Home > Legislatie > Modificare legea contabilității

Modificare legea contabilității

accounting4Legea  82/1991 a fost modificată prin Legea 121/2015. Modificările se referă la contabilitatea persoanelor fizice și la conducerea contabilității.

Astfel se modifică art.1 alin.5, textul vechi

Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.

se modifică și se înlocuiește cu acesta

 

Persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venit, definite de Codul fiscal, şi ale căror venituri sunt determinate în sistem real au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.

Se nuanțează categoria de persoane fizice care au obligația conducerii evidenței contabile. Pe textul inițial puteau exista unele confuzii legate de calitatea persoanei.

Legat de celebrul art.10 din lege, se modifică și acesta încă odată, deși a mai existat o clarificare a “altei persoane împuternicite”

De aceea textul inițial

Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcţia de director economic sau contabil-şef se înţelege o persoană angajată potrivit legii şi care are atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii.

se modifică după cum urmează

Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare. Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcţia de director economic sau contabil-şef se înţelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare şi care are atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii.

Se face, de fapt, precizarea că și altă persoană împuternicită conform legii, trebuie să fie o persoană absolventă de studii superioare economice.

Mai există o modificare legată de situațiile financiare consolidate prin care se permite societății mamă ce are obligații de auditare a situațiilor financiare să depună un singur raport de audit precum și un singur raport al administratorilor.

Categories: Legislatie Tags:
  1. Septimiu
    June 3rd, 2015 at 18:46 | #1

    Adică mai nimic modifică ăștia.
    Să muncim, să luăm banii.

  2. cismasu
    June 3rd, 2015 at 22:00 | #2

    Deci să înțeleg că în cazul unei societăți mici, administratorul ce are studii economice superioare, poate liniștit să semneze bilanțul. Dacă nu are studiile, s-a încheiat interpretabilitatea.

    • Cristi
      June 4th, 2015 at 15:08 | #3

      Nu este suficient să dețină studii economice superioare. Este necesar să fie într-o relație de angajare cu societatea, să aibă contract de muncă încheiat cu societatea pentru o funcție specifică studiilor sale.

  3. Razvan
    June 4th, 2015 at 07:14 | #4

    Pe mine ma omoara fraza:”angajata potrivit legii”. Angajata intr-o depasire sau cum? 😀

  4. Maricica
    June 4th, 2015 at 09:23 | #5

    Daca eu am terminat postliceala ca asistent de gestiune in domeniul economic pot tine contabilitatea la o microintreprindere? Dar bilantul il pot face ?

    • Cristi
      June 4th, 2015 at 15:06 | #6

      Da, până la nivel de balanță. Nu puteți avea funcție de contabil șef și nici să exercitați atribuțiile specifice acestuia.
      Nu puteți semna bilanțul contabil.

  5. Stere
    June 4th, 2015 at 13:08 | #7

    Aflata intr-o relatie contractuala de … DEGEABA!

  6. Cosmin
    June 4th, 2015 at 21:25 | #8

    Se aplica si in cazul unui PFA? Daca pana acum imi puteam tine singur contabilitatea in partida simpla, de acum sunt obligat sa contractez un expert contabil sa faca asta?

    • Cristi
      June 5th, 2015 at 07:37 | #9

      Nu, defel. Nu s-a schimbat nimic în sensul ăsta. Art.10 nu se aplică PFA-urilor ci persoanelor juridice,

  7. Cristina
    June 5th, 2015 at 05:11 | #10

    PFA-urile cu impozitare in sistem real si care tin contabilitatea in partida simpla, fara a intocmi bilan, pot sa-si tina singuri contabilitatea?

    Multumesc!

    • Cristi
      June 5th, 2015 at 07:38 | #11

      Da, fără nici o problemă.

  8. lore
    June 5th, 2015 at 11:01 | #12

    Daca sant licentiat in economie pot semna bilantul unei societati?

    • Cristi
      June 5th, 2015 at 12:00 | #13

      Dacă citiți cu atenție găsiți răspunsul. Există pe acest blog un topic cu foarte multe comentarii legat tot de legea contabilității la care am dat toate răspunsurile posibile și imposibile și nu am de gând să le repet aici.

  9. Mani
    June 9th, 2015 at 07:16 | #14

    Buna ziua,
    Ma aflu in urmatoarea situatie:
    – am studii economice superioare
    – Fara sa fiu si anngajatul unei microintreprinderi, sunt unul din asociati si administratorul ei. In prezent microintreprinderea are 1 angajat. Angajatul este o persoana cu studii medii economice.
    Intrebarea este: Intentionez sa imi fac contract de munca cu microintreprinderea pentru functia de Director economic. Voi putea semna bilantul atat la rubric “Administrator” cat si la “Director economic”?
    Multumesc mult

    • Cristi
      June 10th, 2015 at 11:18 | #15

      Eu zic că da.

  10. Cristina
    June 10th, 2015 at 08:53 | #16

    Va rog sa-mi dati un sfat!
    Ce alta forma de angajare in afara de CIM poate avea o persoana pentru a tine contabilitatea la o micro infiintata anul acesta? SRL-ul nu are angajati.

    Multumesc!

  11. Cristina
    June 10th, 2015 at 11:39 | #18

    E obligatoriu sa existe o persoana care sa tina evidenta contabila sau poate si administratorul SRL-ului?

    Multumesc!

    • Cristi
      June 10th, 2015 at 12:15 | #19

      Ce vi se pare neclar din textul legii și din toate explicațiile anterioare?
      Cred că am repetat chestia asta de peste 100 de ori: contabilitatea poate fi ținută de persoane cu studii economice ce au fie calitatea de salariați ai firmei, fie sunt membri CECCAR activi chiar dacă au studii medii. Organizarea, conducerea departamentului contabil, întocmirea și semnarea situațiilor financiar contabile (bilanțuri) nu poate fi efectuată decât de către persoane, absolvente de studii superioare economice, angajate în firmă pe funcția de contabil șef, director economic sau funcție similară sau cu delegație specială sau experți contabili membrii activi ai CECCAR.

  12. Cristina
    June 10th, 2015 at 12:18 | #20

    Am inteles ca ,,Organizarea, conducerea departamentului contabil, întocmirea și semnarea situațiilor financiar contabile (bilanțuri) nu poate fi efectuată decât de către persoane, absolvente de studii superioare economice, angajate în firmă pe funcția de contabil șef, director economic sau funcție similară sau cu delegație specială sau experți contabili membrii activi ai CECCAR”.
    Dar evidenta contabila pan la nivel de balanta, inclusiv o poate tine administratorul si doar pentru bilant sa angajeze pe cineva cu atributii in acest sens?

    Multumesc!

  13. Mani
    June 11th, 2015 at 07:43 | #22

    @Cristi
    Multumesc mult!

  14. Cristina
    June 11th, 2015 at 08:08 | #23

    @Cristi

    Multumesc foarte mult pt. lamuriri. Mi se pare normal sa-si tina administratorul contabilitatea (daca se pricepe) si doar pt intocmirea bilantului sa angajeze o persoana calificata.

    O zi frumoasa!

  15. rok
    June 12th, 2015 at 11:22 | #24

    Din 1995 lucrez in contabilitate si am luctrat cu softuri de conta diferite in functie de client.Acasa am in fost din 1995 pe care l-am folosit , din ianuarie am descoperit saga, m-am jucat putin prin el sa il testez si m-am indragostit de el.Acuma am inceput sa imi introduc firmele unele chiar si din ianuarie 2015.
    Mi se pare perfect.Am lucrat pana acum cu win mentor, rei soft,neo manager, diel ciel ,programe proprii facute de unuu dar sunt ft departe de saga undeva in urma cu 20 ani. Felicitari echilei.Rodica,

  16. ioan
    January 18th, 2016 at 20:24 | #25

    Buna ziua!
    am mare nevoie de opina dvs in urmatoarea problema:persoana imputernicita despre care se vorbeste in art 46 Decret 209 privind controlul inopinat este aceeasi persoana imputernicita la care face referire art 10 din Legea 82 actualizata in 2015?
    Poate o persoana care lucreaza de multi ani in contabilitate dar care nu are studii superioare economice sa faca acest control inopinat?
    Multumesc!

    • Cristi
      January 18th, 2016 at 21:02 | #26

      Probabil vă referiți la Decretul 209/1976 ce aprobă regulamentul operațiunilor de casă. Dacă da, atunci:
      – acel decret nu este aplicabil societăților comerciale. De altfel există o lege din 1997, legea bugetului din acel an parcă, în care se face explicit precizarea că acest decret este aplicabil instituțiilor publice
      – în cazul instituțiilor publice organizarea și conducerea contabilității se face cu respectarea art.10 din Legea 82/1991, legea contabilității. Contabilitatea în cazul acestor entități nu poate organizată decât de către persoane cu studii economice superioare ce sunt încadrate în funcția de contabil șef, director economic, dar la fel de bine poate fi încadrat pe o altă funcție (director financiar de exemplu) însă să fie împuternicit și să organizeze și să conducă compartimentul de contabilitate al entității. Dar, repet, este necesar ca persoana să dețină studii economice superioare și să fie angajat al entității.
      Din punctul de vedere al Decretului 209/1976, verificarea casieriei poate fi făcută de către conducătorul compartimentului contabil, adică de către contabilul șef, directorul economic, ori persoana angajată a entității ce îndeplinește obligațiile specifice acestor funcții dar ca împuternicit. Dar verificarea poate fi efectuată și de o altă persoană, angajată a unității, dar împuternicită de către contabilul șef ori persoana ce-i îndeplinește funcția.
      Concret
      – persoană împuternicită în sensul art.10 din legea contabilității este persoana împuternicită de către directorul general/administrator/CA ori alt organ de conducere a societății pentru a îndeplini atribuțiile specifice funcției de contabil șef/director economic și este obligatoriu să fie absolvent de studii economic superioare și angajat cu contract de muncă.
      – persoană împuternicită în sensul art.46 din regulamentul operațiunilor de casă – 209/1976, este orice persoană angajată a societății, împuternicită de către contabilul șef/directorul economic ori persoana împuternicită să exercite atribuțiile specifice acestora.
      Diferența dintre împuterniciri este clară – în prima situație, la art.10 din Legea 82/1991, împuternicirea se acordă de conducerea societății unei persoane pentru ca aceasta să exercite atribuții specifice funcției de contabil șef și este condiționată de tipul studiilor absolvite de persoană (studii economice superioare), iar în cazul decretului 209/1976, împuternicirea se acordă de către contabilul șef unei persoane ce nu este necesar să aibă studii economice sau superioare.

  17. ioan
    January 19th, 2016 at 20:18 | #27

    Multumesc!
    Revin cu precizari concrete: sunt functionar public, lucrez de multi ani in contabilitate. Initial, avand doar studii medii, ulterior, am absolvit Dreptul. Nu mi s-a schimbat locul de munca, tin evidenta contabila a doua bugete. Prin fisa postului, am primit sarcina de a “efectua lunar, prin sondaj, controlul casieriei, intocmind un proces verbal.” Ulterior, printr-o nota interna, am primit sarcina de a efectua controlul inopinat, conform Decretului 209/1976, cu bararea registrelor si numararea banilor. Am adus la cunostinta conducerii in scris faptul ca aceasta insarcinare nu respecta:
    -art. 46/Decret 209, deoarece nu am primit imputernicire scrisa .
    -Ordin 2861/2009 – art. 6 pct. 5; deoarece tin evidenta contabila pentru un buget pentru care exista un registru de casa prin care se deruleaza sume prin casierie, registru pe care eu il verific.As fi in incompatibilitate daca tot eu ar trebui sa verific casieria.
    -art. 6 pct. 3 prevede ca inventarierea trebuie sa o faca o persoana cu studii superioare economice sau tehnice.
    Controlul inopinat este tot o inventariere, doar ca limitata la mijloacele banesti, cu ocazia controlului, fiind necesara completarea declaratiei de inventariere de catre casier, aceeasi declaratie care se da si cu ocazia inventarierii anuale. Acesta este motivul pentru care am invocat ordinul 2861/2009.
    Au trecut mai mult de 30 de zile de la depunerea instiintarii; nu am primit nici imputernicire, nici sarcina nu mi-a fost retrasa. Sunt in situatia in care sunt nevoit sa solicit casierului permisiunea de a verifica registrele de casa si monetarul, pe baza faptului ca suntem colegi, eu neavand nici un document care sa imi permita accesul in casierie pt numrarea banilor.
    Astept cu interes parerea dvs! Multumesc!

    • Cristi
      January 20th, 2016 at 10:06 | #28

      Acestea sunt chestiuni ce țin de organizarea internă și de relațiile de muncă din acea instituție. Dumnevoastră ca funcționar public puteți refuza îndeplinirea unui ordin dacă acesta contravine prevederilor legale. Mă tem că nu eu ci un avocat mai degrabă este persoana potrivită să vă consilieze în chestiunea aceasta.

  18. stanley
    January 28th, 2016 at 11:18 | #29

    va rog asi dori sa stiu daca exista derogare fata de prevederile art. 10 alin (2) din legea 82/1991 respectiv art. I pct 2 din legea 121/2015, la precizarea ca persoanele in cauza trebuie sa aiba studii economice superioare. Multumesc.

    • Cristi
      January 30th, 2016 at 16:12 | #30

      Nu există nici o derogare.

  19. alfa
    February 2nd, 2016 at 21:58 | #31

    intr o școala este angajat administrator financiar o persoana cu liceu. are voie?
    cum poate fi constrans sa se specializeze?

  20. alfa
    February 2nd, 2016 at 21:59 | #32

    acest adm financiar are si viza CFP. cum i se poate lua acest drept?

    • Cristi
      February 3rd, 2016 at 13:21 | #33

      Nu aici se găsește soluția la nedumerirea dumnevoastră. Nu eu sunt cel care să vă spună cum se iau anumite drepturi sau altele sau cum ori dacă trebuie constrânsă o persoană să se specializeze.

  21. Marioara
    February 27th, 2016 at 00:50 | #34

    Buna ziua
    Sunt absolventa a Facultatii de Matematica, recent am facut un curs de specializare in contabilitate, ma pot angaja pe un post de contabil in invatamant? Sau trebuie sa am studii superioare economice?

    • Cristi
      February 29th, 2016 at 19:37 | #35

      Nu știu. Depinde de ce condiții se pun la angajare. Pe funcție de contabil șef sau similară, nu. Pe funcție de contabil simplu, posibil dacă cerința de studii e una de studii medii recunoscute de Ministerul Educației.

  22. Alexandra
    February 29th, 2016 at 22:52 | #36

    Buna! As avea si eu o intrebare, sunt absolventa a facultatii de stiinte economice sectia contabilitate si informatica de gestuine, pot fi angajata intr-o firma pe functia de director economic? Si daca as putea fi, pot tine contabilitatea pana la bilant inclusiv?

    • Cristi
      March 1st, 2016 at 12:10 | #37

      Am răspuns deja de nenumărate ori la acest tip de întrebare. Găsiți răspunsul în comentariile anterioare.

  23. paula
    March 9th, 2016 at 15:41 | #38

    Imi puteti spune daca pentru ocuparea postului de contabil sef intr-o institutie bugetara trebuie vechime si cat ? ma intereseaza ordin, hotarare sau alt act normativ

    • Cristi
      March 11th, 2016 at 14:15 | #39

      Nu știu. Condițiile specifice pot fi solicitate de instituție. Sau de organul lor tutelar.

  24. lorella
    April 4th, 2016 at 15:07 | #40

    @Cristi
    Am si eu o intrebare, daca este vorba de o “functie similara”, de exemplu “manager financiar” ( cod COR 121125), la ce categorie ( calitate) se incadreaza la semnarea bilantului : 11, 12 sau 13? Cu chestia asta sunt total in ceata, citesc pe net, pe site- uri notabile, ca “alte persoane” inseamna alte persoane din cadrul firmei ce primesc imputernicire temporara, in absenta directorului economic sau a sefului contabil, de a tine contabilitatea, respectiv de a intocmi/ semna bilantul. Multumesc anticipat pentru opinii.

    • Cristi
      April 4th, 2016 at 15:34 | #41

      Puteți semna la alte persoane împuternicite dacă respectați condițiile de studii și dacă există o împuternicire scrisă emisă de administrator.
      Asta cu ținerea contabilității numai de anumite persoane e aberantă: contabilitatea poate fi ținută și de persoane cu studii medii, contabili. Ei nu pot organiza și conduce com partimentul contabil al firmei și nu pot întocmi și semna situații financiare. Dar în rest pot întocmi orice document financiar-contabil.

  25. lorella
    April 5th, 2016 at 09:09 | #42

    Deci daca, in calitate de manager financiar, are specificat in fisa postului faptul ca este responsabil cu intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale ( avand si studii superioare economice), nu este de ajuns? Art. din legea contabilitatii se refera stricto- sensu la documentul numit ” imputernicire”?

    • Cristi
      April 5th, 2016 at 10:27 | #43

      Nu e nevoie să existe un document numit explicit “împuternicire”. Dar nu e suficientă fișa postului. E nevoie de o decizie scrisă a administratorului prin care să i se delege și aceste atribuții.

  26. lorella
    April 5th, 2016 at 15:17 | #44

    Am gasit intr- adevar in OMFP 1802/2014, nu stiu cum mi- a scapat… problema e ca numele pozitiei mele e tradus din engleza ” finance manager”- manager financiar- si are si alt cod COR decat cel de dir. ec. sau sef contabil… inseamna ca imi trebuie intr- adevar decizie. Multumesc.

  27. MIHAI I.
    June 10th, 2016 at 14:39 | #45

    Daca sunt angajat cu CIM intr-o societate comerciala ce are cifra de afaceri peste 35000 euro, am dreptul sa intocmesc si sa semnez bilantul.

    • Cristi
      June 13th, 2016 at 15:17 | #46

      Da, dacă sunteți contabil șef sau director economic, ori persoană împuternicită să faceți așa ceva și aveți studii economice superioare.

  28. niculae
    August 11th, 2016 at 07:27 | #47

    daca o persoana angajata pe functia de director societate comerciala, care se ocupa si de contabilitatea firmei (din diverse considerente administratorul l-a angajat cu aceasta functie, avand si alte atributiuni pe langa contabilitate), avand studii superioare economice si semnatura digitala, are nevoie de decizie pentru semnare bilant? sau se poate face decizie pentru cumul de functii? Multumesc

    • Cristi
      August 11th, 2016 at 17:12 | #48

      Ar nevoie și de împuternicire scrisă pentru asta. Cumul de funcții presupune încheierea unui contract de muncă suplimentar, cu timp parțial, la același angajator, dar pentru o a doua funcție.

  29. Virginia
    August 16th, 2016 at 23:18 | #49

    Buna seara. Am si eu o intrebare. Tin contabilitatea unei societati comerciale neplatitoare tva cu CA pana in 220.000 lei. Am studii medii si un curs de contabilitate.
    Bilantul si balantele in schimb le vizeaza o persoana cu studii supertioare membra CECCAR
    (cu ctr prestari servicii).
    In luna Iulie, firma a depasit CA de 220.000, am depus 010 si trebuie sa depun si D 088.
    Tinand cont de art 10 alin 2 din Legea Contab 82/1991 si de ce v-am relatat mai sus, credeti ca voi intampina probleme la depunerea formularului D 088?
    Va multumesc.

    • Cristi
      August 17th, 2016 at 11:45 | #50

      Nu. Treceți la persoana ce organizează contabilitatea pe cel care vă vizează bilanțurile

  30. Florica
    August 26th, 2016 at 19:11 | #51

    Buna seara !
    Am terminat facultatea de Informatica. Am cursuri de contabilitate . Sunt contabil CECAR . Am experienta in domeniul financiar contabil. Pot detine functia de Director Economic, intr-o Regie Autonoma , daca am fost desemnata de Consiliul de Administratie pe perioada determinata ?Ajuta daca din toamna ma inscriu la un master pentru studii economice ?
    Va multumesc.

    • Cristi
      August 30th, 2016 at 12:37 | #52

      Legea contabilității 82/1991 – art.10, alin.2

      Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare. Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcția de director economic sau contabil-șef se înțelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare și care are atribuții privind conducerea contabilității entității.

  31. Ioan
    September 8th, 2016 at 14:17 | #53

    Buna ziua!
    la controlul inopinat efectuat in casieria institutiei, am gasit un minus de 100 lei, pt care casierul mi-a dat o copie a unui proces verbal de la Politie, intocmit cu ocazia descoperirii, in Trezorerie, in momentul unei depuneri, a unei bancnote false.Am intocmit procesul verbal si am atasat copia acestui pv pentru justificarea diferentei dintre soldul faptic si cel scriptic.
    Aceasta diferenta trebuie inregistrata si in inregistrarile contabile, dar pe baza a ce?
    Este in sarcina mea sa adresez o instiintare scrisa directorului cu explicarea situatiei, daca directorul economic nu a luat nici o masura(desi cunoaste situatia si a semnat si procesul meu verbal)?Am cautat in legislatie, dar nu am gasit nimic sa ma ajute…proceduri pe control casierie nu sunt in institutie.
    Este datoria casierului sa faca o nota scrisa legata de ce s-a intamplat (caci lipsa e din casierie )?
    V-as fi recunoscatoare daca m-ati putea ajuta.

    • Cristi
      September 12th, 2016 at 19:37 | #54

      În baza actului de la poliție. Și a documentelor întocmite cu ocazia controlului. E o situație excepțională ce nu are cum să fie prevăzută explicit în legislație. Dar documente aveți: actul dvs de control, actul de la poliție care explică diferența.

  32. Eva Andritoiu
    October 23rd, 2016 at 18:43 | #55

    V-as fi recunoscatoare daca m-ati putea ajuta. Un SRL – micro – poate angaja un economist, part time ,pt.evidenta contabila? Care este numarul minim de ORE/LUNA avand in vedere ca este angajat cu CIM norma intreaga la un alt loc de munca.

    • Cristi
      October 24th, 2016 at 14:02 | #56

      Poate, de ce n-ar putea?
      Nu contează că e angajat și în altă parte. De la o oră pe lună la 8 ore/zi normă întreagă poate întocmi CIM fără probleme.

  33. Krrista
    November 21st, 2016 at 15:28 | #57

    Sunt economist angajat la trei firme ca si director economic cu timp partial. Pot lua propriul meu certificat digital pentru a putea depune on-line declaratiile acestor firme?
    Intebarea mea este daca este obligatoriu sa am CIM la firmele pentru care depun declaratiile sau se poate si fara? Precizez ca nu am PFA deci nu pot incheia contract de prestari servicii.

    • Cristi
      November 22nd, 2016 at 12:10 | #58

      Certificatul digital se emite pe numele persoanei. Așadar dacă achiziționați certificat digital acesta va fi emis pe numele dumnevoastră.
      Cu acel certificat puteți depune declarații pentru oricâte firme doriți dacă acestea vă împuternicesc în acest sens. Faptul că sunteți împuternicită să depuneți declarațiile fiscale nu înseamnă că sunteți în relație de angajare sau alt tip de relație cu firma respectivă ci să sunteți împuternicită să depuneți declarațiile pentru aceasta.

  34. Kontab Kont
    February 8th, 2017 at 12:27 | #59

    Daca un economist are in fisa postului – intocmirea bilantului contabil, e corect sa fie semnat la Intocmit de el, sau trebuie semnat de directorul economic?

    • Cristi
      February 8th, 2017 at 15:31 | #60

      E corect. Doar că se trece la “Alte persoane împuternicite”

  35. Kontab Kont
    February 9th, 2017 at 10:19 | #61

    Da, la persoane imputernicite.
    Daca firma are in organigrama postul de director econ, se intelege ca numai acesta are: ”atribuții privind conducerea contabilității entității”

    sau se incadreaza si economistul aici la fraza asta??

  36. Bonis Amalia
    May 10th, 2017 at 08:14 | #62

    La o microintreprindere sub 35000 Euro, suntem 2 asociati NU suntem salariati. Unul dintre asociati este administrator, al doilea are studii ec. superioare, tine contabilitatea.

    Intrebare, daca este imputernicit de catre administrator cu o decizie, IN CALITATE DE ASOCIAT sa raspunda de organizarea contabilitatii , poate semna bilantul contabil?

    Cu stima si respect

    • Cristi
      May 10th, 2017 at 14:16 | #63

      Nu. Persoana care este împuternicită să organizeze și să conducă contabilitatea trebuie să fie angajată a firmei.
      Vedeți art. 10 alin.2 din Legea 82/1991R

      Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcția de director economic sau contabil-șef se înțelege o persoană angajată potrivit legii, care are studii economice superioare și care are atribuții privind conducerea contabilității entității.

  37. Florentina
    May 11th, 2017 at 18:58 | #64

    Buna seara !
    v-as ruga sa ma lamuriti, daca eu ca si contabil simplu, neautorizat CECCAR, cu vechime in meserie de 20 ani ,pe cartea de munca,cu curs de contabilitate si cu studii juridice, pot tine evidenta contabila a unei microintreprinderi, daca sunt angajata cu CIM, in afara de semnarea bilantului?
    Si daca contractul de pres.serv.extern, este nevoie sa fie incheiat numai la semnarea bilantului sau permanent in vedrea semnarii balantei ?
    Multumesc !

  38. Florentina
    May 11th, 2017 at 19:02 | #65

    si cu scuzele de rigoare ca nu am acoperit de prima data toate nelamuririle.D 010, trebuie depusa acum, de toti agentii , doar pentru aceasta mentiune privind perasoana care tine evidenta contabila
    sau doar cind va interveni vreo alta modificare ?

    • Cristi
      May 17th, 2017 at 18:05 | #66

      Puteți fi angajată contabil, dar nu puteți organiza și conduce compartimentul contabil și nici nu puteți întocmi și semna situațiile financiare.
      Anexa la 010 se va completa numai pentru modificări ulterioare a vectorului fiscal.

  39. Daniela
    May 26th, 2017 at 16:38 | #67

    Buna ziua,
    V-as ruga sa ma lamuriti daca mai exista acea limita de 50000 eur pt. care raspunderea pt. tinerea contabilitatii revine administratorului. Daca sunt administrator la o firma (de publicitate) si economist contabil de profesie, pot tine contabilitatea – inclusiv bilant – si sa semnez si la adm si la pers. imputernicita si sa depun cu semnatura mea el-nica fara sa fiu angajat?
    In noul format al 010, in anexa apar cf. coloanelor respective doar membrii CECCAR, care au contracte de prestari. Cei cu contract de m-ca apar undeva?

    • Cristi
      May 29th, 2017 at 20:48 | #68

      Nu, nu mai există acea limită.
      Nu, nu puteți fără a fi angajat.
      Nu, cei care au contract de muncă nu se înscriu în anexa la 010.

  40. eniko
    September 22nd, 2017 at 16:24 | #69

    Buna ziua,sunt contabila la o firma cu CIM part-time cu cod cor 331302,am postliceala in domeniul contabilitatii,studii economice superioare -3 ani cu licenta- contabilitate si informatica de gestiune si sunt membru CECCAR dar fara viza pe anul curent.Pot sa depun declaratille lunare si bilantul pentru aceasta firma doar pe baza fisei postului ?

    • Cristi
      September 22nd, 2017 at 16:57 | #70

      Da, dacă sunteți absolventă de studii superioare însă în bilanț trebuie să alegeți “Alte persoane împuternicite” și să aveți împuternicire pentru organizarea și conducerea contabilității. Puteți foarte bine să vă schimbați funcția în contabil șef, prin act adițional la contractul de muncă.

  41. Daniela
    September 26th, 2017 at 13:18 | #71

    Buna ziua, sunt unul din asociati la o firma nou infiintata care are in obiectul de activitate printre altele si contabilitate primara. Tin evidenta contabila la aceasta firma si la inca una careia ii emit factura pt. partea de inregistrari contabile, state, depunere declaratii…Pt. partea finala (balante, bilant) vreau sa inchei contract pt. ambele firme cu o firma Ceccar. Eu ca firma al carei asociat sunt, pot incheia contract cu firma Ceccar pt. verificari, balante, bilant pentru ambele firme (eventual si altele carora ar urma sa le inregistrez documentele, sa le intocmesc statele, sa efectuez operatiuni de gestiune…) sau firma Ceccar trebuie sa aiba contracte separate cu toate firmele respective pt. care firma mea tine evidenta pana la balanta?

    • Cristi
      September 26th, 2017 at 14:27 | #72

      Trebuie contract distinct cu fiecare firmă în parte.

  42. catalin viorel
    September 27th, 2017 at 06:59 | #73

    buna ziua. daca administratorul imprumuta societatea cu 2000 ron, se restituie tot 2000 sau de poate si in 2 zile cate 1000 pe zi? multumesc.

  43. Daniela
    October 4th, 2017 at 19:55 | #74

    Buna ziua,
    Va rog, as avea urmatoarea intrebare: un contabil ( desi ma intereseaza si in general orice profesionist) poate lucra pt. aceeasi firma atat ca si angajat ( full time sau part time) cat si colaborator care are propria firma? Daca este full time lucreaza in afara programului..daca este part time, are un program afisat obligatoriu si in rest lucreaza ca independent..( mai ales daca vine cu calculatorul lui, nu i se plateste CO decat la part time, nu i se platesc delegatii…), e OK?

    • Cristi
      October 9th, 2017 at 12:31 | #75

      Dacă e membru CECCAR, nu, nu poate. E o încălcare a normelor deontologice. Ori angajat ori colaborator. Altfel e o problemă de delimitare a activității independente de cea dependentă.

  44. Kontab Kont
    October 30th, 2017 at 16:12 | #76

    Exista vreun termen de a incheia contract de tinere a contabilitatii cu expert contabil, sau eventual de a angaja economist la o firma nou infiintata, care o sa aiba activitate peste 6 luni??

    Multumesc!

  45. Kontab Kont
    November 1st, 2017 at 10:23 | #78

    Multumesc!

    Atunci declaratia 010 se va depune atunci cand firma va avea economist angajat sau expert ctb pt tinerea contabilitatii

    • Cristi
      November 1st, 2017 at 13:59 | #79

      Se va depune când se modifică vectorul fiscal.
      Completarea datelor despre conducerea contabilității în 010 și a anexei la 010 se face numai dacă e contabilitate externalizată nu și în cazul în care aceasta este condusă de personal propriu angajat.

  46. Flori
    January 29th, 2018 at 13:07 | #80

    Buna ziua. Sunt angajat pentru postul de Contabil in cadrul unei societati.
    Separat, eu sunt membru Ceccar, iar societatea la care sunt angajata cu CIM, eu reprezentand departamentul de contabilitate.
    Daca societatea ar dori sa se ocupe si de evidenta contabila la alte societati, care ar fi demersurile necesare? Multumesc!

    • Cristi
      January 29th, 2018 at 15:26 | #81

      Trebuie ca societatea să fie autorizată de către CECCAR pentru așa ceva. Autorizarea implică inclusiv vizarea actului constitutiv de către CECCAR. Pot exista doar anumite coduri CAEN în obiectul de activitate pentru a obține viza CECCAR.

  47. cristina cotan
    February 12th, 2018 at 23:13 | #82

    Buna seara,eu ca persoana cu studii superioare economice,angajata cu CIM part time pot semna bilant?Se aude ca nu mai pot semna bilanturile cei care nu sunt membrii CECCAR? Eu am fost expert contabil dar nu am mai platit cotizatia si m au radiat din tablou,stiti cumva ce trebuie sa fac ca sa fiu iar in tablou?mi se pare absurd sa dau examen iar.Multumesc

    • Cristi
      February 13th, 2018 at 15:55 | #83

      Da, puteți dacă sunteți angajată cu contract de muncă pe funcție de contabil șef sau echivalent.

  48. cristina cotan
    February 13th, 2018 at 19:28 | #84

    Multumesc

  1. No trackbacks yet.