Home > Legislatie > Pe scurt. Mici modificări, actualizări, etc.

Pe scurt. Mici modificări, actualizări, etc.

A apărut ieri OUG 48/2020. Dintre modificările pe care le aduce:

1. microîntreprinderile pot efectua sponsorizări, deductibile din impozit, și către instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice fără ca acestea să fie înscrise în registrul ANAF special. Este necesar, bineînțeles, contract de sponsorizare încheiat conform legii, precum și o dovadă a plății sponsorizării. Aceste sponsorizări se vor putea deduce doar din trimestrul II al anului 2020.

Până acum microîntreprinderile puteau deduce doar sponsorizările efectuate către entități înscrise în registrul ANAF. Această prevedere vine, cam târziu, să egalizeze situația pentru că cei care plăteau impozit pe profit puteau efectua și până acum sponsorizări deductibile către instituții publice.

2. avantajele în natură acordate celor care sunt izolați preventiv la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioadă stabilită de angajator/plătitor, în cazul instituirii stării de asediu sau de urgență, potrivit legii sunt considerate venituri neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venituri din salarii și nici nu sunt incluse în baza de calcul a contribuțiilor sociale.

3. pentru concediul pentru părinți acordat în baza legii 19/2020 precum și pentru indemnizația decontată de stat în baza OUG 30/2020 pentru perioada de șomaj tehnic, salariații firmelor nu mai beneficiază de facilitățile fiscale. Astfel sumele respective vor fi taxate normal, fără a se mai aplica scutirea  de impozit pe veniturile din salarii, scutirea de CASS și nici nu se mai reduce CAS cu 3,75%, după caz. Adică se vor taxa normal indemnizațiile plătite persoanelor cu handicap grav și sumele plătite salariaților din construcții și programatorii, etc.

În bună tradiție, pur românească, modificarea modificărilor vine în 16 aprilie și se aplică pentru indemnizațiilor acordate din bugetul de stat sau bugetul de șomaj începând cu aprilie.

Și asta ne aduce la următoarea discuție: cei care au încasat deja banii de la șomaj și i-au și plătit persoanelor cărora le datorau aceste sume, anterior zilei de 16 aprilie, data de la care ordonanța este în vigoare ce vor face? Cum pot acei oameni să le ceară salariaților să restituie sume?

De ce ar suporta firma o astfel de diferență câtă vreme, tu stat, tu guvern, ești de-a dreptul nehotărât, schimbi regulile de taxare peste noapte făcând fix, dar fix ceea ce ai criticat la guverne precedente.

Nu este nimic mai diferit asta de ceea ce s-a întâmplat acum ceva timp cu modificarea regimului de taxare pentru construcții în cursul lunii iulie și cu norme de aplicare apărute abia în octombrie. Cu absolut nimic mai diferit. Că este criză, da, dar ai avut timp să clarifici astea încă din martie.

Dar nu, hai să facem o “românească”, o șmecherie. În timp ce ne plângem că pe stat îl costă 4 miliarde sumele achitate cu titlu de indemnizație de șomaj tehnic, uităm să spunem că, în realitate, din acea sumă circa 44% se întoarce tot la stat. Și să fim siguri că este 44% eliminăm facilități.

Apoi spunem, prin funcționarii din agenții,  că pensionarii cu contract de muncă suspendat în baza art.52 alin.1 litera c nu beneficiază de decontarea de către stat a indemnizației de șomaj tehnic chiar dacă OUG 30/2020 sau 32/2020 nu împiedică asta și nu are nici o restricție în acest sens. Apoi venim și facem niște calcule pe care nu le aveam nicăieri făcute public – spre exemplu indemnizațiile plătite ba se raportau la zile lucrătoare, ba la zile calendaristice, ba se rotunjeau matematic, ba se rotunjeau în favoarea salariatului. Și acuzăm contabilii că nu știu cum se calculează sumele solicitate de aceea uite respingem dosarele. Cerem listă în excel și o cerem la modul imperativ, deși nicăieri nu este legal obligatoriu să trimiți așa ceva. Dar ne plângem că, uite noi stăm pe baricade și uite ce răi sunt contribuabilii că nu trimit ce trebuie. A, că nu cere legea ci așa vrem noi, e ceva ce uităm să spunem.

Nici acum nu se spune cum se alocă impozitul pentru concediul pentru copii. Pentru că firma solicită suma netă. Și este o problemă în cazul în care ai o lună și cu timp lucrat și cu un astfel de concediu.

În SAGA de exemplu impozitul în cazul în care parte din lună se lucrează și parte e în astfel de concediu, la funcția de bază, se determină la nivelul lunii și apoi se repartizează acelui concediu, proporțional cu perioada de concediu. Poate ANOFM să aibă altă abordare? Poate. Scrie undeva care e asta? Nu. Poate să respingă cererea pe motiv că nu e cum cred ei că trebuie să fie? Poate. Și atunci tu, ca firmă, vei fi și cu banii luați și cu chiloți-n vine.

Știți că iarăși a ieșit ministrul muncii să anunțe că se aduc modificări la OUG 30/2020? Și au anunțat că ieri au fost aprobate în ședința de guvern. Ei bine, normal, nu s-au publicat în monitorul oficial. De ce să facem asta? Poate mâine, când lumea e cu gândul la ouă și la cum să solicite lumină de pe undeva. Doar nu le va sta mintea să citească că ce am dat prin OUG 30/2020 luăm înapoi prin noua ordonanță sau restrângem niște chestii.

Și mai este ceva – la PFA nu e clar care e regimul fiscal al sumelor încasate cu titlu de indemnizație de la AJPIS. Defel. Și lăsăm să treacă sărbătorile, le dăm banii și apoi le dăm o ordonanță nouă în care le spunem cât le luăm și mai ales cum le luăm.

De asta zic că e o “românească”. Ne lăudăm cu 10 guri cu cât dăm, cum dăm și apoi inventăm tot felul de chestii să luăm niște bani înapoi. Să nu mă înțelegeți greșit: e normal să taxezi, dar nu așa oameni buni!

Nu mai bine spuneai de la bun început – orice sumă decontată de stat este taxabilă similar unor venituri de natură salarială în afara funcției de bază și noi reținem suma taxelor din ceea ce vă virăm și vă virăm suma netă, iar voi calculați la brut contribuții și impozite și cele aferente sumelor decontate de stat le treceți pe deductibil pentru oricum au rămas la noi. Și toată lumea era fericită.

Nu, tu vii azi și anunți – dau 100 lei, publici actul și mai jos zici, taxez cu 44%, apoi vii peste câteva zile și zici mi-am dat seama că nu dau 100 de lei la toți, dar mai vedem când o să dau și o lege în sensul ăsta. Apoi după ce virezi banii vii și dai lege în care spui – stai așa că și aici trebuia să iau 44% și uite că mi-am adus aminte după ce ai virat banii. Ia tu banii înapoi de la oameni că eu sunt ocupat să le spun doar că le-am dat nu și că mai cer înapoi din ei.

4. cei care sunt plătitori de impozit specific, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • întrerup activitatea total sau parțial și dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
  • nu se află în insolvență conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului.

nu vor datora și plăti impozit specific pentru perioada în care întrerup activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate, calculând impozitul anual prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic în care a desfășurat activitatea. Perioada în care contribuabilii au desfășurat activitatea se determină prin scăderea din numărul de 365 de zile calendaristice a numărului de zile aferent perioadei în care aceștia au întrerupt activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate.

5. Se suspendă loteria bonurilor fiscale

6. TVA se va rambursa cu control ulterior, cu anumite excepții.

7. Pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la maxim 30 de zile de la încetarea stării de urgență, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități conform Codului de procedură fiscală. În acest caz, până la primul termen de plată după expirarea celor 30 de zile de la încetarea stării de urgență, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.

8. Termenele de depunere a situațiilor financiare, fie cele întocmite de către ONG fie cele întocmite de societăți comerciale se prorogă, în acest an, până la 31 iulie 2020.

Aproape pot să pun pariu că vor proroga la începutul lunii mai și termenul de depunere pentru declarația unică. Probabil tot până la 31 iulie, ca anul trecut.


A apărut tot ieri, OUG 49/2020, care modifică OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, precum și pentru reglementarea unor măsuri de protecție social, precum și Ordinul 633/470/2020.

Pe lângă faptul că OUG 158/2005, de fapt normele acesteia, au fost modificate, subtil, pe tăcute, pe la începutul perioadei de urgență introducând o limitare despre care vom mai vorbi și au crescut nivelul de birocrație, această ordonanță și ordin aduc iarăși unele chestiuni care vor complica existența firmelor. Și pe care ANAF și MF nu catadicsesc să le clarifice măcar printr-un comunicat sau ceva.

Concret ordonanța spune că un concediu medical pentru anumite cazuri poate fi acorda și în termen de maxim 30 de zile după încetarea stării de urgență. Adică un salariat bolnav sau în carantină azi, poate primi concediu medical în…iunie, după ce firma a întocmit statul de salarii și a depus declarația la ANAF. Întrebare: cum va întocmi firma statul de salarii? Fără plată, normal, pentru că nu are nimic din partea salariatului. Când va primi firma concediul medical? În iunie. Va rectifica statul de salarii din aprilie și va depune declarație pentru aprilie. Rectificativă. Și vor rezulta niște diferențe de plată. De ce ar plăti firma vreo penalitate? Are firma vreo vină?!

S-a modificat termenul de decădere în interiorul căruia se poate solicita plata, de la CNAS a indemnizațiilor de concediu medical, de la 90 de zile la 180 de zile de la data încetării perioadei stării de urgență. Modificarea este temporară. Oricum prevederea aceasta e una care, pe lângă faptul că nu este reglementată prin lege ci prin ordin al unui președinte al casei de asigurări, e una care nu își are rostul. Sper să apuc să public articolul la care tot adun material de ceva timp legat de chestiune asta.

  1. Anca
    April 17th, 2020 at 17:17 | #1

    Multumim ! Sărbători cu liniște și sănătate!

  2. Ana
    April 17th, 2020 at 19:37 | #2

    Cand am deschis azi pagina ANAF-ului si am gasit urarea lor de Paste, sincer am considerat-o un lucru frumos din partea lor, chiar am inceput sa cred ca mai exista speranta de mai bine, de comunicare, de colaborare si ca au facut un salt cuantic de constiinta!
    Dar citind materialul dvs. de mai sus, efectiv nu mai am cuvinte…

    Multumesc frumos pentru lamuririle din articol, pentru timpul rupt din timpul dvs.pretios, acordat pentru redactarea lui, multa sanatate dvs. si familiei, sarbatori linistite de Paste!

  3. Adi
    April 18th, 2020 at 07:30 | #3

    Una-i la Tv, alta pe hârtie și altceva apae in monitor, așa că din pacate nu se va schimba nimic în bine in viitorul apropiat. Explicatiile de mai sus sunt mai mult decat corecte, dar ar trebui sa le citească, macar din curiozitate si cine are putere de decizie, inclusiv cele de pe forum, poti ca și decident să corectezi multe probleme, dar asta-i treaba la noi, ca la noi, un material foarte util.

  4. laviniu
    April 21st, 2020 at 07:57 | #4

    @Adi
    Da. Cred ca va trebui sa ne obisnuim cu “legiferarea” prin declaratii de presa, comunicate pe site-ul ANAF si altele, sa ne luam adio de la M.O. Apoi sa ne obisnuim cu sute de telefoane de la clientii care nu inteleg de ce lucrurile nu sunt chiar asa cum a zi un oarecare in presa. Pana la urma asa a fost intotdeauna, doar ca se intampla doar la inceputurile de an sau de exercitiu financiar iar acum se intampla saptamanal. Si noi intotdeauna am vorbit doar intre noi, mai departe se pare ca nimeni nu baga in seama meseria asta.
    Gluma sau nu, e trist ca pt noi este 25 indiferent de anotimp, de sarbatori, de evenimente in familie, etc.

  5. PLOSTINARU ANGELICA
    April 22nd, 2020 at 07:16 | #5

    Buna ziua! Sa inteleg ca cei care aveau pensie si lucrau si li s a suspendat contractul cu art 52 lit c nu beneficiaza de somaj de la stat?

    • Cristi
      April 22nd, 2020 at 17:32 | #6

      Nu. Era o discuție în acest sens, dar nu s-a concretizat. Dimpotrivă, acum scrie în mod explicit că da, beneficiază.

  6. Elanicol
    April 23rd, 2020 at 13:43 | #7

    Buna ziua!
    Am instalat ultima versiune SAGA C.3.0.523…Am reactulizat statul de plata pe martie 2020…
    Am constatat ca in cazul salariatilor (parinti) care au avut zile libere platite, nu se mai aplica deloc scutirile. Din lege am inteles ca aceste scutiri au fost eliminate din calculul sumelor aferente DOAR acestor zile. Ma puteti ajuta?!
    Multumesc frumos.

  7. MARIA ALEXA
    April 23rd, 2020 at 15:48 | #8

    Buna ziua! eu am la o firma o sponsorizare in martie pt un spital… deci nu pot deduce sponsorizarea decat in trimestrul 2???? m-am tot uitat in lege si nu vad unde scrie asta…

    • Cristi
      April 24th, 2020 at 12:01 | #9

      Dacă e micro, da, nu se poate deduce defel. Nici măcar în trimestrul II.

  8. Ofelia Golumba
    April 24th, 2020 at 15:59 | #10

    Buna ziua. Pe versiunea 523, la angajatii care beneficiau de facilitati constructii, aflati in supraveghere copil pe Legea 19/2020, li se calculeaza CAS, CASS si impozit si pentru zilele lucrate. Am citit OUG 48 dar nu inteleg sa fie aceasta interpretarea. Puteti sa ma lamuriti va rog? Chiar sa fie corect asa?

  1. No trackbacks yet.