Home > Legislatie > Din problemele regimului special pentru construcții – OUG 114/2018

Din problemele regimului special pentru construcții – OUG 114/2018

funqmarkImediat după publicarea OUG 114/2018 au apărut și primele semne de întrebare legate de această ordonanță. Băncile au avut nedumeriri legate de aplicarea taxei pe activele bancare, cei din energie despre taxa lor, iar cei din domeniul construcțiilor au fost cumva împărțiți: unii spuneau că nu au nedumeriri, alții, dimpotrivă, au avut și au în continuare.

La SAGA primul mail legat de implementarea în program a regimului special de taxare pentru firmele de construcții a venit în dimineața zilei de 1 ianuarie 2019. De atunci încoace și pe mail și pe blog ori forum au existat numeroase întrebări legate de implementarea acestui regim. Răspunsul este și acum același: urmează să fie implementat. De ce nu există încă implementat? În primul rând pentru că, potrivit aceleiași ordonanțe, ANAF și Ministerul Muncii trebuie să vină cu ordin comun cu privire la D112 și modul în care se va reflecta în declarația acest regim, dar și pentru că există destul de multe neclarități legat de taxare în sine.

Preambul

Nu mai repet aici tot ceea ce am scris despre modificările legislative, dar sintetizând: prin OUG 114/2018, firmele ce au activitate în anumite domenii detaliate în ordonanță prin coduri CAEN sau care au activitate mixtă și a căror cifră de afaceri, cumulată de la începutul anului și până la finele perioadei de referință este de 80% obținută din activități desfășurate în acele domenii, beneficiază de anumite facilități de taxare a salariilor angajaților lor dacă venitul brut al acestora este cuprins între 3000 lei și 30000 lei.

Tot ordonanța obligă la stabilirea unui salariu minim pe economie de 3000 lei pentru firmele ce au activitate în domeniile respective.

Textele din ordonanță poate par clare la prima vedere, dar, în realitate, introduc extrem de multe necunoscute și incertitudini, făcând ca foarte multe firme să nu ia nici o măsură momentan și să ceară/aștepte clarificări oficiale. Clarificări care, în mod oficial, nu sunt oferite până acum. Nu există poziții clare ale ANAF sau Ministerului Muncii legat de neclaritățile generate de textul de lege. Pe surse, se pare că ANAF discută cu Ministerul Muncii despre neclarități, dar momentan nu există un punct de vedere comun.

Pornind de la cele de mai sus și de la textul legii, iată ce neclarități am identificat până acum:

1. Legea trebuie aplicată în litera și spiritul ei. Litera ei este clară, dar nu concordă cu spiritul. Spiritul legii era acesta: acordăm facilități pentru sectorul construcțiilor, dar obligăm firmele să acorde un salariu minim de 3000 lei. Problema este asta: acel salariu minim, conform spiritului legii s-ar acorda doar pentru cei care și beneficiază de facilități.

Situația actuală: legea obligă la acordarea salariului minim de 3000 lei tuturor salariaților din sectorul construcțiilor, chiar și celor care au activitate mixtă, dar care nu pot beneficia de facilități. De exemplu: am o firmă care are activitate de construcții și activitate de transport. Cifra de afaceri este 50% construcții și 50% transport.  Așa cum este legea redactată, salariul minim, pentru toți angajații firmei, indiferent că sunt muncitori în construcții, paznici, femei de serviciu, șoferi, ar trebui să fie de minim 3000 lei, dar fără a i se aplica facilitățile.

În acest caz, a-i obliga să acorde tuturor salariaților un minim de 3000 lei este în dezacord cu spiritul legii. Și ajungi să-i dezavantajezi ca nivel de costuri față de firmele care fie au activitate de construcții integral, fie au activitate de transport.

Legat de activitate în domeniul respectiv: ce însemnă efectiv – prezența codului CAEN în documentele firmei – adică să fie autorizat la ORC – sau desfășurarea activități – adică angajarea de costuri pentru activitate și generarea de venituri dintr-o astfel de activitate?

2. Pentru cazurile de activitate mixtă – cifra de afaceri calculată pe date cumulate de la începutul anului poate duce la situații aberante.

Cum se determină cifra de afaceri? Care este ea în contextul activității de construcții, acolo unde înregistrarea veniturilor ce dau cifra de afaceri contabilă se face la data acceptării situațiilor de lucrări de către beneficiari? Spre exemplu o firmă de construcții poate avea lucrări foarte mari pentru care beneficiarul, de multe ori chiar statul, nu semnează luna situațiile de lucrări ci poate la 3 luni. Până atunci se lucrează cu servicii în curs de execuție și nu există cifră de afaceri contabilă realizată efectiv. Și constructorul nu poate obliga beneficiarul să semneze.

În acest context, reluând exemplul de mai sus, firmă cu activitate de construcții și cu activitate de transport: să presupunem că în ianuarie facturează transport de 100.000 lei și are lucrări efectuate de 1.000.000 lei, dar pentru care beneficiarul nu semnează în ianuarie situațiile de lucrări. Cifra de afaceri contabilă este dată de veniturile din transporturi și va fi de 100% din transporturi. În acest caz, deși are activitate în domeniul construcțiilor nu are cifră de afaceri contabilă ce provine din construcții. Consecința: toți salariații vor avea salarii minime de 3000 lei și nu se va acorda nici o facilitate.

3. Tot legat de cifra de afaceri – am arătat că nu se definește cifra de afaceri în contextul activității de construcții, dar sunt situații în care noțiune cifră de afaceri nici măcar nu există. Și este vorba de micii meșteri care au PFA sau II. 

Să spunem că avem o persoană fizică ce are o întreprindere individuală care și ea are o activitate mixtă: construcții și transport. Care este cifra de afaceri la aceștia? Ei sunt la rândul lor angajatori, dar în cazul acestora nici măcar cifră de afaceri contabilă nu există. Aceștia au venituri brute generate de încasările din activitate. La aceștia contează nivelul încasărilor și nici o normă contabilă sau fiscală referitoare la ei nu face trimitere la noțiunea de cifră de afaceri pentru că aceasta este specifică exclusiv persoanelor juridice.

4. Facilitățile se acordă nu în funcție de salariul de încadrare ci în funcție de venitul brut. Pentru a se acorda facilitatea venitul brut trebuie să fie cuprins între 3000 lei și 30000 lei.
Problemele legate de această prevedere:

– dacă toți salariații firmelor din domeniile prevăzute de ordonanță, indiferent de post, nivel de studii, etc. sunt obligați să fie angajați cu minim de 3000 lei – minim stabilit pentru o normă întreagă, atunci cei care sunt angajați cu normă parțială vor avea salariu minim proporțional.

De exemplu: o firmă de construcții angajează ca femeie de serviciu o persoană pensionară de boală cu drept de muncă pentru care timpul zilnic lucrat nu poate fi decât 4 ore/zi. Asta înseamnă că salariul de încadrare este pentru această persoană la nivelul de 1500 lei. Adică proporțional cu norma.

Toate bune și frumoase, dar pentru că nu are venit brut de minim 3000 lei, nu beneficiază de facilități și i se va taxa normal. În acest caz, de ce nu ar putea fi angajată cu salariul minim general adică 2080 lei raportat la norma ei de muncă?

– angajez o persoană în data de 20 ianuarie, cu normă întreagă, cu 3000 lei salariu minim. Lucrează din 21 ianuarie până în 31 ianuarie, adică 8 zile. Venitul brut ar fi 1200 lei. Ca să beneficieze de facilități ar trebui să i se acorde un spor de salariu de 2800 lei, altfel la 1200 lei i s-ar taxa normal salariul, prin aplicarea la brut a 25% CAS, 10% CASS și impozit dacă este cazul.

Sau pleacă în cursul lunii. Salariul realizat este mai mic de 3000 lei. Îl taxez cu toate taxele fără să-i acord nici o facilitate.

În acest context: i se reduce contribuția la pensia privată cu 3,75% pentru luna respectivă? Sau nu? Taxarea chiar e la nivelul normal de taxare? Dacă da înseamnă că întotdeauna în prima lună de contract dacă acesta începe ulterior datei de 1 a lunii respective, sau în ultima lună de contract dacă acesta încetează înainte de ultima zi din lună, i se va taxa salariul normal fără nici o facilitate dacă venitul brut ar fi sub plafonul de 3000 lei chiar dacă salariul realizat este determinat ca raport între salariu minim de 3000 lei și timpul efectiv lucrat în lună.

– persoana are salariu minim de 3000 lei, dar în cursul lunii se îmbolnăvește. Și primește o indemnizație de boală pentru perioada de concediu. Indemnizația de concediu se determină prin aplicarea unui procent la media veniturilor din ultimele 6 luni anterioare lunii în care are concediu. Și să presupunem că are concediu pentru boală obișnuită unde procentul este de 75%. Și zilele lucrate în ultimele 6 luni ar fi 127, iar veniturile ar fi 12000 lei. Asta ar însemna că media zilnică ar fi 12000 lei / 127 = 94,49 lei iar 75% din aceasta ar fi 70,87 lei. În ianuarie are 15 zile lucrate pentru care salariul realizat este 2250 lei, iar indemnizația de boală este de 5 x 70,87 lei = 354 lei. În acest caz venitul brut este de 2604 lei. Și înseamnă că pe lângă faptul că e bolnav îi iau și mai mulți bani, pentru că taxez cu CAS de 25% venitul brut, aplic și CASS la cei 2250 lei care nu reprezintă indemnizație de concediu și la aceiași parte pot aplica și impozit.

– invers – persoana are realizat 30.001 lei, adică mai mult decât limita maximă de 30.000 lei până la care i se acordă facilitatea. Un coleg de-al său are 29.990 lei. Cum taxez? Pentru că are realizat 30.001 lei taxez suma integral cu toate taxele? Dacă da, pentru 1 leu i se taxează venitul integral cu 25% CAS, 10% CASS și 10% impozit și pleacă acasă cu 55% din salariu, pe când dacă avea 300000 lei pleca acasă cu doar 21,75% reținut din salariu adică cu 78,25% din salariu? Sau pentru 30000 lei i se aplică facilitățile și doar pentru ceea ce depășește i se aplică regimul normal de taxare?

dacă o persoană angajată într-un astfel de domeniu are salariul realizat mai mic de 3000 lei pentru că are absențe pentru care nu i se suspendă contractul de muncă, cum i se calculează contribuțiile sociale? La 3000 lei? Ca unui salariat dintr-un alt domeniu de activitate? Adică va plăti angajatorul pentru el contribuții sociale la nivelul unui salariu minim pe economie? Dacă da, adică dacă baza de calcul a contribuțiilor este un salariu minim, 3000 lei în acest caz, deși venitul brut este mai mic de 3000 lei, de ce ar plăti angajatorul pentru el CAS 25%, CASS 10% când dacă nu ar fost absent ar fi plătit mai puți

Aceste neclarități sunt cele ce le-am identificat eu până acum. Sunt sigur că sunt specialiști îndrept și/sau fiscalitate care au identificat mult mai multe neconcordanțe și au probabil mult mai multe neclarități, dar eu cele de mai sus le văd ca fiind cele mai des întâlnite în practică mai ales la firme mici și mijlocii.

Mă miră tăcerea ANAF și Ministerului Muncii în contextul semnalării anomaliilor provocate de un text destul de ambiguu. Urgența este clară: oamenii trebuie să știe cum modifică salariaților contractele de muncă, trebuie să știe cum taxează acele contracte, trebuie să știe dacă trebuie sau nu să le modifice. Și nu prea pot aștepta ca decidenții să vină cu clarificări în februarie. Acestea ar trebui date cât mai urgent cu putință. Ori dacă se constată că textul legii este neclar, așa cum în 2018 s-au tot dat ordonanțe ce au corectat modul de taxare la concedii medicale, nu e nici o problemă dacă printr-o nouă ordonanță se clarifică aceste aspecte sau se corectează textul inițial.

Categories: Legislatie Tags:
  1. ioan
    January 18th, 2019 at 12:02 | #1

    O intrebare care nu are legatura directa cu oug114 dar ar putea avea ,dupa ce vor veni precizari, tinand cont ca si aici se stabileste un minim de 3000 lei. Intrebarea este legata de salariile minime stabilite prin HG nr 937/2018 (2080 si 2350) corelat cu influentele pe care le au in anumite calcule. In ce priveste calculul contributiei CAS la salariul minim pentru cei care se afla in situatiile stabilite prin og4 am gasit in Codul Fiscal modificarea si am inteles ca se retine CAS dupa salariul minim corespunzator persoanei in cauza , adica 2080, sau 2350 daca are studii superioare. Ce nu am inteles si nu gasesc o lamurire despre baza de calcul a concediilor medicale, care se constituie din veniturile pe cele 6 luni, dar care nu poate depasi lunar 12 salarii minime pe economie. Oare la care salariu minim se va face referire. Aveti vreo idee ?
    O zi frumoasa va doresc

    • Cristi
      January 18th, 2019 at 16:26 | #2

      Și această speță provoacă neclarități legate de OUG 114/2018 pentru regimul constructorilor. Vă citez at.10 din OUG 158/2005:

      (1) Pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A și B, baza de calcul al indemnizațiilor prevăzute la art. 2 se determină ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează contribuția asiguratorie pentru muncă.

      În HG 937/2018 la art.2 se spune că:

      În aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, începând cu 1 ianuarie 2019, toate drepturile și obligațiile stabilite potrivit legii se determină prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

      Întrucât nu există vreo precizare, legată de OUG 158/2005, ca la codul fiscal unde la contribuții sociale se ia în considerare salariul corespunzător studiilor, eu zic că, în lipsa unei alte precizări ulterioare, acum baza maximă de calcul ar fi 12 salarii minime calculate la 2080 lei/lună.
      Asta deși mi s-ar părea normal și firesc să fie 3000 lei/lună salariul ce s-ar lua în considerare.

  2. novac maria
    January 18th, 2019 at 13:44 | #3

    multumesc pentru scoaterea in evidenta a acestor anomalii ale ordonantei .chiar era nevoie pentu cei care stau in asteptare ”de o gura de aer “va rog d-le Cristi sa ne tineti la curent cu neclaritatile aceastei ordonanta .

  3. Alina Gherman
    January 18th, 2019 at 20:24 | #4

    Cea mai pertinentă analiza pe care am citit-o până acum de la apariția acestei ordonanțe. Felicitări autorului acestor puncte de vedere! Sperăm că se vor reglementa in timp util toate aceste “anomalii” provocate de aceasta ordonanță.

  4. mereutad482
    January 28th, 2019 at 13:13 | #5

    Ar trebui sa va ia consultant la minister…
    Cine stie? Poate chiar se inspira din analizele dvs de pe blog ..

    • Cristi
      January 28th, 2019 at 14:31 | #6

      Nu prea cred și nici nu-mi doresc așa ceva. Eu sunt doar un simplu expert contabil care are norocul de a avea o platformă unde-și exprimă opiniile, dar sunt oameni mult mai bine pregătiți ca mine și cărora o funcție într-un minister le-ar fi mult mai potrivită.
      Mulțumesc însă de apreciere.

  5. Gabriela Zailic
    January 29th, 2019 at 15:48 | #7

    Buna ziua. Am in portofoliu firme de constructii la care am majorat deja salariile la nivelul de 3.000 lei minim. Problema pe care o ridic se refera la facilitatile acordate salariatilor. Nu toti salariatii au contract de 8 ore/zi. Am doua persoane (auxiliari) care au o norma de 2 ore/zi cu un salariu de 750 lei. Am generat statul de salarii pe luna ianuarie si constat ca, si cei doi salariati beneficiaza de facilitati, ceea ce nu este corect, In OUG 114 se specifica destul de clar ca beneficiaza de facilitati (daca sunt indeplinite si celelalte doua conditii: CAEN si cifra de afaceri) salariatii care au un venit brut cuprins intre 3.000 – 30.000 lei. Am trimis mail la office@sagasoft.ro acum 5 zile, dar nu am primit inca un raspuns. Angajatorul plateste salariile in data de 31.01.2019 si are nevoie de statul de salarii. Ce sa fac in situatia asta? Multumesc!

    • Cristi
      January 30th, 2019 at 15:58 | #8

      Vă rugăm să aveți puțină răbdare. Sperăm să apară clarificări cu privire la aceste spețe în perioada următoare.

  6. sofia bufnea
    January 30th, 2019 at 14:00 | #9

    Firma de constructii are un salariat care a plecat cu 15.01.2019.
    Daca pun bifa la “aplica regimul special de taxare pentru sectorul constructiilor” saga socoteste taxele cu procentele reduse si pt. acest salariat.
    Va rog sa ma ajutati cu un sfat daca mai trebuie sa fac ceva.
    Multumesc.

    • Cristi
      January 30th, 2019 at 16:01 | #10

      Momentan nu e clar cum se procedează în aceste spețe.

  7. January 31st, 2019 at 14:37 | #11

    D-nul Cristi va rog sa interpretati d-voastra sintagma ” tuturor salariatilor angajatorilor care desfăsoară activităti în sectorul constructii ” din comunicatul ITM Arad cu privire la salariul minim in constructii din link-ul urmator: http://itmarad.ro/salariul-minim-in-costructii-noi-precizari/ .
    Pe mine si pe o gramada de contabile si contabili ne-a bagat in celebra ceata Londoneza.

    • Cristi
      January 31st, 2019 at 16:13 | #12

      Textul e clar, reia de fapt ceea ce scrie și în OUG 114/2019. Și ce am mai spus și eu: că acel salariu se va acorda obligatoriu tuturor salariaților unei firme din domeniul construcțiilor (care are activitate în acel domeniu) indiferent de nivelul de studii, de post, de pregătire etc. Adică se va da și șoferului și femeii de serviciu și contabilului la fel ca muncitorilor ce lucrează efectiv pe șantier, inginerilor, etc.
      Pentru că vorbim de 2 chestiuni distincte ce nu sunt corelate în “celebra” OUG 114/2019. Anume:
      1. acordarea de facilități fiscale și
      2. modificarea codului muncii
      cea de-a doua nu depinde de prima. Logica ar spune că minim de 3000 lei ar trebui să fie doar la firmele ce ar și beneficia de facilități. Dar nu. Modificarea codului muncii nu face o astfel de distincție.

  8. CATALINA
    February 1st, 2019 at 11:51 | #13

    In cazul in care cifra de afaceri este o (zero)in luna ianuarie (oug 114), salariatii mai beneficieaza de deduceri , sau nu ?

    • Cristi
      February 1st, 2019 at 14:14 | #14

      Depinde. Dacă există lucrări în curs de execuție pentru care se colectează cheltuieli și sunt reflectate corect în contabilitate prin 332 și 712 atunci, conform proiectului pentru D112, se va lua în considerare la determinarea cifrei de afaceri pentru construcții și soldul creditor al lui 712 care se transferă pe contul de rezultat.

  9. Ana
    February 1st, 2019 at 22:41 | #15

    No…așa da!E din ce în ce mai “simplă” treaba, cu atâtea moduri de calcul al cifrei de afaceri!Doamne-ajută!

    • Cristi
      February 3rd, 2019 at 11:04 | #16

      Stați așa că e doar începutul 🙂

  10. cristina
    February 5th, 2019 at 10:35 | #17

    Cristi te rog ajuta-ma sa inteleg paragraful legat de domeniu efectiv de activitate defasurat si codul caen. Eu am inteles asa …..am un certificat de inmatriculare obtinut la infiintarea firmei cu un cod caen 42 si un punct de lucru cu cod caen 4753 Comert….Eu imi desfasor activitatea efectiv numai la punctul de lucru pe 4753 am CA 100%
    citez de la tine….Legat de activitate în domeniul respectiv: ce însemnă efectiv – prezența codului CAEN în documentele firmei – adică să fie autorizat la ORC – sau desfășurarea activități – adică angajarea de costuri pentru activitate și generarea de venituri dintr-o astfel de activitate?
    Eu am modificat salariul la 2080/2350…este corect asa? o singura activitate la punctul de lucru si aceea de comert cu cod caen 4753 conf ORC + avize etc.
    Multumesc Cristi.

    • Cristi
      February 5th, 2019 at 15:46 | #18

      Dacă firma nu desfășoară efectiv activitate pe acel cod CAEN, atunci e ok să nu aplice regimul special pentru construcții și nici să majoreze la minimul pentru ei.
      Dar eu vă recomand să schimbați CAEN principal.

  11. Elena
    February 5th, 2019 at 21:40 | #19

    Buna seara ,

    Ma puteti ajuuta legat la calcul salariilor in domeniul constructiilor , societatea are venituri numai din constructii dar problema este la salariati .
    Ce fac eu si cum platesc taxele aferent unui salariat care lipseste nemotivat , acel angajat nu mai realizeaza in respectiva luna salar brut de 3000 ron.
    Ce taxe platesc eu la salarul realizat al angajatului respectiv?
    Normal ar fi sa se plateasca rocent la CAS 21.25% asupra salariului realizat brut in domeniul constructiilor .

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:14 | #20

      Logic ar fi cum spuneți, dar din păcate logica nu are legătură cu legislația fiscală. Se va taxa normal orice venit mai mic de 3.000 lei brut sau mai mare de 30.000 lei brut.

  12. ANAMARIA
    February 6th, 2019 at 15:43 | #21

    O firma cu obiect principal de activitate 5610 Restaurante, are un act aditioanal pt activitati secundare 41-42-43. In cursul anului 2018, cu aceste activitati secundare a obtinut peste 80% din cifra de afaceri. Din totalul de 10 angajati doar cinci lucreaza efectiv in constructii.Eu am majorat salariul minim doar la cei 5 angajati la 3000 lei. La ceilalti am majorat la 2080 si 2350. Nu am procedat bine? Cum as putea in programul Saga sa evidentiez numai pt. cei 5 angajati din constructii sa beneficiaze de facilitati?

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:18 | #22

      Toți salariații unei astfel de firme vor avea 3000 lei salariu de încadrare, indiferent că lucrează în construcții sau nu. Pentru că așa e textul de lege. Din păcate. Și nu vor beneficia de nici un fel de facilități.

  13. Vica
    February 6th, 2019 at 16:16 | #23

    Buna ziua,
    Am o firma de proiectare, cod CAEN 7112 cu 5 salariati cu norma partiala de 2ore/zi. Cf. O.U.G. 114/2018 ar trebui sa aiba sal de minim 750 lei/luna. Ei au un salar de 1.500 lei/luna. Am generat statul de plata pentru luna ianuarie si am observat ca nu au fost inregistrate facilitatile fiscale – in speta salariatilor li s-a retinut CASS si Impozit. Am bifat ca aplica regimul special pentru societatile de constructii.
    Este adevarat ca am o salariata cu un salar de 700 lei, dar este in Concediu medical de la 01 decembrie si are concediu medical in continuare si in ianuarie fara intrerupere, deci nu-i pot majora salariul decat dupa ce revine la munca – peste 2 ani (va intra in concediu pentru crestere copil)
    O fi din cauza faptului ca am cifra de afaceri 0 la luna ianuarie 2019?? Nu am emis inca nici o factura.
    Multumesc.

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:19 | #24

      Nu, nu de asta. Pentru că facilitățile se acordă numai dacă venitul brut este de minim 3000 lei și nu mai mare de 30000 lei.

  14. stoica camelia
    February 6th, 2019 at 21:18 | #25

    Buna seara, am si eu o intrebare, daca ma puteti ajuta: Noi suntem o firma cu activitate mixta, cod caen 4120 declarat avtivitate principala la orc si secundara activitate de patiserie.Pentru ca avem caen 4120 activitate principala am majorat salariile muncitorilor ce lucreaza efectiv in constructii la 3000 lei iar celor ce lucreaza in laboratorul de patiserie la 2.080 lei.Este corecta majorarea?, nu mai intreb de logica, de ratiunea unei astfel de ordonante ce se dorea a fi un ajutor însă s.a transformat intr.o măsură ce ne alunga angajații, oamenii socotind pe buna dreptate ca nu.i de dorit sa lucreze intr.o firmă unde la sfarsit de luna salariu încasat fluctueaza. ( nu.i intereseaza pe ei de cifra noastra de afaceri, si cum este ea împărțită).Nu înțeleg mutenia asta, felul in care ne conformam fara sa cerem o explicație pentru diferența de taxare intre firmele cu activitate mixta si cele ce au doar activitate de construcții. Nu pot sa concep ca luna viitoare neavând 80% cifra de afaceri din constructii voi fi nevoita sa plătesc contributii si impozit la o baza de 3000 lei, iar salariatii nostrii nu vor rămîne in continuare la noi la firmă. Nu.mi ramane decit sa le ,,multumesc,, decidentilor pentru acest ajutor care in scurt timp ne va forța sa inchidem activitatea !

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 21:51 | #26

      Mi-ar plăcea să vă spun că este corectă, dar, din păcate, nu este. Pe modul de formulare a OUG 114 aveți obligația de a majora la 3000 lei, minim, tuturor salariaților dvs, indiferent că lucrează sau nu în construcții. Că nu este logic, suntem de acord cu toții. Dacă îndepliniți criteriile pentru acordarea de facilități atunci toți vor beneficia de ele, nu doar cei din construcții.
      Pe mine mă miră că cei din construcții nu fac scandal. E o chestiune agreată de patronate cu guvernul pe sectorul construcțiilor, dar de la intenție la modul de punere în aplicare e o diferență ca de la cer la pământ.
      Eu încă mai sper la o modificare a ordonanței și pe aceste texte legate de construcții.

  15. Ela
    February 7th, 2019 at 10:24 | #27

    Buna ziua. Am si eu o întrebare legata de aplicarea facilitații la scutirea de contribuții pentru ramura construcții. In cazul in care societatea are codul CAEN 42, are cifra de afaceri pe codul acesta in 2018, dar in ianuarie 2019 are cifra de afaceri 0, nu a facturat. Se mai aplica scutirea in acest caz pentru salariile lunii ianuarie? Va mulțumesc frumos.

    • Cristi
      February 7th, 2019 at 14:21 | #28

      Nu se aplică facilitatea dacă nu are cifră de afaceri din construcții.

  16. Nella
    February 8th, 2019 at 11:14 | #29

    Buna ziua. Am citit proiectul pentru declaratia d112 si am o mare nelamurire. Facilitatea fiscala se aplica pe firma (bifa de la inceputul declaratiei) sau pe salariat? Pentru ca daca este pe firma iar firma indeplineste toate conditiile de la art.60 cu 5 dar are in luna respectiva un singur salariat sub 3000 lei mai poate beneficia de facilitate fiscala pentru ceilalti salariati ?
    Din proiect eu am inteles ca nu. Trebuie sa ai toti salariatii cu venit brut peste 3000 ca sa beneficiezi de facilitate fiscale. Sper ca nu am inteles eu bine pentru ca altfel e o mare nedreptate. Sper ca MF sa vina cu lamuriri suplimentare care sa acopere toate aspectele intalnite in practica de zi cu zi.

    • Cristi
      February 8th, 2019 at 13:24 | #30

      Facilitățile se acordă angajatorilor, angajaților acestora de fapt, firme care au activitate în construcții având activitate integral desfășurată în construcții sau minim 80% din cifra de afaceri să fie aferentă activității de construcții cu condiția ca salariatul să obțină minim 3000 lei venit brut și maxim 30000 lei venit brut în baza contractului individual de muncă încheiat cu o astfel de firmă.
      Dacă o firmă se încadrează în criteriile acestea: are activitate integral din construcții sau cel puțin 80% din cifra sa de afaceri este din construcții, va acorda tuturor salariaților săi care au cel puțin 3000 lei și cel mult 30000 lei venit brut facilitățile prevăzute de lege, iar celor ce au venituri mai mici de 3000 lei sau mai mari de 30000 lei le va taxa salariul normal.

  17. mirela
    February 10th, 2019 at 00:16 | #31

    Buna seara , consider cifra de afaceri din constructii daca incorporez si materialele cumparate si incorporate in lucrare ?

    • Cristi
      February 12th, 2019 at 19:02 | #32

      Cifra de afaceri, dacă se menține proiectul publicat de ANAF, se va compune din sumele înregistrate prin grupa 70 (contul 704 mai exact) pentru lucrări de construcții, inclusiv soldul creditor al lui 712 în cazul în care acesta reflectă situația pozitivă a lucrărilor în curs și nefacturate la finele perioadei, precum și anumite subvenții ori contul de producție de imobilizări.

  18. Daniel
    February 11th, 2019 at 09:04 | #33

    Buna ziua!

    In situatia celor din domeniul constructiilor, angajati pe la mijlocul lunii, care nu realizeaza un salariu brut de 3000 de lei in luna respectiva, oare nu ar trebui sa se tina cont de Articolul 71, paragraful 1, din OUG 114/2018, care face referire la un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, adica 17,928 lei pe ora?

    • Cristi
      February 12th, 2019 at 19:03 | #34

      Sunt două chestiuni diferite. Una e stabilirea salariului de bază în raport cu norma de muncă, alta e acordarea de facilități fiscale în funcție de venitul brut din salarii.

  19. Ágoston Győző
    February 12th, 2019 at 19:18 | #35

    Buna seara Am si eu o intrebare : am PFA cod Caen 7112 , activitatea de baza- Diriginte de santier La contractele in derulare la care am decontat o parte in cursul anului 2018 voi aplica majorarile prevazute in OUG. prin act aditional ? si daca limita de 131.000,00 lei pentru acordarea directa a contractelor de achizitii servicii limita se va modifica sau nu ?
    Multumesc

    • Cristi
      February 14th, 2019 at 14:52 | #36

      Ca PFA, vă afectează numai dacă aveți salariați.
      Legat de limita aceea pentru acordarea directă nu știu să vă răspund.

  20. Daniel
    February 15th, 2019 at 11:13 | #37

    Cristi :
    Sunt două chestiuni diferite. Una e stabilirea salariului de bază în raport cu norma de muncă, alta e acordarea de facilități fiscale în funcție de venitul brut din salarii.

    Sunt angajat din 10.01.2019, beneficiez sau nu de reducerea contributiilor?

    • Cristi
      February 15th, 2019 at 13:19 | #38

      Răspunsul nu este cu da sau nu.
      Răspunsul este așa: depinde.
      Dacă angajatorul are activitate și activitatea sa este integral din construcții ori dacă angajatorul are mai multe activități, dar cele din construcții sunt de minim 80% ca pondere a veniturilor în cifra de afaceri, atunci, da, beneficiați de reducerea contribuțiilor cu condiția ca venitul brut realizat să fie de minim 3000 lei și de maxim 30000 lei.
      Dacă angajatorul nu are activitate integral în construcții ori ponderea veniturilor din activitatea de construcții este mai mică de 80% din cifra de afaceri, atunci indiferent care v-ar fi venitul brut el se va taxa normal.

  21. Daniela
    February 15th, 2019 at 11:20 | #39

    @Cristi
    Daca societatea realizeaza o cifra de afaceri luna asta de 80%, luna viitoare sub 80%, salariile vor scadea sau creste, dupa caz.intrebarea mea este : cum ii explic eu muncitorului care a lucrat la fel de mult sau poate mai mult , de ce are salariul mai mic?

    • Cristi
      February 15th, 2019 at 13:20 | #40

      Aceste întrebări adresați-le Guvernului precum și celor ce reprezintă asociația firmelor din construcții ce au semnat protocolul cu Guvernul, protocol invocat ca pretext pentru modificarea legislativă.

  22. Madalina
    February 18th, 2019 at 12:56 | #41

    Saga calculeaza facilitatea fiscala si celor care au salariu brut 35000 lei..ceea ce nu este correct, practice programul nu recunoaste limita de 30000 lei … se va face o modificare in program?
    Multumesc

    • Cristi
      February 18th, 2019 at 20:48 | #42

      Probabil nu e actualizat programul la dvs. La mine pe versiunea 509 nu face asta. Refaceți actualizarea și apăsați “Actualizare date” în statul de salarii.

  23. Bogdan
    February 18th, 2019 at 19:23 | #43

    Daca societatea a decis in luna noimebrie ca doreste sa faca si activitatim de contructii si a angajat in acest sens 3 oameni si a autorizat activitatea respectiva , dar din cauza vremii nu au avut lucrari si sunt in cfs din decembrie pana in final de februarie 2019 (CA din conctructii = 0) trebuia sa le mareasca salariul la 3000 de lei sau nu?

    • Cristi
      February 18th, 2019 at 20:49 | #44

      Nu, dacă nu desfășoară efectiv activitate de construcții. Problema e când va începe să desfășoare. Pentru că atunci trebuie să majoreze la toți salariații la 3000 nu doar la cei 3.

  24. MARIA NEGOITA
    February 18th, 2019 at 19:35 | #45

    O societate cu cod CAEN principal transport rutier, cod CAEN secundar constructii care realizeaza lucrari de constructii in proportie de peste 80%, ce salarii trebuie sa dea angajatilor? 2080 pentru ca CAEN ul principal e transport sau 3000 pentru ca activitatatile de constructii pe CAEN secundar sunt peste 80% ? Conteaza ca CAEN ul principal nu e de constructii?
    Multumesc!

    • Cristi
      February 18th, 2019 at 20:51 | #46

      Cred că v-am răspuns deja pe Facebook, dar reiau și aici răspunsul:
      – La toți salariații se vor majora salariile la 3000 lei
      – Toți salariații vor beneficia de facilitățile fiscale pentru venituri brute cuprinse între 3000 lei și 30000 lei, dacă CA din construcții este de minim 80% din CA totală a societății.
      Nu contează că e CAEN principal sau secundar.

  25. Veronica Stanciu
    February 19th, 2019 at 08:22 | #47

    Buna dimineata, cu o intrebare va deranjez si eu: in OMFP 611/2019 in Anexa nr. 6, instructiunile de completare ale declaratiei 112, se specifica astfel: ” Facilitatile fiscale prevazute la art.60 pct.5, art.138 ^1, art.154 alin (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.”

    Am o societate care are salariatii detasati in Germania, cu cod CAEN 4321, cu formulare A1 intocmite, cu toate actele in regula. Pentru acesti salariati eu maresc venitul brut la 3.000 lei si nu beneficiez de facilitati?

    Multumesc anticipat!

    • Cristi
      February 19th, 2019 at 15:12 | #48

      Eu zic că e vorba de salariați primiți prin detașare 🙂
      Pentru că aceia nu sunt salariații firmei dvs. așadar nu le puteți acorda facilitatea.

  26. sofia bufnea
    February 19th, 2019 at 19:00 | #49

    Buna seara,
    Firma de constructii are un angajat cu timp partial 2 ore/zi care are calitatea de pensionar.
    Salariul cuvenit este de 750 lei pe luna.
    In aceste conditii acest salariat beneficiaza de facilitate?

  27. February 19th, 2019 at 19:50 | #51

    Buna seara,
    Este corect ca un salariat al unei firme cu cod CAEN 43 – constructii- sa fie angajat cu timp partial (4 ore) si salariul sau sa fie 1500 lei? In cazul in care nu are si alte contracte de munca, contributiile se calculeaza la salariul minim de 3000 lei?
    Multumesc.

    • Cristi
      February 19th, 2019 at 20:42 | #52

      Este corect. De ce să nu fie?
      Dar nu are facilități. Nu contează suma veniturilor cumulate. Facilitatea se acordă exclusiv la angajatorul ce are activitate în construcții și numai dacă venitul brut al salariatului, la acel angajator este de minim 3000 lei și maxim 30000 lei.

  28. ra_za
    February 20th, 2019 at 01:03 | #53

    Buna ziua,
    Firma are cod caen 4120 si un salariat – sofer. Firma nu mai desfasoara activitate de multi ani si nici nu va desfasura curand. Are niste venituri financiare.
    Care este salariul minim pentru sofer de la 01.01.2019 ? 2.080 lei sau 3.000 lei ?
    Multumesc.

    • Cristi
      February 20th, 2019 at 20:20 | #54

      3000 lei.
      Nu are facilități.
      Întrebarea este: dacă nu are activitate de ani de zile, de ce mai are salariați?

  29. February 20th, 2019 at 12:03 | #55

    Multumesc pt raspuns.
    Pt acest salariat se datoreaza CAS si CASS la nivelul salariului minim de 3000 lei?

    • Cristi
      February 20th, 2019 at 20:21 | #56

      Nu. La 2080 lei.

  30. Dana
    February 20th, 2019 at 21:37 | #57

    Deci salariul minim pe societate trebuie sa fie 3000 lei, daca macar 1 leu din cifra de afaceri este obtinut din activitatea de constructii, chiar daca aceasta e activitate secundara …?

  31. Lupescu Mariana
    February 21st, 2019 at 12:55 | #59

    CAEN 4321, CA din constructii 83%, salariat pensionar, cu pensie pe caz de boala, 4 ore/zi, salar minim brut de 3000 lei, beneficiaza de facilitatile conform OUG 114 ? Multumesc !

    • Cristi
      February 21st, 2019 at 14:39 | #60

      Da, dacă are salariul brut, realizat efectiv în lună, de minim 3000 lei și maxim 30000 lei.

  32. Anca
    February 21st, 2019 at 13:16 | #61

    Buna ziua,Pentru o firmă,caen constructii ,cifra de afaceri constructii , 2 salariați care lucrează în construcții și tot pe aceeași firmă avem proiecte prin fonduri europene cu 20 de salariați cu salarii mai mari de 3000 lei dar la care nu trebuie sa le acord facilități fiscale deoarece ar creste netul si depășim liniile bugetare din buget ,cum putem proceda ,va rog o parere .Multumesc .

    • Cristi
      February 21st, 2019 at 14:41 | #62

      Nu există așa ceva.
      Facilitățile fiscale se acordă obligatoriu. Eu pot înțelege altceva: cum să prevedeți în buget salariul net? Nu era normal să prevedeți costuri cu salariile? Costul cu salariile fiind brutul, nu netul.

  33. Veronica Stanciu
    February 22nd, 2019 at 08:03 | #63

    Buna dimineata,

    Societate de arhitectura, aplica OUG 114/2018.

    Cu inca o intrebare va mai deranjez si eu: brutul de 3.000 lei realizat trebuie sa fie obligatoriu specificat in contractul de munca? Si, respectiv transmis in Revisal?

    Am angajati part-time cu 4 ore, respectiv 2 ore, la care salariul brut la momentul de fata este 1500 lei, respectiv 750 lei. Pentru statul lunii ianuarie pot duce brutul prin prime la 3.000 lei sa beneficiez de facilitati? Sau trebuie sa existe brutul specificat in contractul de munca?

    Multumesc anticipat!

    • Cristi
      February 22nd, 2019 at 09:40 | #64

      Nu, nu e obligatoriu. Puteți acorda bonusuri fără nici o problemă. Acestea nu se trimit în REVISAL.

  34. CORINA
    February 22nd, 2019 at 11:24 | #65

    Buna ziua,
    Nu am inteles in programul SAGA modul in care diferentiez salariatii care beneficiaza de facilitati fiscale si care nu (de exemplu cei cu timp partial sau care vin si pleaca in timpul lunii) .Programul calculeaza pentru toti salariatii la fel contributiile…
    Multumesc.

    • Cristi
      February 22nd, 2019 at 18:58 | #66

      Salariații beneficiază de facilități fiscale doar dacă au venitul brut de minim 3000 lei și maxim 30000 lei, dacă angajatorul lor are activitate în domeniul construcțiilor având o cifră de afaceri din activitatea de construcții de minim 80% din cifra de afaceri generală.
      Nu contează când s-au angajat sau când au plecat, nu contează norma de muncă, etc.

  35. ion
    February 22nd, 2019 at 18:34 | #67

    Buna seara ,
    scuze ca scriu aici , dar …
    a avut cineva eroarea asta la D112 , domeniul constructii ?
    E: angajator (1)
    eroare regula: A18e: Daca bifa_CAM=1, atunci pond1(0)>=80

    da eroare si pe ANAF 🙁

    multumesc anticipat

    • Cristi
      February 22nd, 2019 at 19:22 | #68

      Nu aveți operate cifra de afaceri din construcții și cifra de afaceri generală în pagina B.+C.1 din SAGA sau raportul dintre cele două este mai mic de 80%.
      Dacă firma are activitate și are CA din construcții de minim 80% din CA generală, atunci este suficient să completați acele cifre în ecranul respectiv înainte de a genera declarația.
      Dacă firma nu are activitate sau CA din construcții este mai mică de 80% din CA generală atunci nu se acordă facilitățile din OUG 114/2018, caz în care trebuie să refaceți statul de salarii fără acele facilități.

  36. florin
    February 23rd, 2019 at 14:18 | #69

    Buna. O societate comerciala cu cod caen constructii (activitate principala pe certificat ) care nu realizeaza deloc venituri din constructii ci doar din comert are obligativitatea de a mari la 3000 sau 2080 ?
    ….ca de facilitati nu poate fi vorba

    • Cristi
      February 25th, 2019 at 14:35 | #70

      La 2080 dacă nu are defel activitate pe acel cod CAEN. Eu aș schimba acel cod CAEN pentru a evita orice discuții inutile.

  37. sofia bufnea
    February 23rd, 2019 at 19:45 | #71

    Buna seara,,
    Firma cu cod caen 4673 desfasoara in luna ianuarie 2019 activitatevcu cifra de afaceri 100% constructii.
    In declaratia 112 la trebuie trecut cod caen al activitatii de constructii?

  38. sofia bufnea
    February 25th, 2019 at 11:06 | #73

    Buna ziua,,
    Firma cu cod caen 4673 desfasoara in luna ianuarie 2019 activitatevcu cifra de afaceri 100% constructii.
    In declaratia 112 la trebuie trecut cod caen al activitatii de constructii?

  39. Mihaela Camelia
    February 26th, 2019 at 14:19 | #74

    Buna ziua!

    Firma la care lucrez are cod principal CAEN 7112 – Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea, iar secundare alte activitati, printre care nici una legata de constructii. In fapt, activitatile desfasurate sunt de prestari servicii de asistenta tehnica prelucrare imagini/harti, iar majoritatea salariatilor sunt incadrati cartografi.
    OUG 114 spune ca modificarea salariului minim se aplica doar persoanelor fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca si pentru care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    A: angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
    I: activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 – sectiunea F – Constructii;
    II; domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:………………..si 711.
    Nu vad cum se poate interpreta ca la cod CAEN 7112 se produc materiale de constructii? Plus ca nu vad nici o legatura cu domeniul constructiilor. Cu toate acestea, se poate interpreta ca este incidenta obligatia de majorare a salariului minim pentru toti salariatii la 3000lei? Cum am putea evita asta? Daca modificam CAEN principal la ONRC este suficient? Sau trebuie modificate si CIM-urile? Nu ne intereseaza sa beneficiem de facilitati, asa ca, in afara de amenda de la ITM care ar fi riscurile? Multumesc mult.

    • Cristi
      February 26th, 2019 at 16:06 | #75

      Din păcate, dacă activitatea dvs se încadrează în codul CAEN 7112, OUG 114/2018 vă obligă să majorați salariile la minim 3000 lei. Dar și să aplicați facilități, pentru că, așa cum este formulat textul de lege dacă vă încadrați la acel cod CAEN automat beneficiați și de facilități. Asta în ciuda faptului că, evident, nu aveți nici o treabă cu construcțiile în sine. Și asta pentru că legea nu distinge prin prisma naturii activității ci a clasificării CAEN.
      Nu distinge nici la majorarea salariilor, dar nici la acordarea facilităților.
      Modificarea CAEN principal nu este o soluție. Contează CAEN al activității efectiv desfășurate. Dacă acel CAEN este altul decât în categoriile de la 711, atunci ok, nu aveți nici obligația majorării și nici a acordării de facilități.

  40. Mihaela Camelia
    February 26th, 2019 at 17:31 | #76

    @Cristi
    Multumesc pentru raspuns. O chestiune neclara e cea legata de faptul ca as beneficia automat de facilitati. Asa cum e textul OUG scris, interpretarea mea e ca mai trebuie indeplinita cumulativ, in fiecare luna, si conditia de la litera b) referitoare la faptul ca angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea, ceea ce nu se realizeaza intotdeauna, dupa cum am vazut si din discutiile de mai sus (bineinteles, alaturi de conditia referitoare la limitele minime si maxime ale venitului brut lunar). Ca sa concluzionez, impresia mea e ca sunt obligata sa aplic salariul minim daca am codul respectiv in obiectul de activitate, dar nu beneficiez de facilitati decat daca indeplinesc cumulativ cele trei conditii in fiecare luna in care calculez salarii. Pe de alta parte, daca, incepand de acum, facturez doar servicii pentru alt cod CAEN decat 711, mai sunt obligata sa aplic OUG 114? Realitatea e ca pe facturi nu aparea clar codul CAEN, ci doar prestari servicii…, dar de acum o sa mentionam una dintre celelalte activitati secundare, altele decat 711, pentru a nu mai lasa loc la interpretari. In aceste conditii, mai am obligatia majorarii salariilor minime? Multumesc inca o data pentru ajutor.

    • Cristi
      February 27th, 2019 at 15:13 | #77

      Da, așa este condițiile sunt cumulative.
      Însă – vă repet – vi se aplică numai dacă desfășurați activitate care se poate încadra pe cod CAEN 711. Dacă activitatea efectiv desfășurată este încadrată la un alt cod CAEN, doar că-l aveți ca fiind cod CAEN principal înscris pe certificatul de la ORC, însă, în realitate, activitatea este una ce se încadrează pe un cod CAEN secundar în obiectul de activitate, atunci nu aveți nici obligația măririi la 3000 lei și nici a aplicării de facilități fiscale.

  41. Otilia
    March 4th, 2019 at 17:55 | #78

    @Cristi Referitor la termenul cheie “constructii”, aveti mare grija si la povestea de la începutul ordonantei, cea cu justificarea necesitatii emiterii ei….. Facilitatile fiscale au fost directionate spre stimularea sectorul constructiilor si nu spre alte domenii. Deci este posibil ca unii dintre noi care pe CAEN 7112 prestam servicii fara legatura cu domeniul in sine, sa avem surpriza de a ne fi reconsiderate toate facilitatile acordate …..cu ocazia primului control fiscal. Mai cereti cate o opinie (ne)oficiala daca aveti unde.

    • Cristi
      March 5th, 2019 at 16:57 | #79

      Am cerut de la ANAF.
      Dacă ai cod CAEN din cele listate acolo și dacă desfășori efectiv activitate ce se încadrează în acel cod CAEN, beneficiezi de facilități.

  42. Teodor
    March 6th, 2019 at 18:14 | #80

    Am urmatoare speta referitore la componenta venitului brut realizat din salarii si asimilate salariilor. La stabilirea pragului minim de 3000 brut.

    Luam in calcul si indemnizatia de CM?

    EX. (din timpul efectiv lucrat salarialtul are un venit realizat de 2500 lei iar in aceiasi luna din indemnizatia de CM rezulta si suma de 750).

    A) Cele 2 sume se vor cumula si asfel salariatul beneficiaza de deducerile fiscale (avand un venint salarial brut de 3250)?

    B) Sau se va lua in calcul doar venitul realizat din ore regie (cei 2500 lei si in acest caz nu beneficiaza de deduceri)?

    • Cristi
      March 12th, 2019 at 14:42 | #81

      Și acea indemnizație, pentru că și ea face parte din venitul din salarii (vedeți art.76 din codul fiscal).

  43. Georgiana
    March 11th, 2019 at 10:12 | #82

    Buna ziua.Societate infiintata in febr.2019,CAEN 4120 a angajat salariatii cu 01 martie 2019,respectiv 8 martie, dar activitatea se desfasoara integral in Germania.Salariul in tara este 3000 brut.Intrebarea este daca aplic facilitatile tinand cont de locul prestarii si de faptul ca nu toti au inceput lucrul pe 1 martie.
    Multumesc

    • Cristi
      March 12th, 2019 at 14:26 | #83

      Facilitățile nu depind de locul desfășurării activității sau de data de la care sunt angajați. Acestea depind de activitatea angajatorului, de ponderea CA din construcții în total CA și de venitul brut realizat de salariați.

  44. Cristina
    March 12th, 2019 at 13:56 | #84

    Buna ziua

    Conform HG 937/2018 salariul minim in constructii este 3000 lei brut. Pentru un salariat cu norma de 4 ore/zi si salariu brut de 1500 lei avem urmatoarele contributii:

    CAS 25% – 375 lei
    CASS 10% – 150 lei

    Diferenta de contributii suportata de angajator, conform OUG 3/2018, se vor calcula la salariul de 3000 lei, adica CAS 375 lei si CASS 150 lei.

    De ce in saga diferenta de contributii suportate de angajator se calculeaza la salariul de 2080 lei??

    • Cristi
      March 12th, 2019 at 14:19 | #85

      Nu este adevărat!
      Nimic mai fals. HG 937/2018 nu are nici cea mai mică legătură cu regimul construcțiilor nu stabilește nici un salariu minim pentru construcții. Nici nu ar avea cum.
      În situațiile indicate, contribuțiile se calculează la cel mai mic salariu minim stabilit prin HG 937/2018 adică la 2080 lei.

  45. Georgiana
    March 12th, 2019 at 21:21 | #86

    Multumesc frumos pt raspuns.am inteles dar mai spune-mi te rog factura o emit fara tva in Germania,nu?Societatea mea din RO este neplatitoare de TVA dar am solicitat prin F091 cod special de TVA.Am procedat bine?Stii cumva exista conventie de evitare a dublei impuneri cu Germania?Serviciul prestat de soc.din RO este montarea de fibra optica in Germania,CAEN4120.
    Multumesc inca o data!

    • Cristi
      March 13th, 2019 at 16:21 | #87

      Da, este corectă solicitarea de cod special de TVA.
      Da, există convenție de evitare a dublei impuneri cu Germania, dar această convenție are relevanță numai în anumite situații și nu pentru TVA.

  46. March 13th, 2019 at 15:11 | #88

    Buna ziua,
    In SAGA nu este actualizata declaratia 112. Pentru sectorul constructiilor nu este actualizat codul bugetar pt CAM constructii (apare xxxxxxxxx), motiv pt care da eroare la depunerea pe site ANAF.

    • Cristi
      March 13th, 2019 at 16:31 | #89

      Ba da, este actualizată. Refaceți actualizarea programului chiar dacă deja aveți ultima versiune instalată. Apăsați “Actualizare date” înainte de a genera pdf-ul.

  47. Cristina
    March 13th, 2019 at 15:23 | #90

    @Cristi
    Imi cer scuze si corectez, fac referire la OUG 114/2018 care stabileste salariul de baza minim brut in constructii.
    Conform OUG 114/2018 Art. 71 Articolul 71
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2019, pentru domeniul construcţiilor, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră.

    • Cristi
      March 13th, 2019 at 16:31 | #91

      Răspunsul meu nu se schimbă cu absolut nimic. Diferențele de contribuții se calculează raportat la salariul minim de 2080 lei.

  48. ioana
    March 14th, 2019 at 16:58 | #92

    Buna seara,
    intampin urmatoarea problema la validarea decl 112 pentru sectorul constructii:
    declaratia are erori pt ca la pozitia 55(484) din decl 112 la cod bugetar preia eronat codul 5503xxxxx si ar trebui sa fie 20A470600x.
    Ce se intampla, nu e actualizata in SAGA?
    Multumesc

    • Cristi
      March 15th, 2019 at 13:54 | #93

      Ba da, este actualizat. Refaceți actualizarea programului, chiar dacă aveți deja instalată ultima versiune, pentru că, pe măsură ce ANAF a publicat pdf-uri noi pentru D112, acestea au fost introduse în program.
      După ce refaceți actualizarea, apăsați “Actualizare date” înainte de a genera iarăși formularul PDF.

  49. Edi
    March 23rd, 2019 at 17:15 | #94

    Buna ziua! Am o întrebare, legata de aplicarea facilităților la impozitarea salariilor in construcții. Daca se întâmpla la o luna cifra de afaceri sa fie zero, dar pe cumulat de la începutul anului sa fie mai mare de 0, in luna respectiva se mai aplica facilitatea? Mulțumesc.

    • Cristi
      March 25th, 2019 at 18:52 | #95

      Cifra de afaceri în construcții se calculează pe date cumulate de la începutul anului.

  50. Laura
    March 23rd, 2019 at 20:15 | #96

    @Cristi
    Si daca salariatul are studii superioare si vechime de peste un an, diferențele de contribuții se calculează raportat la salariul minim de 2350lei?
    La art 146 (5.5) “În situația în care, prin hotărâre a Guvernului se utilizează, în aceeași perioadă, mai multe valori ale salariului minim brut pe țară, diferențiat în funcție de studii, de vechime sau alte criterii prevăzute de lege, în aplicarea prevederilor alin. (5.1) se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe țară
    prevăzută pentru categoria de persoane pentru care se datorează contribuția.”
    Prin HG 937/2018 salariul minim este de 2080/2350 lei
    OUG114/2018 stabileste pentru domeniul constructiilor un salariu de baza minim brut de 3000 lei

    • Cristi
      March 25th, 2019 at 18:53 | #97

      Nu. Dacă postul pe care-l ocupă este unul care necesită studii superioare și persoana are cel puțin un an vechime pe acel post abia atunci se calculează la 2350 lei.

  51. Maria
    March 25th, 2019 at 11:50 | #98

    @Cristi

    Buna ziua,

    Va rog frumos daca se poate sa-mi trimiteti si mie raspunsul primit de la ANAF. Suntem si noi in ac. situatie insa pana la aceasta data nu am primit raspuns scris de la cei de la ANAF.

  52. Iulia
    March 26th, 2019 at 10:40 | #99

    Buna ziua

    Am si eu o intrebare. Folosesc programul de contabilitate Saga, problema este urmatoarea la salariati imi lipseste un cod, iar ieri cand am incercat sa fac declaratia 112 mi-au aparut o serie de erori, si nu am reusit sa o finalizez din cazua acestui cod care imi lipseste.Oare s-a mai intalnit cineva cu aceasta problema? Si daca da cum pot sa il pun inapoi?

    • Cristi
      March 26th, 2019 at 22:44 | #100

      Trimiteți o salvare a bazei de date la firmă, prin mail, explicând e problemă aveți. Nu mai culegeți date la firma respectivă până nu primiți baza de date corectată.

  53. Maria
    March 29th, 2019 at 22:13 | #101

    Buna seara. Am si eu o intrebare, si anume: O salariata in domeniul contructiilor este insarcinata, urmeaza sa nasca la sfarsitul anului, intrebarea este daca beneficiaza de indemnizatie de maternitate si raportat la ce suma? avand in vedere faptul ca ea personal nu contribuie la bugetul asigurarilor sociale?? Are salar marit de 3000 lei si beneficiaza de facilitatile acordate conform legii.

    • Cristi
      April 2nd, 2019 at 19:53 | #102

      Da, beneficiază. Indemnizația se va calcula la fel ca la orice salariat 85% din media salariului.

  54. Luminita
    April 2nd, 2019 at 12:33 | #103

    Buna ziua.
    O societate de constructii are cod caen 4211 constructii de autostrazi, strazi, drumuri, asfaltare etc. In acelasi timp detine si o statie de asfalt a carei activitate se incadreaza la codul caen 2399 fabricarea de mixturi asfaltice. Ponderea veniturilor din activitatea statiei de asfalt cod caen 2399 este mai mare decat cea din codul caen 4211. Codul caen 2399 nu este (inca) pe lista celor cu facilitati. Daca societatea are contract cu clienti societati comerciale cu obiectul “livrarea si asternerea mixturilor asfaltice” in ce cod caen se incadreaza:4211 sau 2399. Pentru ca la definitia codului caen 2399 intra doar fabricarea mixturii asfaltice nu si punerea ei in opera. Multumesc

    • Cristi
      April 2nd, 2019 at 19:49 | #104

      Eu vă sfătuiesc să vă adresați ANAF, dar în opinia mea, dacă societatea respectivă vinde mixturile asfaltice terților și veniturile din vânzare sunt mai mari decât cele din activitatea de construcții, atunci nu va beneficia de facilități. Dacă însă societatea așterne ea, pe căile de rulare, în cadrul unor contracte încheiate cu terții și include acele mixturi asfaltice în prețul total al lucrării atunci activitatea ar fi de construcții și s-ar beneficia de facilități.

  55. Luminita
    April 8th, 2019 at 10:22 | #105

    Buna ziua.
    Va multumesc pentru raspunsul anterior. Mai am o intrebare: societatea se afla si in procedura de faliment dar cu continuarea activitatii cu aprobarea adunarii creditorilor si a judecatorului. Intrebarea este: salariatii nostri au aceleasi drepturi ca si salariatii oricarei societati comerciale, sau mai bine zis beneficiaza de facilitatile ordonantei 114/2018 daca sunt intrunite celelalte conditii (80% cifra de afaceri, salariul 3000-30000, cod caen)? Reiterez ca nu e in insolventa ci in procedura de faliment cu continuarea activitatii. Multumesc.

    • Cristi
      April 9th, 2019 at 12:23 | #106

      Este irelevantă starea societății întrucât OUG 114/2018 nu condiționează acordarea facilităților în funcție de aceasta ci în funcție de obiectul de activitate (activitatea desfășurată efectiv) și ponderea construcțiilor în cifra de afaceri – asta în ce privește angajatorul, respectiv încadrarea venitului brut realizat de salariat între 3000 lei și 30000 lei.

  56. Mihalache Maria
    April 11th, 2019 at 09:06 | #107

    Daca o firma de constructii are in derulare contract semnat in cursul anului 2018 cu manopera 11.4 lei/h (tarif inferior celui impus de lege de 17,84 lei/h pentru salariul minim in domeniul constructiilor), poate emite situatii de lucrari in 2019 cu acea manopera? Mentionez ca majorarea salariului o suportam din cheltuieli indirecte si cota de profit. Beneficiarul nu are resurse pentru a plati o eventuala majoare a contractului.

    • Cristi
      April 13th, 2019 at 12:25 | #108

      De ce să nu poată?

  57. Catalina
    April 11th, 2019 at 13:19 | #109

    Buna ziua. O societate are CAEN secundar de constructii, nu avea la 01.01.2019 salariati pe construnctii, ci doar personal administrativ, n-a majorat salariile de la 01.01.2019 pentru ca nu mai desfasoara de constructii, dar de la 1 Mai o sa desfasoare. E corect sa majoreze salariile incepand cu 1 Mai, adica de cand obtine venituri din constructii sau trebuia din 1 Ianuarie?
    Multumesc

    • Cristi
      April 13th, 2019 at 12:26 | #110

      Dacă nu avea activitate de construcții nu era obligată la majorarea lor.

  58. ionut
    April 11th, 2019 at 21:47 | #111

    Buna seara. Daca angajez un muncitor in cursul luni cu salariul minim de 3000 de lei in constructi,mai beneficiez de facilitati pentru el, sau se intra pe normal si precizez ca suntem 7 angajati se modifica si la ceilalti sau doar pentru cel angajat?

    • Cristi
      April 13th, 2019 at 12:27 | #112

      Da , dacă salariul lui brut va fi de cel puțin 3000 lei.

  59. oarga gabriela
    April 15th, 2019 at 14:53 | #113

    Buna ziua,
    Daca angajez la data de 1 a lunii un muncitor in constructii, la o firma cu obiect de activitate in construcii, cu cifra de afaceri cumulat obtinuta numai din constructii, acest angajat nu beneficiaza de facilitatile OUG 114/2018? Intreb pt ca in D112 (versiunea din 8 aprilie) cu toate ca apare expresia ,, Asiguratul beneficiaza de facilitati in constructii,, calculul la CAS si CASS il face fara acordare de facilitati.

    • Cristi
      April 15th, 2019 at 18:50 | #114

      Beneficiază doar dacă are venitul brut de minim 3000 lei.

  60. zaha
    April 15th, 2019 at 17:31 | #115

    Buna ziua,
    firma cu activitate mixta cod caen constructii 4322 si cod caen 6832.
    In ianuarie si feb cifra de afaceri a fost de 100 % din cod caen constructii si am aplicat facilitatile.
    In martie cifra de afaceri din contructii are o pondere de doar 50%.
    Pentru statul lunii martie este corect sa debifam in configurare salarii ca aplica facilitati iar cod caen in decl 112 sa apara 6832 ? si astfel nu mai declaram cod cam pentru constructii?
    Multumesc

    • Cristi
      April 15th, 2019 at 18:53 | #116

      Ponderea cifrei de afaceri din construcții în total cifră de afaceri se determină pe date cumulate. Cumulat, pe 3 luni, are 50% pondere? Dacă da, atunci nu mai beneficiați de nici o facilitate și este necesar să debifați opțiunea de aplicare a regimului special pentru construcții. Dacă debifați acea opțiune este necesar să actualizați datele în statul de salarii și în ecranul din care se generează pdf-ul pentru 112 înainte de a valida statul și a genera declarația.

  61. oarga gabriela
    April 16th, 2019 at 07:31 | #117

    @Cristi
    DA, are toata luna lucrata, salariul realizat este 3000 de lei.
    Astfel sa inteleg ca versiunea D112 din 8 aprilie descarcata de pe site-ul ANAF are o eroare din moment ce la sectiunea A rindul 11 nu imi calculeaza cu facilitate (750 lei in loc de 638 lei) cu toate ca la sectiunea E3 rindurile 1,2,3,8,9 sint completate corect.
    Multumesc.

  62. zaha
    April 16th, 2019 at 21:26 | #118

    @Cristi
    Da CA totala de la 01.01.2019-31.03.2019 este de 32000 lei iar CA constructii cumulata de 15 828 lei,asta pentru ca a facturat la trimestru serviciile de administrare,iar in ian si feb doar serv din constructii.
    Si daca am inteles bine trebuie sa facem rectificative la ian si feb pentru a calcula CAM la valoarea de 2.25% si nu redus cum a fost calculat initial?
    Multumesc

  63. Emilia
    April 20th, 2019 at 12:39 | #119

    Buna ziua!
    Am urmatoarele:
    -firma de constructii
    -salariu brut 3000 lei
    -CA 100% din constructii
    Nu inteleg de ce calculeaza la CAM procent de 2,25%.
    Nu trebuie sa calculeze procent de 0,3375%?
    Va rog sa ma ajutati.
    Nu inteleg unde gresesc.
    Multumesc.

    • Cristi
      April 20th, 2019 at 12:42 | #120

      Nu greșiți nicăieri. Nici programul nu greșește. Vedeți ultimele două articole de pe blog pentru explicații.

  64. Grosu Andreea
    April 22nd, 2019 at 12:50 | #121

    Buna ziua, am firma de constructii care se incadreaza la facilitatile cu codul caen si cifra de afaceri. Salariatii au salariu de incadrare de 3000 lei brut. am angajat in 30 ianuarie , doua zile lucrate, salariu de 300 lei…sa inteleg ca doar pt ca este angajat in timpul lunii, cu venitul brut realizat mai mic de 3000…. pt ca asa se calculeaza salariul….repet 2 zile lucrate in luna….eu trebuie sa ii calculez toate contributiile?
    Multumesc mult!

  65. Cristi
    May 2nd, 2019 at 13:23 | #123

    Eu vă recomand să solicitați punctul de vedere al ANAF, precizarea respectivă fiind una destul de neclară.

  66. Florin
    May 7th, 2019 at 11:41 | #124

    Un inginer geofizician debutant, beneficiaza de prevederile OUG114?
    Lucreaza la o firma de profil cu cod CAEN7112.
    Va multumesc!

    • Cristi
      May 15th, 2019 at 15:48 | #125

      Toți salariații beneficiază de salariul de 3000 lei cel puțin dacă firma se încadrează la activitate de CAEN construcții.

  67. Tordai
    May 14th, 2019 at 19:09 | #126

    Buna ziua, la firma de constructii cod caen 2511 contributiile pentru contract de munca part time nu se calculeaza corect la salar minim de 3000 lei aplicabil in constructii, se calculeaza la salar minim pe economie de 2080 lei, dupa legislatia in vigoare nu este corect.
    Astept clarificari.
    Multumesc!

  68. GHEORGHIESCU OANA ALEXANDRA
    May 24th, 2019 at 14:12 | #128

    Buna ziua,

    Eu am contract part time la o firma de constructii care a aplicat OUG la toti angajatii mai putin mie deoarece spun ca la part time nu se aplica (unul din motive), iar cel de-al doilea este faptul ca eu am contract de 8 ore la o alta societate (care nu are legatura cu domeniul constructiilor).Faptul ca activitatea mea principala nu este la firma de constructii ii impiedica sa-mi aplice si mie OUG 114.
    Va rog tare mult sa-mi spuneti daca este asa.

    • Cristi
      June 3rd, 2019 at 14:29 | #129

      Nu este așa. Dar aplicarea OUG 114 înseamnă doar stabilirea unui salariu de încadrare pornind de la 3000 lei minim. Adică la 4 ore – minim însemnând 1500 lei. Fără a aplica vreo facilitate dacă salariul realizat efectiv este mai mic de 3000 lei.

  69. Oana Nagy
    June 7th, 2019 at 10:10 | #130

    Buna ziua,

    Revin cu o intrebare – DC cu CAEN 2511 realizeaza confectii metalice pe care le livreaza in Franta.
    Intra sub incidenta OUG 114 si beneficiaza si de facilitati?

    Daca da si nu am aplicat-o inca, ce am de facut?

    Va multumesc foarte frumos.

    • Cristi
      June 7th, 2019 at 12:23 | #131

      Eu zic că da. Dacă nu ați făcut-o o faceți acum majorând salariile și refăcând statele de salarii depunând și declarațiile rectificative care se impun.

  70. Oana Nagy
    June 7th, 2019 at 12:48 | #132

    Multumesc mult.

  71. PETROVAN MARIA
    July 4th, 2019 at 14:58 | #133

    Buna ziua.
    Avem o firma cu cod caen de comert , activitate pana acum doar comert si acum are nevoie de muncitori pt demontarea unei hale si constructia ei in alta parte.
    Este corect sa-i angajez cu 2080 lei ? sau trebuie 3000 ?
    Multumesc.

    • Cristi
      July 5th, 2019 at 13:13 | #134

      Pentru ea sau face chestia asta pentru terți?
      Dacă asta se întâmplă pentru ea, atunci nu înseamnă că societatea are activitate de construcții și se pot încadra cu 2080 lei.
      Dacă activitatea asta este pentru alții și societatea va factura lucrările acestea și are și cod CAEN autorizat de construcții, atunci va majora TUTUROR salariaților societății, indiferent că lucrează în comerț sau construcții, salariul de încadrare la 3000 lei – minimul pentru construcții.

  72. TINA
    July 16th, 2019 at 17:40 | #135

    Buna ziua, cod CAEN 4322, muncitor angajat part-time , salariu brut 1500 lei , contributiile platite de angajator la CAS si CASS pe statul de plata SAGA le calculeaza la 2080 lei, iar pt muncitor le calculeaza la 3000 lei.De ce nu se tine cont de precizarile art 146,Cod Fiscal- Stabilirea si plata CAS in constrctii? Pct 5^5 prevede” In situatia in care , in aceeasi perioada , se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, diferentiat in functie de studii, vichime sau alte criterii prevazute de lege , in aplicarea prevederilor alin 5^1 se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara prevazuta pt categoria de persoane pt care se datoreaza contributia”. Salariul de 3000 lei este prevazut si in Codul Muncii, deci avem 3 tipuri de salarii disticte.Multumesc

    • Cristi
      July 16th, 2019 at 18:51 | #136

      Salariul la care se calculează contribuțiile în acest caz este cel mai mic salariu minim – 2080 lei. Și nu, salariatului nu i se calculează și rețin contribuții la 3000 lei ci la salariul efectiv realizat. Diferența de contribuții este calculată în sarcina angajatorului la 2080 lei.
      Citați corect art.146 alin.5^5. L-ați citat incomplet.
      Corect este așa:

      În situația în care, prin hotărâre a Guvernului se utilizează, în aceeași perioadă, mai multe valori ale salariului minim brut pe țară, diferențiat în funcție de studii, de vechime sau alte criterii prevăzute de lege, în aplicarea prevederilor alin. (5^1) se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe țară prevăzută pentru categoria de persoane pentru care se datorează contribuția.

      Ați omis să citați exact textul subliniat de mine.
      Salariul de 3000 lei din construcții este stabilit prin lege nu prin hotărâre a guvernului și nu este salariu minim brut pe țară ci este salariu minim pentru cei din activitatea de construcții.

  73. Otilia
    August 7th, 2019 at 16:38 | #137

    Buna ziua, A o societate care desfasoara simultan doua activitati: una incadrata la cod caen specific constructiilor si cealalta la cod caen de comert. Cele doua activitati nu au nicio legatura intre ele (comertul vizeaza produse care nu au nicio legatura de niciun fel cu partea de constructii). Am cifra de afaceri peste 80% din activitatea de constructii si toti angajatii au peste 3000 lei brut deci aici nu e nicio problema. Întrebarea mea este: angajatul care are in fisa postului ca si sarcini sa se ocupe strict de activitatea de comert are dreptul sa beneficieze de facilitatile fiscale salariale acordate colegilor lui care lucreaza pe activitatea de constructii? Multumesc

    • Cristi
      August 14th, 2019 at 11:23 | #138

      Da. Facilitățile se aplică tuturor salariaților angajatorului, indiferent de ce activitate prestează salariatul în cadrul firmei.

  74. Ionut
    September 27th, 2019 at 07:15 | #139

    Buna ziua, referitor la oug 114,
    Se da urmatoarea speta, o societate comerciala care are ca si activitate principala CAEN 7420 – activitati fotografice. Iar secundar caen 7112, din ce am inteles din diverse surse acest lucru ma obliga de a avea salariul minim de 3000 lei brut pentru fiecare angajat indiferent daca se creaza venit pe acel caen sau nu. De fapt acest caen a fost adaugat pentru a realiza unele proiecte CAD/CAM (Desene si programe pentru masini unelte), activitatea realizata, nu are legatura cu domeniul constructiilor. In aceasta situatie sunt obligat la majorarea veniturilor la 3000 de lei/ luna, mentionez societatea este recent creata.

    • Cristi
      September 27th, 2019 at 13:27 | #140

      Vă obligă dacă aveți activitate pe acel cod.

  75. Anghel Lucian
    October 6th, 2019 at 12:09 | #141

    Am o firma cu activitate constructii, dar activitatea se desfasoara in strainatate. Deci, conform ultimelor modificari din iulie, detasatii inafara Romaniei nu beneficiaza de facilitatile in constructii. Atunci mai sunt obligata sa le fac salariul minim 3000 lei?

    • Cristi
      October 7th, 2019 at 10:20 | #142

      Salariul de 3000 lei este obligatoriu indiferent că se aplică sau nu facilitățile. Legat de faptul că activitatea se desfășoară în străinătate nu aș fi așa de sigur că nu i se acordă facilități.

  76. DORINA
    October 22nd, 2019 at 21:47 | #143

    La o firma de constructii , are 2 angajati:
    -1 salariat cu 3810 lei pe luna -cu timp de lucru de 8 ore pe zi
    -1 salariat specilist pentru verificare proiect cu 50 lei pe luna -pentru 2 ore pe luna
    Pentru al doilea angajat ,pe statul de plata apar contributii suplimentare(Diferenta CAS: 507
    si Diferenta CASS: 203).Daca am calcula salariul pentru 168 de ore,acestuia i-ar reveni suma de 4.200 lei.Acest specialist are un contract de munca la o alta societate cu timp de 8 ore /zi. Cred ca este incorect sa se calculeze in acest caz contributii suplimentare.Oare am gresit cand am configurat salariatul?!!

    • Cristi
      October 22nd, 2019 at 22:22 | #144

      În Fișiere – Salariați la salariatul respectiv, în panoul de detalii, trebuie bifată opțiunea “Baza contribuții egală cu salariul”. Ulterior, în statul de salarii nevalidat, se apasă butonul “Actualizare date”.

  1. No trackbacks yet.