B.N.R. birocrație în formă mascată.

11 Jun 2014 | Diverse | 2 comentarii81 vizualizari

angry3B.N.R. a ajuns să nu mai însemne doar Banca Națională a României. Nu. A ajuns să însemne și “Buni și Noi la Raportări”.

De ceva timp, BNR, trimite scrisori și mailuri unor firme, prin care le spune cam așa:

 

Doamnă/Domnule Director General În conformitate cu cerinţele şi standardele statistice europene şi internaţionale, Banca Naţională a României, în colaborare cu Institutul Naţional de Statistică, realizează cercetarea statistică privind investiţiile străine directe (ISD), cu periodicitate trimestrială, ce se adresează societăţilor comerciale rezidente cu capital parţial sau integral străin. După cum v-am anunţat prin scrisoarea nr. 1234/03.04.2014 în perioada 15 mai 2014 – 12 iunie 2014 se va desfăşura cercetarea statistică pentru determinarea ISD aferente anului 2013 (cu date din bilanţul anual, aprobat de către organele de conducere ale societăţii). În acest scop, vă rugăm să asiguraţi participarea societăţii pe care o conduceţi la această cercetare statistică prin completarea chestionarelor electronice cu informaţii referitoare la soldurile şi fluxurile investiţiilor străine directe în societatea dumneavoastră, aferente anului 2013. Menţionăm că cercetarea statistică ISD are caracter obligatoriu şi se organizează în baza Legii nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, art.49 şi a Legii nr. 226/2009 privind organizarea şi funcţionarea statisticii oficiale în România, cu modificările şi completările ulterioare, art.2, art.6, art.25, art.36 şi art.37. Netransmiterea, transmiterea cu întârziere sau transmiterea de date eronate intră sub incidenţa art.45 şi art.46 din Legea nr. 226/2009. Datele individuale colectate vor fi utilizate exclusiv în scopuri statistice, fiind tratate în regim de confidenţialitate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Vă reamintim că datele privind ISD se colectează prin intermediul sistemului informatic pentru raportări directe (RAPDIR), care asigură introducerea şi încărcarea datelor, precum şi validarea şi transmiterea lor la BNR printr-o interfaţă de tip Web. Aplicaţia RAPDIR se accesează la adresa https://portal.bnr.ro/. Instrucţiunile privind utilizarea acestei aplicaţii sunt publicate în "Manualul utilizatorului ER" în secţiunea "Documentaţie" de la aceeaşi adresă de Internet: https://portal.bnr.ro/. Instrucţiunile metodologice privind cercetarea statistică ISD sunt publicate în secţiunea "Tipuri de raportări" de la aceeaşi adresă de Internet: https://portal.bnr.ro/, fişierul "STA-ISD1-S" . Relaţii suplimentare referitoare la realizarea cercetării statistice ISD pot fi furnizate de persoanele responsabile cu această cercetare statistică din cadrul Agenţiei județene a Băncii Naţionale a României

Vă spun eu: se trimit mailuri de acest fel, către toate societățile ce au ca asociați persoane fizice sau juridice nerezidente (cetățeni străini), dar și cu un alt text și pentru un alt scop celor ce declară prin formularul 390 depus la ANAF un anumit nivel de achiziții sau livrări de servicii intracomunitare. Pentru partea de servicii intracomunitare, BNR, “colectează” date la nivel detaliat solicitând “colectarea de date statistice" la nivel de tip serviciu/țară.

De fapt, BNR, prin ceea ce face, nu face altceva decât să introducă niște declarații, cărora le dă o anumită periodicitate, declarații ce se bazează fie pe date publice – bilanțurile contabile, fie pe date transmise de către contribuabili către MF. Și totul mascat sub denumirea de “anchetă de conjunctură” ori “culegere de date statistice”.

Remarcați modul în care e formulat mailul: se spune că e o operațiune în conformitate cu cerințele europene (care anume? mister), că BNR face asta în colaborare cu INS, apoi se aduce la cunoștință că e obligatorie și că refuzul de a participa sau de a furniza date atrage după sine posibile sancțiuni.

Acum nu mai înțeleg eu bine sau ceva nu e în regulă aici? O cercetare statistică, ar avea un scop foarte precis și are relevanță dacă se face pe o anume perioadă de timp. Dar atunci când incluzi firmă după firmă în astfel de cercetare, când o faci pe mai mult de 1 an, când ceri date trimestrial și apoi lunar, nu e normal să te întrebi dacă de fapt nu depui o declarație în plus? Nu e normal ca cercetarea statistică să se oprească la un moment dat? Adică atunci când datele colectate sunt relevante scopului cercetării?

Așa că, la un moment dat la finalizarea anului 2013 primind un mail prin care mi se cerea să continui transmiterea datelor și  întrucât, separat, INS, cel ce se presupunea că e în colaborare cu BNR, solicita niște date statistice asemănătoare în cadrul unei alte “anchete” am dat un mail spunând cam așa:

Credeam că s-a terminat cu “raportarea”. Mă gândeam că ar fi logic ca o cercetare statistică să fie desfășurată pe decursul unui an maxim. Se pare că m-am înșelat. Culmea e că și cei de la statistică fac colectare de date statistice pentru firma asta, cu date aproape asemănătoare și în loc să ne vedem de treabă lucrăm pentru tot felul de raportări statistice.
Câtă vreme mai durează “raportările” astea? Că am tot căutat vreun ordin sau ceva reglementare ce să arate clar și fără echivoc cât durează perioada de colectare de date statistice.

Și am primit ca răspuns următoarele:

Bună ziua,

Suntem conştienţi că raportările (chiar dacă statistice) vă încarcă activitatea, dar ca şi pentru noi, aceste acţiuni de cercetare statistică sunt obligatorii (baza legala a fost stipulată şi în scrisoarea recomandată transmisă dvs., respectiv Legea 226/2009 privind organizarea şi funcționarea statisticii oficiale în România, art.2, 6 si 25 şi Legea 312/2004 privind statutul BNR, art 49).

Răspunsul la solicitarea Băncii Naţionale a României nu este opţional, nefiind un sondaj de opinie, este o cerinţă de date formulata de BNR, ce se sprijină pe o bază legală (Statutul BNR si Legea Statisticii oficiale nr. 226/2009).

Ei bine aici avem o problemă: eu nu am pus la îndoială legalitatea solicitării datelor. Nicidecum. Nici un moment. Da, este ok și e normal ca BNR să solicite anumite date în anumite circumstanțe, în scop statistic. Dar acestea se fac numai pe domeniile de competență ale BNR așa cum indică chiar ei. Mai exact e vorba de art.49 din Legea 312/2004. Dar legea respectivă nu indică domeniile de competență ale BNR ci indică obiectivul fundamental al BNR și principalele sale atribuții. Pe care dacă le citesc mă tem că nu găsesc argumente suficiente pentru comerțul cu servicii. Ce nu mai spune articolul cu pricina? Păi nu spune nimic legat de durata cercetării. Așa că dacă BNR vrea să o facă pe termen nelimitat, asta e. Așa o face, pentru că legea îi permite asta.

Însă ar fi bine să ne uităm puțin și la Legea 226/2009. Aceasta definește BNR ca procesator de date statistice (colectare, procesare, agregare, analiză, etc) tot pentru atribuțiile sale specifice, nu pentru altceva. Și mai definește ceva: principiile fundamentale pe care se bazează cercetarea statistică. Dintre acestea două sunt relevante în această discuție:

– independenţa profesională – statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate într-un mod independent, în special în ceea ce priveşte alegerea tehnicilor, a definiţiilor, a metodologiilor şi a surselor care urmează să fie utilizate, precum şi a momentului şi a conţinutului tuturor formelor de difuzare, în lipsa oricărei presiuni din partea unor grupuri politice sau de interese ori din partea autorităţilor naţionale sau comunitare, fără a aduce atingere cerinţelor instituţionale, cum ar fi dispoziţiile bugetare privind instituţiile comunitare sau naţionale ori definirea necesităţilor statistice;

– eficienţa costurilor costurile pe care le implică elaborarea de statistici trebuie să fie proporţionale cu importanţa rezultatelor şi a beneficiilor urmărite, resursele trebuie utilizate în mod optim, iar sarcina de răspuns trebuie redusă la minimum. Atunci când este posibil, informaţiile solicitate trebuie să poată fi uşor de obţinut din registrele sau sursele aflate la dispoziţie. Principiile statistice sunt dezvoltate în Codul de practici al statisticilor europene.

Dacă ne uităm la aceste principii vedem că, de fapt, nu se prea înțelege de ce ancheta statistică inițiată de BNR, se prelungește de la an la an. Vedem că, de fapt, o cercetare statistică nu se face la cererea nimănui (nici măcar a organismelor comunitare – așa cum sunt instruiți să răspundă la întrebări, funcționarii BNR), se face independent fără a se aduce atingere cerințelor instituționale, dar din scrisoare și din mail nu reiese clar care e cerința instituțională sau bugetară. Vedem că eficiența costurilor e un alt principiu. BNR recunoaște creșterea volumului de muncă din cadrul firmelor, dar o dă pe partea cu obligatoriu legal. Sarcina de răspuns trebuie redusă la minim. Dar când ceri ca o firmă să-ți spună cât a cumpărat servicii dintr-o anumită țară și ce servicii, nu prea mai chiar atât de redusă la minim și mă îndoiesc că s-a făcut o analiză a eficienței costurilor. Atitudinea e cea specifică românului ce poate da o amendă: ori faci ce spun eu, ori….. și cam la asta se reduce orice analiză a costurilor și orice principiu.

Eu am constatat surprins că legea, în România, nu obligă clar la definirea perioadei de cercetare statistică. Ea poate fi oricât de mare. Se poate repeta. Se poate repeta cu aceleași entități raportoare cu motivul că fac parte din eșantionul ales deși nu e clar cum de aceleași firme fac parte, constant, din eșantion.

Așa că dacă achiziționați servicii sau facturați servicii intracomunitare, așteptați-vă să fiți solicitați de BNR (aleator sic!) pentru a participa la “anchete de conjunctură”, la cercetări statistice și, ca urmare, la transmiterea lunar/trimestrial/anual a unor raportări și către această instituție.

2 comentarii

  1. :) Asta cu serviciile intracomunitare e asa subtire de vara. Pe mine m-au intrebat la acceasi firma urmatoarele: cati salariati, cate fete, cati baieti, care au studii superioare, cat s-a dus pe training, unde s-au facut deplasarile externe – pe tari, cifre de afaceri pe sectoare, cate calculatoare avem, ch. cu energia, orele suplimentare, daca folosim cloud, web samd. Toate astea adunate in vo doua declaratii online si inca 4/5 trimise by e-mail pentru, repet, aceeasi firma. Macar de le-ar folosi la ceva util.

  2. tot ce se intampla pe parte de legislatie fiscala si statistica e “în conformitate cu cerințele europene”. ne baga pe gat tot felul de mizerii si declaratii informative, ca sa nu mai munceasca ei pe la anaf ca nu au timp, pt ca asa cere UE. dar cerintele cetatenilor din aceasta tara au vreo valoare? chiar nu se gandeste nimeni la cei care fac contabilitate ca nu mai au timp de nimic? numai pt legislatie trebuie sa stai non-stop sa citesti si sa fi la zi cu ea, ca e vai si amar la un control. ne mai freaca si astia cu statistica lor de 2 bani, trebuind sa faci o mie si una de chestionare si raportari.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *