Modificare legea contabilității

03 Jun 2015 | Legislatie | 129 comentarii2512 vizualizari

accounting4Legea  82/1991 a fost modificată prin Legea 121/2015. Modificările se referă la contabilitatea persoanelor fizice și la conducerea contabilității.

Astfel se modifică art.1 alin.5, textul vechi

Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.

se modifică și se înlocuiește cu acesta

 

Persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venit, definite de Codul fiscal, şi ale căror venituri sunt determinate în sistem real au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.

Se nuanțează categoria de persoane fizice care au obligația conducerii evidenței contabile. Pe textul inițial puteau exista unele confuzii legate de calitatea persoanei.

Legat de celebrul art.10 din lege, se modifică și acesta încă odată, deși a mai existat o clarificare a “altei persoane împuternicite”

De aceea textul inițial

Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcţia de director economic sau contabil-şef se înţelege o persoană angajată potrivit legii şi care are atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii.

se modifică după cum urmează

Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare. Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcţia de director economic sau contabil-şef se înţelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare şi care are atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii.

Se face, de fapt, precizarea că și altă persoană împuternicită conform legii, trebuie să fie o persoană absolventă de studii superioare economice.

Mai există o modificare legată de situațiile financiare consolidate prin care se permite societății mamă ce are obligații de auditare a situațiilor financiare să depună un singur raport de audit precum și un singur raport al administratorilor.

129 comentarii

  1. Deci să înțeleg că în cazul unei societăți mici, administratorul ce are studii economice superioare, poate liniștit să semneze bilanțul. Dacă nu are studiile, s-a încheiat interpretabilitatea.

    1. Nu este suficient să dețină studii economice superioare. Este necesar să fie într-o relație de angajare cu societatea, să aibă contract de muncă încheiat cu societatea pentru o funcție specifică studiilor sale.

  2. Pe mine ma omoara fraza:”angajata potrivit legii”. Angajata intr-o depasire sau cum? :D

  3. Daca eu am terminat postliceala ca asistent de gestiune in domeniul economic pot tine contabilitatea la o microintreprindere? Dar bilantul il pot face ?

    1. Da, până la nivel de balanță. Nu puteți avea funcție de contabil șef și nici să exercitați atribuțiile specifice acestuia.
      Nu puteți semna bilanțul contabil.

  4. Se aplica si in cazul unui PFA? Daca pana acum imi puteam tine singur contabilitatea in partida simpla, de acum sunt obligat sa contractez un expert contabil sa faca asta?

    1. Nu, defel. Nu s-a schimbat nimic în sensul ăsta. Art.10 nu se aplică PFA-urilor ci persoanelor juridice,

  5. PFA-urile cu impozitare in sistem real si care tin contabilitatea in partida simpla, fara a intocmi bilan, pot sa-si tina singuri contabilitatea?

    Multumesc!

    1. Dacă citiți cu atenție găsiți răspunsul. Există pe acest blog un topic cu foarte multe comentarii legat tot de legea contabilității la care am dat toate răspunsurile posibile și imposibile și nu am de gând să le repet aici.

  6. Buna ziua,
    Ma aflu in urmatoarea situatie:
    – am studii economice superioare
    – Fara sa fiu si anngajatul unei microintreprinderi, sunt unul din asociati si administratorul ei. In prezent microintreprinderea are 1 angajat. Angajatul este o persoana cu studii medii economice.
    Intrebarea este: Intentionez sa imi fac contract de munca cu microintreprinderea pentru functia de Director economic. Voi putea semna bilantul atat la rubric “Administrator” cat si la “Director economic”?
    Multumesc mult

  7. Va rog sa-mi dati un sfat!
    Ce alta forma de angajare in afara de CIM poate avea o persoana pentru a tine contabilitatea la o micro infiintata anul acesta? SRL-ul nu are angajati.

    Multumesc!

  8. E obligatoriu sa existe o persoana care sa tina evidenta contabila sau poate si administratorul SRL-ului?

    Multumesc!

    1. Ce vi se pare neclar din textul legii și din toate explicațiile anterioare?
      Cred că am repetat chestia asta de peste 100 de ori: contabilitatea poate fi ținută de persoane cu studii economice ce au fie calitatea de salariați ai firmei, fie sunt membri CECCAR activi chiar dacă au studii medii. Organizarea, conducerea departamentului contabil, întocmirea și semnarea situațiilor financiar contabile (bilanțuri) nu poate fi efectuată decât de către persoane, absolvente de studii superioare economice, angajate în firmă pe funcția de contabil șef, director economic sau funcție similară sau cu delegație specială sau experți contabili membrii activi ai CECCAR.

  9. Am inteles ca ,,Organizarea, conducerea departamentului contabil, întocmirea și semnarea situațiilor financiar contabile (bilanțuri) nu poate fi efectuată decât de către persoane, absolvente de studii superioare economice, angajate în firmă pe funcția de contabil șef, director economic sau funcție similară sau cu delegație specială sau experți contabili membrii activi ai CECCAR”.
    Dar evidenta contabila pan la nivel de balanta, inclusiv o poate tine administratorul si doar pentru bilant sa angajeze pe cineva cu atributii in acest sens?

    Multumesc!

  10. @Cristi

    Multumesc foarte mult pt. lamuriri. Mi se pare normal sa-si tina administratorul contabilitatea (daca se pricepe) si doar pt intocmirea bilantului sa angajeze o persoana calificata.

    O zi frumoasa!

  11. Din 1995 lucrez in contabilitate si am luctrat cu softuri de conta diferite in functie de client.Acasa am in fost din 1995 pe care l-am folosit , din ianuarie am descoperit saga, m-am jucat putin prin el sa il testez si m-am indragostit de el.Acuma am inceput sa imi introduc firmele unele chiar si din ianuarie 2015.
    Mi se pare perfect.Am lucrat pana acum cu win mentor, rei soft,neo manager, diel ciel ,programe proprii facute de unuu dar sunt ft departe de saga undeva in urma cu 20 ani. Felicitari echilei.Rodica,

  12. Buna ziua!
    am mare nevoie de opina dvs in urmatoarea problema:persoana imputernicita despre care se vorbeste in art 46 Decret 209 privind controlul inopinat este aceeasi persoana imputernicita la care face referire art 10 din Legea 82 actualizata in 2015?
    Poate o persoana care lucreaza de multi ani in contabilitate dar care nu are studii superioare economice sa faca acest control inopinat?
    Multumesc!

    1. Probabil vă referiți la Decretul 209/1976 ce aprobă regulamentul operațiunilor de casă. Dacă da, atunci:
      – acel decret nu este aplicabil societăților comerciale. De altfel există o lege din 1997, legea bugetului din acel an parcă, în care se face explicit precizarea că acest decret este aplicabil instituțiilor publice
      – în cazul instituțiilor publice organizarea și conducerea contabilității se face cu respectarea art.10 din Legea 82/1991, legea contabilității. Contabilitatea în cazul acestor entități nu poate organizată decât de către persoane cu studii economice superioare ce sunt încadrate în funcția de contabil șef, director economic, dar la fel de bine poate fi încadrat pe o altă funcție (director financiar de exemplu) însă să fie împuternicit și să organizeze și să conducă compartimentul de contabilitate al entității. Dar, repet, este necesar ca persoana să dețină studii economice superioare și să fie angajat al entității.
      Din punctul de vedere al Decretului 209/1976, verificarea casieriei poate fi făcută de către conducătorul compartimentului contabil, adică de către contabilul șef, directorul economic, ori persoana angajată a entității ce îndeplinește obligațiile specifice acestor funcții dar ca împuternicit. Dar verificarea poate fi efectuată și de o altă persoană, angajată a unității, dar împuternicită de către contabilul șef ori persoana ce-i îndeplinește funcția.
      Concret
      – persoană împuternicită în sensul art.10 din legea contabilității este persoana împuternicită de către directorul general/administrator/CA ori alt organ de conducere a societății pentru a îndeplini atribuțiile specifice funcției de contabil șef/director economic și este obligatoriu să fie absolvent de studii economic superioare și angajat cu contract de muncă.
      – persoană împuternicită în sensul art.46 din regulamentul operațiunilor de casă – 209/1976, este orice persoană angajată a societății, împuternicită de către contabilul șef/directorul economic ori persoana împuternicită să exercite atribuțiile specifice acestora.
      Diferența dintre împuterniciri este clară – în prima situație, la art.10 din Legea 82/1991, împuternicirea se acordă de conducerea societății unei persoane pentru ca aceasta să exercite atribuții specifice funcției de contabil șef și este condiționată de tipul studiilor absolvite de persoană (studii economice superioare), iar în cazul decretului 209/1976, împuternicirea se acordă de către contabilul șef unei persoane ce nu este necesar să aibă studii economice sau superioare.

  13. Multumesc!
    Revin cu precizari concrete: sunt functionar public, lucrez de multi ani in contabilitate. Initial, avand doar studii medii, ulterior, am absolvit Dreptul. Nu mi s-a schimbat locul de munca, tin evidenta contabila a doua bugete. Prin fisa postului, am primit sarcina de a “efectua lunar, prin sondaj, controlul casieriei, intocmind un proces verbal.” Ulterior, printr-o nota interna, am primit sarcina de a efectua controlul inopinat, conform Decretului 209/1976, cu bararea registrelor si numararea banilor. Am adus la cunostinta conducerii in scris faptul ca aceasta insarcinare nu respecta:
    -art. 46/Decret 209, deoarece nu am primit imputernicire scrisa .
    -Ordin 2861/2009 – art. 6 pct. 5; deoarece tin evidenta contabila pentru un buget pentru care exista un registru de casa prin care se deruleaza sume prin casierie, registru pe care eu il verific.As fi in incompatibilitate daca tot eu ar trebui sa verific casieria.
    -art. 6 pct. 3 prevede ca inventarierea trebuie sa o faca o persoana cu studii superioare economice sau tehnice.
    Controlul inopinat este tot o inventariere, doar ca limitata la mijloacele banesti, cu ocazia controlului, fiind necesara completarea declaratiei de inventariere de catre casier, aceeasi declaratie care se da si cu ocazia inventarierii anuale. Acesta este motivul pentru care am invocat ordinul 2861/2009.
    Au trecut mai mult de 30 de zile de la depunerea instiintarii; nu am primit nici imputernicire, nici sarcina nu mi-a fost retrasa. Sunt in situatia in care sunt nevoit sa solicit casierului permisiunea de a verifica registrele de casa si monetarul, pe baza faptului ca suntem colegi, eu neavand nici un document care sa imi permita accesul in casierie pt numrarea banilor.
    Astept cu interes parerea dvs! Multumesc!

    1. Acestea sunt chestiuni ce țin de organizarea internă și de relațiile de muncă din acea instituție. Dumnevoastră ca funcționar public puteți refuza îndeplinirea unui ordin dacă acesta contravine prevederilor legale. Mă tem că nu eu ci un avocat mai degrabă este persoana potrivită să vă consilieze în chestiunea aceasta.

  14. va rog asi dori sa stiu daca exista derogare fata de prevederile art. 10 alin (2) din legea 82/1991 respectiv art. I pct 2 din legea 121/2015, la precizarea ca persoanele in cauza trebuie sa aiba studii economice superioare. Multumesc.

  15. intr o școala este angajat administrator financiar o persoana cu liceu. are voie?
    cum poate fi constrans sa se specializeze?

    1. Nu aici se găsește soluția la nedumerirea dumnevoastră. Nu eu sunt cel care să vă spună cum se iau anumite drepturi sau altele sau cum ori dacă trebuie constrânsă o persoană să se specializeze.

  16. Buna ziua
    Sunt absolventa a Facultatii de Matematica, recent am facut un curs de specializare in contabilitate, ma pot angaja pe un post de contabil in invatamant? Sau trebuie sa am studii superioare economice?

    1. Nu știu. Depinde de ce condiții se pun la angajare. Pe funcție de contabil șef sau similară, nu. Pe funcție de contabil simplu, posibil dacă cerința de studii e una de studii medii recunoscute de Ministerul Educației.

  17. Buna! As avea si eu o intrebare, sunt absolventa a facultatii de stiinte economice sectia contabilitate si informatica de gestuine, pot fi angajata intr-o firma pe functia de director economic? Si daca as putea fi, pot tine contabilitatea pana la bilant inclusiv?

    1. Am răspuns deja de nenumărate ori la acest tip de întrebare. Găsiți răspunsul în comentariile anterioare.

  18. Imi puteti spune daca pentru ocuparea postului de contabil sef intr-o institutie bugetara trebuie vechime si cat ? ma intereseaza ordin, hotarare sau alt act normativ

  19. @Cristi
    Am si eu o intrebare, daca este vorba de o “functie similara”, de exemplu “manager financiar” ( cod COR 121125), la ce categorie ( calitate) se incadreaza la semnarea bilantului : 11, 12 sau 13? Cu chestia asta sunt total in ceata, citesc pe net, pe site- uri notabile, ca “alte persoane” inseamna alte persoane din cadrul firmei ce primesc imputernicire temporara, in absenta directorului economic sau a sefului contabil, de a tine contabilitatea, respectiv de a intocmi/ semna bilantul. Multumesc anticipat pentru opinii.

    1. Puteți semna la alte persoane împuternicite dacă respectați condițiile de studii și dacă există o împuternicire scrisă emisă de administrator.
      Asta cu ținerea contabilității numai de anumite persoane e aberantă: contabilitatea poate fi ținută și de persoane cu studii medii, contabili. Ei nu pot organiza și conduce com partimentul contabil al firmei și nu pot întocmi și semna situații financiare. Dar în rest pot întocmi orice document financiar-contabil.

  20. Deci daca, in calitate de manager financiar, are specificat in fisa postului faptul ca este responsabil cu intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale ( avand si studii superioare economice), nu este de ajuns? Art. din legea contabilitatii se refera stricto- sensu la documentul numit ” imputernicire”?

    1. Nu e nevoie să existe un document numit explicit “împuternicire”. Dar nu e suficientă fișa postului. E nevoie de o decizie scrisă a administratorului prin care să i se delege și aceste atribuții.

  21. Am gasit intr- adevar in OMFP 1802/2014, nu stiu cum mi- a scapat… problema e ca numele pozitiei mele e tradus din engleza ” finance manager”- manager financiar- si are si alt cod COR decat cel de dir. ec. sau sef contabil… inseamna ca imi trebuie intr- adevar decizie. Multumesc.

  22. Daca sunt angajat cu CIM intr-o societate comerciala ce are cifra de afaceri peste 35000 euro, am dreptul sa intocmesc si sa semnez bilantul.

    1. Da, dacă sunteți contabil șef sau director economic, ori persoană împuternicită să faceți așa ceva și aveți studii economice superioare.

  23. daca o persoana angajata pe functia de director societate comerciala, care se ocupa si de contabilitatea firmei (din diverse considerente administratorul l-a angajat cu aceasta functie, avand si alte atributiuni pe langa contabilitate), avand studii superioare economice si semnatura digitala, are nevoie de decizie pentru semnare bilant? sau se poate face decizie pentru cumul de functii? Multumesc

    1. Ar nevoie și de împuternicire scrisă pentru asta. Cumul de funcții presupune încheierea unui contract de muncă suplimentar, cu timp parțial, la același angajator, dar pentru o a doua funcție.

  24. Buna seara. Am si eu o intrebare. Tin contabilitatea unei societati comerciale neplatitoare tva cu CA pana in 220.000 lei. Am studii medii si un curs de contabilitate.
    Bilantul si balantele in schimb le vizeaza o persoana cu studii supertioare membra CECCAR
    (cu ctr prestari servicii).
    In luna Iulie, firma a depasit CA de 220.000, am depus 010 si trebuie sa depun si D 088.
    Tinand cont de art 10 alin 2 din Legea Contab 82/1991 si de ce v-am relatat mai sus, credeti ca voi intampina probleme la depunerea formularului D 088?
    Va multumesc.

  25. Buna seara !
    Am terminat facultatea de Informatica. Am cursuri de contabilitate . Sunt contabil CECAR . Am experienta in domeniul financiar contabil. Pot detine functia de Director Economic, intr-o Regie Autonoma , daca am fost desemnata de Consiliul de Administratie pe perioada determinata ?Ajuta daca din toamna ma inscriu la un master pentru studii economice ?
    Va multumesc.

    1. Legea contabilității 82/1991 – art.10, alin.2

      Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare. Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcția de director economic sau contabil-șef se înțelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare și care are atribuții privind conducerea contabilității entității.

  26. Buna ziua!
    la controlul inopinat efectuat in casieria institutiei, am gasit un minus de 100 lei, pt care casierul mi-a dat o copie a unui proces verbal de la Politie, intocmit cu ocazia descoperirii, in Trezorerie, in momentul unei depuneri, a unei bancnote false.Am intocmit procesul verbal si am atasat copia acestui pv pentru justificarea diferentei dintre soldul faptic si cel scriptic.
    Aceasta diferenta trebuie inregistrata si in inregistrarile contabile, dar pe baza a ce?
    Este in sarcina mea sa adresez o instiintare scrisa directorului cu explicarea situatiei, daca directorul economic nu a luat nici o masura(desi cunoaste situatia si a semnat si procesul meu verbal)?Am cautat in legislatie, dar nu am gasit nimic sa ma ajute…proceduri pe control casierie nu sunt in institutie.
    Este datoria casierului sa faca o nota scrisa legata de ce s-a intamplat (caci lipsa e din casierie )?
    V-as fi recunoscatoare daca m-ati putea ajuta.

    1. În baza actului de la poliție. Și a documentelor întocmite cu ocazia controlului. E o situație excepțională ce nu are cum să fie prevăzută explicit în legislație. Dar documente aveți: actul dvs de control, actul de la poliție care explică diferența.

  27. V-as fi recunoscatoare daca m-ati putea ajuta. Un SRL – micro – poate angaja un economist, part time ,pt.evidenta contabila? Care este numarul minim de ORE/LUNA avand in vedere ca este angajat cu CIM norma intreaga la un alt loc de munca.

    1. Poate, de ce n-ar putea?
      Nu contează că e angajat și în altă parte. De la o oră pe lună la 8 ore/zi normă întreagă poate întocmi CIM fără probleme.

  28. Sunt economist angajat la trei firme ca si director economic cu timp partial. Pot lua propriul meu certificat digital pentru a putea depune on-line declaratiile acestor firme?
    Intebarea mea este daca este obligatoriu sa am CIM la firmele pentru care depun declaratiile sau se poate si fara? Precizez ca nu am PFA deci nu pot incheia contract de prestari servicii.

    1. Certificatul digital se emite pe numele persoanei. Așadar dacă achiziționați certificat digital acesta va fi emis pe numele dumnevoastră.
      Cu acel certificat puteți depune declarații pentru oricâte firme doriți dacă acestea vă împuternicesc în acest sens. Faptul că sunteți împuternicită să depuneți declarațiile fiscale nu înseamnă că sunteți în relație de angajare sau alt tip de relație cu firma respectivă ci să sunteți împuternicită să depuneți declarațiile pentru aceasta.

  29. Daca un economist are in fisa postului – intocmirea bilantului contabil, e corect sa fie semnat la Intocmit de el, sau trebuie semnat de directorul economic?

  30. Da, la persoane imputernicite.
    Daca firma are in organigrama postul de director econ, se intelege ca numai acesta are: ”atribuții privind conducerea contabilității entității”

    sau se incadreaza si economistul aici la fraza asta??

  31. La o microintreprindere sub 35000 Euro, suntem 2 asociati NU suntem salariati. Unul dintre asociati este administrator, al doilea are studii ec. superioare, tine contabilitatea.

    Intrebare, daca este imputernicit de catre administrator cu o decizie, IN CALITATE DE ASOCIAT sa raspunda de organizarea contabilitatii , poate semna bilantul contabil?

    Cu stima si respect

    1. Nu. Persoana care este împuternicită să organizeze și să conducă contabilitatea trebuie să fie angajată a firmei.
      Vedeți art. 10 alin.2 din Legea 82/1991R

      Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcția de director economic sau contabil-șef se înțelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare și care are atribuții privind conducerea contabilității entității.

  32. Buna seara !
    v-as ruga sa ma lamuriti, daca eu ca si contabil simplu, neautorizat CECCAR, cu vechime in meserie de 20 ani ,pe cartea de munca,cu curs de contabilitate si cu studii juridice, pot tine evidenta contabila a unei microintreprinderi, daca sunt angajata cu CIM, in afara de semnarea bilantului?
    Si daca contractul de pres.serv.extern, este nevoie sa fie incheiat numai la semnarea bilantului sau permanent in vedrea semnarii balantei ?
    Multumesc !

  33. si cu scuzele de rigoare ca nu am acoperit de prima data toate nelamuririle.D 010, trebuie depusa acum, de toti agentii , doar pentru aceasta mentiune privind perasoana care tine evidenta contabila
    sau doar cind va interveni vreo alta modificare ?

    1. Puteți fi angajată contabil, dar nu puteți organiza și conduce compartimentul contabil și nici nu puteți întocmi și semna situațiile financiare.
      Anexa la 010 se va completa numai pentru modificări ulterioare a vectorului fiscal.

  34. Buna ziua,
    V-as ruga sa ma lamuriti daca mai exista acea limita de 50000 eur pt. care raspunderea pt. tinerea contabilitatii revine administratorului. Daca sunt administrator la o firma (de publicitate) si economist contabil de profesie, pot tine contabilitatea – inclusiv bilant – si sa semnez si la adm si la pers. imputernicita si sa depun cu semnatura mea el-nica fara sa fiu angajat?
    In noul format al 010, in anexa apar cf. coloanelor respective doar membrii CECCAR, care au contracte de prestari. Cei cu contract de m-ca apar undeva?

    1. Nu, nu mai există acea limită.
      Nu, nu puteți fără a fi angajat.
      Nu, cei care au contract de muncă nu se înscriu în anexa la 010.

  35. Buna ziua,sunt contabila la o firma cu CIM part-time cu cod cor 331302,am postliceala in domeniul contabilitatii,studii economice superioare -3 ani cu licenta- contabilitate si informatica de gestiune si sunt membru CECCAR dar fara viza pe anul curent.Pot sa depun declaratille lunare si bilantul pentru aceasta firma doar pe baza fisei postului ?

    1. Da, dacă sunteți absolventă de studii superioare însă în bilanț trebuie să alegeți “Alte persoane împuternicite” și să aveți împuternicire pentru organizarea și conducerea contabilității. Puteți foarte bine să vă schimbați funcția în contabil șef, prin act adițional la contractul de muncă.

  36. Buna ziua, sunt unul din asociati la o firma nou infiintata care are in obiectul de activitate printre altele si contabilitate primara. Tin evidenta contabila la aceasta firma si la inca una careia ii emit factura pt. partea de inregistrari contabile, state, depunere declaratii…Pt. partea finala (balante, bilant) vreau sa inchei contract pt. ambele firme cu o firma Ceccar. Eu ca firma al carei asociat sunt, pot incheia contract cu firma Ceccar pt. verificari, balante, bilant pentru ambele firme (eventual si altele carora ar urma sa le inregistrez documentele, sa le intocmesc statele, sa efectuez operatiuni de gestiune…) sau firma Ceccar trebuie sa aiba contracte separate cu toate firmele respective pt. care firma mea tine evidenta pana la balanta?

  37. buna ziua. daca administratorul imprumuta societatea cu 2000 ron, se restituie tot 2000 sau de poate si in 2 zile cate 1000 pe zi? multumesc.

  38. Buna ziua,
    Va rog, as avea urmatoarea intrebare: un contabil ( desi ma intereseaza si in general orice profesionist) poate lucra pt. aceeasi firma atat ca si angajat ( full time sau part time) cat si colaborator care are propria firma? Daca este full time lucreaza in afara programului..daca este part time, are un program afisat obligatoriu si in rest lucreaza ca independent..( mai ales daca vine cu calculatorul lui, nu i se plateste CO decat la part time, nu i se platesc delegatii…), e OK?

    1. Dacă e membru CECCAR, nu, nu poate. E o încălcare a normelor deontologice. Ori angajat ori colaborator. Altfel e o problemă de delimitare a activității independente de cea dependentă.

  39. Exista vreun termen de a incheia contract de tinere a contabilitatii cu expert contabil, sau eventual de a angaja economist la o firma nou infiintata, care o sa aiba activitate peste 6 luni??

    Multumesc!

  40. Multumesc!

    Atunci declaratia 010 se va depune atunci cand firma va avea economist angajat sau expert ctb pt tinerea contabilitatii

    1. Se va depune când se modifică vectorul fiscal.
      Completarea datelor despre conducerea contabilității în 010 și a anexei la 010 se face numai dacă e contabilitate externalizată nu și în cazul în care aceasta este condusă de personal propriu angajat.

  41. Buna ziua. Sunt angajat pentru postul de Contabil in cadrul unei societati.
    Separat, eu sunt membru Ceccar, iar societatea la care sunt angajata cu CIM, eu reprezentand departamentul de contabilitate.
    Daca societatea ar dori sa se ocupe si de evidenta contabila la alte societati, care ar fi demersurile necesare? Multumesc!

    1. Trebuie ca societatea să fie autorizată de către CECCAR pentru așa ceva. Autorizarea implică inclusiv vizarea actului constitutiv de către CECCAR. Pot exista doar anumite coduri CAEN în obiectul de activitate pentru a obține viza CECCAR.

  42. Buna seara,eu ca persoana cu studii superioare economice,angajata cu CIM part time pot semna bilant?Se aude ca nu mai pot semna bilanturile cei care nu sunt membrii CECCAR? Eu am fost expert contabil dar nu am mai platit cotizatia si m au radiat din tablou,stiti cumva ce trebuie sa fac ca sa fiu iar in tablou?mi se pare absurd sa dau examen iar.Multumesc

  43. Buna ziua, poate o firma sa aiba angajat permanent un contabil cu studii medii care sa tina contabilitatea ( notele contabile, declaratiile catre stat), si sa angajeze un economist cu studii superioare/ expert contabil doar pe o perioada scurta pentru intocmirea si semnarea bilantului? Este oare obligata firma dpdv legal sa aiba permanent un contabil sef/ director economic? Multumesc.

    1. Poate. Totul este posibil :)
      Apanajul contabilului șef este și de organizare a contabilității. Așadar e nevoie să existe permanent un contabil șef.

  44. Cu legea asta au terminat-o absolventii de ASE cu contractele care le puteau face cu societatile comerciale pentru tinerea contabilitatii si semnarea bilantului ? Acum doar prin contract de munca sau contract cu membru CECCAR ? Singa varianta ramasa ?

    1. Nu puteau face asta nici înainte, prin convenții civile, decât la firme cu cifră de afaceri de până la 35000 EUR.
      Și acum pot face asta cu CIM cu timp parțial.

  45. buna ziua,
    la o firma de catering,fiind unic asociat,pot tine evidenta contabila,depunere declaratii cu drept semnatura electronica, (fara semnare bilant) avand studii medii dar cursuri de contabilitate.?multumesc anticipat.

  46. am uitat sa mentionez ca firma are si administrator .citesc tot felul de articole din care reiese ca ,fiind asociat unic ,nu poti tine evidenta contabila…

    multumesc mult

    1. În calitate de salariat pe funcția de contabil, puteți. Neavând studii superioare nu puteți avea atribuții de organizare a contabilității și nici de a întocmi și semna situațiile financiare.

  47. Buna seara, va rog sa ma ajutati cu urmatoarea problema. Am citit topicul de mai sus si inteleg ca daca: o persoana este angajata cu CIM partial la srl, COR: 331302 “Contabil“, are studii superioare economice “contabilitate si informatica de gestiune“ si masterat “contabilitate“, poate semna bilanturile la “alta persoana imputernicita“, dar trebuie o decizie a administratorului prin care acesta decide ca persoana respectiva sa aiba atributii in conducerea contabilitatii si semnarea bilantului. Firma este foarte mica, nu are director economic sau contabil sef si nu se doreste schimbarea functiei din contabil in dir.ec. sau contabil sef. Este corect sa se intocmeasca doar decizie? Multumesc!

  48. Buna seara, va multumesc mult!

    Da, persoana are studii economice superioare economice, licenta 3 ani si masterat 2 ani, contabilitate.

  49. Buna seara,
    Va deranjez cu o problema,am facut cursuri de contabilitate si as dori sa stiu daca pot tine contabilitatea unor microinteprinderi mici ? Este legal ? Multumesc

    1. Da, dar nu puteți întocmi și semna bilanțul. Nu veți putea organiza și conduce contabilitatea.
      Așadar puteți întocmi partea contabilă – documente primare, documente financiar-contabile, dar fără a întocmi și semna bilanț și fără a avea răspunderea organizării contabilității firmei.

  50. @Cristi
    Multumesc mult.sa integ ca pot intocmi documente pana la parte de bilant? Si pot sa depun si declaratile electronice,bineinteles cu procura si semnatura electronica? Trebuie sa fiu angajat sau sa figurez cu 2 ore minim ? Multumesc anticipat imi sunteti de mare ajutor!

    1. Da. Puteți întocmi orice document până la bilanț, da, puteți semna digital și depune declarațiile. Da, trebuie să fiți angajat ori să fiți membru CECCAR.

  51. Bună ziua. Va rog sa ma îndrumați în următoarea situație.Contabilii autorizați se pot organiza ca și srl membre ceccar. Aceasta societate încheie ctr prestări servicii evidenta contabila terțe firme.administratorul srl contabil autorizat cu studii superioare poate semna bilanțurile clienților?

    1. Nu. Bilanțul contabil (situațiile financiare anuale) se întocmesc sau vizează doar de persoane cu studii economice superioare angajați în firmă pe post de contabil șef sau similar ori de către experți contabili membri CECCAR.
      Un contabil autorizat poate întocmi orice document contabil, dar nu poate organiza și conduce departamentul contabil (contabilitatea firmei) și nu poate întocmi și semna situațiile financiare.

  52. Va rog sa ma lamuriti, economist cu studii superioare , angajat pe post de Contabil Sef pot semna bilant. Daca da trebuie sa semneze si administratorul societatii ? Societatea are CA mai mare de 35.000 Ero.

    1. Nu contează cifra de afaceri.
      Contabilul șef este cel care întocmește și semnează situațiile financiare. Administratorul societății le semnează întotdeauna indiferent că sunt întocmite de persoană angajată sau de expert contabil.

  53. Buna ziua,
    Pot sa ma angajez contabil sef la o firma cu 20 ore pe luna.
    Firma are pesoana angajata care face contabilitatea primara(receptii,reg,de casa,jurnal de banca,sate de plata).Eu trebuie doar sa verific si sa fac balanta si bilantul.Multumesc.

  54. Buna ziua , sunt Economist cu studii superioare economice , cu o vechime de 32 ade ani, de curind am infiintat un pfa cod cen7022 Activitatii de consultanta , pot sa inchei contracte de prestri serviciii cu firme mici doar pentru evidenta , fara a semna bilantul contabil?
    Multumesc anticipat

  55. Buna seara, am studii superioare, pot tine contabiliatea unui sindicat, afiliat la o organizatie sindicala, suntem inca la inceput si nu avem angajati, doar voluntari? Intr-un proces verbal intocmit dupa constituire unde se stabilesc cenzorii apar si eu ca si contabil? Nu am o relatie contractuala !

  56. Buna ziua. Am studii superioare economice dar specializarea este în Tranzacții Internationale. Mă pot angaja contabil sef la o microîntreprindere?

    1. Dacă e și angajat pe funcție de contabil șef da. Sau pe altă funcție economică și are împuternicire în acest sens.

  57. Buna ziua! Sunt contabil bugetar la o firma pe actiuni, angajat cu studii medii. Am studii superioare de Contabilitate si Informatica de gestiune, insa mi s-a comunicat ca acest post nu necesita studii superioare. Acum ceva ani, cand m-am intors din cic in fisa postului mi-au fost trecute alte atributii si anume: incadrarea,analizarea si monitorizarea lunara a cheltuielilor si veniturilor realizate in BVC, control financiar de gestiune, incadrarea lunara a cheltuielilor in structura tarifelor. Ani la randul s-au pus presiuni asupra mea sa stin locul casierului central. In acest an am refuzat, drept urmare mi s-a facut referat cerand-se mutarea mea la un alt compartiment si cu un salariu mai mic. Intrebarile mele sunt: Un angajat cu studii medii poate avea atributiile mentionate mai sus? Un contabil cu atributii de control financiar de gestiune poate tine locul casierului? Va multumesc!

    1. Dacă prin “control financiar de gestiune” înțelegi control financiar preventiv, răspunsul este nu, nu puteți ține locul casierului. Vedeți OG 119/1999 actualizată. Art.11 din ordonanță este clar: “Persoana care exercită controlul financiar preventiv propriu nu trebuie să fie implicată, prin sarcinile de serviciu, în efectuarea operațiunii supuse controlului financiar preventiv propriu.”
      Dacă nu ci înțelegeți exact ce este definit acest control financiar de gestiune în norma de aplicare a OUG 94/2011, atunci vă recomand să citiți ordonanța respectivă și normele acesteia.
      În norme se spune așa
      “Art. 12. –
      (1) Controlul financiar de gestiune se efectuează de către persoane cu studii superioare economice și cu o vechime efectivă în domeniu de minimum doi ani.

      (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), personalul cu studii medii și cel cu studii superioare economice și cu vechime efectivă mai mică de doi ani, încadrat cu atribuții de control financiar de gestiune la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, își desfășoară în continuare activitatea.

      (3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, pentru exercitarea controlului financiar de gestiune pot fi încadrate doar persoane care au studii superioare economice.”

  58. Buna ziua
    Un contabil cu studii superioare poate fi angajat la doua sau mai multe SRL-uri cu functia de contabil sef cu contract part time (ex. 20 ore la firma) poate semna bilantul contabil?

    Va multumesc anticipat

  59. Buna ziua,un presedinte la o cooperativa mestesugareasca care are studii superioare economice si inainte a fost contabil sef la aceasi unitate, poate tine contabilitatea firmei in continuare?Cum va procedeaza cu semnarea bilantului?Sau ce alte incompatibilitati ar exista?
    Multumesc!

    1. Doar dacă există un contract de muncă pentru funcția de contabil șef, ori dacă are există o decizie prin care să fie împuternicit explicit în acest sens.

      1. Buna ziua
        Daca am facultatea de finante .banci contabilitate si sunt angajata intr-o societate pe postul de referent de spacilaitate financiar contabil pot depune declaratiile si bilantul?

        1. De depus le poate depune oricine. Cred că vă referiți la semnarea lor, mai ales a situațiilor financiare. Da, le puteți întocmi și semna dacă aveți stabilite și atribuții similare celor pentru contabil șef.

  60. Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu o speta. O societate comerciala are angajat un director economic, acesta poate intocmi si semna facturi fiscale, niruri si ce mai tine de contabilitate primara?
    Multumesc frumos!

  61. Buna ziua,
    Indraznesc sa apelez si eu la dumneavoastra cu urmatoarea problema . Mama mea, are liceul economic si niste cursuri de calificare in domeniul contabilitatii si resurselor umane acreditate de Ministerul Muncii si lucreaza in contabilitate din anul 1987. Datorita unor probleme de sanatate aparute in perioada pandemiei s-a hotarat sa lucreze de acasa contabilitate, fapt pentru care a preluat o firma de contabilitate a unui fost coleg de serviciu care a decedat anul trecut. Firma respectiva, are inscris pe cerificatul de inregistrare cod caen 6920-Activitati de contabilitate si audit financiar, consultanta în domeniul fiscal – CONTABILITATE PRIMARA. Mama intocmeste la firme evidenta contabila completa inclusiv balante de verificare si transmitere de declaratii, Pentru bilanturi, a apelat la o doamna expert contabil pentru semnarea bilantului . Acum, a venit o colega de breasla sa-i spuna ca firma de conta functioneaza ilegal deoarece actionarul principal nu este membru ceccar si ca trebuie inchisa societatea. Mama, mai are trei ani pana la pensie (tocmai din acest motiv a si preluat societatea) si ar vrea sa poata lucra pe ea pana se pensioneaza pentru a plati toate contributiile la zi, pentru ca la varsta ei , nu prea mai gaseste de lucru usor. Puteti va rog frumos sa-mi spuneti cum ar trebui procedat, ce ar trebui facut pentru a putea lucra fara a avea probleme ? Exista aceasta interdictie legala referitoare le firmele de contabilitate primara nemembre ceccar sau este doar o …parere ? Mentionez ca firma este infiintata in anul 2007 si nu a fost niciodata inscrisa in ceccar .
    Multumesc mult !

    1. Nu există.
      Tocmai de aceea e mențiunea aceea cu CONTABILITATE PRIMARĂ acolo. Nu poate îndeplini rolul unui contabil șef și nu poate întocmi și semna bilanțul.

  62. Bună ziua!
    Vă rog să-mi spuneți dacă un contabil, fără studii superioare, dintr-o instituțiile stat bugetară, poate semna, pe linie de ALOP – pentru faza 4( plata cheltuielilor), dacă legislația specifică prevede că plata este asigurata de șeful compartimentului financiar (financiar-contabil), că plata se efectuează de conducătorul compartimentului financiar (financiar-contabil) numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:…….

  63. Buna ziua, sunt administratorul unei microintreprinderi cu doi asociati, fara salariati. Am studii superioare economice, am fost membru CECCAR timp de 32 de ani si am solicitat radierea pentru ca nu desfasuram alte activitati specifice CECCAR. Desfasor in exclusivitate activitati de audit financiar. In aceasta situatie este obligatoriu sa am si calitatea de angajat (chiar daca ar fi cu 2 ore pe zi) pentru a-mi conduce evidenta firmei pana la semnarea bilantului? In prezent sunt pensionara…

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *