Home > Legislatie > TVA la încasare. Opțional?

TVA la încasare. Opțional?

December 19th, 2013

42-15315934Conform informării Guvernului, în ședința de Guvern din data de 18/12/2013, s-a pus în discuție o ordonanță de urgență ce va reglementa modificări ale codului fiscal începând cu data de 1 ianuarie 2014:

- TVA la încasare va deveni un sistem opțional
- amânarea accizei suplimentare de 7 eurocenți pentru combustibili până la 31 martie 2014

Până la această oră ordonanța nu a fost publicată în monitorul oficial.

Cristi Legislatie ,

  1. Boemian
    December 23rd, 2013 at 17:34 | #1

    Sistemul TVA la incasare a fost un imens dezavantaj pentru societatile care in primele luni din anul 2013 au avut de achitat facturi restante pentru anul 2012 catre furnizori. A fost o perioada neagra in care foarte multe societati cu perioada fiscala lunara la TVA, au avut lunar TVA de plata prin depunerea Decontului D300 – in loc sa-si achite facturile de aprovizionare pe anul 2014 si sa-si deduca TVA-ul, au fost nevoite sa ,,stranga din dinti”, achitand furnizorii restanti din anul anterior. Unele societati inregistrau restante imense catre furnizori. In acelasi timp s-au inregistrat facturi de livrare achitate la zi sau la cateva zile, avand foarte putini clienti restanti, astfel au colectat masiv TVA.
    Foarte multi administratori nu au putut sa instrueasca furnizorii care nu erau in sistemul acesta, sa treaca datele corecte pe documentele-dovada de achitare. De aici, s-au produs erori mari in evidentele contabile. Cand ai peste 60 – 70 de chitante (dovada de achitare) in luna, cel putin cateva zeci nu au avut datele complete sau macar mentionat numarul facturii/facturilor achitate. Ce puteai face in momentul acela, era sa stingi facturile restante la intamplare si sa-ti deduci TVA-ul sau sa nu-l deduci deloc. Apoi, ca un tavalug, erorile continua, deoarece, in contabilitate toate au legatura de la o luna la alta. Aveai nevoie obligatoriu de numarul si data facturilor achitate mai ales daca erau sume achitate partial sau pentru mai multe facturi pe o singura chitanta. Sa nu mai mentionez de programele informatice de contabilitate care au avut nevoie de cateva luni de actualizari pentru a putea fi puse la punct. Primul rezultat negativ, TVA nu a mai fost evidentiata corect in contabilitate, registrele contabile nu mai corespundeau si asa mai departe.
    Cu parerea de rau, atunci nu aveai pe cine sa strangi de gat si nu puteai decat sa te resemnezi, in momentul de fata, vestea ca TVA la incasare devine optionala, reprezinta e un confort psihic, in primul rand. De prima data, TVA la incasare trebuia sa fie optionala si fiecare putea sa-si aleaga drumul corect. Acum, e cumva tarziu ca nu mai poti regla erorile la TVA inregistrate in contabilitati de-a lungul anului 2013 prin impunerea acestui sistem, dar e mai bine decat niciodata.

  2. vali22
    December 28th, 2013 at 17:19 | #2

    Cel mai mult au avut de suferit”detailistii”,in contextul celor spuse de antevorbitorul meu. Am pierdut doi colaboratori din aceasta cauza.

  3. viorel
    December 31st, 2013 at 14:22 | #3

    Am citit cu atentie comentariul colegului Boemian ! Este doar o catime din neajunsurile care le genereaza acest sistem ! Si ele pe masura ce trece timpul se vor amplifica ! Ganditi-va doar la urmatoarele :

    1.Soldul unui Client/Furnizor la 31.12.2014 care are facturi neachitate si din 2012 si din 2013 !? Cat tva neexigibil este acolo ?
    2.Faptul ca toate facturile trebuie sa aiba o singura cota de tva …in caz contrar la plati fractionate,va trebuii sa dati cu “ghici” cat tva colectati/deduceti. Si nu uitati …se preconizeaza noi cote de tva la anumite produse.
    3.Faptul ca documentele sunt “sparte” pe cote de Tva complica teribil trasabilitatea (regasirea) acestora in orice baza de date .
    4.Faptul ca facturile storno pot contine elemente din doua sau mai multe facturi precedente. (unele din 2012) Ce tva va fi stornat !?
    Si astea sunt doar cateva din problemele care’mi vin rapid in minte.
    Cat priveste modificarile aduse,daca ati urmarit ce a spus dl Cristi,se distinge faptul ca prin iesirea din sistem NU SE MODIFICA MAI NIMIC !! Ba da ! Jurnalul de Clienti va devenii la fel de voluminos ca cel de furnizori prin eliminarea pragului de 90 de zile pentru colectare. Orice factura neincasata va fi “tarata” pana la calendrele grecesti. Trebuie inteles un lucru :
    Daca avem un milion de agenti economici si doar unul in Registrul Tva la Incasare toti ceilalti (999999 de agenti ec) vor trebuii sa aplice Tva la Incasare asa cum e acum,pentru a fi pregatiti sa contabilizeze o eventuala factura a acestuia. In informatica nu are valoare expresia “de regula”. Iata ca proverbul cu…aruncatul unei pietre in apa…devine cat se poate de vizibil. Parerea mea este ca legea ar trebuii abrogata,orice cosmetizare facand mai mult rau decat bine.

  4. viorel
    January 4th, 2014 at 12:31 | #4

    Dl Cristi ! Am nevoie si eu de un mic sprijin ! In registrul Tva la Incasare la un agent economic avem urmatoarele date calendaristice :

    1. Data intrarii in sistem 01.01.2013
    2. Data iesirii din sistem 23.01.2013
    3. Data inregistrarii 01.04.2013
    4. Data publicarii 02.04.2013

    Care este perioada pentru care prezentul agent economic este obligat sa aplice normele Tva la Incasare sau mai precis care este Data Radierii despre care se face vorbire in ordonanta ?

    • Cristi
      January 4th, 2014 at 17:54 | #5

      Aplică de la 1/01/2013 la 23/01/2013. Aceea este perioada în care este în sistemul de TVA la încasare. Data înregistrării și data publicării se referă la data la care a fost înscris în registru și data la care a fost publicată informația de către ANAF.

  1. No trackbacks yet.