Home > Diverse > ROI.Registru de bani personali. Precizări.

ROI.Registru de bani personali. Precizări.

ted1De câteva zile s-a iscat o adevărată isterie. Generată, bineînțeles, de modificările aduse legislației caselor de marcat. Cele două modificări ce au suscitat cele mai multe discuții sunt legate de “bacșiș” și de registrul banilor personali.

Am de făcut unele precizări pentru că de câteva zile mă lovesc de tot felul de idei, de tot felul de atitudini – unii ajungând aproape să-mi ceară mie socoteală pentru legislația elaborată de alții, pentru simplul motiv că eu am fost mesagerul 🙂

Așadar:

NU este obligatoriu să aveți programată casa de marcat pentru bacșiș sau rest neridicat. Dacă în firma dumneavoastră nu se primește bacșiș sau restul se acordă clienților în totalitate, până la ultimul bănuț, nu aveți de ce să programați casa de marcat pentru a opera și astfel de situații.

Dacă nu primiți bacșiș și acordați restul la bănuț și nu permiteți clienților să-și lase restul pe tejghea sau angajaților să accepte ca un client să lase restul, nu aveți ce să introduceți în casa de marcat. În această situație, este suficient să puneți un afiș din care să rezulte că nu primiți bacșiș și că restul se acordă la bănuț. De asemenea regulamentul intern propus de mine se poate adapta astfel

După textul

Orice prevedere contrară prezentului regulament devine nulă de drept de la data intrării în vigoare a acestuia.”

ștergeți textul existent și inserați acest text

“Se interzice cu desăvârșire salariaților să accepte bacșiș de la clienți precum și să nu acorde restul cuvenit clienților. De asemenea salariații se obligă să nu accepte ca un client să nu-și ridice restul cuvenit.”

Din textele ulterioare se va șterge

– Orice sumă de bani lăsată de clienți în plus față de prețul bunurilor sau serviciilor vândute de societate sau rest neridicat de aceștia va fi operată de către personalul societății, pe bon fiscal distinct conform instrucțiunilor conducerii societății

În rest regulamentul poate rămâne așa cum este el sau se poate adapta în funcție de nevoile fiecăruia. Eu nu am făcut altceva decât o propunere.

Momentan ANAF, în bună lui tradiție, nu a reglementat tratamentul fiscal al sumelor primite ca bacșiș sau rest neridicat de client. Așa că nu se știe cum se va impozita la salariați, nu se știe cum se va declara un eventual impozit ce se va aplica asupra lui și nu se știe exact cum se va trata din punct de vedere al TVA acele sume ce rămân la firmă nu la salariați. Ne putem da cu presupusul pornind de la informațiile lacunare ce sunt disponibile, dar cam atât.

– Eu vă recomand ca sumele ce rămân la dispoziția firmei să le operați cu TVA și fără TVA cele ce rămân la dispoziția salariaților. De asemenea vă recomand operarea în casă, pe departament separat, dacă nu tipăriți bonul direct din SAGA.

Registrul de bani personali este obligatoriu în toate cazurile în care se utilizează casă de marcat. Ordinul 513/2015 face referință la personal. Nu stabilește categorii de personal, nu face distincție între aceștia, nu face distincție între un PFA fără salariați și un SRL cu 1000 de salariați. Definițiile sunt vagi și permit unele interpretări extrem de largi. Spre exemplu unitatea de vânzare e definită ca având în componență și căile de acces pentru desfășurarea activității personalului. Nu vreau să comentez despre aberațiile legislative dar nici nu-mi permit să vă spun că nu trebuie să înființați acel registru.

NU se spune clar ce se întâmplă dacă registrul se termină. ANAF probabil, în cele din urmă, va veni cu precizări la precizări

Legea nu permite sancționarea de către angajator sau de către ANAF salariaților pentru faptul că își consemnează în registrul de bani o sumă mai mică decât în realitate. Nu permite adăugarea de sume ulterior și unele firme vor fi la mâna salariaților, pentru că guvernații au decis ca firma să fie responsabilă pentru aceste situații. ANAF va sancționa firma dacă salariații vor avea asupra lor sume de bani mai mari decât cele declarate. Eu ca firmă am prea puține posibilități de a mă apăra.

Legea sancționează salariații ce refuză să prezinte sumele de bani deținute asupra lor, dar nu impune salariaților să se justifice dacă au mai puțin decât sumele pe care le-au înscris în registrul de bani personali

– Dacă un ospătar va primi bacșiș și nu-l va fiscaliza, nu va emite bon, tot firma este responsabilă. Nu există vreo modalitate legală, alta decât cercetarea disciplinară prevăzută de codul muncii dar și printr-un proces civil prin care să i se impute vreun eventual prejudiciu cauzat de acțiunea lui

Dacă totuși există bacșiș, da, oameni buni, se va evidenția separat. Și nu, nu va diminua gestiunea pentru că nu se înscrie ca vânzare, nu este o vânzare de marfă ce să ducă la diminuarea valorii gestiunii.

Cred că mai am niște chestii de scris dar sunt deja tracasat de telefoane ce repetă obsesiv, de ce e legea așa și nu altcumva, de ce trebuie să aplic eu o chestie aberantă ca asta…

Plec la alergat.Îmi revin și după aceea reluăm explicațiile 🙂 dacă îmi aduc aminte de aspecte neclarificate sau dacă mai e necesar.

PS: Mă sună o prietenă și-mi spune că prin oraș se aude că se solicită un afiș nou de la ANAF. Bineînțeles că nici vorbă, că se confundă lucrurile.  Suntem în noaptea minții. Deja zvonurile au putere de lege. Notificarea devine afiș, ROI e public și alte minunății.

Categories: Diverse Tags: ,
  1. Septimiu
    May 6th, 2015 at 17:21 | #1

    Aleargă bine, cine știe cine te mai sună.

  2. Ana
    May 7th, 2015 at 08:40 | #2

    Cunoastem… acelasi lucru mi se intampla mie de o saptamana,de cand conducerea se uita la mine chioras doar pentru ca le updatez cunostintele despre subiectul in cauza.

  3. Dana
    May 7th, 2015 at 09:21 | #3

    ok la cei cu case de marcat trebuie, dar exista vanzare si en gross unde nu se utilizeaza casa de marcat dar si acolo se incaseaza cash cu chitanta si factura fiscala … este tot comert …

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 14:05 | #4

      La comerț cu ridicata nu se aplică prevederile legate de case de marcat. Registrul de bani personali este pentru cei care utilizează case de marcat.

  4. doina
    May 7th, 2015 at 10:22 | #5

    Bine, eu am pus anuntul,am interzis prin regulament lasarea si primirea de bacsis, restul se da pana la ultimul banut clientilor, dar ei tot nu il ridica.E gresit daca e prevazut in regul. si interzicerea primirii de bacsis si procedura pt introducerea lui in casa de marcat? Eram de fata cand clientul a lasat “maruntisul” si a plecat in graba….multumesc

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 14:07 | #6

      Le puneți restul în punga cu cumpărături, vă asigurați că-l ridică, altfel veți avea diferențe față de banii înscriși în acte.

  5. Tzica
    May 7th, 2015 at 11:59 | #7

    Apropo de sumele gasite in plus (netrecute in pardalnicu’ de registru)…o sa fie interesant sa coincida un control cu ziua de salariu. 🙂

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 14:15 | #8

      Plătești salariile la terminarea programului sau pe card.

  6. Ana
    May 7th, 2015 at 12:25 | #9

    Puneti, va rog, un link catre modelul de ordine interioara actualizat? Ca desi am cautat intens nu gasesc paragrafele la care faceti referire ca sa pot reedita regulamentul in vederea neacceptarii bacsisului. Si cer scuze pentru deranj…

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 14:16 | #10

      Am scris ce trebuie modificat/înlocuit nu am pus nicăieri text actualizat.

  7. Dana
    May 7th, 2015 at 14:40 | #11

    @Cristi
    nu cred ca e cazul sa le platesti la sfarsitul zilei, exista fluturasul semnat de unde se regasesc banii

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 15:48 | #12

      Logic e așa. Practic, așa cum e făcută legea, la un eventual control nu vor accepta nici un fel de justificare. Legea e prost făcută. E făcută în grabă și tocmai aceste situații particulare nu sunt reglementate sau sunt lăsate, intenționat, în suspensie.

  8. schneider
    May 7th, 2015 at 21:07 | #13

    M-as bucura, d-le Cristi,sa nu te fi intors de la alergat,asa ai putea evita tracasarea celor care ori nu vor sa inteleaga ceea ce este scris,ori vor doar sa creeze discutii…pe aceasta tema putem discuta la infinit.Totusi am si eu o curiozitate,dupa alergat…v-a solicitat cineva parerea in ceea ce priveste snuruirea acestui registru ?? Eu m-am saturat de aceste “nu-i bun, nu e snuruit pentru evitarea sustragerii paginilor,asa mi-a spus contabilul meu…etc..”Domnilor si doamnelor atata timp cat “snuruiala”nu are stampila si inregistrarea de la Fisc pe ea ca”sigiliu” de ce sa-l snuruiesc pe “pardalnicul de registru…Noapte buna …

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 21:51 | #14

      Aș vrea eu să rezist atâta la alergat 🙂
      Nu, nu m-a întrebat nimeni de șnuruit și dacă m-ar întreba, i-aș răspunde că e un obicei din anii 50, iar legea nu te obligă la așa ceva. Nu impune așa ceva absolut nici o normă legală. Impune să existe, să fie numerotat, să aibă un anumit conținut să fie în format A4 și pe ultima pagină să fie confirmat de administrator – acesta să menționeze câte pagini are registrul. În rest, dacă cineva dorește să-l șnuruiască e strict problema lui. Oricum operatorul economic este răspunzător pentru integritatea registrului.

  9. Giovana
    May 7th, 2015 at 22:19 | #15

    Pentru restul nepreluat de client putem avea o cutie pentru donatii, cum sunt la Starbucks de ex. , transparente, sigilate ale unei organizatii sau fundatiii. Insa nu stiu ce obligatii se nasc in acest caz. Un protocol sau chiar contract intre parti, dar pe urma? Ce obligatii ar avea acel Ong?

    • Cristi
      May 7th, 2015 at 22:35 | #16

      Teoretic, da. Practic ar trebui să existe niște obligații clare stipulate într-un eventual contract cu un ONG.
      Eu mă tem de dubla măsură a ANAF. În timp ce la Starbucks nu ar întreba nimic ci, poate, și-ar comanda o cafea și ar pune bani acolo, la un magazin de cartier ar face spume și ar pretinde că sunt bani nefiscalizați.
      Tot teoretic, un ONG ce ar colecta banii în acest fel ar trebui să-i înregistreze în contabilitate ca venit.

  10. Tzica
    May 8th, 2015 at 12:59 | #17

    Da.Am spus-o mai mult din amuzament (ziua de salarii).Si..tot de amuzament : zic io ca am gasit solutia.In cazul in care, avem documentatia beton din care sa rezulte ca nu primim bacsis, banii lasati de diversi clienti rauvoitori, vor fi stransi intr- punga/cutie etc…si depusi la organul de politie cel mai apropiat, unde ii vom declara ca si Obiecte gasite/pierdute si care nu ne apartin. (imi cer scuze, desi stiu ca e o chestie serioasa in practica…nu pot sa nu apelez la absurd).Sincer, sunt de parere ca totusi evidentierea(posibilitatea evidentierii) cu zero a bacsisului ar fi o solutie, in fond declararea in exces, fie si cu zero, ar trebui sa fie ok.Pe de alata parte putem avea bafta unui controlor care sa sustine ca ” ceea ce nu este..nu exista..deci nu ar trebui sa fie evidentiat” .

  11. vali
    May 8th, 2015 at 22:32 | #18

    Salut dar daca eu lucrez in service nu in fata la receptie sau caserie trebuie sa declar bani in registru? Multumesc anticipat

    • Cristi
      May 9th, 2015 at 14:32 | #19

      Da. Cel puțin așa cum este formulat ordinul 513/2015 – toți cei care și desfășoară activitatea în unitatea de vânzare/prestare trebuie să-și declare banii personali.

  12. geo
    May 9th, 2015 at 16:23 | #20

    Salut,daca in casa de marcat am pozitie pentru -manopera-,magazin in care se presteaza servicii,este ok daca introduc banii neridicati de client aici?definesc prin regulament ca -restul neridicat de catre client se incaseaza la manopera…..este cu tva 24%,

    • Cristi
      May 9th, 2015 at 20:10 | #21

      Orice ați preciza trebuie să emiteți bon fiscal distinct.

  13. ramona
    May 9th, 2015 at 22:32 | #22

    A mai intrebat cineva si vreau sa reiu pentru a ma lamuri :), e gresit daca e prevazut in regulament si interzicerea primirii de bacsis si procedura pt introducerea lui in casa de marcat (si faptul ca bacsisul ramane la dispozitia societatii)? Daca mentionez in regulament ca e interzisa primirea bacsisului e obligatoriu sa avem un afis cu acest mesaj in unitate? Multumesc

    • Cristi
      May 11th, 2015 at 07:19 | #23

      Reluaţi. De ce să fie greșit? Nu este obligatoriu un afiș în acest sens.

  14. torazah
    May 11th, 2015 at 14:44 | #24

    D-le Toma,
    Va multumim pentru rabdarea de a ne informa si da explicatii tuturor!
    Eu va urez multa,multa sanatate si putere de munca!

    • Cristi
      May 11th, 2015 at 15:28 | #25

      Vă mulțumesc.

  15. adi
    May 11th, 2015 at 20:10 | #26

    Eu cred ca pretul este mic….de tot doreste clientul sa dea bacsis……

    • Cristi
      May 12th, 2015 at 10:09 | #27

      Bună asta 🙂

  16. Andra
    May 14th, 2015 at 14:18 | #28

    Buna ziua, am si eu o intreabre legata de registrul de bani personali. Am tot cautat si ne-am tot contrazis intre noi colegii. Suntem Vanzatori la diverse magazine intr-un centru comercial. Trecem la deschidere in registrul banii ec ii avem asupra noastra, dar daca in timpul zile cheltuim din ei( si logic mancam sau ne luam o apa,un suc) sau avem de platit sa zicem la cineva din afara complexului o datorie, ce se intampla la un eventual control? suntem obligati sa avem bon pentru fiecare lucru cumparat? Multumesc

    • Cristi
      May 14th, 2015 at 18:51 | #29

      Singura obligație a personalului este să prezinte sumele deținute asupra lor. Refuzul prezentării sumelor poate duce la amendă aplicată persoanei care refuză. Ordonanța 8/2015 al cărei text îl puteți citi în unul din postările anterioare nu prevede nici o altă obligație a personalului.
      De aceea un inspector ANAF nu poate solicita unui angajat să justifice eventuale sume cheltuite de acesta din banii săi personali. O astfel de solicitare făcută la modul imperios ar fi în afara cadrului legal existent și persoana poate refuza să justifice sumele cheltuite.

  17. lucian
    May 15th, 2015 at 11:56 | #30

    Septimiu :
    Aleargă bine, cine știe cine te mai sună.

    Buna ziua ,ce spuneti daca linga casa de marcat punem o cutie a “milei “in care se aduna bacsisul :e legal ?

    • Cristi
      May 15th, 2015 at 15:01 | #31

      Eu zic că nu e legal în toate cazurile. Dacă acea cutie e a unui ONG și există un act încheiat între părți și clientul pune banii cu mâna lui în cutie, e oarecum în regulă, altfel nu prea. Oarecum pentru că și așa un inspector mai zelos de la ANAF ar putea considera că, de fapt, sunt bani nefiscalizați și ar putea sancționa firma pentru că lui nu i se întâmplă nimic nici dacă ați câștiga în instanță.

  18. Teodora
    March 29th, 2016 at 18:23 | #32

    Buna seara!

    Un ONG a tiparit niste harti pe care vor sa le acorde publicului pt informare, insa vor ca in locatia in care vor face acest lucru sa puna si o cutie in care cei care iau harta si vor , sa dea o donatie.
    Va rog sa ma ajutati, in baza la ce si cum contabilizez la ONG aceste donatii?

    Multumesc!

    • Cristi
      April 1st, 2016 at 11:33 | #33

      5311=7331 pe baza unui document întocmit la data ridicării banilor din acea cutie.

  1. No trackbacks yet.