Se apropie…suntem pregătiți?

14 Nov 2014 | Diverse | 1 comentarii592 vizualizari

kcgetreadyV-am întrebat mai deunăzi dacă sunteți pregătiți. Ei bine, cred că trebuie să ne pregătim și mai și. Dacă urăsc ceva la perioadele de alegeri și la modul în care reacționează politicienii este ușurința cu care mint și este evident că mint.

Modificările de cod fiscal sunt extrem de importante pentru orice firmă din țara asta, indiferent că e firmă mică sau mare, că e SRL sau SA ori e un PFA sau liber-profesionist. Și asta pentru că o bună parte din aceste firme dau de muncă unor oameni, pentru că din impozitele și taxele plătite de aceste firme trăiește statul român și politicienii ce schimbă legile ca pe lenjeria de corp. Și ajung să-și bată joc de cei ce fac ca ei să fie plătiți, să facă legi ce nu rezistă mai mult de câteva luni de zile uneori. Și, mai grav, să nu admită acest lucru, să nu recunoască și să adopte o atitudine cel puțin bizară.

Mediafax a prezentat ieri un document interesant. Din acesta rezultă clar că Ministerul de Finanțe are în plan niște scenarii de modificare a codului fiscal ce nu au existat decât parțial în proiectul de modificare a codului fiscal pus pe siteul MF o singură zi în dezbatere publică și despre care firmele nu au mai auzit nimic de atunci.

Despre propuneri:

– introducere de cote diferențiate de TVA în funcție de metoda de încasare. Cred că realizați că asta aduce unele întrebări suplimentare. Teoretic s-ar emite factura cu o anumită cotă și factura ar trebui să fie încasată integral în funcție de cota respectivă: dacă emit cu cotă de 24% atunci o încasez integral cash. Dar dacă beneficiarul se răzgândește? Sau dacă plătește parțial cash și restul prin bancă? Ce fac stornez? Sunt întrebări legate de aplicarea practică a acestui tip de taxare

– introducerea impozitului pe cifra de afaceri și reducerea celui pe dividende la 5%. Doar această propunere ar fi de ajuns pentru a demola orice discuție despre cota unică. Un astfel de impozit ar fi practic pentru că ar anula discuțiile despre deductibilitatea cheltuielilor. Ar dezavantaja însă firmele ce sunt la început și sunt în faza de investiții.

– introducerea impozitului pe venit în cote progresive de 15%, 25% și 35%.

– creșterea impozitelor și taxelor locale. Aici deși foarte multă lume se isterizează, eu o susțin. impozitele și taxele pe proprietate, în România, sunt mici, foarte mici. E normal să crească. Nu este posibil ca pentru o proprietate cu valoare de piață de 100,000 EUR să se achite un impozit de 50-80 EUR pe an. Pur și simplu nu e normal.

– eliminarea cotei de 7% din acciza pe carburant. Hopa! păi nu era vorba că de aici se vor face autostrăzi și tot felul de drumuri? Cred că, în ciuda oricăror declarații, și-au dat seama că piața a scăzut tocmai din cauza acestei supra-taxări și acum se încearcă dregerea busuiocului. Ca o consecință se pare că nu vom avea autostrăzi și drumuri pentru că se elimină sursa banilor …sau nu?

– reducerea cu 5% a cheltuielilor cu bunuri și servicii. E de râs pe de o parte. ANAF e instituția ce trimite hârtii pentru 1 leu datorii. O soluție este să reducă birocrația și numărul de hârtii și așa se vor reduce și costurile cu bunurile și serviciile. Altfel vor ajunge să ceară hârtii și toner de la contribuabili.

– control sporit al împrumutului asociaților către firmele lor. Foarte bine. Asta trebuia făcut demult. Dar mă tem că tot politicienii vor găsi injustă această măsură.

