Bilanț 2011

26 Jan 2012 | Contabilitate | 30 comentarii1051 vizualizari

Sigla - Ministerului Finantelor

Ministerul Finanțelor a concretizat proiectul de ordin despre care vorbeam la începutul anului. În acest sens a apărut Ordinul 52/2012 al Ministerului Finanțelor privind întocmirea situațiilor financiare anuale.

De asemenea, pe siteul ANAF au apărut deja atât formularul PDF cât și softul J (Java) ce permite transformarea fișierelor XML în PDF.

Formularul de bilanț se va putea depune la ghișeele ANAF, fie doar în format hârtie (listat) și însoțit de fișierul PDF cu XML atașat, dar nesemnat cu ajutorul vreunui certificat digital, fie doar în format electronic – fișierul PDF semnat digital – caz în care nu mai e nevoie de formularul listat.

În acest din urmă caz, în care se va depune exclusiv în format electronic, trebuie să știți următoarele:

– documentele anexă la bilanț – situația modificărilor capitalului propriu și situația fluxurilor de numerar, după caz; raportul administratorilor; raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz; propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile; declarația scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din legea contabilității, prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare, notele explicative la bilanț – se vor scana la o rezoluție rezonabilă (o scanare la maxim 300 dpi fiind de ajuns în opina mea)

– imaginile rezultate în urma scanării, se vor arhiva în format zip. Atenție! Fișierul zip nu trebuie să aibă o mărime mai mare de 10 MB.

– arhiva rezultată se va atașa bilanțului, la validarea fișierului PDF, înainte de semnarea acestuia cu certificatul digital.

Update: După cum se înțelege din pagina de descărcare, de fapt din ghidul de depunere, situațiile financiare în format electronic se vor putea depune și on-line urmând aceiași procedură de depunere ca în cazul D112, D100 sau D300 de exemplu. (Mulțumesc Septimiu, pentru avertizare)

30 comentarii

  1. Daca in fisierul zip pui niste poze porno e vreo problema? ma gandesc ca nu sta nimeni sa dezarhiveze zipu’ si sa se uite pe documente

    1. Da, se scanează și notele explicative. Mai pe scurt, toate anexele la bilanț ce s-ar depune în mod normal listate.

  2. ma gandeam ca daca tot l-au facut online, renunta cretinii la restul documentelor sau macar fac si anexele in format electronic

    1. Nu l-au făcut on-line.

      Potrivit art. 185 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, consiliul de administrație, respectiv directoratul, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, având atașată o semnătură electronică extinsă, situațiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz

  3. Doamne cum putem sa ne mai intrebam daca: Astia sunt handicapati! Dupa 10 ani de patimi ar fi anormali daca nu ar mai fi asa. Ma minunez ca mai zambesc si ca am reusit sa nu mor asfixiata in AFP la sectorul 2 pe 25.01.2012.

    1. Ce ai tu cu S1001? Aia e o declarație, situația indicatorilor economico-financiari. Bilanțurile sunt codificate de la S1002 la S1009.

  4. Văd că are un singur câmp pentru semnătură electronică. Cine semnează acolo? Administratorul, directorul economic, expertul contabil sau împuternicitul?

    1. Logic ar fi ca acolo să semneze persoana ce întocmește acele situații financiare, fie el director financiar, contabil șef, expert contabil sau altă persoană, cu condiția ca acea persoană să și dețină certificatul digital calificat ce se va aplica la semnătură.

  5. La depunere online, am avut erori de validare datorita:
    1. “atribut codTT” : Judetul s-a generat automat, dar era cu majuscule. Trebuie ales din lista.
    2. “atribut nri_intocmit” : nu stiu de ce cere un “nr.de inregistrare in organismus profesional”, din moment ce semnez in calitatea de director economic. (se refera la nr. contract de munca ?)
    Deocamdata acestea au fost problemele intampinate.
    Bafta!

  6. Oameni buni,
    Am si eu o intrebare.
    Acele documente “scanate” care trebuie atasate la bilant, vor trebui neaparat semnate cu pixul oare?
    Ca daca trebuie semnate, atunci intr-adevar vor trebui scanate, dar daca nu, exista si posibilitatea de a instala o imprimanta virtuala care iti exporta in pdf orice document. Dar asa nu se mai pot semna anexele.

    1. Da, trebuie semnate înainte de scanare. Și ștampilate. Dar nu se atașează în PDF ci în format imagine. Scanarea la o rezoluție ce să permită cititrea documentului presupune scanarea în format imagine unanim recunoscut. Probabil JPEG. Pe forum există un topic legat de această depunere. Am scris și acolo că există un program free ce listează în format imagine.

  7. Daca persoana care deține certificatul digital calificat nu are dreptul de semnare a bilantului ,bilantul nu mai poate fi depus în format electronic ?

    1. Mai mult ca sigur că nu poate semna. Adică, să fim bine înțeleși, tehnic poate semna oricine dacă vrea, dar trebuie luată în considerare și legea societăților comerciale în sensul respectării prevederilor acesteia legate de persoana ce poate semna situațiile financiare.
      De altfel nu e foarte clară semnarea cu certificat digital. Spre exemplu, eu am certificat digital. Ca expert contabil pot întocmi și semna bilanțurile societăților la care nu conduc eu contabilitatea, dar nu am depus formularul 150 pentru acestea. Nu e foarte clar dacă voi putea semna digital bilanțul și pentru societățile acelea. Pentru care am depus formularul 150 e normal și logic să pot semna. Dar pentru cele pe care doar le întocmesc și semnez bilanțul? Eu cred că nu se va putea.
      De asemenea o altă nebuloasă e legată de tipul fișierului rezultat din scanare. Nu se specifică clar ce fel de fișiere sunt: de tip imagine și dacă da ce format, de tip pdf, etc. Se presupune, din descrierea specificațiilor legate de scanare, că e vorba de fișiere de tip imagine și că pot fi orice format:

  8. Declaratiile 100, 300 etc. pot fi semnate si de femeia de serviciu, parerea mea este ca persoana care s-ar fi dus cu ele la coada acum le trimite online. Acelasi lucru se poate intelege si pentru bilant, in loc sa platesc pe cineva sa se duca cu el la coada, platesc pe cineva sa il trimita online, persoana care il depune poate sa fie si portarul daca are semnatura electronica.

  9. Salut.Pentru a crea arhiva ZIP este necesar un scaner??.Se scaneaza toate anexele inclusiv notele explicative ce s-ar fi depus normal listate…Am tot cautat programul free ce listeaza in format imagine(mentionat de Cristi) si nu stiu unde e(Ajutor).Deci dupa ce am listat si semnat+stampilat apoi scanez..nu.Am copiat si imprimanta virtuala doPDF v7->ma ajuta la ceva.Sunt intr-o nebuloasa si nu stiu ce am de facut pt.a iesi.Daca cineva are putina rabdare cu mine,rog sa-mi explice pas cu pas ce am de facut.multumesc anticipat Aurel…

    1. Acel program menționat de mine, se poate utiliza dacă se inserează imaginea scanată a semnăturii în el.
      Cel mai simplu este să folosiți un scaner. Listați anexele, le ștampilați și le semnați, apoi le scanați. Fișierele rezultate din scanare: fișiere jpeg, tiff, pdf sau alt tip de fișier în care scanați, se arhivează, iar arhiva astfel creată se atașează la pdf. Pentru crearea arhivei nu aveți nevoie de programe suplimentare. Windows are integrat un modul de arhivare în acest format.
      DoPDF vă ajută pentru listarea documentelor în format PDF.

  10. Salut.Dupa listare,semnare+stampilare pe hartie le scanez.Deci prin scanare se formeaza fisiere”jpg”sau”tiff”singure!!!.Cum fac arhivarea”zip”,am nevoie de un program aparte(imprim.vituala doPDF,Microsoft Office Document-Image Writter,etc.).Windows-ul, unde pot accesa acel modul de arhivare.Cristi multumesc mult si iarta-ma ca sunt insistent,dar nu prea am calitati de operator PC-IT.De fap sotia “face”bilanturile,eu ma “ocup”cu transmiterea(ea nu are habar de a lucra pe PC si eu o ajut.)Cu stima Aurel

    1. Arhivarea se poate face simplu fie din Windows, cu opțiunea Send to – Comressed folder, fie prin instalarea unui program cum e izarc sau 7-zip
      Programele enumerate de dumneavoastră crează fișiere PDF din orice document nu crează arhive de tip zip.

  11. Salut.Am instalat programul”Arhiva 7-zip”.Am scanat notele…si arhivat in “7-zip”.Problema e ca la PDF bilant dupa ce imi cere anexarea arhivei zip->ok->imi scrie ca sunt 13MB si numai 10 MB e ok.Am folosit programul”photo Resize Magic si am “micsorat la 1024×768 si asa PDF bilant mi-a acceptat anexarea arhivei zip-.ok.Am trmis online si sunt curios daca recipisa va fi ok…Daca voi mai avea probleme,te voi ruga sa ma ajuti.Aurel

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *