Home > Legislatie > CAS angajator

CAS angajator

September 23rd, 2014 Leave a comment Go to comments

contabilitate1În 19 septembrie 2014 a fost publicată Legea 123/2014 în Monitorul Oficial 687. Aceasta modifică articolul 296^18 din Codul Fiscal, în sensul modificării începând cu veniturile lunii octombrie a cotelor de contribuții pentru asigurări sociale. Acestea sunt reduse pe partea datorată de către angajator.

Astfel, în noiembrie 2014, sumele ce vor fi datorate de către angajatori vor fi calculate folosindu-se următoarele procente:

– 26,3% pentru condiții normale de muncă, din care 10,5% pentru contribuția individuală și 15,8% pentru contribuția datorată de angajator;

– 31,3% pentru condiții deosebite de muncă, din care 10,5% pentru contribuția individuală și 20,8% pentru contribuția datorată de angajator;

– 36,3% pentru condiții speciale de muncă și pentru alte condiții de muncă, din care 10,5% pentru contribuția individuală și 25,8% pentru contribuția datorată de angajator.

Legat de aceste modificări:

– D112 modificată va apărea probabil în perioada următoare. Se va depune D112 modificată pentru a corespunde noilor procente abia în noiembrie cel mai devreme.

– modificările în program se vor implementa în perioada următoare. Oricum, pentru cine se grăbește, soluția este să modifice procentele în configurare societăți. Dar, atenție, acestea nu au sens a fi efectuate anterior generării statelor de salarii și a validării D112 pentru septembrie 2014.

Mie, personal, nu-mi sună prea bine această modificare. Nu că nu ar fi binevenită. Dar să fim realiști. Bani nu sunt. Asta o auzim de foarte mult timp și știm că ANAF face tot posibilul să recupereze datorii sau să atragă diferențe de impozite și taxe prin controale fiscale. Tăcerea ce s-a așternut de vreo două luni peste subiectele legate de impozite și taxe, pe tema codului fiscal ce ar fi rescris, discutat cu cine știe cine, mă face să cred că în perioada imediat de după finalizarea alegerilor din acest an vor urma, iarăși, modificări în cascadă a actelor fiscale. Și sunt foarte mari șanse să apară ca măsuri de contra-balansare a scăderii cotei și, implicit, a sumelor încasate la buget, următoarele măsuri:

– modificarea codului fiscal prin introducerea impozitului forfetar. Pe principiile anunțate în proiectele făcute publice. Și asta cred că va duce fie la schimbarea obiectului de activitate fie la închiderea activității unor firme. Pentru că în anumite circumstanțe acest impozit poate duce la faliment. Să vă dau un exemplu: orașul în care locuiesc eu este, oficial, municipiu. Și i se aplică toate cotele, indicii și calculele specifice municipiilor. Asta în ciuda faptului că are o populație de circa 10000 de locuitori. Acum comparați vadul comercial într-o urbe cu 10000 de locuitori cu una de 100,000 sau mai mult. E o diferență, nu-i așa. Principiile din codul fiscal țin de încadrarea administrativă a localităților nu și de mărimea lor în cadrul grupei administrative din care fac parte

– creșterea bazei de impozitare prin introducerea în aceasta a unor sume ce inițial ar fi fost scutite sau obligarea tuturor celor ce sunt PFA, II, IF, liber-profesioniști să contribuie la asigurările sociale în mod obligatoriu, indiferent de nivelul venitului obținut sau indiferent de faptul că mai au sau nu surse de venit supuse acestei contribuții

– majorarea, în 2015, a salariului minim pe economie la 1200 lei. O creștere a acestuia duce la compensarea parțială a pierderii de cotă.

Cam astea sunt, în opinia mea, metodele la care va recurge guvernul pentru a compensa pierderea evidentă generată de scăderea în acest moment a CAS. Vom trăi și vom vedea, dar nu fiți foarte optimiști pentru că evident, MF, a rămas la fel de închis la capitolul comunicare.

Categories: Legislatie Tags: ,
  1. horvaya
    September 23rd, 2014 at 16:47 | #1

    Oh astea sunt doar citeva din metodele care exista. Hai ca mai completez si eu citeva care d.p.d.v. al meu ar aduce sume la bucatarie.
    1. Impozitarea B.O.R, si nu numai, atit TVA cit obligatii salariale. De primit primesc de dat nu dau.
    2. Executarea silita a datoriilor marilor companii de stat. Fara mila!

    De eficienta guvernului in a distribui sumele incasate sa nu vorbim si nici de regionalizare, ca asta ar atrage dupa sine alte teorii/filozofii.

  1. No trackbacks yet.