziua,
    In legatura cu d094 am o mare nelamurire in ceea ce priveste calculul cifrei de afaceri. Cei de la finante mi-au spus ca cifra de afaceri se calculeaza in functie de sumele din decont TVA, ceea ce inseamna ca nu se va trece CA din balanta. Asadar pentru firmele care aplica sistemul TVa la incasare cifra de afaceri pentru d094 va fi echivalentul livrarilor exigibile din jurnalul de vanzari?? Va mutumesc anticipat pentru ajutor!

    1. Nu se trece CA din balanță. Acea sumă este cifră de afaceri contabilă. Uneori ea poate fi identică celei de la TVA. Pentru 094 nu este nici suma din decont la cei care aplică TVA la încasare, pentru că prevederea legată de plafonul de 100,000 EUR nu are legătură cu exigibilitatea taxei.
      Cei 100,000 EUR se referă la toate operațiunile impozabile efectuate de societate și toate operațiunile scutite de taxă ce dau drept de deducere ori au locul prestării în România, indiferent că sunt sau nu încasate sau dacă a intervenit sau nu exigibilitatea taxei. Vedeți art.156^ din codul fiscal

      ART. 156^1 Perioada fiscală
      (1) Perioada fiscală este luna calendaristică.
      (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), perioada fiscală este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabilă care în cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere şi/sau neimpozabile în România conform art. 132 şi 133, dar care dau drept de deducere conform art. 145 alin. (2) lit. b), care nu a depăşit plafonul de 100.000 euro al cărui echivalent în lei se calculează conform normelor, cu excepţia situaţiei în care persoana impozabilă a efectuat în cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achiziţii intracomunitare de bunuri.

  10. @Cristi
    Multumesc de precizari. Dar totusi nu am privind un raspuns pe fondul ”problemei”, cand preconizati ca apare validarea bilanturilor? multumesc mult.

    1. Sper că relizați că nu aici trebuie să puneți o astfel de întrebare. Aceasta trebuie adresată celor de la ANAF.
      Ordinul de aprobare a acestora este doar în fază de proiect, exact ca anul trecut. Eu vă pot spune doar că anul trecut au apărut prin februarie, cam în primele 10 zile și au suferit modificări până prin aprilie.

  11. 205 pt 2014 , este trecuta in calendarul fiscal pentru alte venituri
    ma refer la dividende acordate persoane fizice

  12. SE POATE FOLOSI PROGRAMUL SAGA LA UN CAR (ORGANIZATIE NON PROFIT), SI CAT COSTA LICENTA SAU COTIZATIA?
    VA MULTUMESC ANTICIPAT.

    1. Da, se poate folosi. Există plan de conturi specific. Licența pentru programul complet este 350 lei/an. Doar pentru partea de contabilitate (fără modulul de evidență cantitativ-valorică a stocurilor) este 192 lei/an. Detalii găsiți aici.
      Puteți descărca programul și-l puteți instala dacă nu l-ați avut instalat până acum. Îl folosiți și vedeți dacă vă corespunde necesităților.
      Pe viitor vă rog să nu mai scrieți cu majuscule mesajele postate.

  13. buna ziua,imi puteti spune si mie daca in luna decembrie se mai depune declaratia 100 pentru luna decembrie 2014,daca depun si dec.101unde declar profitul pe luna decembrie

    1. Am scris și aici în acest articol și o tot repet de ceva ani: la trimestrul 4 nu se declară impozitul pe profit în D100. Regularizarea ANUALĂ a impozitului pe profit se face prin D101 la 25/02 sau 25/03, după caz.

  14. Buna ziua,

    Daca in Trim IV microintreprinderea a depasit limita de 65.000 EUR astfel ca a putut trece la impozit pe profit incepand cu data de 1 oct 2014 (s-a depus deja Declaratia 010), mai trebuie oare sa depun D100 pe trim IV pe zero? In D101 o sa declar ca am de recuperat dat fiind ca impozitul pe profit calculat pt 2014 este mai mic decat impozitul pe venit platit pentru primele 3 trimestre. In una din postarile de aici, parca retin ca se preciza ca ar trebui totusi depusa D100 pe zero pentru Trimestru iv? Si ce s-ar declara? Multumesc

    1. Nu se preciza nicăieri asta. E valabil răspunsul meu dat anterior: dacă sunteți plătitor de impozit pe profit la 31/12, atunci pentru trimestrul 4 nu declarați impozitul pe profit în D100. Regularizarea ANUALĂ se face prin D101. Dacă ați trecut de la micro la profit, impozitul declarat prin D100 la impozitul pe venit al micro-intreprinderilor se va trece în rubrică distinctă în D101 ca plată anticipată în contul celui pe profit.

  15. Ati scris mai sus : “D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2014, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. “….in aceasta categorie intra si impozitul pe veniturile microintreprinderilor?
    Inteleg ca micro depun d 100 pentru trim IV 2014, si nu depun d101.
    Este corect?
    Multumesc

    1. Da este corect. Mă îndoiesc că s-ar putea înțelege altceva. De altfel, în cazul plătitorilor de impozit pe venit orice discuție despre D101 nu-și are rostul ei neavând obligația completării și depunerii acestei declarații.

  16. Buna ziua,

    Am si eu o nelamurire in legatura cu plata unei persone fizice de la care am avut marfa in consignatie. Ce contributii trebuie sa ii platesc si unde trebuie sa le declar, in 100 sau in 112? Multumesc.

    1. Dacă bunurile vândute prin consignație sunt bunuri din patrimoniu personal nu se plătește nimic. Altfel ați reține 16% impozit ce s-ar declara în D100 și în D205 la finele anului.

  17. Buna seara,
    am urmatoarea speta: la 31.12.2014, cifra de afaceri depaseste 65000 euro, in aceste conditii societatea devine platitoare de impozit pe profit incepand cu 01.01.2015 sau trim IV al anului 2014?
    Multumesc

    1. Am o corecție: nu cifra de afaceri ci baza de calcul a impozitului pe venit trebuie să depășească plafonul. Cifra de afaceri este o parte bazei de calcul, dar nu este în mod neapărat exact baza de calcul.
      Dacă se depășește plafonul, oricând în timpul anului trebuie să intre cu 1 a lunii trimestrului în care a depășit plafonul. În cazul dvs, se va trece la impozit pe profit începând cu 1/10.

  18. buna seara, folosesc programul saga PS de 2 ani si as dori sa aflu daca exista posibilitatea de a conecta o casa de marcat datecs dp-50d pentru incarcare /descarcare stocuri ( prin scanarea produselor )

    1. Se poate de mai bine de 2 ani, dacă folosiți și partea de stocuri a programului. De asemenea e nevoie ca acea casă de marcat să poată fi conectată la PC și pe PC-ul respectiv să existe instalat FPrint. FPrint poate fi obținut de la distribuitorul casei de marcat.

  19. daca se poate,trimiteti-mi si mie D205 cand apare formularul nou eu nu le pot descarca de pe anaf…imi lipseste ceva in program la calculator….va multumesc

    1. Dacă dețineți licență pentru programele SAGA acesta este deja inclus în program. Dacă se va modifica se va actualiza și în program. Dar dacă nu-l puteți deschide după ce l-ați descărcat de pe ANAF nu-l veți putea deschide nici dacă vi-l trimite cineva sau dacă e deja inclus în program. Este necesar să aveți Adobe Reader iversiunea 9 minim, instalat

  20. @Cristi multumesc de raspuns , am intrebat prima data la firma de la care am luat casa de marcat si am fost intrebat daca am luat mai intai legatura cu ,,cei de la saga,,dupa care mi s-a recomandat un alt soft de contabilitate care ar fi compatibil cu Datecs dp50d .

  21. Buna ziua , in 01.2015 am infinntat o microintreprindere , activitatea va fi de service in instalatii , adica voi schimba o chiuveta sau un robinet , intrebarea este voi fi obligat sa iau o casa de marcat pentru a taia bon fiscal persoanelor fizice ? sau este suficienta chitanta de mana atasata la factura ?

    Multumesc ,

    Cu respect,

    1. Nu contează că este microintreprindere sau nu. Contează cui i se adresează serviciile prestate. Totuși, în cazul dumnevoastră, vorbim despre o excepție. După cum am scris și în articol (la secțiunea “Cine nu trebuie să utilizeze case da marcat”: conform art.2 litera i din ordonanță, cei care prestează servicii de instalații, reparații şi întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului, nu au obligația utilizării de astfel de aparate fiscale.

  22. Buna seara , revin cu o noua intrebare si tot o data rugamintea de a ma indruma : este obligatoriu ca sa iau autorizatie de lucru cu informatii cu caracter personal doar pentru ca tai facturi catre persoane fizice ? si daca da , unde trebuie sa ma adresez pentru aceasta
    Multumesc anticipat de amabilitate

    Cu respect,

    1. Nu. Există o decizie ce exceptează anumite categorii de la notificarea autorităților. De asemenea folosirea CNP nu este necesară, acesta nefiind nici element necesar în facturi. Numele și prenumele precum și adresa clientului sunt suficiente.

    1. Era normal să introducă o astfel de restricție. E o măsură foarte bună pentru că împiedică utilizatorul să încalce legea. La fel de bine MF se putea face că plouă și să permită depunerea a oricâtor situații financiare și apoi să vină să te amendeze, dar probabil ar fi ieșit circ așa că au pus restricția direct pe site. Foarte bine.

  23. Daca un sslariat este pensionar si lucreaza cu norma redusa , in declaratia 205 trebuie trecuta si pensia?Sau doar salariul de la firma?

    1. Glumiți? Ați citit măcar titlul declarației? Angajatorul declară pensia salariatului pe undeva? Știți dumeavoastră ca angajator ce pensie are salariatul? E problema dumnevoastră?
      Angajatorul înscrie venitul de natură salarială și impozitul aferent reținut salariatului. Atât. Acesta poate avea încă 50 de contracte de muncă încheiate cu alți angajatori sau pensie de 100 de ori mai mare sau mai mică decât salariul și tot nu ar fi problemă.

  24. @Cristi
    Am o nelamurire referitoare la D392b, pentru PFA neplatitor de TVA. La CIF pentru PFA se trece CNPul? (asa apare in revizia din 18.02.2015). Nu inteleg ce rost mai are CUIul pentru PFA daca se foloseste CNP.
    Multumesc

    1. Sunt unele situații în care persoane fizice (nu PFA) pot deveni persoane impozabile, din punct de vedere al TVA dar să nu fie nevoite să se înregistreze în scopuri de TVA, caz în care și acestea trebuie să depună D392 și cum nu sunt PFA îl declară pe cod fiscal.
      PFA, II, IF, societăți comerciale, orice persoană impozabilă ce desfășoară activitate economică declară D392 folosind CIF.

  25. Buna ziua,

    Am o nelamurire referitoare la 392.Daca m-am inregistrat ca platitor de tva in noiembrie 2014 depun declaratia 392a cu toata cifra de afaceri pt tot anul, insa la prestari si livrari trec doar pe cele aferente perioadei cand am fost platitor de tva, respectiv doar noiembrie-decembrie? sau pentru tot anul?
    multumesc

    1. Dacă v-ați înregistrat prin opțiune, depuneți D392A cu cifra dea afaceri pentru TVA pe tot anul. Și operațiunile anterioare înregistrării în scopuri de TVA intră la calculul CA
      Dacă v-ați înregistrat ca urmare a depășirii plafonului nu aveți obligația depunerii D3292.

  26. @Cristi
    Va multumesc pt raspunsul prompt.
    M-am inregistrat prin optiune.CA a fost sub plafon.
    Mi se pare logic sa trec CA pe tot anul, sa se vada ca sunt sub plafon.Insa pana in noiembrie am facturat fara TVA, nu mi se pare ca as avea cum sa declar acele venituri pe 392A intrucat TVA-ul respectiv nu exista in jurnalele mele.

    1. Păi nici nu treceți TVA pentru acele operațiuni. Câmpul TVA nu poate fi mare decât 24% din câmpul valoare, dar mai mic poate fi.

  27. buna,am o problema va rog daca puteti sa-mispuneti daca este posibil ca eu cu o firma cu venituri de 320855,50ron (tot ce am incasat in 2014),imi spune contabila ca din 2015 trec la impozit pe venit (3%),stiam ca plafonul este 65.000 euro la cursul din 31.12.2013 pt. anul 2014.suma mentionata mai sus include tva. va multumesc

    1. Veniturile sunt date de valoarea fără TVA a livrărilor. În cazul dumnevoastră, dacă suma de 320855,50 lei o reprezintă suma totală, veniturile sunt de circa 258754 lei.

  28. Buna ziua, am o IF ce are ca obiect de activitate comercializarea de obiecte de arta si antichitati in regim de consignatie. Imi puteti spune daca obiectele vandute in regim de consignatie sunt considerate ‘achizitii’ pentru formularul 392B? Va multumesc.

  29. pentru clarificare, poate mai sunt si alte persoane cu aceeasi problema, am dat telefon la ANAF si mi-au spus ca obiectele vandute in regim de consignatie se inregistreaza la ‘prestari servicii’, la valoare trecandu-se comisionul aferent vanzarilor.

    1. Posibil. Deși aici e o altă chestiune: doar comisionul este supus TVA. Și în acest caz, da, la livrări apare doar comisionul nu valoarea integrală a bunurilor. Dar la achiziții ar trebui să apară valoarea bunurilor vândute – evaluate în preț de achiziție. Pentru că ele se consideră cumpărate și vândute simultan la consignație.

  30. Buna ziua,
    am inteles ca declaratia 205 trebuie depusa pana la 02.03.2015 chiar daca am de declarat doar impozit aferent veniturilor din salarii. Vroiam doar sa imi confirmati ca Saga genereaza formularul actualizat sau trebuie cumva sa descarc de pe site-ul ANAF? Multumesc

  31. am trecut de la platitot de tva in 2014 la neplatitor de tva nedepsind plafonul 220000. daca trebuie sa depun d.010 pt. scotere din evidenta , mentionez ca din 13.01.2015 numai sant platitor de tva.si ce mai trebuie depus la anaf ,multumesc mult

    1. Aveți o decizie a ANAF prin care sunteți scos din registrul persoanelor înregistrate în scopuri de TVA? Dacă nu, atunci mai sunteți plătitor de TVA. Simplul fapt că nu ați realizat o cifră de afaceri pentru TVA de 220000 lei nu înseamnă că, automat, din acel moment nu mai sunteți plătitor de TVA. Vă recomand să consultați un contabil pentru astfel de chestiuni.

    1. Dacă aveți decizie de la ANAF nu e nevoie de 010, vectorul fiscal pe TVA se actualizează automat în acest caz.

  32. buna ziua.
    va rog frumos, ajutati-ma cu rezolvarea urmatoarei situatii:
    un administrator este angajat la o asoc.de propr. cu conventie civila.
    are un grad de handicap care il scuteste de impozit. s-a achitat 5,5% (sanatate).
    intrebari:
    cum il trec in declaratia 205 pentru anul 2014? ii trec venitul si la impozit 0, sau nu il trec deloc?
    multumesc.
    o zi buna

  33. buna seara.varog frumos sa ma ajutati si pe mine in clarificarea unei probleme pe care eu nu o inteleg.vreau sa mi deschid, un srl cu o activitate agentie imobiliara a doua activitate cumparari si vanzari imobilesi prestari servicii amenajarii interioare.din a doua ramura nu esti platitor de tva daca imobilul se inscrie in categoria imobil vechi(ex apartamente care nu sunt constructie noua) cumpar cu 40 mii euro si vand cu 50 euro mii platesc doar cei 16 la suta pina aici totul ok ,din celelalte doua ramuri eu mai fac 20 mii euro .intrebare devin platitor de tva cum imi cal culeaza la cei 30 mii de euro produsi sau la suma totala. tinind cont ca eu vin cu un aport de capital de 40000 de euro. va rog frumos sa ma ajutati si pe mine ca este munca mea de o viata si nu as vrea sa fac vre o prostie . va multumesc.

    1. TVA se calculează ca diferență între TVA facturat către clienți și cel facturat de către furnizori – ca principiu. Dacă am o activitate scutită fără drept de deducere cum ar fi vânzarea de imobile (construcții vechi) și dacă nu pot determina ce TVA mi s-a facturat pentru acea activitate atunci apare pro-rata. Pro-rata este raportul dintre suma operațiunilor taxabile cu drept de deducewre (impozabile sau scutite) și a tuturor operațiunilor (inclusiv cele scutite cu sau fără drept de deducere). Această pro-rată se aplică la TVA corespunzătoare bunurilor și serviciilor aprovizionate și care nu se știe dacă sunt afectate operațiunilor cu drept de deducere sau celor fără drept de deducere.

  34. Pentru un PFA (CMI cu cod CAEN 8622, neplatitor de TVA indiferent de cifra de afacere valoare venit) D392 mai trebuie depus?
    Am intrebat la AEP sector 5 si mi-a spus (e drept verbal, la un control nu pot dovedi) ca : ”din moment ce prin lege nu este platitor de TVA indiferent de cifra de afacere” nu mai trebuie depusa

    1. Cei care obțin venituri din activități care potrivit titlului TVA din codul fiscal sunt scutite fără drept de deducere, nu au obligația depunerii acestei declarații. Cabinetele medicale desfășoară astfel de activități.

  35. Dupa ce am depus D205, am primit notificare de la Anaf ca ceva nu e inregula, dar nu mi se spune ce. Am verificat Recipisa si imi spune ca este in regula . Am telefonat la Anaf si imi spun ca am o suma care e nedeclarata in 205. Am verificat Creditul ct 444 cu totalul dclaratiei si este ok, la fel am verificat si cu D112. De unde ar putea veni dif aceea ? Mentionez ca nu am depus in 2014 alte declaratii decat 112,205 si 101. Multumesc

    1. Să vă spună ei despre ce este vorba. Verificați și ce ați declarat ca impozit pe venit în D100. Nu văd ce ați mai putea verifica.

  36. Nu s-a depus D100. Ei mi-au spus ca nu stiu despre ce e vorba…doar ca vine o diferenta de undeva … Multumesc oricum.

  37. Pentru o microintreprindere, care nu mai indeplineste conditiile de micro (intra in lichidare) si poate trece la impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2015, daca nu a depus D010 in termen, o mai poate depune?
    Si mai poate beneficia de trecerea la i/profit cu luna ianuarie sau cu data depunerii?
    Multumesc!

  38. pentru un SRL care nu a desfasurat activitate in ultimii ani, care este sanctiunea pentru nedepunerea formularului 100 pana la data de 27 aprile 2015?

  39. Cumparare de marfa cu tva in Romania care se vinde in Republica Moldova.
    Care sunt implicatiile din punct de vedere al tva?
    Multumesc.

    1. Este export de bunuri. Trebuie să aveți dovada transportului și declarație vamală de export. Este o livrare scutită de TVA. Scutită cu drept de deducere.

  40. Buna ziua,
    In anul 2012 firma a emis o factura pentru penalitati de intarziere la plata.Societatea destinatara nu a platit factura.
    Demersurile facute de firma care a emis factura sunt:extrase de cont la inventarul anual trimise cu confirmare de primire si Notificare trimisa prin executor judecatoresc,demersuri la care nu a primit raspuns.
    Conform adresei de Furnizare de informatii,solicitata acum la ONRC de firma emitenta a facturii societatea destinatara figureaza cu stare firma: lichidare,radiata din data de 28.01.2015.
    Factura s-a prescris in data de 12 mai 2015.
    Intrebarea este daca pot inregistra factura la pierderi prin contul 654 deductibil.
    Multumesc.

    1. Pe 654 da. Deductibil, depinde. Dacă radierea s-a făcut în baza unei sentințe judecătorești de închidere a procedurii de faliment, da, va fi deductibilă, altfel nu.

  41. Buna,am si eu o intrebare
    – un pfa platitor de tva,infiintat in 02.2015.Devin neplatitor din 04.2015.Redevin platitor cind depasesc cei 65000 euro(se tine cont si de veniturile cind eram platitor?…se calculeaza proportional cu perioada cind am functionat sau nu….ex.65000:12×11)

  42. Buna ziua.Va rog frumos daca se poate sa-mi raspundeti si mie la o intrebare. Am infiintat un srl-d acum in 8 iunie.Nu am punct de lucru, deci nu am activitate si nici angajati.Daca nu dau drumul la activitate ce declaratii mai trebuiesc facute s-au cand pentru ca nu doresc sa inchid Srl-d deoarece anul viitor doresc activitate si poate voi aplica pentru obtinere de fonduri nerambursabile pentru debutant. Multumesc .O zi buna.

    1. Se depun declarații lunar/trimestrial în funcție de datele înscrise în vectorul fiscal al societății.

  43. Buna ziua, am un PFA pe care am incheiate 2 contracte: unul pe o suma f mica si al doilea pe o suma de 500 euro/luna. Incepand cu 01 iulie 2015 cel de-al doilea ctr inceteaza.
    Cum pot face astfel incat incepand cu luna iulie (cand raman cu 1 singur ctr) sa platesc impozitul “reglat” – micsorat, tinand cont ca am ramas cu un venit substantial mai mic.
    Exista vreo prevedere legala in acest sens sau sunt obligat sa platesc pana la sfarsitul anului un impozit pe venit fctie de venitul meu de anul trecut?
    Multumesc!

    1. Trebuie să plătiți impozitul stabilit prin declarație estimativă. Abia anul viitor până la 25 mai veți depune D200 ce va regla situația pentru 2015 dar veți putea depune și D220 pentru o sumă mai mică în vederea recalculării sumelor anticipate pe 2016. D220 o veți depune în 2016 împreună cu D200 și cu o justificare a scăderii venitului. Scăderea estimată a venitului trebuie să fie de cel puțin 20% față de anul anterior. Dacă anul acesta știați anterior depunerii D200 că vi se va diminua venitul cu cel puțin 20% puteați depune D220 în acest an și ați fi solicitat în acest an recalcularea plăților anticipate.

  44. Buna seara,
    Va rog spuneti-mi daca la calculul cifrei de afaceri, pentru un pfa platitor de tva, se totalizeaza incasarile inclusiv tva-ul?
    Va multumesc.

    1. La venituri din activități independente (PFA, II, IF, liber-profesioniști) nu există noțiunea de cifră de afaceri decât atunci când vine vorba de TVA. Cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este dată de suma livrărilor taxabile sau scutite cu drept de deducere mai puțin livrări de imobilizări. Dar, economic vorbind, aceste entități nu au cifră de afaceri. Acestea au venit brut. Venitul brut este dat de suma încasărilor fără TVA

  45. Vă multumesc mult.
    Tot in acest contest cum se calculează venitul net? Se scade cumva din venitul brut toate cheltuielie deductibile cu sau fara TVA?Unele sume din aceste cheltuieli nu au componentă TVA, însa altele au inclusiv TVA.
    Mulțumesc.

    1. Venitul net se determină ca diferență între venitul impozabil brut și cheltuielile deductibile. Venitul brut luat în calcul nu conține TVA. La fel cheltuielile deductibile se iau în considerare la nivel de sumă fără TVA. Este puțin probabil să existe cheltuieli deductibile pentru care TVA să fie inclus în acestea. Eventual cheltuieli cu TVA facturat de parteneri din alte state pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere. Altfel, de regulă, pentru cheltuieli facturate și plătite către parteneri din țară, pentru care nu există drept de deducere al TVA, nu există nici drept de deducere al cheltuielii.
      Găsiți pe blog două subiecte legate de contabilitatea în partida simplă în care am explicat și de ce în contabilitate se reflectă sume cu TVA și de ce există diferențe între evidența contabilă și evidența fiscală.

  46. Buna ziua, daca un I.I. nu a declarat estimativ ca va ajunge platitor de TVA, si acum, la sfarsit de iunie 2015, are o cifra de afaceri de 207000 lei trebuie da declare la 220000 lei sau la 65000 euro?

    1. Va depune actele de înregistrare în scopuri de TVA în termen de 10 zile de la terminarea lunii în care a depășit cifra de afaceri din punct de vedere a TVA în sumă de 220,000 lei. Acești 220,000 lei reprezintă 65000 EUR calculați la cursul de la data aderării României la UE, rotunjiți la 1000 lei.

  47. Buna ziua,
    S-a efectuat reevaluarea cladirilor proprietatea societatii de catre un evaluator autorizat dar, din eroare, nu s-a inregistrat in contabilitate si bilantul a fost deja depus.
    Se mai poate face inregistrarea dupa depunerea bilantului, ce inregistrari ar trebui facute si ce implicatii ar avea la finante?
    Multumesc.

    1. O înregistrați acum, după depunerea bilanțului.
      Nu are implicații la finanțe. Dacă re-evaluarea duce la o depreciere permanentă, atunci înregistrați acea depreciere pe seama rezultatului reportat (prin 1174 mai exact) și nu pe cheltuieli de exploatare ale exercițiului curent și refaceți D101 a anului anterior cuprinzând suma la cheltuieli de exploatare, dar și la cheltuieli nedeductibile. Altfel, dacă duce la o creștere a valorii înregistrați normal.

  48. Buna ziua,
    Firma de constructii a achizitionat doua pompe pe care le-a montat la o cladire in luna nov 2014.La punerea in functiune in 2015 a constatat ca nu functioneaza la parametri.Au fost demontate si urmeaza sa fie vindute unei alte firme cu 10% mai ieftine.Cum se poate inregistra in saga stornare bon de consum din 2014 astfel incat sa am din nou in gestiune produsele pentru a putea intocmi factura de livrare?
    Multumesc.

  49. Buna ziua,
    Am o microintreprindere care nu a desfasurat activitate de la infiintare pana in prezent.In aprilie 2013 depune AGA de dizolvare cf.art 235 alin.1 si art. 227, alin.1, lit.d).In prezent urmeaza certificatul fiscal si bilantul de lichidare pe 0, pentru a finaliza. Intrebarea este daca trebuia in ianuarie 2014 sa depun 010 cu modificarea de trecere la impozit pe profit, sau conditia de la art.112^1 lit.e) CF se refera strict la dizolvarea cu lichidare in sensul de dizolvare cu numire de lichidator.
    Multumesc.

  50. Buna seara. Este posibil ca in urma unei reclamatii/sesizari catre ANAF a unei persoane fizice fara tangente cu o anumita SRL, in conditiile in care SRL ul respectiv este radiat,sa aiba loc un control fiscal.

    1. Se pare că da dacă ați primit un astfel de aviz. Dar o astfel de inspecție este imposibil de realizat la o firmă radiată. Acea firmă nu mai există și nu mai are calitate de contribuabil. Codul de procedură fiscală e clar în privința asta. La radiere trebuia depus formularul 010 și la ANAF cu mențiunea de radiere completată.

    1. Trecerea de la micro la profit nu se face în funcție de cifra de afaceri. Se face în funcție de baza de calcul a impozitului pe venit, bază care conține mult mai mult decât cifra de afaceri. Dacă acea bază de calcul depășește 65000 EUR calculați la cursul de la finele anului precedent atunci se va trece la impozit pe profit.

  51. Buna seara!
    Va rog sa-mi spuneti cum depun d112 pentru un trimestru. Nu am gasit unde sa pun termenul scadent la 25.10.2015 la declaratia 112 din 07.2015, 08.2015 si 09.2015, astfel incat sa-mi apara in fisa la finante cu termen scadent 25.10.2015.

    1. Se depune câte o declarație 112 pentru fiecare lună a trimestrului, nu o singură declarație ce să cumuleze obligațiile din trimestru.

    1. Nu știu. Știu doar care este salariul mediu brut pe economie utilizat în anumite calcule legate de contribuții. Pentru 2015 acesta este de 2415 lei.

  52. Buna ziua, va rog sa ma ajutati in urmatorul caz: la 31.12.2014 societatea a avut o cifra de afaceri/baza impozabila<65000 eur,in anul 2014 fiind platitoare de impozit pe profit si de tva lunar. Dintr o eroare,in anul 2015 nu s a depus declaratia 010 pentru trecere la impozit pe venitul microintreprinderilor si nici pentru modificarea perioadei fuscale aferente declararii tva ului de la luna la trimestru,societatea continuand sa calculeze impozit pe profit si depunerea declaratiilor de tva lunar. Ce se poate face in acest caz,care sunt pasii de urmat pentru a depune declaratiile corect? Multumesc anticipat!

    1. Depuneți acum 010. Va fi necesar să depuneți rectificativă 710 pentru fiecare trimestru din 2015 corectând suma declarată la impozit pe profit din cea declarată la zero, iar pentru micro să depuneți D100 pentru fiecare trimestru din 2015 cu suma corectă. În contabilitate va fi nevoie de asemenea să efectuați înregistrările corecte pe 698 și 4418 și să stornați sumele din 691 și 4411.
      Vă puteți aștepta la o amendă contravențională pentru depunerea cu întârziere a declarației 010.

  53. Buna ziua,

    Sunt asociat unic intr-o firma si va rog sa ma indrumati in urmatoarea situatie:
    Doresc sa lnchid firma prin lichidare cu dizolvare pana la sfarsitul anului 2016. In urma acestui demers am de trecut din patrimoniul societatii lichiditati ( in urma unei vanzari) si un activ ( constructie plus teren) pe persoana fizica.
    Nu am datorii catre terti si trebuie sa platesc doar taxele.Intrebarea mea este ce datorez ca si taxe pentru aceasta trecere a bunurilor pe persoana fizica. Sunt microintreprindere din 2016 dar dupa vanzarea unui bun in martie trec la impozit de 16% pe venit.
    Va multumesc mult pentru raspuns!

    1. Datorați impozit pe profit, TVA dacă sunteți plătitor TVA. Dacă veți avea profit la finele operațiunilor veți datora și impozit pe dividende.

  54. Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la urmatoarea speta,o microintreprindere infiintata in 2014,neinregistrata in scopuri de TVA,vrea sa demareze in cursul acestui an activitate de import-export bunuri produse in UE pentru clienti din UE si NONUE ,cum se procedeaza in acest caz din punct de vedere al inregistrarilor fiscale(in scop de TVA in Romania,ROI,Declarant Vamal,EORI,Declaratie Intrastat,inreg.in scop de TVA in alt stat intracomunitar,etc).
    Va multumesc anticipat !

    1. Dacă importă bunuri din afara UE, e nevoie să obțină cod EORI. Va plăti TVA în vamă și acel TVA se va include în prețul de achiziție. Nu are obligații declarative, altele decât cele ce apar în vamă – la locul importului.
      Dacă efectuează AIC (achiziții intracomunitare de bunuri din spațiul UE), atunci până la echivalentul în lei al sumei de 34000 lei nu are nici o obligație. Dacă valoarea AIC depășește sau urmează să depășească plafonul de 34000 lei, înainte de a efectua achiziții ce vor duce la depășirea plafonului de 34000 lei va fi nevoie să depună 091 și să obțină cod de TVA pentru AIC precum și 095 pentru înscrierea în ROI a firmei.
      Începând cu acel moment facturile emise către el vor avea codul de TVA obținut astfel. Va depune 301 și 390 în fiecare lună în care va avea AIC. De asemenea va achita în baza D301 TVA, în România, la nivelul cotei folosite în România pentru bunurile respective.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *