Home > De contabilitate > Despre contabilitatea în partidă simplă…

Despre contabilitatea în partidă simplă…

February 13th, 2016 Leave a comment Go to comments

question1Am un mic test. Se dă următoarea situație: trei persoane fizice autorizate, una impusă la normă de venit, celelalte două impuse în sistem real. Toate au activitate de comerț cu amănuntul. Să le numim A, B și C. A impus la normă de venit, B o PFA și C a doua PFA, ambii impuși în sistem real.

A, cel impus la normă de venit, cumpără marfă spre a o vinde. Cumpără cu factură de la distribuitori. Nu întocmește NIR. Nu are raport de gestiune. Nu are registrul jurnal de încasări și plăți. Vinde marfa emițând bonuri fiscale pentru fiecare vânzare pe care o efectuează.

B, prima PFA impusă în sistem real, cumpără marfa de la distribuitori cu factură. Nu întocmește NIR, nu are raport de gestiune. Conduce evidența încasărilor și plăților în partidă simplă cu ajutorul registrului de încasări și plăți. Vinde marfa emițând bonuri fiscale pentru fiecare vânzare efectuată.

C, a doua PFA, impusă în sistem în sistem real, conduce evidență contabilă în partidă simplă. Cumpără marfă cu factură de la distribuitori și întocmește NIR precum și un document căruia îi spune raport de gestiune și în care înscrie intrările/ieșirile de mărfuri. Vinde marfa emițând bonuri fiscale pentru fiecare vânzare. Conduce registrul jurnal de încasări și plăți unde înscrie fiecare încasare și plată pe care o face.

Întrebare: care din persoanele A, B sau C credeți că lucrează eronat din punct de vedere contabil. Aș aprecia argumentarea răspunsului. Ce lege încalcă, ce reglementare legală încalcă și de ce credeți că o încalcă?

PS: aș aprecia răspunsul pe blog nu pe Facebook unde nu pot răspunde dintr-un motiv simplu – nu am cont acolo.

Am pus și un mic chestionar la care vă invit să bifați opțiunile dorite, pe lângă răspunsul dat pe blog, dacă doriți.

Mulțumesc

Categories: De contabilitate Tags:
  1. Luca
    February 13th, 2016 at 20:02 | #1

    Asta este a trick question.

    A face lucrurile bine datorita art. 69 alin. (8) NCF care spune ca nu are obligatii de evidenta contabila, deci evident nu i se aplica niciuna dintre normele enumerate la pct. 2.
    B face lucrurile bine pentru ca NIR este optional conform Capitolul II pct. 2 din Anexa la OMFP 170/2015, si tinand cont ca isi tine contabilitatea prin RJIP, “permite determinarea informatiilor necesare pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia in vigoare”. As avea totusi un mic semn de intrebare daca doreste sa isi deduca cheltuieli conform art. 68 alin. (5) lit. d) NCF. Cred ca atunci ar trebui sa aiba cum sa dovedeasca aceste pierderi.
    C face lucrurile bine pentru ca este mai catolic decat Papa. Pe principiul ‘ce nu este interzis este permis’ nu vad nicio problema daca el vrea sa tina ceva numit ‘raport de gestiune’.

    Zic bine?

  2. sm_noname
    February 14th, 2016 at 11:37 | #2

    Sper ca nu m-am incurcat la citirea problemei expese si am completat chestionarul. 😀
    Daca intocmirea unui/unor document/e in plus reprezinta un lucru eronat dpdv contabil atunci C.

  3. Gheorghe Ion
    February 14th, 2016 at 12:16 | #3

    Raspunsul, din punct de vedere contabil, este:
    A, nu are obligatii privind evidenta contabila;
    B, lucreaza eronat, partial, in sensul ca nu intocmeste documentul justificativ ( Nota de receptie contatare de diferente (cod 14-3-1A) care sa justifice dobândirea ( achizitia) elementelor patrimoniale ( marfuri) – a se vedea pct.16 din Norma anexa la Ordinul MFP nr.170/2015;
    Potrivit pct.4 din aceleasi Norme, documentul justificativ care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla, trebuie sa cuprinda ca element principal: datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate.
    C, intocmeste si contabilizeaza NIR, contabilizeaza raport de vanzare zilnica, intocmeste Registrul- jurnal de incasari si plati, reglementat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.170/2015, asadar, din punct de vedere contabil, nu lucreaza eronat.

  4. sm_noname
    February 14th, 2016 at 12:29 | #4

    Gheorghe Ion :
    B, lucreaza eronat, partial, in sensul ca nu intocmeste documentul justificativ ( Nota de receptie contatare de diferente (cod 14-3-1A) care sa justifice dobândirea ( achizitia) elementelor patrimoniale ( marfuri) – a se vedea pct.16 din Norma anexa la Ordinul MFP nr.170/2015;

    Si unde scrie ca acel document de justificativ ar fi “nota de receptie”?
    Punctul din norma zice:
    16. Elementele patrimoniale se evidenţiază în contabilitate la valoarea de intrare, respectiv la cost de achiziţie, de producţie sau la preţul pieţei, în baza documentelor justificative care atestă dobândirea acestora.

  5. February 14th, 2016 at 17:19 | #5

    SOCIETATEA B LUCREAZA ERONAT SI INCALCA PREVEDERILE omfp 170/2015.
    sper sa fie corect raspunsul. O ZI BUNA IN CONTINUARE!

  6. Razvan
    February 16th, 2016 at 04:56 | #6

    Cred ca ala la norma de venit trebuie sa tina si el registrul jurnal de incasari si plati, nu am gasit pe nicaieri ca ar fi scutit. (Singura diferenta am gasit-o la registrul de evidenta fiscala unde are doar obligatia inregistrarii veniturilor, art. 69 cod fiscal). Pe langa asta, vad ca niciunul nu tine registrul inventar.

    • Cristi
      February 22nd, 2016 at 11:57 | #7

      Răzvan, unde am întrebat eu de evidență fiscală?

  7. Alex Cismașu
    February 16th, 2016 at 12:00 | #8

    Din punctul meu de vedere, toate funcționează corect, cu suspiciuni în următoarea ordine:
    1. PFA impus la normă de venit – conform Art. 69 alin (8) din Legea 227/2015, cei impuși la normă de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă. Deci nu trebuie să întocmească registrul de încasări și plăți, dar trebuie să-și ia de undeva sumele înscrise în registrul de evidență fiscală. Se pot lua și din totalul din raportul casei de marcat. Ce facem cu bonuri emise eronat? Neexistând obligații privind evidența contabilă, fiecare își creează propriile moduri le lucru.
    2. PFA – B – nu încalcă nicio prevedere legală, dar întocmește prea puține documente pentru a avea o evidență a gestiunii. Nefiind obligatorie, se întocmește în funcție de necesități.
    3. PFA – C – întocmește documente suplimentare față de obligațiile legale, în funcție de necesități. De exemplu, dacă are mai multe puncte de lucru, are angajați și vrea să le țină măcar o gestiune global-valorică.

  8. Razvan
    February 22nd, 2016 at 15:53 | #9

    E adevarat Cristi, de aceea am trecut in paranteza 🙂 Mi-am luat teapa la A din punct de vedere contabil :))

  1. No trackbacks yet.