Home > Legislatie > Despre declarația unică. OUG 18/2018 – sumar.

Despre declarația unică. OUG 18/2018 – sumar.

ANAFimg1După cum știți Guvernul României a modificat codul fiscal zilele acestea, în mod consistent de data aceasta, prin OUG 18/2018.

Modificările sunt pe zona impozitului pe venitul persoanelor fizice și a contribuțiilor sociale datorate de aceștia.

După cum vă amintiți odată cu D600 de la începutul acestui an și modificările aduse codului fiscal prin OUG 79/2017 au existat nenumărate discuții legate despre acea declarație.

Acum lucrurile par mai simple. În unele situații sunt mai simple, dar legislația este la fel de alambicată. Mai mult responsabilitatea este pasată în totalitate contribuabilului. Acesta nu va mai putea acuza ANAF că i-a remis decizii de impunere pe niște date scoase de undeva, nu se știe de unde. Asta pentru că acum el, contribuabilul este cel responsabil de sumele declarate, inclusiv de valoarea impozitului și contribuțiilor sociale stabilite. Și dacă va fi să plătească ceva va fi exact ce a declarat cu mânuța lui.

În domeniul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală și a celor din arendarea bunurilor, sistemul de trecere înapoi în D112 a acestora e ok, dar partea de contribuții sociale, transferul către plătitori a responsabilității urmării sumelor datorate CAS și CASS e o complicație care va genera la nivelul plătitorilor birocrație suplimentară.

La fel direcționarea de către angajatori a 2% din impozit în anumite circumstanțe.

Însă postul fiind unul mai lung să vedem, cât se poate de sintetic, despre ce este vorba în această ordonanță, ce modificări s-au adus codului fiscal:

Persoanele cu handicap grav sau accentuat vor fi scutite de impozit pe venit și pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală (art.60 litera a1 nou introdusă).

Pentru toate categoriile de venit se introduce obligația depunerii declarației unice privind impozitul pe venit și a contribuțiilor sociale până la data de 15 martie a anului următor, ori în 30 de zile de la începerea/suspendarea/terminarea activității, după caz.

Pentru toate cazurile în care contribuabilii pot opta pentru impunerea în sistem real prin opțiune, opțiunea se va exprima prin declarația unică.

Se elimină obligativitatea depunerii altor declarații, decât declarația unică, de către persoanele ce realizează venituri supuse impozitului și acesta nu se reține la sursă.

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, definite potrivit art. 70, sunt acum o categorie distinctă de venituri supuse impozitului pe venit, nu mai sunt incluse în venituri din activități independente (art.61 litera a1 nou introdusă). Urmare a acestei modificări a fost modificat, automat, art.67 eliminându-se drepturile de autor din definiția veniturilor din activități independente.

Nu mai există acel impozit de 7% pentru venituri din drepturi de proprietate intelectuală. Acum impozitul pentru această categorie de venit este de 10% – modificare a art.64 alin.1.

S-a modificat art.69 – cel referitor la stabilirea impozitului pe venit pentru activități independente în baza normelor de venit – prin unele corecții – au fost eliminate referințele la veniturile din drepturi de proprietate intelectuală din acest articol, a fost corectată sintagma conform căreia codurile CAEN sunt stabilite prin HG ele fiind stabilite prin ordin a președintelui INS, termenul de corecție a normelor a fost înlocuit cu cel de reducere proporțională a normelor.

O modificare importantă a art.69, este modificarea alineatului 6 a acestui articol care are acest text acum: "Dacă un contribuabil desfășoară două sau mai multe activități care generează venituri din activități independente, altele decât venituri din profesii liberale, definite la art. 67 alin. (2), venitul net din aceste activități se stabilește de către contribuabil prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activități."

De ce este importantă? Pentru că acolo scrie clar că este răspunderea contribuabilului să-și stabilească venitul net pe baza normelor. Până acum o astfel de referință lipsea și stabilirea venitului net se făcea de către ANAF.

Tot la art.69 se modifică alineatul 9 prin eliminarea obligație de a depune până la 31 ianuarie a anului următor a declarației privind venitul estimat și se introduce obligația depunerii declarației unice până la data de 15 martie a anului următor.

Începând cu anul 2019, opțiunea pentru determinarea venitului net în sistem real se exercită prin completarea declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice cu informații privind determinarea venitului net anual în sistem real și depunerea formularului la organul fiscal competent până la data de 15 martie inclusiv, în cazul contribuabililor care au desfășurat activitate în anul precedent, respectiv în termen de 30 de zile de la începerea activității, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sunt tratate în capitol distinct.

Calculul, reținerea și plata impozitului se face prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net (din brut se scade cota forfetară de cheltuieli de 40% – cu excepțiile de la art.72 alin.3), de către plătitorii venitului – exceptând cazurile în care plata se face către asocierile fără personalitate juridică, precum și către entități cu personalitate juridică, care organizează și conduc contabilitate proprie, potrivit legii, pentru care plata impozitului pe venit se face de către fiecare asociat, pentru venitul său propriu.

Ca element de noutate, dar care va introduce o sarcină birocratică în spatele plătitorilor de astfel de venituri este introducerea posibilității ca un beneficiar a unor venituri din drepturi de proprietate intelectuală să poată opta în scris ca din impozitul reținut de plătitor la sursă, să i se rețină și să se direcționeze 2% din acesta către un ONG.

În acest sens art.72 are două alineate nou introduse 10 și 11:

10. Prin excepție de la alin. (8) și (9), contribuabilii pot opta pentru calcularea, reținerea și plata sumei reprezentând până la 2% din impozitul datorat la momentul plății veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală, pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, de către plătitorii de astfel venituri, până la termenul de plată al impozitului.
  11. Opțiunea prevăzută la alin. (10) se exercită în scris de către contribuabil și se aplică la momentul plății impozitului de către plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală. Opțiunea rămâne valabilă pe perioada derulării contractului încheiat între părți, începând cu luna exercitării opțiunii, dar nu mai mult de 2 ani fiscali consecutivi.

De ce introduc o sarcină birocratică? Softurile acestora trebuie modificate în mod corespunzător. Dacă ai mai mulți beneficiari, este necesar să poți defini la fiecare în parte cine este entitatea către care se vor vira acei 2%. Este necesar să centralizezi sumele pe beneficiari și să le virezi acestora. Virarea sumelor respective în contul entităților către care se redirecționează cei 2% presupune costuri cu comisioane bancare suplimentare.

Ce nu este clar? Păi nu e clar care este termenul în care entitatea va vira banii către ONG-uri. E clar că va stabili 2% din impozitul pe venit la fiecare termen de plată a venitului, adică la momentul calculării impozitului, dar nu este stabilit și un termen în care să efectueze viramentul către ONG-uri.

Și beneficiarii veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală au posibilitatea de a opta pentru determinarea venitului net în sistem real pe baza evidenței contabile, opțiune exprimată prin declarația unică.

Se elimină noțiunea de plăți anticipate de la impozitul pe venit – prin abrogarea art.74 și 75.

La fel cu cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală, prin modificarea art.79, se introduce posibilitatea, pentru cel mult 2 ani consecutivi, ca salariații să opteze pentru calcularea, reținerea și plata sumei reprezentând până la 2% din impozitul lunar datorat pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, de către angajator/plătitor, până la termenul de plată al impozitului.

Adică același lucru – dacă un angajator are salariați care depun în scris o astfel de opțiune, atunci acel angajator, plătitor de salarii, trebuie să poată determina lunar cât reprezintă cei 2% din impozitul pe venituri din salarii, să știe datele beneficiarului sumei respective și să direcționeze către acesta cei 2%.

În cazul veniturilor din chirii, la fel, se stabilește depunerea declarației unice.

În cazul veniturilor din agricultură – calculul venitului se face de către contribuabil și, implicit, calculul impozitului pe venit se face tot de către acesta.

Pentru venituri din jocuri de noroc la distanță sau on-line, definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 – se stabilește că impozitul datorat potrivit prevederilor alin. (2) se determină și se reține la sursă la fiecare transfer din contul de pe platforma de joc în contul bancar sau similar.

Venitul net anual nu se va mai stabili de către ANAF. Pierderile fiscale din anii anteriori nu vor mai fi reportate de către ANAF.

De acum va fi în sarcina contribuabilului, care determină veniturile în sistem real conducând evidențe contabile (așadar exceptând pe cei care sunt impuși la norme de venit), să-și stabilească venitul net și să țină seama de pierderile fiscale din anii anteriori. Venitul net/pierderea fiscală se stabilește pe fiecare sursă de venit în parte.

Se introduce o bonificație pentru plata anticipată a impozitului pe venit, estimat de către contribuabil. Nivelul bonificației și termenele de plată cu anticipație se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat. Bonificația se va acorda și la definitivare dacă plata sumelor pentru anul anterior a fost realizată integral până la termenul stabilit pentru plata anticipată.

Atenție! Plata anticipată și respectarea termenului de plată anticipată nu este obligatorie. Termenul de plată este 15 martie a anului următor.

Dar legea stabilește un termen de plată anticipată exclusiv pentru situațiile în care contribuabilul dorește să beneficieze de reducerea impozitului, de bonificația acordată.
Dacă spre exemplu pentru 2018 aș avea de plată 10000 lei impozit pe venit și termenul de plată anticipată este 15 martie 2019, iar cel de plată anticipată este 15 decembrie 2018, atunci beneficiez de bonificație dacă achit integral cei 10000 lei până la 15 decembrie 2018.
Dacă aș achita în 2018 suma de 8000 lei și restul de 2000 lei i-aș achita în 31 ianuarie 2019, adică înainte de împlinirea termenului de plată, nu este considerată plată anticipată pentru care să beneficiez de bonificație.

Bonificația se determină de contribuabil, iar impozitul de plată va fi diminuat cu valoarea bonificației. Valoarea bonificației se stabilește de către contribuabil și se înscrie în mod distinct în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoane fizice, sub rezerva verificării ulterioare, iar valoarea acesteia nu este considerată venit impozabil pentru contribuabil.

Dacă impozitul crește, urmare a corectării declarației inițiale depuse, atunci bonificația se menține în aceleași condiții: plata integrală a impozitului până la termenul stabilit de lege pentru plata anticipată a acestuia. Dacă impozitul scade urmare corecției declarației inițiale, atunci sumele achitate în plus se compensează conform art.167 CFP, dar rămâne pe mai departe obligația stingerii integrale a datoriei contribuabilului pentru obținerea bonificației.

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile datorate

Este așa numita declarație 7 în 1.

Cine o va depune?

Cei care realizează individual sau în asociere venituri pentru care impunerea se realizează în sistem real și au obligația conducerii de evidențe contabile, venituri din următoarele categorii:

• Activități independente

• Drepturi de proprietate intelectuală

• Cedarea folosinței bunurilor

• Activități agricole, silvicultură și piscicultură

Cine nu va depune această declarație unică?

Cei care realizează venituri impuse la normă de venit sau cu reținere la sursă unde impozitul este final. Mai exact cei care realizează astfel de venituri

a) venituri nete determinate pe bază de normă de venit, cu excepția celor care au depus declarația prevăzută la art. 120 (declarația depusă în cazul veniturilor din asociere);
b) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, a căror impunere este finală potrivit prevederilor art. 72;
c) venituri din cedarea folosinței bunurilor sub formă de arendă, a căror impunere este finală potrivit prevederilor art. 84 alin. (8);
d) venituri sub formă de salarii și venituri asimilate salariilor, pentru care informațiile sunt cuprinse în declarațiile specifice;
e) venituri din investiții, a căror impunere este finală;
f) venituri din premii și din jocuri de noroc, a căror impunere este finală;
g) venituri din pensii;
h) venituri din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal;
i) venituri din alte surse, cu excepția celor prevăzute la art. 116.

Termenul de depunere a declarației unice: 15 martie a anului următor.

Contribuabilul este responsabilizat fiind singurul responsabil pentru completarea corectă a declarației și pentru calculul impozitului datorat. Așa că ceea ce își calculează aceea va plăti.

Rămâne pe mai departe posibilitatea direcționării a 2% din impozit și pentru cei care depun această declarație unică, calcului și virarea sumelor fiind realizate de către ANAF.

Termenul de plată a impozitului stabilit în baza declarației unice este același cu termenul de depunere: 15 martie a anului următor.

ANAF nu va mai emite declarații anuale de impunere.

Declarația informativă – 205 – cea pe care plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor o depuneau până la 28 februarie, va trebui depusă de acum până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Nu se vor înscrie în 205 venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care reținerea se va face la sursă, din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, aceste venituri regăsindu-se în declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (în D112).

Impozit pe venit – reguli tranzitorii pentru 2017

Declarația unică are termen de depunere 15 iulie 2018. O vor depune toți cei care, pe legislația anterioară, aveau obligația depunerii D200 dacă deja nu au depus D200.

Calculul impozitului datorat va fi făcut de ANAF, prin decizie de impunere, ca excepție de la regula generală care se va aplic doar din 2019 (cea prin care contribuabilul va stabili impozitul) și tot ANAF va reporta pierderile fiscale anterioare (tot ca excepție).

Estimarea pentru 2018 se realizează de către contribuabili. Estimarea se va înscrie în aceiași declarație unică. Termenul de depunere va fi același: 15 iulie 2018.

Depunerea declarației se va realiza on-line, prin excepție în 2018 fiind permisă și depunerea în formă listată a acesteia.

Bonificații la impozitul pe venit acordate în 2018: 5% din impozitul plătit integral până la data de 15 martie 2019 dacă depunerea declarației se face on-line.

Dacă plata impozitului se face anticipat, integral, până la 15 decembrie 2018, atunci se mai acordă o bonificație de 5% cele două putând fi cumulate.
Așadar dacă depuneți declarația on-line și dacă achitați integral, anticipat, impozitul pentru 2018 până la data de 15 decembrie 2018 beneficiați de o reducere de 10% a acestuia.
Dacă depuneți on-line declarația, dar nu achitați anticipat, integral până la 15 decembrie 2018, însă achitați, integral, suma datorată până la 15 martie 2019 atunci beneficiați doar de 5% bonificație la impozit.

Contribuții sociale

În sfera acestora, cu reținere la sursă, intră și veniturile din drepturi de proprietate intelectuală pentru care plătitorii de impozit rețin la sursă și impozitul pe venit exceptând venituri din drepturi de proprietate intelectuală rezultate ca urmare exploatării de către moștenitori a drepturilor de proprietate intelectuală, precum și în cazul remunerației reprezentând dreptul de suită și al remunerației compensatorii pentru copia privată.

Cine datorează CAS pentru activități independente sau drepturi de proprietate intelectuală?

Cei care realizează astfel de venituri, din una sau mai multe surse și care estimează pentru anul curent venituri nete a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice. Încadrarea în plafonul anual de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară, se efectuează prin cumularea veniturilor nete și/sau a normelor anuale de venit din activități independente, precum și a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală, care se estimează a se realiza în anul curent.

Cine nu se încadrează în aceste estimări, poate opta pentru plata acestei contribuții. Nu este obligat să o plătească, dar poate opta pentru plata ei.

Baza minimă, anuală, de calcul a CAS pentru cei care sunt obligați la plată sau pentru cei care optează pentru plata CAS este echivalentul a 12 salarii minime pe economie în vigoare la data de depunere a declarației unice. A dispărut conceptul de bază de calcul lunară.

De exemplu:

Situația 1 – dacă un contribuabil are venituri nete din activități independente, estimate pentru 2018, la nivelul de 30000 lei și la 15 iulie 2018, salariul minim este de 1900 lei atunci acest contribuabil va fi obligat la plata CAS pentru 2018 pentru că venitul estimat de el – 30000 lei – este mai mare decât plafonul până la care nu era obligat la plată (12 x 1900 lei = 22800 lei). Baza de calcul este cel puțin 22800 lei sau mai mult.

Situația 2 – dacă un contribuabil are venituri nete din activități independente, estimate pentru 2018, la nivelul de 12000 lei și la 15 iulie 2018, salariul minim este de 1900 lei atunci acest contribuabil NU va fi obligat la plata CAS pentru 2018 pentru că venitul estimat de el – 12000 lei – se încadrează în plafonul până la care nu este obligat la plată (12 x 1900 lei = 22800 lei). Dar dacă dorește poate opta să plătească CAS, caz în care baza de calcul este cel puțin 22800 lei sau mai mult.

NU datorează CAS persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sau pensionarii chiar dacă realizează venituri din activități independente ori din drepturi de proprietate intelectuală.

Ca element de noutate: persoanele fizice care sunt salariate și care realizează venituri din salarii nu datorează CAS pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală.

Eu tot nu pot să pricep de ce persoanele fizice care sunt salariați și obțin venituri din activități independente, trebuie să plătească pentru acestea din urmă CAS.

Similar impozitului pe venit, contribuabilii obligați la plata CAS sau cei care optează pentru plata acestuia, sunt cei care sunt obligați să determine încadrarea în plafon, să aleagă baza de calcul și să calculeze CAS prin aplicarea procentului legal (25%) asupra bazei anuale de calcul aleasă de el.

Termenul de depunere a declarației 15 martie a anului următor. Acesta este și termenul de plată

În 2018, termenul de depunere este 15 iulie 2018.

Dispoziții speciale pentru venituri din drepturi de proprietate intelectuală, privind CAS.

Persoanele fizice care obțin venituri din salarii și din drepturi de proprietate intelectuală nu datorează CAS pentru acestea din urmă.

Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente precum și din drepturi de proprietate intelectuală au obligația depunerii declarației unice și pentru contribuții sociale, acestea din urmă nefiind reținute la sursă de către plătitorii de venit.

Contribuția de asigurări sociale de sănătate

S-a modificat art.150 – lista persoanelor ce nu datorează CASS.

În categoria studenților (art.150 alin.1 litera a) au fost introduși și studenții- doctoranzi care desfășoară activități didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, în limita a 4-6 ore convenționale didactice pe săptămână.

În cazul pensionarilor sunt exceptate de la plata CASS și veniturile din drepturi de proprietate intelectuală.

Acum e clar textul de lege conform căruia pentru toate situațiile de concediu medical nu se datorează CASS.

Dacă persoanele de la art.154 literele d-p chiar dacă sunt exceptate de la plata CASS, datorează această contribuție pentru venituri realizate conform art.155.

Care sunt veniturile supuse CASS – indiferent că sunt realizate de persoane exceptate de la plata CASS (încadrate la art.154 literele d-p) sau de persoane scutite de impozit pe venit (art.60 CF)?

a) venituri din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76;
b) venituri din activități independente, definite conform art. 67;
c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;
d) venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
e) venituri din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83;
f) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, definite conform art. 103;
g) venituri din investiții, definite conform art. 91;
h) venituri din alte surse, definite conform art. 114.

Dacă o persoană obține din una sau mai multe surse de venituri din categoriile b-h de mai sus, datorează CASS dacă valoarea cumulată a acestora este estimată ca fiind una mai mare de 12 salarii minime.

ATENȚIE! Spre deosebire de CAS unde contează la estimare doar veniturile din activități independente și cele din drepturi de proprietate intelectuală, aici contează toate veniturile nu doar cele din activități independente.

De exemplu: dacă o persoană estimează, în 2018, din activități independente un venit anual de 12000 lei, nu are obligația plății CAS, însă dacă are și venituri nete din chirii de 10000 lei anual și mai are un depozit bancare pentru care primește 1200 lei anual atunci din punct de vedere al CASS are venituri nete estimate de 12000 lei +10000 lei +1200 lei = 23200 lei adică mai mult decât 22800 lei cât ar fi echivalentul a 12 salarii minime și chiar dacă nu ar datora CAS pentru că din activități independente ar avea venituri sub plafonul de 22800 lei, ar datora CASS pentru că veniturile totale cumulate depășesc plafonul.

Baza de calcul a CASS devine una anuală similar celei a CAS și a impozitului pe venit.

În cazul CASS veniturile din arendă se vor declara și ele împreună cu veniturile din drepturi de autor (pentru care nu există obligația depunerii declarației unice) în declarația nominală depusă de plătitorii de venit (D112).

Cei care estimează venituri mai mici decât plafonul de 12 salarii minime sau care nu realizează venituri și nici nu sunt exceptați de la plata CASS pot opta pentru plata CASS, depunând în acest sens declarația unică. Baza de calcul a CASS pentru cei care realizează venituri dar estimează venituri mai mici decât plafonul este dependentă de data la care se depune declarația.

Dacă declarația este depusă până la termenul legal de depunere – 15 martie, atunci baza de calcul este echivalentul a 6 salarii minime pe economie valabile la data depunerii declarației

Dacă declarația este depusă după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la data depunerii declarației, înmulțită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declarației, inclusiv luna în care se depune declarația.

De exemplu: o persoană care realizează exclusiv venituri din activități independente estimează pentru 2019 un venit net de 15000 lei. Presupunând că salariul minim pentru 2019 ar fi de 2000 lei/lună, plafonul până care nu ar datora CAS și CASS este de 12 x 2000 lei = 24000 lei. În situația dată persoana respectivă nu ar datora nici CAS și nici CASS. Dar nici nu ar fi asigurată din punct de vedere al CASS. O astfel de persoană dacă ar opta pentru plata CASS și ar depune declarația unică în acest sens până la data de 15 martie 2019, ar plăti CASS la o bază de calcul de 6 salarii minime pe economie adică 6 x 2000 lei la o bază de calcul de 12000 lei. Dacă nu ar depune declarația până la 15 martie 2019 și realizează ulterior că, de fapt, dorește să se asigure din punct de vedere al CASS și depune declarația în mai 2019 ar datora CASS la o bază de calcul egală cu numărul de luni calculat din mai 2019 până în martie 2020 înmulțit cu salariul minim din luna depunerii declarației – adică 2000 lei x 11 luni = 22000 lei.

Persoanele fizice care nu realizează venituri, dar doresc să fie asigurate din punct de vedere a CASS pot achita CASS plătind această contribuție. Baza de calcul a CASS datorată de aceste persoane este de 6 salarii minime valabile în luna depunerii declarației unice.

Reguli comune specifice CAS și CASS pentru cazurile în care veniturile sunt realizate cu plata impozitului prin reținere la sursă pentru drepturi de proprietate intelectuală și venituri din arendă sau asocieri cu persoane juridice

Persoanele fizice care obțin exclusiv venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care reținerea impozitului se face la sursă sau venituri din arendă sau asocieri cu persoane juridice:

– dacă obțin astfel de venituri de la un singur plătitor de venit și dacă nivelul net estimat pentru anul curent este de cel puțin 12 salarii minime pe economie, trebuie să înscrie clauze speciale în contractul încheiat cu plătitorul de venit:

   1. să desemneze clar plătitorul de venit ca fiind cel care va calcula, reține și plăti în numele său, CAS, prin reținere la sursă
   2. să indice clar nivelul venitului pentru care datorează contribuția  
   3. să indice clar, dacă sumele se achită fracționat, cuantumul CAS și/sau CASS ce se reține la fiecare plată

În această situație plătitorul venitului va calcula la fiecare plată a venitului și CAS și a CASS în limitele stabilite prin contract. La fiecare plată a venitului, plătitorul va reține CAS și CASS în limitele stabilite prin contract, dar nu mai mult decât nivelul maxim al declarației.

Simplificarea adusă aici persoanelor fizice duce la o complicare maximă a plătitorilor. Aceștia vor fi împovărați cu găsirea unor mecanisme automate de verificare și gestionare nu doar a veniturilor, dar și a contribuțiilor sociale

Plătitorii acestor venituri vor declara sumele plătite și CAS/CASS reținut în declarația 112.

De exemplu: o persoană fizică încheie un contract de drepturi de autor cu o firmă. Firma se obligă să-i plătească în anul 2018 suma de 50000 lei. Persoana respectivă nu este salariată și nici nu are venituri din activități independente. Venitul net este de 30000 lei așadar persoana este obligată la plata CAS și a CASS. Prin contract persoana poate opta pentru plata CAS/CASS la nivelul minim de 22800 lei. În acest fel firma va fi obligată ca la fiecare termen de plată să țină seama de baza de calcul aleasă a contribuțiilor sociale – 22800 lei și să rețină contribuții sociale (CAS și CASS) proporțional cu sumele totale datorate la aceste contribuții.

– dacă obțin venituri nete de la mai mulți plătitori, iar venitul net estimat de la cel puțin unul singur sunt cel puțin egale cu 12 salarii minime pe economie, atunci se procedează similar cu cazul anterior singurul obligat la reținerea și plata contribuțiilor sociale fiind plătitorul de la care se estimează a se primit venituri nete de cel puțin 12 salarii minime. Restul plătitorilor nu vor reține contribuții sociale din venitul persoanei.
Plătitorul desemnat să calculeze și reține contribuții sociale din veniturile persoanei va declara, sumele plătite și contribuțiile sociale reținute, în declarația 112.

În toate cazurile în care sumele privind contribuțiile sociale sunt declarate de plătitori prin D112, beneficiarii nu sunt obligați să depună declarația unică.

– dacă se obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală de la mai mulți plătitori de venit, dar de la nici un plătitor nu se obțin venituri nete de cel puțin 12 salarii minime, atunci nici un plătitor de venit nu va reține contribuții sociale de la persoana respectivă. În acest caz plătitorii nu vor completa 112 pe partea de contribuții sociale. Beneficiarii de venit vor depune declarația unică și dacă venitul cumulat va fi de cel puțin 12 salarii minime vor fi obligați la plata contribuțiilor sociale.

Contribuabilii care în cursul anului fiscal încep să desfășoare o activitate independentă și/sau să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală, iar venitul net, anual, cumulat, din una sau mai multe surse de venituri, estimat a se realiza în anul în curs este cel puțin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, recalculat corespunzător numărului de luni rămase până la sfârșitul anului fiscal, sunt obligați să depună declarația prevăzută la alin. (3) în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului și să declare venitul ales pentru care datorează contribuția. Salariul minim brut pe țară garantat în plată este cel în vigoare la data depunerii declarației. Fac excepție contribuabilii pentru care plătitorii de venit au obligația calculării, reținerii, plății și declarării contribuției de asigurări sociale.

Persoanele care realizează venituri din activități independente și din drepturi de proprietate intelectuală care încep o activitate în luna decembrie depun declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 15 martie inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului – nu în 30 de zile cum este regula generală.

Dacă în cursul anului intervine un eveniment prin care persoana obligată la plata contribuțiilor sociale ajunge într-o categorie exceptată de la plata acestuia (de exemplu se pensionează sau beneficiarul venitului din drepturi de autor obține și venituri din salarii), ori dacă apare o suspendare temporară de activitate sau chiar încetarea activității, persoana respectivă va depune declarația unică la ANAF în termen de 30 de zile de la apariția evenimentului respectiv și își va recalcula contribuția declarată și datorată.

Persoanele fizice al căror venit estimat se modifică în cursul anului în care se realizează veniturile și nu se mai încadrează în plafonul prevăzut la art. 148 alin. (1) -12 salarii minime pe economie- își pot modifica contribuția datorată prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea declarației unice, oricând până la împlinirea termenului legal de depunere a acesteia. Contribuția datorată, recalculată, se evidențiază în declarația unică.

Dacă estimarea venitului a fost la un nivel mai mic decât venitul efectiv realizat și acesta din urmă este mai mare decât plafonul de 12 salarii minime, atunci acele persoane care și-au subestimat venitul, datoriră realizării unui venit mai mare datorează contribuția de asigurări sociale și au obligația depunerii declarației unice, până la data de 15 martie inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea definitivării contribuției de asigurări sociale. În declarație se completează venitul ales, care trebuie să fie cel puțin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe țară.

Dacă, dimpotrivă, estimarea venitului a fost la un nivel mai mare de 12 salarii minime, iar venitul realizat a fost mai mic decât acest plafon, atunci persoana respectivă nu ar datora CAS decât dacă a optat pentru plata lui. CAS plătit în acest caz nu se restituie. În cazul CASS dacă venitul net realizat din toate sursele supuse CASS este mai mic decât venitul estimat și este mai mic decât plafonul pentru care se datorează CASS, persoanele fizice vor fi oricum obligate la plata CASS datorând contribuția de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul echivalentă cu 6 salarii minime brute pe țară.

Nu este clar ce se întâmplă cu cazul celor care ies din categoria celor exceptați de la plata CAS dar pentru care plătitorul de venit este cel care calculează și plătește CAS. Probabil vor face dovada ieșirii din categoria persoanelor ce nu mai datorează CAS și aceștia nu-i vor mai reține. Dar persoanele fizice beneficiare vor trebui să consemneze situația în acte – contracte ori să prezinte documente doveditoare (decizie de pensionare sau adeverință de salariat ori o declarație pe proprie răspundere).

Termenele de plată a contribuțiilor sociale: pentru cele datorate în baza declarației unice – 15 martie a anului următor. Pentru cei care au reținere la sursă – 25 a lunii următoare plății venitului.

Bonificațiile pentru depunere on-line cu plată integrală și plata anticipată la termen anticipat se acordă și pentru contribuții sociale în aceleași condiții ca cele de la impozitul pe venit.

Rectificarea declarației inițiale se poate face oricând până la termenul de depunere – 15 martie a anului următor.

Reguli tranzitorii privind calculul venitului din drepturi de proprietate intelectuală și declarațiile depuse.

Pentru veniturile realizate în anul 2018 de către persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuală în perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie 2018, inclusiv, și data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se aplică următoarele reguli:

a) contribuabilii au obligația efectuării calculului venitului net aferent anului 2018, stabilit pe baza cotei forfetare de cheltuieli sau în sistem real, a determinării și a plății impozitului pentru veniturile aferente anului 2018, până la data de 15 martie 2019 inclusiv;

b) plățile anticipate reținute la sursă pentru drepturile de proprietate intelectuală vor fi luate în calcul la stabilirea impozitului anual de plată pentru anul 2018;

Pentru veniturile aferente perioadelor anterioare anului fiscal 2018, contribuțiile sociale obligatorii sunt cele în vigoare în perioada căreia îi sunt aferente veniturile, iar pentru regularizarea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate sunt aplicabile reglementările legale în vigoare în respectiva perioadă

Pentru veniturile realizate în anul 2018 de către persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, pentru care contribuția de asigurări sociale și, după caz, contribuția de asigurări sociale de sănătate, se rețin la sursă de către plătitorul de venit, acesta are obligația ca până la data de 15 martie 2019 inclusiv să stabilească, să rețină, să plătească și să declare contribuțiile anuale datorate de beneficiarul de venit pentru anul 2018. În cazul în care contractele încheiat de beneficiarii acestui tip de venituri au încetat până la data intrării în vigoare a ordonanței, aceștia sunt obligați să depună declarația unică.

Cine a depus D200 până la data intrării în vigoare a ordonanței nu va mai depune declarația unică, datele din D200 fiind utilizate de ANAF pentru definitivarea anului 2017 a acestor date.

Cine a depus D220, D221 sau D600 a făcut-o degeaba. Aceștia vor trebui să depună declarația unică până la data de 15 iulie 2018.

Cine a depus formularul 604 – persoane care nu realizează venituri, dar doresc să fie asigurate din punct de vedere al asigurărilor sociale de sănătate plătind CASS și care își mențin opțiunea de a plăti CASS, la fel, nu au obligația de a mai depune declarația unică.

ANAF va asigura asistență contribuabililor atât pentru completarea cât pentru trimiterea declarației fiscale prin mijloace electronice.

  1. Ovidiu
    March 28th, 2018 at 18:41 | #1

    Multumim frumos pentru sinteza ! Acum, punctual, am un PFA (CAEN 6202 – norma venit 27.000 lei) pentru care am depus in ian. 2018 D600. 1) am inteles bine ca nu trebuie sa depun declaratia unica pentru el in 2018 sau in anii urmatori ? 2) am de plata pana pe 15.03.2019 (pt. 2018) impozit 2.700 lei, CAS 6.750 lei si CASS 2.700 lei ? Este corect ? Bafta !

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 10:32 | #2

      1. Ba da. Trebuie.
      2. Impozit, da, 2700 lei. Dar la CAS și CASS contează ce bază alegeți. Poate fi 22800 lei pentru ambele caz în care valorile indicate de dvs sunt corecte. Dacă alegeți o bază de calcul mai mare atunci nu mai sunt aceleași valori.

  2. teo
    March 28th, 2018 at 19:10 | #3

    Multumesc pentru informare. La pfa cu impunere in sistem real, CAS si CASS mai sunt deductibile ?

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 10:33 | #4

      Da. Dar deducerea se va face de către contribuabil începând cu acest an.

  3. teo
    March 28th, 2018 at 19:35 | #5

    Inteleg ca pentru 2017 se va depune 212 pentru definitivarea impozitului , urmand apoi ca anaf sa emite decizii de impunere finale, ca si pana acum. Practic 212 tine loc de vechiul 200, in ce priveste anul 2017. Tot anaf la decizia de impunere finala pentru 2017 va tine cont de contributiile achitate (cas si cass) si le va scadea . Apoi , in 2018, pana la 15.06.2018 se depune 212, asa cum depuneam 220 pana acum si noi estimam, noi platim . Apoi probabil ca in 2019 vom depune iar 212 cu sumele definitive pe 2018. Am mai observat in proiectul declaratiei 212 ca are o anexa, care mie imi pare identica cu declaratia insasi. De ce este totusi aceasta anexa ? Pot sa afirm ca de fapt dupa toata comasarea, principiul de impunere a ramas la fel : adica declaram un anticipat , platim si definitivam in anul urmator, deosebirea fiind doar simbolul/ codul declaratiilor si asa acum spuneati mai sus lipsa deciziilor de impunere ? Imi pare extrem de greoaie citirea acestei oug 18; e alambicat formulata… parca mai rau ca de obicei

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 10:34 | #6

      Corect, cu mențiunea că se depune până la 15 iulie nu iunie.

  4. Ana
    March 28th, 2018 at 22:20 | #7

    Mulțumim frumos d-le Toma!

  5. Cosmin M
    March 28th, 2018 at 22:57 | #8

    Multumim mult pentru informatii !!! Ca intotdeauna pe baricada cu informatii utile actuale si de mare interes si structurate f bine. Multumim inca o data.
    Am si eu o nedumerire – de unde scot aberatiile astea astia din guvern?
    De exemplu:
    “Adică același lucru – dacă un angajator are salariați care depun în scris o astfel de opțiune, atunci acel angajator, plătitor de salarii, trebuie să poată determina lunar cât reprezintă cei 2% din impozitul pe venituri din salarii, să știe datele beneficiarului sumei respective și să direcționeze către acesta cei 2%.”
    Pentru angajator o sa fie o adevarata nebunie … Chiar si pt acele categorii de salariati care au salarii bune si un impozit pe salar cat de cat mai consistent , cat reprezinta 2% din acel impozit? Acopera oare comisionul bancar pt efectuarea respectivei plati? Si iarasi intrebt : astia din guvern sunt normali? Intreb si eu pentru un prieten :)

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 10:36 | #9

      Nu acoperă evident.
      Dar cum lipsește un termen de plată pentru virarea banilor către ONG, eu ca firmă pot ține banii ăia până se adună o sumă mai mare și să virez cumulat.
      Teoretic. Pentru că poate venim cu norme sau altă OUG și se stabilește că am termen de virare către ONG data la care plătesc la stat.

  6. Amalia
    March 29th, 2018 at 09:20 | #10

    Buna ziua. Multumesc pentru sinteza. Am niste nelamuriri, legate de veniturile din dividende. Daca am depus declaratia 600 pentru venituri din dividende, cu baza de calcul dividendele ridicate in 2017, ce fac acum? Depun declaratia unica, pentru CASS, cu venitul estimat din dividende, pentru 2018? Precizez ca deja s-au ridicat dividendele in 2018, in suma de peste 22800 lei. Multumesc.

  7. Steluta
    March 29th, 2018 at 10:57 | #12

    Referitor la veniturile din arenda, platitorul retine impozit 10% si CASS de 10 % si declara in 112?Vad ca SAGA nu a actualizat modul de calcul al arendei.

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 11:41 | #13

      Încă nu e actualizat. Urmează. Așa cum am detaliat sunt unele aspecte ce necesită modificări mai ample și ridică unele probleme destul de serioase.

  8. Maria
    March 29th, 2018 at 11:16 | #14

    Buna ziua, va rog sa ma lamuriti:
    1. in 2017 am incasat dividende peste 22800. Mai tb sa depun 600 sau 212 daca in 2018 nu voi avea ven din dividende?
    2. daca in 2018 voi incasa dividende peste 22800, depun estimativa sau doar in 2019 voi depune. Iar daca sunt si salariat voi plati CASS pt dividendele din 2018?

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 11:42 | #15

      Veți depune 212 dacă estimați că obțineți venituri supuse CASS. Altfel nu.

  9. teo
    March 29th, 2018 at 11:40 | #16

    @Cristi
    Multumesc pentru raspuns. Si as vrea sa profit de discutia asta sa imi arat admiratia pentru ceea ce face echipa saga. Revenind: va rog sa imi dati, daca nu deranjez prea mult, temeiul legal unde scrie ca cas si cass sunt deductibile. Am ametit citind codul dupa og 18 si nu am gasit niciunde …

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 11:44 | #17

      A fost abrogat art.75 care spunea că acele contribuții sociale se deduc de către organul fiscal.
      Și este și logic să fie deductibile dacă eu, contribuabil, fac și calculul final.

  10. claudia
    March 29th, 2018 at 11:43 | #18

    Buna ziua. Multumim pentru prezentare am inteles ceva mai bine OUG18 fiindca tot am o intrebare pentru un PFA care aplica norma de venit. Daca are norma mai mare de 22.800 lei, fiind si salariat, mai plateste CAS, CASS? Multumesc

  11. teo
    March 29th, 2018 at 12:00 | #20

    @Cristi
    Da, dar a fost abrogat si aliniat 5 lit l de la art 68. De asta zic ca poate nu mai sunt deductibile . Asa e logic, sa fie deductibile pentru ca au caracter obligatoriu , dar …

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 12:28 | #21

      Așa este, dar textul de la 68 litera l indica exact deducerea de către ANAF:
      “cheltuielile reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată de contribuabil potrivit prevederilor titlului V – Contribuții sociale obligatorii, indiferent dacă activitatea se desfășoară individual și/sau într-o formă de asociere. Deducerea cheltuielilor respective se efectuează de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, potrivit prevederilor art. 75”

  12. Teodora
    March 29th, 2018 at 12:15 | #22

    Buna ziua, confrom art 118 alin 3 daca inchei cu o persoana fizica un contract de cesiune drept de autorpe 5000 lei cu durata de 1 luna, si acea persoana fizica nu mai are altfel de venituri in acel an, se considera venit anual si nu trebuie sa ii retin impozit si contributii, eu asa inteleg, este ok? Multumesc!

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 12:29 | #23

      Impozit da.

  13. teo
    March 29th, 2018 at 12:54 | #24

    @Cristi
    Cu riscul de a va enerva cu insistenta :) uitati cum citesc acest 68 lit l:
    (5)Următoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:

    l)cheltuielile reprezentând contribuţii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de către contribuabil în limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V – Contribuţii sociale obligatorii, indiferent dacă activitatea se desfăşoară individual şi/sau într-o formă de asociere.

    adica aici imi spune ca cas si cass sunt deductubile, daaar….
    —-
    nu le scad eu , contribuabil , ci le scade anaf-ul …
    Deducerea cheltuielilor respective se efectuează de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, potrivit prevederilor art. 75;

    Daca lit l este abrogata , e abrogata si deductibilitatea .

    Multumesc,

    • Cristi
      March 29th, 2018 at 15:32 | #25

      Nu mă enervați. E opinia dumneavoastră :)
      Dar pe logica asta eu spun că nu mai au deductibilitate limitată și nici nu sunt cuprinse în lista cheltuielilor nedeductibile de la art.68 alin.7

  14. Raluca
    March 29th, 2018 at 15:50 | #26

    Buna ziua
    Eu nu am inteles regulile tranzitorii la drepturile e proprietate intelectuala.
    pentru veniturile din drepturile de autor obtinute in ianuarie si februarie ( sumele lunare fiind de 6000 lei / luna si tot anul vor fi asa , deci >22.800 / an venitul net anual ) platitorul de venit a retinut doar impozit 10 %.Din martie se va face act aditional si se va retine la sursa CAS si CASS la o baza de calcul aleasa si se vor declara in 112.
    Beneficiarii persoane fizice a drepturilor de autor vor trebui sa depuna 212 pana in 15.03.2019 cu venitul net realizatIN 2018 si atunci se va face regularizarea CAS si CASS – pt sumele incasate in ian si februarie la care nu s-a retinut CAS si CASS ?

    1.Ulterior din anul 2020 , ei nu vor mai avea obligatia depunerii declaratiei unice – daca venitul din DA estimat e mai mare decat 12* sal minim pe economie , retinerea fiind la sursa si e unica sursa de venit realizata…este corect ?

  15. Maria
    March 29th, 2018 at 20:12 | #27

    Multumesc. You are the best!

  16. Raluca
    March 29th, 2018 at 20:39 | #28

    scuzati , dubla postare.
    Am mai citit intre timp ordonanta si am vazut ca baza aleasa este anuala .Deci daca obtin exclusiv venit din drepturi de autor , si venitul net anual estimat este mai mare decat 12* salarii minime pe economie , nu depun declaratia unica .

  17. Vio
    March 29th, 2018 at 21:50 | #29

    Daca o pers.fizica obține 25000 venituri din cesiune drepturi autor cu o societate, dividende de 30000 Ron ca asociat intr-o firma si 10000 ron venit act.independende, depune Declaratia unica? Sau se reține la sursa de plătitorul de venit din drepturi autor Cas si Cass?

    • Cristi
      March 31st, 2018 at 11:45 | #30

      Da, trebuie. Pentru simplu motiv că obțineți venituri din activități independente.
      Însă veniturile din drepturi de autor și din activități independente sunt venituri nete sau brute? Dacă sunt nete atunci aveți obligația plății CAS, altfel nu. Pentru CASS este necesar să depuneți declarația unică pentru că doar din dividende depășiți plafonul de venituri.

  18. Madalina
    March 30th, 2018 at 09:01 | #31

    Neata.
    Am un PFA la norma de venit care s-a radiat pe 28.03.2018.
    Declaratia unica va cuprinde impozitul de 10% proportional pt cele 3 luni pana la radiere (28280/12*10% x 3 luni=707 lei) , CAS si CASS tot proportional? Adica 475*3 luni si 190*3 luni?
    Sau trebuie sa plateasca pt intregul an CAS SI CASS ? Este si salariat cu minimul pe economie inca de la 01.01.2018.
    Multumesc

    • Cristi
      March 31st, 2018 at 11:46 | #32

      Norma de venit pentru salariați poate fi redusă dacă aceștia fac dovada faptului că sunt salariați.
      Legat de întrebare: da se calculează proporțional cu numărul de luni.

  19. iuliana
    March 30th, 2018 at 16:19 | #33

    Buna ziua,
    Va rog daca am obtinut in 2017 venituri din dividende mai mari de 22800 lei (e.:32500 lei )CASS SI CAS se calculeaza la 9700 lei(32500-22800)multumesc mult!!Sarbatori Fericite!!

    • Cristi
      March 31st, 2018 at 11:49 | #34

      Nu. La dividende nu se datorează CAS. Se datorează doar CASS. Baza minimă de calcul este echivalentul a 12 salarii minime pe economie, adică 22800 lei. Nu diferența între venitul realizat și acest plafon.

  20. edy
    March 30th, 2018 at 21:10 | #35

    Pentru un angajat in sistem de stat care are si venit dintr-o activitate independenta care vor fi a cum darile catre stat daca venitul din pfa (CMI) nu depaseste plafonul de 12 salarii?
    Multumesc

    • Cristi
      March 31st, 2018 at 11:51 | #36

      Dacă impunerea este în sistem real și dacă venitul net este inferior plafonului de 12 salarii minime pe economie, atunci nu datorează CAS. Nu datorează nici CASS dacă în afara veniturilor din activități independente nu are și alte venituri decât cele din salarii, care cumulate cu veniturile din activități independente să ducă la depășirea plafonului.
      Nu este relevant că este sau nu salariat și dacă este salariat că este salariat la stat sau la privat.

  21. Puia Gabriel
    March 31st, 2018 at 21:32 | #37

    Buna ziua

    Am inteles ca daca am depus D200 privind venitul estimat la un PFA nu mai trebuie sa depun aceasta declaratie unica pentru anul 2018. Corect ?

    • Cristi
      April 1st, 2018 at 09:05 | #38

      Da. Dar D200 nu se depunea pentru venitul estimat ci pentru venitul realizat efectiv.

  22. nely
    March 31st, 2018 at 21:44 | #39

    @Cristi
    Şi totuşi: “Cine nu va depune această declarație unică?
    Cei care realizează venituri impuse la normă de venit…” Deci?

  23. Zsiga
    April 1st, 2018 at 08:24 | #40

    Buna ziua,cum trebuie sa platesc CAS si CASS daca am doua activitati idependente si realizez un venit mai mare de 22800 lei la fiecare activitate Multumesc pentru raspuns!

    • Cristi
      April 1st, 2018 at 09:14 | #41

      La cel puțin 22800 lei.

  24. Zsiga
    April 1st, 2018 at 09:34 | #42

    Multumesc! Trebuie sa depun doua declaratie ?

    • Cristi
      April 2nd, 2018 at 12:23 | #43

      Nu. Una singură.

  25. Tamas
    April 1st, 2018 at 17:27 | #44

    Buna,
    Poate cineva prezenta un calcul exact(site web, tabela excel, ceva) cum va fi calculat de acum incolo toate obligatiile fiscale(sistem real PFA)?
    De exemplu daca o sa am un venit brut de 40.000 lei in 2018 atunci cat trebuie sa platesc in cifre? Trebuie sa platesc CAS(25%) si CASS(10%) pe tot venitul brut de 40.000 lei sau numai pentru cumulativul de salariu minim pe an adica 22.800 lei? Scazand CAS+CASS din venitul brut pe rest trebuie sa platesc oricum 10% impozit, asta-i singurul lucru care e clar pentru mine.
    Dar sincer nu e egal sa platesc ~42% sau ~25% in total la stat. Din pacate nu am vazut inca nici un calculator exact pe tema asta.
    Mersi anticipat pentru raspuns.

    • Cristi
      April 2nd, 2018 at 12:27 | #45

      Exact ca până acum. Nu e nevoie de nici un tabel.
      Nu venitul brut contează la PFA. Contează venitul net. Dacă diferența între brutul generat de venituri impozabile și cheltuielile deductibile este mai mare decât 22800 lei atunci se va plăti impozit, CAS – obligatoriu și CASS.
      Dacă venitul net este mai mic decât 22800 lei atunci nu se datorează CAS. Se va plăti doar impozit și CASS dar acesta din urmă nu la 12 salarii minime ci la 6 salarii minime.

  26. Andreea
    April 1st, 2018 at 18:14 | #46

    salariat
    +contract cesiune drepturi de autor pe perioada determinata cu venit lunar fix.
    Platesc cass/cas pe veniturile din urma?

  27. ferencz
    April 1st, 2018 at 18:56 | #48

    1.la incadrarea in plafon de 22800 pt plata CASS se ia in calcul dividendul net sau brut(inainte de impozitare)

    2.daca am 3 contracte de inchirire cum depun declaratia adunat cele 3 chirii, sau 3 decl.212

    • Cristi
      April 2nd, 2018 at 12:30 | #49

      1. venitul încasat
      2. una singură. veniturile se cumulează.

  28. Vio
    April 1st, 2018 at 22:31 | #50

    @Cristi
    Multumesc. Veniturile menționate sunt nete, am dat ca referinta baza de calcul Cas si Cass. Însă pt. ca ctr. DA depășește 22800 se va reține la sursa de către platitor, corect?

  29. ella
    April 2nd, 2018 at 09:50 | #52

    buna ziua;salariat cu 5000 ron/an chirie si 22000 ron/an contract prestari servicii ca persoana fizica ( nu PFA) cu retinere la sursa a impozitului.Ce datorez sau ce trebuie sa fac?multumesc

    • Cristi
      April 2nd, 2018 at 12:31 | #53

      CASS. Depuneți declarația unică.

  30. Gabriela Barbu
    April 2nd, 2018 at 10:32 | #54

    Buna ziua,
    Am activitate independenta cu venit net anual peste 22800 .Intrebarea este daca platesc CAS si CASS obligatoriu la intregul venit net sau la o cota stabilita de mine, dar mai mare de 22800?

    • Cristi
      April 2nd, 2018 at 12:33 | #55

      Datorați obligatoriu CAS și CASS, dar baza de calcul o alegeți dvs pornind de la minim 22800 lei. Acea sumă este baza minimă. Mai mare de atât poate fi oricât. Mai mică nu poate fi.

  31. Anca
    April 2nd, 2018 at 12:51 | #56

    Buna ziua, daca am inteles corect, pentru veniturile din divid, nu ne mai raportam deloc la anul 2017….. iar in 2018 nu se depune declaratia unica daca avem venituri din divid si venituri din salarii,pt un asociat, respectiv divid si pensii pt celalalt asociat. Se depunde declaratia unica pt anul 2018, pana la data de 15.03.2019? Multumesc…

  32. Carmen
    April 2nd, 2018 at 16:11 | #57

    Buna ziua,
    referitor la recalcularea CASS-ului, inteleg ca cei care au venituri sub plafonul de scutire vor plati totusi contributie la nivelul a 6 salarii min pe ec daca in anul precedent nu au avut si calitatea de salariat?!
    Nu sunt chiar scutiti de CASS.
    Dar daca au avut venituri din drepturi de autor, contracte care se continua si anul asta?

    Multumesc!

    • Cristi
      April 3rd, 2018 at 13:22 | #58

      Așa este legat de CASS, dar nu dacă sunt venituri din drepturi de autor care dacă se continuă și se plătesc și în acest an depind de suma estimată a fi realizată. Dacă suma estimată este mai mare decât plafonul de 22800 lei atunci se va reține la sursă și CAS și CASS. Asta dacă nu cumva cel care obține venituri din drepturi de autor e și salariat caz în care se reține doar impozit.

  33. Eugenia
    April 3rd, 2018 at 09:55 | #59

    Buna ziua,
    1. Daca in 2017 s-au distribuit dividende cu venit net peste 22800, impozitul s-a retinut la sursa si a fost declarat venitul in 205 mai trebuie depusa declaratia unica? Pentru plata CASS o sa trimita ANAF decizie de impunere?
    2. Pentru dividendele care urmeaza a fi distribuite in 2018 se depune declaratia unica doar daca suma depaseste 22800?
    Multumesc.

    • Cristi
      April 3rd, 2018 at 13:24 | #60

      Da. Decizie va emite ANAF dacă este cazul.

  34. Tereza Robu
    April 3rd, 2018 at 12:35 | #61

    Buna ziua,
    1.daca in luna martie 2018, am ridicat dividende aferente anului 2017 ce depasesc 22800 lei, va trebui sa depun declaratia unica pana la 15 iulie 2018 sau in 2019?
    2. am depus d 600 si am optat pentru plata cass. Voi depune declaratia unica si voi plati cass la nivelul a 6 salarii minime ?
    Multumesc.

    • Cristi
      April 3rd, 2018 at 13:30 | #62

      1. 15 iulie. Puteți apoi să o depuneți până la 15 martie 2019 dacă apar și alte venituri.
      2. Da se depune declarația unică. De ce la 6 salarii minime? Spuneați că ați depășit plafonul de 22800 lei.

  35. Forfetar
    April 3rd, 2018 at 13:03 | #63

    Cum interpretati art. 170 al. (4)? In cazul unei persoane cu 10 lei venituri anuale din dobanzi si niciun alt tip de venit.

    • Cristi
      April 3rd, 2018 at 13:39 | #64

      Că se încadrează sub venitul care ar constitui baza de calcul pentru CASS. Și nu datorează CASS.

  36. Tereza Robu
    April 3rd, 2018 at 15:41 | #65

    Imi cer scuze ca nu am fost mai explicita….
    1. Este pentru un asociat la o firma care a ridicat dividende
    2. Este pentru mine care nu am depasit plafonul ,dar totusi am optat sa platesc CASS.
    Multumesc frumos.

  37. April 3rd, 2018 at 17:20 | #66

    La incadrarea in plafon de 22800 pt DDA, se ia in considerare venitul net incasat sau baza de calcul? De ex. am un contract DDA, suma neta lunara fiind de 2000 lei. Dar baza de calcul este 60% (se aplica deducerea de 40%).

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:03 | #67

      Venitul net – bază de calcul, nu sumele încasate efectiv.

  38. Mariuca
    April 4th, 2018 at 21:36 | #68

    Firma mea a încheiat acum câteva zile un contract de cesiune drepturi de autor cu o persoană fizică ce are și calitatea de salariat în altă parte. Ce obligații de plată are firma mea?

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:04 | #69

      Impozitul pe venit.

  39. mihaela
    April 5th, 2018 at 09:39 | #70

    buna ziua,
    pentru dividendele ridicate in 2017, mai mari decât 22800 lei, declarate in 205,ce obligații declarative avem? trebuie sa plătim cass?
    multumesc

  40. Marius
    April 6th, 2018 at 10:43 | #72

    @Cristi
    Eu inteleg din art.118 (2) lit. b) ca doar CAS mai e deductibil, nu si CASS…

  41. Marius
    April 6th, 2018 at 10:48 | #74

    Si inca o nelamurire :-)… PFA cu norma de venit trebuie sa depuna DU? La art. 69 2 alin. 1 spune ca da, iar la art. 122 (4) a) spune ca nu.

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:13 | #75

      Aici trebuie făcută o mică nuanțare: se depune și de către cei care sunt impuși la normă de venit, dar în aceleași situații în care aceștia anterior depuneau 220. Dacă schimbau sistemul de impunere de la real la normă, dacă e prima declarație pe care o depun, dacă adaugă o activitate pentru care tot pe baza normei de venit se face impunerea.
      Nu o depun în 2018 cei care în 2017 erau impuși la normă și în 2018 tot așa rămân.

  42. mihaela
    April 9th, 2018 at 21:21 | #76

    buna ziua,
    pensionarii care realizează venituri din chirii și dobânzi sub 22800 lei, trebuie sa plătească cass la nivelul a șase salarii?
    nu îmi este clar dacă sunt exceptați de la plata cass conform art.154,doar pentru venituri din pensii și drepturi de proprietate intelectuala,sau și pentru alte venituri;adică dacă obțin 100 lei venituri din dobânzi ,ar trebui sa plătească cass la nivelul a șase salarii minime?

    multumesc

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:20 | #77

      Nu, nu trebuie.
      Art.174 alin.18 spune că datorează CASS la 6 salarii minime doar acele persoane ce realizează venituri de natura celor enumerate, doar dacă nu au fost salariați sau dacă nu fac parte din categoriile de persoane exceptate de la plata CASS.

  43. Melania
    April 11th, 2018 at 14:19 | #78

    Bună ziua,

    Dacă în anul 2017 am încasat dividende de la o societate comercială în valoare de 30.000 lei net, ce am de plătit în anul 2018? Menționez că sunt angajată cu normă întreagă, deci plătesc contribuțiile la stat lunar. Trebuie să depun declarația unică sau nu?!

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:22 | #79

      Eu zic că nu.

  44. vali
    April 11th, 2018 at 14:51 | #80

    Sunt pensionar cu pfa la care veniturile sunt cu mult sub 22800.cas nu am platit Dar cass da.Dupa oug 18 mai platesc ?

    • Cristi
      April 11th, 2018 at 18:23 | #81

      Da. Dar la echivalentul a 6 salarii minime.

  45. nela
    April 11th, 2018 at 22:46 | #82

    Cum procedam daca depunem d212 si ulterior, tot in cursul anului 2018, apare un nou tip de venit, de exemplu un venit din chirii?

    • Cristi
      April 14th, 2018 at 14:56 | #83

      Se redepune declarația.

  46. Mira
    April 12th, 2018 at 18:56 | #84

    Buna seara.

    daca depasesc plafonul de 12 salarii din cedare folosinta bunuri, nu sunt salariata, sunt obligata sa platesc CAS ?
    …ca de CASS stiu ca da.
    Multumesc.

  47. Anca
    April 13th, 2018 at 08:19 | #86

    Buna ziua, revin cu intrebarea:
    1-daca in 2017 s-au ridicat dividende peste 22800 de catre fiecare din cei 2 asociati(unul salariat si celalalt pensionar) nu depun decl unica pt aceste venituri, nu?
    2-unitatea a repartizat in febr 2018 dividende de 100.000, ron aferente anului 2017,care vor fi ridicate de aceeasi 2 asociati, dar nu stim cand vor putea fi ridicate efectiv….se depune dec unica pt aceste venituri? pana la 15 iulie?
    Multumesc anticipat….

    • Cristi
      April 14th, 2018 at 15:05 | #87

      1. eu zic că nu
      2. doar dacă estimați plata lor în 2018

  48. vali
    April 14th, 2018 at 20:39 | #88

    Am o mare nedumerire?In 2017 ca pfa am avut venituri de circa 10000 ron ,platind 1600 impozit si 304 cass.Dupa oug 18 la acelasi venit ,1000 impozit iar cass 1140 ?Din cate am inteles cass ti-l deduce anaf dupa ce ai platit si impozitul si cass ? Luminati-ma cum se poate rezolva situatia ?Multumesc

    • Cristi
      April 20th, 2018 at 10:29 | #89

      Pentru 2017, regularizarea se va efectua de către ANAF pe regulile din 2017.

  49. Ion V
    April 16th, 2018 at 12:54 | #90

    Buna ziua

    Noile reguli de calcul pentru drepturile de autor se aplica incepand cu martie/aprilie 2018? Sau de la inceputul anului? Daca am platit deja pe primele trei luni drepturi de autor, acum ar trebui sa fac un calcul/regularizare ?
    Multumesc

    • Cristi
      April 20th, 2018 at 10:36 | #91

      Ordonanța a intrat în vigoare cu data de 23 martie. Se aplică pentru veniturile achitate de la acea dată. Dar momentan nu există nici declarație 112 cu suport pentru așa ceva.

  50. Marius
    April 16th, 2018 at 13:40 | #92

    De ce sa depuna DU pentru venituri din dividende, ca doar sunt cu retinere la sursa si astea nu se declara. Eventual doar pentru baza de calcul CASS daca le estimeaza mai mari de 22.800 lei.

    • Cristi
      April 20th, 2018 at 10:36 | #93

      Păi normal că pentru CASS.

  51. szasz
    April 16th, 2018 at 14:16 | #94

    Buna ziua ,
    La programul PS de ce nu este implementat D.700.
    Ultima actualizare ver. 3.0.276

    Multumesc !

    • Cristi
      April 20th, 2018 at 10:40 | #95

      Pentru că urmează să fie introdusă și acolo. Mai urgent era la societățile comerciale.

  52. Maria
    April 18th, 2018 at 13:12 | #96

    Buna ziua! Am urmatoarea situatie: un SRL are contracte de cesiune drepturi de autor cu mai multe persoane fizice. SRL este platitorul acestor drepturi de autor. In contracte este stipulat asa “cesionarul va retine si va plati catre Bugetul de stat si Bugetul asigurarilor sociale toate taxele si impozitele pe care legea le prevede a fi retinute la sursa si virate de catre platitorul de venituri si drepturi de autor. Impozit final”. Contractul de cesiune nu prevede un venit brut fix pe luna, ci un procent de 50-90% din sumele incasate de cesionar in urma valorificarii drepturilor. Deci sunt luni in care se realizeaza venituri si luni in care nu se realizeaza venituri, iar cunatumul lor nu poate fi cunoscut dinainte. In ianuarie, februarie si martie 2018, platitorul de venituri a retinut la sursa impozitul de 10% aplicat venitului net (venit brut-40% deducere), a declarat impozitul in declaratia 100 si l-a platit.
    Incepand cu aprilie 2018 cum va proceda?
    Ce retine la sursa si plateste firma pentru persoanele care realizeaza venituri din drepturi de autor: impozit, CAS, CASS?
    Platirorul (firma) declara in declaratia 112 impozitul si contributiile retinute?
    Care este baza de calcul a CAS si CASS, in cazul in care platitorul le retine la sursa si le plateste si le declara in D112?

    Va rog mult sa ma ajutati si va multumesc anticipat!
    Contribuabilul (persoana fizica care a cedat drepturile autor, firmei) depune declaratia unica si pentru ce (impozit, CAS, CASS)?

    • Cristi
      April 20th, 2018 at 10:41 | #97

      Sfatul meu este să rețineți doar impozit. Și să așteptați apariția normelor de aplicare a codului fiscal.

  53. Alina Iordache
    April 23rd, 2018 at 11:01 | #98

    Buna ziua. Am 2 cazuri :
    1. Un pensionar, cu pensie impozitata, care incaseaza dividende si dobanda aport societate depune declaratie ? Plateste CASS? Impozitul este achitat de societate
    2. Un pensionar cu pensie minima, neimpozitata, care incaseaza dividende, dobanda aport si are un apartament pe care il inchiriaza ca persoana fizica depune declaratie ? Plateste CASS?
    Declaratiile le face societatea sau persoana in cauza?
    Multumesc anticipat.

    • Cristi
      May 3rd, 2018 at 18:21 | #99

      1. Da, plătește CASS dacă dividendele și dobânda cumulată au valoare mai mare decât plafonul a 12 salarii minime.
      2. Da, plătește CASS.
      Declarațiile le depune persoana pentru veniturile realizate. Firma depune declarații numai dacă are obligații de reținere la sursă.

  54. Maria
    April 23rd, 2018 at 11:08 | #100

    @Cristi
    Va multumesc pentru raspuns. Pai si daca retin doar impozit il declar in D100?

    • Cristi
      May 3rd, 2018 at 18:15 | #101

      Nu. În D112. Dar abia azi s-a actualizat.

  55. Ana
    April 24th, 2018 at 09:52 | #102

    @szasz
    Eu am actualizat SAGA PS versiunea 3.0.276 in data de 17.04.2018 si la mine apare D700.

    • Cristi
      May 3rd, 2018 at 18:30 | #103

      Asta pentru că, între timp, a fost introdus și acolo.

  56. ANGELA
    April 25th, 2018 at 07:37 | #104

    Buna ziua,
    Am intrat in concediu pentru ingrijire copil pana la 2 ani. Va rog sa imi spuneti ce se considera venituri impozabile, fără să-mi fie suspendată plata indemnizaţiei. Nu stiu daca in aceasta categorie intra de exemplu sume incasate in cont de la parinti care lucreaza in afara tarii,
    dacă acestea depășesc într-un an calendaristic 3.750 de lei (1.250 lei x 3).
    Multumesc.

    • Cristi
      May 3rd, 2018 at 18:37 | #105

      Nu intră acele sume. Consultați OUG 111/2010.

  57. harasim maria
    April 29th, 2018 at 10:00 | #106

    Buna ziua ! Pentru 2017 CAS si CASS nu erau considerate cheltuieli deductibile cind depun D 212 ptr 2017, tin cont de acest lucru sau le consider ca fiind deductibile urmind sa fie scazute de ANAF prin deciziia emisa .

    • Cristi
      May 4th, 2018 at 13:04 | #107

      La fel sunt și acum. Pentru 2017 sunt tot nedeductibile și deducerea se va acorda de către organul fiscal.
      În 2018 CAS va fi nedeductibil. Se va ține seama de suma datorată la stabilirea venitului impozabil.
      CASS în opinia mea este cheltuială deductibilă în 2018.

  58. Monica
    May 3rd, 2018 at 21:48 | #108

    Buna seara.
    Daca pfa-ul obtine venituri mai mici de 22.800 lei , ce trebuie sa plateasca la stat?

    • Cristi
      May 4th, 2018 at 13:13 | #109

      Impozit și CASS, dar CASS calculat la echivalentul a 6 salarii minime.

  59. Marius
    May 6th, 2018 at 08:42 | #110

    @Cristi
    De ce zici ca ar fi CASS deductibila in 2018? (vezi commentul tau #73)

  60. Marius
    May 6th, 2018 at 08:45 | #112

    @Cristi
    Daca cumva PFA-ul e si salariat, nu datoreaza nici CASS la echivalentul a 6 salarii minime, cel putin asa inteleg eu.

  61. Sandu Adriana
    May 8th, 2018 at 15:13 | #113

    Buna ziua !
    Daca am depus declaratia 200 , pentru anul 2017 , inseamna ca am pierdut bonificatia de 5 % pentru depunerea electronica !?

    • Cristi
      May 17th, 2018 at 10:18 | #114

      Ați depus-o la ghișeu – da. Ați depus-o online nu. Dar bonificația nu este numai pentru depunere online, ea depinde și de plata impozitului pentru 2018, anticipat până la 15/12/2018

  62. Gabriela
    May 10th, 2018 at 15:24 | #115

    Buna seara,
    Va rog daca puteti sa ma ajutati !!!!
    Am un PFA impus pe norma de venit (agricultura)
    Venit net anual 32741 lei
    impozit 10 % 3274 lei
    Cum calculez CASS in declaratia 212 ?????
    Multumesc,

  63. Irina
    May 12th, 2018 at 16:16 | #117

    Buna ziua,

    Am rugămintea să îmi răspundeți la 2 întrebări.
    1. Dacă în 2017 s-au încasat dividende peste 22800 lei și în 2018 nu voi mai repartiza dividendele către încasare și le voi distribui la alte rezerve trebuie sa depun declarația unica?
    2. Mama mea e in următoarea situatie: este pensionara, lucrează cu norma redusă conform legii, venitul net anual depășește 22800 lei. In 2017 a încasat dividende de la Transelectrica de 40 lei. Trebuie să depună declarația unica?

    Multumesc anticipat și o zi frumoasa va doresc,
    Irina

    • Cristi
      May 17th, 2018 at 10:21 | #118

      1. nu dacă în 2017 persoana care a încasat dividende a fost salariată.
      2. nu

  64. George
    May 16th, 2018 at 17:59 | #119

    Buna seara,

    Sunt beneficiarul unui contract de drepturi de autor in valoare de 22.000 lei din data de 30.04.2018. Sunt si salariat la o alta societate , dar nici plafonul de 22.800 lei nu este depasit. Impozitul este final si specificat in contract.
    Am cateva intrebari :
    – Societatea e obligata sa-mi retina la sursa doar impozitul pe DA , nu ? CAS si CASS nu trebuie sa platesc avand in vedere ca sunt salariat.
    – Societatea in ce declaratie declara acest venit impreuna cu impozitul ? Mie contabila imi spune ca va declara in D100 si ca va trebui sa merg depun eu la anu in calitate de persoana fizica D212 pentru a se stinge acest impozit. Eu din cate am inteles , nu ar trebui sa mai am nicio obligatie , iar ei ar trebui sa declare venituri in D112 , conform OUG 18/2018. Ce trebuie sa depuna societatea ?

    Multumesc anticipat,
    George

    • Cristi
      May 17th, 2018 at 10:28 | #120

      1. Da, dar numai de la OUG 18/2018.
      2. În D112. Dar abia au emis ordinul nou și pdf-ul aferent încă nu. Probabil zilele acestea.

  65. George
    May 16th, 2018 at 18:03 | #121

    @George

    Mai era si o a3-a intrebare :)
    Pentru stabilirea impozitului , e obligatorie aplicarea cotei de 40% pentru cheltuieli forfetare ?
    Ma intereseaza daca se poate declara venitul si impozitul aferent , adica 22.000 suma bruta si 2.200 impozitul pe venit. Deasemenea , plata se va face conform celor declarate.

    Multumesc,
    George

  1. No trackbacks yet.