Home > Legislatie > Zilieri 2020–metodologie, opinii.

Zilieri 2020–metodologie, opinii.

La finele lunii iulie, prin 23 iulie, a apărut ordinul 1140/2020, ordin pentru aprobarea metodologiei de întocmire și transmitere a Registrului electronic de evidență a zilierilor, precum și înregistrările care se efectuează în acesta. Cu aplicare din 25 iulie. Sâmbăta 25 iulie. Scriu târziu despre asta pentru că, de ceva timp, mi-e o greață de neimaginat. Mi-e lehamite de comunicate ce spun una și legi ce reglementează alta, mi-e lehamite de modificări ale modificării modificărilor modificate… Și nu e doar de acum. E o chestie ce s-a acumulat de vreo câțiva ani și a culminat acum. Nu știu dacă și voi aveți acest sentiment, dar în cazul meu…

O scurtă istorie a registrului electronic al zilierilor: în aprilie2019, Legea 52/2011 a fost modificată prin OUG 26/2019, lege care introducea noțiunea de registru electronic al zilierilor. Registrul electronic avea un termen precis de înființare – 20 decembrie 2019. Acest termen a fost ignorat cu desăvârșire. În decembrie a fost postat un comunicat al inspecției muncii prin care se spunea că a fost înființat acel registru, dar că va intra în vigoare doar după ce se aprobă metodologia de completare și trimitere a datelor.

Prin 13 mai 2020 a existat un referat de aprobare a acestei metodologii, așadar a durat 4 luni de la data la care acest registru trebuia să funcționeze până când a existat cel puțin un document prezentat conducerii ministerului muncii spre aprobare. De la acea dată și până la publicarea efectivă a metodologiei au mai trecut două luni. Scuza, cel mai probabil,este că e pandemie și că au existat alte priorități. Dar…se publică metodologia în 23 iulie seara și intră în vigoare în 25 iulie. Adică peste noapte și în plin sezon.

Cum ar fi să spun și eu, ca firmă, păi da, ați dat o lege, nu ați aplicat-o în termen, acum stau și eu că fac un referat de aprobare a unei soluții, apoi o discut, mai vedem dacă o aprob și dacă o aprob peste vre-o două luni mai vorbim atunci. Ar fi bine? A, nu, stai așa – ITM m-ar amenda și m-ar clasifica direct ca fiind impertinent și fără respect față de lege. Cum ar veni, când statul nu respectă legea nu e o problemă, are o scuză și nu răspunde nimeni, dar când contribuabilul nu o respectă, e echivalent cu o crimă de lezmajestate și răspunde el, contabilul, părinții, neamurile lui, copiii și oricine e prin prejmă.

Pentru completarea și trimiterea datelor în registru utilizatorii vor putea utiliza userul și parola existentă dacă au deja salariați și trimit date pentru aceștia în REVISAL, datele de acces fiind valabile și pentru zilieri. Pentru firmele noi care utilizează zilieri, e necesară obținerea datelor de acces (utilizator și parolă), prin completarea documentelor prezentate în metodologie și depunerea lor la ITM.

Nu intru în detalii legate de aplicație. Aceasta poate fi utilizată pe dispozitive mobile cu sistem de operare iOS prin instalare din AppStore sau Android prin instalare din Google Play, dar poate fi utilizată și pe orice laptop sau sistem desktop cu orice sistem de operare prin accesarea interfeței web a aplicației, interfață disponibilă aici.

Dar am de comentat puțin legat de funcționalitatea aplicației:

– aplicația, deși are un manual de utilizare, veți vedea că, deși se vorbește despre import de date, structura datelor importate nu este prezentată în manual. Nici cea a datelor exportate.

– se pot importa doar datele zilierilor – în această ordine – prenume, nume, apatrid, cetățenie și numărul documentului (aceasta din urmă conținând CNP/NIF sau în lipsa temporară a acestora, numărul pașaportului). De unde știu că acestea sunt datele dacă în manual se regăsesc? Din două surse – prima – din documentul acesta și a doua dintr-un pdf primit de către un coleg de la Oradea care le-a tot solicitat informații.

– exportul se poate face doar pentru contacte. De asemenea se va putea primi pe mail o copie a registrului trimis. Structura registrului este, tot conform documentației, aceasta:

msedge_pIPZRxy7Lc

Pornind de la aceste informații, un eventual import al datelor într-o aplicație de salarizare este un chin.

Exportul din aplicații terțe este exclus. Aceste aplicații pot exporta strict datele contactelor. Și cam atât. Nu se poate genera un registru al zilierilor într-o terță aplicație și apoi să fie importat în aplicația oficială permițându-se trimiterea datelor ulterior.

O altă neclaritate majoră a metodologiei este lipsa de claritate în ceea ce privește definirea termenului de transmitere a registrului pentru zilierii prevăzuți la art.8 alin.2 și art.13^ 11.

Adică zilierii care prestează activități în domeniile agricol, silvic, viticol, pomicol, legumicol, floricol, piscicol, creșterii animalelor în sistem extensiv prin pășunatul sezonier al bovinelor, cabalinelor, activități sezoniere în cadrul grădinilor botanice, precum și în activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare din domeniul agricol al Academiei de Științe Agricole și Silvice «Gheorghe Ionescu-Șișești», al institutelor, centrelor și stațiunilor de cercetare-dezvoltare aflate în subordinea sa și al institutelor naționale, al instituțiilor de învățământ agricol și silvic precum și zilierii care prestează activități în domeniul creșterii animalelor în sistem extensiv prin pășunatul sezonier în mod tradițional al ovinelor, caprinelor sau bovinelor, în regim semiliber.

În situațiile acestora, legea spune că acest registru electronic se completează și se transmite LUNAR.

Neclaritatea în acest caz este asta: ce înseamnă lunar? În ultima zi din lună, în prima zi din lună, în prima zi din luna anterioară? Pot trimite în 15 a lunii acesteia și apoi în 15 a lunii următoare?

Să prezumăm că se trimite în ultima zi din lună. Chiar și așa e o problemă dacă sunt foarte mulți zilieri. Pentru că nu ai cum să-i introduci doar în ultima zi din lună, nu de alta, dar chiar și în condițiile trimiterii lunare a registrului, datele se completează așa cum se procedează și acum pe hârtie, zilnic.

Colegul meu de la Oradea, care are în portofoliu o firmă cu foarte mulți zilieri, a fost prima persoană care mi-a oferit feedback legat de aplicație. Și nu doar mie. Ci și direct ministerului muncii și celor de la suport. Cu permisiunea lui pun aici capturi de ecran a conversațiilor purtate cu cei responsabili.

Mai jos aveți primul mail trimis către aceștia:

OUTLOOK_gLl4l07XQM

După cum vedeți, la peste 2000 de zilieri, nu e chiar simplu să completezi datele. A primit răspuns cu structura fișierului de import a datelor zilierilor. Un import care, în practică, nu ajută cu nimic.

Răspunsul primit este acesta:

image

De ce nu ajută? Explicațiile le găsiți tot la colegul meu.

OUTLOOK_tNyVmp80jJ

De asemenea nu se vedeau datele trimise și nici nu este clar cum se face arhivarea datelor din registru, arhivare prevăzută în metodologie, dar inexistentă în aplicație.

În acest context digitalizarea e cumva pe sfert. Că e obligatorie și cam atât. Oamenii care au lucrat la dezvoltarea ei sau cei care au furnizat specificațiile și au aprobat funcționalitatea ei se vede că nu au habar de ce se întâmplă în practică.

Acesta e unul din exemplele de  “așa nu”. Din nefericire încă suntem captivi birocrației statului român. Toată lumea clamează digitalizarea, toată lumea vine cu propuneri de simplificare, de digitalizare și ajungem în situația în care, prin modul extrem de complicat sau ineficient de implementare a soluțiilor digitale, oamenii să ajungă să evite sau să privească extrem de circumspect soluțiile digitale propuse de instituțiile statului (mai ales alea cu drept de control și amendă). Sunt cazuri în care documentele electronice se susțin cu documente fizice pe format hârtie depuse la ghișeu. Sunt situații în care nici măcar nu se pune în discuție de către cei responsabili a vreunei soluții de digitalizare, ghișeul și funcționarul acru rămânând singura opțiune luată în considerare de instituție (aici Casa Națională de Asigurări de Sănătate fiind ocupanta unui loc pe podium la capitolul lipsă digitalizare, funcționari incompetenți și aroganți, implementare proastă și scumpă a unor soluții digitale în relația cu părțile contractante – medici și farmacii).

Categories: Legislatie Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.