Home > Legislatie > Din problemele regimului special pentru construcții – OUG 114/2018

Din problemele regimului special pentru construcții – OUG 114/2018

funqmarkImediat după publicarea OUG 114/2018 au apărut și primele semne de întrebare legate de această ordonanță. Băncile au avut nedumeriri legate de aplicarea taxei pe activele bancare, cei din energie despre taxa lor, iar cei din domeniul construcțiilor au fost cumva împărțiți: unii spuneau că nu au nedumeriri, alții, dimpotrivă, au avut și au în continuare.

La SAGA primul mail legat de implementarea în program a regimului special de taxare pentru firmele de construcții a venit în dimineața zilei de 1 ianuarie 2019. De atunci încoace și pe mail și pe blog ori forum au existat numeroase întrebări legate de implementarea acestui regim. Răspunsul este și acum același: urmează să fie implementat. De ce nu există încă implementat? În primul rând pentru că, potrivit aceleiași ordonanțe, ANAF și Ministerul Muncii trebuie să vină cu ordin comun cu privire la D112 și modul în care se va reflecta în declarația acest regim, dar și pentru că există destul de multe neclarități legat de taxare în sine.

Preambul

Nu mai repet aici tot ceea ce am scris despre modificările legislative, dar sintetizând: prin OUG 114/2018, firmele ce au activitate în anumite domenii detaliate în ordonanță prin coduri CAEN sau care au activitate mixtă și a căror cifră de afaceri, cumulată de la începutul anului și până la finele perioadei de referință este de 80% obținută din activități desfășurate în acele domenii, beneficiază de anumite facilități de taxare a salariilor angajaților lor dacă venitul brut al acestora este cuprins între 3000 lei și 30000 lei.

Tot ordonanța obligă la stabilirea unui salariu minim pe economie de 3000 lei pentru firmele ce au activitate în domeniile respective.

Textele din ordonanță poate par clare la prima vedere, dar, în realitate, introduc extrem de multe necunoscute și incertitudini, făcând ca foarte multe firme să nu ia nici o măsură momentan și să ceară/aștepte clarificări oficiale. Clarificări care, în mod oficial, nu sunt oferite până acum. Nu există poziții clare ale ANAF sau Ministerului Muncii legat de neclaritățile generate de textul de lege. Pe surse, se pare că ANAF discută cu Ministerul Muncii despre neclarități, dar momentan nu există un punct de vedere comun.

Pornind de la cele de mai sus și de la textul legii, iată ce neclarități am identificat până acum:

1. Legea trebuie aplicată în litera și spiritul ei. Litera ei este clară, dar nu concordă cu spiritul. Spiritul legii era acesta: acordăm facilități pentru sectorul construcțiilor, dar obligăm firmele să acorde un salariu minim de 3000 lei. Problema este asta: acel salariu minim, conform spiritului legii s-ar acorda doar pentru cei care și beneficiază de facilități.

Situația actuală: legea obligă la acordarea salariului minim de 3000 lei tuturor salariaților din sectorul construcțiilor, chiar și celor care au activitate mixtă, dar care nu pot beneficia de facilități. De exemplu: am o firmă care are activitate de construcții și activitate de transport. Cifra de afaceri este 50% construcții și 50% transport.  Așa cum este legea redactată, salariul minim, pentru toți angajații firmei, indiferent că sunt muncitori în construcții, paznici, femei de serviciu, șoferi, ar trebui să fie de minim 3000 lei, dar fără a i se aplica facilitățile.

În acest caz, a-i obliga să acorde tuturor salariaților un minim de 3000 lei este în dezacord cu spiritul legii. Și ajungi să-i dezavantajezi ca nivel de costuri față de firmele care fie au activitate de construcții integral, fie au activitate de transport.

Legat de activitate în domeniul respectiv: ce însemnă efectiv – prezența codului CAEN în documentele firmei – adică să fie autorizat la ORC – sau desfășurarea activități – adică angajarea de costuri pentru activitate și generarea de venituri dintr-o astfel de activitate?

2. Pentru cazurile de activitate mixtă – cifra de afaceri calculată pe date cumulate de la începutul anului poate duce la situații aberante.

Cum se determină cifra de afaceri? Care este ea în contextul activității de construcții, acolo unde înregistrarea veniturilor ce dau cifra de afaceri contabilă se face la data acceptării situațiilor de lucrări de către beneficiari? Spre exemplu o firmă de construcții poate avea lucrări foarte mari pentru care beneficiarul, de multe ori chiar statul, nu semnează luna situațiile de lucrări ci poate la 3 luni. Până atunci se lucrează cu servicii în curs de execuție și nu există cifră de afaceri contabilă realizată efectiv. Și constructorul nu poate obliga beneficiarul să semneze.

În acest context, reluând exemplul de mai sus, firmă cu activitate de construcții și cu activitate de transport: să presupunem că în ianuarie facturează transport de 100.000 lei și are lucrări efectuate de 1.000.000 lei, dar pentru care beneficiarul nu semnează în ianuarie situațiile de lucrări. Cifra de afaceri contabilă este dată de veniturile din transporturi și va fi de 100% din transporturi. În acest caz, deși are activitate în domeniul construcțiilor nu are cifră de afaceri contabilă ce provine din construcții. Consecința: toți salariații vor avea salarii minime de 3000 lei și nu se va acorda nici o facilitate.

3. Tot legat de cifra de afaceri – am arătat că nu se definește cifra de afaceri în contextul activității de construcții, dar sunt situații în care noțiune cifră de afaceri nici măcar nu există. Și este vorba de micii meșteri care au PFA sau II. 

Să spunem că avem o persoană fizică ce are o întreprindere individuală care și ea are o activitate mixtă: construcții și transport. Care este cifra de afaceri la aceștia? Ei sunt la rândul lor angajatori, dar în cazul acestora nici măcar cifră de afaceri contabilă nu există. Aceștia au venituri brute generate de încasările din activitate. La aceștia contează nivelul încasărilor și nici o normă contabilă sau fiscală referitoare la ei nu face trimitere la noțiunea de cifră de afaceri pentru că aceasta este specifică exclusiv persoanelor juridice.

4. Facilitățile se acordă nu în funcție de salariul de încadrare ci în funcție de venitul brut. Pentru a se acorda facilitatea venitul brut trebuie să fie cuprins între 3000 lei și 30000 lei.
Problemele legate de această prevedere:

– dacă toți salariații firmelor din domeniile prevăzute de ordonanță, indiferent de post, nivel de studii, etc. sunt obligați să fie angajați cu minim de 3000 lei – minim stabilit pentru o normă întreagă, atunci cei care sunt angajați cu normă parțială vor avea salariu minim proporțional.

De exemplu: o firmă de construcții angajează ca femeie de serviciu o persoană pensionară de boală cu drept de muncă pentru care timpul zilnic lucrat nu poate fi decât 4 ore/zi. Asta înseamnă că salariul de încadrare este pentru această persoană la nivelul de 1500 lei. Adică proporțional cu norma.

Toate bune și frumoase, dar pentru că nu are venit brut de minim 3000 lei, nu beneficiază de facilități și i se va taxa normal. În acest caz, de ce nu ar putea fi angajată cu salariul minim general adică 2080 lei raportat la norma ei de muncă?

– angajez o persoană în data de 20 ianuarie, cu normă întreagă, cu 3000 lei salariu minim. Lucrează din 21 ianuarie până în 31 ianuarie, adică 8 zile. Venitul brut ar fi 1200 lei. Ca să beneficieze de facilități ar trebui să i se acorde un spor de salariu de 2800 lei, altfel la 1200 lei i s-ar taxa normal salariul, prin aplicarea la brut a 25% CAS, 10% CASS și impozit dacă este cazul.

Sau pleacă în cursul lunii. Salariul realizat este mai mic de 3000 lei. Îl taxez cu toate taxele fără să-i acord nici o facilitate.

În acest context: i se reduce contribuția la pensia privată cu 3,75% pentru luna respectivă? Sau nu? Taxarea chiar e la nivelul normal de taxare? Dacă da înseamnă că întotdeauna în prima lună de contract dacă acesta începe ulterior datei de 1 a lunii respective, sau în ultima lună de contract dacă acesta încetează înainte de ultima zi din lună, i se va taxa salariul normal fără nici o facilitate dacă venitul brut ar fi sub plafonul de 3000 lei chiar dacă salariul realizat este determinat ca raport între salariu minim de 3000 lei și timpul efectiv lucrat în lună.

– persoana are salariu minim de 3000 lei, dar în cursul lunii se îmbolnăvește. Și primește o indemnizație de boală pentru perioada de concediu. Indemnizația de concediu se determină prin aplicarea unui procent la media veniturilor din ultimele 6 luni anterioare lunii în care are concediu. Și să presupunem că are concediu pentru boală obișnuită unde procentul este de 75%. Și zilele lucrate în ultimele 6 luni ar fi 127, iar veniturile ar fi 12000 lei. Asta ar însemna că media zilnică ar fi 12000 lei / 127 = 94,49 lei iar 75% din aceasta ar fi 70,87 lei. În ianuarie are 15 zile lucrate pentru care salariul realizat este 2250 lei, iar indemnizația de boală este de 5 x 70,87 lei = 354 lei. În acest caz venitul brut este de 2604 lei. Și înseamnă că pe lângă faptul că e bolnav îi iau și mai mulți bani, pentru că taxez cu CAS de 25% venitul brut, aplic și CASS la cei 2250 lei care nu reprezintă indemnizație de concediu și la aceiași parte pot aplica și impozit.

– invers – persoana are realizat 30.001 lei, adică mai mult decât limita maximă de 30.000 lei până la care i se acordă facilitatea. Un coleg de-al său are 29.990 lei. Cum taxez? Pentru că are realizat 30.001 lei taxez suma integral cu toate taxele? Dacă da, pentru 1 leu i se taxează venitul integral cu 25% CAS, 10% CASS și 10% impozit și pleacă acasă cu 55% din salariu, pe când dacă avea 300000 lei pleca acasă cu doar 21,75% reținut din salariu adică cu 78,25% din salariu? Sau pentru 30000 lei i se aplică facilitățile și doar pentru ceea ce depășește i se aplică regimul normal de taxare?

dacă o persoană angajată într-un astfel de domeniu are salariul realizat mai mic de 3000 lei pentru că are absențe pentru care nu i se suspendă contractul de muncă, cum i se calculează contribuțiile sociale? La 3000 lei? Ca unui salariat dintr-un alt domeniu de activitate? Adică va plăti angajatorul pentru el contribuții sociale la nivelul unui salariu minim pe economie? Dacă da, adică dacă baza de calcul a contribuțiilor este un salariu minim, 3000 lei în acest caz, deși venitul brut este mai mic de 3000 lei, de ce ar plăti angajatorul pentru el CAS 25%, CASS 10% când dacă nu ar fost absent ar fi plătit mai puți

Aceste neclarități sunt cele ce le-am identificat eu până acum. Sunt sigur că sunt specialiști îndrept și/sau fiscalitate care au identificat mult mai multe neconcordanțe și au probabil mult mai multe neclarități, dar eu cele de mai sus le văd ca fiind cele mai des întâlnite în practică mai ales la firme mici și mijlocii.

Mă miră tăcerea ANAF și Ministerului Muncii în contextul semnalării anomaliilor provocate de un text destul de ambiguu. Urgența este clară: oamenii trebuie să știe cum modifică salariaților contractele de muncă, trebuie să știe cum taxează acele contracte, trebuie să știe dacă trebuie sau nu să le modifice. Și nu prea pot aștepta ca decidenții să vină cu clarificări în februarie. Acestea ar trebui date cât mai urgent cu putință. Ori dacă se constată că textul legii este neclar, așa cum în 2018 s-au tot dat ordonanțe ce au corectat modul de taxare la concedii medicale, nu e nici o problemă dacă printr-o nouă ordonanță se clarifică aceste aspecte sau se corectează textul inițial.

Categories: Legislatie Tags:
  1. ioan
    January 18th, 2019 at 12:02 | #1

    O intrebare care nu are legatura directa cu oug114 dar ar putea avea ,dupa ce vor veni precizari, tinand cont ca si aici se stabileste un minim de 3000 lei. Intrebarea este legata de salariile minime stabilite prin HG nr 937/2018 (2080 si 2350) corelat cu influentele pe care le au in anumite calcule. In ce priveste calculul contributiei CAS la salariul minim pentru cei care se afla in situatiile stabilite prin og4 am gasit in Codul Fiscal modificarea si am inteles ca se retine CAS dupa salariul minim corespunzator persoanei in cauza , adica 2080, sau 2350 daca are studii superioare. Ce nu am inteles si nu gasesc o lamurire despre baza de calcul a concediilor medicale, care se constituie din veniturile pe cele 6 luni, dar care nu poate depasi lunar 12 salarii minime pe economie. Oare la care salariu minim se va face referire. Aveti vreo idee ?
    O zi frumoasa va doresc

    • Cristi
      January 18th, 2019 at 16:26 | #2

      Și această speță provoacă neclarități legate de OUG 114/2018 pentru regimul constructorilor. Vă citez at.10 din OUG 158/2005:

      (1) Pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A și B, baza de calcul al indemnizațiilor prevăzute la art. 2 se determină ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează contribuția asiguratorie pentru muncă.

      În HG 937/2018 la art.2 se spune că:

      În aplicarea prevederilor art. 164 alin. (12) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, începând cu 1 ianuarie 2019, toate drepturile și obligațiile stabilite potrivit legii se determină prin raportare la nivelul de 2.080 lei al salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

      Întrucât nu există vreo precizare, legată de OUG 158/2005, ca la codul fiscal unde la contribuții sociale se ia în considerare salariul corespunzător studiilor, eu zic că, în lipsa unei alte precizări ulterioare, acum baza maximă de calcul ar fi 12 salarii minime calculate la 2080 lei/lună.
      Asta deși mi s-ar părea normal și firesc să fie 3000 lei/lună salariul ce s-ar lua în considerare.

  2. novac maria
    January 18th, 2019 at 13:44 | #3

    multumesc pentru scoaterea in evidenta a acestor anomalii ale ordonantei .chiar era nevoie pentu cei care stau in asteptare ”de o gura de aer “va rog d-le Cristi sa ne tineti la curent cu neclaritatile aceastei ordonanta .

  3. Alina Gherman
    January 18th, 2019 at 20:24 | #4

    Cea mai pertinentă analiza pe care am citit-o până acum de la apariția acestei ordonanțe. Felicitări autorului acestor puncte de vedere! Sperăm că se vor reglementa in timp util toate aceste “anomalii” provocate de aceasta ordonanță.

  4. mereutad482
    January 28th, 2019 at 13:13 | #5

    Ar trebui sa va ia consultant la minister…
    Cine stie? Poate chiar se inspira din analizele dvs de pe blog ..

    • Cristi
      January 28th, 2019 at 14:31 | #6

      Nu prea cred și nici nu-mi doresc așa ceva. Eu sunt doar un simplu expert contabil care are norocul de a avea o platformă unde-și exprimă opiniile, dar sunt oameni mult mai bine pregătiți ca mine și cărora o funcție într-un minister le-ar fi mult mai potrivită.
      Mulțumesc însă de apreciere.

  5. Gabriela Zailic
    January 29th, 2019 at 15:48 | #7

    Buna ziua. Am in portofoliu firme de constructii la care am majorat deja salariile la nivelul de 3.000 lei minim. Problema pe care o ridic se refera la facilitatile acordate salariatilor. Nu toti salariatii au contract de 8 ore/zi. Am doua persoane (auxiliari) care au o norma de 2 ore/zi cu un salariu de 750 lei. Am generat statul de salarii pe luna ianuarie si constat ca, si cei doi salariati beneficiaza de facilitati, ceea ce nu este corect, In OUG 114 se specifica destul de clar ca beneficiaza de facilitati (daca sunt indeplinite si celelalte doua conditii: CAEN si cifra de afaceri) salariatii care au un venit brut cuprins intre 3.000 – 30.000 lei. Am trimis mail la office@sagasoft.ro acum 5 zile, dar nu am primit inca un raspuns. Angajatorul plateste salariile in data de 31.01.2019 si are nevoie de statul de salarii. Ce sa fac in situatia asta? Multumesc!

    • Cristi
      January 30th, 2019 at 15:58 | #8

      Vă rugăm să aveți puțină răbdare. Sperăm să apară clarificări cu privire la aceste spețe în perioada următoare.

  6. sofia bufnea
    January 30th, 2019 at 14:00 | #9

    Firma de constructii are un salariat care a plecat cu 15.01.2019.
    Daca pun bifa la “aplica regimul special de taxare pentru sectorul constructiilor” saga socoteste taxele cu procentele reduse si pt. acest salariat.
    Va rog sa ma ajutati cu un sfat daca mai trebuie sa fac ceva.
    Multumesc.

    • Cristi
      January 30th, 2019 at 16:01 | #10

      Momentan nu e clar cum se procedează în aceste spețe.

  7. January 31st, 2019 at 14:37 | #11

    D-nul Cristi va rog sa interpretati d-voastra sintagma ” tuturor salariatilor angajatorilor care desfăsoară activităti în sectorul constructii ” din comunicatul ITM Arad cu privire la salariul minim in constructii din link-ul urmator: http://itmarad.ro/salariul-minim-in-costructii-noi-precizari/ .
    Pe mine si pe o gramada de contabile si contabili ne-a bagat in celebra ceata Londoneza.

    • Cristi
      January 31st, 2019 at 16:13 | #12

      Textul e clar, reia de fapt ceea ce scrie și în OUG 114/2019. Și ce am mai spus și eu: că acel salariu se va acorda obligatoriu tuturor salariaților unei firme din domeniul construcțiilor (care are activitate în acel domeniu) indiferent de nivelul de studii, de post, de pregătire etc. Adică se va da și șoferului și femeii de serviciu și contabilului la fel ca muncitorilor ce lucrează efectiv pe șantier, inginerilor, etc.
      Pentru că vorbim de 2 chestiuni distincte ce nu sunt corelate în “celebra” OUG 114/2019. Anume:
      1. acordarea de facilități fiscale și
      2. modificarea codului muncii
      cea de-a doua nu depinde de prima. Logica ar spune că minim de 3000 lei ar trebui să fie doar la firmele ce ar și beneficia de facilități. Dar nu. Modificarea codului muncii nu face o astfel de distincție.

  8. CATALINA
    February 1st, 2019 at 11:51 | #13

    In cazul in care cifra de afaceri este o (zero)in luna ianuarie (oug 114), salariatii mai beneficieaza de deduceri , sau nu ?

    • Cristi
      February 1st, 2019 at 14:14 | #14

      Depinde. Dacă există lucrări în curs de execuție pentru care se colectează cheltuieli și sunt reflectate corect în contabilitate prin 332 și 712 atunci, conform proiectului pentru D112, se va lua în considerare la determinarea cifrei de afaceri pentru construcții și soldul creditor al lui 712 care se transferă pe contul de rezultat.

  9. Ana
    February 1st, 2019 at 22:41 | #15

    No…așa da!E din ce în ce mai “simplă” treaba, cu atâtea moduri de calcul al cifrei de afaceri!Doamne-ajută!

    • Cristi
      February 3rd, 2019 at 11:04 | #16

      Stați așa că e doar începutul 🙂

  10. cristina
    February 5th, 2019 at 10:35 | #17

    Cristi te rog ajuta-ma sa inteleg paragraful legat de domeniu efectiv de activitate defasurat si codul caen. Eu am inteles asa …..am un certificat de inmatriculare obtinut la infiintarea firmei cu un cod caen 42 si un punct de lucru cu cod caen 4753 Comert….Eu imi desfasor activitatea efectiv numai la punctul de lucru pe 4753 am CA 100%
    citez de la tine….Legat de activitate în domeniul respectiv: ce însemnă efectiv – prezența codului CAEN în documentele firmei – adică să fie autorizat la ORC – sau desfășurarea activități – adică angajarea de costuri pentru activitate și generarea de venituri dintr-o astfel de activitate?
    Eu am modificat salariul la 2080/2350…este corect asa? o singura activitate la punctul de lucru si aceea de comert cu cod caen 4753 conf ORC + avize etc.
    Multumesc Cristi.

    • Cristi
      February 5th, 2019 at 15:46 | #18

      Dacă firma nu desfășoară efectiv activitate pe acel cod CAEN, atunci e ok să nu aplice regimul special pentru construcții și nici să majoreze la minimul pentru ei.
      Dar eu vă recomand să schimbați CAEN principal.

  11. Elena
    February 5th, 2019 at 21:40 | #19

    Buna seara ,

    Ma puteti ajuuta legat la calcul salariilor in domeniul constructiilor , societatea are venituri numai din constructii dar problema este la salariati .
    Ce fac eu si cum platesc taxele aferent unui salariat care lipseste nemotivat , acel angajat nu mai realizeaza in respectiva luna salar brut de 3000 ron.
    Ce taxe platesc eu la salarul realizat al angajatului respectiv?
    Normal ar fi sa se plateasca rocent la CAS 21.25% asupra salariului realizat brut in domeniul constructiilor .

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:14 | #20

      Logic ar fi cum spuneți, dar din păcate logica nu are legătură cu legislația fiscală. Se va taxa normal orice venit mai mic de 3.000 lei brut sau mai mare de 30.000 lei brut.

  12. ANAMARIA
    February 6th, 2019 at 15:43 | #21

    O firma cu obiect principal de activitate 5610 Restaurante, are un act aditioanal pt activitati secundare 41-42-43. In cursul anului 2018, cu aceste activitati secundare a obtinut peste 80% din cifra de afaceri. Din totalul de 10 angajati doar cinci lucreaza efectiv in constructii.Eu am majorat salariul minim doar la cei 5 angajati la 3000 lei. La ceilalti am majorat la 2080 si 2350. Nu am procedat bine? Cum as putea in programul Saga sa evidentiez numai pt. cei 5 angajati din constructii sa beneficiaze de facilitati?

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:18 | #22

      Toți salariații unei astfel de firme vor avea 3000 lei salariu de încadrare, indiferent că lucrează în construcții sau nu. Pentru că așa e textul de lege. Din păcate. Și nu vor beneficia de nici un fel de facilități.

  13. Vica
    February 6th, 2019 at 16:16 | #23

    Buna ziua,
    Am o firma de proiectare, cod CAEN 7112 cu 5 salariati cu norma partiala de 2ore/zi. Cf. O.U.G. 114/2018 ar trebui sa aiba sal de minim 750 lei/luna. Ei au un salar de 1.500 lei/luna. Am generat statul de plata pentru luna ianuarie si am observat ca nu au fost inregistrate facilitatile fiscale – in speta salariatilor li s-a retinut CASS si Impozit. Am bifat ca aplica regimul special pentru societatile de constructii.
    Este adevarat ca am o salariata cu un salar de 700 lei, dar este in Concediu medical de la 01 decembrie si are concediu medical in continuare si in ianuarie fara intrerupere, deci nu-i pot majora salariul decat dupa ce revine la munca – peste 2 ani (va intra in concediu pentru crestere copil)
    O fi din cauza faptului ca am cifra de afaceri 0 la luna ianuarie 2019?? Nu am emis inca nici o factura.
    Multumesc.

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 18:19 | #24

      Nu, nu de asta. Pentru că facilitățile se acordă numai dacă venitul brut este de minim 3000 lei și nu mai mare de 30000 lei.

  14. stoica camelia
    February 6th, 2019 at 21:18 | #25

    Buna seara, am si eu o intrebare, daca ma puteti ajuta: Noi suntem o firma cu activitate mixta, cod caen 4120 declarat avtivitate principala la orc si secundara activitate de patiserie.Pentru ca avem caen 4120 activitate principala am majorat salariile muncitorilor ce lucreaza efectiv in constructii la 3000 lei iar celor ce lucreaza in laboratorul de patiserie la 2.080 lei.Este corecta majorarea?, nu mai intreb de logica, de ratiunea unei astfel de ordonante ce se dorea a fi un ajutor însă s.a transformat intr.o măsură ce ne alunga angajații, oamenii socotind pe buna dreptate ca nu.i de dorit sa lucreze intr.o firmă unde la sfarsit de luna salariu încasat fluctueaza. ( nu.i intereseaza pe ei de cifra noastra de afaceri, si cum este ea împărțită).Nu înțeleg mutenia asta, felul in care ne conformam fara sa cerem o explicație pentru diferența de taxare intre firmele cu activitate mixta si cele ce au doar activitate de construcții. Nu pot sa concep ca luna viitoare neavând 80% cifra de afaceri din constructii voi fi nevoita sa plătesc contributii si impozit la o baza de 3000 lei, iar salariatii nostrii nu vor rămîne in continuare la noi la firmă. Nu.mi ramane decit sa le ,,multumesc,, decidentilor pentru acest ajutor care in scurt timp ne va forța sa inchidem activitatea !

    • Cristi
      February 6th, 2019 at 21:51 | #26

      Mi-ar plăcea să vă spun că este corectă, dar, din păcate, nu este. Pe modul de formulare a OUG 114 aveți obligația de a majora la 3000 lei, minim, tuturor salariaților dvs, indiferent că lucrează sau nu în construcții. Că nu este logic, suntem de acord cu toții. Dacă îndepliniți criteriile pentru acordarea de facilități atunci toți vor beneficia de ele, nu doar cei din construcții.
      Pe mine mă miră că cei din construcții nu fac scandal. E o chestiune agreată de patronate cu guvernul pe sectorul construcțiilor, dar de la intenție la modul de punere în aplicare e o diferență ca de la cer la pământ.
      Eu încă mai sper la o modificare a ordonanței și pe aceste texte legate de construcții.

  15. Ela
    February 7th, 2019 at 10:24 | #27

    Buna ziua. Am si eu o întrebare legata de aplicarea facilitații la scutirea de contribuții pentru ramura construcții. In cazul in care societatea are codul CAEN 42, are cifra de afaceri pe codul acesta in 2018, dar in ianuarie 2019 are cifra de afaceri 0, nu a facturat. Se mai aplica scutirea in acest caz pentru salariile lunii ianuarie? Va mulțumesc frumos.

    • Cristi
      February 7th, 2019 at 14:21 | #28

      Nu se aplică facilitatea dacă nu are cifră de afaceri din construcții.

  16. Nella
    February 8th, 2019 at 11:14 | #29

    Buna ziua. Am citit proiectul pentru declaratia d112 si am o mare nelamurire. Facilitatea fiscala se aplica pe firma (bifa de la inceputul declaratiei) sau pe salariat? Pentru ca daca este pe firma iar firma indeplineste toate conditiile de la art.60 cu 5 dar are in luna respectiva un singur salariat sub 3000 lei mai poate beneficia de facilitate fiscala pentru ceilalti salariati ?
    Din proiect eu am inteles ca nu. Trebuie sa ai toti salariatii cu venit brut peste 3000 ca sa beneficiezi de facilitate fiscale. Sper ca nu am inteles eu bine pentru ca altfel e o mare nedreptate. Sper ca MF sa vina cu lamuriri suplimentare care sa acopere toate aspectele intalnite in practica de zi cu zi.

    • Cristi
      February 8th, 2019 at 13:24 | #30

      Facilitățile se acordă angajatorilor, angajaților acestora de fapt, firme care au activitate în construcții având activitate integral desfășurată în construcții sau minim 80% din cifra de afaceri să fie aferentă activității de construcții cu condiția ca salariatul să obțină minim 3000 lei venit brut și maxim 30000 lei venit brut în baza contractului individual de muncă încheiat cu o astfel de firmă.
      Dacă o firmă se încadrează în criteriile acestea: are activitate integral din construcții sau cel puțin 80% din cifra sa de afaceri este din construcții, va acorda tuturor salariaților săi care au cel puțin 3000 lei și cel mult 30000 lei venit brut facilitățile prevăzute de lege, iar celor ce au venituri mai mici de 3000 lei sau mai mari de 30000 lei le va taxa salariul normal.

  17. mirela
    February 10th, 2019 at 00:16 | #31

    Buna seara , consider cifra de afaceri din constructii daca incorporez si materialele cumparate si incorporate in lucrare ?

    • Cristi
      February 12th, 2019 at 19:02 | #32

      Cifra de afaceri, dacă se menține proiectul publicat de ANAF, se va compune din sumele înregistrate prin grupa 70 (contul 704 mai exact) pentru lucrări de construcții, inclusiv soldul creditor al lui 712 în cazul în care acesta reflectă situația pozitivă a lucrărilor în curs și nefacturate la finele perioadei, precum și anumite subvenții ori contul de producție de imobilizări.

  18. Daniel
    February 11th, 2019 at 09:04 | #33

    Buna ziua!

    In situatia celor din domeniul constructiilor, angajati pe la mijlocul lunii, care nu realizeaza un salariu brut de 3000 de lei in luna respectiva, oare nu ar trebui sa se tina cont de Articolul 71, paragraful 1, din OUG 114/2018, care face referire la un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, adica 17,928 lei pe ora?

    • Cristi
      February 12th, 2019 at 19:03 | #34

      Sunt două chestiuni diferite. Una e stabilirea salariului de bază în raport cu norma de muncă, alta e acordarea de facilități fiscale în funcție de venitul brut din salarii.

  19. Ágoston Győző
    February 12th, 2019 at 19:18 | #35

    Buna seara Am si eu o intrebare : am PFA cod Caen 7112 , activitatea de baza- Diriginte de santier La contractele in derulare la care am decontat o parte in cursul anului 2018 voi aplica majorarile prevazute in OUG. prin act aditional ? si daca limita de 131.000,00 lei pentru acordarea directa a contractelor de achizitii servicii limita se va modifica sau nu ?
    Multumesc

    • Cristi
      February 14th, 2019 at 14:52 | #36

      Ca PFA, vă afectează numai dacă aveți salariați.
      Legat de limita aceea pentru acordarea directă nu știu să vă răspund.

  20. Daniel
    February 15th, 2019 at 11:13 | #37

    Cristi :
    Sunt două chestiuni diferite. Una e stabilirea salariului de bază în raport cu norma de muncă, alta e acordarea de facilități fiscale în funcție de venitul brut din salarii.

    Sunt angajat din 10.01.2019, beneficiez sau nu de reducerea contributiilor?

    • Cristi
      February 15th, 2019 at 13:19 | #38

      Răspunsul nu este cu da sau nu.
      Răspunsul este așa: depinde.
      Dacă angajatorul are activitate și activitatea sa este integral din construcții ori dacă angajatorul are mai multe activități, dar cele din construcții sunt de minim 80% ca pondere a veniturilor în cifra de afaceri, atunci, da, beneficiați de reducerea contribuțiilor cu condiția ca venitul brut realizat să fie de minim 3000 lei și de maxim 30000 lei.
      Dacă angajatorul nu are activitate integral în construcții ori ponderea veniturilor din activitatea de construcții este mai mică de 80% din cifra de afaceri, atunci indiferent care v-ar fi venitul brut el se va taxa normal.

  21. Daniela
    February 15th, 2019 at 11:20 | #39

    @Cristi
    Daca societatea realizeaza o cifra de afaceri luna asta de 80%, luna viitoare sub 80%, salariile vor scadea sau creste, dupa caz.intrebarea mea este : cum ii explic eu muncitorului care a lucrat la fel de mult sau poate mai mult , de ce are salariul mai mic?

    • Cristi
      February 15th, 2019 at 13:20 | #40

      Aceste întrebări adresați-le Guvernului precum și celor ce reprezintă asociația firmelor din construcții ce au semnat protocolul cu Guvernul, protocol invocat ca pretext pentru modificarea legislativă.

  1. No trackbacks yet.