Home > De contabilitate > Început de an. 2017.

Început de an. 2017.

newstress_year1_thumb1Ca în fiecare început de an, acum odată cu primele zile din 2017, vă doresc și eu un an mai bun ca cel care tocmai a trecut și, sper eu, cu mai puține modificări legislative. În 2015 a fost adoptat codul fiscal într-o formă rescrisă, precum și codul de procedură fiscală. Ambele au suferit modificări de la adoptarea lor inițială. Unele din ele chiar la finele anului 2016.

De aceea, vă propun să reluăm puțin datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi contabilii.


Cursul EUR la 31 decembrie 2016 a fost 4,5411 lei/EUR.

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2017. Astfel dacă în 2017 veți avea o bază de calcul pentru impozitul pe venit mai mare de 454,110 lei veți deveni plătitor de impozit pe profit de la data de 1 a primei luni din trimestrul în care ați depășit plafonul.
– cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 adică tot 4,5411  lei/EUR în acest an, deși normal s-ar lua în considerare cursul stabilit în 30/12, dar pentru că ziua de 31 e zi nelucrătoare și se menține același curs stabilit în 30/12.


Dacă la 31/12/2016 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 454.110 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2016, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2017, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar, va trebui să depuneți 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.

Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri pentru TVA de până la 100.000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2016.  Repet ceea ce am scris și în anii anteriori: un formular mai inutil nu am văzut – fiscul nu are o evidență clară a acestuia, nu poate să spună dacă a fost depus sau nu de către o firmă.

Nu înțeleg sincer de ce îl mai cer. Pur și simplu nu pricep.

Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.310 CF (în noul cod fiscal).


Nu uitați de schimbarea cotei de TVA! Mai ales la casele de marcat. Dacă nu ați făcut-o până acum ar fi bine să vă grăbiți.

Legat de cote – cota standard va deveni 19% de la 1 ianuarie 2017, dacă nu se va modifica legislația. E foarte posibil ca după instalarea noului Guvern să existe o limitare a scăderii cotei sau să se revină la cota inițială cu promisiunea unei scăderi ulterioare.


Dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și în evidența dumneavoastră contabilă sumele ce compun baza de calcul pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor sunt la data de 31/12/2016 mai mici de 100.000 EUR, adică 454,110 lei și dacă nici nu vă încadrați la excepții, veți trece, în 2016 de la 1 ianuarie, la impozit pe venit microîntreprinderi.

Cum calculați? Foarte pe scurt cam așa:

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societăţile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 765, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.


Schimbarea vectorului fiscal – trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe venitul microîntreprinderilor o veți face până la 31 martie 2016, nu până la  31 ianuarie ca până acum.


Dacă în evidența contabilă aveți construcții speciale (stâlpi, drumuri, împrejmuiri, etc) în mod normal nu ați mai datora impozitul pe construcții speciale.

Dacă nu intervine nimic, 2016 a fost ultimul an pentru care se datora impozitul pe construcții.


În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de 220.000 lei, la 30 iunie 2017, sperând că se va menține același criteriu de până acum, nu veți avea obligația de a depune raportare semestrială.


Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 2.250.000 lei, și în 2017, veți putea opta pentru ieșirea din sistemul de TVA la încasare.
Iar dacă această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 220.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA. Atenție la ajustări. Prin OUG 84/2016 s-a schimbat modul de calcul al ajustării TVA în unele situații.


Începând cu  2017 dacă sunteți înregistrat în scopuri de TVA nu mai este necesară înscrierea în ROI pentru a efectua achiziții intracomunitare de bunuri sau pentru a efectua/primi servicii pentru care anterior era necesară înregistrarea.

Dacă sunteți neînregistrat în scopuri de TVA în România și doriți sau sunteți obligați să vă înregistrați pentru AIC, va fi suficient să obțineți codul de TVA special fără a solicita și înscrierea în ROI.


Începând cu anul 2017 nu veți mai depune, temporar, D392 sau 393. Depunerea acestora este suspendată până în 2019 inclusiv. Să sperăm că se va renunța la ele.


D394 va conține livrările către orice persoană începând cu declarația lunii ianuarie 2017. Citiți informațiile de pe blog și forum legate de această declarație, pentru că nu cred să existe întrebare ce nu a fost pusă și răspuns să nu fi fost dat.

Dacă aveți multe operațiuni, mai ales din ianuarie încolo, peste 500, ar trebui să știți că nu e recomandat să generați PDF ci să generați XML pe care să-l transformați în PDF cu DUKIntegrator sau cu aplicația DeclarațiiANAF de la SAGA.


Una din modificările la codul fiscal este de introducere a regimului special pentru agricultori. Despre aceasta va urma un articol distinct în cursul anului 2017.


Impozitul pe dividendele distribuie și plătite începând cu 1 ianuarie 2017 va fi 5%, dar începând cu acest an, dacă nu se modifică nimic în legislație, se va datora și CASS. Contribuția de asigurări sociale de sănătate se va datora de către persoana ce obține dividendele, în baza unei decizii emise de către ANAF. Așadar atenție – nu se reține la sursă ca impozitul.


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2015, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. În niciun caz să nu declarați impozit pe profit în D100 acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.


Plătitorii de impozit pe profit vor depune exclusiv D101 pentru acest impozit până la 25 februarie în cazul ONG-urilor, celor ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până la 25 martie cel târziu de către ceilalți.

Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute.

Mai am o remarcă legată de declararea de către asociațiile non-profit a impozitului pe profit, de fapt, mai corect spus, e legată de depunerea D101 – această declarație se va depune de către toate asociațiile non-profit, indiferent de modul de ținere a contabilității – în partidă simplă sau dublă. Deci vor depune și asociațiile de proprietari de exemplu ce conduc evidența în partidă simplă, dar și ONG-urile ce conduc evidență în partidă dublă


D101 urmează să fie introdusă în formatul nou în program în perioada următoare. Aceasta are unele modificări de formă


Bilanțul este momentan în fază de proiect. Probabil va apărea în forma lui finală zilele acestea. Dacă nu aveți scaner, ar fi recomandat să vă achiziționați de pe acum, pentru că se menține obligația scanării documentelor anexă la acesta. Nu uitați să verificați recipisa rezultată după depunerea bilanțului, indiferent că e depunere on-line sau la ghișeu, pentru a evita orice surprize neplăcute legate de o eventuală nevalidare a acestuia din varii motive.
Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.
Nu uitați: începând cu acest an dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.

Termenul de depunere – 30 mai 2017. Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2016, depuneți declarația de inactivitate până la data de 01/03/2017 inclusiv.

Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Vedeți criteriile din ordin.

Dacă societatea comercială are ca acționar majoritar statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra.


Salariul mediu brut pe economie, pentru 2017, va fi cel puțin la început de an tot 2.681 lei. Acesta este un indicator important, în funcție de acesta fiind calculate indemnizațiile de concediu medical, limita pentru calculul CAS, ajutorul de deces. Este important și prin prisma introducerii obligativității plății CAS cu o limitare a bazei de calcul în cazul celor care obțin venituri din activități independente.

Cei care obțin venituri din activități independente vor avea o bază minimă de calcul a CAS de 35% din salariul mediu brut pe economie, lunar, adică 938 lei și vor datora minim 98 lei/lună cu titlul de CAS.

Se pare, cel puțin azi, că va crește după numirea noului guvern la  3.100 lei. Cel puțin asta relatează presa pornind de la declarațiile celor ce vor forma guvernul.


Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil din 2016 raportat la numărul de luni ale anului, ori la numărul de luni de când v-ați înființat în cursul lui, este cel puțin egal cu 35% din salariul mediu brut pe economie, adică este de 938 lei/lună, aveți obligația depunerii D600 pentru stabilirea CAS.

Cota de impunere, implicit este cea pentru contribuție individuală – 10,5%, dar codul fiscal permite și opțiunea pentru cota integrală – formularul fiind adaptat în acest sens. Cota integrală permite stabilirea unui stagiu de cotizare complet.

Tot 2017 va fi și primul an în care se va efectua regularizarea CAS. Dacă nu v-ați pus bani de-o parte ar fi timpul să o faceți. Foarte multă lume are tendința de a uita de regularizări și deși își achită la timp impozitul și contribuția de asigurări sociale de sănătate, uită că există și regularizări în anul următor.


Tot legat de salarii, salariul minim brut garantat în plată, pe economie, se va modifica în 2017. Nu se știe dacă vor fi două modificări sau una. Momentan este tot 1250 lei. După toate declarațiile se va modifica la 1450 lei. Așa că pregătiți-vă pentru întocmirea actelor adiționale și transmiterea lor în REVISAL.


Nu uitați că din acest an 24 ianuarie și 1 iunie sunt zile libere legale, codul muncii fiind modificat în acest sens.

Din acest an zilele libere legale sunt:

– 1 și 2 ianuarie;
– 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române; (nou introdusă)
– prima și a doua zi de Paști;
– 1 mai;
– 1 iunie;  (nou introdusă)
– prima și a doua zi de Rusalii;
– 15 august – Adormirea Maicii Domnului;
– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;
– 1 decembrie;
– prima și a doua zi de Crăciun;
– două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.

Vă reamintesc că în aceste zile nu se lucrează. Pot lucra doar cei din unități sanitare sau de alimentație publică. Restul nu decât dacă au fie o activitate care  nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.

Vă reamintesc totodată că pentru cazul în care specificul unității este de așa natură încât e necesar să se lucreze în aceste zile, zilele respective se plătesc salariaților ce au lucrat în acele zile, iar salariații beneficiază în compensație de zile libere plătite și numai dacă din motive bine justificate nu se pot acorda zilele libere li se acordă o compensație de 100% pe lângă plata zilelor respective


D205 are termen de depunere 28 februarie 2017 pentru anul 2016. Din acest an eu zic că aceasta nu va mai conține informațiile despre veniturile din salarii. Ci pentru venituri din alte surse – dividende de exemplu sau din vânzarea de deșeuri. Alooo, băncile!!! Se aude?! Nu vă mai puneți oamenii să ceară fișe fiscale sau extrase din declarația asta – explicați-le că e suficientă adeverința cu venitul realizat. Au trecut deja vreo patru ani și, aparent, unele bănci încă nu au aflat.


Anul trecut vă scriam să vă pregătiți pentru noile  tipuri de casă de marcat. Nu a mai fost cazul și se pare că nici nu e, termenele fiind deja amânate cu 6 luni, obligația utilizării noilor tipuri apărând doar din 2017.

Reiau ce am mai scris: ANAF și-a alocat inițial 240 de zile pentru a elabora norme de aplicare a OUG 28/1999. Cele existente sunt, evident, perimate. Apoi a constatat că nu-i ajung și a mărit perioada de la 240 de zile la 360 de zile și cum nici un an nu este suficient a mai mărit odată perioada până la 30/06/2016. Eu zic că nu vor face nimic nici atunci dacă o țin tot așa, deși normele sunt mai necesare ca aerul în această situație – mai ales dacă ar clarifica aspectele neclare de aplicare a ordonanței.

Am avut dreptate – nu au făcut nimic. Zvonurile sunt că se va prelungi încă odată termenul. Și nu doar zvonuri. OUG 98/2016 amână termenul de elaborare a normelor de conectare la sisteme informatice până în noiembrie 2018. Bravo!

Ne lăsați cu o ordonanță ce are norme de aplicare ce nu mai au nici o legătură cu textul ordonanței și realitatea de azi.


Am scris la finele lui 2016 despre cei care au comerț cu amănuntul și sunt persoane juridice că dacă au o cifră de afaceri mai mare de 10,000 EUR sunt obligați să folosească POS-uri.

Și scriam acolo că e imposibil să dai bani înapoi de la magazin și să emiți bon fiscal pentru asta. Se pare că la finele lui 2016 și-au dat seama și autoritățile că legea, din acest punct de vedere, e imposibil de pus în practică.

Să ne înțelegem – obligația de a avea POS se menține. Restituirea banilor la cererea clienților nu se poate pune în practică.

Am auzit și un punct de vedere interesant emis de ANAF: în opinia lor (forțată până la cer și înapoi) prin sintagma “Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul” ei înțeleg sau vor să forțeze interpretarea conform căreia toți cei care sunt obligați să utilizeze case de marcat sunt obligați să aibă POS-uri dacă îndeplinesc condiția legată de personalitate juridică și de cifră de afaceri. Eu i-am trimis să le explice medicilor stomatologi de exemplu ce au societăți comerciale cum sunt ei persoane ce desfășoară activități de comerț cu amănuntul sau hai, nu medicilor, mecanicilor sau pantofarilor. Unii nu au ce face și când se plictisesc și-și dau seama că e o lege proastă în loc să le atragă atenția celor ce o pot modifica, preferă să dea niște interpretări de te doare mintea nu altceva.


Impozitul specific. Reglementat printr-o lege plină de ambiguități și de contradicții, despre care am scris aici, se va aplica din 2017.

Dacă aveți unul din codurile CAEN CAEN 5510 – "Hoteluri și alte facilități de cazare similare", 5520 – "Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată", 5530 – "Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere", 5590 – "Alte servicii de cazare", 5610 – "Restaurante", 5621 – "Activităţi de alimentație (catering) pentru evenimente", 5629 – "Alte servicii de alimentație n.c.a.", 5630 – "Baruri și alte activități de servire a băuturilor" și sunteți plătitori de impozit pe profit, e foarte posibil să datorați în 2017 impozit specific.

Deși sunt necesare clarificări la acest impozit acestea întârzie să apară.

Deși, în opinia mea, art.10 din Legea 170/2016 e clar ca bună ziua și spune limpede că dacă ai venituri din alte activități, pe lângă cele din codurile CAEN enumerate vei plăti impozit pe profit pentru toate veniturile și legea impozitului specific nu ți se mai aplică, sunt unele voci ce susțin că dimpotrivă plătești impozit specific pentru activitățile enumerate și impozit pe profit pe veniturile din alte activități. Ar fi în egală măsură absurd și imposibil în egală măsură pentru că nu ai o cale concretă de determinare a cheltuielilor aferente altor venituri. Ai tot felul de metode – de alocare proporțională sau mai știu eu cum, dar nu sunt reglementate de titlul impozit pe profit.

  1. Ovidiu
    January 1st, 2017 at 15:09 | #1

    Superb – scurt si la obiect ! Multumim frumos !

  2. vali
    January 2nd, 2017 at 09:31 | #2

    Cred ca ar trebui mentionat si faptul ca, dupa 1 ianuarie 2017, microintreprinderile care au capital social, subscris si varsat, de cel putin 45000 lei (in loc de 25000 euro ca pana acum) pot opta pentru trecerea la impozit pe profit din trimestrul cand este indeplinita aceasta conditie. Optiunea este defintiva. Asa se specifica in ultima OUG care modifica Codul Fiscal.

    • Cristi
      January 2nd, 2017 at 11:12 | #3

      Uite că ai menționat tu :)
      Orice adăugire e binevenită.

  3. Maria T
    January 2nd, 2017 at 12:43 | #4

    .Pentru ca sunteti intotdeauna cu un pas inaintea dezlegarilor a ceeace au vrut sa legifereze,va adresez multumiri , va doresc multa multa sanatate si La multi ani !!!

  4. sm_noname
    January 2nd, 2017 at 14:54 | #5

    Multumim frumos de informtii! 😉

  5. Daniela St
    January 2nd, 2017 at 14:59 | #6

    Multumim frumos,totul bine punctat ca de obicei ! La multi ani !!!

  6. January 2nd, 2017 at 15:08 | #7

    Excelent punctat! La multi ani si un 2017 trasparent si precis sa avem! :)

  7. Septimiu
    January 2nd, 2017 at 15:40 | #8

    Mie să-mi spună cineva când chickenii mei apar în vies dacă tot s-a scos registrul.

  8. ana
    January 2nd, 2017 at 15:42 | #9

    O alimentara care s-a deschis in decembrie 2015, cu cifra de afaceri evident mica in 2015, dar cu o cifra de afaceri in anul 2016 usor peste 10000 euro ce trebuie sa faca? Sa-si puna aparatul de plata cu cardul sau sa mai astepte?!?

    • Cristi
      January 2nd, 2017 at 16:29 | #10

      Este deținută de o persoană juridică? Dacă da, atunci are obligația de a accepta plata cu cardul și, implicit, montarea la magazin a unui POS.

  9. Georgiana
    January 2nd, 2017 at 15:42 | #11

    Multumim frumos!!!La multi ani!!!

  10. FAI
    January 2nd, 2017 at 16:20 | #12

    Cat de greu ne-ar fi fara…Cristi!Sa ne traiesti!♥

  11. ana
    January 2nd, 2017 at 17:27 | #13

    Multumesc pt raspuns! Ne conformam. Ce sa facem…

  12. Ioan
    January 2nd, 2017 at 22:11 | #14

    Ioan :
    PFA cu obiect de activitate comert online, dar am si casa de marcat ca fac si livrare la domiciliu, daca am implementat pe site si plata cu cardul prin euplatesc.ro mai obligatia de a achizitiona si POS- ?
    Va multumesc

    • Cristi
      January 3rd, 2017 at 13:49 | #15

      Nu aveți nici o obligație. Obligați sunt doar persoanele juridice, nu PFA. Ca PFA este opțională introducerea și utilizarea POS.

  13. alina
    January 3rd, 2017 at 13:18 | #16

    Multumim. Scurt, concis, util!

  14. sorina
    January 3rd, 2017 at 14:14 | #17

    La multi ani!!! Un 2017 cat mai lejer…
    Multumim frumos pentru informatii. Scurt, la obiect si bine punctat totul, ca de obicei.

  15. Magda
    January 3rd, 2017 at 16:22 | #18

    La Multi Ani, multumim pentru informatii

  16. Marius
    January 4th, 2017 at 09:27 | #19

    “D205 are termen de depunere 29 februarie 2016 pentru anul 2015” … suntem in 2017 :-)

    E clar ca nu se mai depune D205 pentru salarii, in urma OUG 84/2016

    ART. 132 – Obligații declarative ale plătitorilor de venituri cu reținere la sursă

    (2) Plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plătitorilor de venituri din salarii și asimilate salariilor…

    • Cristi
      January 4th, 2017 at 14:58 | #20

      Am corectat. Mulțumesc de atenționare. Și pentru mine e clar că nu se mai depune, dar la o ședință din acest an la care a fost și cineva de la finanțe o dădea cu aia că încă nu e clar de când nu se mai declară și alte bălării.

  17. Mariana
    January 4th, 2017 at 14:35 | #21

    La multi ani!Multumim frumos pentru ajutor

  18. Vivienne
    January 4th, 2017 at 14:40 | #22

    Tichetele cadou tb inregistrate in statul de plata sau nu? Am facut o simulare si programul le impoziteaza, ceea ce nu e corect-in limita a 150 desigur

    • Cristi
      January 4th, 2017 at 15:03 | #23

      Pe statul de salarii se înscriu veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor. Tichetele cadou acordate conform codului fiscal cu ocaziile înscrise în codul fiscal, în limita a 150 lei, nu sunt venituri de natură salarială și nici asimilate salariilor.
      Așadar aceste tichete nu au ce căuta în statul de salarii.

  19. Vivienne
    January 4th, 2017 at 15:24 | #24

    multumesc. Contul corect de cheltuieli prin care descarc aceste tichete este 6422 sau 6458?

    • Cristi
      January 4th, 2017 at 19:16 | #25

      Oricare din ele. Eu aș alege 6422.

  20. Vivienne
    January 4th, 2017 at 15:29 | #26

    o persoana care lucreaza la doua firme diferite poate beneficia din ambele locuri de aceste tichete? bineinteles in suma de 150 ron/ eveniment?

  21. Marius
    January 4th, 2017 at 19:02 | #28

    D205 are termen de depunere 28 februarie 2017 pentru anul 2019 … s-a rasturnat cifra 6 :-) (scuza-ma ca-s carcotas)

    • Cristi
      January 4th, 2017 at 19:14 | #29

      Nu ești 😀
      S-a dat peste cap de-a dreptul 😀

  22. Kontab Kont
    January 5th, 2017 at 12:37 | #30

    Multumim mult pentru articol!!! La multi ani!

  23. Teodora
    January 5th, 2017 at 21:09 | #31

    Buna seara!

    In cazul unei donatii facuta de o srl platitoare de impozit pe venit, colectez TVA la valoarea ce depaseste 3 la mie din CA sau la toata valoarea bunului donat? Multumesc!

    • Cristi
      January 6th, 2017 at 17:36 | #32

      La ceea ce depășește 3 la mie din CA (dar e CA pentru TVA nu CA economică). Vedeți textul de la normele de aplicare a art.270 alin.8

  24. Anamaria
    January 6th, 2017 at 13:40 | #33

    Buna ziua

    In noiembrie , respectiv decembrie 2016 am facturat avansuri pt reparatia unui motor cu tva 20 %. In ianuarie trebuie sa facturez finalizarea reparatiei odata cu livrarea motorului. Cum inregistrez factura finala? Stornez avansurile cu 20% si facurez reparatia cu 19% sau cu 20% ?
    Multumesc

    • Cristi
      January 6th, 2017 at 17:37 | #34

      Serviciile prestate în 2016 se facturează cu 20%, chiar dacă factura se emite în 2017.

  25. Teodora
    January 6th, 2017 at 18:11 | #35

    Multumesc din suflet!

  26. anamaria pasc
    January 6th, 2017 at 20:39 | #36

    @Cristi
    buna seara,
    puteti sa-mi spuneti ce sta la baza afirmatiei dvs? Nu gasesc nici un articol legislativ referitor
    multumesc

    • Cristi
      January 6th, 2017 at 21:25 | #37

      Art/291 alin.4 CF

  27. anamaria pasc
    January 6th, 2017 at 22:24 | #38

    art 291 al.6 CF nu contrazice?

  28. anamaria pasc
    January 6th, 2017 at 22:59 | #40

    pentru o achizitie de bunuri din sua pentru care s-a platit tva in vama se trece in d394 cartusul F ?

    • Cristi
      January 7th, 2017 at 08:53 | #41

      Nu. În D394 nu se înscriu AIC, LIC, importuri sau exporturi,

  29. Diana Buruiana
    January 7th, 2017 at 21:07 | #42

    Multumim!
    O placere…cu Cristi ai sanse sa vezi conta in roz :).

    • Cristi
      January 9th, 2017 at 10:37 | #43

      He, he, unii o văd în negru când vine vorba de mine 😀

  30. Otilia
    January 7th, 2017 at 21:26 | #44

    Referitor impozit 0.5% pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale ce mai stiti? Multumesc.

    • Cristi
      January 9th, 2017 at 10:40 | #45

      S-a prelungit termenul de aplicare până la 31/12/2017 prin OUG 99/2016. Aveați impresia că o vor anula? Eu zic că sunt șanse mari ca, în curând, să devină permanent și chiar mai mare acest impozit.

  31. Diana Iv
    January 8th, 2017 at 22:59 | #46

    “Dacă la 31/12/2016 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 454.110 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2016, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2017, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA lunar veți depune 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.”

    Pana la ce data se depune 010 in acest caz?

    • Cristi
      January 9th, 2017 at 10:41 | #47

      Orice modificare a vectorului fiscal se face în termen de 15 zile, dacă legea nu prevede alte termene. Aici codul fiscal nu are un termen anume, așadar se va depune declarația de mențiuni în 15 zile (15 ianuarie).

  32. Mihaela
    January 9th, 2017 at 11:30 | #48

    Am o nelamurire: cifra de afaceri la 31.12.2016, din punct de vedere al TVA, avuta in vedere la stabilirea perioadei fiscale pentru TVA (trimestru/luna), contine sau nu valoarea TVA? Va multumesc!

    • Cristi
      January 9th, 2017 at 12:01 | #49

      Fără TVA.

  33. Cristina
    January 9th, 2017 at 14:52 | #50

    Din februarie, cele mai multe firme vor plăti impozit pe veniturile micro, de 1% sau 3%

    De la 1 februarie, societăţile comerciale care au realizat venituri de până la 500.000 de euro în 2016 trebuie să îşi modifice sistemul de impunere, devenind plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

    “Pentru anul 2017, persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 47 sunt obligate la plata impozitului reglementatat de prezentul titlu (impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, n. red.) începând cu 1 februarie 2017, urmând a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, (…) până la data de 25 februarie 2017 inclusiv”, scrie acum în Codul fiscal, modificat prin OUG nr. 3/2017.

    Potrivit art. 47 din Codul fiscal, o microîntreprindere este, în 2017, acea persoană juridică ce a îndeplinit cumulativ, la 31 decembrie 2016, următoarele condiţii:

    a realizat venituri, altele decât cele din activităţi desfăşurate în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, în domeniile jocurilor de noroc sau activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale;
    a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
    a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro (noul plafon introdus);
    capitalul social a fost deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale;
    nu se afla în dizolvare cu lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.

    Astfel, pentru anul 2017, firmele române plătitoare de impozit pe profit care au îndeplinit, la finalul anului 2016, condițiile de mai sus, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor începând cu 1 februarie 2017. Asta înseamnă că, în luna ianuarie, aceste persoane juridice rămân plătitoare de impozit pe profit, urmând ca, de luna viitoare, să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, de 1% (pentru cele care au cel puţin un angajat) sau de 3%, pentru cele care desfăşoară activităţi fără a avea salariaţi.

    Tototată, entităţile vizate de noile prevederi vor depune declaraţia de impozit pe profit, formularul 101, până cel târziu la 25 februarie (pentru perioada 1-31 ianuarie 2017).

  34. vali
    January 9th, 2017 at 16:34 | #51

    O solutie ca sa ramana platitoare de impozit pe profit in continuare, daca doresc, ar fi sa isi majoreze de urgenta capitalul social subscris si varsat la cel putin 45000 lei. Corect?

  35. andrei
    January 9th, 2017 at 16:51 | #52

    Buna ziua. Folosesc un program gratuit Saga versiunea 3.0.462, cum pot schimba cota TVA la 19%? Multumesc pt ajutor.

    • Cristi
      January 9th, 2017 at 21:36 | #53

      Suport pentru cota de 19% există de la versiunea 477.
      Fie actualizați, dar veți avea nevoie de licență, fie ștergeți folderul curent și instalați versiunea curentă și reîncepeți culegerea de date de la 1 ianuarie.

  36. Vivienne
    January 10th, 2017 at 09:27 | #54

    Pe foile de parcurs completate pana in prezent am avut un consum de 6 l/ 100 km.pentru a trece la un consum de 7.5, cat imi permite legea, trebuie sa intocmesc vreun act suplimentar, ca anexa la Contractul de comodat pentru masina?

    • Cristi
      January 10th, 2017 at 11:08 | #55

      Legea nu indică un consum sau altul în cifre absolute. Legea, codul fiscal mai exact, vorbește de norma proprie de consum. Adică, intern, în cadrul firmei trebuie să existe o decizie ce să stabilească, în mod just, o normă proprie de consum pentru autovehicule. Și acea normă trebuie respectată.

  37. Vivienne
    January 10th, 2017 at 14:33 | #56

    multumesc mult

  38. sorin
    January 10th, 2017 at 17:00 | #57

    in d205 se declara si zilierii de peste an?

    • Cristi
      January 10th, 2017 at 22:40 | #58

      Nu. Sunt venituri asimilate salariilor.

  39. sorin
    January 11th, 2017 at 15:53 | #59

    multumesc!

  40. ROXANA
    January 11th, 2017 at 19:58 | #60

    Daca pentru trecerea de la impozit /profit la impozit micro din 01.02 2017 se depune declaratia 101 pt luna ianuarie 2017 pe data de 25.02.2017,atunci declaratia 101 pt. anul 2016 cand se depune?

    • Cristi
      January 11th, 2017 at 20:14 | #61

      Până pe 25 martie 2017. Termenul acela nu e schimbat.

  41. ROXANA
    January 11th, 2017 at 20:07 | #62

    @Cristina
    Doua intrebari;1-trebuie facuta declaratia 010 pt trecerea de la impozit/profit la micro incepand cu 01.02.2017,si cand se depune?
    2-Daca pe 25.02.2017 se depune 101 pt luna ianuarie 2017,cand se depune 101 pt anul 2016?

    • Cristi
      January 11th, 2017 at 20:16 | #63

      1. până la 25 februarie 2017. data la care e și termenul de depunere a D101. Și care probabil va da eroare dacă se depune 010 în 25/02 și d101 tot în 25/02, că nu știu dacă au timp să prelucreze la zi toate acele declarații de mențiuni.

  42. Georgiana
    January 11th, 2017 at 23:35 | #64

    Ma arde si pe mine o problema:
    SC platitoare de impozit pe profit, cu CA mai mica de 100.000 euro.
    Devine din 01 ianuarie micro sau mai merg o lună pe profit si din februarie (pt ca am ca sub 500000 euro) devin micro?
    Teama mea este sa nu ratez startul :) firma devenea oricum micro din ianuarie si dupa modif. la CF, devine din februarie…

    • Cristi
      January 12th, 2017 at 11:43 | #65

      Bună întrebare. Așa cum e formulată legea, de la 1 februarie.

  43. Anca
    January 12th, 2017 at 10:07 | #66

    intrebare- conditie pt microintreprindere ” pana la 9 salariati “nu mai exista, nu?

    • Cristi
      January 12th, 2017 at 11:52 | #67

      Nu. Demult.

  44. Anca
    January 12th, 2017 at 13:05 | #68

    Multumesc…mai sunt colegi care amintesc si in prezent de ea….adica nu pot intra din profit in micro DE LA 01 FEBRUARIE 2017, pt ca am 20 de salariati….

  45. Bogdan
    January 12th, 2017 at 15:30 | #69

    @Cristi
    Pentru cei care sunt plătitori de impozit pe profit la 31.12.2016, se verifică dacă la 31.12.2016 nu depășesc pragul de 100.000 de euro (la cursul publicat în 31.12.2016, adica 1 euro = 4.5411 lei), deci 454.110 lei și nici nu au avut venituri din consultanță în 2016 mai mari de 20% din totalul veniturilor. Dacă se îndeplinesc ambele condiții, atunci ei trec obligatoriu la micro de la 01.01.2017 și depun 010 până la 31.03.2017.

  46. ROXANA
    January 12th, 2017 at 16:42 | #70

    @Cristi
    MULTUMESC

  47. Irina
    January 13th, 2017 at 10:03 | #71

    @Diana Buruiana
    Mare dreptate aveti…:)

  48. DAN NADIA
    January 13th, 2017 at 11:23 | #72

    Daca avem un bar inseamna ca trebuie sa avem instalat POS?

  49. catalin viorel
    January 18th, 2017 at 08:04 | #74

    Salut. I.I. cu CAEN

  50. catalin viorel
    January 18th, 2017 at 08:05 | #75

    Scuze. I.I. cu CAEN 5630 trebuie sa modific ceva?

    • Cristi
      January 18th, 2017 at 14:57 | #76

      La ce anume? Ce să modificați?

  51. catalin viorel
    January 18th, 2017 at 19:14 | #77

    la srl se plateste impozit specific pt caen 5630. la i.i. se schimba ceva?

    • Cristi
      January 19th, 2017 at 12:28 | #78

      Nu. Nu se schimbă absolut nimic.

  52. catalin viorel
    January 19th, 2017 at 14:33 | #79

    Multumesc pt raspuns.

  53. adina
    January 20th, 2017 at 14:48 | #80

    Buna ziua
    Va rog sa imi spuneti cum anume actualitez cota tva 19 %. Programul este cumparat,are licenta.
    Multumesc.
    Zi buna!

    • Cristi
      January 23rd, 2017 at 09:46 | #81

      În mailul de actualizare la versiunea 478 aveți toate detaliile.
      Dacă aveți partea de stocuri activă, cota de TVA se schimă în Fișiere-Articole, dacă aveți gestiuni de marfă global-valorice, corecția TVA se operează prin articole contabile la 1 ianuarie 2017.

  54. contesa
    January 23rd, 2017 at 18:11 | #82

    buna ziua!avem o covrigarie cu vanzare medie de 300 le / zi.trebuie instalat POS sau nu?am inteles ca nu au aparut normele de aplicare..multumesc!

    • Cristi
      January 24th, 2017 at 18:25 | #83

      Ce norme să apară? Textul e clar: comerț cu amănuntul. Firma e PFA, Întreprindere individuală sau familială? Atunci discuția se oprește aici. Nu aveți nici o obligație în raport cu utilizarea POS.Sunteți persoană juridică? Atunci: aveți activitate de comerț cu amănuntul? Dacă răspunsul e da, atunci, aveți cifră de afaceri mai mare de 10,000 EUR? Dacă și aici răspunsul e da, atunci – da, aveți obligația de a avea POS. Altfel, dacă răspunsul de la oricare din întrebări e NU, nu aveți obligația utilizării POS.

  55. Maria
    January 24th, 2017 at 20:11 | #84

    Buna seara, va rog frumos cifra de afaceri pentru formularul 094 nu este definita la articolul 322 din codul fiscal iar in norme precizeaza ca se ia in calcul baza declarata in deconturile de tva?

    • Cristi
      January 25th, 2017 at 10:01 | #85

      Și întrebarea este…?

  56. MOCANU MIHAELA
    January 25th, 2017 at 02:24 | #86

    Buna ziua!
    S-a trecut de la impozit profit la impozit micro cu 01.01.2017. Cand se depune declaratia 101 pt anul 2016?

    • Cristi
      January 25th, 2017 at 10:00 | #87

      La termenul legal de depunere 25 martie.

  57. Ruxandra
    January 25th, 2017 at 14:07 | #88

    buna
    se poate mentiune delcarea si plata tva lunar, chiar daca firma are cifra <de 100.000 eur,etc
    patronul asa doreste
    ms

    • Cristi
      January 25th, 2017 at 14:30 | #89

      Nu. Poate dorește să plătească și doar 50% taxe sau poate dorește să plătească 150%. Nu e după cum dorește el. Ci după cum te obligă legea.

  58. Dan
    January 25th, 2017 at 14:40 | #90

    Asigurarile sociale platite de un PFA pe anul 2016 mai sunt deductibile?

    • Cristi
      January 26th, 2017 at 13:12 | #91

      Da, de ce?

  59. Andrei
    January 26th, 2017 at 09:14 | #92

    Buna ziua,

    Am o intrepridere individuala care are ca obiect de actividare comertul cu amanuntul cu cifra de afaceri mai mare de 10000 de EURO,trebuie sa instalez POS?????

    Multumesc.

    • Cristi
      January 26th, 2017 at 11:18 | #93

      Nu. Am explicat în postul legat de acest POS de ce: doar persoanele juridice au această obligație. O întreprindere individuală nu are personalitate juridică și nu este persoană juridică. Așadar nu este obligat. Dacă dorește să-și instaleze, poate să o facă oricând chiar dacă vinde 1 leu/zi sau 100000 lei/zi. De asemenea în cazul întreprinderilor individuale nu există noțiunea de cifră de afaceri. Aceasta este una specifică persoanelor juridice, nu PFA, II sau IF.

  60. Dan
    January 28th, 2017 at 10:08 | #94

    @Cristi
    Codul fiscal art. 148 – (3) Pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1), baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale se recalculează în anul următor celui de realizare a venitului, în baza declaraţiei privind venitul realizat, şi se stabileşte ca diferenţă între venitul brut realizat şi cheltuielile efectuate în scopul desfăşurării activităţii independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale, raportată la numărul de luni în care a fost desfăşurată activitatea. Baza lunară de calcul nu poate fi mai mică decât echivalentul reprezentând 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, prevăzut la art. 139 alin. (3), în vigoare în anul pentru care se efectuează definitivarea contribuţiei, şi nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câştig.

  61. Dan
    January 28th, 2017 at 10:20 | #95

    @Cristi
    Noua declaratie 200 / 2017 are la: B. VENIT NET / CÂŞTIG NET ANUAL
    2. Cheltuieli deductibile, exclusiv contributii sociale obligatorii

    De aici a pornit intrebarea mea!
    Multumesc frumos.

    • Cristi
      January 30th, 2017 at 10:32 | #96

      M-am gândit eu că de acolo. Dar nu citați din articolele legate de CAS. Vedeți art.75 din codul fiscal. Cheltuiala cu cheltuielile sociale este deductibilă, la nivelul sumei datorate, nu la nivelul celei acordate. Iar deductibilitatea o acordă organul fiscal. Practic persoana nu va lua în considerare la cheltuieli deductibile aceste cheltuieli cu contribuțiile sociale obligatorii, iar organul fiscal îi va recalcula venitul net ținând seama de aceste cheltuieli. Vor beneficia de deductibilitate chiar și cei care nu și-au achitat debitele datorate.
      Ce nu se știe exact este dacă se va lua în considerare suma după regularizare sau suma datorată inițial, anterior regularizării, iar regularizarea în anul următor. Logic ar fi să se efectueze regularizarea și suma rezultată ca debit anual să fie considerată cheltuială deductibilă.

  62. catalin viorel
    January 29th, 2017 at 17:05 | #97

    va rog mult sa-mi explicati despre impozitul specific. firma platitoare de impozit pe venit, cu CAEN secundar 5630-baruri, dar care de fapt a ramas cu singura activitate baruri, trebuie sa treaca la impozit specific? daca da, ce trebuie facut? multumesc.

    • Cristi
      January 30th, 2017 at 11:34 | #98

      Dacă este microîntreprindere nu are treabă cu acest impozit. Lucrurile sunt oricum neclare când vine vorba despre acest impozit. Detalii găsiți aici http://www.sagasoftware.ro/?p=1625

  63. Dan
    January 30th, 2017 at 13:55 | #99

    @Cristi
    Multumesc frumos ! “)

  64. catalin viorel
    January 30th, 2017 at 16:33 | #100

    pt majorare capital social din rezerve se cere bilantul. cum trebuie procedat?

  65. catalin viorel
    January 30th, 2017 at 16:46 | #101

    catalin viorel :
    pt majorare capital social din rezerve se cere bilantul. pot face acum bilantul la 2016?

    • Cristi
      January 30th, 2017 at 16:52 | #102

      Dacă mergeți la ANAF și-l cereți.
      Majorarea de capital social se poate face oricând.
      Dacă scopul majorării de capital social este să se schimbe, prin opțiune statutul fiscal de la microîntreprindere la impozit pe profit, iar capitalul social se majorează oricând în trimestrul I, chiar și în martie, trecerea se face de la 1 ianuarie.

  66. catalin viorel
    January 30th, 2017 at 17:05 | #103

    multumesc mult.

  67. Mariana
    January 31st, 2017 at 10:45 | #104

    Nici nu se putea mai clar!!!!
    Mii de multumiri!!!!

  68. Anamaria
    January 31st, 2017 at 17:28 | #105

    Buna seara,

    Se pot scoate extrase de cont pt.confirmarea soldurilor la clienti ?

    • Cristi
      January 31st, 2017 at 18:21 | #106

      Se pot scoate confirmări de sold. Extrasul de cont ca document nu mai există.
      Știu că e prevăzut de normele privind inventarierea, dar acolo e prevăzut modul de utilizare a unui document și nu formatul și modul lui de întocmire respectiv informații minimale. Acesta nu se mai regăsește în lista formularelor financiar-contabile aprobată de MF. Totodată procedura de inventariere nu indică acest document ca fiind unica și singura soluție de inventariere. Ci și punctajul reciproc. Un astfel de punctaj se poate realiza și prin emiterea unei confirmări de sold anexate la o scrisoare prin care se solicită partenerului punctajul reciproc și confirmarea soldului conform documentului de confirmare anexat.

  69. ICA
    February 1st, 2017 at 12:31 | #107

    Buna ziua,
    Platitor de impozit pe profit in 2016 , CA mai mare de 100 000 euro / 31.12.2016 , capital social varsat peste 45 000 lei. Pot ramane platitor de impozit pe profit si dupa 01 februarie 2017?…

    • Cristi
      February 1st, 2017 at 16:13 | #108

      Nu. La data de 1 februarie veți deveni obligatoriu microîntreprindere dacă respectați criteriile de la art.47 cod fiscal. Capitalul social nu e printre criteriile de acolo.
      Dar ulterior înregistrării ca microîntreprindere puteți opta, prin excepția de la art.48 alin.5^2 să re-deveniți plătitor de impozit pe profit de la 1 ianuarie datoriră capitalului social mai mare de 45000 lei. Și asta pentru că acea opțiune poate fi exprimată doar de către cei care sunt înregistrați fiscal ca microîntreprinderi. Și e doar o opțiune nu este o obligație.

  70. ICA
    February 2nd, 2017 at 09:36 | #109

    Multumesc mult !

  71. VALENTIN
    February 2nd, 2017 at 11:38 | #110

    Imi scapa mie ceva?Am inteles ca extrasul de cont pentru clienti, furnizori nu mai exista, dar formatul actual al confirmarii de sold pe care programul il genereaza, fara sa aiba si un spatiu in care partenerul sa aiba posibilitatea sa si confirme soldul mi se pare cel putin nefericit.

  72. MOCANU MIHAELA
    February 6th, 2017 at 18:15 | #112

    Buna ziua!
    Inchiriez spatii.Pe langa chirie mai intocmesc o factura pt.refacturarea unor utilitati din luna anterioara.Se intampla ca in luna Ianuarie 2017 sa intomesc o factura priv.refacturarea en.electice din 2016. VA ROG, imi spuneti cu care cota de TVA o refacturez? 20% cu cat am primit-o si eu sau 19% cat este TVA-UL acum?
    Va multumesc!

  73. DIANA CICERO
    February 7th, 2017 at 22:09 | #114

    @Cristi
    Valentin are perfecta dreptate. Ati modificat in rau ceva ce era bun. Adica acum trebuie sa scriem 100 de scrisori catre parteneri prin care sa le solicitam sa ne confirme soldul….nu este in regula…dar poate doar mi se pare :)….mie si celorlalte sute de utilizatori

  74. Anamaria
    February 7th, 2017 at 22:45 | #115

    De unde se listeaza acea confirmare de sold?
    Obiectele de inventar casate, de ce mai apar in lista de inventar?

  75. Anamaria
    February 7th, 2017 at 22:47 | #116

    Fisa clientului este confirmarea de sold atasata unei scrisori?

  76. delia
    February 8th, 2017 at 12:35 | #117

    1.O intreprindere individuala platitoare de tva la trimestru in 2016:
    – are venituri nete( fara tva )obtinute la 31.12.2016 de 520000 lei (> 100000 eur) devine platitoare de tva lunar ? trebuie sa depun declaratie D010 sau D070 si apoi D300, D394 pe ianuarie 2017 la termen de 27.02.2017 ?
    Trebuia sa depun 070 pana acum ? eu nu am depus-o inca , e ceva grav ?
    2.La SRL care nu a avut activitate de la infiintare pana la 31.12.2016 depune decl. inactivitate pe 2016 pana cand ?
    3.La alt SRL care a avut activitate dela infiintare dar din 2013 nu a mai avut activitate, cu declaratii D100 privind impozit pe venit micr. trimestrial cu zero, depune cumva decl. de inactivitate pe 2016 daca da pana la ce data ?iar bilant pe 2016 la 31 mai 2017 ?
    4. La alt SRL care a avut activitate in 2015, in 2016 nu a avut activitate :
    – se depune decl.de inactivitate daca da, la ce data trebuie depuse ?
    – s-a depus D100 trimestrial privind impozit pe profit cu zero, pentru trim.4/ 2016 nu am depus D100 am inteles ca se depune D101 pt. perioada 2016 sau pt. trim.4/2016( cum trebuie mentionat : tot anul 2016 sau trim.4) si cand trebuie depusa la ce data ?
    – daca ea nu a avut activitate devine platitoare de impozit pe venit pe 2017, ce trebuie sa fac ( sa depun decl 010 sau 070 de modificare din impoz profit in impozit pe venit si apoi de depus D100 pe trim. 1 / 2017 in 25.04.2017 ? )
    Cam multe intrebari v-am pus , astept cu nerabdare raspunsurile dvs
    Va multumesc

    • Cristi
      February 8th, 2017 at 15:39 | #118

      1. Nu veniturile nete contează. Contează valoarea livrărilor din an înscrise în jurnalul de vânzări pentru 2016. Dacă acestea, fără TVA, depășesc 100,000 EUR trebuie schimbată perioada fiscală.
      Schimbarea se face prin depunerea 070 (în cazul PFA, II, IF) sau 010 (SRL, SA, ONG, alte persoane juridice) până la 15 ianuarie a anului următor.
      Așadar, da, trebuia depus 070 în ianuarie. Depuneți-l acum.
      2. Scrie mai sus la bilanț

      Termenul de depunere (pentru bilanț) – 30 mai 2017. Dacă nu ați avut activitate de la înființare și până la 31/12/2016, depuneți declarația de inactivitate până la data de 01/03/2017 inclusiv.

      3. Se depune bilanț. Declarație de inactivitate se depune dacă nu a avut niciodată activitate. Termenul e indicat la pct.2
      4. Bilanț la același termen de la pct.2
      Dacă a fost plătitoare de impozit pe profit tot anul 2016 atunci D101 se depune pentru întreg anul 2016 nu doar pentru trimestrul IV. Termen 25/03/2017.
      Trece la micro de la 01/02/2017. Termen de modificare a vectorului fiscal 25/02/2017 prin 010, dată până la care depune și D101 pentru ianuarie 2017

  77. ANGELA
    February 8th, 2017 at 13:59 | #119

    Buna ziua,

    O asociatie care nu desfasoara activitate economica, trebuie sa depuna D 010 pentru impozit pe profit si D 101 pentru anul 2016(cu zero)?

    • Cristi
      February 8th, 2017 at 15:32 | #120

      Da. Nu pe zero. Cu sume completate la rd.20 și 32.

  78. Catalina L
    February 9th, 2017 at 15:39 | #121

    Buna ziua,
    La societatile care trec la micro de la 01.02.2017, nu mi se activeaza pe ianuarie declaratia 101.
    Am facut modificarea la detalii impozit si tva.
    Trebuia in alta parte?
    Multumesc!

    • Cristi
      February 9th, 2017 at 15:49 | #122

      Abia ieri a apărut D101 pentru ianuarie. Aveți răbdare, se va actualiza programul în timp util.

  79. Catalina L
    February 9th, 2017 at 15:55 | #123

    Ok. Multumesc mult!

  80. Florentina
    February 12th, 2017 at 21:46 | #124

    Soc.platitoare de impozit pe profit, in 2016 cu CA /31.12.2016,mai mica de 100.000 euro devine micro de la 01.01.2017 si CA ,mai mare de 100.000 dar nu depaseste 500.000 euro devine micro de la 01.02.2017.Ce depaseste 500.000 euro ramine la impozit pe profit.

  81. Valent
    February 15th, 2017 at 16:25 | #125

    @delia
    La depunerea 010 pentru trecere la micro cu 1feb17, se cere balanta la decembrie (pentru probarea CA sub 500000).

  82. crenguta
    February 22nd, 2017 at 11:05 | #126

    Cu ian 2017 am trecut la tva trimestrial, dar din ”obisnuinta”am trimis decontul lunar. Va rog ce este de facut stiind ca D 300 nu are rectificativa?

    • Cristi
      February 22nd, 2017 at 16:47 | #127

      Dacă recipisa este validă, fără erori, deși dacă e operată modificarea perioadei fiscale în vectorul fiscal nu prea poate fi fără erori, faceți cerere de corecții materiale la ANAF.
      Dacă recipisa este cu erori nu trebuie să faceți absolut nimic.

  83. mihaela
    February 24th, 2017 at 14:29 | #128

    Firma care nu a depasit CA 500000 eur, dar care isi majoreaza capitalul social la 45000 lei, mai trebuie sa depuna d101 pentru ianuarie 2017? In conditiile in care au fost depuse ambele declaratii 010 ( de scoatere de la imp profit cu 01.02.2017 si intrare la imp profit cu 01.02.2017).

    • Cristi
      February 24th, 2017 at 17:24 | #129

      Re-intrarea se face cu data de 1 a primei luni din trimestrul în care s-a majorat capitalul. Deci 1 ianuarie 2017 în acest caz. Dacă ați depus 010 de re-intrare la profit cu 01/02 nu e corect.
      Vedeți art.48 CF pentru detalii.
      Nu se mai depune D101 în acest caz.

  84. Eugenia
    March 13th, 2017 at 14:31 | #130

    Buna ziua!
    Am o situatie un pic neclara pentru mine. Sunt incepatoare si incerc sa prind si eu din sfaturile pe care le dati.
    Am o soc- imp pe profit. Anul 2015 a avut pierdere. In 2016 in primul trimestru a avut profit peste pierderea din anul 2015 am recuperat pierderea si am platit un impozit pe profit( sa zicem 100 lei) In continuarea anului 2016 a avut iar pierdere. La sf de an saga face urmatoarea inregistrare; 691=4411 -100 (in rosu) dar ramane 4411 sold creditor in rosu (sau debitor in negru)
    Ce fac cu soldul acestui cont? Inchid anul asa si la 01.01.2017 ce fac cu el?
    Multumesc frumos!

    • Cristi
      March 16th, 2017 at 11:23 | #131

      E sumă de recuperat. Rămâne așa până ce datorați iarăși impozit pe profit sau solicitați compensarea sumei respective cu alte obligații de plată față de bugetul statului.

  85. teodora
    March 26th, 2017 at 13:05 | #132

    Buna ziua,
    o societate trece la impozit pe profit din trimesstrul 4 2016. La completarea declaratiei 101 de preiau cheltuielile si veniturile aferente trimestrului cand societate a a devenit platitoate de impozit pe profit, dar la randul 47 trec zero deoarece legiuitorul spune ca se ia in calcul perioada cand a devenit platitor pe IP si pe primele trei trimestre s-a declarat impozitul pe micro.
    Va rog sa-mi dati un raspuns, nu vreau sa gresesc si timpul este scurt.

    • Cristi
      March 26th, 2017 at 17:47 | #133

      Da, se trece zero.

  86. teodora
    March 26th, 2017 at 18:17 | #134

    multumesc

  87. Marinela I.
    March 30th, 2017 at 15:45 | #135

    Buna ziua,
    Fiti amabil si spuneti-mi, dupa parerea dvs., din interpretarea normelor la O.U.G. 193/2002, un bar este obligat sa-si puna P.O.S. sau aici se incadreaza doar persoanele juridice al caror cod CAEN contine in denumire comert cu amanuntul? Desi avem o cifra de afaceri de peste 100.000 euro, pana acum nu a solicitat nimeni sa plateasca cu cardul la cele doua baruri prin care ne desfasuram activitatea.
    Pentru noi ar presupune cheltuieli inutile instalarea POS, ce s-ar ridica la peste 200 lei lunar, conform informatiilor primite de la banca.
    Multumesc!

    • Cristi
      March 31st, 2017 at 10:19 | #136

      Nu este obligat. Alimentația publică nu e comerț cu amănuntul.

  88. Eugenia
    April 14th, 2017 at 10:37 | #137

    Buna ziua!
    Am o micro cu 10 salariati. Pe 23 martie a desfacut contractele de munca tuturor angajatilor. Ce impozit se plateste pentru trimestrul I? 3% sau 1%?
    Multumesc!
    Sarbatori fericite si linistite!

  89. Eugenia
    April 18th, 2017 at 15:04 | #139

    Buna ziua!
    Revin cu inca o intrebare
    Sunt micro, neplatitor de tva si am in societate ca mijloc fix un apartament cumparat de la o persoana fizica. Apartament mai vechi.
    Vreau sa-l vand acum. Normal ar fi sa nu facturez cu tva indiferent cat de mare ar fi valoarea cu care il vand.
    Din trimestrul urmator devin platitor de tva la depasirea plafonului?
    Multumesc pentru ajutor

    • Cristi
      April 18th, 2017 at 16:17 | #140

      Eu zic că vânzarea aceasta nu influențează plafonul. În opinia mea e o activitate accesorie activității principale caz în care veniturile acestea nu intră în calculul cifrei de afaceri în funcție de care se stabilește acel plafon.

  90. MOCANU MIHAELA
    April 25th, 2017 at 10:40 | #141

    Buna ziua!
    Am o alta nelamurire…am contat in 7583 o factura in rosu cu un retur casa de marcat…ce fac acum la trimestru? Pt.impozit venit micro, impozitez suma care de fapt nu este o vanzare pe o factura de la mine? Ma gandesc ca daca mi-ar fi permis sa contez in ct.603 nu mai imi puneam intrebari. (de anul asta sunt micro)
    Multumesc!

    • Cristi
      April 25th, 2017 at 10:50 | #142

      Da, se impozitează. E un venit pentru dvs oricum am lua-o.

  91. MOCANU MIHAELA
    April 25th, 2017 at 10:58 | #143

    Multumesc!

  92. Marius
    May 2nd, 2017 at 12:11 | #144

    Salut,
    Are cineva o monografie contabila pentru programul Erasmus pentru un ONG? Organizatia tocmai a primit avansul si am multe nelamuriri vis a vis de incadrarea lor…Am citit intr-un comunicat mai vechi ca nu sunt considerate fondurilor externe nerambursabile, sunt bulversat….

  93. ramona
    May 10th, 2017 at 08:52 | #145

    Felicitari, domnule Cristi!

    • Cristi
      May 10th, 2017 at 14:17 | #146

      Mulțumesc! Dar…pentru ce? :)

  94. Eugenia
    May 16th, 2017 at 15:40 | #147

    Buna ziua!
    Ma puteti ajuta si pe mine cu o monografie pentru “transport rutier de marfuri” in tara si intracomunitar, cu doi angajati.
    Toate actele ce trebuie intocmite. Va rog, am mare nevoie.
    Multumesc!

    • Cristi
      May 17th, 2017 at 18:16 | #148

      CMR-uri pentru fiecare transport
      Notă de comandă sau contract pe transport
      Facturi pentru transportul efectuat.
      Ordin de deplasare dacă i se plătește și diurnă angajatului.
      Foi de parcurs.
      Monografia contabilă e simplă, e specifică activității de prestare servicii.

  95. dana
    May 16th, 2017 at 18:20 | #149

    Buna seara,

    O societete infiintata in luna martie si care nu are activitate ce declaratii depune?
    Ma puteti ajuta?
    Multumesc

    • Cristi
      May 17th, 2017 at 18:17 | #150

      Depinde de obligațiile fiscale cu care figurează înregistrată în vectorul fiscal.
      Minim D100 cu impozit pe profit sau impozit pe venit în funcție de tipul impozitului datorat. D112 dacă s-a înscris în vectorul fiscal cu obligații declarative la impozitul pe veniturile din salarii și contribuții sociale.

  96. angelica
    May 18th, 2017 at 13:39 | #151

    Buna ziua,
    O societate acorda in 2017, cu ocazia Pastelui, tichete cadou in valoare de 500 lei/angajat. In statul de salarii, pe coloana ,,alte drepturi” am trecut suma de 350 lei (in vederea impozitarii) ceea ce va rezulta un rest de plata mai mare. De aceea aceasta valoare am trecut-o si pe coloana de retineri, achitand diferenta salariatului.

    Intrebare:
    Factura de tichete cadou o inregistrez 5328= 401 500 lei, din care 6458 = 5328 150 lei (neimpozabili) si 427 = 5328 350 lei (impozabili)? Sau daca toata factura trebuie trecuta pe cheltuiala 6458 = 5328 (pentru a deduce doar 5% cheltuiala sociala) cum se inchide retinerea de 350 de lei?
    Multumesc

    • Cristi
      May 22nd, 2017 at 13:59 | #152

      Prima variantă este cea corectă.

  97. mari
    May 21st, 2017 at 18:39 | #153

    O microintreprindere depune bilantul la 31 dec.2016 pe e-guvernare cu semnatura digitala, bilantul nu are erori de validare si se inregistreaza pe servarul anaf, dar, imediat dupa depunere se constata ca atasamentele din zip. respectiv doua conturi din balanta de verificare nu concorda cu datele din bilant, corectiile efectuate in balanta de verificare nu au fost preluate in bilant si sunt neconcordante intre aceste formulare.Se poate depune un nou bilant corectat tot pe e-guvernare ,depunere care ar fi in termenul legal? Va rog urgent un raspuns.

    Multumesc.

    • Cristi
      May 22nd, 2017 at 14:12 | #154

      Am o observație: balanța nu a fost niciodată parte a documentelor ce se atașau, scanate, la bilanț.
      Prin internet nu se permite depunerea situațiilor financiare decât o singură dată cu recipisă de depunere fără erori. Corecția se depune la ghișeu, dar nu se pot efectua corecții decât în unele condiții.
      Vedeți procedura de corecție a erorilor constatate după depunerea bilanțului. Procedura și situațiile în care se pot corecta situațiile financiare se găsesc în OMFP 450/2016 actualizat prin OMFP 543/2017.

  98. Eugenia
    June 6th, 2017 at 11:36 | #155

    Buna ziua! Mai astept un ajutor!
    1. Am o societate de constructii cu sediul in Romania, microintreprindere, neplatitoare de tva, cu angajati ce lucreaza in Franta. Datoriile la salarii se platesc in Romania. Societatea are un contract cu o firma din Franta pentru construirea unui bloc. La sfarsitul lucrarii trebuie sa factureze. Trebuie sa ma inscriu obligatoriu ca platitor de TVA, pentru servicii intracomunitare? declaratia 091- OBILGATORIU???
    2. Muncitorii locuiesc intr-o casa a administratorului societatii (personala)
    Cum inregistrez in contabilitate asta? Ca venituri pentru angajati? Trebuie sa fac contract cu societatea si apoi cu angajatii?
    Se poate altfel? si cum?
    Multumesc pentru raspunsurile de pana acum!

    • Cristi
      June 6th, 2017 at 15:23 | #156

      1. Da.
      2. Nicicum. Nu văd relevanța. Ce treabă are locul în care locuiesc aceștia? De ce ați contabiliza ceva pe venituri? Puteți să le acordați o indemnizație de deplasare ce conține diurnă și cazare.

  99. aurora
    June 7th, 2017 at 14:02 | #157

    Buna ziua, am o intrebare daca ma puteti ajuta..
    1.Firma a fost plat de tva, si-a intrerupt activitatea din motive serioase pt ea…Finantele ne-au retras cui de tva.(2015)
    2. Anul acesta am activat firma la reg comertului (ca ne declarasera inactivi) si am reluat activitate.
    3.Acum depasind CA 220000,am mers la finante cu decl 099,pentru REinregist.de TVA.
    4.La Finante mi-au spus ca oricum vom plati TVA aferent veniturilor realizate pt anul acesta si nu deducem TVA. Sa depun Decl 311,si nu conteaza plafonul CA
    Întrebarea mea, putem cere sa ramanem neplatitori de TVA? este vreo lege?sa fie posibil?
    (Nu am incredere in cei de la finante sa intreb la Metodologie ,pt ca se uita la tine ca vitica la poarta noua , si te dezinformeaza in loc sa stie ei , modificarile din legisl.aceasta apropo de alta problema. ) Multumesc…

    • Cristi
      June 7th, 2017 at 14:15 | #158

      Nu, nu puteți. Acordați-le mai mult credit celor de la ANAF. Vi s-a răspuns corect.
      Anularea codului de TVA din oficiu nu face firma neplătitoare de TVA în cazul în care își reia activitatea. O anulare a înregistrării în scopuri de TVA, efectuată conform art.316 alin.11, încetează obligatoriu la încetarea situației ce a dus la anularea codului de TVA – vedeți art.316 alin.12. Dar persoanelor cărora li s-a anulat codul de TVA li se aplică art.11.
      Conform acestuia, dacă în perioada în care are anulat codul de TVA, societatea are activitate, este obligată să colecteze TVA și nu poate deduce TVA. Beneficiarii săi nu pot deduce TVA înscris în documente. TVA colectat în acea perioadă se declară prin D311.
      Scoaterea definitivă din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face doar la cererea acestora, în temeiul legii – art.316 alin.7 și doar în anul următor celui în care constată că nu a ajuns la plafonul de scutire, sau se poate face din oficiu (teoretic) dacă organul fiscal constată că entitatea desfășoară doar activități scutite fără drept de deducere.

  100. aurora
    June 7th, 2017 at 14:05 | #159

    Si urmeaza sa merg cu toata documentele la finante pt primirea CUI TVA

  101. aurora
    June 8th, 2017 at 12:29 | #160

    Multumesc foarte mult…

  102. Eugenia
    June 16th, 2017 at 10:30 | #161

    Buna ziua!
    Multumesc inca o data pentru raspunsurile de pana acum.
    Va rog, la diurna din tara, care este suma pana la care nu se opresc impozite si ce acte trebuie sa avem la doasarul salariatului sau in conta pentru a putea inregistra aceste diurne.
    Multumesc mult!

    • Cristi
      June 20th, 2017 at 16:09 | #162

      2,5 ori limita stabilită pentru instituții publice. Ultima dată era 42,5 lei (17 lei x 2,5 ori).

  103. Eugenia
    June 23rd, 2017 at 10:05 | #163

    Buna ziua!
    Am un furnizor, platitor de TVA de la care primesc factura de utilitati cu TVA si de chirie fara TVA. Factura de chirie ar trebui sa apara in D394 pe furnizor distinct sau apare pe total cu alti furnizori in aceasta situatie? In program, la generarea declaratiei nu se bifeaza. Iar daca se bifeaza apare mesaj de eroare
    Multumesc!

  104. Eugenia
    July 6th, 2017 at 09:25 | #165

    Buna ziua!
    Am o societate la care trebuie sa fac bilant de lichidare.
    1. Se face un bilant cu soldurile din ultima balanta si apoi inca un bilant cu soldurile 0 dupa inchiderea conturilor? si se depun amandoua?
    2. Se ataseaza ceva bilantului? balanta?
    3 Se depune doar la registru?
    4. Ce alte acte mai trebuie depuse cu acest bilant?
    Multumesc!

    • Cristi
      July 14th, 2017 at 15:01 | #166

      1. Nu. Se face bilanț cu solduri inițiale, cele de la decembrie 2016 și unul cu zero la anul curent. Se bifează raportări anuale. Formularul 10 de la acel bilanț și declarația administratorului împreună cu raportul administratorului și hotărârile AGA se scanează și se atașează la S1039.
      2. Doar ceea ce v-a enumerat la pct.1. Balanța nu se atașează la bilanț.
      3. S1039 se depune la ANAF. Se obține recipisa și apoi: S1039, recipisa de depunere împreună cu balanța din luna lichidării se depun la ONRC

  105. LUCIA
    July 13th, 2017 at 08:45 | #167

    am un cod special de TVA de o luna, nu am facut operatii intracomunitare, ce declaratii depun?
    multumesc!

    • Cristi
      July 14th, 2017 at 15:24 | #168

      Nici una legată de acest cod dacă nu aveți operațiuni.

  106. Eugenia
    August 7th, 2017 at 12:06 | #169

    Buna ziua!
    Va rog sa ma ajutati!
    Am facut la sfarsitul anului 129=106 cu 100 lei si apoi inceputul anului urmator inregistrarea 121=129 cu 100 lei.
    Acum la bilantul pe iunie nu se mai potriveste soldul contului 121 din balanta cu cel calculat ca diferenta intre venituri si cheltuieli cu acei 100 de lei pe care i-am trecut in 121 la inceputul anului. Trebuia sa mai fac o inregistrare?
    Multumesc!

  1. No trackbacks yet.