– introducerea sistemului de premiere pentru funcționarii ANAF ce vor îndeplini baremurile lunare minime. Pe mine mă sperie asta. E cea mai sigură cale de a genera abuzuri. Dacă ar modifica legea ca cei care comit abuzuri a doua zi să plece și să aibă interdicție la angajarea în orice instituție a statului, poate că ar fi ok. Dar așa? Cum să-i stabilești unui inspector ANAF plan pentru atragerea de diferențe de impozite și taxe? Nu e logic că-l forțezi să le scoată indiferent cât de puse la punct sunt actele firmelor verificate, că nu vor ține seama de legislație și o vor interpreta cum cred ei și întotdeauna în defavoarea firmelor?

– introducerea jurnalelor electronice la casele de marcat. E o chestiune ce nu este explicată, dar odată ce va fi adoptată va aduce în discuție alte aspecte: vor duce la costuri suplimentare pentru toate firmele. Vor obliga firmele să schimbe casele de marcat existente cu altele. Asta înseamnă costuri suplimentare. Vor obliga firmele să aibă conexiune on-line pentru a se stoca on-line jurnalele respective. Vom vedea ce va ieși.

Doar introducerea cotei de impunere diferențiată pe cifra de afaceri ar fi dus la eliminarea oricăror dubii legate de cota unică. Legat de această cotă cred că discutăm despre o marotă. Oameni buni, cota unică are avantajele sale, e cinstit să modifici regulile de impunere renunțând la cota unică, pentru că e dreptul legiuitorilor să facă asta. Ce nu e cinstit este altceva. Nu e cinstit să faci asta peste noapte. Nu e cinstit să nu schimbi cota unică, dar peste noapte să schimbi regulile de stabilire a bazei de impunere. Nu e cinstit să negi o astfel de intenție. E normal și foarte cinstit să explici care sunt motivele pentru care renunți la ea și treci la un alt sistem de impozitare. E normal și cinstit să o faci din timp pentru ca toată lumea să se poată pregăti, să-și modifice strategiile economice și fiscale, să-și adapteze softurile, să se pregătească.

Ați citit proiectul noilor reglementări contabile? Vă dau un pont: citiți partea de reduceri comerciale. Veți avea instant câteva întrebări tot generate de practică și de modul în care un eventual control al ANAF ar reacționa.

În rest nimeni nu-și asumă documentul, iar premierul pentru că e campanie susține că e scos la iveală tocmai din cauza aceasta și nici el nu știe nimic și se pare că se fuge de eventuale întrebări pe această temă.

Vom vorbi la rece după vreo câteva zile. Eu zic că după vreo săptămână, două, iar în decembrie vom ști cu certitudine ce cod fiscal vom avea. Cu aplicare de la 1 ianuarie 2015. Pentru că e normal să găsești surse de finanțare a bugetului mai ales după creșterea evidentă a deficitului ca urmare a reducerii cotei contribuției sociale de asigurări sociale pentru angajatori.

1 comentariu

  1. Cotele diferenţiate de TVA în funcţie de metoda de încasare este o utopie, ar ieşii un haos de toată frumuseţea.

    Impozitul pe cifra de afaceri, ar fi ok, dar nu cred ca va putea inlocuii impozitul pe profit; Cred ca sunt ceva clauze in armonizare cu legislatiei UE care interzic mai multe impozite pe CA in afara de TVA; Când au revenit cu impozitul micro, ştiu că au avut o derogare, ceva.

    Cotele progresive la impozitul pe venit va avea efecte devastatoare, nu atât asupra salariaţilor, cât mai ales asupra a tot ce înseamna PFA, medici, avocaţi, contabili, etc. Vor dărâma tot…

    Cât priveste taxele locale, să nu uităm persoanele juridice, unde prin taxe, mai platesti o data clădirea. Ca sa nu mai vorbim de ipoteza în care nu s-au reevaluat in 5 ani, din taxe cumperi una nouă …

    Pentru funcționarii ANAF este deja introdusă procedura de evaluarea anuală în functie de sumele recuperate. Asa ca … nu va mirati de ce ne fac praf la fiecare control. Dacă le mai dă şi stimulente … putem inchide liniştiţi ţara.

    Cât priveşte jurnalele electronice, da este o mica-mare afacere a unor băieţi deştepţi.
    Şi nu vor fi aât cei ce vor vinde noul hard/soft, ci mai ales marile lanţuri de comercianţi, în defavoarea micilor afaceri.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *