Home > Diverse > CAM construcții–opinie

CAM construcții–opinie

balantaProblema CAM de la construcții apare încă de la ordonanța 114/2018, ordonanță care la art.91 spune că art.66, cel care instituie scutiri pentru impozit, CASS și reducerea CAS și a CAM pentru angajații și angajatorii din construcții, se aplică cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat.

image

Ulterior, ANAF, a inserat și în Ordinul 611/138/127/2019 privind declarația 112, o mențiune, în instrucțiunile de completare a acesteia, conform căreia facilitățile acordate angajatorilor se aplică cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat, după aprobarea schemei de ajutor.

image

Acum, trecând peste faptul că în primele trei luni nu au conceput și aprobat nici o schemă de ajutor de stat, motiv pentru care acele “facilități” sunt doar la nivel de intenție, să analizăm puțin textele legale.

De ce spune ANAF că facilitățile sunt doar pentru CAM și că pentru acelea este necesară aprobarea unei scheme de ajutor de stat? Pentru că beneficiar al ajutorului de stat, în ce privește scutiri sau reduceri de taxe, este orice întreprindere (prin întreprindere înțelegându-se orice entitate, indiferent de statutul juridic și de modul de finanțare, inclusiv entitățile nonprofit, care desfășoară o activitate economică) căreia i se acordă un ajutor de stat sau de minimis. O spune OUG 77/2014.

Cum reducerea CAS cu 3,75% și scutirile pentru CASS și impozit sunt acordate salariaților, aceștia nu intră sub incidența ajutorului de stat și drept urmare aplicarea scutirii și a

În OUG 114/2018, articolul 91, se referă la întreg articolul 66, nu doar la facilități. Acel articol 91 spune că aplicarea întregului articol 66 din ordonanță se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat. Așa că, eu pot să înțeleg că, în lipsa îndeplinirii criteriilor pentru ajutorul de stat, chiar dacă acele criterii sunt necesare doar pentru o parte a articolului 66, întreg articolul 66 este inaplicabil. Nu sunt jurist și poate un jurist bun poate explica de ce nu e așa, dar logica mea este asta: dacă textul de lege nu spune că doar aplicarea legată de partea de facilități depinde de existența ajutorului de stat și se referă la întreg articolul, atunci întreg articolul ar fi inaplicabil în lipsa unei astfel de scheme, chiar dacă ea este necesară strict pentru o parte a lui.

Ori în aceste condiții mențiunea din instrucțiunea de completare a D112, inserată ca o completare la textul de lege, vine și dă un alt sens art.91 din OUG 114/2018. Textul reinterpretat al art.91 prin prisma mențiunii din acele instrucțiuni, ar fi – strict pentru art.66: “Aplicarea prevederilor capitolului I, referitoare la facilități acordate întreprinderilor, prevăzute la art.66, se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat”.

Nu este normal! Ok, cu juma de gură, ANAF a spus că s-ar calcula 2,25% și nu cota redusă pentru acel CAM și că e necesară acea schemă.

Dar…. tot ANAF a pus la dispoziție formularul pentru D112. Formular care calcula cu cota redusă și avea și condiție/restricție pentru asta. Tot ANAF a pus la dispoziția oamenilor un cod bugetar și un IBAN în care să vireze banii. Tot ANAF a permis validarea și depunerea, FĂRĂ ERORI, a D112 completată cu o cotă redusă a CAM. Tot ANAF a acceptat banii încasați.

De ce ar face asta, dacă știa de la bun început că nu, nu se aplică reducerea cotei la CAM, că nu se declară cu cotă redusă, că nu este necesar acel cod IBAN și că normal acel CAM plătit în contul specific acelei cote reduse nu trebuie plătit.

Putea să creeze un program de asistență/validare a D112 în care să oblige la validare corectă numai dacă era folosită cota integrală la CAM? Da, putea. A făcut-o? Nu. Dimpotrivă, ANAF însuși a folosit pentru calcul și validare cota redusă a CAM.

Putea genera erori la depunerea de declarații? Putea. A făcut-o? Nu. Drept dovadă cei care au calculat și completat în D112 cu cota redusă, au recipise care atestă completarea și depunerea la ANAF a declarațiilor 112, corecte, fără erori.

Putea să nu creeze cont special pentru CAM și să iasă public să spună: oameni buni, nu se calculează cu cotă redusă ci cu cotă integrală? Putea. A făcut-o? Să fiu corect: parțial da, parțial nu. De ce nu: pentru că au creat contul special pentru CAM în care a și acceptat plățile făcute de oameni. De ce da, pentru că au fost persoane, din ANAF, care doar în anumite seminarii, au spus că s-ar aplica cota integrală.

Acum, ANAF, prin modificarea versiunii D112 din care elimină calculul cu cotă redusă, recunoaște că e și vina lor și în textul de modificare a versiunii inserează și sugestia de a se depune rectificative la 112 pentru ianuarie – martie dacă au fost deja depuse declarații pentru aceste luni, declarații în care CAM a fost completat cu cota redusă.

Bineînțeles că, tot ANAF, va calcula dobânzi și penalități de nedeclarare în sarcina angajatorilor și de vină nu va fi instituția și nici legiuitorul care a dat un text de lege neclar, ci tot cel care e pus să-l aplice. Adică victima perfectă a statului român: contribuabilul său. Iar când cineva se va plânge că i se calculează dobânzi și penalități, ANAF va spune că e perfect normal și legal. Asta pentru că legea nu pedepsește, din păcate, greșelile, de acest tip, făcute de însăși instituția pusă să le combată.

Nu este prima dată când ANAF adaugă la lege prin niște banale instrucțiuni de completare a unei declarații. A mai făcut asta pe vremea impozitului minim, care din minim anual a devenit altceva. Și tot pentru declarații fiscale, într-un articol viitor, am să vă arat cum una spune legea și cu totul și cu totul altceva face ANAF. ANAF care împiedică, mai exact spus, limitează, îngreunează, aplicarea unui articol din lege printr-o specificație nici măcar instrucțiune de completare. Și nici nu recunoaște asta, ba chiar face pe neștiutorul când întrebi de ce face asta și pretinde că nu este adevărat.

Categories: Diverse Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.