Home > Declarații, Programe > D394 și entități afiliate.

D394 și entități afiliate.

September 3rd, 2020 Leave a comment Go to comments

ANAFimg1După cum știți deja, de la data de 1 septembrie 2020 formularul D394 va conține informații despre tranzacțiile cu persoane afiliate, conform OPANAF 3281/2020.

Ce înseamnă persoane afiliate?

Definiția lor se regăsește la art.7 punctul 26 din codul fiscal. Conform codului fiscal:

persoane afiliate – o persoană este afiliată dacă relația ei cu altă persoană este definită de cel puțin unul dintre următoarele cazuri:

a) o persoană fizică este afiliată cu altă persoană fizică dacă acestea sunt soț/soție sau rude până la gradul al III-lea inclusiv;

b) o persoană fizică este afiliată cu o persoană juridică dacă persoana fizică deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori dacă controlează în mod efectiv persoana juridică;

c) o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă cel puțin aceasta deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă persoană juridică ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică;

d) o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă o persoană deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă persoană juridică ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică.

între persoane afiliate, prețul la care se transferă bunurile corporale sau necorporale ori se prestează servicii reprezintă preț de transfer;

De exemplu: o persoană fizică este acționar unic într-o firmă, iar soția acționar în altă firmă și între cele două firme se derulează tranzacții. Firma soțului emite facturi de servicii către firma soției. În acest caz cele două firme sunt entități afiliate, iar tranzacțiile dintre cele două firme se vor trata ca atare.

În SAGA există demult posibilitatea de a defini un furnizor sau un client ca fiind entitate afiliată. Asta pentru că în cazul firmelor ce sunt afiliate nu se aplică regulile specifice TVA la încasare. Dacă o firmă aplică sistemul de TVA la încasare și emite factură către o entitate afiliată, atunci acelei facturi nu i se va aplica sistemul de TVA la încasare (temeiul legal este art. 282 alin.6 litera d din codul fiscal).

Cum procedați în SAGA pentru a defini un partener (client sau furnizor) ca fiind entitate afiliată?

Simplu. Dacă este deja creat, intrați în meniul Fișiere și de acolo alegeți fie Furnizori fie Clienți, după caz. Poziționați-vă pe numele firmei respective și apăsați modific. Apăsați butonul “Detalii și, din listă selectați “Entitate afiliată” apoi salvați. Similar, la crearea furnizorului sau clientului, dacă este entitate afiliată, după ce introduceți detaliile despre denumire, cod fiscal, adresă, etc. apăsați butonul “Detalii” și alegeți din listă “Entitate afiliată”.

EntitatiAfiliate-Furnizori

(click dreapta pe imagine și alegeți opțiunea “Deschideți imaginea într-o filă nouă” pentru a o vedea într-un format mai mare)

Odată definit ca entitate afiliată, iată ce se întâmplă în D394: în ecranul D394 pagina “Operațiuni”, va apărea o coloană nouă numită “Afiliat” unde există o bifă. Bifa va fi pusă automat dacă acea entitate a fost definită anterior ca fiind “Entitate afiliată”. Dacă nu ați definit entitatea ca fiind afiliată și totuși știți că este, bifa poate fi pusă, manual, în ecranul din care se generează D394. La fel, dacă ați definit entitatea ca afiliată, dar între timp dispare relația de afiliere și ați omis să modificați în nomenclatoarele de furnizori sau clienți, puteți debifa opțiunea și direct din ecranul din care generați D394.

image

Mai jos aveți un exemplu în care veți vedea că am un client ce nu este definit ca fiind entitate afiliată în nomenclatorul de clienți. Când generez D394 nu voi avea bifată opțiunea “Afiliat” din D394, dar o pot bifa/debifa manual dacă doresc. Când însă îl definesc ca fiind entitate afiliată în nomenclatorul de clienți, atunci la generarea D394, coloana “Afiliat” va fi bifată automat.

ClientAfiliat-D394

  1. Lucian M
    September 3rd, 2020 at 17:49 | #1

    Buna !

    din cate inteleg, daca o firma (parintii asociati 100% din firma) efectueaza tranzactii cu o alta firma (fiica asociat unic) cele doua firme sunt afiliate !? La fel daca o firma (asociat unic), efectueaza tranzactii cu o alta firma (unde asociatul din prima firma are 33.33%) sunt societati afiliate!?
    Multumesc pentru raspunsuri

    • Cristi
      September 3rd, 2020 at 18:05 | #2

      Da, în ambele situații vorbim despre persoane afiliate.

  2. nastasea526
    September 4th, 2020 at 16:59 | #3

    buna ziua

    am si eu o nelamurirea

    firma A – detinuta de sot X 50% si sotie Y 50%
    firma B – detinuta de aceleasi persoane – de sot X 50% si sotie Y 50%

    intre ele se emit facturi, ambele sunt cu tva la incasare

    cele 2 firme sunt considerate afiliate?

    multumesc mult

    • Cristi
      September 5th, 2020 at 12:04 | #4

      Da. Nu se pot emite facturi cu TVA la încasare între persoane afiliate.

  3. nastasea526
    September 6th, 2020 at 07:23 | #5

    multumesc mult
    o zi frumoasa

  4. sm_noname
    September 6th, 2020 at 12:45 | #6

    Totusi ce rost are noua bifa din declaratie daca oricum nu se declara nominativ?

    • Cristi
      September 7th, 2020 at 11:55 | #7

      Așa este, nu se declară nominal. Deocamdată. Dar pentru că exista posibilitatea de a se defini care din parteneri este persoană afiliată, este mai simplu să afișezi acea bifă la nivel de partener. Dacă cel puțin o entitate este bifată acolo ca fiind afiliată, se va pune bifa în declarație. Este mai ok așa pentru că permite și o vizualizare exactă a ceea ce înseamnă tranzacții cu persoane afiliate.

  5. cd
    September 7th, 2020 at 12:10 | #8

    Buna ziua,
    Sotia este asociat unic la o societate , sotul este actionar la alta societate si administrator la ambele. Cele doua sunt considerate afiliate? Multumesc.

    • Cristi
      September 8th, 2020 at 13:46 | #9

      Da.

  6. CRASNARU CLAUDIA
    September 7th, 2020 at 13:52 | #10

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati si pe mine pentru stabilirea relatiei de afiliere intre doua societati A si B.
    Daca la societatea A avem trei actionari X,Y si Z, toti 3 detinand peste 25% din titlurile de participare, la societatea B avem un actionar unic W.

    Actionarul unic W este fiul actionarilor X si Y de la societatea A. In acest caz, cele doua societati sunt afiliate?

  7. sm_noname
    September 7th, 2020 at 15:24 | #12

    Scuze, cred ca nu m-am exprimat corect.
    Ce rost are acea bifa in D.394 pentru ANAF (o data ce nu se declara nimic nominal)?

    • Cristi
      September 8th, 2020 at 13:46 | #13

      E mai simplu să-ți ceară ție să declari că ai relații cu persoane afiliate decât să afle ei 🙂
      Așa pot veni țintit la cei care au astfel de tranzacții. La un anumit volum al tranzacțiilor ANAF poate solicita prezentarea dosarului prețurilor de transfer.

  8. Florin T.
    September 8th, 2020 at 10:47 | #14

    Buna ziua!
    Tranzactiile cu persoanele afiliate care trebuie declarate in D394 se refera la facturile emise/primite de la persoane afiliate sau si la urmatoarele operatiuni cu persoane afiliate:
    – plati/incasari;
    – distribuire de dividende;
    – plata dividende;
    – imprumuturi de la asociati/actionari…?

    • Cristi
      September 8th, 2020 at 13:48 | #15

      Tranzacții înseamnă livrări de bunuri sau servicii. Nu operațiuni de natură financiară.

  9. iancus888
    September 10th, 2020 at 07:21 | #16

    Buna dimineata,

    Va cer ajutorul pentru stabilirea relatiei de afiliere intre doua societati A si B. Societatea A – sunt 2 asociati X (90%) si Y (10%) -unde X si Y sunt frati.

    Societatea B sunt 2 asociati : Y (50%) si Z (50%) (unde Y si Z sunt sot/sotie).
    In acest caz, cele doua societati sunt afiliate?
    Va multumesc pentru bunavointa!

    • Cristi
      September 10th, 2020 at 12:00 | #17

      Dacă Y este și administrator la societatea A, atunci sunt afiliate.
      Se aplică litera d de la art.7 pct.26:

      d) o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă o persoană deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă persoană juridică

        ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică.
  10. Cristina
    September 12th, 2020 at 04:28 | #18

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea problema:
    Daca o firma cu asociat unic intocmeste o factura catre o persoana fizica (sot, frati, parinti) se considera ca este o relatie de afiliere?

    • Cristi
      September 21st, 2020 at 11:04 | #19

      Da, dacă vinde către rude de gradul I.

  11. Florin T.
    September 21st, 2020 at 08:18 | #20

    Buna ziua,

    In situatia in care un asociat (detine 25%) al societatii A a infiintat in SUA societatea B, soc. A livreaza bunuri soc. B (export), trebuie bifat in D394 la intrebarea legata de partile afiliate cu “Da”? Sau intrebarea se refera doar la tranzactiile desfasurate pe teritoriul national?
    Mulțumesc!

    • Cristi
      September 21st, 2020 at 11:13 | #21

      Ordinul este ambiguu în acest sens.
      Precizează doar atât:

      în situația în care persoana impozabilă a desfășurat/nu a desfășurat în perioada de raportare operațiuni cu persoane afiliate, conform definiției prevăzute la art. 7 din Codul fiscal, se va bifa căsuța corespunzătoare.

      Nu spune că e vorba de tranzacții ce se detaliază în D394 sau nu.
      Așadar câtă vreme nu indică exact faptul că se referă doar la cele declarate prin D394, eu sunt de opinie că dacă am astfel de tranzacții, detaliate sau nu în D394, despre care am cunoștință, bifez în D394 în consecință.

  12. Letitia
    September 21st, 2020 at 20:11 | #22

    Buna ziua, de cand am facut ultimul update nu mai pot deschide declaratiile 394_2019.Restul declaratiilor generate cu ultima varianta sunt functionale le pot semna.Care ar putea sa fie motivul.Pot reveni cu un prtscr cu eroarea generata.Merci.

  13. ildiko
    September 23rd, 2020 at 13:10 | #23

    Buna ziua,

    1) Administratoul unic de la sc A detine 50% din sc B, inseamna ca sunt afiliati?
    2) ,,Schimb,, de facturi s-au facut intre cele doua firme, pun bifa la ,, Entitati afiliate,, la ambele firme, atat la furnizor cat si client ?
    3) sc A este cu TVA la incasare iar sc B nu este, imi da peste cap evidenta TVA daca pun bifa acuma ?

    • Cristi
      September 25th, 2020 at 12:03 | #24

      1. Da
      2. Da
      3. Facturile emise de A către B nu pot fi cu TVA la încasare. Nu puteau fi așa niciodată.

  14. Ana
    September 25th, 2020 at 10:55 | #25

    Daca asociatul sau o ruda a acestuia cumpara din magazin produse (cu bon fiscal) atunci ar trebui sa se bifeze ca “Au fost efectuate operatiuni cu persoane afiliate”?

    De unde ar putea sa stie contabilul ca a fost o ruda de gradul 1 a asociatului si a cumparat din magazin?

    Acum nici pe bonurile de la POS nu mai apare numele cumparatorului (asta in ipoteza in care a achitat cu cardul…)

    • Cristi
      September 25th, 2020 at 12:03 | #26

      Nu. Nu se referă la așa ceva. Se referă la facturi emise către persoane afiliate.

  1. No trackbacks yet.