Deja ați primit mailul de notificare prin care ați fost înștiințați că începând cu anul 2026 eforturile SAGA se vor concentra mai mult asupra extinderii funcționalităților SAGA WEB. Și că, începând cu data de 6 decembrie, există opțiuni noi de licențiere a programelor SAGA, în plus față de cele existente până acum.
După cum știți SAGA WEB a fost dezvoltat în ultimii ani și a progresat constant, preluând până acum circa 95% din funcționalitățile programului desktop. Posibilitățile de dezvoltare a acestei platforme sunt net superioare celor pentru programul desktop, din cauza limitărilor tehnice existente în cazul acestuia din urmă. Digitalizarea instituțiilor statului precum și tendințele de digitalizare la nivelul ANAF, ITM și nu numai, impun utilizarea unor soluții scalabile și adaptabile acestor tendințe. Iar cum dezvoltarea programului desktop se lovea de limitări, platforma web a devenit principalul obiectiv al SAGA.
Și nu doar că există interfața WEB a programelor SAGA. De acum există și un site dedicat emiterii de facturi – www.factura.ro – site ce permite emiterea de facturi într-un mod simplu ce poate fi utilizat de către orice persoană indiferent că are sau nu cunoștințe de contabilitate.
Licențierea
În acest moment pe lângă licențele desktop existente și la care nu se renunță, au apărut pachete noi de licențe, pachete ce sunt orientate spre lucrul în SAGA WEB.
Ce fel de licențe puteți achiziționa?
Licență SAGA C sau SAGA PS clasică, programe ce se instalează pe desktop normal, fix cum ați făcut până acum. Singura modificare în cazul acestora este faptul că nu mai există separată partea de contabilitate de cea de stocuri. Implicit se va activa versiunea completă.
În cadrul acestei licențe clasice, puteți migra, exact ca până acum 3 coduri fiscale în web, de aceea este numită, pe site, ca opțiune SAGA WEB3.
Licență SAGA WEB – una singură – poate fi utilizată de o singură firmă, de un singur cod fiscal, pentru a-și ține contabilitatea și asta doar în web. Nu include activarea programelor desktop.
Licențele SAGA WEB10, WEB20 și WEB50 – licența permite o instalare pe desktop și activarea pe desktop a unuia din programele SAGA C sau SAGA PS precum și utilizarea în web a 10, 20 sau 50 de firme diferite. Aceste licențe sunt dedicate cabinetelor de contabilitate, cu precădere, ori grupurilor de firme.
Am văzut că există nu doar nedumeriri ci și unele afirmații complet eronate, incorecte și alarmiste, care nu se justifică.
Așa că voi încerca, în cele ce urmează, să vă clarific din neclarități:
- Aveți un singur calculator și doar dvs lucrați pentru una sau mai multe firme. Puteți lucra în continuare la fel. Să zicem că lucrați pentru 10 firme. Nu este necesar să migrați în web decât dacă doriți. Puteți migra 3 coduri fiscale din cele 10 ale firmelor pentru care lucrați. Dar nu este necesar să cumpărați licență SAGA WEB10.
- Lucrați în rețea, folosind mai multe calculatoare? Puteți lucra în continuare la fel. Dar la fel de bine puteți reduce costurile dacă migrați în web și lucrați în web împreună cu firma.
- Licențele clasice nu dispar – se mențin. Afirmația că de acum este obligatoriu să cumpărați licență SAGA WEB10, este complet falsă.
- Aveți cabinet de contabilitate și aveți mai multe firme cu care colaborați. Dacă dintre acestea unele au licență SAGA pentru contabilitatea primară, pot renunța la aceasta. Le migrați firma în WEB pe licența dvs și le oferiți acces la platforma web, lucrând așadar pe aceeași bază de date. Le puteți configura drepturi de acces la meniuri și ecrane. Dacă aceștia doar emit facturi le puteți crea user cu tip “Vânzare” și vor avea acces la factura.ro de unde vor emite facturi pe care le veți vedea instant în SAGA. Dacă-i taxați sau nu pentru acces este o chestiune ce ține de dvs.
- Dacă aveți cabinet de contabilitate și clienții au licență SAGA este recomandat să migrați dvs în web și clienții să se conecteze la baza de date. Din mai multe motive, unul din ele fiind faptul că odată ce închideți luna ei neavând rol de admin nu vor putea modifica datele operate de dvs.
- Licența SAGA WEB – este una care permite unei firme care are propria contabilitate să-și conducă evidența contabilă, completă, fără a avea program desktop instalat.
- Nu se renunță la programele desktop. Dacă se vor modifica/actualiza declarații acestea se vor introduce în program. Scrie clar că nu se vor implementa funcționalități noi, nu că cele existente nu se vor actualiza pentru a corespunde cerințelor.
- SAGA nu vă forțează să migrați în web. Citesc unele texte ș nu-mi vine să cred. Oamenii care confundau restaurarea de date cu importul, acum își dau cu părerea despre web și confundă posibilitatea de a migra în web cu obligația de a migra deși nu există această obligație ci doar posibilitatea de a migra.
Alte precizări utile:
- accesul la baza de date se face în mod securizat. Datele sunt stocate pe servere din România, unde accesul se face în mod securizat.
- securitatea datelor este un element important și da, există asigurată această securitate. Știu că unii vor detalii, dar nu le vor primi. Aceste chestiuni sunt unele ce nu sunt destinate publicității. Modul în care este asigurată securitatea nu este o chestiune care să fie expusă public.
- accesul la baza de date este permis doar titularului de licență în baza userului și parolei definite de acesta precum și oricărui utilizator definit de acest titular. Acesta poate activa accesul 2FA la baza de date, direct din interfața web.

- din păcate sunt utilizatori care nu știu că există programe malware ce le pot fura datele de acces salvate în browser. Dacă aceștia sunt victime ale unui program malware este necesar să-și schimbe și datele de autentificare salvate, inclusiv și nu doar cele de acces la SAGA WEB.
- accesul terților la baza de date nu este posibil, nici măcar în cazul SAGA, decât dacă titularul licenței furnizează acestor terți o salvare a bazei de date ori datele de acces la site.
- datele se salvează automat în fiecare noapte. Se creează o arhivă de tip “autosave” similar unei salvări efectuate manual. De asemenea aceasta poate fi descărcată de către titularul licenței sau utilizatorul ce are acces la ecranul “Întreținere BD”.
- nu există actualizare ca pe desktop. Procedurile de actualizare a bazei de date și a noilor funcționalități se vor face automat de către SAGA.
- confidențialitatea datelor este asigurată din punct de vedere al SAGA, existând politică GDPR aplicabilă.
- confidențialitatea datelor în cazul serviciilor oferite de prestatorii contabili ține de aceștia și de modul în care își definesc aceștia politicile de acces la date. Și până acum era la fel. Chiar și în cazul lucrului în rețea cu salariați proprii.
- programele Marketline și Publine sunt compatibile cu SAGA WEB. Se sincronizează nomenclatoarele și pot fi utilizate fără probleme.
- în cazul firmelor migrate în SAGA WEB culegerea datelor este mai mult decât recomandat să fie efectuată direct în browser și nu în programul instalat local. Operarea direct în browser este mult mai rapidă.
Avantajele utilizării SAGA WEB:
- lucrați pe o bază de date comună
- nu este necesar să dețineți un server dedicat. Baza de date va fi pe serverele SAGA ceea ce vă ferește de eventuale criptări a datelor salvate local.
- baza de date poate fi accesată de pe oricâte dispozitive, indiferent de sistemul de operare.
- utilizatorii vor accesa interfața web cu parolă proprie și vor avea drepturi alocate de titularul licenței. Recent au fost introduse și drepturi specifice la nivel de cont de trezorerie sau gestiune.
- căutarea în interfața web este superioară celei din desktop
- integrarea cu servicii web se realizează mult mai simplu decât din desktop
- puteți lucra de oriunde din Europa fără nicio restricție câtă vreme aveți acces la internet.
- puteți importa banca, rapoartele Z – deși legat de acesta să știți că există intenția ANAF de a le pune la dispoziția firmelor similar modului în care sunt puse datele din e-factura, se pot importa date din fișiere acceptate la import.
- migrarea se face extrem de simplu și nu durează. La mine migrarea unei baze de date cu informații din 2014, la firmă cu câteva zeci de mii de articole, mii de clienți, facturi de intrare/ieșire, a durat maxim 5 minute. Tutorialul este disponibil aici – Migrarea unei societăți în Saga Web
- odată finalizate API-uri dedicate platforma va putea fi accesată programatic de alte platforme sau programe terțe.
Proiectele de digitalizare ale ANAF sunt unele care pe viitor vor aduce avantaje celor care vor migra în web. Aici intră și implementarea la nivelul UE a pachetului VIDA. Acesta va fi unul care, la fel, pentru cei care vor utiliza interfața web, va fi mai simplu de implementat decât ar fi în desktop.
