Home > De contabilitate, Programe > SAGA–sfaturi practice. Subvenții.

SAGA–sfaturi practice. Subvenții.

Am mai scris despre subvenții pe acest blog, odată despre subvenții în general, iar odată, în special, despre subvențiile de la șomaj și modul de completare a D112.

Aici însă vreau să vă arat cum puteți folosi programul pentru a automatiza puțin operațiile legate de subvențiile pentru investiții.

După cum am arătat în articolul legat de subvenții, subvențiile pentru investiții se contabilizează astfel:

Cum înregistrez în contabilitate?

4452 “Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții”

=

4752 “Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții pentru investiții”

la nivelul sumei lunare a subvenției așa cum rezultă din actele încheiate

5121 “Conturi la bănci în lei”

=

4451 “Subvenții guvernamentale”

cu suma subvenției efectiv încasate

2131 “Utilaje și echipamente tehnologice”

=

404 “Furnizori pentru investiții

cu c/v facturii primite de la furnizori (fără TVA) pentru echipamente

4426 “TVA deductibil”

=

404 “Furnizori pentru investiții”

cu TVA facturat pentru echipamente

Când se face trecerea pe venituri a subvenției?

Lunar, la nivelul sumei din amortizare corespunzătoare împrumutului nerambursabil.

6811 “Cheltuieli cu amortizarea”

=

2813 “Amortizarea echipamentelor și utilajelor”

Cu suma lunară a amortizării clădirii

4752 “Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții pentru investiții”

=

7584 “Venituri din subvenții pentru investiții”

cu o sumă egală cu partea din amortizare a bunului achiziționat din împrumut nerambursabil

Întrebarea este: cum pot face programul să mă ajute în astfel de situații?

Pentru că înregistrarea 4452=4752 se face o singură dată, la data contractului, prin articole contabile, încasarea subvenției se face prin ecranul banca, cumpărarea imobilizării se înregistrează prin intrări, iar amortizarea se înregistrează automat dacă operez imobilizarea în ecranul “Imobilizări”, se pune problema: cum automatizez înregistrarea trecerii pe venituri a subvenției pentru investiții?

Răspunsul logic îl găsim dacă ne gândim la ce înseamnă de fapt contul 475. Acesta contabilizează, în fapt, venituri amânate. Așadar un fel de venituri în avans. Și….evident mă pot folosi de ecranul “Cheltuieli/venituri în avans” pentru a automatiza înregistrarea acesteia.

Cum anume? Simplu, introducem valoarea subvenției în ecranul respectiv. Iată o situație exemplificată:

1. Contabilizarea unei subvenții, prin articole contabile, în procent de 80% din valoarea de achiziție a bunului respectiv.

Imobilizare-subventie-e1

2. Pasul logic, operarea subvenției în ecranul “Cheltuieli/venituri în avans” din meniul Diverse, ce va fi recunoscută ca venit din exploatare a perioadei

Imobilizare-subventie-e2

După cum observați, data de începere este prima zi din luna în care se va și înregistra prima amortizare a imobilizării.

Ce se va întâmpla la prima închidere de lună când vom valida amortizarea și veniturile în avans? Iată:

Validarea amortizării.

Imobilizare-subventie-e4

și validarea închiderii cheltuielilor și veniturilor în avans…

Imobilizare-subventie-e3

  1. tudorached
    June 16th, 2017 at 15:17 | #1

    Foarte util sfat. Multumesc.

  2. Vivienne
    June 17th, 2017 at 14:57 | #2

    Buna ziua,
    As dori si eu un sfat.Banca la care am deschis contul ma comisioneaza intr-o luna pt fiecare plata cu o suma iar in luna urmatoare imi restituie o parte din comision.E corect daca restituirea o inregistrez ca si inregistrarea din luna anteriora dar cu minus, adica 627=5121 si suma restituita cu minus?

    • Cristi
      June 20th, 2017 at 16:03 | #3

      Da, este corect.

  3. Vivienne
    June 27th, 2017 at 11:37 | #4

    Multumesc frumos

  4. July 10th, 2017 at 08:33 | #5

    La o firma noua trebuie sa fac o proiectie pe formularul din bilant F1 – pentru Start-Up Nation – avand in vedere ca se intentioneaza sa se acceseze o finantare neramb. Este ok ca total activ + subventii pentru investitii (pct 15) – sa fie egal cu total pasiv? Multumesc.

  5. July 10th, 2017 at 08:36 | #7

    @laurentiu

    in proiectia pentru 2018 – am 445-475 si apoi 5121-445 (presupunand ca i se ramb toti banii). dupa trecerea chelt, cu sal si utilit, pe venituri, o sa raman cu sold in 475, reprezentand amortizarea echipamentelor, amortiz ce se trece in fiecare an pe ven. punand la pct 15 din F1 bilant suma din 475 – imi apare dif intre activ si pasiv. este oare OK asa.

    • Cristi
      July 14th, 2017 at 15:16 | #8

      Nu are cum să apară diferență. În F10 se trece soldul lui 475. Așa că pe măsură ce trec anual o sumă pe venituri, atunci pe 475 am cu atât mai puțin.

  6. Elena
    November 17th, 2017 at 16:38 | #9

    Buna ziua, domnule @Cristi. Sunt la început de drum în acest domeniu și îndrăznesc să vă rog să mă ajutați și pe mine legat de subiectul subvențiilor. Am citit ambele postări despre subvențiile de la șomaj (a căror link-uri le-ați postat în acest articol), mai exact despre art. 80 – cu subvenția acordată absolvenților. Nelămurirea mea este următoarea: am văzut să sunt două modalități de a înregistra această subvenție, respectiv:
    fie
    % = 7414 (subvenție)
    4371 (deducere)
    4551 (subvenție – deducere)
    fie
    4451 = 7414
    4371 = 4451.
    Nu reușesc să înțeleg care variantă se folosește în prezent.
    Aștept cu mare interes răspunsul dvs. Vă mulțumesc frumos!

    • Cristi
      November 21st, 2017 at 14:45 | #10

      Ambele sunt corecte. Eu merg pe prima variantă pentru că e mai simplă pentru mine.

  7. Adi
    July 5th, 2018 at 21:11 | #11

    Dealer-ul mi-a facturat prima de casare cu TVA (6500.01, din care TVA 1037.82). Care este regimul de deductibilitate pentru TVA in acest caz, tinand cont ca eu nu voi plati aceasta prima de casare ?
    e corect :
    % = 404 / 6500.01
    2133 5462.19 (intra in valoarea masinii, amortizarea urmand a fi echilibrata 4752=7584)
    4426 1037.82 (deductibila, pt. ca dealerul a colectat-o si a virat-o la stat…)
    4452 = 4752 / 6500.01
    404 = 4452 / 6500.01
    4752 = 4427 / 1037.82 (bineinteles, treptat pe masura amortizarii) ?

    • Cristi
      July 11th, 2018 at 14:06 | #12

      Nu înțeleg de ce s-ar colecta.
      Eu aș trece suma pe venituri, integral, 404=7584

  8. Vivienne
    September 17th, 2018 at 18:34 | #13

    Am o firma, cu proiect aprobat prin Start-Up Nation. S-a facut un import de utilaje din China la care TVA-ul si taxele vamale s-au platit in vama.Intrebarea mea este daca TVA-ul tb sa se regaseasca in valoarea MF? firma fiind platitoare de TVA. Si daca facturile de consultanta tb inreg prin 4451=472? avand in vedere ca valoarea utilajelor este dubla fata de valoarea subventiei.

    • Cristi
      September 18th, 2018 at 11:25 | #14

      Nu trebuie să se includă TVA în valoarea mijloacelor fixe. Se înregistrează ca TVA deductibil.
      Facturile de consultanță se înregistrează prin articolul indicat numai dacă ele sunt cheltuieli eligibile la finanțare conform acordului încheiat. Nu are nici o relevanță faptul că valoarea utilajelor este dublă față de valoarea subvenției.

  9. Vivienne
    September 18th, 2018 at 16:30 | #15

    Multumesc mult

  10. Elena Gheorghe
    October 31st, 2018 at 14:04 | #16

    Buna ziua ,
    daca un srl ( microintreprindere) primeste fonduri Start-Up Nation , nerambursabile ,
    pentru valoarea din 7584=681 , se plateste impozit pe venit , 1% ?

  11. Mihu
    January 17th, 2019 at 19:34 | #18

    In planul de afaceri realizat pt fonduri nerambursabile in suma forfetara sunt impuse niste costuri lunare, costuri anuale si costuri aferente duratei de implementare a proiectului. Valoarea acestora depaseste valoarea finantata. Incasarea subventiei se face in doua transe. Se impune ca dupa transa 2, cheltuielile aferente continuarii activitatii sa fie sustinute din incasari.
    1.Cheltuielile eligibile nu trebuie sa depaseasca valoarea impusa prin costurile lunare si doar acestea pot fi aduse pe venituri?
    2. Dupa incasarea transei 2 nu mai am voie sa trec pe venituri cheltuielile aferente activitatii finantate? Nici cele aferente amortizarii?
    3. Atunci in ce conditii ar trebui sa tin cont, dpdv contabil, sa nu depasesc valoarea costurilor anuale si a celor aferente duratei de implementare?
    Multumesc anticipat!

    • Cristi
      January 18th, 2019 at 16:10 | #19

      1. Da.
      2. Nu încasarea are relevanță. Recunoașterea pe venituri se face pe măsura angajării costurilor, indiferent că a fost sau nu încasată subvenția.

  12. Mihu
    January 18th, 2019 at 19:47 | #20

    Multumesc, dar tot nu imi este clar ceva:
    Se impune prin proiect ca dupa transa 2, cheltuielile aferente continuarii activitatii sa fie sustinute din incasari.
    1.Sa inteleg ca toate cheltuielile aferente proiectului ar trebui sa fie facute in totalitate pana la incasarea transei 2?
    2.Legat de amortizari , in acest caz ar trebui sa aduc pe venituri doar partea aferenta pana la incasarea transei 2, iar diferenta de amortizare ramasa, dupa incasarea transei 2 sa o suporte entitatea, deci sa fie cheltuiala dedeuctibila?
    3.Costurile anuale impuse depasesc valoarea proiectului. Deci cheltuielile eligibile, nedeductibile fiscal, plus cheltuielile deductibile suportate de entitate ar trebui sa nu depaseasca costul anual impus pt activitatea sustinuta prin proiect?

    • Cristi
      January 25th, 2019 at 19:35 | #21

      1. Cheltuielile eligibile trebuie realizate conform proiectului.
      2. Nu. Aducerea pe venituri se face pentru partea corespunzătoare părții subvenționate din valoarea lor, așa cum e prevăzut prin contract. Dacă se subvenționează 80% din valoarea lor atunci pe venituri ajunge 80% din amortizarea lunară.
      3. Trebuie să luați legătura cu consultantul. Adică ați semnat un contract prin care primiți finanțare pe un proiect cu plan de afaceri ce are o țintă de cheltuieli și ați constatat că în realitate cheltuielile legate de proiectul finanțat vor fi mai mari? Clarificați cu consultantul această problemă.

  13. Melinda
    January 23rd, 2019 at 20:17 | #22

    Buna seara
    O asociatie care are si activitate economica a primit fonduri nerambursabile 49% din valoarea totala a Contractului. Mijlocul fix cumparat se amortizeaza lunar, si 49 % din valoarea amortizarii, contabilizam si la contul 7584. Intrebarea mea este ca valoarea contului 7584 este venit economic, sau neeconomic, la calcularea impozitului pe profit .

    Multumesc anticipat ‘

    • Cristi
      January 25th, 2019 at 19:49 | #23

      Depinde.
      Dacă e alocat activității economice atunci și venitul generat de subvenție este, dacă nu, atunci nici venitul din subvenții este considerat aferent activității non profit, caz în care nici contul 7584 nu va fi utilizat ci unul din grupa 73

  14. Angela
    March 26th, 2019 at 10:08 | #24

    Buna ziua,
    1. sunt noua in acest domeniu si am o firma care a accesat fonduri nerambursabile pe programul Start-up Nation, s-au primit banii la inceputul lunii octombrie, cum inregistraz aceasta operatiune? ca si venituri din subventii? care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmez in Saga?

    • Cristi
      March 26th, 2019 at 22:46 | #25

      Aveți pe blog toate răspunsurile. Se contabilizează subvențiile în baza contractului pe venituri în avans. Se recunosc ca un venit efectiv pe masura realizării cheltuielilor.

  15. Nicoleta
    April 17th, 2019 at 13:31 | #26

    Buna ziua, Avem un proiect POCU cu cheltuieli indirecte pe baza de rata forfetara si altele pe baza de barem. Inregistrez la venituri suma aferenta cheltuielilor efectiv efectuate. Ce se intampla in situatia in care sumele primite pe baza de rata forfetara sunt mai mari decat cheltuielile efectuate. Care sunt inregistrarile contabile? Multumesc!

    • Cristi
      April 17th, 2019 at 21:56 | #27

      Din punct de vedere contabil nu se întâmplă nimic. Sunt exact aceleași înregistrări. 4451=741x în funcție de tipul subvenției.

  16. Nicoleta
    April 18th, 2019 at 10:28 | #28

    Deci, voi incasa o suma mai mare decat cheltuielile efectuate, respectiv veniturile inregistrate, in situatia data in care primesc mai mult decat cheltuiesc, diferenta aparuta datorita cheltuielilor stabilite forfetar.Multumesc!

  17. MARIAN
    May 7th, 2020 at 17:33 | #29

    Buna ziua!
    Am o situatie ciudata in calcul impozitului pe venit i-mi ia si contul 7584 si nu stiu caum sa rezolv. Ma puteti ajuta, va rog? Multumesc.

    • Cristi
      May 11th, 2020 at 13:06 | #30

      Așa ceva este imposibil!

  18. Zaharia
    July 17th, 2020 at 15:14 | #31

    Buna ziua,
    am un acord de finantare investitii nerambursabile Start Up (soc micro neplatitoare tva ) in valoare de maxim 200000lei, valoarea acordului 199999.89 lei din data de 14.06.2019 in care scrie ca acordul intra in vigoare in 14.06.2019 cu o perioada de implementare de 12 luni ,dar nu mai tarziu de data de 14.06.2020.La sfarsitul acestui acord apare “prezentul acord a fost incheiat azi 14.06.2020.
    Intrebarea mea este:
    1.la ce data inregistrez in contabilitate 4452=4752 199999.89 lei 2019-data intrarii in vigoare a acordului 14.06.2019 sau 2020-data incheierii prezentului acord 14.06.2020 ?
    2. valoarea facturii de utilaje cu tva 205207.55 lei,in acordul de finantare la ultimul produs nu a fost inclus in pret valoarea tva-ului .Cum operez acea vitrina in imobilizari avand in vedere ca este finantata doar pretul fara tva? in mod normal as fi creat analitice 2131.01 si 2813.01 pentru verificare la trecerea pe venituri .cum imi sugerati sa procedez ?
    3.cand persoana devine platitoare de tva se ajusteaza tva-ul la aceste echipamente?
    Multumesc!

    • Cristi
      July 17th, 2020 at 17:49 | #32

      1. Eu cred că este o greșeală pe undeva. Nu poate intra în vigoare cu un an mai devreme decât data semnării lui.
      Acordul de finanțare se înregistrează la data întocmirii lui.

      2. Nu am înțeles. Ce relevanță are? TVA se include în valoarea de achiziție. Dacă finanțarea este pentru 85% din acea valoare doar atât treceți pe venituri din amortizarea lunară a acestuia.
      3. Da, puteți ajusta.

  19. Zaharia
    July 17th, 2020 at 19:51 | #33

    Extras din acord:
    Acord finantare nr 11111 din 14.06.2019 (data scrisa de mana)
    “Durata de implementare a proiectului este calculata de la intrarea in vigoare a acordului de finantare pana la data depunerii ultimei cereri de rambursare /plata dar nu mai tarziu de data de 14.06.2020.(data scrisa de mana)
    In termen de maxim 1 an de la data intrarii in vigoare a acordului de finantare ,dar nu mai tarziu de 14.06.2020 (data scrisa de mana) este obligat sa depuna ultima cerere de rambursare /plata.
    Acordul se incheie pe o perioada de maxim 4 ani incepand cu data intrarii in vigoare.Prezentul acord intra in vigoare incepand cu data de 14.06.2019.(data scrisa de mana)
    Acordul se desfasoara pe parcursul a doua perioade succesive:
    -o perioada de implementare maxim 12 luni calculate de la data intrarii in vigoare a acordului de finantare pana la depunerea ultimei cereri de rambursare /plata dar nu mai tarziu de data prevazuta in schema de ajutor de minimis;
    -o perioada de 3 ani de monitorizare
    Cele doua perioade succesive de implementare si monitorizare alcatuiesc impreuna termenul contractual de maxim 4 ani in care se desfasoara prezentul acord.
    termenul limita pentru efectuarea activitatilor prevazute … este de 14.06.2020(data scrisa de mana)
    Prezentul acord s-a incheiat azi 14.06.2020 la sediu… .”
    In decembrie 2019 au achitat echipamentele printr-un credit punte de la banca transilvania
    1. am facut urmatoarele inregistari :
    4452=4752 04.06.2019 data acordului
    5121=5191 creditul punte 12.2019
    404=5121 plata achizitii
    in 01.07.2020 am primit anexa 12 formular de decont si urmeaza aprobarea platii cand voi inregistra 5121=4452 la data incasarii si 5191=5121 rambursare credit punte
    si 4752=7584 pe masura amortizarii. Problema este ca nu stiu cand sa inregistrez acest acord?
    Multumsec!

    • Cristi
      July 18th, 2020 at 13:02 | #34

      În 2019, la data intrării în vigoare 14/06/2019.

  20. Zaharia
    July 18th, 2020 at 20:40 | #35

    Multumesc frumos pentru rabdare si opinie! Va rog referitor la inregistrarile facute considerati ca sunt corecte?

    • Cristi
      July 23rd, 2020 at 20:21 | #36

      La prima vedere, da.

  21. Corina
    July 30th, 2020 at 10:44 | #37

    Buna ziua, in legatura cu un program start_up, incheiat in iunie 2019 in valoare de 200.000 ron( achizitie utilaje), in iunie 2019 am facut inregistrarea 445.02=475.02 200.000, lunar am inregistrat amortizare utilaje (681.03=281.03) si concomitent aceasi suma de la amortizare pe venituri din subventie (475.02 = 758.04). In mai 2020 au intrat banii 187.032,11 ron ( nu am in extras niciun comision sau taxa), nu stiu de ce au virat numai atat ( cred ca au virat suma ramasa de amortizat) si ce corelatii trebuie sa urmaresc in balanta sa stiu ca ce am inregistrat este corect. La mai 2020 sold cont 475.02 = 183.687 si sold cont 445.02 = 12.967, cont 445.02 dupa incasre subventie ar trebui sa fie zero ? Mai trebuie sa fac niste inregistrari ? Multumesc.

    • Cristi
      August 12th, 2020 at 13:59 | #38

      475=445 este înregistrarea, cu soldul respins de ei la rambursare.
      Va trebui să revedeți suma lunară transferată pe venituri în acest caz.

  1. No trackbacks yet.