Home > De contabilitate > Început de an. 2016.

Început de an. 2016.

newstress_year1Ca de fiecare început de an, acum odată cu primele zile din 2016, vă doresc și eu un an mai bun ca cel care tocmai a trecut și, sper eu, cu mai puține modificări legislative. În 2015 a fost adoptat codul fiscal într-o formă rescrisă, precum și codul de procedură fiscală. Ambele au suferit modificări de la adoptarea lor inițială. Să sperăm că nu se vor modifica la fel de des precum cele vechi, odată la câteva luni, deși semnele nu sunt foarte bune în sensul ăsta. Să sperăm că vom avea parte de norme clare și de o predictibilitate mult mai mare în materie de fiscalitate. Deși proiectul de norme publicat arată că sunt scrise să fie puse acolo, câtă vreme apar definite veniturile din bacșiș în acele norme. În 30/12 Guvernul a adoptat normele de aplicare, dar până la publicarea acestui articol nu am văzut forma finală a acestora.

Spuneam anul trecut, la început de an, că 2015 este anul fără alegeri așa că sunt foarte multe șanse să existe măsuri fiscale nepopulare.  Ei bine unele din acestea au fost adoptate, deși efectul lor se va vedea abia în 2016.  Dacă anul trecut se discuta despre eliminarea plafoanelor pentru CAS precum și introducerea CAS și în cazul liber-profesioniștilor, anul acesta sunt o certitudine.

De aceea, vă propun să reluăm puțin datele despre începutul de an așa cum suntem obișnuiți noi contabilii.


Cursul EUR la 31 decembrie 2015 a fost 4,5245lei/EUR.

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul ce se va utiliza pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau de impozit pe profit în anul 2016.
– cursul pentru stabilirea perioadei fiscale la lună sau la trimestru este cursul stabilit pentru data de 31/12 adică 4,5285 lei/EUR și nu cursul stabilit în data de 31/12.


Dacă la 31/12/2015 veți avea o cifră de afaceri, din punct de vedere al TVA, de până la 452.850 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2015, atunci perioada fiscală pentru TVA, în 2016, va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar va trebui să depuneți 010 sau 070, după caz, pentru actualizarea vectorului fiscal.

 
Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, depun decont trimestrial, au cifră de afaceri pentru TVA de până la 100.000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2015.  Repet ceea ce am scris și în anii anteriori: un formular mai inutil nu am văzut – fiscul nu are o evidență clară a acestuia, nu poate să spună dacă a fost depus sau nu de către o firmă.

Atenție! Când vine vorba de TVA, cifra de afaceri nu este cea contabilă, deși sunt cazuri în care cele două coincid. E vorba de cifra de afaceri de la art.152 CF (în codul vechi) sau art.310 CF (în noul cod fiscal).


Nu uitați de schimbarea cotei de TVA! Mai ales la casele de marcat. Dacă nu ați făcut-o până acum ar fi bine să vă grăbiți.

Legat de cote – cota standard va deveni 20% în 2016 și 19% de la 1 ianuarie 2017, dacă nu se va modifica legislația. Unele produse pentru care acum se aplică o cotă de 9% de la 1 ianuarie 2016 se vor taxa cu 5%. De exemplu pentru manuale școlare, cărți, ziare și reviste, cu excepția celor destinate exclusiv sau în principal publicității. Nu uitați să vă adaptați casele de marcat și pentru aceste situații.

Nu uitați că se extind măsurile de simplificare – taxarea inversă – și pentru livrările efectuate de persoane înregistrate în scopuri de TVA către alte persoane înregistrate în scopuri de TVA și alte tipuri de produse cum sunt: telefoane mobile, tabele, componente PC ce conțin microprocesoare, etc.

Update: pentru livrări de PC-uri, tablete, console, telefoane, etc. se aplică taxarea inversă numai în anumite condiții. Pentru livrarea bunurilor prevăzute la alin. (2) lit. i)-k) se aplică taxarea inversă numai dacă valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, înscrise într-o factură, este mai mare sau egală cu 22.500 lei.

Modificarea a apărut ulterior publicării acestui articol, A fost efectuată printr-o lege de aprobare și modificare a unei ordonanțe ce modifica codul fiscal. Mai exact Legea 358/2015. E modificarea modificării.


Dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și în evidența dumneavoastră contabilă sumele ce compun baza de calcul pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor sunt la data de 31/12/2015 mai mici de 100.000 EUR, adică 452,450 lei și dacă nici nu vă încadrați la excepții, veți trece, în 2016 de la 1 ianuarie, la impozit pe venit microîntreprinderi.

Cum calculați? Foarte pe scurt cam așa:

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societăţile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 765 și 765, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial). Așa obțineți baza de calcul, plafonul pentru încadrarea ca plătitori de impozit pe venit.


Schimbarea vectorului fiscal – trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe venitul microîntreprinderilor o veți face până la 31 martie 2016, nu până la  31 ianuarie ca până acum.


Dacă în evidența contabilă aveți construcții speciale (stâlpi, drumuri, împrejmuiri, etc) fiți pregătiți ca în 2016 să declarați și să plătiți impozitul pe construcții. Declararea se va face integral în D100 ce se depune până pe 25 mai.

Dacă nu intervine nimic, e ultimul an pentru care se datorează impozitul pe construcții.


În cazul în care cifra de afaceri contabilă este mai mică de 220.000 lei, la 30 iunie 2016, sperând că se va menține același criteriu de până acum, nu veți avea obligația de a depune raportare semestrială.


Dacă cifra de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 2.250.000 lei, și în 2016, veți putea opta pentru ieșirea din sistemul de TVA la încasare.
Iar dacă această cifră de afaceri din punct de vedere al TVA este mai mică de 220.000 lei veți putea ieși de la TVA. Dar în această situație nu trebuie să uitați de ajustările necesare la TVA. Atenție la ajustări. Din 2016 intră la ajustare și bunuri de capital, bunuri amortizabile, care anterior nu erau supuse ajustării.


Impozitul pe dividendele distribuie și plătite începând cu 1 ianuarie 2016 va fi 5%. Dacă acesta este singurul venit al beneficiarului dividendelor, în luna în care se reține și pentru care se va datora impozit pe dividende, se va calcula și reține și CASS. Altfel nu. Abia pentru dividende distribuite și plătite începând cu data de 1 ianuarie 2017 se va calcula și CASS indiferent că se realizează sau nu alte venituri pentru care se plătește contribuția respectivă.


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2015, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. În niciun caz să nu declarați impozit pe profit în D100 acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.


Plătitorii de impozit pe profit vor depune exclusiv D101 pentru acest impozit până la 25 februarie în cazul ONG-urilor, celor ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până la 25 martie cel târziu de către ceilalți.

Dacă sunteți ONG, modul de calcul al impozitului pe profit îl găsiți aici. Atenție! Declararea impozitului pe profit este obligatorie pentru aceste entități. Ele nu sunt scutite, ca entități de acest impozit, ci doar unele din veniturile obținute.


Încă nu au apărut noi formulare 100 și mai ales 101, adaptat pentru 2015, ca pdf-uri inteligente. E posibil să nu apară altele dar nu băgați mâna în foc pentru asta. Verificați periodic siteul ANAF pentru asta. Cei care, de regulă, dau mail în primele zile să întrebe de ele și de implementarea lor în program ar trebui să verifice primii dacă există formulare noi.


Bilanțul este momentan în fază de proiect. Probabil va apărea în forma lui finală zilele acestea. Dacă nu aveți scaner, ar fi recomandat să vă achiziționați de pe acum, pentru că se menține obligația scanării documentelor anexă la acesta. Nu uitați să verificați recipisa rezultată după depunerea bilanțului, indiferent că e depunere on-line sau la ghișeu, pentru a evita orice surprize neplăcute legate de o eventuală nevalidare a acestuia din varii motive.
Sfaturile legate de raportarea semestrială, postate aici sunt valabile și pentru bilanțul anual.
Nu uitați: începând cu acest an dacă depuneți mai multe seturi de situații financiare riscați o amendă contravențională, de aceea atenție la completarea lor și la ceea ce depuneți.

Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Pentru că de ce nu ar exista niște costuri suplimentare.

Dacă societatea comercială are ca acționar majoritar statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra.


Salariul mediu brut pe economie, pentru 2016, va fi 2.681 lei. Acesta este un indicator important, în funcție de acesta fiind calculate indemnizațiile de concediu medical, limita pentru calculul CAS, ajutorul de deces. Din acest an este important și prin prisma introducerii obligativității plății CAS cu o limitare a bazei de calcul în cazul celor care obțin venituri din activități independente.

Cei care obțin venituri din activități independente vor avea o bază minimă de calcul a CAS de 35% din salariul mediu brut pe economie, lunar, adică 938 lei și vor datora minim 98 lei/lună cu titlul de CAS.


Dacă sunteți PFA și dacă venitul impozabil din 2015 raportat la numărul de luni ale anului, ori la numărul de luni de când v-ați înființat în cursul lui, este cel puțin egal cu 35% din salariul mediu brut pe economie, adică este de 938 lei/lună, aveți obligația depunerii D600 pentru stabilirea CAS.

Cota de impunere, implicit este cea pentru contribuție individuală – 10,5%, dar codul fiscal permite și opțiunea pentru cota integrală – formularul fiind adaptat în acest sens. Cota integrală permite stabilirea unui stagiu de cotizare complet.


Tot legat de salarii, salariul minim brut garantat în plată, pe economie, se va modifica în 2016 abia începând cu luna mai. Nu se știe dacă vor fi două modificări sau una. Momentan s-a decis o singură majorare, de la 1050 lei/lună la 1250 lei/lună și ca aceasta să fie efectuată de la 1 mai 2016. Așa că, în mai, pregătiți-vă pentru întocmirea actelor adiționale și transmiterea lor în REVISAL.

Ca noutate legată de salariul minim, se pare că se va indexa automat. Să vedem mecanismul indexării automate, pentru că la cei care au salariați cu un astfel de salariu va fi necesar să se pregătească din  timp pentru întocmirea actelor adiționale și înscrierea modificării în registrul salariaților.


Nu uitați că 24 ianuarie este zi liberă legală! de sărbătoare națională. Nu zi liberă plătită. proiectul inițial ce prevedea acordarea unei zi libere a fost respins.


D205 are termen de depunere 29 februarie 2016 pentru anul 2015. Nu credeam că am să mai scriu asta și în 2016, dar – această declarație ține loc de fișe fiscale începând cu 2013. Explicați-le și băncilor chestia asta. Au trecut deja doi trei ani și unele încă nu au aflat.


Anul trecut vă scriam să vă pregătiți pentru noile  tipuri de casă de marcat. Nu mai e cazul, termenele fiind deja amânate cu 6 luni, obligația utilizării noilor tipuri apărând doar din 2017.

Reiau ce am mai scris: ANAF și-a alocat inițial 240 de zile pentru a elabora norme de aplicare a OUG 28/1999. Cele existente sunt, evident, perimate. Apoi a constatat că nu-i ajung și a mărit perioada de la 240 de zile la 360 de zile și cum nici un an nu este suficient a mai mărit odată perioada până la 30/06/2016. Eu zic că nu vor face nimic nici atunci dacă o țin tot așa, deși normele sunt mai necesare ca aerul în această situație – mai ales dacă ar clarifica aspectele neclare de aplicare a ordonanței.

Categories: De contabilitate Tags:
  1. Ana
    January 1st, 2016 at 06:43 | #1

    Mulţumim frumos!Vă doresc multă sănătate,atât dvs.cât şi familiei dvs. şi pentru că sunteţi un om cu suflet de aur, sper ca în fiecare zi să vi se întoarcă din binele pe care ni-l faceţi prin aceste postări!

  2. Gheorghe Ion
    January 1st, 2016 at 08:42 | #2

    Cu multe multumuri ! Intre timp,salariul minim brut pe tara garantat in plata a fost decis prin HG Nr.1017/30.12.2015 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr.987/31.12.2015_pagina 13. Astfel, incepand cu data de 1 mai 2016, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 1250 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2016, reprezentand 7,382 lei/ora. De asemenea, in ultimul(988) monitor oficial pe anul 2015, a fost publicata si Legea nr.358/31.12.2015 privind aprobarea OUG Nr.50/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si Legii nr.207/2015 privind Codul de proceduta fiscala.

  3. Diaconu Maria
    January 2nd, 2016 at 08:32 | #3

    La multi ani!, Multumim pentru informarile atat de pretioase!, in numele echipei cu care lucrez va urez: sanatate dumneavoastra si familiei dumneavoastra!

  4. vladiana
    January 2nd, 2016 at 09:36 | #4

    Multumim! Va doresc un an nou cu sanatate si impliniri!

  5. sm_noname
    January 2nd, 2016 at 15:35 | #5

    Multumim frumos!

  6. Gherghea
    January 4th, 2016 at 18:36 | #6

    O sa fie nenorocire si cu impozitul pe apartamentul in care isi desfasoara activitatea o firma. Si nu neaparat ca s-a modificat tipul de impozitare(desi si de asta) ci pentru ca textul de lege este scris cu picioarele.
    Ca sa poti beneficia de cota redusa(nu 2% din nomenclator) trebuie sa prezinti un raport de evaluare.
    Raport de evaluare care reflecta: ” valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă depus…..”.
    Adica raportul de evaluare trebuia INTOCMIT in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, cu alte cuvinte in 2011-2015 (ca 2016 e cel de referinta). Deci daca nu ai raport din 2015(si cine naiba sa aiba ca legea se aplica din 2016), nu poti benficia de cota redusa si platesti 2% adica vreo 1.500 de euro pentru un apartament in Bucuresti.
    Nu mai zic ca data intocmirii raportului nu are legatura cu data la care se evalueaza proprietatea. Eu pot sa fac un raport anul asta care sa-mi spuna cat costa apartamentul in 2010.
    Cu alte cuvinte in 2016 statul vrea musai 2% din valoarea lor de catalog indiferent de cat au stabilit primariile.

    Pentru persoanele juridice e mult mai clar:
    “Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.”

    • Cristi
      January 4th, 2016 at 20:14 | #7

      Acel raport este relevant doar la clădiri nerezindețiale sau mixte.
      Și de știut se știa de la publicarea codului fiscal. Ce nu a fost, totuși, în decembrie ci mult mai devreme, în septembrie.

  7. Gherghea
    January 4th, 2016 at 23:32 | #8

    Articolul în cauza a fost ultima oară modificat pe 31.12.2015 și normele lui de aplicare care conțin precizări cu privire la conținutul raportului de expertiza nu știu dacă sunt încă publicate, deci se știa din septembrie se poate spune ca se bănuia de atunci dar dacă făceai raportul fără norme la ce îți folosea. Chiar și așa textul nu are logica ce diferența este intre un raport de pe 15.01.2016 și unul de pe 31.12.2015. Înțeleg 5 ani dar de ce nu și cel de referință.

    • Cristi
      January 5th, 2016 at 12:59 | #9

      Aveți și dumnevoastră dreptate legat de relevanța raportului, dar o decizie trebuia luată. Și decizia luată este una menită să ușureze calculele și gestionarea bazei impozabile. Bună, rea e o decizie ce trebuie aplicată.

  8. Virginia S
    January 5th, 2016 at 14:48 | #10

    Buna ziua, va rog sa imi explicati caci nu stiu cum sa procedez. Sunt contabil, iar asociatul principal vrea sa repartizeze profitul din anii anteriori in dividende si sa le incaseze. pana acum a fost asigurat in sistemul privat si nu a avut contract de munca sau alte forme care sa-i asigure calitatea de asigurat in sistemul public. acum doreste sa incheie contract de munca cu societatea la care e asociat. Drept urmare pentru dividendele din anii 2011-2015 va trebui sa plateasca impozitul de 5.5% cass sau nu?

    • Cristi
      January 5th, 2016 at 16:11 | #11

      Bună ziua. În anul 2016 persoanele care realizează venituri din salarii nu datorează impozit pe dividende. Excepția este prevăzută în codul fiscal la art.176 alin.7.
      De aceea dacă asociatul respectiv se angajează cu contract de muncă și la data la care i se achită dividende realizează și venituri din salarii atunci nu se reține contribuția de asigurări sociale de sănătate.

  9. Izabella K
    January 6th, 2016 at 10:15 | #12

    As avea o intrebare cu privire la ce ati scris mai sus despre plafonul la micro
    “Dacă sunteți plătitor de impozit pe profit și în evidența dumneavoastră contabilă sumele ce compun baza de calcul pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor sunt la data de 31/12/2015 mai mici de 100.000 EUR, adică 452,450 lei și dacă nici nu vă încadrați la excepții, veți trece, în 2016 de la 1 ianuarie, la impozit pe venit microîntreprinderi.”

    Plafonul de 1000.000 euro nu se aplica incepand cu anul 2016? Astfel daca la 31/12/2015 venitul este mai mic de 65.000 euro (291.506 ron) si daca nu se incadreaza la expectii va trece firma de la 1 ianuarie 2016 la impozit pe venit micro. Iar daca pe parcursul anului depaseste CA de 100.000 euro va trece de la micro la impozit profit.

    • Cristi
      January 6th, 2016 at 21:28 | #13

      Ba da, din 1 ianuarie 2016, dar se ia ca referință suma din anul precedent. Așa că la 1 ianuarie contează sumele de la 31/12/2015 pentru a fi încadrat sau nu ca microîntreprindere,

  10. Balazsi Z.
    January 6th, 2016 at 16:07 | #14

    Multumim frumos pentru articol! As avea o nelamurire cu privire la cifra de afacere din p.d.v TVA la schimbarea perioadei fiscale. Dvs. ati mentionat ca trebuie calculat conform art. 310 (noul CF), dar intrebarea mea este daca nu cumva se calculeaza conform art. 322 (noul CF)?
    Am o firma care realizeaza venituri de 500000 lei, din care livrari taxabile 100000 lei, iar restul de 400000 lei din livrari scutite fara drept de deducere (chirie spatiu). Firma este platitor de TVA lunar.
    Intrebarea mea este daca trece la TVA trimestrial sau ramane lunar? Dupa cum am inteles eu (poate gresit) conf.art310 ramane lunar, dar conf.art322 alin(2) trece la trimestrial. Va rog frumos daca puteti sa-mi spuneti cum trebuie procedat corect, trebuie luate in calculul CA livrarile scutite fara drept de deducere sau nu? Multumesc mult.

    • Cristi
      January 6th, 2016 at 21:31 | #15

      Trece la trimestru. Operațiunile scutite fără drept de deducere nu se iau în considerare.Și la 310 e clar. Nu scrie acolo că acestea se iau în considerare. Ceea ce scrie la 310 legat de 292 alin.2 e faptul că unele activități accesorii celor pentru care se acordă scutirea pe art.292, intră în calculul cifrei de afaceri.

  11. Cristina I.
    January 6th, 2016 at 23:53 | #16

    Multumim Domnului ca existati, si parintilor dv. pentru mintea cu care v-a inzestrat!
    O descriere mai clara si concisa, a vartejului din care am iesit in 2015 si in care o sa intram iarasi in 2016, nici ca o puteati face mai bine!
    Va doresc din suflet sa fiti sanatos si sa va mai tina mintea cat de mult ca sa ne mai luminati si pe noi!
    Toate cele bune!

  12. moni
    January 7th, 2016 at 10:22 | #17

    Buna ziua si la multi ani!
    S-ar putea sa nu fie aici locul unde trebuie sa pun urmatoarea intrebare, dar nu stiu unde ar fi ok. Asa ca…o pun aici.
    Am descarcat Saga PS, dar la rubrica configurare salarii, deducerile personale sunt la fel ca cele de anul trecut. Nu trebuia sa fie modificate? Am inteles ca sunt alte valori de anul acesta.
    Multumesc.

  13. January 7th, 2016 at 17:17 | #18

    După 25.01 se modifică în program.

  14. moni
    January 7th, 2016 at 18:10 | #19

    @Septimiu
    Atunci presupun ca le pot modifica eu, nu? Pentru ca am instalat deja Saga PS.

    • Cristi
      January 8th, 2016 at 21:36 | #20

      De ce le-ați modifica? Momentan nu aveți nevoie de ele. Ele se vor folosi abia pentru statul lunii ianuarie 2016. Actualizarea se va face automat.

  15. Cristina
    January 8th, 2016 at 16:23 | #21

    Buna ziua!

    Care este venitul net maxim pe care sa-l declar in decl. 220 astfel incat sa nu platesc anticipat CAS in 2016 pentru un PFA care si-a inceput activitatea in cursul anului 2015 (luna mai)?

    Multumesc!

    • Cristi
      January 8th, 2016 at 21:47 | #22

      Nu contează. Depunerea D600 este obligatorie dacă venitul net lunar din 2015 este cel puți egal cu 938 lei.

  16. ioan
    January 9th, 2016 at 14:27 | #23

    @Cristi Ce se intampla cu calculul deducerii pentru sume mai mari de 1500. Acolo scrie ceva despre un ordin. Eu am gasit OMFP 1016/2005 dar care se refera la vechile deduceri personale.

    • Cristi
      January 9th, 2016 at 18:10 | #24

      Nu există ordin pentru deducerile din 2016. Probabil va apărea prin ianuarie. Noile deduceri se vor utiliza începând cu statul de salarii al lunii ianuarie.

  17. moni
    January 9th, 2016 at 19:32 | #25

    @Cristi
    Am instalat varianta gratuita si nu am abonament pt actualizari.

    • Cristi
      January 10th, 2016 at 11:01 | #26

      Atunci prin modificarea manuală. Sau cumpărați o licență.

  18. Ancuta
    January 10th, 2016 at 19:58 | #27

    Imi puteti spune daca programele SAGA indeplinesc cerintele Ordinului 2634/2015?

    • Cristi
      January 11th, 2016 at 10:45 | #28

      Instalați-l și convingeți-vă.

  19. Ramona
    January 11th, 2016 at 11:27 | #29

    Buna.
    Va rog sa-mi spuneti cum se schimba cota tva la produse din program? Se schimba la fiecare manual sau se poate la toate produsele odata.
    Multumesc

    • Cristi
      January 11th, 2016 at 11:57 | #30

      În Fișiere – Articole cu ajutorul butonului TVA.

  20. Dragos
    January 16th, 2016 at 18:51 | #31

    Buna seara!
    Imi puteti raspunde la urmatoarea intrebare? Ce cota TVA se aplica unui flacon umplut cu sifon? 9 sau 20%? Cand reincarca flacoanele clientilor, aplica 9% la sifon. Ambalajele (flacoanele din plastic) vandute goale sunt vandute cu 20%.
    Va multumesc!

  21. ioana
    January 20th, 2016 at 12:17 | #32

    @Ramona
    Buna ziua! in aceeasi situatie sunt si eu , am o varianta de saga fara licenta deoarece am activitate putina si nu st cum pot modifica TVA ?!pe forum dc nu am licenta nu pot pune intrebari asa ca imi incerc norocul aici, oare trebuie neaparat sa-mi iau ac saga cu licenta sau pot continua modificand de undeva TVA la 20%, multumesc .

    • Cristi
      January 20th, 2016 at 12:40 | #33

      Adaptarea programului la cotele noi de TVA s-a făcut în versiunea 460. orice versiune anterioară acesteia nu poate fi folosită corect pentru cotele noi de TVA.

  22. ioana
    January 21st, 2016 at 09:41 | #34

    @Cristi
    Multumesc, deci solutia este saga cu licenta !

  23. marandiuc tatiana
    January 21st, 2016 at 14:04 | #35

    Buna ziua!Unde pot inregistra procesele verbale de compensare?

    • Cristi
      January 21st, 2016 at 14:21 | #36

      La bancă de exemplu. Stornând apoi rulajele generate de compensare prin articol de tip 5121=5121 în roșu.

  24. marandiuc tatiana
    January 21st, 2016 at 14:48 | #37

    Multumesc!

  25. monika intrepr individ
    January 26th, 2016 at 10:51 | #38

    cum se ireg statele de lpata in cheltuieli

    • Cristi
      January 26th, 2016 at 12:33 | #39

      Dându-le în plată.

  26. Elena
    January 26th, 2016 at 23:04 | #40

    Buna ziua!
    In primul rand mii de multumiri pentru informatiile furnizate!
    As avea o intrebare despre plafonul la micro:
    Daca sumele ce compun baza de calcul pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor sunt la data de 30/11/2015 mai mari de 65.000 euro (291.506 ron) dar mai mici de 100.000 euro (452.450 ron) si daca nu se incadreaza la exceptii, calculez impozit pe profit si depun D101 urmand ca de la 1 ianuarie sa trec din nou la micro…?

    • Cristi
      January 27th, 2016 at 08:24 | #41

      Așa este.

  27. Elena
    January 27th, 2016 at 09:25 | #42

    @Cristi
    MULTUMESC! o zi frumoasa!

  28. CARMEN
    February 8th, 2016 at 16:49 | #43

    Mii de multumiti pentru tot ce faci. Un an bun cu sanatate si realizari!

  29. Ana
    February 16th, 2016 at 00:18 | #44

    Buna ziua,
    Vreau sa inregistrez o factura de chirie aferenta anului 2015,cu tva 24%.Cum pot face inregistrarea deoarece imi da tva invalid cand vreau sa salvez?
    Multumesc.

    • Cristi
      February 16th, 2016 at 12:57 | #45

      Puneți, la introducere anul 2015, temporar până la operarea detaliilor și, înainte de a o valida, schimbați anul din 21015 în 2016.

  30. FLORINA
    February 16th, 2016 at 13:59 | #46

    Buna ziua,
    Ma intereseaza informatii pentru ONG. Anul trecut ONG-ul a desfasurat o activitate economica, cu o Casa de cultura. A fost declarata prin vector.
    In declaratia 392B completez cifra de afaceri aferenta activitatii economice, la livrari completez aceeasi suma catre neplatitori de TVA, iar la achizitii ce completez? Doar suma aferenta activitatii economice sau si achizitiile(cu factura) aferente activitatiilor neeconomice.
    In declaratia 101 se completeaza doar veniturile si cheltuielile aferente activitatii economice si veniturile neimpozabile sau toate veniturile si cheltuielile din exploatare, economice sau nu si veniturile neimpozabile?
    Va multumesc.

    • Cristi
      February 16th, 2016 at 14:11 | #47

      1. Da, în 392 doar partea aferentă activității economice pentru că doar pentru acea parte sunteți persoană impozabilă.
      2. Vedeți acest post la care vă recomand să citiți și comentariile http://www.sagasoftware.ro/?p=496

  31. FLORINA
    February 16th, 2016 at 14:25 | #48

    Multumesc.

  32. Ana
    February 16th, 2016 at 21:32 | #49

    @Cristi
    Multumesc,am rezolvat.

  33. PANFILICA
    February 18th, 2016 at 13:06 | #50

    Va multumim mult pentru informatiile date.

  34. Lupan Cornelia
    February 22nd, 2016 at 14:25 | #51

    Buna ziua, referitor la plafonul de incadrare a soc. In plătitoare de impozit pe venit sau pe profit am următoarea situație: Cont701+…+708=420000, cont 7588=35000. Soc. a fost in 2015 plătitoare de impozit pe profit,tva trimestrial . Întrebarea mea este daca rămâne la fel in 2016 pt ca dpdv al tva este sub 100000 euro iar pe bilant am văzut ieri ca apare cifra de afaceri neta =420000 restul de 35000 sunt pe rândul următor trecuti. Va multumesc si îmi cer scuze anticipat in fata specialistilor pt ignoranta de care dau dovadă cu întrebarea mea

    • Cristi
      February 22nd, 2016 at 15:30 | #52

      Contează sumele ce compun baza de calcul a impozitului pe venit, nu cifra de afaceri contabilă. În această situație se adună și 7588 dacă suma de acolo nu intră la excepțiile din codul fiscal la art.53. Se adună sumele din 609 și se cad cele din 709, dacă există aceste conturi și se adaugă diferența pozitivă dintre 7651 și 6651.
      Dacă aveți sume doar în grupa 70 și în 7588, nu aveți 609 sau 709 și nici sume în 765/665, iar suma din 7588 e altceva decât sume din despăgubiri sau anulare de cheltuieli ce au fost considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit, atunci plafonul pentru micro este de 455,000 lei ceea ce e mai mult decât echivalentul a 100,000 EUR și va rămâne plătitoare de impozit pe profit.

  35. Lupan Cornelia
    February 22nd, 2016 at 19:31 | #53

    Multumesc @Cristi

  36. ADYTA
    February 25th, 2016 at 00:18 | #54

    CU BACSISUL IN DECLARATIA 205 CUME PANA LA URMA?

    • Cristi
      February 25th, 2016 at 11:54 | #55

      Ați dat așa ceva personalului? Dacă da, se preiau persoanele în D205 la venituri din alte surse.

  37. lenuta
    February 26th, 2016 at 20:52 | #56

    buna seara,cand am completat dec205,am constatat ca la un angajat am uitat sa trec in dec 112 deducerea personala de 250 lei dar la calcul impozit am tinut cont de ea.normal ar fi sa depun rectificativa la 112,da am mers tot anul 2015 cu eroarea asta.
    oare se vede undeva sau numai impozitul se verifica sa fie acelasi in ambele declaratii?
    multumesc

  38. Mihaela
    March 1st, 2016 at 09:34 | #57

    Buna ziua,

    Vreau sa va cer sfatul intr-o problema :
    – sunt un SRL care are ca asociati 3 UAT – uri ( primarii) si vreau sa stiu daca am obligatia auditarii situatiilor financiare pe anul 2015. Mentionez ca nu indeplinesc nici una din cele 3 conditii referitoare la total active, CA si nr de salariati.

    Mentionez ca am gasit pe site-ul dumneavoastra urmatoarea postare facuta de d-ul Cristi (caruia ii multumim pentru tot ce face ptr noi) si ma intreb daca nu cumva sunt in cauza:
    ” Atenție! Pentru unele cazuri există și obligația auditării situațiilor financiare. Pentru că de ce nu ar exista niște costuri suplimentare.
    Dacă societatea comercială are ca acționar majoritar statul trebuie să depună situații financiare similar entităților mari indiferent în ce criteriu de mărime s-ar încadra.”

    As vrea sa stiu temeiul legal.

    Multumesc

    • Cristi
      March 1st, 2016 at 12:22 | #58

      Da, eu am făcut acea mențiune. Și, da, aveți obligația auditării situațiilor financiare.
      Vedeți OMFP 1802/2014 secțiunea 2.1 punctul 21 și OMFP 123/2016 – anexa 1 la ordin – capitolul II punctul 2.6 alineatul 4.
      Societățile comerciale la care acționar majoritar este statul, chiar și prin UAT, întocmesc obligatoriu situații financiare specifice entităților mari, indiferent de criteriile de mărime, de aceea în bilanț există posibilitatea bifării opțiunii “Entitate publică”, tocmai pentru a nu se ține seama de acele criterii de mărime.
      Totodată aceste situații financiare fac obiectul auditului statutar.
      Textul din OMFP 123/2016 e clar

      (4) Entitățile mijlocii și mari, precum și entitățile de interes public întocmesc situații financiare anuale în structura prevăzută la pct. 21 din Reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare. Respectivele situații financiare anuale fac obiectul auditului statutar.

      În înțelesul reglementărilor contabile entități de interes public înseamnă  societățile/companiile naționale, societățile cu capital integral sau majoritar de stat și regiile autonome (OMFP 1802/2014, secțiunea 1.2 punctul 8 subpunctul 1

  39. vali
    March 24th, 2016 at 00:25 | #59

    Ce se intampla daca in bilantul la 31.12.2015, nu s-a facut incadrarea corecta a entitatii , conform OMFP 123/2016?
    Pot fi sanctiuni?
    Se mai poate corecta?

    • Cristi
      March 29th, 2016 at 10:25 | #60

      Nu se poate corecta. Nu există noțiune de bilanț rectificativ și nici mai multe seturi de situații financiare nu se pot depune pentru același exercițiu financiar. Se poate primi o amendă contravențională pentru întocmirea incorectă a situațiilor financiare.

  40. MOSCU CRISTINA
    April 10th, 2016 at 12:29 | #61

    Buna ziua !
    Va rog frumos ajutatima intr-o problema ,in luna mai 2016 depasec cifra de afaceri de 100 000 EURO ,de cind intru ca paltitor de impozit pe profit ?
    Va multumesc !

    • Cristi
      April 11th, 2016 at 14:03 | #62

      De la 1 aprilie. Tot de la acea dată va începe și calculul impozitului pe profit.

  41. ionutz
    April 12th, 2016 at 14:39 | #63

    Buna ziua . Am depus declaratia 010 in luna ianuarie 2016 , pentru modificarea perioadei fiscale de la TVA lunar la TVA trimestrial , cifra de afaceri luata in considerare fiind toate livrarile de bunuri si prestarile de servicii taxabile sau scutite cu drept de deducere , aferente anului 2015 , (aproximativ 98.000 eu).Azi am primit de la finante o instiintare prin care mi se comunica ca cifra de afaceri aferenta anului 2015 declarata in deconturile de tva depuse pe anul 2015 este de 104.000 eu .Diferenta de la 104.000 eu la 98.000 eu o reprezinta tva la incasare aferent facturilor emise in 2014 si incasate si declarate in decontul din 2015 . Care este cifra de afaceri corecta din punct de vedere al TVA 98.000 EU sau 104.000 EU ?

    • Cristi
      April 14th, 2016 at 16:08 | #64

      Problema aici este că fiscul determină cifra de afaceri din deconturi, dar acea cifră de afaceri determinată de ei nu este reală pentru că operațiunile ce devin exigibile în perioadă urmare încasării unor livrări anterioare nu contează când vine vorba de determinarea cifrei de afaceri. Cifra de afaceri dpvd al TVA nu este influențată de exigibilitate.
      Eu zic să le comunicați în scris acest lucru, să clarificați problema la ei. Mă îndoiesc că ați fi primul. Citați-le art.310 alin.2 în acest sens.

  42. ionutz
    April 15th, 2016 at 09:03 | #65

    @Cristi
    multumesc Cristi pentru raspuns , am fost la finante sa clarific problema , cei de la finante considera ca in norme metodologice de la art 322 alin (2) se precizeaza clar ca ” La determinarea cifrei de afaceri prevăzute la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal se are în vedere baza de impozitare înscrisă pe rândurile din decontul de taxă prevăzut la art. 323 din Codul fiscal ” …. drept urmare sa depun o noua declaratie 010 cu modificarea perioadei fiscale , si posibil si amenda pt nedepunere 300 si 394 pt lunile ian si februarie

    • Cristi
      April 15th, 2016 at 11:30 | #66

      Așa este, au dreptate. M-am blocat pe definiția cifrei de afaceri și am uitat că plafonul acela este definit distinct. De altfel și cursul la care se calculează e diferit :)

  43. Sophya
    April 18th, 2016 at 12:18 | #67

    Buna ziua, Am preluat contabilitatea unei societatii care comercializeaza bijuterii din aur. Achizitioneaza de la persoane fizice pe baza de borderou de achizitie, pe care il trimite la prelucrat. Asa am inteles din 2016 tu se plateste accize. Intocmim nota de receptie fara pretul de vanzare.
    Are obligatia sa conduca REGISTRU special de evidenta a operatiunilor cu metale pretioase, aliaje ale acestora is pietre pretioase si Bon de comanda aur.
    Ce alte acte , formulare avem de intocmit?

  44. PREDICA MARIA
    April 22nd, 2016 at 08:57 | #68

    Buna ziua. Persoanele angajate si detasate pe o perioada determinata sunt luate in calcul la detrerminarea impozitului la o microintreprindere ?

    • Cristi
      April 22nd, 2016 at 14:24 | #69

      Da, la societatea care le detașează, fiind salariații acesteia.

  45. George
    April 27th, 2016 at 14:29 | #70

    Buna ziua!
    Pana la urma, modificarea salariului in Revisal si transmiterea acestuia este de la 1 Mai sau 1 Iunie?
    M-a derutat o prietena, mi-a spus ca de la 1 iunie….
    Multumesc!

    • Cristi
      April 27th, 2016 at 15:50 | #71

      Salariul minim pe economie crește la 1250 lei de la data de 1 mai 2016. Vedeți în acest sens HG 1017/2015.

  46. Dumitru Constanta
    June 21st, 2016 at 13:42 | #72

    Buna ziua,

    O firma care plateste impozit pe microintreprindere cu CA 0, platitor TVA trimestrial, poate trece la neplatitor TVA la jumatatea anului?

    Multumesc!

    • Cristi
      June 25th, 2016 at 12:07 | #73

      Da, dacă în anul anterior nu ați avut o cifră de afaceri din punct de vedere al TVA mai mare de 220,000 lei și nu ați ajuns la acest plafon nici în anul curent.
      Solicitarea de scoatere din evidență se depune din 1 până în 10 a lunii următoare perioadei fiscale.

  47. Alina
    June 26th, 2016 at 19:00 | #74

    Buna seara,
    Firma platitoare de TVA, primeste o factura externa de achizitii servicii(abonament bursa transport pe Germania) fara TVA. Pana acum o inregistram la intrari valuta cu tip “T” si imi aparea in decl’.390 la S-Achizitii intacomunitare de servicii. De cand am actualizat Saga la versiunea 470, nu ma mai lasa sa o inregistrez cu T( imi spune Completati procentul de TVA)si nici nu mai apare in decl.390. Ce sa fac?
    Multumesc.

    • Cristi
      June 27th, 2016 at 12:25 | #75

      Ce vă spune programul. Să completați în partea de detalii, procentul de TVA. 20% sau 9%. Taxarea inversă presupune și generarea articolului contabil 4426=4427, articol ce nu poate fi generat fără o sumă, iar suma se generează numai la completarea procentului.
      Am crezut că e de la sine înțeles și că oamenii vor completa procentul și vor înregistra taxarea inversă. Ne-am înșelat așa că am introdus această atenționare.

  48. laura
    July 7th, 2016 at 11:12 | #76

    Buna ziua,
    Nu am depus inca bilantul pe anul 2014 si 2015 , dar am omis sa mai trec cateva cheltuieli si o parte din primele primite de salariati. Pot interveni acum , tinand cont ca nu am depus situatiile financiare?

    • Cristi
      July 7th, 2016 at 11:56 | #77

      Da, puteți. Iar dacă ați depus D101 depuneți rectificativă.

  49. laura
    July 7th, 2016 at 12:25 | #78

    am depus 112. d101 nu trebuie sa depun ca sunt un ONG si nu am profit

    • Cristi
      July 7th, 2016 at 14:11 | #79

      Eu zic că trebuie să depuneți D101 pe zero dacă nu aveți activități cu caracter economic, pentru că un ONG ca entitate nu e exceptat de la impozitul pe profit ci are venituri scutite (neimpozabile din 2016) din punct de vedere al impozitului pe profit.

  50. Eugenia
    September 14th, 2016 at 11:44 | #80

    Buna ziua! Am o micro care depaseste CA de 100000 euro in luna august. Pana acum soldul contului 121 este pe debit. Am inteles ca in 2016 impozitul pe profit la trecerea de la micro se calculeaza incepand cu trimestrul in care se depaseste si nu de la inceputul anului. Atunci ce fac cu pierderea inregistrata in 121 si in 117 de anul trecut? se mai recupereaza? Multumesc frumos

    • Cristi
      September 14th, 2016 at 13:21 | #81

      Se va recupera din profitul contabil, dar nu reprezintă o pierdere fiscală, deductibilă la determinarea profitului impozabil.

  51. Eugenia
    September 15th, 2016 at 13:24 | #82

    @Cristi
    Buna ziua!
    Multumesc pentru raspunsul prompt. Mai am o problema. am primit marfa din China cu specificatia “mostre-nu se comercializeaza”.(am platit doar transportul) Pe factura au valoare dar scrie ca nu se platesc furnizorului. Am inregistrat pe un analitic de marfa dar ramane furnizorul neachitat. Cum il inchid?
    Multumesc!

    • Cristi
      September 15th, 2016 at 15:36 | #83

      Trecând suma pe venituri. Dați în plată factura și puneți la cont 7588.

  52. Eugenia
    September 27th, 2016 at 11:46 | #84

    Buna ziua!
    Inca o mana de ajutor va rog. Din calculele mele trebuia sa devin platitor de tva prin depasirea plafonului de la 01.08.2016 Am depus cu intarziere 088 (in august) si apare pe site ANAF platitor incepand cu 01.09.2016. Pe august am facturat cu TVA. Ce sa fac cu acel TVA? Pot sa stornez facturile tot in august ( la intelegere cu clientii) si sa le fac fara TVA tot in august?(tot la intelegere cu clientii)
    Multumesc!

    • Cristi
      September 29th, 2016 at 13:06 | #85

      Când ați depășit plafonul de scutire?
      În iunie? Dacă da, atunci în august ați procedat corect. Veți prelua suma pe regularizări în primul decont.
      Dacă ați depășit plafonul de scutire în iulie, atunci emiterea în august a facturilor cu TVA este eronată. Și ar fi de preferat să emiteți facturi de stornare tot cu TVA și încă una corectă – fără TVA.

  53. Daniela
    October 5th, 2016 at 13:41 | #86

    Buna ziua! Trebuie sa emit o factura de comision aferent sumelor incaste, catre PayPoint in care la rubrica TVA trebuie sa scriu “scutit fara drept de deducere”. La introducerea documentului in program ce aleg la tip? Ar fi corect “n” (neimpozabil)? Cum completez in program, in dreptul rubricii TVA pe factura emisa mentiunea “SCUTIT FARA DREPT DE DEDUCERE” (asa cum cere beneficiarul facturii)? Multumesc!

    • Cristi
      October 7th, 2016 at 14:58 | #87

      Mențiunea se poate înscrie oriunde pe factură și cu orice fel de caractere.
      Formatul facturii nu poate fi particularizat. Scrieți acea mențiune la informații suplimentare din ecranul de tipărire al facturii.

  54. olariu ionel
    October 6th, 2016 at 08:03 | #88

    Va rog sa ma ajutati in urmatoarea speta :
    cum putem recupera TVA-ul platit la facturile neincasate de la o firma din Spania,care este in insolventa de patru ani .
    cum se intocmesc si se inregistreaza facturile cu minus ?

    • Cristi
      October 7th, 2016 at 15:03 | #89

      Cum ați facturat cu TVA către firmă din Spania?
      Presupunând că ați facturat cu TVA, pentru a fi cheltuială deductibilă și pentru a recupera TVA e nevoie ca firma respectivă să fie în falment și procedura de faliment să fie închisă în baza unei sentințe judecătorești definitive.

  55. Eugenia
    October 10th, 2016 at 09:52 | #90

    Buna ziua!
    Inca un mic ajutor va rog!
    Am devenit paltitor de tva prin depasire plafon, dar pentru ca administratorul mai avea ceva in neregula la alte societati, s-a anulat codul. Din ziua in care am primit notificare cu anulare, eu facturez tot cu TVA iar TVA-ul il virez la stat? Pana cand fac asta? Este deductibil acest tva la impozit (il bag pe cheltuiala)? Sau il las pana devin totusi platitor (daca devin) si il bag pe regularizari?
    Nu stiu cum sa procedez
    Multumesc mult!

  56. Eugenia
    October 10th, 2016 at 13:01 | #91

    Referitor la ce am scris mai sus. Eu pot sa facturez cu tva sau fara catre clentii mei, dar tva-ul tot il platesc la stat. De ex: emit facturi fara tva iar la sfarsitul lunii trebuie sa platesc tva la stat pentru facturile emise. Este o cheltuiala in plus. si ce fac cu aceasta cheltuiala? e o “amenda” pe care trebuie sa o platesc luna de luna? NU AM CUVINTE

    • Cristi
      October 10th, 2016 at 13:16 | #92

      Nu există, în codul fiscal, o astfel de interdicție. Aceea de a nu factura cu TVA într-o astfel de situație. Așa cum, în ciuda inspectorilor de la ANAF, nicăieri în reglementările contabile nu scrie că utilizarea conturilor 442 sunt apanajul exclusiv al plătitorilor de TVA.
      Codul fiscal la art.11 alin.8 spune că celor ce li s-a anulat codul de TVA le rămâne obligația de a plăti taxa colectată. Așadar, înainte de toate, au obligația colectării ei. Că taxa colectată e și taxă de plată e normal.
      Eu aș emite facturi cu TVA, aș colecta acel TVA și aș înregistra suma pe 4427 și de acolo pe 4423, prin asta respectând exact ce scrie în codul fiscal.
      E obligația mea, independent de faptul că partenerii mei nu au dreptul de deducere al acelui TVA și de faptul că nu am obligația. Mai mult,la art.11 alin.9 se spune clar că beneficiarii nu au drept de deducere a taxei dacă achiziționează de la mine, dar pentru a știi care e taxa pentru care nu au drept de deducere e nevoie ca aceasta să fie înscrisă în factura emisă de mine.
      Da, e o sancțiune în esență. Și e mai costisitoare ca o amendă.

  57. Clementina
    October 10th, 2016 at 14:27 | #93

    Buna ziua. Sunt microintreprindere. Care este plafonul pentru a deveni platitor de TVA. Se mentine tot plafonul de 65000 EUR si daca daca, la ce curs?
    Va multumesc.

    • Cristi
      October 10th, 2016 at 14:31 | #94

      Plafonul este 220,000 lei. Exact. Asta înseamnă 65000 EUR la cursul de la data aderării României la UE. Vedeți art.310 CF.

  58. Eugenia
    October 12th, 2016 at 11:32 | #95

    Buna ziua!
    Apelez iar la pregatirea si experienta Dvs.
    Daca sunt o societate platitoare de TVA si acord consultanta unei societati cu sediul in SUA, factura pe care o emit este fara TVA? Se considera ca serviciile se efectueaza fie pe teritoriul Romaniei fie la sediul din SUA. Ce se scrie pe factura la TVA?
    MUltumesc mult pentru raspunsurile de pana acum!
    O zi buna!

    • Cristi
      October 13th, 2016 at 10:37 | #96

      Vorbim aici de servicii intangibile. În cazul lor, dacă prestatorul și beneficiarul nu sunt stabiliți în aceeași țară, atunci locul prestării este acolo unde beneficiarul este stabilit sau are un sediu fix pentru care este prestat serviciul, dacă:
      – beneficiarul este stabilit sau are sediul fix în afara UE sau
      – beneficiarul este stabilit sau are sediul fix în UE și este o persoană impozabilă.
      În acest caz, dacă beneficiarul este o persoană impozabilă stabilită în Comunitate sau în afara Comunității, veți emite factura fără TVA, fiind un serviciu neimpozabil în România.

  59. Ninai Cornea
    October 18th, 2016 at 14:31 | #97

    Buna ziua, Am nevoie de ajutorul dumneavoastra. Firma a depasit plafonul in luna august 2016 Am depus dosarul la inceputul luni sept si pana la data de 17 oct nu am primit oficial neacceptarea. Ofocial pt ca am fost la audiere si a fost respins urmand sa l depun din nou Cand pot deduce tva si cu ce data pot modifica casa de marcat? Multumesc

    • Cristi
      October 19th, 2016 at 09:14 | #98

      E ceva neclar aici. Codul de TVA la depășirea plafonului se atribuie obligatoriu la 1 septembrie. Probabil vi l-au atribuit și apoi vi l-au anulat. Dacă e așa, orice vânzare începând cu data de 01/09 trebuie făcută cu TVA și colectat TVA, dar de dedus se va putea deduce numai atunci când obțineți cod de TVA. TVA colectat se va plăti la stat până în 25 a lunii următoare depunându-se de asemenea și formularul 311.

  60. Geta
    October 22nd, 2016 at 15:12 | #99

    Buna ziua. Am nevoie de sfaturile dvs. pentru 2 situatii:
    1. Am o societate care este micro si la data de 31 Martie 2016 a depasit cifra de 65000 euri, trebuind sa depun 088 pentru trecere la platitor de TVA. Nici pana in ziua de azi nu am putut sa depun 088 pt. ca Administratorul nu mi-a adus documentele de la Registrul Comertului ca are probleme cu spatiul de la Sediu si tot amana sa rezolve. Ce fac? Il pun sa factureze din urma incepand cu luna Aprilie cu TVA, pe care i-l colectez si-l declar/platesc? Dca da, sa-l pun la Octombrie 2016 faca facturi de storno cu TVA 0 la toate facturile emise cu 01.04.2016 si sa le emita din nou cu TVA valoarea totala ramanand la fel? Ce decont/formular trebuie sa fac si sa depun si pana la ce data? Facturile de achizitii de la persoane inregistrate in scopuri de TVA, eu cum le inregistrez TVA-ul? Cu TVA 0 ca si pana sa aiba CA de trecere la platitor de TVA, sau inregistrez si TVA-ul de pe factura si-l trec pe nedeductibil integral si-l platesc si pe acesta?
    2. Tot la aceasta societate am multe cheltuieli care nu au de aface cu activitatea firmei si pe care le inregistrez pe protocol nedeductibil integral. Cand calculez impozitul pe MICRO impozitez si aceste cheltuieli. Stiti cumva in SAGA daca poate sa le preia la calculul impozitului ca sa nu mai modific de mana nota si declaratia 100? Stiu ca impozitul se calculeaza doar la venituri, dar i-mi aduce cheltuieli cu valori mari care nu au numic dea face cu activitatea firmei.
    Sper ca nu v-am ametit cu problemele mele , dar exista si asemenea patroni care nu au nicio preocupare de hartiile din firma. Multumesc mult.

    • Cristi
      October 23rd, 2016 at 12:48 | #100

      1. Ați depus acte la fisc? 010 pentru luarea în evidență ca plătitor de TVA, dar nu ați depus 088? Sau nu ați depus nimic? Dacă ați depus 010 fără 098 088 atunci sigur i s-a atribuit cod de TVA deoarece pentru depășirea cifrei de afaceri se atribuie cod de TVA la termen, dar dacă fiscul nu primește 088 sau din analiza 088 rezultă că nu poate demonstra capacitatea și intenția de a desfășura activitate economică, îl anulează cu a doua zi. Practic firma este plătitoare de TVA pentru o singură zi. Verificați pe ANAF în registrul persoanelor înregistrate în scopuri de TVA și veți vedea că a fost plătitor de TVA și cu a doua zi i s-a anulat codul de TVA.
      Nu ați depus nimic? Atunci aveți o problemă. Trebuie să depuneți cât mai urgent. Nu de alta, dar în cazul în care vă prinde fiscul vă pune să colectați TVA pentru toate livrările de la data la care ar fi trebuit să fiți luat în evidență plătitor de TVA. Dacă ați depășit în martie plafonul de scutire, veți colecta TVA de la data de 1 mai. Dacă aveți cod anulat colectarea de TVA era obligatorie. Se depunea 311, dar dacă nu ați depus nimic pentru înregistrarea în scopuri de TVA nu aveți ce să depuneți și veți înscrie în primul decont de taxă pe regularizări de taxă colectată toate acele livrări și taxa lor.
      2. de ce să impozitați acele cheltuieli? nu există bază legală pentru așa ceva la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

  61. Geta
    October 23rd, 2016 at 15:31 | #101

    Multumesc mult pentru raspunsuri. Revin cu precizari: M-am dus la Finante Sector 1 in termenul celor 10 zile din Aprilie cu Balantele la Februarie si Martie ca sa se vada luna in care am depasit plafonul si cu 010, dar nu mi le-a primit spunandu-mi ca trebuie sa vin si cu 088, nu mi-a spus nimic de 098. Am verificat pe ANAF unde apare ca societatea nu figureaza in Registrul persoanelor imp.inregistrate in scopuri de TVA si nici in Registrul persoanelor a caror inregistrare a fost anulata. Ceea ce este normal pentru ca nu mi-au primit 010 si nu au de unde sa stie ca am depasit plafonul. Deci, ce fac? astept ca dragutul meu de patron sa-si rezolve actele de la Registrul Comertului si apoi fac 010 si 088 si depun cu amenda, apoi depun 300 cu TVA-ul de plata pe regularizari de la 1 MAI cand mi se atribuie Cod de TVA?

    • Cristi
      October 23rd, 2016 at 15:40 | #102

      Am greșit eu, era 088 nu 098 :)
      Nu e normal să nu vă primească. Trebuiau să vă primească 010 așa cum era. Și ulterior să vă ceară 088. Aici sunteți și pasibili de amendă pe motiv că nu ați depus 010 în termenul legal.
      Logic să nu apară în registru dacă nu v-au primit nimic.
      Eu vă dau un sfat: renunțați la astfel de firme. Aceștia nu merită să existe și să facă afaceri. Pur și simplu. Și nu merită nici să se colaboreze cu ei.

  62. Eugenia
    October 28th, 2016 at 10:59 | #103

    Buna ziua!
    Va mai deranjez cu ceva. Eu, ca societate, am inchiriat un spatiu cu un contract de comodat cu titlu gratuit.
    Pot sa inchiriez o parte din spatiul acesta contra cost, obtinand astfel un venit?
    In contractul de comodat este specificat ca pot sa subinchiriez spatiul si nu este specificat daca pot sa obtin un venit sau cu titlui gratuit
    Multumesc!
    O zi frumoasa!

    • Cristi
      October 28th, 2016 at 13:48 | #104

      În acest caz puteți să îl închiriați și să facturați chiria.
      Pentru că potrivi codului civil, art.2148

      1) Comodatarul este ținut să păzească și să conserve bunul împrumutat cu prudența și diligența unui bun proprietar.
      2)

        Comodatarul nu poate folosi bunul împrumutat decât în conformitate cu destinația acestuia determinată prin contract ori, în lipsă, după natura bunului. El nu poate permite unui terț să îl folosească decât cu aprobarea prealabilă a comodantului.
  63. costel
    October 29th, 2016 at 16:17 | #105

    Va salut! Am si eu o nelamurire la imp.profit…Scietatea realizeaza la 31.12.2015 100.000 EU, si trece de la 01.01.16 la imp profit, dar la 31.03.2010, realizteaza venituri sub plafon, la 31.06.16 realizeaza peste plafon/cum procedeaza=–_-

    • Cristi
      October 29th, 2016 at 16:26 | #106

      Trecerea de la impozit pe venit la impozit pe profit se poate face în cursul anului, dar invers nu. Doar din anul următor. Așadar nu procedează nicicum. Rămâne plătitoare de impozit pe profit tot anul 2016.

  64. Eugenia
    November 14th, 2016 at 11:52 | #107

    Buna ziua!
    Un ajutor urgent va rog!
    Sunt persoana fizica platitoare de TVA. Vreau sa vand unei persoane juridice neplatitoare de tva o constructie personala si terenul aferent. PJ nu este platitoare de tva dar spera sa fie din ianuarie
    Vreau sa-i dau constructia acum dar facturarea si plata sa inceapa din februarie 2017, ca sa poata sa-si deduca TVA.
    Fac un contract acum intre mine si PJ in care scriu valoarea cladirii si cum inregistram in conta?
    PJ inregistreaza toata valoarea si din februarie face regularizare detva? Inregistreaza contractul? mai fac facturi eu ca persoana fizica?
    Multumesc mult!

    • Cristi
      November 16th, 2016 at 13:32 | #108

      Nu. Factura se emite la data livrării.
      Emiteți factură cu TVA. Ulterior înregistrării lui ca plătitor de TVA va putea efectua ajustarea taxei.

  65. Eugenia
    November 29th, 2016 at 16:03 | #109

    Buna ziua!
    Am o societate in reorganizare. Cand s-a facut inscrierea la masa credala unul dintre furnizori nu s-a inscris. Avem sa-i dam 100.000 lei. Ce fac cu aceasta suma? Pe venit curent nu pot sa o trec. Pe seama rezultatului reportat cum il trec? Asa a sugerat administratorul judiciar? Societatea a fost pe pierdere anul trecut. Nu inteleg cum se face. Va rog daca puteti sa-mi explicati. Care sunt inregistrarile si ce implicatii sunt la calculul impozitului?

    • Cristi
      November 29th, 2016 at 17:37 | #110

      Înseamnă că nu i-o mai datorați dacă s-a înscris la masa credală? Dacă da, la data constatării nulității sumei se trece pe venituri. Nu pe seama rezultatului reportat, decât dacă data constatării a fost în exercițiul anterior.

  66. Eugenia
    December 5th, 2016 at 13:28 | #111

    Buna ziua!
    Multumesc pentru raspunsuri!
    Referitor la intrebarea de mai sus chiar nu stiu cum sa inregistrez; data constatarii a fost in anul anterior. Fac inregistrarea 401=117. si nu platim impozit pe aceasta suma?
    Dati-mi va rog cateva indicatii de inregistrare contabil si fiscal. Multumesc!

  67. Cristi
    December 5th, 2016 at 14:14 | #112

    @Eugenia
    Dacă data constatării a fost în anul anterior, atunci da se contabilizează 401=1174.
    Dacă ați datorat impozit pe profit atunci e necesar să depuneți o declarație 101 rectificativă pentru anul 2015. Una în care partea din venituri din exploatare să fie mărită cu acea sumă și de aici toate calculele legate de rezultatul fiscal să fie refăcute.
    Dacă declarația inițială avea pierdere fiscală atunci aceasta va fi diminuată cu valoarea corecției. Dacă pierderea fiscală era mai mică decât corecția înseamnă că ați datora impozit pe profit care, la rândul său, s-ar contabiliza 1174=4411 și s-ar cuprinde în declarație la cheltuieli din exploatare și al cheltuieli nedeductibile fiscal.
    Dacă pierderea fiscală era mai mare, atunci ea se va diminua.
    În orice situație, trebuie analizat sau, după caz, recalculat, la fiecare termen de plată din acest an, rezultatul fiscal curent pentru că pierderea fiscală diminuată sau anulată, după caz, are impact asupra rezultatului anului curent.

  68. Eugenia
    December 12th, 2016 at 14:24 | #113

    Buna ziua!
    Multumesc pentru raspunsurile de pana acum.
    Va rog daca ma puteti ajuta cu o monogrfie de transport intracomunitar de marfa. precum si cu cadrul legal dupa care functioneaza o asemenea societate. sau macar sa-mi dati un linK de unde ma pot informa. Multumesc mult! Stiu ca cer prea mult dar sunt incepatoare in aceste lucruri si as vrea sa invat cat mai mult si despre toate, pe masura ce ma lovesc de ele.
    Multa sanatate!

    • Cristi
      December 14th, 2016 at 15:08 | #114

      Serviciile sunt prestări și se contabilizează ca atare. Pe 704. Facturarea cu TVA sau nu depinde de locul prestării și de client. Codul fiscal detaliază situațiile în care se emite factură cu TVA sau nu.
      Cheltuielile sunt cele normale și se justifică cu documente legale. Nu există o legislație anume, specifică, care să reglementeze ceva anume din punct de vedere contabil pentru o astfel de activitate.

  69. daniela
    January 5th, 2017 at 20:15 | #115

    Buna ziua !Am un PFA care a solicitat cod de tva in iulie 2016 desi nu depasise CA.Acum doreste scoaterea de la TVA cu ian 2017 .Pot sa depun decl 070 sa ii scot de la TVA ? Mentionez ca CA in 2016 a fost 18000 lei .Dna de la finante mi-a spus ca numai anul viitor pot .

    • Cristi
      January 6th, 2017 at 17:32 | #116

      Da, puteți. Vedeți art.310 alin.7 cod fiscal.

  70. Eugenia
    January 18th, 2017 at 14:44 | #117

    Buna ziua!
    Va rog sa ma mai ajutati cu ceva. Am o societate care a fost micro pana la 30.09.2016 si apoi a trecut la profit.
    Se pot calcula dividende pentru perioada cat a fost micro? si daca DA, cum? Cum se stabileste valoarea dividendelor? este asociat unic. Am sold ffff mare in casa si nu stiu cum sa scap de el
    Multumesc

    • Cristi
      January 18th, 2017 at 15:12 | #118

      Dividend înseamnă distribuție de profit. De profit cert. Profitul cert se cunoaște la întocmirea situațiilor financiare anuale. Nu se pot face distribuiri de profit pe perioade din an în funcție de regim de impunere. O astfel de abordare e fără nici un temei legal și chiar lipsită de orice logică economică.

  71. ana
    January 21st, 2017 at 23:45 | #119

    Buna ziua ! va rog frumos sa ma ajutati cu ceva : pentru plafonul tva la incasare 2.250.000 CA se calculeaza din balanta sau din decontul de tva ? Va multumesc.

    • Cristi
      January 23rd, 2017 at 09:54 | #120

      Din decont. Plafonul respectiv nu are corespondență cu cifra de afaceri contabilă.

  72. rodica
    January 23rd, 2017 at 09:38 | #121

    Buna ziua,
    am trecut de la micro la profit in 2016, scad din impozit profit ,impozitul micro platit?am o pierdere in 117, se recupereaza in 2016?

    • Cristi
      January 23rd, 2017 at 09:59 | #122

      Nu se scade nimic. Se recuperează dacă e o pierdere fiscală, declarată anterior printr-o declarație 101.

  73. rodica
    January 23rd, 2017 at 12:35 | #123

    multumesc frumos!

  74. Teodora
    January 27th, 2017 at 13:13 | #124

    Buna ziua, cenzorii unde ii incadrez la modulul tip? Multumesc!

    • Cristi
      January 30th, 2017 at 10:36 | #125

      Nu înțeleg. În ecranul salariați pe coloana tip? La “Colaborator”.

  75. Teodora
    February 1st, 2017 at 15:23 | #126

    da, multumesc.

  76. GINA
    February 5th, 2017 at 13:32 | #127

    Daca am trecut de la impozit micro la impozit pe profit in trim IV al anului 2016, depun 101 la 31.12.2016 luand in calcul veniturile si cheltuielile aferente trim IV 2016 sau aferente intregului an? Multumesc

    • Cristi
      February 6th, 2017 at 14:40 | #128

      Doar începând cu data de 1 a lunii din trimestrul în care s-a schimbat modul de impunere. În cazul dvs doar veniturile și cheltuielile din trimestrul IV. Impozitul pe venit pe primele trei trimestre rămâne datorat în continuare.

  77. Eugenia
    February 15th, 2017 at 09:48 | #129

    Buna ziua!
    Multumesc pentru raspunsurile date pana acum.
    Daca am o societate al carui cod TVA a fost anulat, Tva-ul calculat si platit la stat este deductibil din punct de vedere fiscal? Il pot trece pe cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit?
    Daca da, va rog art. din CF, eu nu am gasit nimic in Codul Fiscal
    Multumesc!

    • Cristi
      February 15th, 2017 at 13:02 | #130

      De ce ar fi o cheltuială acolo?
      Pentru că înregistrarea s-ar face
      4111=70x
      4111=4427 sau dacă nu preferați prin 4427 prin 446
      De unde cheltuială?

  78. Eugenia
    February 15th, 2017 at 16:12 | #131

    stiu ca se face inregistrarea tva-ului 635=446
    Acel 635 se trece pe cheltuiala deductibila?
    Nu scrie pe factura tva. Il deduc eu; 19% la 704 si il trec in declaratia 311. Apoi fac inregistrarea 635=446 analitic pe amandoua
    Multumesc!

  79. ionel gabriel
    February 28th, 2017 at 20:40 | #132

    Pentru un cetatean ukrainean pentru dividendele primite in 2016 trebuie sa fac Declaratia 207 ?
    205 nu pot ca nu are respectivul CNP – Romania ..Multumesc.

  80. March 31st, 2017 at 22:55 | #134

    Buna seara, sc depaseste plafonulde tva in iulie, se inregistreaza cy 01 09 platitor de tva. In decont , apare suma facturata pana la 01 09 pe sume neimpozabile. E corect? Asa preia programul ! Multumesc ,

  1. No trackbacks yet.