Început de an. 2017.

01 Jan 2017 | Contabilitate | 198 comentarii2169 vizualizari
Început de an 2017

Ca în fiecare început de an, acum odată cu primele zile din 2017, vă doresc și eu un an mai bun ca cel care tocmai a trecut și, sper eu, cu mai puține modificări legislative. În 2015 a fost adoptat codul fiscal într-o formă rescrisă, precum și codul de procedură fiscală. Ambele au suferit modificări de la adoptarea lor inițială. Unele din ele chiar la finele anului 2016.

De aceea, vă propun să reluăm puțin datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi contabilii.


Cursul EUR la 31 decembrie 2016 a fost 4,5411 lei/EUR.

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2017. Astfel dacă în 2017 veți avea o bază de calcul pentru impozitul pe venit mai mare de 454,110 lei veți deveni plătitor de impozit pe profit de la data de 1 a primei luni din trimestrul în care ați depășit plafonul.
– cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 adică tot 4,5411  lei/EUR în acest an, deși normal s-ar lua în considerare cursul stabilit în 30/12, dar pentru că ziua de 31 e zi nelucrătoare și se menține același curs stabilit în 30/12.


Dacă la 31/12/2016 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 454.110 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2016, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2017, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar, va trebui să depuneți 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.

Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri pentru TVA de până la 100.000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2016.  Repet ceea ce am scris și în anii anteriori: un formular mai inutil nu am văzut – fiscul nu are o evidență clară a acestuia, nu poate să spună dacă a fost depus sau nu de către o firmă.

Nu înțeleg sincer de ce îl mai cer. Pur și simplu nu pricep.

Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.310 CF (în noul cod fiscal).


Nu uitați de schimbarea cotei de TVA! Mai ales la casele de marcat. Dacă nu ați făcut-o până acum ar fi bine să vă grăbiți.

Legat de cote – cota standard va deveni 19% de la 1 ianuarie 2017, dacă nu se va modifica legislația. E foarte posibil ca după instalarea noului Guvern să existe o limitare a scăderii cotei sau să se revină la cota inițială cu promisiunea unei scăderi ulterioare.


Dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și în evidența dumneavoastră contabilă sumele ce compun baza de calcul pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor sunt la data de 31/12/2016 mai mici de 100.000 EUR, adică 454,110 lei și dacă nici nu vă încadrați la excepții, veți trece, în 2016 de la 1 ianuarie, la impozit pe venit microîntreprinderi.

Cum calculați? Foarte pe scurt cam așa:

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societăţile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 765, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.


Schimbarea vectorului fiscal – trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe venitul microîntreprinderilor o veți face până la 31 martie 2016, nu până la  31 ianuarie ca până acum.


Dacă în evidența contabilă aveți construcții speciale (stâlpi, drumuri, împrejmuiri, etc) în mod normal nu ați mai datora impozitul pe construcții speciale.

Dacă nu intervine nimic, 2016 a fost ultimul an pentru care se datora impozitul pe construcții.


În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de 220.000 lei, la 30 iunie 2017, sperând că se va menține același criteriu de până acum, nu veți avea obligația de a depune raportare semestrială.


Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 2.250.000 lei, și în 2017, veți putea opta pentru ieșirea din sistemul de TVA la încasare.
Iar dacă această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 220.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA. Atenție la ajustări. Prin OUG 84/2016 s-a schimbat modul de calcul al ajustării TVA în unele situații.


Începând cu  2017 dacă sunteți înregistrat în scopuri de TVA nu mai este necesară înscrierea în ROI pentru a efectua achiziții intracomunitare de bunuri sau pentru a efectua/primi servicii pentru care anterior era necesară înregistrarea.

Dacă sunteți neînregistrat în scopuri de TVA în România și doriți sau sunteți obligați să vă înregistrați pentru AIC, va fi suficient să obțineți codul de TVA special fără a solicita și înscrierea în ROI.


Începând cu anul 2017 nu veți mai depune, temporar, D392 sau 393. Depunerea acestora este suspendată până în 2019 inclusiv. Să sperăm că se va renunța la ele.


D394 va conține livrările către orice persoană începând cu declarația lunii ianuarie 2017. Citiți informațiile de pe blog și forum legate de această declarație, pentru că nu cred să existe întrebare ce nu a fost pusă și răspuns să nu fi fost dat.

Dacă aveți multe operațiuni, mai ales din ianuarie încolo, peste 500, ar trebui să știți că nu e recomandat să generați PDF ci să generați XML pe care să-l transformați în PDF cu DUKIntegrator sau cu aplicația DeclarațiiANAF de la SAGA.


Una din modificările la codul fiscal este de introducere a regimului special pentru agricultori. Despre aceasta va urma un articol distinct în cursul anului 2017.


Impozitul pe dividendele distribuie și plătite începând cu 1 ianuarie 2017 va fi 5%, dar începând cu acest an, dacă nu se modifică nimic în legislație, se va datora și CASS. Contribuția de asigurări sociale de sănătate se va datora de către persoana ce obține dividendele, în baza unei decizii emise de către ANAF. Așadar atenție – nu se reține la sursă ca impozitul.


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2015, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. În niciun caz să nu declarați impozit pe profit în D100 acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.


Plătitorii de impozit pe profit vor depune exclusiv D101 pentru acest impozit până la 25 februarie în cazul ONG-urilor, celor ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până la 25 martie cel târziu de către ceilalți.

Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute.

Mai am o remarcă legată de declararea de către asociațiile non-profit a impozitului pe profit, de fapt, mai corect spus, e legată de depunerea D101 – această declarație se va depune de către toate asociațiile non-profit, indiferent de modul de ținere a contabilității – în partidă simplă sau dublă. Deci vor depune și asociațiile de proprietari de exemplu ce conduc evidența în partidă simplă, dar și ONG-urile ce conduc evidență în partidă dublă


D101 urmează să fie introdusă în formatul nou în program în perioada următoare. Aceasta are unele modificări de formă


Bilanțul este momentan în fază de proiect. Probabil va apărea în forma lui finală zilele acestea. Dacă nu aveți scaner, ar fi recomandat să vă achiziționați de pe acum, pentru că se menține obligația scanării documentelor anexă la acesta. Nu uitați să verificați recipisa rezultată după depunerea bilanțului, indiferent că e depunere on-line sau la ghișeu, pentru a evita orice surprize neplăcute legate de o eventuală nevalidare a acestuia din varii motive.
Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.
Nu uitați: începând cu acest an dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.

Termenul de depunere – 30 mai 2017. Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2016, depuneți declarația de inactivitate până la data de 01/03/2017 inclusiv.

Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Vedeți criteriile din ordin.

Dacă societatea comercială are ca acționar majoritar statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra.


Salariul mediu brut pe economie, pentru 2017, va fi cel puțin la început de an tot 2.681 lei. Acesta este un indicator important, în funcție de acesta fiind calculate indemnizațiile de concediu medical, limita pentru calculul CAS, ajutorul de deces. Este important și prin prisma introducerii obligativității plății CAS cu o limitare a bazei de calcul în cazul celor care obțin venituri din activități independente.

Cei care obțin venituri din activități independente vor avea o bază minimă de calcul a CAS de 35% din salariul mediu brut pe economie, lunar, adică 938 lei și vor datora minim 98 lei/lună cu titlul de CAS.

Se pare, cel puțin azi, că va crește după numirea noului guvern la  3.100 lei. Cel puțin asta relatează presa pornind de la declarațiile celor ce vor forma guvernul.


Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil din 2016 raportat la numărul de luni ale anului, ori la numărul de luni de când v-ați înființat în cursul lui, este cel puțin egal cu 35% din salariul mediu brut pe economie, adică este de 938 lei/lună, aveți obligația depunerii D600 pentru stabilirea CAS.

Cota de impunere, implicit este cea pentru contribuție individuală – 10,5%, dar codul fiscal permite și opțiunea pentru cota integrală – formularul fiind adaptat în acest sens. Cota integrală permite stabilirea unui stagiu de cotizare complet.

Tot 2017 va fi și primul an în care se va efectua regularizarea CAS. Dacă nu v-ați pus bani de-o parte ar fi timpul să o faceți. Foarte multă lume are tendința de a uita de regularizări și deși își achită la timp impozitul și contribuția de asigurări sociale de sănătate, uită că există și regularizări în anul următor.


Tot legat de salarii, salariul minim brut garantat în plată, pe economie, se va modifica în 2017. Nu se știe dacă vor fi două modificări sau una. Momentan este tot 1250 lei. După toate declarațiile se va modifica la 1450 lei. Așa că pregătiți-vă pentru întocmirea actelor adiționale și transmiterea lor în REVISAL.


Nu uitați că din acest an 24 ianuarie și 1 iunie sunt zile libere legale, codul muncii fiind modificat în acest sens.

Din acest an zilele libere legale sunt:

– 1 și 2 ianuarie;
– 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române; (nou introdusă)
– prima și a doua zi de Paști;
– 1 mai;
– 1 iunie;  (nou introdusă)
– prima și a doua zi de Rusalii;
– 15 august – Adormirea Maicii Domnului;
– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;
– 1 decembrie;
– prima și a doua zi de Crăciun;
– două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.

Vă reamintesc că în aceste zile nu se lucrează. Pot lucra doar cei din unități sanitare sau de alimentație publică. Restul nu decât dacă au fie o activitate care  nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.

Vă reamintesc totodată că pentru cazul în care specificul unității este de așa natură încât e necesar să se lucreze în aceste zile, zilele respective se plătesc salariaților ce au lucrat în acele zile, iar salariații beneficiază în compensație de zile libere plătite și numai dacă din motive bine justificate nu se pot acorda zilele libere li se acordă o compensație de 100% pe lângă plata zilelor respective


D205 are termen de depunere 28 februarie 2017 pentru anul 2016. Din acest an eu zic că aceasta nu va mai conține informațiile despre veniturile din salarii. Ci pentru venituri din alte surse – dividende de exemplu sau din vânzarea de deșeuri. Alooo, băncile!!! Se aude?! Nu vă mai puneți oamenii să ceară fișe fiscale sau extrase din declarația asta – explicați-le că e suficientă adeverința cu venitul realizat. Au trecut deja vreo patru ani și, aparent, unele bănci încă nu au aflat.


Anul trecut vă scriam să vă pregătiți pentru noile  tipuri de casă de marcat. Nu a mai fost cazul și se pare că nici nu e, termenele fiind deja amânate cu 6 luni, obligația utilizării noilor tipuri apărând doar din 2017.

Reiau ce am mai scris: ANAF și-a alocat inițial 240 de zile pentru a elabora norme de aplicare a OUG 28/1999. Cele existente sunt, evident, perimate. Apoi a constatat că nu-i ajung și a mărit perioada de la 240 de zile la 360 de zile și cum nici un an nu este suficient a mai mărit odată perioada până la 30/06/2016. Eu zic că nu vor face nimic nici atunci dacă o țin tot așa, deși normele sunt mai necesare ca aerul în această situație – mai ales dacă ar clarifica aspectele neclare de aplicare a ordonanței.

Am avut dreptate – nu au făcut nimic. Zvonurile sunt că se va prelungi încă odată termenul. Și nu doar zvonuri. OUG 98/2016 amână termenul de elaborare a normelor de conectare la sisteme informatice până în noiembrie 2018. Bravo!

Ne lăsați cu o ordonanță ce are norme de aplicare ce nu mai au nici o legătură cu textul ordonanței și realitatea de azi.


Am scris la finele lui 2016 despre cei care au comerț cu amănuntul și sunt persoane juridice că dacă au o cifră de afaceri mai mare de 10,000 EUR sunt obligați să folosească POS-uri.

Și scriam acolo că e imposibil să dai bani înapoi de la magazin și să emiți bon fiscal pentru asta. Se pare că la finele lui 2016 și-au dat seama și autoritățile că legea, din acest punct de vedere, e imposibil de pus în practică.

Să ne înțelegem – obligația de a avea POS se menține. Restituirea banilor la cererea clienților nu se poate pune în practică.

Am auzit și un punct de vedere interesant emis de ANAF: în opinia lor (forțată până la cer și înapoi) prin sintagma “Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul” ei înțeleg sau vor să forțeze interpretarea conform căreia toți cei care sunt obligați să utilizeze case de marcat sunt obligați să aibă POS-uri dacă îndeplinesc condiția legată de personalitate juridică și de cifră de afaceri. Eu i-am trimis să le explice medicilor stomatologi de exemplu ce au societăți comerciale cum sunt ei persoane ce desfășoară activități de comerț cu amănuntul sau hai, nu medicilor, mecanicilor sau pantofarilor. Unii nu au ce face și când se plictisesc și-și dau seama că e o lege proastă în loc să le atragă atenția celor ce o pot modifica, preferă să dea niște interpretări de te doare mintea nu altceva.


Impozitul specific. Reglementat printr-o lege plină de ambiguități și de contradicții, despre care am scris aici, se va aplica din 2017.

Dacă aveți unul din codurile CAEN CAEN 5510 – “Hoteluri și alte facilități de cazare similare”, 5520 – “Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată”, 5530 – “Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere”, 5590 – “Alte servicii de cazare”, 5610 – “Restaurante”, 5621 – “Activităţi de alimentație (catering) pentru evenimente”, 5629 – “Alte servicii de alimentație n.c.a.”, 5630 – “Baruri și alte activități de servire a băuturilor” și sunteți plătitori de impozit pe profit, e foarte posibil să datorați în 2017 impozit specific.

Deși sunt necesare clarificări la acest impozit acestea întârzie să apară.

Deși, în opinia mea, art.10 din Legea 170/2016 e clar ca bună ziua și spune limpede că dacă ai venituri din alte activități, pe lângă cele din codurile CAEN enumerate vei plăti impozit pe profit pentru toate veniturile și legea impozitului specific nu ți se mai aplică, sunt unele voci ce susțin că dimpotrivă plătești impozit specific pentru activitățile enumerate și impozit pe profit pe veniturile din alte activități. Ar fi în egală măsură absurd și imposibil în egală măsură pentru că nu ai o cale concretă de determinare a cheltuielilor aferente altor venituri. Ai tot felul de metode – de alocare proporțională sau mai știu eu cum, dar nu sunt reglementate de titlul impozit pe profit.

198 comentarii

  1. Cred ca ar trebui mentionat si faptul ca, dupa 1 ianuarie 2017, microintreprinderile care au capital social, subscris si varsat, de cel putin 45000 lei (in loc de 25000 euro ca pana acum) pot opta pentru trecerea la impozit pe profit din trimestrul cand este indeplinita aceasta conditie. Optiunea este defintiva. Asa se specifica in ultima OUG care modifica Codul Fiscal.

  2. .Pentru ca sunteti intotdeauna cu un pas inaintea dezlegarilor a ceeace au vrut sa legifereze,va adresez multumiri , va doresc multa multa sanatate si La multi ani !!!

  3. O alimentara care s-a deschis in decembrie 2015, cu cifra de afaceri evident mica in 2015, dar cu o cifra de afaceri in anul 2016 usor peste 10000 euro ce trebuie sa faca? Sa-si puna aparatul de plata cu cardul sau sa mai astepte?!?

    1. Este deținută de o persoană juridică? Dacă da, atunci are obligația de a accepta plata cu cardul și, implicit, montarea la magazin a unui POS.

  4. Ioan :
    PFA cu obiect de activitate comert online, dar am si casa de marcat ca fac si livrare la domiciliu, daca am implementat pe site si plata cu cardul prin euplatesc.ro mai obligatia de a achizitiona si POS- ?
    Va multumesc

    1. Nu aveți nici o obligație. Obligați sunt doar persoanele juridice, nu PFA. Ca PFA este opțională introducerea și utilizarea POS.

  5. La multi ani!!! Un 2017 cat mai lejer…
    Multumim frumos pentru informatii. Scurt, la obiect si bine punctat totul, ca de obicei.

  6. “D205 are termen de depunere 29 februarie 2016 pentru anul 2015” … suntem in 2017 :-)

    E clar ca nu se mai depune D205 pentru salarii, in urma OUG 84/2016

    ART. 132 – Obligații declarative ale plătitorilor de venituri cu reținere la sursă

    (2) Plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plătitorilor de venituri din salarii și asimilate salariilor…

    1. Am corectat. Mulțumesc de atenționare. Și pentru mine e clar că nu se mai depune, dar la o ședință din acest an la care a fost și cineva de la finanțe o dădea cu aia că încă nu e clar de când nu se mai declară și alte bălării.

  7. Tichetele cadou tb inregistrate in statul de plata sau nu? Am facut o simulare si programul le impoziteaza, ceea ce nu e corect-in limita a 150 desigur

    1. Pe statul de salarii se înscriu veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor. Tichetele cadou acordate conform codului fiscal cu ocaziile înscrise în codul fiscal, în limita a 150 lei, nu sunt venituri de natură salarială și nici asimilate salariilor.
      Așadar aceste tichete nu au ce căuta în statul de salarii.

  8. o persoana care lucreaza la doua firme diferite poate beneficia din ambele locuri de aceste tichete? bineinteles in suma de 150 ron/ eveniment?

  9. D205 are termen de depunere 28 februarie 2017 pentru anul 2019 … s-a rasturnat cifra 6 :-) (scuza-ma ca-s carcotas)

  10. Buna seara!

    In cazul unei donatii facuta de o srl platitoare de impozit pe venit, colectez TVA la valoarea ce depaseste 3 la mie din CA sau la toata valoarea bunului donat? Multumesc!

    1. La ceea ce depășește 3 la mie din CA (dar e CA pentru TVA nu CA economică). Vedeți textul de la normele de aplicare a art.270 alin.8

  11. Buna ziua

    In noiembrie , respectiv decembrie 2016 am facturat avansuri pt reparatia unui motor cu tva 20 %. In ianuarie trebuie sa facturez finalizarea reparatiei odata cu livrarea motorului. Cum inregistrez factura finala? Stornez avansurile cu 20% si facurez reparatia cu 19% sau cu 20% ?
    Multumesc

  12. pentru o achizitie de bunuri din sua pentru care s-a platit tva in vama se trece in d394 cartusul F ?

  13. Referitor impozit 0.5% pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale ce mai stiti? Multumesc.

    1. S-a prelungit termenul de aplicare până la 31/12/2017 prin OUG 99/2016. Aveați impresia că o vor anula? Eu zic că sunt șanse mari ca, în curând, să devină permanent și chiar mai mare acest impozit.

  14. “Dacă la 31/12/2016 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 454.110 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2016, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2017, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA lunar veți depune 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.”

    Pana la ce data se depune 010 in acest caz?

    1. Orice modificare a vectorului fiscal se face în termen de 15 zile, dacă legea nu prevede alte termene. Aici codul fiscal nu are un termen anume, așadar se va depune declarația de mențiuni în 15 zile (15 ianuarie).

  15. Am o nelamurire: cifra de afaceri la 31.12.2016, din punct de vedere al TVA, avuta in vedere la stabilirea perioadei fiscale pentru TVA (trimestru/luna), contine sau nu valoarea TVA? Va multumesc!

  16. Din februarie, cele mai multe firme vor plăti impozit pe veniturile micro, de 1% sau 3%

    De la 1 februarie, societăţile comerciale care au realizat venituri de până la 500.000 de euro în 2016 trebuie să îşi modifice sistemul de impunere, devenind plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

    “Pentru anul 2017, persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 47 sunt obligate la plata impozitului reglementatat de prezentul titlu (impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, n. red.) începând cu 1 februarie 2017, urmând a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, (…) până la data de 25 februarie 2017 inclusiv”, scrie acum în Codul fiscal, modificat prin OUG nr. 3/2017.

    Potrivit art. 47 din Codul fiscal, o microîntreprindere este, în 2017, acea persoană juridică ce a îndeplinit cumulativ, la 31 decembrie 2016, următoarele condiţii:

    a realizat venituri, altele decât cele din activităţi desfăşurate în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, în domeniile jocurilor de noroc sau activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale;
    a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
    a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro (noul plafon introdus);
    capitalul social a fost deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale;
    nu se afla în dizolvare cu lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.

    Astfel, pentru anul 2017, firmele române plătitoare de impozit pe profit care au îndeplinit, la finalul anului 2016, condițiile de mai sus, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor începând cu 1 februarie 2017. Asta înseamnă că, în luna ianuarie, aceste persoane juridice rămân plătitoare de impozit pe profit, urmând ca, de luna viitoare, să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, de 1% (pentru cele care au cel puţin un angajat) sau de 3%, pentru cele care desfăşoară activităţi fără a avea salariaţi.

    Tototată, entităţile vizate de noile prevederi vor depune declaraţia de impozit pe profit, formularul 101, până cel târziu la 25 februarie (pentru perioada 1-31 ianuarie 2017).

  17. O solutie ca sa ramana platitoare de impozit pe profit in continuare, daca doresc, ar fi sa isi majoreze de urgenta capitalul social subscris si varsat la cel putin 45000 lei. Corect?

  18. Buna ziua. Folosesc un program gratuit Saga versiunea 3.0.462, cum pot schimba cota TVA la 19%? Multumesc pt ajutor.

    1. Suport pentru cota de 19% există de la versiunea 477.
      Fie actualizați, dar veți avea nevoie de licență, fie ștergeți folderul curent și instalați versiunea curentă și reîncepeți culegerea de date de la 1 ianuarie.

  19. Pe foile de parcurs completate pana in prezent am avut un consum de 6 l/ 100 km.pentru a trece la un consum de 7.5, cat imi permite legea, trebuie sa intocmesc vreun act suplimentar, ca anexa la Contractul de comodat pentru masina?

    1. Legea nu indică un consum sau altul în cifre absolute. Legea, codul fiscal mai exact, vorbește de norma proprie de consum. Adică, intern, în cadrul firmei trebuie să existe o decizie ce să stabilească, în mod just, o normă proprie de consum pentru autovehicule. Și acea normă trebuie respectată.

  20. Daca pentru trecerea de la impozit /profit la impozit micro din 01.02 2017 se depune declaratia 101 pt luna ianuarie 2017 pe data de 25.02.2017,atunci declaratia 101 pt. anul 2016 cand se depune?

  21. @Cristina
    Doua intrebari;1-trebuie facuta declaratia 010 pt trecerea de la impozit/profit la micro incepand cu 01.02.2017,si cand se depune?
    2-Daca pe 25.02.2017 se depune 101 pt luna ianuarie 2017,cand se depune 101 pt anul 2016?

    1. 1. până la 25 februarie 2017. data la care e și termenul de depunere a D101. Și care probabil va da eroare dacă se depune 010 în 25/02 și d101 tot în 25/02, că nu știu dacă au timp să prelucreze la zi toate acele declarații de mențiuni.

  22. Ma arde si pe mine o problema:
    SC platitoare de impozit pe profit, cu CA mai mica de 100.000 euro.
    Devine din 01 ianuarie micro sau mai merg o lună pe profit si din februarie (pt ca am ca sub 500000 euro) devin micro?
    Teama mea este sa nu ratez startul :) firma devenea oricum micro din ianuarie si dupa modif. la CF, devine din februarie…

  23. Multumesc…mai sunt colegi care amintesc si in prezent de ea….adica nu pot intra din profit in micro DE LA 01 FEBRUARIE 2017, pt ca am 20 de salariati….

  24. @Cristi
    Pentru cei care sunt plătitori de impozit pe profit la 31.12.2016, se verifică dacă la 31.12.2016 nu depășesc pragul de 100.000 de euro (la cursul publicat în 31.12.2016, adica 1 euro = 4.5411 lei), deci 454.110 lei și nici nu au avut venituri din consultanță în 2016 mai mari de 20% din totalul veniturilor. Dacă se îndeplinesc ambele condiții, atunci ei trec obligatoriu la micro de la 01.01.2017 și depun 010 până la 31.03.2017.

  25. Buna ziua
    Va rog sa imi spuneti cum anume actualitez cota tva 19 %. Programul este cumparat,are licenta.
    Multumesc.
    Zi buna!

    1. În mailul de actualizare la versiunea 478 aveți toate detaliile.
      Dacă aveți partea de stocuri activă, cota de TVA se schimă în Fișiere-Articole, dacă aveți gestiuni de marfă global-valorice, corecția TVA se operează prin articole contabile la 1 ianuarie 2017.

  26. buna ziua!avem o covrigarie cu vanzare medie de 300 le / zi.trebuie instalat POS sau nu?am inteles ca nu au aparut normele de aplicare..multumesc!

    1. Ce norme să apară? Textul e clar: comerț cu amănuntul. Firma e PFA, Întreprindere individuală sau familială? Atunci discuția se oprește aici. Nu aveți nici o obligație în raport cu utilizarea POS.Sunteți persoană juridică? Atunci: aveți activitate de comerț cu amănuntul? Dacă răspunsul e da, atunci, aveți cifră de afaceri mai mare de 10,000 EUR? Dacă și aici răspunsul e da, atunci – da, aveți obligația de a avea POS. Altfel, dacă răspunsul de la oricare din întrebări e NU, nu aveți obligația utilizării POS.

  27. Buna seara, va rog frumos cifra de afaceri pentru formularul 094 nu este definita la articolul 322 din codul fiscal iar in norme precizeaza ca se ia in calcul baza declarata in deconturile de tva?

  28. Buna ziua!
    S-a trecut de la impozit profit la impozit micro cu 01.01.2017. Cand se depune declaratia 101 pt anul 2016?

  29. buna
    se poate mentiune delcarea si plata tva lunar, chiar daca firma are cifra <de 100.000 eur,etc
    patronul asa doreste
    ms

    1. Nu. Poate dorește să plătească și doar 50% taxe sau poate dorește să plătească 150%. Nu e după cum dorește el. Ci după cum te obligă legea.

  30. Buna ziua,

    Am o intrepridere individuala care are ca obiect de actividare comertul cu amanuntul cu cifra de afaceri mai mare de 10000 de EURO,trebuie sa instalez POS?????

    Multumesc.

    1. Nu. Am explicat în postul legat de acest POS de ce: doar persoanele juridice au această obligație. O întreprindere individuală nu are personalitate juridică și nu este persoană juridică. Așadar nu este obligat. Dacă dorește să-și instaleze, poate să o facă oricând chiar dacă vinde 1 leu/zi sau 100000 lei/zi. De asemenea în cazul întreprinderilor individuale nu există noțiunea de cifră de afaceri. Aceasta este una specifică persoanelor juridice, nu PFA, II sau IF.

  31. @Cristi
    Codul fiscal art. 148 – (3) Pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1), baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale se recalculează în anul următor celui de realizare a venitului, în baza declaraţiei privind venitul realizat, şi se stabileşte ca diferenţă între venitul brut realizat şi cheltuielile efectuate în scopul desfăşurării activităţii independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale, raportată la numărul de luni în care a fost desfăşurată activitatea. Baza lunară de calcul nu poate fi mai mică decât echivalentul reprezentând 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, prevăzut la art. 139 alin. (3), în vigoare în anul pentru care se efectuează definitivarea contribuţiei, şi nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câştig.

  32. @Cristi
    Noua declaratie 200 / 2017 are la: B. VENIT NET / CÂŞTIG NET ANUAL
    2. Cheltuieli deductibile, exclusiv contributii sociale obligatorii

    De aici a pornit intrebarea mea!
    Multumesc frumos.

    1. M-am gândit eu că de acolo. Dar nu citați din articolele legate de CAS. Vedeți art.75 din codul fiscal. Cheltuiala cu cheltuielile sociale este deductibilă, la nivelul sumei datorate, nu la nivelul celei acordate. Iar deductibilitatea o acordă organul fiscal. Practic persoana nu va lua în considerare la cheltuieli deductibile aceste cheltuieli cu contribuțiile sociale obligatorii, iar organul fiscal îi va recalcula venitul net ținând seama de aceste cheltuieli. Vor beneficia de deductibilitate chiar și cei care nu și-au achitat debitele datorate.
      Ce nu se știe exact este dacă se va lua în considerare suma după regularizare sau suma datorată inițial, anterior regularizării, iar regularizarea în anul următor. Logic ar fi să se efectueze regularizarea și suma rezultată ca debit anual să fie considerată cheltuială deductibilă.

  33. va rog mult sa-mi explicati despre impozitul specific. firma platitoare de impozit pe venit, cu CAEN secundar 5630-baruri, dar care de fapt a ramas cu singura activitate baruri, trebuie sa treaca la impozit specific? daca da, ce trebuie facut? multumesc.

    1. Dacă mergeți la ANAF și-l cereți.
      Majorarea de capital social se poate face oricând.
      Dacă scopul majorării de capital social este să se schimbe, prin opțiune statutul fiscal de la microîntreprindere la impozit pe profit, iar capitalul social se majorează oricând în trimestrul I, chiar și în martie, trecerea se face de la 1 ianuarie.

    1. Se pot scoate confirmări de sold. Extrasul de cont ca document nu mai există.
      Știu că e prevăzut de normele privind inventarierea, dar acolo e prevăzut modul de utilizare a unui document și nu formatul și modul lui de întocmire respectiv informații minimale. Acesta nu se mai regăsește în lista formularelor financiar-contabile aprobată de MF. Totodată procedura de inventariere nu indică acest document ca fiind unica și singura soluție de inventariere. Ci și punctajul reciproc. Un astfel de punctaj se poate realiza și prin emiterea unei confirmări de sold anexate la o scrisoare prin care se solicită partenerului punctajul reciproc și confirmarea soldului conform documentului de confirmare anexat.

  34. Buna ziua,
    Platitor de impozit pe profit in 2016 , CA mai mare de 100 000 euro / 31.12.2016 , capital social varsat peste 45 000 lei. Pot ramane platitor de impozit pe profit si dupa 01 februarie 2017?…

    1. Nu. La data de 1 februarie veți deveni obligatoriu microîntreprindere dacă respectați criteriile de la art.47 cod fiscal. Capitalul social nu e printre criteriile de acolo.
      Dar ulterior înregistrării ca microîntreprindere puteți opta, prin excepția de la art.48 alin.5^2 să re-deveniți plătitor de impozit pe profit de la 1 ianuarie datoriră capitalului social mai mare de 45000 lei. Și asta pentru că acea opțiune poate fi exprimată doar de către cei care sunt înregistrați fiscal ca microîntreprinderi. Și e doar o opțiune nu este o obligație.

  35. Imi scapa mie ceva?Am inteles ca extrasul de cont pentru clienti, furnizori nu mai exista, dar formatul actual al confirmarii de sold pe care programul il genereaza, fara sa aiba si un spatiu in care partenerul sa aiba posibilitatea sa si confirme soldul mi se pare cel putin nefericit.

  36. Buna ziua!
    Inchiriez spatii.Pe langa chirie mai intocmesc o factura pt.refacturarea unor utilitati din luna anterioara.Se intampla ca in luna Ianuarie 2017 sa intomesc o factura priv.refacturarea en.electice din 2016. VA ROG, imi spuneti cu care cota de TVA o refacturez? 20% cu cat am primit-o si eu sau 19% cat este TVA-UL acum?
    Va multumesc!

  37. @Cristi
    Valentin are perfecta dreptate. Ati modificat in rau ceva ce era bun. Adica acum trebuie sa scriem 100 de scrisori catre parteneri prin care sa le solicitam sa ne confirme soldul….nu este in regula…dar poate doar mi se pare :)….mie si celorlalte sute de utilizatori

  38. De unde se listeaza acea confirmare de sold?
    Obiectele de inventar casate, de ce mai apar in lista de inventar?

  39. 1.O intreprindere individuala platitoare de tva la trimestru in 2016:
    – are venituri nete( fara tva )obtinute la 31.12.2016 de 520000 lei (> 100000 eur) devine platitoare de tva lunar ? trebuie sa depun declaratie D010 sau D070 si apoi D300, D394 pe ianuarie 2017 la termen de 27.02.2017 ?
    Trebuia sa depun 070 pana acum ? eu nu am depus-o inca , e ceva grav ?
    2.La SRL care nu a avut activitate de la infiintare pana la 31.12.2016 depune decl. inactivitate pe 2016 pana cand ?
    3.La alt SRL care a avut activitate dela infiintare dar din 2013 nu a mai avut activitate, cu declaratii D100 privind impozit pe venit micr. trimestrial cu zero, depune cumva decl. de inactivitate pe 2016 daca da pana la ce data ?iar bilant pe 2016 la 31 mai 2017 ?
    4. La alt SRL care a avut activitate in 2015, in 2016 nu a avut activitate :
    – se depune decl.de inactivitate daca da, la ce data trebuie depuse ?
    – s-a depus D100 trimestrial privind impozit pe profit cu zero, pentru trim.4/ 2016 nu am depus D100 am inteles ca se depune D101 pt. perioada 2016 sau pt. trim.4/2016( cum trebuie mentionat : tot anul 2016 sau trim.4) si cand trebuie depusa la ce data ?
    – daca ea nu a avut activitate devine platitoare de impozit pe venit pe 2017, ce trebuie sa fac ( sa depun decl 010 sau 070 de modificare din impoz profit in impozit pe venit si apoi de depus D100 pe trim. 1 / 2017 in 25.04.2017 ? )
    Cam multe intrebari v-am pus , astept cu nerabdare raspunsurile dvs
    Va multumesc

    1. 1. Nu veniturile nete contează. Contează valoarea livrărilor din an înscrise în jurnalul de vânzări pentru 2016. Dacă acestea, fără TVA, depășesc 100,000 EUR trebuie schimbată perioada fiscală.
      Schimbarea se face prin depunerea 070 (în cazul PFA, II, IF) sau 010 (SRL, SA, ONG, alte persoane juridice) până la 15 ianuarie a anului următor.
      Așadar, da, trebuia depus 070 în ianuarie. Depuneți-l acum.
      2. Scrie mai sus la bilanț

      Termenul de depunere (pentru bilanț) – 30 mai 2017. Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2016, depuneți declarația de inactivitate până la data de 01/03/2017 inclusiv.

      3. Se depune bilanț. Declarație de inactivitate se depune dacă nu a avut niciodată activitate. Termenul e indicat la pct.2
      4. Bilanț la același termen de la pct.2
      Dacă a fost plătitoare de impozit pe profit tot anul 2016 atunci D101 se depune pentru întreg anul 2016 nu doar pentru trimestrul IV. Termen 25/03/2017.
      Trece la micro de la 01/02/2017. Termen de modificare a vectorului fiscal 25/02/2017 prin 010, dată până la care depune și D101 pentru ianuarie 2017

  40. Buna ziua,

    O asociatie care nu desfasoara activitate economica, trebuie sa depuna D 010 pentru impozit pe profit si D 101 pentru anul 2016(cu zero)?

  41. Buna ziua,
    La societatile care trec la micro de la 01.02.2017, nu mi se activeaza pe ianuarie declaratia 101.
    Am facut modificarea la detalii impozit si tva.
    Trebuia in alta parte?
    Multumesc!

  42. Soc.platitoare de impozit pe profit, in 2016 cu CA /31.12.2016,mai mica de 100.000 euro devine micro de la 01.01.2017 si CA ,mai mare de 100.000 dar nu depaseste 500.000 euro devine micro de la 01.02.2017.Ce depaseste 500.000 euro ramine la impozit pe profit.

  43. Cu ian 2017 am trecut la tva trimestrial, dar din ”obisnuinta”am trimis decontul lunar. Va rog ce este de facut stiind ca D 300 nu are rectificativa?

    1. Dacă recipisa este validă, fără erori, deși dacă e operată modificarea perioadei fiscale în vectorul fiscal nu prea poate fi fără erori, faceți cerere de corecții materiale la ANAF.
      Dacă recipisa este cu erori nu trebuie să faceți absolut nimic.

  44. Firma care nu a depasit CA 500000 eur, dar care isi majoreaza capitalul social la 45000 lei, mai trebuie sa depuna d101 pentru ianuarie 2017? In conditiile in care au fost depuse ambele declaratii 010 ( de scoatere de la imp profit cu 01.02.2017 si intrare la imp profit cu 01.02.2017).

    1. Re-intrarea se face cu data de 1 a primei luni din trimestrul în care s-a majorat capitalul. Deci 1 ianuarie 2017 în acest caz. Dacă ați depus 010 de re-intrare la profit cu 01/02 nu e corect.
      Vedeți art.48 CF pentru detalii.
      Nu se mai depune D101 în acest caz.

  45. Buna ziua!
    Am o situatie un pic neclara pentru mine. Sunt incepatoare si incerc sa prind si eu din sfaturile pe care le dati.
    Am o soc- imp pe profit. Anul 2015 a avut pierdere. In 2016 in primul trimestru a avut profit peste pierderea din anul 2015 am recuperat pierderea si am platit un impozit pe profit( sa zicem 100 lei) In continuarea anului 2016 a avut iar pierdere. La sf de an saga face urmatoarea inregistrare; 691=4411 -100 (in rosu) dar ramane 4411 sold creditor in rosu (sau debitor in negru)
    Ce fac cu soldul acestui cont? Inchid anul asa si la 01.01.2017 ce fac cu el?
    Multumesc frumos!

    1. E sumă de recuperat. Rămâne așa până ce datorați iarăși impozit pe profit sau solicitați compensarea sumei respective cu alte obligații de plată față de bugetul statului.

  46. Buna ziua,
    o societate trece la impozit pe profit din trimesstrul 4 2016. La completarea declaratiei 101 de preiau cheltuielile si veniturile aferente trimestrului cand societate a a devenit platitoate de impozit pe profit, dar la randul 47 trec zero deoarece legiuitorul spune ca se ia in calcul perioada cand a devenit platitor pe IP si pe primele trei trimestre s-a declarat impozitul pe micro.
    Va rog sa-mi dati un raspuns, nu vreau sa gresesc si timpul este scurt.

  47. Buna ziua,
    Fiti amabil si spuneti-mi, dupa parerea dvs., din interpretarea normelor la O.U.G. 193/2002, un bar este obligat sa-si puna P.O.S. sau aici se incadreaza doar persoanele juridice al caror cod CAEN contine in denumire comert cu amanuntul? Desi avem o cifra de afaceri de peste 100.000 euro, pana acum nu a solicitat nimeni sa plateasca cu cardul la cele doua baruri prin care ne desfasuram activitatea.
    Pentru noi ar presupune cheltuieli inutile instalarea POS, ce s-ar ridica la peste 200 lei lunar, conform informatiilor primite de la banca.
    Multumesc!

  48. Buna ziua!
    Am o micro cu 10 salariati. Pe 23 martie a desfacut contractele de munca tuturor angajatilor. Ce impozit se plateste pentru trimestrul I? 3% sau 1%?
    Multumesc!
    Sarbatori fericite si linistite!

  49. Buna ziua!
    Revin cu inca o intrebare
    Sunt micro, neplatitor de tva si am in societate ca mijloc fix un apartament cumparat de la o persoana fizica. Apartament mai vechi.
    Vreau sa-l vand acum. Normal ar fi sa nu facturez cu tva indiferent cat de mare ar fi valoarea cu care il vand.
    Din trimestrul urmator devin platitor de tva la depasirea plafonului?
    Multumesc pentru ajutor

    1. Eu zic că vânzarea aceasta nu influențează plafonul. În opinia mea e o activitate accesorie activității principale caz în care veniturile acestea nu intră în calculul cifrei de afaceri în funcție de care se stabilește acel plafon.

  50. Buna ziua!
    Am o alta nelamurire…am contat in 7583 o factura in rosu cu un retur casa de marcat…ce fac acum la trimestru? Pt.impozit venit micro, impozitez suma care de fapt nu este o vanzare pe o factura de la mine? Ma gandesc ca daca mi-ar fi permis sa contez in ct.603 nu mai imi puneam intrebari. (de anul asta sunt micro)
    Multumesc!

  51. Salut,
    Are cineva o monografie contabila pentru programul Erasmus pentru un ONG? Organizatia tocmai a primit avansul si am multe nelamuriri vis a vis de incadrarea lor…Am citit intr-un comunicat mai vechi ca nu sunt considerate fondurilor externe nerambursabile, sunt bulversat….

  52. Buna ziua!
    Ma puteti ajuta si pe mine cu o monografie pentru “transport rutier de marfuri” in tara si intracomunitar, cu doi angajati.
    Toate actele ce trebuie intocmite. Va rog, am mare nevoie.
    Multumesc!

    1. CMR-uri pentru fiecare transport
      Notă de comandă sau contract pe transport
      Facturi pentru transportul efectuat.
      Ordin de deplasare dacă i se plătește și diurnă angajatului.
      Foi de parcurs.
      Monografia contabilă e simplă, e specifică activității de prestare servicii.

  53. Buna seara,

    O societete infiintata in luna martie si care nu are activitate ce declaratii depune?
    Ma puteti ajuta?
    Multumesc

    1. Depinde de obligațiile fiscale cu care figurează înregistrată în vectorul fiscal.
      Minim D100 cu impozit pe profit sau impozit pe venit în funcție de tipul impozitului datorat. D112 dacă s-a înscris în vectorul fiscal cu obligații declarative la impozitul pe veniturile din salarii și contribuții sociale.

  54. Buna ziua,
    O societate acorda in 2017, cu ocazia Pastelui, tichete cadou in valoare de 500 lei/angajat. In statul de salarii, pe coloana ,,alte drepturi” am trecut suma de 350 lei (in vederea impozitarii) ceea ce va rezulta un rest de plata mai mare. De aceea aceasta valoare am trecut-o si pe coloana de retineri, achitand diferenta salariatului.

    Intrebare:
    Factura de tichete cadou o inregistrez 5328= 401 500 lei, din care 6458 = 5328 150 lei (neimpozabili) si 427 = 5328 350 lei (impozabili)? Sau daca toata factura trebuie trecuta pe cheltuiala 6458 = 5328 (pentru a deduce doar 5% cheltuiala sociala) cum se inchide retinerea de 350 de lei?
    Multumesc

  55. O microintreprindere depune bilantul la 31 dec.2016 pe e-guvernare cu semnatura digitala, bilantul nu are erori de validare si se inregistreaza pe servarul anaf, dar, imediat dupa depunere se constata ca atasamentele din zip. respectiv doua conturi din balanta de verificare nu concorda cu datele din bilant, corectiile efectuate in balanta de verificare nu au fost preluate in bilant si sunt neconcordante intre aceste formulare.Se poate depune un nou bilant corectat tot pe e-guvernare ,depunere care ar fi in termenul legal? Va rog urgent un raspuns.

    Multumesc.

    1. Am o observație: balanța nu a fost niciodată parte a documentelor ce se atașau, scanate, la bilanț.
      Prin internet nu se permite depunerea situațiilor financiare decât o singură dată cu recipisă de depunere fără erori. Corecția se depune la ghișeu, dar nu se pot efectua corecții decât în unele condiții.
      Vedeți procedura de corecție a erorilor constatate după depunerea bilanțului. Procedura și situațiile în care se pot corecta situațiile financiare se găsesc în OMFP 450/2016 actualizat prin OMFP 543/2017.

  56. Buna ziua! Mai astept un ajutor!
    1. Am o societate de constructii cu sediul in Romania, microintreprindere, neplatitoare de tva, cu angajati ce lucreaza in Franta. Datoriile la salarii se platesc in Romania. Societatea are un contract cu o firma din Franta pentru construirea unui bloc. La sfarsitul lucrarii trebuie sa factureze. Trebuie sa ma inscriu obligatoriu ca platitor de TVA, pentru servicii intracomunitare? declaratia 091- OBILGATORIU???
    2. Muncitorii locuiesc intr-o casa a administratorului societatii (personala)
    Cum inregistrez in contabilitate asta? Ca venituri pentru angajati? Trebuie sa fac contract cu societatea si apoi cu angajatii?
    Se poate altfel? si cum?
    Multumesc pentru raspunsurile de pana acum!

    1. 1. Da.
      2. Nicicum. Nu văd relevanța. Ce treabă are locul în care locuiesc aceștia? De ce ați contabiliza ceva pe venituri? Puteți să le acordați o indemnizație de deplasare ce conține diurnă și cazare.

  57. Buna ziua, am o intrebare daca ma puteti ajuta..
    1.Firma a fost plat de tva, si-a intrerupt activitatea din motive serioase pt ea…Finantele ne-au retras cui de tva.(2015)
    2. Anul acesta am activat firma la reg comertului (ca ne declarasera inactivi) si am reluat activitate.
    3.Acum depasind CA 220000,am mers la finante cu decl 099,pentru REinregist.de TVA.
    4.La Finante mi-au spus ca oricum vom plati TVA aferent veniturilor realizate pt anul acesta si nu deducem TVA. Sa depun Decl 311,si nu conteaza plafonul CA
    Întrebarea mea, putem cere sa ramanem neplatitori de TVA? este vreo lege?sa fie posibil?
    (Nu am incredere in cei de la finante sa intreb la Metodologie ,pt ca se uita la tine ca vitica la poarta noua , si te dezinformeaza in loc sa stie ei , modificarile din legisl.aceasta apropo de alta problema. ) Multumesc…

    1. Nu, nu puteți. Acordați-le mai mult credit celor de la ANAF. Vi s-a răspuns corect.
      Anularea codului de TVA din oficiu nu face firma neplătitoare de TVA în cazul în care își reia activitatea. O anulare a înregistrării în scopuri de TVA, efectuată conform art.316 alin.11, încetează obligatoriu la încetarea situației ce a dus la anularea codului de TVA – vedeți art.316 alin.12. Dar persoanelor cărora li s-a anulat codul de TVA li se aplică art.11.
      Conform acestuia, dacă în perioada în care are anulat codul de TVA, societatea are activitate, este obligată să colecteze TVA și nu poate deduce TVA. Beneficiarii săi nu pot deduce TVA înscris în documente. TVA colectat în acea perioadă se declară prin D311.
      Scoaterea definitivă din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face doar la cererea acestora, în temeiul legii – art.316 alin.7 și doar în anul următor celui în care constată că nu a ajuns la plafonul de scutire, sau se poate face din oficiu (teoretic) dacă organul fiscal constată că entitatea desfășoară doar activități scutite fără drept de deducere.

  58. Buna ziua!
    Multumesc inca o data pentru raspunsurile de pana acum.
    Va rog, la diurna din tara, care este suma pana la care nu se opresc impozite si ce acte trebuie sa avem la doasarul salariatului sau in conta pentru a putea inregistra aceste diurne.
    Multumesc mult!

    1. 2,5 ori limita stabilită pentru instituții publice. Ultima dată era 42,5 lei (17 lei x 2,5 ori).

  59. Buna ziua!
    Am un furnizor, platitor de TVA de la care primesc factura de utilitati cu TVA si de chirie fara TVA. Factura de chirie ar trebui sa apara in D394 pe furnizor distinct sau apare pe total cu alti furnizori in aceasta situatie? In program, la generarea declaratiei nu se bifeaza. Iar daca se bifeaza apare mesaj de eroare
    Multumesc!

  60. Buna ziua!
    Am o societate la care trebuie sa fac bilant de lichidare.
    1. Se face un bilant cu soldurile din ultima balanta si apoi inca un bilant cu soldurile 0 dupa inchiderea conturilor? si se depun amandoua?
    2. Se ataseaza ceva bilantului? balanta?
    3 Se depune doar la registru?
    4. Ce alte acte mai trebuie depuse cu acest bilant?
    Multumesc!

    1. 1. Nu. Se face bilanț cu solduri inițiale, cele de la decembrie 2016 și unul cu zero la anul curent. Se bifează raportări anuale. Formularul 10 de la acel bilanț și declarația administratorului împreună cu raportul administratorului și hotărârile AGA se scanează și se atașează la S1039.
      2. Doar ceea ce v-a enumerat la pct.1. Balanța nu se atașează la bilanț.
      3. S1039 se depune la ANAF. Se obține recipisa și apoi: S1039, recipisa de depunere împreună cu balanța din luna lichidării se depun la ONRC

  61. am un cod special de TVA de o luna, nu am facut operatii intracomunitare, ce declaratii depun?
    multumesc!

  62. Buna ziua!
    Va rog sa ma ajutati!
    Am facut la sfarsitul anului 129=106 cu 100 lei si apoi inceputul anului urmator inregistrarea 121=129 cu 100 lei.
    Acum la bilantul pe iunie nu se mai potriveste soldul contului 121 din balanta cu cel calculat ca diferenta intre venituri si cheltuieli cu acei 100 de lei pe care i-am trecut in 121 la inceputul anului. Trebuia sa mai fac o inregistrare?
    Multumesc!

  63. buna seara,

    Am o problema daca ma puteti ajuta.
    Am facut o achizitie de marfa din Elvetia de la o firma platitoare de TVA. Si firma mea este platitoare de TVA.Pe factura sunt specificate codurile de TVA.
    Pe factura furnizorul scrie -scutit de tva-livrare intracomunitara (VAT Exempt-Intra-community supply).
    Cum trebuie sa inregistrez achizitia<cu tva 0, tx.inversa, sau trebuie sa fac vama ?
    Exista vreo conventie de scutire intre Romania si Elvetia?

    Multumesc

  64. Buna ziua!
    Am o factura intracomunitara cu data 30.09.2017 Transportul marfii se face de o alta firma care si factureaza pe 05.10.2017. Cum se calculeaza pretul de achizitie al marfii? nu mai pun si valoarea transportului? Calculez pretul fara transport si il bag in luna octombrie pe “chelt cu transportul”?si ramane in septembrie pretul de achizitie al marfii doar la cel scris pe factura de cumparare marfa?
    Va rog mult un raspuns urgent. Multumesc mult!

    1. În acest caz nu. Înregistrați direct pe costuri. Sau o soluție este să înregistrați factura, pe nedefinit la septembrie pe 327 și apoi, la data recepției efective, o introduceți iarăși, dar de data asta pe marfă asociind valoarea transportului și stornând 327 înregistrat anterior.

  65. Buna. Dacă firma este plătitoare de TVA trimestrial și in Octombrie depaseste plafonul de 100.000 euro ,de când devine plătitor de TVA lunar? Din Octombrie sau din 01 Ianuarie 2018? Mulțumesc anticipat!

  66. Buna seara!
    Am luat contabilitatea unei firme incepand cu luna septembrie 2017. Firma este infiintata in 2015 si are activitate neintrerupta din 2015. Nenorocirea este ca vechiul contabil a facut greseli de neiertat: a contat gresit, a inregstrat plati aiurea si multe altele, foarte multe. Daca as reface contabilitatea din 2015 ce ar trebui sa fac cu bilanturile depuse? Ar trebui sa depun alte bilanturi sau sa le las pe cele vechi si sa depun anul viitor corect? nu stiu ce sa fac.
    Multumesc pentru ajutor.

    1. Nu aveți voie să redepuneți bilanțurile. Orice corecție legată de exerciții financiare închise se efectuează pe seama rezultatului reportat.
      De aceea sfatul meu este acesta. Să refaceți contabilitatea pentru a avea o imagine fidelă, dar în mod normal ar trebui să preluați soldurile de la 31/12/2016 și orice abatere de la acestea să o înregistrați prin 1174. De asemenea prin 1174 va fi necesar să înregistrați diferențe de cheltuieli/venituri din exerciții anterioare.

  67. Buna ziua!
    Am vandut in anul 2015 utilaje cu plata in rate. Cf ctr le-am trecut pe venituri in avans. Livrarea bunurilor s-a facut acum, dupa 36 luni. Lunar am facut factura de 1000 eu plus tva.
    Acum trebuie sa fac factura de stornare pe acele venituri in avans si sa facturez ca si venit din vanzari. Ce fac cu TVA-ul pe care l-am facturat pana acum? a fost cota de 24, 20 si 19. Cu ce tva facturez acum? S-a platit tot, nu se mai poate modifica suma de plata
    Multumesc frumos pentru ajutor

  68. Buna ziua!
    Va rog sa ma ajutati cu o monografie. Am o societate cu vanzare engros confectii. Cumpar tesatura si o dau spre prelucrare (rochii, costume). Se elibereaza factura de prest servicii de catre cei ce confectioneaza rochiile…Eu vand aceste rochii in magazin. Dau materie prima si se intorc ca si marfa pentru mine. Am facut 301=401 (in 301 am bagat si materiile prime si fact de prest serv).
    Apoi 351=301. trebuie sa mai fac si 345=351si apoi 371=345? sau pot sa bag direct pe marfa cand mi se livreaza rochiile? 371=351?
    Va rog frumos daca se poate sa ma ajutati. Am nevoie urgent!
    Multumesc pentru raspuns

    1. Nu.
      La primirea produselor de la cel care vă prelucrează
      345=711 cu valoarea materialelor consumate de cel care le prelucrează + valoarea manoperei ce vi-o facturează
      301=354…cu valoarea materialelor prelucrate cf.acte întocmite de cel care prelucrează
      601=301…cu aceiași valoare de mai sus
      Dacă le vindeți în magazin propriu
      371=345

  69. Multumesc!
    Sunt incepatoare si nu inteleg, nu va suparati.
    ce fac cu 711, cu ce il inchid?
    345=711
    601=301
    Transfer produsele finite ca marfa
    371=345
    4111=707
    607=371 descarcare pe baza stocului care se face lunar
    Multumesc pentru rabdare

  70. Buna ziua!
    Revin iar cu o problema. Ca srl platitor de tva am cumparat de la persoana fizica un teren pe care urmeaza sa construiesc apartamente. Am facut initial un antecontract Am inregistrat 232=462.(cred ca e bine asa)
    La finalizarea platilor il voi inregistra pe marfa. Dar cum este cu TVAul? Este taxare inversa? Sau pur si simplu inregistrez valoarea din contract? Fara tva?
    Daca voi construi si voi vinde apartamentele cu TVA (inclusiv terenul aferent) se face o regularizare?
    MUltumesc mult!
    Cred ca am sa revin cu mai multe intrebari. Am o situatie fff incalcita

    1. Nu mai există contul 232. Nu e ok înregistrarea.
      Corect este 4091=462.
      Nu se înregistrează pe marfă ci pe materii prime pentru că face parte din costul apartamentelor, în cotă parte.
      TVA iese din discuție câtă vreme vânzătorul nu este persoană impozabilă și nu vă emite factură.

  71. Buna ziua

    Cum inregistrez in programul saga o factura de achizitii de la dedeman pe care am produse cu tva 19 % si produse cu taxare inversa (cherestea) astfel incat sa se inregistreze corect in d394?

    Multumesc

  72. Inregistrez de doua ori : odata cu tip F pt produsele cu tva 19% si odata cu tip T pt produsele cu taxare inversa ? Nr de factura ramane acelasi chiar daca primesc mesajul de factura duplicat sau ii mai pun in coada un A?

    Multumesc

  73. Buna seara,

    Cum pot inregistra in programul saga o polita de asigurare rca cu o valabilitate de 6 luni , a.i. cheltuiala sa fie esalonata pe 6 luni( ct 471 ) ? La intrari si deschid ca furnizor firma de asigurare si aleg contracte, deoarece din plati reg.casa nu am posibilitatea trecerii pe cheltuieli in avans cu trecerea automata a cheltuielii esalonat ? Daca o inreg.la intrari ajunge in jurnalul de tva la achizitii scutite. Este corect?

    Multumesc

  74. Buna seara!
    Societatea mea micro,neplatitoare de tva dar care construieste locuinte in Franta si are cod special de tva a depasit luna aceasta plafonul de 220000 lei si trebuie sa se inregistreze ca platitor de tva.
    Pana acum eu facturam in Franta fara tva cu specificatia -neimpozabil in Romania-.De acum cum voi factura? scriu taxare inversa daca este inregistrat si clientul in vies, si facturez pe noul cod de tva (cu RO) sau cu codul special ce l-am avut pana acum tot cu specificatia-neimpozabil? sau altfel? Daca partenerul nu este in vies aplic tva normal?
    Multumesc mult!

    1. Depinde. Dacă cel către care facturați vă dă cod valid de TVA se va factura fără TVA. Altfel va trebui să facturați cu TVA.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *