E ceva ce își doresc toți. Reducerea numărului de hârtii redundante, de hârtii inutile cerute la instituțiile statului, debirocratizarea sistemului. S-au făcut mici pași în direcția asta, dar mai e de lucru. Suntem o țară cu grad de penetrare a internetului mai mare decât media europeană și cu toate astea statul nu profită de asta în favoarea cetățenilor, plătitorilor de taxe, decât în mică măsură.
Încă sunt instituții la care hârtia e sfântă, chiar dacă ai posibilitatea semnării digitale a documentelor. Deși ștampilarea documentelor nu e obligatorie, unele instituții nu concep să depui la ele acte fără ștampilă. Îmi aduc aminte reacția inspectorilor ITM când le-am spus că nu am ștampilă și sincer nu pricep de îmi cer din moment ce OG 17/2015 o elimină – reacția a fost “noi nu am primit legea aia”. Adică la ITM ajung actele în plic, selectate probabil. E ca și cum aș spune eu că eu nu am primit codul muncii și să mă lase în pace cu legea aia dacă eu nu am primit-o. Nu?
Se discută zilele astea de eliminarea formularului 088. Dar acest formular a fost introdus tot în guvernarea PSD.
Ați citit programul de guvernare? Dacă nu – e aici. E aprobat de parlament.
Spicuim din el:
Prin reducerea numărului de documente, dar şi printr-o relocare a celor care astăzi lucrează la ghişee sau care sunt pierduţi între zecile de mii de hârtii către activităţi de îndrumare şi de prevenţie.
Rolul consultanţilor fiscali, financiari, experţilor contabili, contabililor va creşte semnificativ. Relaţia acestora cu instituţiile statului va creşte ca importanţă, dar şi ca timp alocat comunicării pentru a anticipa şi rezolva din timp problemele care ar putea apărea pentru cei pe care îi reprezintă: agenţi economici, cei cu activităţi independente, persoane fizice.În acest fel, ţinta acestei profesionalizări a actului administrativ este aceea ca un agent economic sau un contribuabil care dispune de o consultanţă financiară de orice fel să nu mai trebuiască să interacţioneze deloc cu instituţiile statului, rămânându-i tot timpul pentru derularea afacerii sau alături de cei dragi.Interacţiunea cu instituţiile statului va trebui făcută exclusiv de către cei care răspund de partea economică-financiară.
Adică pe la finanțe sau alte instituții să ajungă numai contabili sau consultanții fiscali nu și restul.
Dar asta nu e tot. Dacă sunteți consultant fiscal, poate ar trebui să vă mai gândiți sau poate nu. Pentru că:
Începând cu 2018, odată cu introducerea impozitului diferenţiat pe venitul global (IVG), de 0%, respectiv 10%, anual, pentru fiecare gospodărie din România se va completa o declaraţie de venit global de către consultanţii fiscali, în numele membrilor acelei gospodării. Această declaraţie de IVG va avea ca bază de plecare declaraţia de patrimoniu, care se va depune o singură dată, în acelaşi condiţii precum declaraţia de venit global. Arondarea populaţiei la consultanţii fiscali, precum şi funcţionarea acestora se vor face prin hotărâre de Guvern, în urma dezbaterilor publice. Pe lângă rolul de a completa şi depune declaraţiile de mai sus, consultantul fiscal va prelua şi sarcina de a plăti toate taxele şi impozitele datorate de către persoanele fizice aflate în portofoliul său, către administraţiile şi instituţiile publice centrale şi locale. Această măsură va duce la eliminarea ghişeelor pentru persoane fizice din ţară, din cadrul tuturor instituţiilor publice din România. Selectarea şi pregătirea celor care doresc să devină consultanţi fiscali se vor face etapizat, până cel târziu la 1 decembrie 2018, atunci când, pe modelul din SUA, fiecare român va beneficia de suportul unui astfel de consultant.
Deci guvernul va decide pentru mine, contribuabil, cine să-mi completeze declarațiile fiscale și cine să plătească pentru mine? De ce? De ce obligatoriu? Eu expert contabil consider că am capacitatea intelectuală de a-mi completa și depune declarațiile fiscale și de a-mi achita taxele. Chiar ar trebui să accept să vină guvernul să stabilească cine o va face pentru mine?
Hai că urmează vremuri interesante.
Crezi tu că ăștia sunt în stare să facă ceva din programul lor de guvernare?
Hmm… Citind Istoria Dreptului Romanesc, am un termen pentru “consultantul fiscal” in viziunea de mai sus: BIRNIC, adica persoana care arenda colectarea impozitelor pentru stat.
Cateva probleme:
1. Omul respectiv va sti toate bunurile pe care le detii (“declaratia de patrimoniu”);
2. Cum va plati? Va veni si va cere banii, va avea acces la conturi…?
Pardon, am vrut sa zic incasator de biruri. Birnicul era cel ce dadea…
Adică noi suntem birnicii?
Te spun lu’tata că mi-ai zis așa. “Tataaa , m-a făcut birnic”!!!
Conform ultimului recensamant, in Romania sunt 7,1 milioane de gospodarii. Consultanti fiscali sunt la ora actuala putin peste 6.500, adica un consultant ar trebui sa aiba grija de aproximativ 1.000 de gospodarii. Avand in vedere ca anual se inscriu cam 100 de consultanti in CCF, in 2018 vor fi 7.000 de consultanti. Daca incercati sa completati grilele de examen la CCF, o sa observati ca nu sunt asa usor de rezolvat. Si intrebarile sunt numai din Codul fiscal, chiar daca tematica e mai larga. Nu cred ca e sustenabila in Romania aceasta idee, practic inca nu se poate :)
Ar fi un”big brother”fiscal.