A început …

02 Jan 2016 | Legislatie | 46 comentarii1067 vizualizari

study_hardGata? Ați sărbătorit anul nou? V-ați revenit? Dacă nu, vă dau eu două vești, din care una sigur vă va trezi și pe care nu le-am dat la final de an că vă stricam sărbătorile :)

ANAF a publicat în ultimele două zile din decembrie 2015 niște proiecte de ordin ce sunt interesante. Primul nu e chiar așa de interesant, dar al doilea, oh, al doilea e demențial de-a dreptul.

Primul proiect este legat de celebrul formular 088. Nu sunt foarte multe modificări aduse acestuia.

Update: A apărut și al treilea ordin. Legat de modificarea vectorului fiscal, care nu se va mai face în 30 de zile ci în 15 zile. Este vorba de OPANAF 3698/2015.

Ordinul propus este similar celui anterior (OPANAF 17/2015) și aduce unele modificări minore la formularul 088:

– la punctul 9 s-a inclus Norvegia în lista țărilor pentru care nu este necesară viza;

– la punctul 11 s-a introdus o notă suplimentară care face trimitere la prevederile Directivei 2005/60/CE privind spălarea banilor, cu modificările și completările ulterioare

– la punctul 15 s-a introdus posibilitatea declarării veniturilor persoanelor fizice având calitatea de asociat/administrator la persoana impozabilă și comunicării documentelor justificative, prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”.

– la punctul 17 s-a modificat nota *1) în sensul că, în cazul documentele emise de autorități străine, care nu îndeplinesc condiţiile de supralegalizare sau care nu au aplicată apostila, conform Convenției adoptată la Haga, acestea pot să nu fie luate în considerare la evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA.

Deși punctul 17 este unul dintre cele mai criticate puncte din 088, dacă nu chiar cel mai criticat, ANAF nu doar că nu-l elimină, dar îl face unul și mai subiectiv. Acest punct se referă la studiile administratorilor. Studii ce trebuie dovedite cu acte. Și a căror solicitare nu este de înțeles pentru că nimeni, în afara ANAF, nu înțelege ce relevanță au studiile atunci când se analizează capacitatea firmei de a desfășura activități economice. Și prin această modificare ANAF își atribuie posibilitatea de a nu lua în considerare copia actului de studii prezentat fără apostilă de către administratori ce au acte de studii eliberate de alte state. Nu știu dacă ați avut de-a face cu astfel de administratori, dar merită să vedeți ce față fac unii când li se explică faptul că ANAF le care dovada studiilor într-o formă legalizată.

 

Al doilea proiect este legat de modificarea D394. Acesta, dragii mei, va fi cel care contabililor le va complica existența în acest an.

Modelul declarației este elocvent, iar instrucțiunile sunt o minune.

Pentru că propune nici mai mult nici mai puți decât declararea de către persoanele înregistrate în scopuri de TVA a oricărei livrări în țară sau achiziții din țară indiferent către cine sau de la cine au efectuat-o. Că au efectuat livrări către alte persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA sau alte persoane impozabile neînregistrate în scopuri de TVA, că au efectuat livrări către populație sau orice alte persoane, ori că au achiziționat de la oricine (inclusiv populație) bunuri sau servicii, acestea vor trebui declarate.

Declarația, dacă proiectul se va concretiza și fiți siguri că se va concretiza, se va aplica efectiv de la 1 aprilie 2016. Dar cei care depun lunar declarații – vor trebui să depună pentru ianuarie și februarie declarația în formatul existent acum, nemodificat, însă după apariția noii declarații vor trebui să redepună d394 pe ianuarie și februarie pe modelul nou.

Declarația se va depune și dacă nu există operațiuni efectuate. Până acum nu se depunea în astfel de condiții, dar va fi obligatoriu de depus.

Se vor declara distinct facturile supuse taxării inverse, dar nu numai că se vor declara distinct ci se vor declara pe tipuri de operațiuni supuse taxării inverse. Se vor declara distinct autofacturile și bonurile fiscale ce sunt asimilate facturilor simplificate.

Ce e hilar – ANAF nu ține seama de prevederile OG 17/2015 și continuă să emită ordine ce spun  “semnate și ștampilate conform legii”. Ștampilate conform legii? Care lege, aia care abrogă utilizarea ștampilei?

La trecerea termenului de depunere, dacă nu veți depune D394, ANAF va emite notificare de depunere. Dacă ați depus-o, ANAF va face verificări. Se vor verifica corelațiile sau datele din declarație, iar dacă recipisa emisă de sistem prezintă erori sau necorelări veți avea obligația ca în termen de 3 zile să efectuați corecțiile și să re-depuneți declarația.

La fel ca la declarația de acum – nu există rectificativă. Dacă se constată omisiuni sau erori pur și simplu se redepune o altă declarație.

Nu va exista nici acum o corelare cu D300 datorită celor care aplică TVA la încasare. Pot exista unele corelări în cazul celor care nu aplică TVA la încasare dar și acolo doar la livrări.

Ce se va mai declara:

– plaja de facturi utilizate în perioada de raportare de la seria nr./la seria nr.

– număr total facturi emise în perioada de raportare de la seria nr./la seria nr. din care:

  • seria şi numărul facturilor stornate;
  • seria şi numărul facturilor anulate;
  • seria şi numărul facturilor emise prin autofacturare, inclusiv baza impozabilă şi TVA aferente, defalcată pe fiecare cotă (20%, 9%, 5%

– dacă solicitați rambursarea TVA în D394 a lunii respective va trebui să declarați și descrierea operațiunilor din care provine soldul sumei negative înregistrat în decontul de TVA bifând căsuța/căsuțele corespunzătoare fiecărei operațiuni în parte.

Și mai sunt. Mă doare capul iar… Mă duc să mă plimb. Discutăm mai târziu.

46 comentarii

  1. Iar eu as vrea sa-mi imaginez cum ar fi fara atatea teancuri de declaratii…
    In alta ordine de idei, acesta este un proiect. Ce putem face sa nu se materializeze ?

  2. Mai sunt …. care vor indemna spre mai dese plimbari.
    Hotararea Guvernului nr.1000/23.12.2015 privind faptele pentru care se inscriu informatii in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare. 318 fapte sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale si disciplinei financiare se inscriu in cazierul fiscal. Referitor la ” semnate si stampilate conform legii ” trebuie sa tinem cont de faptul ca Ordonanta nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative,in vigoare de la 23 iulie 2015, publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 540 din 20 iulie 2015, la art.V. include persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat si entitatile fara personalitate juridica, numai acestora, se abroga toate prevederile legale referitoare la obligatia aplicarii stampilei.

  3. Imi cer scuze, dar se pare ca cei de la ANAF incep sa fie deja dusi cu pluta cu totul.
    Sunt de acord cu declararea acestor informatii, doar daca o sa vina la fiecare unitate cate un angajat de la ANAF si sa genereze ei aceste declaratii, sa verifice ei fiecare document in parte.
    Sincer, nu suntem platiti de catre ANAF pentru asa ceva si nici nu avem timp timp de aceste prostii.
    In loc sa ne putem face munca in mor normal (aceea de a contabiliza facturile corect), trebuie sa rupem firul de par in o mie de bucati.

    1. Nu e chiar a;a. Eu cred că trebuia făcută chestia asta ceva mai demult. Nu e o problemă că se declară tot. O firmă corectă nu are de ce să se teamă. Problema e legată de nivelul de detaliere a declarației, dar și acolo există softuri.

  4. recunosc de buna voie port nr.38 la pantofi.Va intereseaza de mama?De asemeneadeclar ca am declarat … asta ca sa nu platesc vreo amenda.Mai e ceva ce mi-a scapat?

  5. E clar ca Steven Paul Jobs CEO-ul (directorul general) al firmei Apple Computer, precum și CEO al firmei Pixar nu ar putea deveni platitor de TVA in Romania!Nu are studiile necese\are! Chestia asta e pur si simplu de o idiotenie securistica! Ca pe vremuri, cu rudele fugite afara sau foste legionare sau taraniste! Tara asta e condusa pe fata de SRI! Intrebarea este cine e stapanul din spatele SRI! Sa stim si noi!

  6. Bai, ce nebunie! De la an la an tot mai rau! Se vor inchide afacerile, sa vad pe cine or mai controla? Pe multinationalele?

  7. @Simona
    Sincer sa fiu, nu cred ca multinationalele o sa poata foarte usor genera declaratia in cauza, mai ales ca discutam de programe integrate care nu sunt create pentru aberatiile de legislatie de aici. ;)

  8. Si sa fim un pic in ton cu marele Anaf am dat o mica cautare la ce declaratii trebuie sa depunem in ianuarie 2016-doar sa vad daca mai sunt ceva noutati- dar pe site nimic cu 2016…..se pare ca sant inca in vacanta

  9. Nu are nicio logica.Am un collaborator care vinde, cu facturi,deci en-gross,la persoane juridice neinregistrate in scopuri de TVA. La sfarsitul fiecarei zile face borderou cu toate facturile emise. Eu inregistrez distinct NUMAI facturile emise catre cei inregistrati in scopuri de TVA. Pentru ceilalti am creat un client numit:”Clienti neinregistrati in scopuri de TVA”. La acestia inregistrez, la IESIRI , la numar document numarul borderoului din ziua respective. La valoare inregistrez diferenta dintre totalul borderoului si suma facturilor inregistrate distinct cum am zis mai sus. Ce ar trebui sa inregistrez facture de facture? Pai are 20 kg de acte pe luna. Unii dintre cei neinregistrati in scopuri de TVA probabil ca dau niste coduri fiscal la deruta,aiurea.Deci, ce logica are? fiindca acestia oricum nu intocmesc si nu declara nimic( nu fac 394).Ce vrea sa afle ANAF-ul? Ce ar trebui sa fac sa fie bine? Multumesc!

    1. Nu ați procedat corect. Factura, indiferent că e emisă către plătitori sau neplătitori de TVA, trebuie operată așa cum e. La fel și chitanțele. Nu pe borderou centralizator sau alte centralizatoare.
      În astfel de situații recomandarea mea este client-server sau folosirea SAGA la locul de facturare.

  10. …Colaboratorul mentionat are gestiuni distincte, global-valorice pe fiecare punct de lucru si cota de TVA in parte.Nu poate vinde pe bon fiscal pentru ca ar incalca OG99/2000 (vanzarea en-gross si cu amanuntul din aceasi structura de vanzare;a luat deja amenda pe chestia asta). Si vinde foarte multe tigari pentru care,in cazul vanzarii pe bon fiscal este obligat sa foloseasca numai preturile maximale( sau cel puti asa era pana acum).Ma oblige sa renunt la el. Nu pot face fata daca ramane asa. Ce parere aveti? Multumesc!

  11. @Cristi
    Poate trebuia facut, dar asa de amanuntit nu prea cred.
    La o firma mai mare care foloseste un sistem integrat, care nu este creat pentru a genera declaratii din program si cu o activitate mai complexa ii mai greu de creat aceasta declaratie.
    Accept ca trebuie minbunatatit, dar sa nu se ceara informatii aiurea, mai ales sa inbinam D.300 cu D.394 (vezi cazul de rambursare de TVA).

    O alta problema este ca cei de la ANAF tot solicita date si informatii, dar ei nu ne pun nimic la dispozitie, nu putem accesa baze de date automat pentru a putea face verificari daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA, daca sunt sau nu inactivi, daca sunt cu TVA la incasare sau nu (aici ii drept ca avem o baza de date offline).
    In concluzie, in prima faza pregatesti si oferi conditii, si poate dupa aceea vii cu solicitari.

    1. Nu este chiar așa. Se pun la dispoziție informațiile în mod public. Nu se permite accesul automatizat la ele. Dar ele există și sunt disponibile public.

  12. @Cristi
    Ceea ce am uitat sa trec este ca nu este vorba de a ascunde ceva, deoarece nu este cazul, ci de timpul necesar sa creezi asa detaliat situatii.

  13. În cazul acestui 394 nou pe baza de reciprocitate ni se va permite sa vizualizam cât au declarat partenerii de afaceri în 394 cu privire la noi.

    1. Nu cred. Dar ținând seama de faptul că după recipisă ai exact trei zile pentru a corecta erorile, probabil va face o verificare încrucișată. Probabil. Pentru că e greu de făcut o astfel de verificare dacă eu declar lunar și partenerul meu declară trimestrial.

  14. Din proiectul de ordin anexa 2:
    “Datele înscrise în prezenta declarație referitoare la tranzacțiile derulate cu
    fiecare persoană impozabilă (client/furnizor) înregistrată în scop de TVA pot fi
    consultate de către aceasta prin intermediul aplicației informatice pusă la dispoziție de ANAF și cu acordul persoanei impozabile care depune declarația. Acordul va fi dat în prima declarație depusă de persoana impozabilă și va fi valabil pentru toate declarațiile informative 394 pentru care există obligativitatea depunerii în anul fiscal menționat fără a avea posibilitatea schimbării opțiunii.
    În cazul în care persoana impozabilă nu şi-a exprimat acordul, aceasta are
    posibilitatea schimbării opțiunii în cursul anului. Astfel, persoana impozabilă va bifa în mod corespunzător căsuța corespunzătoare schimbării opțiunii.
    În situaţia în care persoana impozabilă nu şi-a exprimat acordul prin nicio
    declaraţie informativă depusă pe parcursul anului, aceasta nu va putea consulta datele înscrise de parteneri în declaraţiile informative 394, referitoare la tranzacţiile bilaterale, indiferent de opţiunea acestora.”

  15. Deci, în condiţiile în care numai în luna decembrie 2015 au apărut aproximativ 40 de acte normative, eu nu-mi dau seama, fizic, cum se pot acestea studia şi stăpâni zilnic, astfel încât orice contribubil să-şi poată desfăşura activitatea în mod legal.Chiar nu ştiu!

    1. Cine mai stă să le numere. Și dacă e să fiu malițios v-aș spune că e treabă de consultant fiscal nu de contabil. Că văd că mai nou, dacă îți faci o firmă și ai nevoie de 2 muncitori, de 2 persoane ce să producă venitul, trebuie să plătești contabil, consultant fiscal, specialist în HR, auditor doar pentru a aplica legislația financiar-contabilă și a muncii.

  16. @Cristi
    Totusi unde se regasesc aceste informaii in public? Adica majoritatea datelor le poti accesa prin introducerea unui cod Captcha (daca asta reprezinta public), iar astfel nu se poate face o verificarea automata pentru mai multi parteneri, sau cel putin eu nu cunosc, la fel cum se poate face pentru VIES.
    Sincer si pentru verificarea partenerilor care sunt sau nu cu TVA la incasare nu poti face o verificare multipla. Ii drept ca daca este prelucrat de un specialist atunci se poate, dar sincer procedura pe care il stiu eu tine vreo 30 de minute pana generezi un fisier in care sa poti copia o lista de 20-25 de parteneri la o verificare (si asta trebuie facut lunar), acum nu discutam neaparat de programul Saga, care face acest lucru automat.
    Iar cand ma gandesc la programul RTVAI unde poti verifica una cate una, ii drept ca fara introducerea unui cod, dar daca vrei sa verifici o lista lunga de parteneri adormi langa calculator.
    Scuze, dar cei de la ANAF mai au mult de oferit in ceea ce priveste solutiile tehnice.

    1. Există și sunt publice. Nu sunt ascunse nicăieri. Că nu se pot face decât cod cu cod e o altă discuție, dar există.

  17. Buna seara.Ma puteti ajuta cu o nota contabila pt modificarea tva-ului la 20%.in cazul unui comert cu amanuntul global valorica iar pretul de vanzare ramane nemodificat?!Eu ma gandeam ca 378 sa il transfer asa cum e,iar pt restul sa fac o nota contabila la care m-am blocat!

  18. Buna ziua.
    Am o I.I.neplatitoare de TVA, cu doi angajati (din 01.04.2015).
    Ce declaratii trebuie depuse si care sunt datele scadente?
    Multumesc frumos.

    1. Aceleași ca anul trecut. La ce declarații vă referiți? Că sunt destule. Unele ce se depun pe codul fiscal unele ce se depun pe CNP,

  19. @Cristi
    In 2014 nu am avut angajati, doar in 2015.
    La inceputul anului 2015 am depus 220, 200 si 392b, pentru anul 2014.
    acuma este vreo declaratie in plus daca am avut angajati pe 2015?

  20. buna ziua,
    ma puteti lamurii daca cabinetele medicale ale medicilor de familie trebuie sa depuna declaratia 392b? nu este platitor de tva conform legi si nu a depus niciodata pina acuma, functionand din anul 2000! care este amenda si care sunt termenele de depunere?

    1. Nu trebuie. Nu a trebuit nici până acum. Pentru că realizează activități scutite fără drept de deducere ce nu intră în cifra de afaceri care determină dacă se depune sau nu această declarație.

  21. Am vazut ca in noul 394, cel din Ordinul 3769/2015 , intr-o sectiune , se solicita numar de bonuri fiscal emise. Eu inregistrez zilnic raportul Z.Trebuie sa operez bon de bon de pe rola martor a casei de marcat? Ar fi bine daca ar exista o coloana la”iesiri”denumita “numar de bonuri”(nu numarul bonului) si acesta il iau din Z.Altfel cum ma sfatuiti sa fac pentru ca de maine imi sosesc primele dosare cu acte. Multumesc!

    1. Multe ar fi bine. Nu e chiar așa de simplu de modificat programul. Vom vedea ce soluție se va găsi la chestia asta.

  22. Asa este. ANAF-ul știe decât să ceară dar nu vin si cu soluții concrete. Mă strădui de vreo 2 zile să intru pe”dosarul fiscal” de pe portalul lor si cu IE si cu Google Chrome. Nu merge. Dar au pretenții…

  23. Am o nelamurire legata de societatile care au mai multe puncte de lucru fiecare cu plaja proprie de facturi. Cum se vor declara in noua declaratie 394 plaja de facturi utilizate în perioada de raportare de la seria nr./la seria nr. ?

    1. Mai mult ca sigur că se vor adăuga plaje și/sau serii de numere distincte, acea porțiune nefiind una în care să se înscrie doar o singură serie sau plajă de numere ci va permite adăugarea de înregistrări multiple.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *