e-Factura

31 Aug 2021 | Contabilitate | 10 comentarii13796 vizualizari
e-Factura

Acum ceva timp, în presă, apărea o postare pe Facebook a domnului Florin Cîțu, prim-ministrul României, prin care spunea că în septembrie 2021 va demara un proiect pilot legat de introducerea facturii electronice, așa numitul serviciu e-Factura.

Într-o primă fază agenții economici vor utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca și descărca facturile pe care le emit, în relația cu instituțiile publice. Așadar, conform acestei declarații, agenții economici ce emit facturi către instituții publice – începând cu luna septembrie 2021 ar trebui să utilizeze un sistem de facturare electronică.

Am căutat de curiozitate, azi, în ultima zi a lunii august 2021, atât pe site la Ministerul Finanțelor, care, potrivit postării domnului Cîțu, este ministerul ce se ocupă de implementarea acestui serviciu prin CNIF, cât și pe site-ul ANAF, informații actualizate despre acest serviciu.

Teoretic, chiar de mâine ar trebui să apară în orice moment posibilitatea emiterii facturilor electronice în relația cu instituțiile publice.

În afară de un comunicat, postat în copie atât pe site la MF cât și la ANAF, nu există absolut nimic.

Nu există specificații tehnice, nu se știe în ce format se vor transmite aceste facturi, nu se știe ce vor conține – mă refer la câmpuri, nu se știe cum se vor încărca și unde anume se vor încărca. În mod normal acum, la această dată, ar fi necesare măcar niște specificații tehnice, un proiect scris legat de format, conținut, etc.

Din păcate nu există nimic în acest sens. Chiar dacă există legea 199/2020. Standardul SR EN 16931 este folosit în România pentru factura electronică și ar fi simplu ca MF să publice schema necesară facturilor folosind acest standard. Simplu, dar nu suficient. Ar fi însă un prim pas.

Potrivit legii, elementele principale ale unei facturi electronice sunt:

a) identificatorii de proces și de factură;
b) data facturii;
c) informații privind identificarea persoanei impozabile care a livrat produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
d) informații privind cumpărătorul;
e) informații privind beneficiarul plății;
f) informații privind reprezentantul fiscal al vânzătorului;
g) identificarea tipului de produse furnizate, servicii prestate sau lucrări executate;
h) referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și, după caz, la contractul de achiziții publice în domeniile apărării și securității;
i) detalii privind livrarea produselor/prestarea serviciilor/executarea lucrărilor;
j) instrucțiuni de plată;
k) informații privind creditări sau debitări;
l) informații privind pozițiile de pe factură;
m) totalurile facturii;
n) defalcarea TVA.

Avem lege, avem standarde, dar din păcate nu avem încă posibilitatea practică de a folosi un astfel de serviciu. Chiar în prezența acestor standarde este necesar să se descrie modul de generare și transmitere a facturilor electronice, de validare a acestora, etc.

Resurse suplimentare

1. directiva europeană (2014/55/UE) privind implementarea facturii electronice în domeniul achizițiilor publice. Transpusă în legislația din RO.

2. mai multe detalii despre factura electronică, la nivelul UE, găsiți aici.

3. stadiul implementării în România este descris aici. În aceiași pagină aveți posibilitatea de a vedea stadiul implementării în diverse state. Luați exemplu Estonia care are nu mai puțin de 5 platforme pentru e-factură.


Tot legat de facturi și cum nici acum, în unele situații, facturarea automată pur și simplu nu funcționează, dar și pentru a vedea cum ne putem împotmoli la mal, vă redau mai jos o captură de ecran din acest articol de pe site-ul ziarului “Adevărul”:

Hidroelectrica-facturi

Așadar unul din furnizorii de energie electrică din România, companie de stat, NU EMITE FACTURI pentru energia electrică ce este consumată de către clienții săi, pentru că NU LE MERGE SOFTUL!

Mie așa ceva mi se pare inadmisibil. Mă tot întreb de ce nu se sesizează ANAF din oficiu când este vorba despre așa ceva. Ce ar face ANAF dacă ar găsi o firmă mai mică ce nu ar emite facturi către clienții săi pe motiv că nu i-ar merge softul. Știu că în cazul acestor servicii art.281 din codul fiscal spune că livrarea este considerată a fi efectuată la data prevăzută în contract pentru plata bunurilor livrate sau serviciilor prestare, iar în lipsa unei prevederi contractuale se consideră livrarea a fi efectuată la data emiterii facturii, dar nu mai mult de 1 an. Mă îndoiesc însă sincer că un furnizor de energie electrică nu are stabilit în contract cu un utilizator casnic un termen de plată lunar și unul de regularizare.

Tot așa, ca idee, MF nici nu trebuie să se uite prea departe pentru implementare. Spre exemplu, Republica Moldova ne-a luat-o înainte cu acest tip de serviciu. Vedeți acest video și vedeți cum, în iunie 2020, în Republica Moldova, exista un tutorial video legat de folosirea e-factura și că implementarea efectivă era de la 1 iulie 2020. Adică acum 1 an acolo exista funcțional un astfel de serviciu. Să nu spun că există un video de prezentare a acestui serviciu în Republica Moldova încă din 2014. Adică de vreo 7 ani.

Iar noi, în 2021, încă suntem la nivel de declarații, fără nimic funcțional.

10 comentarii

  1. Ingaduiti-mi, sa vin cu un alt exemplu. In Estonia, am citit, ca tranzactiile (de orice fel) si operatiiunile contabilitatii de gestiune sa fac pe o aplicatie-platforma nationala.

  2. e-factura ca e-factura dar ce facem cu SAF-T ?! , o adevarata nebunie. Btw, Saga o sa implementeze si aceasta nebunie de formular? Am citit materialele puse la dispozitie de ANAF cu privire la SAF-T ( https://static.anaf.ro/static/33/Anaf/20210809182200_saft_actual_090821.zip) si m-am ingrozit. Fisiere de pana la 5 GB de transmis la ANAF? de fapt transmitem toata contabilitatea si gestiunea prin transpunere pe formatul cerut de ei… salarizarea oricum o cam transpunem deja prin declaratia 112.

    1. Am citit și eu aia încă de la primele specificații. Am văzut și niște răspunsuri legate de SAF-T.
      Există unele neclarități, dat da, se va transmite tot la ANAF. Lunar sau trimestrial. Inclusiv detaliile din facturi și explicații legate de mișcările de stoc, fișele.cobturikor, toată contabilitatea. Va dispărea în acel moment 394.
      Plus că toți care lucrează cu stocuri vor trebui sa le aloce codurile NC. Va fi ceva de muncă și va însemna sfârșitul facturilor scrise de mână.

  3. Text din Ghid_pagina 29
    9. Testarea voluntară a Declarației informative D406T
    …………….
    Testarea efectivă a Declarației informative D406 cu sistemul ANAF de depunere a declarațiilor în
    format electronic estimăm că va începe la data de 16 august 2021.

    1. Da. Există specificații clare și pentru fișierele de test. Va întra gradual din 2022. Primele 3 luni pentru contribuabilii mari, apoi mijlocii și cei mici. Problema este ca toate softurile contabile vor necesita adaptări unele chiar de substanță. În plus va fi necesar ca firmele safie nu doar mai serioasa și la zi cu toate documentele, dar și vor avea de actualizat o grămadă de nomenclatoare pentru o raportare corectă. Cred că perioada de grație de doar trei luni e cam mică pentru schimbări atât de mari. Probabil un termen de 6 luni este mult mai realist.

  4. Una dintre multele neclaritati. Atat la factura electronica, cat si la SAF-T specificatiile tehnice sunt incomplete, luate cu copy-paste din documentatia altor state din UE. Implementarea acestora se va face cu eforturi deosebite atat din partea producatorilor de soft, cat si din partea utilizatorilor de soft. Cei de la ANAF, in schimb, se ascund ca de obicei in spatele unui formular de contact si dau raspunsuri in doi peri.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *